• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 3252)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:3 -0 تشکر 180169
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید:

  
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....
 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

دوشنبه 26/11/1388 - 23:20 - 0 تشکر 182768

عنوان مطلب:علت آفرینش کوهها

تجمیعی

آیا تاکنون از خود پرسیده ای که چرا خداوند کوهها را آفریده؟ممکن است ناآگااهان بگویند کوه چه فایده ای دارد؟

کوهها فایده های فراوان دارند که به بعضی از آنها اشاره می کنم. قله و دامنه ی کوههای بلند, فرودگاه برف هایی است که از آسمان برزمین می بارد. این برف ها بر قله ها و شکاف ها می ماند و اندک اندک با گرمای خورشید آب می شود و چشمه ها و جویبارهای کوچک دست به دست هم می دهند و رود های بزرگ پدید می آیند .اما قطره ها برسر راهشان میزبان گیاهان دارویی هم هستند.دراوهایی که جان انسانها را از مرگ نجات می دهند و بیماران را به عافیت و آرامش می رسانند.این گیاهان در دشت های هموار و بیابانهای صاف پیدا نمی شوند و تنها در دامنه کوهها و شکاف سنگها می روید و آب برف سیراب می شود.

از این گذشته غارها جای امنی برای حیوانات وحشی است. حیوانهایی که برای حفظ جانشان از دست دشمن در این غارها پناه گرفته اند.

از سوی دیگر کوهها دیوار نفوذناپذیر شهرها هستند انسان ها با ساختن دژها و قلعه ها بر روی کوهها از هجوم دشمن آگاه شده,به دفاع از شهر خود می پردازند.

دیگر آنکه از دل همین سنگهای ناهموار سنگ های صاف(مرمرو...) بیرون می آید و بناها آراسته می گردد. همچنین از دل همین سنگ ها, معدن ها و گوهرهای قیمتی پدید می آید.

(آنچه تاا حالا گفته شد تنا گوشه ای ای تدبیر خداوند در آفرینش کوهها ست.)بیگمان توبا فکر خودت به  فایده های دیگری پی خواهی برد.

تهیه و تنظیم نرگس کاشی

منبع:ماهنامه پوپک با اندکی تغییر 

منبع:مانامه پوپکبا اندکی تغییر - شماره5

سه شنبه 27/11/1388 - 15:31 - 0 تشکر 182873

1.کهکشان

2.کهکشان ، ستارگان ، نیروی جاذبه ، سال نوری ، گاز میان ستاره ای ، کهکشان بیضوی ، کهکشان های مارپیچی ، کوازارها و...

3.تجمیعی

4.





img/daneshnameh_up/7/72/Kahkeshanenamonazam.jpg
منظومه کهکشانی بزرگ
اندازه ابر ماژلانی بزرگ ، تقریبا یک چهارم اندازه
کهکشان راه شیری است و حتی می‌توان آنرا قمر
کهکشان راه شیری است و حتی می‌توان
آنرا قمر کهکشان راه شیری به حساب آورد.
img/daneshnameh_up/6/68/Kahkeshanemarpichi.jpg
چرخش در فضا
چنانچه در کهکشان ام100 مشاهده می‌شود، ستاره‌ها
و ابرهای گازی بطور مارپیچ از بازویی به بازوی دیگر در
حرکت هستند. این عامل سبب تشکیل ستاره‌های
جدید در ابرهای گازی آبی رنگ می‌شود.
img/daneshnameh_up/7/7d/Kahkeshanemilehei.jpg
ستاره‌ها در قسمت میله‌ای
برخی کهکشانهای مارپیچی دارای چندین بازو
هستند، ولی یک کهکشان مارپیچی میله‌ای مانند
این که در تصویر می‌بینید (ان.جی.سی 1313) ، فقط دو بازو دارد.
img/daneshnameh_up/0/08/Kahkeshanebeyzavi.jpg
بازماندگان گذشته‌ها
تقریبآ تمام ستاره‌های کهکشانهای بیضوی
مانند ان.جی.سی 1399 که در تصویر می بینید
دارای طول عمری بیش از 10 میلیارد سال هستند.
img/daneshnameh_up/d/d4/Kahkeshanefaal.jpg
آشوب کیهانی
این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده
نمایانگر ناحیه مرکزی کهکشان فعال ان.جی.سی
1069 می‌باشد.
img/daneshnameh_up/d/d9/Tasadomekahkeshan.jpg
جفت کهکشانی آی.جی 29 و آی.جی 30
در این تصویر که رنگهایش ساختگی هستند، یک
دنباله کشندی دو کهکشان را به هم وصل کرده
شکل یک قارچ چتری را بوجود می‌آورد.

مقدمه

کهکشان به مجموعه ستارگان ، گاز و غبار گفته می شود که با نیروی جاذبه کنار هم نگاه داشته شده‌اند. کوچکترین کهکشانها دارای عرضی برابر با چند صد سال نوری ، شامل حدود 100000 میلیارد سال ستاره هستند. بزرگترین کهکشانها تا 3 میلیون سال نوری عرض دارند و شامل بیش از 1000 میلیارد ستاره هستند.

اشکال کهکشانها بر اساس شیوه‌ای طبقه بندی می‌شود که طبق شیوه طبقه بندی ستاره شناس آمریکایی ، ادوین هابل (1953- 1986) ، شکل یافته است. در مورد تکامل کهکشانها اطلاعات قطعی کمی در دست است. تنها مطلب مورد اطمینان این است که کهکشانها میلیاردها سال پیش به شکل توده‌ای از ابرهای گازی و غباری بوجود آمدند.

کهکشان بیضوی

کهکشانهای نامنظم هیچ شکل یا ساختار منظمی ندارند، آنها دارای جرم بیشتری از کهکشانهای دیگر هستند و بیشتر ستاره‌های موجود در آنها دارای طول عمر کم و درخشان می‌باشند. با وجود اینکه بسیاری از کهکشانهای نا منظم در بر گیرنده نواحی تابان گازی هستند که ستاره‌ها در آنها شکل می‌گیرند، بیشتر گاز میان ستاره ای کهکشانها بایستی متراکم شوند تا ستاره‌های جدیدی بوجود آورند. حدود 5% از هزار کهکشان درخشان را کهکشانهای نا منظم تشکیل می‌دهند. این در حالی است که یک چهارم کهکشانهای شناخته شده نیز کهکشانهای نامنظم هستند.

کهکشانهای مار پیچی

کهکشانهای مارپیچی دارای بازوهایی هستند که شکلی مارپیچی در اطراف بر آمدگی مرکزی یا هسته ، قرصی ایجاد می‌کنند که چرخش هسته با چرخش بازوهای آن همراه می‌شود. جوانترین ستاره‌های کهکشانهای مارپیچی در بازوهای کم توده یافت می‌شوند و ستاره‌های کهن اکثرا در هسته متراکم قرار دارند. کهنترین ستاره‌ها در هاله‌های کروی پراکنده قرار دارند و اطراف قرص کهکشانی را فرا گرفته‌اند. بازوهای مذکور همچنین دارای غبار و گاز فراوانی هستند که منجر به تشکیل ستاره‌های جدید می‌شود.

کهکشان مارپیچی میله ای

یک کهکشان مارپیچی میله‌ای دارای یک هسته برآمدگی مرکزی کشیده شده و میله‌ای شکل است. همزمان با چرخش هسته اینطور به نظر می‌رسد که در هر سوی هسته یک بازو نیز می‌چرخد. برخی ستاره شناسان عقیده دارند کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است. شکل کهکشانهای مارپیچی و کهکشانهای مارپیچی میله‌ای متغیر است.

از کهکشانهای با برآمدگیهای مرکزی بزرگ با بازوهای نه چندان بهم پیوسته تا کهکشانهای با برآمدگیهای مرکزی کوچک و بازوهای آزاد. گر چه کهکشانهای مارپیچی و مارپیچی میله‌ای پیش از این به عنوان دو نوع کهکشان متفاوت طبقه بندی می‌شدند، ولی امروزه ستاره شناسان آنها را مشابه می‌دانند.

کهکشانهای بیضوی

کهکشانهای بیضوی از نظر شکل ، از شکل بیضی‌گون (شبیه توپ فوتبال امریکایی) تا شکل کروی متغیر هستند و اشکالی ما بین این دو نیز یافت می‌شوند. بر خلاف کهکشانهای دیگر که نوری آبی از ستاره‌های فروزان و کم عمر منعکس می‌کنند، کهکشانهای بیضوی زرد رنگ بنظر می‌رسند. علت این امر توقف شکل گیری ستارگان در این کهکشانها می‌باشد که در نتیجه تقریبا تمام نور آنها از ستاره‌های غول سرخ که دارای طول عمر زیادی هستند تأمین می‌شود.

کهکشانهای فعال و غیر عادی

از تمام کهکشانها میزان معینی تشعشع الکترومغناطیسی ساطع می‌شود. برخی کهکشانها ، به طرز غیر عادی ، مقادیر زیادی تشعشع تابش می‌کنند. این کهکشانها ، کهکشانهای فعال نامیده می‌شوند. انرزی آنها از منبعی با جرم بسیار زیاد اما به هم فشرده که در مرکز کهکشان فعال قرار دارد تأمین می‌شود.

انرژی اغلب بصورت اشعه ایکس ، موج رادیویی و همچنین نور است و میزان انرژی آزاد شده به قدری زیاد است که نمی‌توان تصور کرد ستاره‌ها آنرا بوجود آورده باشند. ستاره شناسان بر این عقیده اند که تنها جسمی که قادر است این مقدار انرژی را ازاد کند یک حفره سیاه فوق العاده پر جرم است. بنابر این، علت اینکه برخی کهکشانها از جمله کهکشان خودمان انرژی نسبتا کمی آزاد می‌کنند این است که حفره سیاه مرکزی کوچکی را در میان گرفته‌اند.

کوازارها

بنظر می‌رسد که کوازارها (شبه ستاره‌ها) هسته فعال کهکشانهای دور دست باشند. آنها درخشانترین ، سریعترین و دورترین اجرام شناخته شده در جهان هستند. کوازارها همانند ستارگان از سطح زمین به مثابه یک نقطه نورانی خیلی ریز دیده می‌شوند. اگر چه کوازارها فقط به اندازه منظومه شمسی هستند، نور برخی از آنها مسافتی در حدود 10 میلیارد سال نوری را طی می کند تا به ما برسد. ما برای اینکه بتوانیم چنین اجرام دوری را شناسایی کنیم نیاز به تابش زیاد نور آنها داریم. تشعشع انرژی بعضی از کوازارها حدود 100 برابر تشعشع کهکشانهای عظیم است.

