• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نجوم > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نجوم (بازدید: 1557)
جمعه 4/10/1388 - 1:9 -0 تشکر 171915
گزارشی از مشاهده بشقاب پرنده ها در ایران

از بهترین و شاید كم نظیرترین مدارك رویارویی بشقاب پرنده ها و هواپیماهای نظامی مربوط به سال 1976 و تقابل این اشیا ناشناس پرنده و جت های فانتوم II در محدوده آسمان شهر تهران است كه تا به امروز برخی از زوایای این حادثه همچنان در پرده ابهام قرار دارد . این واقعه هنگامی رخ داد كه در 19 سپتامبر1976 مركز فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران شی پرنده ناشناسی را در محدوده آسمان تهران شناسایی كرد, نكته مهم در این حادثه تاثیرات ناشناخته الكترومغناطیسی شی پرنده ناشناس بروی سیستمهای الكترونیكی بود . دو فروند هواپیمای جت فانتوم F-4 كه به صورت مستقل اقدام به رهگیری اشیا ناشناس پرنده(UFO) كرده بودند تمامی سیستمهای الكترونیكی و ارتباطی آنان مختل شده و از كار افتادند و حتی در یك مورد هواپیما قادر به شلیك موشكهای خود به هدف نیز نبود وهر دو به ناچار از شی پرنده دور شدند . این حادثه به سرعت مورد توجه سازمان اطلاعات دفاعی آمریكا(DIA) , سازمان امنیت ملی آمریكا (NSA) و سازمان اطلاعات مركزی آمریكا(CIA) قرار گرفت و تعدادی از پرسنل ایرانی كه مستقیما در این حادثه حضور داشتند مورد بازجویی قرار گرفتند. اگر چه با گذشت زمان برخی از این نكات مبهم و سوالات بی پاسخ آن به تدریج با خارج شدن و انتشار مدارك مربوط به این حادثه از حالت محرمانه بودن روشن شده است اما همچنان نكات و ابهامات بیشماری وجود دارد كه به نظر نمیرسد تنها با بررسی تنها این حادثه امیدی به یافتن پاسخی برای آن داشت اما میتوان امیدوار بود كه با در كنار هم چیدن مجموعه مدارك بدست آمده از حوادث مختلف به نتیجه ای مثبت دست یافت با ما باشید تا گذری بر این حادثه داشته باشیم . شرح واقعه در حدود ساعت 12:30 بامداد روز 19 سپتامبر1976مركز فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران چندین تماس تلفنی در فواصل زمانی كوتاه از منطقه شمیران در شمال تهران دریافت میكند كه تعدادی از آنان گزارش دیدن یك شی پرنده در آسمان و تعدادی دیگر از دیدن یك شی نورانی شبیه به هلیكوپتر خبر میدادند . هنگامی كه مركز فرماندهی نیروی هوایی مطمئن شد كه هیچ هلیكوتر و هواپیمایی متعلق به نیروی هوایی و یا سازمان دیگر در آن محدوده حضور ندارد با تیمسار همافر نادر یوسفی جانشین فرمانده عملیات نیروی هوایی و فرد سوم نیروی هوایی شاهنشاهی ایران تماس گرفته میشود و در جریان امور قرار میگیرند . تیمسار یوسفی در اولین واكنش, احتمال مشتبه شدن ساكنین شمیران از دیدن ستاره زهره كه درآن فصل از سال درخشانترین اجرام سماوی است به جای شی ناشناس نورانی میدهد اما بعد از صحبت با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و گزارش آنان مبنی بر دیدن یك جرم نورانی كه بسیار بزرگتر از یك ستاره است این فرضیه منتفی میشود و تیمسار یوسفی تصمیم به شناسایی و رهگیری این شی نورانی ناشناس میگرد . در حدود ساعت 01:30 بامداد یك فروند هواپیمای فانتوم F-4 از پایگاه هوایی شاهرخی (همدان) به پرواز در می آید و با حداكثر سرعت به سمت تهران و محل رویت شی ناشناس پرنده حركت میكند , در فاصله 70 مایلی (112 كیلومتر) هدف , خلبان از رویت بصری یك شی ناشناس نورانی میدهد( كه محتمل نور زیادی ساطع میكرده كه از این فاصله تشخیص داده شده) و به سمت شی ناشناس نورانی حركت میكند , در فاصله 25 مایلی ( 40 كیلومتری) شی ناشناس ناگهان تمام دستگهای مسیریاب(قطب نما و...) و سیتمهای الكترونیكی هواپیما به همراه