• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 3240)
پنج شنبه 3/10/1388 - 17:5 -0 تشکر 171798
||صنعت خودروی ایران در گذر زمان||

 

سلام


از پیكان و ژیان تا سمند و مینیاتور

شاید آن روزی كه برادران خیامی دیوارهای ایران‌ناسیونال را بالا می‌آوردند، اصلا به ذهن آنها خطور نمی‌كرد كه روزگاری صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشتاز در كشور شناخته شود و لقب لكوموتیو صنایع را یدك بكشد.



بحران اقتصادی دنیا فرصت مناسبی بود تا جهانیان به اهمیت صنعت خودروسازی پی ببرند و از ارتباط تنگاتنگ آن با اقتصاد آمریكا و كشورهای پیشرفته اروپایی بیش از پیش آگاهی یابند.

 

 

 

 

 

 

 

 

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...  


 

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

پنج شنبه 3/10/1388 - 17:22 - 0 تشکر 171805

سلام

هم‌اكنون اهمیت و ارج این صنعت آنچنان در دنیا بالاست كه بسیاری از ممالك طرفدار اقتصاد آزاد و غیردولتی، برای جلوگیری از ورشكستگی خودروسازان خود روی عقاید اقتصادی خویش پا گذاشتند و با وجود در دست داشتن پرچم اقتصاد غیردولتی، میلیاردها دلار وام به صنایع خودروسازی می‌پردازند و حتی برخی نیز از احتمال دولتی شدن صنعت خودروی خود سخن به میان می‌آورند. این در شرایطی است كه صنعت خودروسازی ایران نیز با قرار داشتن در جایگاه هفدهم خودروسازان بزرگ دنیا، هم‌اكنون اهمیت بالایی در اقتصاد داخلی دارد و سهم قابل توجهی را در تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داده است.

هرچند شركت پارس‌خودرو به عنوان قدیمی‌ترین و در واقع پیشگام به حركت درآمدن چرخ‌های صنعت خودروی ایران به شمار می‌رود، اما ایران‌ناسیونال یا همان ایران‌خودرو تصویر پررنگ‌تری از یك خودروساز ایرانی را در اذهان مردم مجسم می‌كند. شركتی كه 40 سال پیش بنا نهاده شد و با خرید امتیاز پلتفرم پیكان از شركت تالبوت انگلستان، مونتاژ این محصول خاطره‌انگیز را برای ایرانی‌ها آغاز كرد. آن سال‌ها اقدام به ساخت كارخانه خودروسازی با توجه به عدم پیشرفت صنعت كشور و با وجود غول‌های خودروسازی در دنیا، ریسك بسیار بالایی به شمار می‌رفت و افق روشنی را پیش چشم كارشناسان و مردم نمی‌گشود. در آن دوران ایران‌خودرو به مونتاژ پیكان مشغول بود و پارس‌خودرو نیز اتومبیل‌های آمریكایی مانند شورولت رویال و بیوك را مونتاژ می‌كرد.

پیكان‌ خودرویی بود كه ایرانی‌ها با آن انس گرفتند و ایران‌خودرو نیز به واسطه تولید این محصول پایه‌های خود را تقویت كرد و تا پیش از پیروزی انقلاب در سال 1357، بخشی از قطعات پیكان داخلی‌سازی شد. این داخلی‌سازی به نوعی از آینده و افق روشن صنعت خودروی كشور خبر می‌داد و این كه قرار نیست این صنعت تا به انتها در مسیر مونتاژ حركت كرده و همواره دست به دامان خارجی‌ها برای تامین قطعات باشد؛ البته داخلی‌سازی قطعات در دوران قبل از انقلاب تنها به ایران‌ناسیونال مربوط بود و پارس‌خودرو نقشی در این حركت آینده‌ساز نداشت. خیامی‌ها از ناحیه سودآوری شركت، قطعه‌سازانی نظیر ایدم تبریز، بلبرینگ ایران و تولید قطعات مشهد را نیز بنا نهادند.

تا سال 1353 به علت كمبود ارز، دولت از تولید داخل و صنعت حمایت می‌كرد و واردات خودرو نیز رونق چندانی نداشت؛ اما از سال 54 به بعد به دلیل وفور ارز نفتی، واردات لجام‌گسیخته آزاد شد، به نحوی كه در سال‌های 56 و 57 تولید خودرو به 150 هزار دستگاه رسید و 40 درصد بازار نیز به دست خودروهای وارداتی افتاد. در آن سال‌ها ایران‌ناسیونال، پیكان را تولید می‌كرد و سایپا، تازه وارد صنعت خودروی قبل از انقلاب نیز ژیان فرانسوی را به مونتاژ می‌رساند. پارسخودرو هم مشغول مونتاژ برندهای جنرال موتورز آمریكا بود. این در شرایطی است كه خیامی‌ها طی سال 55 تصمیم به از رده خارج كردن پیكان گرفتند؛ چرا كه این خودرو توانایی رقابت با وارداتی‌ها را نداشت. هر چند كه در نهایت پیكان 20 سال دیگر نیز به حیات خود ادامه داد.

