یكی از بزرگترین اختراعات بشری ساختن چرخ بوده است كه با این اختراع حركت و جابجایی بسیار تسهیل پیدا كرد و انسان توانست از چرخ در ساختن ارابه ها و كالسكه ها استفاده كند اما ساختن چرخ پایان كار نبود و بشر با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون خود بر آن شد تا اختراع خود را در چرخه تكامل قرار دهد گویی این ساخته هر روز كاملتر میشود.
اما برای بهینه تر شدن حركت نیاز به لاستیك های بادی بود كه توسط آقای جان دیوید دانلوپ (1921-1840)كه اهل بلفاست بود اختراع شد وی این تایر بادی را برای چرخهای سه چرخه پسرش كه از جنس كائوچو بود ساخت وی ورقه كائوچویی را بصورت لوله درآورد و دور تا دور چرخ قرار داده و داخل آن را از هوا پر كرد و بعد ها این اختراع توسط برادران میشلین در اتومبیل بكار برده شد .
تایر در چرخ خودرو دارای دو وظیفه مهم میباشد:
1-تنها نقطه اتكاء واتصال خودرو به سطح جاده میباشد كه در عین حال وزن خودرو را تحمل می كند.
2- كاهش و جذب ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی های جاده ها در جهت جلوگیری از انتقال این نوسانات به مجموعه سیستم تعلیق خودرو و سرنشینان.
اما تایر ها بر اساس ساختار بدنه به دو تیپ كلی تقسیم بندی می شود.
1- بایاس پلای
2- رادیال
تایرهای بایاس پلای اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قار گیرند سطح تماس آج ها تغییر شكل داده و حالت جمع شده پیدا میكند. اما بدلیل انعطاف بیشتر ضربه های منتقل شده از سطح جاده را بهتر جذب می كند ولی همین انعطاف زیاد باعث كاهش مقاومت در برابر سایش و مانور پذیری كمتر و كاهش قابلیت در دستیابی به سرعتهای بالا می شود.
اما تایر های رادیال دارای مزایای مهمی نسبت به لاستیكهای بایاس پلای می باشند كه از جمله میتوان به مزایا زیر اشاره كرد:
1- تایرهای رادیال بدلیل ساختار محكم خود و تغییرات اندك شكل آج ها در پیچ جاده ها چسبندگی خود را به سطح جاده دیرتر از دست میدهند.
2- بدلیل استحكام بیشتر تحمل سرعتهای بالاتر را دارند.
3- مقاومت بیشتر در برابر سایش در پیچ جاده ها سبب افزایش عمری در حدود 40 تا 60 درصد بیش از لاستیكهای بایاس پلای میشود.
4- با استفاده از این نوع تایر در مصرف سوخت خودرو ها صرفه جویی میشود.
5- بدلیل قابلیت تحمل نیروهای وارده بصورت عمودی وانعطاف پذیری در دیواره های كناری تایر در سرعتهای بالا دست اندازها و ضربات ناشی از این برخورد ها را بخوبی در خود جذب می كند.
چند توصیه بسیار مهم :
1- حتما از تایر استاندارد خودرو استفاده كنید.
2- در هنگام انتخاب و تهیه تایر به نوع خودرو و سرعت و شرایط رانندگی و سطح جاده و شرایط محیط و فصل توجه كنید.
3- بازدید های دوره ای تایرهای خودرو در جهت حفظ و نگهداری و ایمنی بیشتر و راندمان بالاتر ومصرف سوخت كمتر امری حیاتی است.
4- باد تایر ها هر دو هفته یكبار كنترل شود.
5- بهتر است تمام تایر های خودرو از یك نوع باشد و مشخصات یكسانی داشته باشند و در صورت استفاده از تایر های تیوپ داربهتر است تیوپ داخل تایر نیزدر صورت تعویض تایر عوض شود.
6- هیچگاه تایر های رادیال و بایاس پلای را بطر همزمان بر روی یك خودرو استفاده نكنید.
7- از بالانس چرخ ها هرگز غافل نشوید.
8- در هنگام كنترل باد چرخها تایرها بایستی سرد باشند و در حالتی كه لاستیك ها گرم میباشند از خالی كردن باد اضافی بپرهیزید.
9- هر 8000 كیلومتر لاستیك های بایاس پلای بصورت ضربدری.و لاستیك های رادیال بدلیل داشتن جهت چرخش بصورت طولی جابجا شوند.
10-یك باور اشتباه وجود دارد و آن اینست كه تایر های نو را در اكسل جلو خودرو قرار می دهند تا با توجه به وزن بیشتر در اكسل جلو و كنترل بهتر فرمان ایمنی خودرو بیشتر شود در صورتی كه میبایست بدلیل كمی وزن خودروها در اكسل عقب چسبندگی خودرو را با لاستیك های سالمتر و با آج بیشتر جبران كرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری كرد.
11-هیچگاه از رینگ معیوب و یا تعمیر شده استفاده نكنید.
12-در صورت تجهیز خودرو به سیستم ضد قفل شدن چرخ ها ABS و یا سیستم ضد لغزش ASR هیچگاه سایز رینگ و تایر را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مركزی ECU تعویض نكنید چون خودرو قابلیتهای خود را از دست خواهد داد.
13-تایر زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری كرده و باد آن را همراه با فشار باد تایر های دیگر كنترل كنید.
14-نتیجه استفاده از تایر های غیر استاندارد خودرو وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستكاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود