ادامه....
سلام خدا بر صاحب الزمان و یاران و دوستان ایشان
یكی از مهمترین دلایلی كه طرفداران دیدگاه دوم ـ عدم امكان ملاقات با امام زمان(عج) ـ برای اثبات نظریه خود به آن استناد كردهاند نامه امام مهدی(عج) به علی بن محمد سمری چهارمین نایب خاص آن حضرت است. متن این نامه كه در اواخر عمر علی بن محمد سمری به او ارسال شده که در بالا ذکر شد.
حال سؤال اساسی این است كه چگونه از یك سو امام مهدی(عج) فرمودهاند مدعیان ملاقات دروغگویند. و از سوی دیگر حكایات فراوانی از ملاقات مؤمنان و صالحان با امام مهدی(عج) در كتابها نقل شده است.
عالمان فراوانی با پذیرش امكان ملاقات در صدد پاسخ به این سؤال برآمدهاند از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار (ج 52، ص 151) شیخ محمد عراقی در دارالسلام (ص 193) محدث نوری درجنة المأوی (بحار، ج 53، ص 318) آیت الله سید محسن امین در اعیان الشیعة (ج 2، ص 71)
برخی از این پاسخها بدین قرارند:
1 . منظور از مشاهده در این روایت ملاقات با امام مهدی(عج) نیست بلكه منظور مشاهده همراه با ادعای نیابت و وكالت است علامه مجلسی در این باره مینویسد: «شاید معنای این نامه امام(عج) به علی بن محمد سمری ـ این باشد كه كسی كه ادعای ملاقات با حضرت را بكند و مدعی باشد كه نایب آن حضرت است و مثل نواب چهارگانه از طرف آن حضرت اخبار را به شیعیان میرساند. چنین شخصی دروغگو و افتراز زننده است. ما نامه را به این شكل معنی كردیم تا با اخباری كه از ملاقات برخی با امام زمان(عج) گزارش میدهد منافاتی نداشته باشد.»[4]
دو دلیل بر اینكه منظور از مشاهده در این نامه ملاقات همراه با ادعای نیابت است آورده شده است:
الف) دلیل اول سیاق است، منظور از سیاق این است كه مخاطب این نامه نایب چهارم است و در این نامه به او اطلاع داده میشود كه دوران نیابت خاصه به پایان رسیده است و از آن به بعد امام مهدی(عج) نایب خاصی در میان مردم ندارد بنابراین فضای حاكم بر این نامه و مضمون اصلی آن اعلام به پایان رسیدن ارتباط با امام مهدی(عج) از طریق نایبان خاص است وقتی در این فضا گفته میشود: « از این پس برخی ادعای مشاهده میكنند و آگاه باشید هر كس ادعای مشاهده كند دروغگو است» منظور از مشاهده همان ارتباط خاصی است كه در اول نامه از آن گفتگو شده بود و به علی بن محمد سمری پایان یافتن آن گوشزد شده بود یعنی مشاهده همراه با نیابت خاص.
ب) واژه مفتر: دومین دلیلی كه بر مدعای فوق اقامه شده است واژه مفتر است كه در این نامه آمده است: «... فهو كذّاب مفتر» مفتر به كسی گفته میشود كه دورغی را به كسی نسبت دهد.
تقریر استدلال به این شكل است كه:
در معنای واژهء مشاهده «... سیأتی من شعتی من یدعی المشاهدة...» دو احتمال وجود دارد:
1 . ملاقات
2 . ملاقاتِ همراه با ادعای نیابت و وكالت.