هر چند نمی‌توان از ارزش كار كارگرانی كه صنعت خودروسازی ایران را تا قبل از انقلاب در مسیر رشد و پیشرفت قرار دادند به سادگی گذشت؛ اما به هر حال چهره‌ كنونی این صنعت قابل مقایسه با آن دوران نیست.

پیش از انقلاب تنها پیكان محصولی با بهر‌ه‌گیری درصدی از داخلی‌سازی به حساب می‌آمد و ژیان، شورولت و بیوك، خودروهایی نیستند كه بتوان از آنها به عنوان محصولات داخلی یاد كرد؛ این در شرایطی است كه ایران در حال حاضر صاحب دو برند ملی با نام سمند و مینیاتور است و سالانه بیش از یك میلیون دستگاه خودرو در كشور به تولید می‌رسد و خودروهای ایرانی به چندین كشور دنیا صادر می‌شود. از سوی دیگر هم‌اكنون مشتریان ایران از حق انتخاب مناسبی در خرید خودرو بهره‌مند هستند و تنوع غیرقابل مقایسه‌ای با دوران قبل از انقلاب در بازار خودروی كشور وجود دارد.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

پنج شنبه 3/10/1388 - 17:27 - 0 تشکر 171807

سلام

سمند، آغاز ملی‌سازی

به اعتقاد بسیاری از كارشناسان، اوایل دهه 80 شمسی را باید نقطه عطفی در صنعت خودروی كشور نامید؛ چرا كه طی آن، ایران‌خودرو توانست برند ملی خود را با نام سمند روانه بازار كند.

سمند كه لقب خودروی ملی را یدك می‌كشد، با وجود بنا شدن برپایه پلتفرم پژو 405، هم‌اكنون با عنوان محصولی ایرانی به ده‌ها كشور دنیا صادر می‌شود و این در حالی است كه ایران‌خودرو بزودی از دومین محصول ملی خود یعنی 12 X نیز رونمایی خواهد كرد. آن طور كه برخی مسوولان این شركت می‌گویند هر دستگاه سمند در حال حاضر ارزبری حدود 50 یورو دارد كه تا پایان سال صفر می‌شود.

همچنین سایر محصولات ایران‌خودرو نیز تا شهریور سال آینده ارزبری‌شان صفر خواهد شد. اما سايپا نيز كه هم‌اكنون دومين خودروساز بزرگ كشور به حساب مي‌آيد، پس از سال‌ها توانست محصولي با آرم خود را طراحي و به توليد برساند. مينياتور با وجود بهره‌گيري از فناوري كره‌اي و مشاور طراحان خارجي، در حال حاضر، دومين خودروي ملي كشور است و سايپا مي‌تواند آن را به عنوان برند ايراني روانه بازارهاي داخلي و خارجي كند.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

پنج شنبه 3/10/1388 - 17:33 - 0 تشکر 171808

سلام

كارشناسان چه می‌گویند؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در زمینه اوضاع فعلی صنعت خودروی كشور می‌گوید: صنعت خودرو پس از انقلاب از لحاظ توسعه و پیشرفت قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. وی می‌افزاید: البته اگر ما بخواهیم صنعت خودروی كشورمان را با صنعت خودروسازی جهان و شركت‌هایی چون جنرال موتورز، فورد، تویوتا، رنو، نیسان، فولكس و... مقایسه كنیم، باید بگویم هنوز از آنها خیلی عقب هستیم، ولی اگر در صنعت خودمان بررسی كنیم، نسبت به صنایع دیگر باز هم صنعت خودروسازی ما پیشرفت چشمگیری داشته است.

نعمت‌بخش تصریح می‌كند: در 5 سال گذشته حدود 25 تا 30 درصد افزایش تولید داشته‌ایم و براساس تورم حدود 15 تا 20 درصد قیمت همه كالاها گران شده است. ولی هنوز قیمت خودرو با این شدت گران نشده كه این واقعا نشان می‌دهد چقدر روی این صنعت كار شده است، یعنی مدیران بهره‌وری بیشتری از خطوط تولید دارند و توانسته‌اند قیمت تمام شده را كاهش بدهند و كیفیت موردنظر مردم را داشته باشند.

