• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2070)
دوشنبه 28/4/1389 - 13:26 -0 تشکر 212489
سری 5 سوالات مسابقه / شباهتها

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

در این بحث شباهتهای حضرت -عج- با امامان -ع- ذکر میشود.

و در آخر نیز سوالات سری پنجم در همینجا قرار میگیرد

لطف کنید جوابهای خود را بررسی در تاپیک مسابقه قرار دهید با ذکر شماره مسابقه

با تشکر

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 28/4/1389 - 13:36 - 0 تشکر 212491

خورشید پشت ابر

حضرت مهدى (ع) را به خورشید پشت ابر تشبیه كرده اند واین مسأله برمى گردد به حدیثى از خود حضرت كه مى فرمایند: چگونگى استفاده از من در غیبت، مانند استفاده خورشید است هنگامى كه ابرها آن را مى پوشانند. (1)


صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:
1- همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند

2-هركس با این همه آثار ومعجزات و آیات وروایات " باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد


3-هر چند خورشید در پس ابر براى مدَتى پنهان مى گردد، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر زمین و آسمان را روشن مى كند، امام(ع) نیز هر چندكه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین (ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.

البته حضرت در توقیع خود به اسحاق بن یعقوب مى نویسد:
... و اما چگونگى انتفاعى كه مردم در غیبت از من مى برند، همچون انتفاع از خورشید است هنگامى كه در پشت ابرها پنهان شود(2)

1- بحار الانوار ج 53 ص 180
2- كمال الدین ج 2 ص 483 بحارالانوار ج35 ص 801

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 28/4/1389 - 13:48 - 0 تشکر 212495

شباهت با امام حسین (ع)

این دو امام بزرگوار، ارتباط بسیار نزدیكى با هم دارند كه به برخى از آن ها اشاره مى كنیم: مهدى(ع)، فرزند حسین (1) و خونخواه اوست. (2) نخستین كلامش، یاد حسین(ع) است (3)شعار او، فریاد خونخواهى حسین (ع) است. (4)

در القاب ثار الله وترالموتور و طرید الشرید هر دو شریكند. (5) با فضیلت ترین اعمالِ شب ولادت حضرت مهدى(ع)، زیارت امام حسین(ع) است. (6) امام حسین(ع) از مكه به كوفه رفت و حضرت مهدى(ع) نیز از مكه به كوفه خواهد رفت و مقرر حكومت خود را دركوفه قرار خواهد داد (7) فرشته هایى كه به یارى حسین(ع) آمدند، از یاوران حضرت مهدى(ع) هستند (8) و امام حسین(ع) در عصر ظهور حضرت مهدى(ع)، نخستین كسى است كه رجعت مى كند. (9)


هر دو امام در هدف مشتركند . امام باقر(ع) مى فرماید: هنگامى كه قائم قیام كند، هر آینه باطل از بین مى رود(10) و هدف امام حسین (ع) نیز در زیارت اربعین آمده است: خون خود را تقدیم توكرد، تا انسان ها را از نادانى وگمراهى رهایى بخشد. (11)


زمانه آن دو در انحراف فكرى، فساد اجتماعى، رواج بى دینى و بدعت در سطح جهانى، مشابه یكدیگر است. یاران هر دو، از معرفت، محبت و اطاعت نسبت به امام خود برخوردارند. (12) هر دو سازش ناپذیرند امام حسین(ع) در رد درخواست یزبد با بیعت، با قاطعیت مى گوید: مثلى لایبایع مثله. (13) حضرت مهدى (ع) نیز با هیچ كس سر سازش ندارد،امام باقر و صادق (ع) مى فرمایند: لیس شانه الا السیف (14) او فقط شمشیر را مى شناسد و یقتل اعداءِ الله حتى یرضى الله(15) دشمنان خدا را مى كشد تا خدا راضى گردد. نسبت به شهادت حسین (ع) (16) و غیبت و ظهور حضرت مهدى (ع) (17) پیشگویى شده است .


زیارت ناحیه مقدسه، سوگ نامه امام زمان (ع) در رثاى حسین (ع) است. (18) و اما داستانى از حواله كردن حضرت، شیعیان را به امام حسین (ع) سروركه ازكودكى گنگ بود و قدرت سخن گفتن نداشت، سیزده یا چهارده ساله بود كه پدرش دست او را گرفت و نزد سومین سفیر خاص، جناب حسین بن روح آورد و از او درخواست كردكه از حضرت مهدى (ع) تقاضاكندكه خود آن گرامى، شفاى زبان او را از خدا بخواهد. جناب حسین بن روح پس از اندكى به آنان گفت: حضرت مهدى (ع) به شما دستور داده است كه به مرقد مطهر امام حسین (ع) بروید .
آن جوان گنگ را پدرش به همراه عمویش به كربلا آوردند و پس از زیارت مرقد منوَر پیشواى شهیدان، پدر و عمویش او را بنام صداكردند وگفتند: سرور که به ناگاه با زبانى فصیح وگشا ده گفت: لبیك
پدرش گفت: پسرم سخن گفتى؟
سرورگفت: آرى پدر جان (19)