با گسترش جهان کوازارها که در لبه خارجی آن قرار دارند بسرعت از زمین فاصله می‌گیرند. دورترین کوازارهایی که قابل رویت حدود 12 میلیارد سال نوری در جهت انتهای قابل مشاهده جهان قرار دارند. بخاطر زمان زیادی که طول می‌کشد تا نور کوازارها به زمین برسد، این کهکشانها ستاره شناسان را قادر می‌سازند تا جهان را در اولین مراحل شکل گیری ، مورد مطالعه قرار دهند. کوازارها فوق العاده درخشان و در عین حال بسیار مهم فشرده می‌باشند. در مقایسه با گستره کهکشان راه شیری که 100000 سال نوری می‌باشد، کوازارها قطری معادل چند روز یا هفته نوری را تشکیل می‌دهند.

کهکشانهای رادیویی

تمامی کهکشانها ، موج رادیویی ، نور قابل رویت و انواع تشعشع از خودشان تولید می‌نمایند. انرژی رادیویی یک کهکشان رادیویی خیلی متراکمتر از انرژی کهکشانهای معمولی است. این انرژی از دو قطعه خیلی بزرگ ، یا ابرهای عظیم الجثه متشکل از ذرات در حال دور روشن از کهکشانها تشتشع می‌یابند.

این ابرهای عظیم از فورانهای گازی که از مرکز کهکشان با سرعتی معادل یک پنجم سرعت نور خارج می‌شوند، در آسمان شکل می‌گیرند. به نظر می‌رسد که فوران این انرژی عظیم توسط یک حلقه پیوستگی صورت می‌گیرد که یک حفره سیاه خیلی متراکم را در بر می‌گیرد و در مرکز کهکشان واقع است. از هر یک میلیون کهکشان فقط یکی از آنها یک کهکشان رادیویی است.

تصادم کهکشانها

بیشتر کهکشانها از کهکشانهای همسایه خود صد هزار سال نوری فاصله دارند. به هر حال، بعضی از کهکشانها تا اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک می‌شوند که نیروی جاذبه دو طرفه آنها اشیاء موجود در کهکشانها دیگر را به اطراف خود می‌کشد و این امر باعث بوجود آمدن توده‌هایی به نام دنباله‌های کشندی می‌گردد، که این دنباله‌ها مانند پلی کهکشانها را به یکدیگر وصل می‌نمایند. نزدیکی بیش از حد کهکشانها ممکن است، توأم با تصادم آنها گردیده و به دنبال این عمل یک تغییر شکل بنیادی در شکل ظاهری آنها صورت پذیرد.
5.سایت دانشنامه ی رشد ، جمع آوری شده توسط محسن شیرکرمی

خريد از فروشگاه اينترنتي تبيان با تخفيف ويژه
فقط کافيست در محل کد بازارياب ، کد"549306" را وارد کنيد
دوشنبه 3/12/1388 - 23:25 - 0 تشکر 185331

مقالات شما كاربران گرامی بررسی شد و به زودی نتیجه نهایی را در همین مطلب اعلام خواهم كرد.