سیستمهای ارتباطی مختل میشوند و از كار میافتند و خلبان درمانده و متحیر از این حوادث بعد از سعی و تلاش بیهوده برای تسلط بر امور تصمیم به بازگشت به پایگاه شاهرخی میگیرد اما تمامی سیستمهای هدایتی و ارتباطی هواپیما در راه بازگشت به پایگاه بعد از دور شدن از شی ناشناس به حالت عادی خود بازمیگردند . در ساعت 01:40 بامداد دومین هواپیمای جت فانتوم به خلبانی سرهنگ دوم همافر پرویز جعفری برای شناسایی شی ناشناس به پرواز در می آید . سرهنگ جعفری و كمك خلبان هواپیما بعد از مشاهده بصری شی نورانی ناشناس , رادار هواپیما نیز خبر از وجود یك شی پرنده در فاصله 27 مایلی(43 كیلومتری) هواپیما میدهد . این شی نورانی از نظر بزرگی در انداره هایی شبیه به یك هواپیما بوئینگ 707 است و در حال حاضر باسرعت 150 مایل (240 كیلومتر) در ساعت به سمت جنوب در حال حركت است و در فاصله 25 میلی(40 كیلومتر) هواپیما قرار دارد, این شی ناشناس گاهی حركت میكند و گاهی هم در آسمان ثابت است . هنگامی كه سرهنگ پرویز جعفری در 25 مایلی (40 كیلومتری) شی ناشناس نورنی قرار داشتند مشاهدات بصری خود را اینگونه بیان گزارش میكند : تشخیص اندازه دقیق شی نورانی به دلیل نور زیادی كه از این شی ساطع میشود دشوار است . رنگهای این شی نورانی به صورت متناوت میان رنگهای آبی , سبز, قرمز و نارنجی متغیر و تغییر رنگ آن منظم است و به سرعت رنگها تغییر میكنند . فاصله تغییر رنگها خیلی كم و كمتر از یك ثانیه بیشتر میان تغییر رنگها فاصله نیست . در همان هنگام كه هواپیما در حال حركت به سمت جنوب و شی نورانی ناشناس بود شی ناشناس كوچك تری از شی بزرگ ابتدایی جدا شده و با سرعت زیاد به سمت هواپیمای سرهنگ جعفری حركت میكند , سرهنگ جعفری به تصور اینكه مورد حمله قرار گرفته است ,اقدام به رهگیری شی دوم كرده و با استفاده موشك سایدوایندر تصمیم به حمله میگیرد ولی در لحظه شلیك موشك به ناگهان تمام سیتمهای كنترل موشك و سیتمهای ارتباطی از كار می افتد . خلبان با دیدن این شرایط با یك شیرجه سریع و تحمل فشار جی زیاد اقدام به چرخش و گریز از مهلكه میكند اما شی دوم ناشناس تا مدت زمان كوتاهی اقدام به تعقیب هواپیما تا فاصله 5 مایلی(7.5 كیلومتر) میكند و بعد از دور شدن هواپیمای جت فانتوم اقدام به بازگشت به سفینه مادر میكند و سفینه مادر (همان سفینه بزرگ نورانی ابتدایی) بر طبق مكالمات خلبانان هواپیما اقدام به دور شدن از موقعیت با سرعت صوت میكند و باز هم به محض دور شدن هواپیما از شی ناشناس نورانی تمامی سیستمهای هدایتی و ارتباطی هواپیما به حالت طبیعی خود باز میگردند . در فاصله زمانی كوتاه خدمه هوایپمای جت فانتوم F-4 مشاهده میكنند شی نورانی كوچك تری نسبت به شی نورانی بزرگ ابتدایی از شی نورانی بزرگ جدا میشود و با سرعت نسبتا زیادی به صورت زاویه دار و مورب به سوی پایین در حال سقوط(یا فرود) است سرهنگ جعفری از فرصت استفاده كرده و در ارتفاع پایین تصمیم به نزدیك شدن به شی نورانی در حال سقوط میگیرد اما پیش از آن شی پرنده بعد از پرواز بر فراز فرودگاه مهرآباد, درمكانی در اطراف فرودگاه مهرآباد با همان نور خیره كننده فرود می آید و تمام سیستمهای الكترومغناطیسی و ارتباطی در آن محدوده از كار می افتد . هواپیماهای غیر نظامی كه در آن زمان در حال نزدیك شدن به فرودگاه مهرآباد بودند و یا در حال تماس با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد بودند همگی مدعی قطع شدن یكباره ارتباط خود با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد شده اند اما با تلاش سرهنگ شاهرخی و كمك خلبان هواپیما در حالی كه تمام سیستمهای الكترونیكی هواپیما از كارافتاده بود هواپیمای جت F-4 موفق به نزدیكی به شی ناشناس میشوند