1- منتخب الاثر ص 140- 139 و 254 - 264.
2- بحارالانوار ج 10ص105.
3- الزام الناصب ج 2 ص 282.
4- نجم الثاقب ص 469.
5- كمال الدین ج 1 ص 318 مفاتیح الجنان زیارت صاحب الامر.
6- مفاتیح الجنان اعمال شب نیمه شعبان
7- بحارالانوار ج 52 ص 225.
8- بحارالانوار ج 52 ص 285
9- بحارالانوار ج 53 ص 62.
10- كافى ج8 ص 278
11-مفاتیح الجنان زیارت اربعین.
12- بحارالانوار ج 52 ص 308 و 386.
13- بحارالانوار ج44 ص325
14- كمال الدین ج1ص331 .
15- غیبة طوسى ص 32.
16- بحا رالانوار ج 41 ص 295
17. منتخب الاثرص 629
18. بحار الانوار ج 98 ص 269
19. غیبة طوسی ص 188 بحار الانوار ج 51ص 323

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 29/4/1389 - 20:10 - 0 تشکر 212877

شباهت با ابوعبدالله صادق

بارزترین صفاتش، كشف علوم و بیان احكام براى مردم بود به طورى كه براى امامان پیش از آن حضرت این امر میسّر نشد، یكى از اهل حدیث گفته: چهار هزار نفر از افراد مورد اعتماد از آن حضرت روایت كرده‏اند. (مناقب ابن شهرآشوب: 372/3)


مى‏گویم: با این حال تمام علومى كه نزد آن حضرت بود كشف نشده و براى ظهور قائم‏علیه السلام به تأخیر افتاده كه آن حضرت تمام احكام را بیان خواهد ساخت و آنچه گذشتگان از امامان و پیغمبران اهلیّت و شایستگى آن را در مردم ندیدند فاش خواهد كرد.

 امیر المؤمنین‏علیه السلام گاهى به سینه خود اشاره مى‏كرد و مى‏فرمود: إِنَّ هیهُنا لَعِلْماً عِلْماً جَمّاً لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً... ؛ در این‏جا علم بسیارى هست اگر براى آن حاملانى بیابم...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 29/4/1389 - 20:11 - 0 تشکر 212878

شباهت به امیرالمونین (ع)

اظهر صفاتش علم و زهد و شجاعت مى ‏باشد، و تمام آن‏ها در حضرت قائم‏ علیه السلام نمودار است

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 29/4/1389 - 20:13 - 0 تشکر 212879

شباهت به امام حسن (ع)

بارزترین صفاتش حلم و بردبارى است، و از جمله آثار این صفت: سكون و آرامش داشتن و سبكسرى نكردن در مواقعى است كه شخص از دیگران نارواها ببیند، و چه خوش گفته‏اند:
تَحَلَّمْ عَلَى الأَدْنَیْنِ وَاسْتَبْقِ وُدَّهُمْ** فَلَنْ تَسْتَطِیعَ الحِلْمَ حَتّى تَحَلَّما
بر آزارهاى افراد پست، خودت را به بردبارى بزن و محبتشان را باقى بدار؛ كه بردبار نتوانى بود تا این‏كه خودت را به بردبارى بزنى
و اگر در ناراحتى‏ها و ابتلاهاى شدید مولا حضرت حجّت - صلوات اللَّه علیه - از دست رعیّتش تأمل كنى، حلم و بردبارى آن بزرگوار برایت روشن مى‏شود، به طورى كه از احدى به این كیفیت، این صفت ظاهر نگردیده است

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 29/4/1389 - 20:45 - 0 تشکر 212884

سلام.... سری سوالات جدید

1- حضرت -عج- در حدیثی از خودشان به .... تشبیه شده اند .

1) خورشید        2) آسمان

3) صدف          4) خورشید پشت ابر

--------------

2- در بحار الانوار آمده است : نخستین فردی که رجعت میکند..... هستند.

1) حضرت محمد -ص-        2) امام حسین -ع-

3) امام علی -ع-              4) 14 معصوم -ع-

--------------

3- یکی از اهل حدیث گفته : .... نفر افراد مورد اعتماد از امام صادق -ع- روایت نقل کرده اند.

1) 20         2) هزاران

3)چهارهزار     2) چندین

------------

4- شباهت ایشان با امام علی -ع- در چیست ؟

1) زهد    2) شجاعت

3) علم      4) همه موارد

-----------

5- شباهت ایشان به امام حسن -ع- در کدامین مورد است ؟

1) بردباری      2) رضایت

3) حلم           4) گزینه 1و 3

لطفا" جوابهای خود را در این تاپیک که لینک میدهم بگذارید

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=211172&forumID=969

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.