شنبه 8/12/1388 - 15:13 - 0 تشکر 186567

معرفی رشته های دانشگاهی رشته جغرافیا موضوع این رشته تحصیلی: جغرافیا در مقطع کارشناسی در چهار شاخه اصلی جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، کارتوگرافی و جغرافیا سیاسی - نظامی ارائه می شود و هر یک از گرایشهای جغرافیای طبیعی و انسانی دارای گرایشهای متعددی هستند. البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در 8 واحد تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاهها در دفترچه راهنمای آزمون سراسری، گرایشهای موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده و تنها به شاخه های اصلی جغرافیا که در آن دانشگاه تدریس می شود، اشاره نموده اند. شاخه جغرافیای طبیعی: جغرافیای طبیعی علمی است که محیط طبیعی و تاثیر عوامل و عناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می کند. این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی است. گرایش ژئومورفولوژی: ژئومورفولوژی بیشتر به پدیده های سطح زمین توجه دارد یعنی، ریخت یا چهره زمین را مطالعه می کند. به همین دلیل این علم ارتباط نزدیکی با زمین شناسی دارد و تحت تاثیر یافته های علم زمین شناسی است. چرا که ریخت یا شکل ظاهری زمین، تبلور اتفاقات درون زمین می باشد. البته زمین شناسی بیشتر به اعماق و لایه های درونی زمین می پردازد اما ژئومورفولوژی فرآیندهای بیرونی یا سطحی زمین را مطالعه می کند. دروس تخصصی گرایش ژئومورفولوژی: ژئومورفولوژی مناطق شهری، نقشه ها و نمودارهای ژئومورفولوژی، هیدرولوژی کاربردی، کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، تفسیر نقشه (توپوگرافی و زمین شناسی)، پایان نامه. گرایش آب و هواشناسی( اقلیم): رشته آب و هواشناسی فرآیندهای حاکم در داخل جو از جمله انرژی و توزیع آن در سطح سیاره زمین، حرکات جو و قانونمندی های حاکم بر این حرکات و تاثیر این فعالیت ها بر روی زیست و فعالیت انسان ها، جانداران و محیط بی جان سیاره زمین را مطالعه می کند. این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا و تاثیر عناصر و عوالم اقلیمی در فعالیت انسان و مسائل بهره برداری از زمین مثل کشاورزی مطرح می شود. درس های این رشته در طول تحصیل: دروس مشترک بین شاخه های جغرافیا: جغرافیای آبها، جغرافیای خاکها، جغرافیای زیستی، آب و هوای ایران، ژئومورفولوژی ایران، منابع و مسائل آب ایران، اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه ای، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی: کشاورزی، مبانی جغرافیای اقتصادی: صنعت، حمل و نقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ نشینی، پژوهش میدانی در جغرافیا ( روش تحقیق عملی)، زمین در فضا، ریاضیات، آمار و احتمالات1، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ علم جغرافیا، کارتوگرافی(نقشه کشی)، نقشه برداری( نظری و عملی)، نقشه خوانی، روش تحقیق: نظری، اصول سنجش از دور، کاربرد عکسهای هوایی و ماهواره ای در جغرافیا، آمار و احتمالات :2 کاربرد آمار در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم جغرافیا، زمین شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم شناسی، آب و هوای کره زمین، مبانی ژئومورفولوژی: 1 ساختمانی، مبانی ژئومورفولوژی:1 دینامیک. دروس اصلی مشترک بین گرایشهای جغرافیای طبیعی: جغرافیای قاره ها، جغرافیای کوارترنر، زمین شناسی ایران، مسایل جغرافیایی مناطق خشک ایران، حفاظت خاک، جنگل ومرتع و مسایل آن در ایران، جغرافیای ناحیه ای ایران، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی، جغرافیای انسانی ایران(1): (جمعیت - اقتصادی)، جغرافیای انسانی ایران (2): ( شهری - روستایی)، نقشه برداری تکمیلی، مبانی محیط زیست، ژئومورفولوژی اقلیمی، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ( با تاکید بر ایران). شاخه کارتوگرافی: کارتوگرافی هنر، علم و فن تهیه انواع نقشه برای استفاده در ساختار اقتصادی، فرهنگی، دفاع ملی، روابط بین الملل، تعلیم و تربیت، جهانگردی و موارد متنوع دیگر است. یعنی یک جغرافیدان به یاری نقشه اطلاعات دقیقی درباره موقعیت ها و پراکندگی ها به دست می آورد. حال با توجه به این که ما صدها نوع نقشه داریم، مشخص است که تهیه یک نقشه نیاز به مهارتی خاص دارد که این مهارت را دانشجوی رشته کارتوگرافی به دست می آورد. دروس پایه و اصلی: ریاضیات، سنجش از راه دور، ژئومورفولوژی ایران، جغرافیای آبهای ایران، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، متون جغرافیایی به زبان خارجی، جغرافیای خاکها، جغرافیای نظامی ایران، مبانی جغرافیای سیاسی، فلسفه ی جغرافیا، زمین در فضا، زمین شناسی برای جغرافیا، مبانی آب و هواشناسی، جغرافیای آبها، ژئومورفولوژی عمومی، جغرافیای زیستی، کاربرد آمار در جغرافیا، جغرافیای اقتصاد عمومی، جغرافیای جمعیت، جغرافیای روستایی( عمومی و ایران)، جغرافیای شهری( عمومی و ایران). دروس تخصصی: آمار و احتمالات، کامپیوتر، فیزیک نور، کلیات جغرافیای جهان، تئوری خطاها، فتوگرامتری، تفسیر عکس، هیدروگرافی، نقشه برداری، کارتوگرافی ریاضی، کارتوگرافی موضوعی، عکاسی و فن چاپ، گرافیک، اردو نقشه برداری هیدروگرافی، پروژه کارتوگرافی، کارتوگرافی کامپیوتری، جغرافیای خلیج فارس، ژئودزی عمومی، نجوم ژئودزی، کارتوگرافی. شاخه جغرافیای انسانی: جغرافیای انسانی به عنوان یکی از شاخه های مهم علوم جغرافیا در دو گرایش جغرافیای شهری و روستائی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشورمان ارائه می شود. گرایش جغرافیای شهری جغرافیای شهری به مطالعه مسائل مهمی از جمله گسترش شهرها، مسائل اقتصادی و جمعیتی شهرها و همچنین بحث روز جغرافیای شهری یعنی توریسم می پردازد. بررسی نحوه اشغال فضا، نوع تمرکز و پراکندگی مشاغل نیز در یک شهر و همچنین چگونگی جابجایی از محل کار به سکونت، ارتباط شغل و مسکن و تاثیرات متقابل و چند جانبه ای که میان این متغییرها برقرار است، در جغرافیای اجتماعی شهرها بررسی می شود. دروس تخصصی گرایش جغرافیای شهری: اقتصاد شهری، شهرها و شهرکهای جدید، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران، اصول و روشهای برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی شهری در ایران، کارگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای(روش تهیه تفسیر طرحهای شهری و منطقه ای)، پایان نامه. گرایش جغرافیای روستایی: این گرایش به بررسی رابطه شهر و روستا، برنامه ریزی و توسعه روستایی، نوسازی و آینده روستاها، روستاهای آینده، علل و عوامل مهاجرت روستانشینان، بهداشت و اوقات فراغت روستائیان، حفظ محیط زیست، نحوه حمل و نقل، کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی روستاها می پردازد. دروس تخصصی گرایش جغرافیای روستایی: اصول و روشهای برنامه ریزی روستائی، اقتصاد روستائی، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران، برنامه ریزی روستائی در ایران، کارگاه برنامه ریزی روستائی:( روش تهیه و تفسیر طرحهای روستائی)، پایان نامه. گرایش جغرافیا و برنامه ریزی شهری: گرایش جغرافیا و برنامه ریزی شهری تلاش می کند تا با توجه به عوامل انسانی و طبیعی موجود در هر شهر، برای مسائل جمعیتی، اقتصادی، زیست محیطی آن برنامه ای بیندیشد تا مطابق این برنامه مهندسین معمار، عمران، سازه و تاسیسات، بخشهای مختلف شهر را طراحی کرده و یا مشکلات شهر را حل نمایند. دروس اصلی مشترک بین گرایشهای جغرافیای انسانی: جغرافیای جمعیت ایران، جغرافیای روستائی ایران، جغرافیای شهری ایران، جغرافیای اقتصادی ایران:1 کشاورزی، جغرافیای اقتصادی ایران:2 صنعت، حمل و نقل انرژی، اصول علم اقتصاد، نظریه های اقتصادی و اقتصاد توسعه، متون جغرافیای انسانی به زبان خارجی، نقشه ها و نمودارهای موضوعی در جغرافیای انسانی، ویژگیهای جغرافیای انسانی مناطق خشک ایران، جغرافیا و صنعت توریسم، ویژگیهای جغرافیایی کشورها توسعه یافته، ویژگیهای جغرافیایی کشورهای اسلامی، ویژگیهای جغرافیایی آسیای میانه، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی، جغرافیای تاریخی( با تاکید بر ایران).