كه در گزارش مشاهدات به شكل یك استوانه تخم مرغی شكل توصیف شده است كه نوری كمتر نسبت به سفینه مادر سطح آنرا پوشانده بود و چراغهای چشمك زن به صورت یك كمربند به دور آن وجود داشت . روز بعد خلبانان دومین هواپیمای فانتوم با استفاده از هلیكوپتر با پرواز بر فراز منطقه سعی در پیدا كردن محل فرود شی ناشناس پرنده داشتند اما هیچ رد و اثری نیافتند اما تصمیم گرفته شد محل تقریبی فرود شی ناشناس پرنده در یك دایره با استفاده از دستگاهای ردیاب امواج رادیویی و بررسی تششعات مختلف (رادیو اكتیو و ....) بررسی شود كه در هنگام این جستجو امواج رادیویی گوش خراشی در همان اطراف از یك خانه كوچك كه در همان نزدیكی بود دریافت شد و وقتی از ساكنین خانه در مورد اینكه شب گذشته مورد غیر عادی ندیده اند سوال شد آنان پاسخ دادند ما دیشب صداهای عجیب به همراه نورهای عجیب مانند صاعقه دیده ایم . گزارش از بازجویی اعضای این خانواده و یا منبع این امواج گوش خراش و حتی گزارشی از نتایج تحقیقات بررسی تششعات منتشر نشده است و بعد از سقوط شاه نیز هیچ مدركی در این زمینه یافت نشد و مطالب بالا بر اساس مدارك گفته شاهدان این واقعه و مطالب منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات دفاعی آمریكا نوشته شده است . فرم گزارش سازمان اطلاعات دفاعی امریكا: لف) این مورد شامل گزارشهای مختلفی در زمینه یك كیس واحد است كه توسط شاهدان مختلف در شمیران و فرودگاه مهرآباد و ... كه از آسمان و هم از روی سطح زمین در مكان های مختلف دیده شده است . ب) جدا از وجود تعداد زیادی شاهد عام تعدادی از پرسنل نیروی هوایی كه دارای علم و تجربه كافی هستند نیز بر وجود چنین شی ناشناسی گواهی داده اند . ج) تمام این مورد توسط رادار مشاهده و تایید شده است. د) تاثیرات الكترومغناطیسی ناشناخته همانند EME توسط دو هواپیما و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تایید شده است . ه) تاثیرات فیزیولوژی قابل مشاهده ای مانند تاثیر در عضو بینایی پرسنل نیروی هوایی گذاشته است . و) مقدار مانور پذیری بسیار بالایی برای شی ناشناس گزارش شده است . با توجه به ظوابط و مدارك موجود این مورد قابلیت بررسی به عنوان یك شی نا شناس پرنده(UFO) را دارد. عقاید شاهدان: دی(یدالله) ناظری یكی از خلبانان اولین هواپیمای جت فانتوم معتقد است اشیا ناشناس پرنده(UFO) میتوانند با سرعت چندین هزار مایل در ساعت مسافرت كنند . او در ادامه میگوید : ".... این اشیا فراتر از سرعت و قدرت ما بودند و F-4 مطمئنا نمیتوانست به این اشیا ناشناس پرنده برسد ,هنوز هیچ كشوری نتوانسته به چنین وسایل پرنده ای با چنین قدرت و سرعتی دست یابد , مدتی بعد گزارشهایی منتشر شد كه زمان آن چند دقیقه قبل از این واقعه در تهران بوده است و خلبانان مصری شی ناشناسی مانند این شی را بر فراز دریایی مدیترانه رویت كرده اند و یا در همان زمان از رویت شی ناشناس نورانی در لیسبون پرتغال سخن گفته شده است. من میگویم این شی پرنده از یك سیاره دیگر آمده بود . تیمسار همافر نادر یوسفی معاون عملیات وقت نیروی هوایی میگوید "... من دو جت رهگیر درخواست كردم و فكر میكردم برای رهگیری و شناسایی آن كافیست اما نمیدانستم كه آنها از كجا آمده اند , او در ادمه میگوید بسیاری از مدارك این رویارویی در اختیار سازمان اطلاعات دفاعی آمریكا (DIA) است و هیچ كس در ایران به این مدارك دسترسی ندارد . نادر یوسفی میگوید بعد از اینكه دومین هواپیمای فانتوم F-4 ارتباط خود را از دست داد و سیستمهای تسلیحاتیش از كار افتاد با یك مانور اقدام به گریز میكند و در هنگام گریز سرعت هواپیما به 2 ماخ هم میرسد اما شی ناشناس نورانی( دومین شی كه كوچكتر بوده و از شی اولیه بزرگتر جدا شده