دبیر انجمن خودرو‌سازان تاكید می‌كند: در 20 سال گذشته مردم برای خرید خودرو باید 2 تا 3 سال منتظر می‌ماندند تا رنگ خودروی مورد نظرشان را انتخاب كنند، اما در حال حاضر این مسائل حل شده و هر كس نقد، نسیه یا با چك و سفته بخواهد، خودرو را در اختیارش قرار می‌‌دهند.

از سوی دیگر مدنی، مدیر عامل سازه‌گستر نیز در این زمینه می‌گوید: صنعت خودروی فعلی ما یك صنعت روبه‌رشد است كه زمینه‌های پیشرفت آن هم در این كشور فراهم است. وی می‌افزاید: البته هنوز سرانه متوسط خودرو در دنیا در مقایسه با ما فاصله خیلی زیادی دارد. در كشورهای اروپایی تقریبا به ازای هر خانواده حدود یك تا 2 خودرو وجود دارد. در كشور آلمان با وجود آنكه یك پنجم ایران مساحت دارد 60 میلیون خودرو رفت‌وآمد می‌كند؛ تقریبا به ازای هر یك نفر، یك خودرو در آنجا موجود است.

مدیر عامل سازه‌گستر می‌افزاید: ما با جمعیتی بیشتر، شاید بیش از 7 تا 8 میلیون خودرو نداریم. یعنی معادل آنها جمعیت داریم. وسعت ما حدود 5 برابر وسعت آنهاست، ولی تعداد خودروهایمان یك دهم آنهاست و اگر بخواهیم این عدد را به دو برابر برسانیم و مطابق استاندارد آنها شویم، باید 12 تا 13 میلیون خودرو در جاده‌های ما حركت كند. وی می‌افزاید: اگر به این صنعت كمك كنیم و آن را حمایت نماییم تا بتواند در یك دوره كوتاه با خودروساز‌های جهان رقابت كند، ارزش افزوده زیادی در داخل كشور ایجاد می‌شود و ما براحتی بازار را در اختیار شركت‌های خارجی قرار نمی‌‌دهیم. مدتی تاكید می‌كند:‌ پتانسیل و زمینه رشد وجود دارد و هر صنعت و هر محصولی در هر كشوری اگر بازار داشته باشد رشد هم می‌تواند بكند.

مدنی ادامه می‌دهد: به هر حال پتانسیل بسیار خوب است و من خیلی نسبت به آینده صنعت خودروی كشور خوشبین هستم، چرا كه در 10 سال گذشته رشد خوبی داشته است.

همایون ریاحی چالشتری، عضو هیات مدیره ایران خودرو نیز درباره صنعت خودروی كشور در حال حاضر می‌گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با خودروهای مختلفی سروكار دارد و شركت‌های خودروسازی اروپایی و آسیایی یا انتقال فناوری یا مونتاژ یا در داخل تولید می‌كنند. این باعث می‌شود تنوع تولید زیاد باشد و عمق ساخت داخل و اشراف به فناوری‌ها كم باشد. این عمل تا هم‌اكنون در پروژه‌هایی كه با فرانسه و كره و كشورهای دیگر انجام شده، باعث شده است قطعه‌ساز تابع شركت‌هایی باشد كه خودرو تولید می‌كند و خودروسازهای ما تابع آن شركت‌هایی باشند كه صاحب برند هستند.

وی می‌‌افزاید: با این سیستم هر موقع كه خودروساز خارجی تغییری ایجاد كرده است، ما هم تحت‌ثاثیر آن قرار گرفتیم و خودروساز و قطعه‌ساز آسیب‌هایی را می‌دیدند و این آسیب‌ها باعث می‌شود كه قدرت اقتصادی ما خیلی رشد نكند و یك مقدار قطعه‌سازان ما تحت فشار قرار بگیرند.

اظهارات كارشناسان در زمینه وضعیت فعلی صنعتی خودروی كشور در حالی است كه به هر حال با تمام پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت خودرو طی دوران پس از انقلاب هم‌اكنون نقطه ضعف‌های بعضا آشكاری در این صنعت به چشم می‌آید كه باید این ضعف‌ها نیز مرتفع شود.

در حال حاضر به‌رغم درصد بالای داخلی‌سازی قطعات و كاهش ارزبری تولید خودرو در كشور، هنوز هم وابستگی‌های تكنولوژیكی و فنی خودروسازان داخلی به خارجی‌ها ادامه دارد و باید با تعیین استراتژی كارآمد و روشنی، به معنای واقعی خودروساز شویم.

 منبع : جام جم آنلاین

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

چهارشنبه 21/11/1388 - 3:28 - 0 تشکر 181416

مشکل ماشین و موتور ایرانی این هستش که کیفیت ندارن. البته نسبت به گذشته خیلی پیشرفت داشتن

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.