peyman
شنبه 8/12/1388 - 15:14 - 0 تشکر 186568

معرفی رشته های دانشگاهی رشته علوم ارتباطات اجتماعی موضوع این رشته تحصیلی: انسان قرن بیست و یکم با بشر اولیه تفاوت بسیار دارد و باید برای برقراری ارتباط با او، بخصوص ارتباطی با نفوذ و پایدار که با حرفها و تجربه های تازه و ناگفته همراه باشد، به هنر و دانش پیچیده علوم ارتباطات اجتماعی مجهز بود. این علم امروزه در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر دنیا تدریس می شود و در کشور ما نیز با دو گرایش روزنامه نگاری و روابط عمومی، یکی از رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی است. گرایش روزنامه نگاری: گرایش روزنامه نگاری نهال تنومندی است که از چشمه های هنر و ادبیات، فرهنگ و فلسفه، سیاست و اقتصاد، صنعت و تکنولوژی، سیراب می شود برای همین دانشجوی این رشته دروس تئوری و نظری مانند مبانی جمعیت شناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، مبانی علم اقتصاد، نظریه های ارتباطات اجتماعی و اندیشه های سیاسی در قرن بیستم را مطالعه می کند همچنین دروسی را که هم جنبه عملی و هم جنبه تئوری دارند مثل اصول و تکنیک های تهیه خبر، مصاحبه، گزارش، روش تحقیق، عکاسی خبری، صفحه آرایی و ویراستاری را آموزش می بیند. درس های این رشته در طول تحصیل: دروس مشترک بین گرایشهای علوم ارتباطات: مبانی جامعه شناسی، مبانی جمعیت شناسی، مبانی روانشناسی - مفاهیم اساسی، مبانی فلسفه، تاریخ و تفکر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی، اصول علم اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، اصول علم سیاست، کلیات حقوق، حقوق اساسی، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، نظریه های جامعه شناسی، اصول سازمان و مدیریت، سمینار مسائل سیاسی و استراتژی معاصر، اندیشه های سیاسی در قرن بیستم، مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بین المللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، روشهای بررسی و تحلیل پیامهای ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریه های ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات، فتوژورنالیسم ( عکاسی خبری)، تکنولوژی چاپ و نشر، تجزیه و تحلیل برنامه های رادیو و تلویزیون، افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات در جهان سوم، حقوق ارتباط جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات. دروس تخصصی گرایش روزنامه نگاری: اصول روزنامه نگاری، روزنامه نگاری عملی، ویراستاری و مدیریت اخبار، روزنامه نگاری تخصصی، تاریخ روزنامه نگاری، نقد، تفسیر و مقاله در مطبوعات. گرایش روابط عمومی: کارشناس خوب روابط عمومی بر خلاف ذهنیت عامه مردم سعی در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنین وظیفه اش در بسط اطلاعاتی که مستقیما از سطوح بالاتر سازمان می گیرد، خلاصه نمی شود. بلکه کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که جریان دو طرفه ارتباطی را بین شرکت و مخاطبان آن میسر می سازد و بر این اعتقاد است که رمز موفقیت یک برنامه ی موثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح از راه صحیح، در زمان مطلوب و به فرد صحیح است. در واقع کارشناس روابط عمومی از یک سو وظیفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مدیریت سازمان را بر دوش دارد و از سوی دیگر مسوولیت ارائه مشورتهای کارشناسانه با مدیریت موسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههای مورد توجه آن حوزه و تجزیه و تحلیل افکار عمومی و بررسی جامعه شناختی گرایشها و طرز تفکرهای مردم بر عهده او می باشد. دروس تخصصی گرایش روابط عمومی: اصول روابط عمومی، مدیریت و روابط عمومی، روابط عمومی عملی، تکنیکهای روابط عمومی، اقناع و تبلیغ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهی. توانایی های لازم: دانشجوی روزنامه نگاری باید دارای دوازده خصیصه باشد که این خصایص عبارتند از: 1- داشتن ذوق و استعداد نویسندگی 2- کنجکاوی، تیزبینی و نکته سنجی 3-داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه 4- توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم 5- صبر و حوصله زیاد 6- داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگی های اضطراری 7- قدرت تفکر سریع 8-عشق به کار خبری 9- مومن به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوا 10- نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزواجویی، ساده لوحی، تعصب فکری، فضل فروشی، گزافه گویی و تندخویی 11-داشتن توانایی های ارتباطی 12- داشتن حافظه ای بیش از حافظه ی متوسط جامعه( برای مصاحبه) البته به ندرت ممکن است فردی بتواند از تمامی این خصایص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردی با ویژگیهای دوازده گانه فوق صرفا ترسیم تصویری ایده ال از آن خصایص است که باید کوشش کرد تا حد امکان به آن دست یافت. دانشجوی روابط عمومی نیز علاوه بر ویژگیهای لازم برای یک روزنامه نگار باید از توان تجزیه و تحلیل بالا، قدرت ریسک، توان کارهای اجرایی و قدرت سخنوری برخوردار باشد. موقعیت شغلی در ایران: آیا می دانید که تعداد فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات از سال 1351 تا 1373 حدود یک هزار نفر برآورد شده است و از این تعداد تنها 60 نفر در مطبوعات مشغول به کار هستند و 940 نفر بقیه به مشاغل غیرمطبوعاتی اشتغال دارند؟ بدون شک عوامل بسیاری در این مساله نقش داشته اند اما یکی از مهمترین دلایل این است که تعدادی از دانشجویان در طی سالهای فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاری و یا به طور اتفاقی انتخاب کرده اند. در نتیجه آمادگی و توانایی لازم را برای حضور در مطبوعات نداشته اند از سوی دیگر وابستگی اکثر مطبوعات آن دوران به ارگانهای دولتی و شرایط دشوار استخدام، عامل مهمی در عدم حضور فارغ التحصیلان این رشته در شغلهای مربوط بوده است. البته در حال حاضر اکثر فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند برای مثال قریب به اتفاق دانشجویان فارغ التحصیل سال 75 دانشگاه علامه طباطبایی وارد بازار کار مربوط به رشته تحصیلی خود چه در زمینه روزنامه نگاری و چه در زمینه روابط عمومی شده اند. فرصت های شغلی فارغ التحصیلان روابط عمومی نیز در حال حاضر بهتر شده است چرا که زمانی کار روابط عمومی سازمانهای دولتی مساوی با شیرینی دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تسلیت دادن در زمان سوگواری ها بود اما امروزه مردم انتظار بسیاری از روابط عمومی سازمانها دارند و مایلند آن ها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار درون سازمانی قرار دهند و همچنین نظرات و دیدگاههایشان را به گوش مسوولین سارمانها برسانند. کاری تخصصی که از عهده هر فردی بر نمی آید و به همین دلیل سازمانها ترجیح می دهند که از فارغ التحصیلان روابط عمومی برای کار در این بخش مهم و حیاتی بهره ببرند. منبع:آموزش نیوز ? بهمن ????

