جامعه اطلاعاتی -فناوری اطلاعات
تائوبائو که بزرگ ترین وب سایت فروشنده در چین است و یاهوی ژاپن، سرویس مشترکی راه اندازی کردند که انتظار می رود به بزرگ ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شود.
به گزارش سرویس فن آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش بینی می شود این سرویس، ebay رقیب آمریکای خود را در زمینه کاربران و محصولات مورد عرضه تحت الشعاع قرار دهد.
فروشگاه های آنلاین تائوبائو قادر خواهند بود محصولاتی از چین را به مصرف کنندگان ژاپنی در بخش "چاینا مال" سایت یاهوی ژاپن عرضه کنند.
سرویس های جدید کاربران اینترنت در هر دو کشور چین و ژاپن را قادر می سازند با استفاده از سیستم ها و رویه هایی که به زبان بومی، برایشان آشنا است، خرید و فروش کنند؛ زبان بومی یکی از بزرگ ترین موانع انجام کسب و کار در هر دو کشور بوده است.
انتظار می رود کل شمار کاربران سرویس جدید از 90 میلیون کاربر فعال در فروشگاه آنلاین آمریکایی ebay که سال گذشته ارزش محصولات به فروش رفته در آن به 60 میلیارد دلار رسید، فراتر رود.
اداره کنندگان این سرویس برروی رشد انفجاری کاربران اینترنت در آسیا سرمایه گذاری می کنند که پیش بینی می شود در مقایسه با 19 درصد در یک دهه قبل، در پنج سال آینده 50 درصد از وب را تشکیل دهند.
تائوبائو شاخه ای از شرکت تجارت الکترونیکی "گروه علی بابا" است و سافت بانک در ژاپن و شرکت آمریکایی یاهو از سهام داران علی بابا هستند. همکاری با یاهوی ژاپن جدیدترین تلاش گروه علی بابا برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی است.
خریداران آنلاین در چین با رسیدن کاربران اینترنت این کشور به بیش از 400 میلیون نفر، در سال های اخیر رشد کرده اند.
بایدو که بزرگ ترین موتور جست وجو در چین است، در ماه ژانویه اعلام کرد که سرمایه گذاری مشترکی را با وب سایت فروش ژاپنی rakuten به منظور راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برای کاربران اینترنتی بومی در نیمه دوم سال 2010 ایجاد می کند.