انجمن ها > انجمن نجوم > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نجوم (بازدید: 1807)
سه شنبه 2/6/1389 - 14:48 -0 تشکر 223968
گشت رصدی قصر بهرام- باشگاه نجوم زاوش - مرداد 89

سلامی گرم و درودی والا خدمت تمامی سروران گرامی ، دوسنان نجومی تبیانی من

باشگاه نجوم زاوش ، وابسته به فرهنگسرای بهمن در جهت نیل به اهداف آموزشی خود دست به برگزاری شب رصدی در کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام زد.

در ذیل گزارشی از این شب رصدی تقدیم شما می گردد:

sdc10264.jpg - 185.43 Kb

طبق هماهنگی های انجام شده با مسئولان اداره ی محیط زیست و میراث فرهنگی استان سمنان ، باشگاه نجوم زاوش برنامه های لازم را جهت برگزاری شب رصدی در پارک ملی کویر استان سمنان تنظیم کرد.

sdc10191.jpg - 92.77 Kb

اعضای باشگاه نجوم زاوش در روز پنج شنبه 21 مردادماه 1389 شمسی مصادف با اول رمضان 1431 قمری راس ساعت 30/ 14 روبروی درب شرقی فرهنگسرای بهمن گردهم آمدند تا بار دیگر آغازگر یک شب خاطره انگیز باشند.

پس از تکمیل افراد و برنامه ریزی گروه به سمت کویر بکر سمنان حرکت کردیم. در راه رفت توقفی نیم ساعته برای خرید یخ و تنقلات در پاکدشت انجام شد و پس از اتمام خرید دوستان بار دیگر بسوی سرمنزل مقصود ، کاروانسرای قصر بهرام حرکت کردیم.

sdc10194.jpg - 147.78 Kb

پس از 2 ساعت به مبارکه رسیدیم. در این جا بایستی هماهنگی هایی با محیط بانی مبارکه برای اجازه ی ورود به منطقه ی بکر کویر انجام می شد.

DSC02232.JPG - 102.60 Kb

بعد از عبور از مبارکه حدود 2 ساعت دیگر نیز به راه خود ادامه دادیم تا به مقصد رسیدیم. ضمناً افطار اولین روز ماه مبارک رمضان را در اتوبوس انجام دادیم. پس از پیاده سازی وسایل و استقرار تلسکوپ ، اعضای باشگاه نجوم زاوش دست به دعا و نیایش برده و بعد از صرف شام به طور رسمی کار رصدی خود را در پشت بام کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام شروع کردند.

DSC02229.JPG - 117.58 Kb

DSC02233.JPG - 117.24 Kb

در ابتدای کار آسمان پرستاره کویر نگاه اعضای باشگاه را مسحور خود کرده بود.

گنبدی از ستارگان را در بالای سر خود شاهد بودیم. آنقدر زیبا بود که هیچ از دیدار آن سیر نمی شدیم.

به سرعت به سراغ صورت های فلکی رفتیم که در افق غربی در حال غروب بودند.

صورت فلکی عقرب و قوس را بطور کامل مورد بررسی قرار دادیم و اجرام زیادی را در این دو صورت فلکی مشاهده کردیم.

دو جرمی که بسیار زیبا هستند و تمامی اعضاء نیز این موضوع را تائید کردند خوشه های باز M7 , M6  می باشند. این دو خوشه زیبا در انتهای دم عقرب قرار دارند.

همراه با عضای باشگاه رنگ ستاره قلب العقرب را مورد بررسی قرار داده و خوشه کروی m4 را در نزدیکی این ستاره مشاهده کردیم.

DSC02035.JPG - 76.68 Kb

در حین رصد هراز چندگاهی با دیدار شهاب های پرنور صدای تعجب اعضا سکوت کویر را در هم می شکست.

DSC02033.JPG - 74.68 Kb

پس از غروب صور فلکی عقرب و قوس به سراغ خوشه های باز «اچ و خی» در صورت فلکی ذات الکرسی رفتیم ، سپس با دیدار از خوشه «چوب لباسی!» و خوشه پروین بخش اول رصد را به پایان بردیم و بعد از یک ساعت استراحت و گفت و شنودهایی میان دوستان در ساعت 4 بامداد ، بار دیگر برای رصد پایانی و وداع با آسمان تاریک و پرستاره ی کویر دست به کار شدیم.

sdc10209.jpg - 128.14 Kb

در این بخش از رصد به بررسی خوشه قلائص در صورت فلکی ثور(گاو) و رنگ ستاره «الدبران» در این صورت فلکی پرداختیم.

با نزدیک شدن به اوقات سحر اعضای باشگاه پس از صرف سحری دوباره به رصد آسمان در ساعت پایانی شب صورت فلکی جبار (شکارچی) از افق شرقی طلوع کرد.

سریعاً قبل از طلوع آفتاب پس از شناسائی این صورت فلکی «سحابی جبار» را در زیر کمربند جبار مورد مطالعه قرار دادیم.

پس از طلوع خورشید عکس های دسته جمعی متعددی انداختیم و بعد از جمع آوری وسایل و ابزارهای رصدی و البته جمع آوری زباله های تولید شده سوار بر اتوبوس شده و با رضایتمندی کامل و قلبی آکنده از شادی به سمت تهران بازگشتیم.

DSC02161.JPG - 71.35 Kb

sdc10263.jpg - 155.78 Kb

sdc10260.jpg - 195.79 Kb

در راه بازگشت نیز به جای خواب ! دست به اجرای پانتومیم زدیم که بسیار مفرح و لذت بخش بود.

با امید پیروزی تمامی علاقمندان عرصه ی نجوم کشور عزیزمان مخصوصا بچه های انجمن نجوم تبیان

در پناه ایزد منان

سه شنبه 2/6/1389 - 15:54 - 0 تشکر 223998

با تشکر از جناب آقای حمیدیان به خاطر ثبت این گزارش

سه شنبه 2/6/1389 - 18:36 - 0 تشکر 224060

سلام و ممنون جناب حمیدیان. گزارش خوبی بود. ممنون به خاطر ثبتش.

آسمان آبی بودن را به من بیاموز

چهارشنبه 3/6/1389 - 1:44 - 0 تشکر 224209

ضمن تشکر از جناب حمیدیان...بنده سوالاتی داشتم که ازشون در محیط مسنجر پرسیدم. درمورد رنگ ستارگان و طبقه بندی اونا بر اساس دمای سطحشون. فرصت کردم یه وقت دیگه سوال جوابمو می نویسم.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures

مدير انجمن بهداشت و سلامت

چهارشنبه 3/6/1389 - 4:59 - 0 تشکر 224237

سلام
محمد حسین جان دستت درد نکنه بابت گزارش جالبت.