peyman
پنج شنبه 20/12/1388 - 13:26 - 0 تشکر 189385

عنوان : اصول کار کبریت

کلید واژه ها : کبریت کبریت سازی اصول کار کبریت گوگرد 

تلفیقی 

متن :

کبریت شامل دو جزء اصلی است . یک جزء ماده ای سوختنی است که برای مشتعل شدن باید به دمای اشتعال برسد . این ماده سوختنی در کبریت به اصطلاح چوب کبریت است که می تواند تراشه ای از چوب یا نواری از مقوا یا فتیله ای از کاغذ شمعی و یا جنس پلاستیک باشد .

جزء دوم و مهمتر سیستم آتش زنه ای است که بتواند ماده ی سوختنی گفته شده را به دمای اشتعال برساند . این سیستم در کبریت بی خطر عبارت است از مجموعه ی مواد سر چوب کبریت و نوار افروزنده ی جداگانه ای که سر چوب کبریت را بر آن می کشند .

ماده ی اصلی سر چوب کبریت پتاسیم کلرات است که در ماتریسی از چسب و مواد مختلف جای دارد و جزء اصلی ماده ی نوار افروزنده فسفر قرمز است . اصطکاک سر چوب کبریت با نوار افروزنده از طرفی موجب می شود که چند ذره ریز از هر دو ماده ی مذکور با هم تماس حاصل کند و از طرف دیگر مقداری انرژی گرمائی حاصل می شود که موجب واکنشی انفجار گونه و سرانجام سبب برافروختن مواد قابل سوخت سر چوب کبریت می شود .

واکنش اصلی که بین پتاسیم کلرات و فسفر قرمز در حالت جامد صورت می گیرد عبارت است از : 10nKCIO3+12Pn =  10nKCI+3nP4O10+E

این واكنش مقدار معتنابهی انرژی گرمائی و در نتیجه چنان دمائی ایجاد می كند كه چوب كبریت را مشتعل می سازد .