بود) به تعقیب هواپیما اقدام میكند و به سادگی به هواپیما نزدیك میشود . مسئول وقت برج مراقبت مهرآباد حسین پیروزی هم میگوید شی ناشناس پرنده(كوچك) در ارتفاع كم 2200 تا2500 پا بر فراز فرودگاه مهرآباد پرواز كرد كه مانند یك استوانه بود كه چراغهایی به دور آن بسته شده بود و وقتی كه شی ناشناس پرنده بر فزار فرودگاه پرواز میكرد برق برج مراقبت قطع شده بود و تمام سیستمها از كار افتاده بودند و ما بادیگران ارتباطی نداشتیم . روز بعد از حادثه سپهبد عبدالله آذربرزین یكی از معاونین فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی با تمام شاهدان این حادثه صحبت كرده و گزارشی كامل و جامع از وقایع رخ داده تنظیم میكند و در آن مینویسد تمامی شاهدان بر این باور هستند كه هیچ كشوری به چنین تكنولوژی پیشرفته ای دسترسی ندارد و این اشیا ناشناس ساخت دست بشر نبودند . این گزارش به همراه سایر مدارك تسلیم تیمسار حاتمی( از مشاورین نظامی شاه ) میشود و تیمسار حاتمی بعد از مشورت با شاه از گروه مشاوران نظامی آمریكایی حاضر در ایران به واسطه یك مقام بلند پایه نیروی هوایی ایران از ژنرال ریچارد سكورد (مسئول مستشاران نظامی امریكا در ایران)درخواست كمك میكند . ژنرال ریچارد سكورد بعد از اطلاع از این واقعه با توجه به حساسیت مقامات ایرانی كه برای اولین بار بود با چنین حادثه ای رو برو میشدند و اهمیت موضوع برای آمریكا از لحاظ اینكه اگر عامل این وقایع شوروی باشد كه به تكنولوژی پیشرفته ای دست یافته است برای امنیت آمریكا یك فاجعه به شمار میرود مقامات مسئول را در واشنگتن را از ما حدث واقعه مطلع میكند و دكتر بروس مكابی از محققین برجسته در این زمینه به همراه چندین گروه تحقیقاتی از نیروی هوایی آمریكا و سازمانهای اطلاعاتی مامور تحقیق و بررسی موضوع میشوند و به ایران اعزام میشود . نیروی هوایی امریكا و سایر سازمانهای اطلاعاتی تمام مدارك و شواهد این حادثه را جمع آوری كردند و از تمامی شاهدان بازجویی كردند. مدارك و جزییات واقعه: در اول اكتبر1976 این واقعه با انتشار نوار مكالمات سرهنگ پرویز جعفری خلبان دومین هواپیمای جت فانتوم وارد مرحله تازه ای در این نوار مكالمه سرهنگ جعفری میگوید شی ناشناس به سرعت در حال نزدیك شدن به ماست و با وجود اینكه هواپیما با سرعت بیشتر از سرعت صوت در حال پرواز به سوی تهران است ولی شی ناشناس نورانی(كوچك) در حال نزدیكی به آنهاست . سرهنگ جعفری شی كوچك دوم نورانی را به اندازه قرص كامل ماه در آسمان توصیف میكند (شاهدان ماجرا به روی زمین هم دقیقا چنین تشبیهی برای توصیف شی ناشناس پرنده بكار برده اند) چنین اشیا ناشناس پرنده ای در حدود 3 ساعت بعد در ساعت 01:00 بامداد 19 سپتامبر به وقت محلی در رباط پایتخت مراكش نیز دیده شده است و سفارت آمریكا در رباط گزارش میدهد پلیس گزارش هایی متعدد مردمی از رویت شی ناشناس نورانی كه در ارتفاع پایین و موازی سواحل اقیانوس آرام دریافت كرده است كه به شكل یك استوانه نورانی كه چراغهای چشمك زن زیادی در آن دیده میشدو هیچ صدایی هم از آن شنیده نمیشد . در آنزمان از احتمال سقوط یك ماهواره و شهاب سنگ سخن گفته شد اما سازمان اطلاعات دفاعی با توجه به مدارك بسیار و حادثه تهران چنین احتمالی را منتفی اعلام كرد . ماهوراه جاسوسی DSP-1 متعلق به ارتش آمریكا كه مجهز به سنسورهای فروسرخ بوده و در نیمكره شمال و شوروی و در نزدیكی مرزهای شمالی حضور داشته در همان زمان متوجه تغییراتی در طیف فروسرخ شده است و به مدت 1 ساعت تمام این واقعه را با استفاده سنسورهای فروسرخ خود ثبت كرده است(كه تاكنون منتشر یا خبری در مورد آن اعلام نشد) منبع:انجمن تخصصی هوافضا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.