کبریت لفظی عربی به معنای گوگرد است که خود به قول مرحوم معین مسخ شده لفظ کوپریتو است که در زبان اکدی به همین معنی است . جالب است که هم اکنون در زبان دری مرسوم افغانستان و در برخی نقاط ایران هنوز لفظ گوگرد برای آنچه اکنون در فارسی به کبریت مرسوم است بکار برده می شود . از قرار قبل از تولید کبریت به صورت فعلی لفظ کبریت در فارسی به تراشه های چوبی اطلاق می شده است که به آب گوگرد تر می شده و پس از خشک کردن به اندگ گرمی آتش مر گرفته و برای روشن کردن شمع و چراغ بکار می رفته است . بعید به نظر نمی رسد که منشا این گونه تراشه ها که در اروپای حدود قرون وسطی مرسوم بوده است از شرق باشد .

اولین کارخانه کبریت سازی به صورت اروپائی آن در آذربایجان (تبریز) در عصر مشروطیت ۱۲۹۷شمسی به تولید پرداخت و این صنعت تا امروز هم رشد تولید و دانش فنی خود را مدیون هموطنان آذربایجانی ماست .

در واقع داستان کبریت به صورت کنونی آن از کشف عنصر فسفر سفید (یا به قولی زرد) در سال ۱۶۶۹میلادی توسط هنینگ براند تاجر کیمیاگر آلمانی اهل هامبورگ آغاز می شود . او در جستجوی اکسیر اعظم بخش عمده زندگی خود را به حل کردن - اختلاط - جوشاندن و تکلیس مواد معدنی می گذراند . روزی در ته قرع خود ماده سفید رنگی بدست آورد که به خودی خود می سوخت و در تاریکی نور سرد درخشنده ا ی از آن تابش می کرد . پس از آن افراد زیادی تلاش کردند که این ماده جدید را بعنوان آتش زنه ی شیمیائی برای روشن کردن شعله بکار گیرند و رابرت بویل انگلیسی از آن جمله بود که تنها ۱۱ سال بعد توانست به کمک این ماده . تراشه چوبی آغشته به گوگرد را مشتعل سازد . تقریباٌ یکصد سال دیگر ۱۷۸۶میلادی برتوله موفق به ساهت پتاسیم کلرات شد . مخلوط این ماده با مواد قابل احتراق از جمله آرد - شکر و خاکه اره با تحریک انرژیک ملایمی آتش گیر و منفجره است .

چهل سال بعد ۱۸۲۶ میلادی جان واکر تراشه آغشته به مخلوط پتاسیم کلرات - آنتیموان سولفید - صمغ و نشاسته را بعنوان اولین کبریت اصطکاکی ساخت ولی شدت اصطکاک لازم برای اشتعال آن بسیار زیاد بود . بعد معلوم شد که اگر پتاسیم کلرات با فسفر سفید مخلوط شود مخلوطی به شدت و به سهولت آتش گیر به دست می آید . این مخلوط مشکل اصطکاک نداشت ولی نگهداری آن دشوار بود . به علاوه خطرات ناشی از کارکردن با فسفر سفید در کارخانه هایی که همه ی کار آن با دست انجام می شد دشواری تولید این نوع کبریت را افزایش می داد .

در سال ۱۸۴۴ میلادی شورتر در آلمان از گرم کردن فسفر سفید . فسفر قرمز به دست آورد . فسفر قرمز در هوا به خودی خود اشتعال پذیر نبود (دمای اشتعال در حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد ) .

یکسال پس از آن پاش در سوئد و بوتیگر در آلمان با جدا کردن دو جزء پتاسیم کلرات و فسفر قرمز از یکدیگر نخستین نمونه کبریت بی خطر را به وجود آوردند .

اولین کبریت حساس که دو جزء آن روی یکدیگر قرار دارد در سال ۱۸۸۸ میلادی توسط فارنهایم در آمریکا ساخته شد .

منبع : فرهنگ فارسی دهخدا 

کتاب «ت‍اری‍خ‍چ‍ه‌ م‍خ‍ت‍ص‍ری‌ از ک‍ب‍ری‍ت‌ در ای‍ران»، ت‍ه‍ران، شماره کتاب‌شناسی ملی: ۳۳۷۷۸۰

يکشنبه 23/12/1388 - 5:34 - 0 تشکر 189798

عالی بود. علی راد

دوشنبه 24/12/1388 - 12:39 - 0 تشکر 190055

آتش آتش واکنشی شیمیایی همراه با پیدایش گرما و نور و شعله است. و از ترکیب شدن کربن و عنصرهای سوختنی با اکسیژن هوا پدید می اید. کشف آتش و کاربردها و چگونگی افروختن آن از مهمترین کشفهای آدمی در را پیشرفت و تمدن بوده است.قدمت آتشبه درستی نمی دانیم که انسان آتش را در چه زمانی و در کجا کشف کرد. پژوهشگران عقیده دارند که انسانهای نخستین آتش را از گدازه های آتشفشانی، یا از آتشسوزی جنگلها بر اثر برق آسمان، یا رگه های زغال سنگ که بر اثر فرو افتادن شهابهای شعله ور آتش میگرفتند به دست می آوردند. باستان شناسان در غار چوکوتین، نزدیک شهر پکن در چین، آثاری یافته اند که از 200 تا 500 هزار سال پیش بر جای مانده اند و نشان می دهند که انسانهایی که در این غار می زیسته اند از آتش استفاده می کرده اند. اما در سال 1981 میلادی آثاری در کنیا، در افریقا، به دست آمده است که نشان می دهند انسان احتمالا از حدود 1420000 سال پیش از آتش استفاده می کرده است. راه تهیه آتشاز کشف کاربردهای نخستین آنش صدها هزار سال گذشت تا انسان آموخت که چگونه آتش بیفروزد. به درستی نمی دانیم که انسانهای پیش از عصر نوسنگی راه افروختن آتش را می دانستند یا نه. احتمال دارد که نخستین بار، انسان به طور تصادفی کشف کرده باشد که بر اثر مالش دادن دو تکه چوب خشک به یکدیگر و پریدن جرقه ای از آن در میان گیاهان خشک آتش افروخته میشود. انسانهای نخستین آتش را بیشتر از راه اصطکاک تهیه می کردند. ساده ترین وسیله تهیه آتش، که تقریبا در همه جا رواج داشت، میله ای از چوب سخت بود که با دو کف دست در سوراخ چوبی نرمتر چرخانده می شد. به عقیده باستان شناسان، انسان راه افروختن اتش، بوسیله سنگ چخماق، یا مالش دادن دو تکه چوب به یکدیگر را در حدود 9000 سال پیش کشف کرد. حتی از آن پس هم تا مدتها روشن نگه داشتن آتش برای او از دوباره افروختن آن آسانتر بوده است.بعدها این وسیله کاملتر شد. با این همه، تا پیش از اختراع کبریت در قرن نوزدهم میلادی، پیشرفت چندانی در شیوه های تهیه آتش پدید نیامد.موارد استفاده از آتشانسانهای نخستین، پس از کشف چگونگی روشن نگه داشتن آتش و جابه جا کردن آن، کم کم به کاربردهای آتش پی بردند. نخست آتش را برای گرم کردن خود در شبهای سرد و ترساندن جانوران وحشی، که به غارها یا پناهگاههای آنها حمله ور می شدند، یا برای روشن کردن شبهای تاریک به کار می بردند. اما، پس از پی بردن به راه افروختن آتش، کم کم آموختند که آتش را در سفالگری به کار برند و در گداختن سنگهای معدنی و جدا کردن مس و قلع از آن استفاده کنند، و در حدود 5000 سال پیش مس و قلع را به هم آمیختند و مفرغ به دست آوردند، و در حدود 3000 سال پیش آهن را از سنگ آهن جدا کردند. در نه هزار سالی که از کشف چگونگی افروختن آتش می گذرد بیشتر پیشرفتهای علمی و فنی به استفاده از آتش بستگی داشته است. آتش امروزه نیز در زندگی انسان نقش مهمی دارد. برای به حرکت در آوردن وسایل نقلیه، به کار انداختن کارخانه ها، تولید الکتریسیته، ازمیان بردن باکتریها و میکروبها و بسیاری از کارهای دیگر، انسان به آتش نیاز دارد. آتش در افسانه هادر سراسر جهان افسانه های بسیاری درباره کشف آتش و تلاشهای آدمی برای روشن نگه داشتن و جابه جا کردن آن از روزگاران کهن بر جای مانده است. در داستانهای باستانی بسیاری از مردم جهان افسانه هایی درباره کشف آتش وجود دارد. در افسانه های یونان باستان آمده است که پرومتئوس، یکی از خدایان، شراره ای از آتش آسمان را ربود و به زمین آورد. در شاهنامه فردوسی آمده است که هوشنگ، نخستین پادشاه پیشدادی، آتش را کشف کرد. در این افسانه می خوانیم که روزی هوشنگ با گروهی از یاران خود به کوه رفت. ناگهان از دور ماری بزرگ، که چشمانی چون دو چشمه خون داشت و دود از دهانش بر می خاست، پدیدار شد. هوشنگ دلیرانه پیش رفت و سنگی بزرگ برداشت و به سوی مار پرتاب کرد. مار همان دم جست و سنگ به سنگی دیگر خورد. و هر دو تکه تکه شدند و از آنها شراره ای پدید آمد. آتش مانند پدیده های دیگر طبیعت، برای مردم روزگاران کهن اسرارآمیز بود. آنها نمی دانستند که آتش چگونه شعله ور می شود. تصور می کردند که در درون گیاه، جانور، انسان، ابرو موجودات دیگر آتشی هست که سبب گرمی ، رشد و حرکت آنها می شود و گاهی آنها را می سوزاند.آتش جزو چهار عنصر اصلی طبیعت می باشد،( آب- هوا- آتش- خاک ) و با اینکه سالیان سال از پیدایش آن می گذرد باز هم برای انسان امری حیاتی محسوب می شود و بدون آن زندگی بر روی زمین امکان پذیر نخواهد بود.منبع : فرهنگنامه کودک و نوجوان مقاله تلفیقی

دوشنبه 24/12/1388 - 14:35 - 0 تشکر 190069

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

كاربران گرامی كه مقالات خودشان را در این جا ثبت كردند لطفا در تهیه محتوای این مقالات بیشتر توجه كنند.زیرا این مقالات با این كه با ارزش هستند و شما ها هم برای آن زحمت كشیدید ولی متاسفانه نمیشه از ان در جهت مطالب محتوایی سایت استفاده كرد.

موفق وموید باشید

یا حق

سه شنبه 25/12/1388 - 11:45 - 0 تشکر 190248

سلام
در مورد چه موضوعاتی باید باشد
ممنون می شوم اگر جواب دهید
با تشکر

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.