• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مکانیک > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مکانیک (بازدید: 5377)
شنبه 4/7/1388 - 20:32 -0 تشکر 154428
حامد مکانیک

به نام خدا - سلام . 

من بعد مدتها که انجمن مکانیک دیده بودم تصمیم گرفتم به عنوان یک دانشجوی مکانیک بیامو دِینمو به رشتم پرداخت کنم. 

از این به بعد شما در این تایپیک مقاله و مطالب مربوط به رشته ی مکانیک را خواهید خواند . 

لطفا جهت سر و سامان دادن به انجمن بیایید همه با هم در یک جا (همین جا ) مطالب علمی را بزاریم. 

از مدیر انجمن درخواست دارم که برای راحتی خوانندگان و استفاده کنند گان انجمن از مطالب علمی این انجمن تایپیک ها ی مشابه را قفل کنند و از ایجاد تایپیک هایی با موضوع مقالات علمی جلوگیری کند . 

امید بر این است که این تایپیک مفید واقع شود . 

"منتظر پست تمام اعضای انجمن مکانیک هستم . "

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

يکشنبه 5/7/1388 - 18:30 - 0 تشکر 154664

به نام خدا - سلام . 

آیا می دانید که چرا پرندگان دست جمعی کوچ می کنند ؟

قبل توضیح این مسئله مطلبی است که بااید بگم . حتما با نیروی پس رانش ایرو دینامیک ( همون مقاومت هوای دوران دبیرستانمونه ) آشنا هستید ؟ این  نیروهای پس رانش رانش ایرو دینامیک سبب ایجاد مسئله ی مهمی در علم مکانیک شده اند که در طراحی ماشین ها بسیار امر مهمی است .

همان طور که در طراحی ماشین های جدید می بینید جلوی آنها طوری طراحی شده است که فشار کمتری به بدنه وارد شود و فشار اصلی را نوک ماشین متحمل می شود . این امر سبب می شود که سرعت و شتاب ماشین بالا رود . 

حتی این نیروهای پس رانش ایرو دینامیک در راه رفتن عادی هم هستند که به دلیل سرعت پایین ما نا محسوس و حداکثر ضعیف محسوس هستند . 

حال در کوچ پرندگان هم همین امر حاکم است . پرنده ی جلو فشار بیشتری را تمحل می کند ؛ به همین دلیل در طول مسیر پرندگان بارها جای خود را عوض می کنند و به جلو می روند و پرنده ای که جلو بوده به عقب  می رود .

این امر در طراحی هواپیما ها , جت ها و موشک ها امری حیاتی و حساس است .

و در زمین و آسمانها نشانه هایی است  برای قومی که می اندیشند .  

نظر شما چیست ؟ 

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

يکشنبه 5/7/1388 - 20:4 - 0 تشکر 154694

به نام خدا - سلام . 

اینم در مورد دو درس هیدرولیک و پنوماتیک که تو جامدات جزو دروس انتخابی اند ؛ ولی تو بقیه گرایش های نمی دونم . 

 درصورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...).حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.طراحی ساده 2.قابلیت افزایش نیرو 3. سادگی و دقت کنترل 4. انعطاف پذیری 5. راندمان بالا 6.اطمینان
در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و... استفاده میکنند.در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ...) کنترل نمود.استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد.اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت.برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند .بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور های هیدرولیک ) هدایت میشوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یا دورانی ) تبدیل شود.اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانون پاسکال استوار است.
قانون پاسکال:
1. فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
2. در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
3. فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد میگردد.

کار سیستمهای نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است فقط در آن به جای سیال تراکم ناپذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر مانند هوا استفاده می کنند . در سیستمهای نیوماتیک برای دست یافتن به یک سیال پرفشار ، هوا را توسط یک کمپرسور فشرده کرده تا به فشار دلخواه برسد سپس آنرا در یک مخزن ذخیره می کنند، البته دمای هوا پس از فشرده شدن بشدت بالا میرود که می تواند به قطعات سیستم آسیب برساند لذا هوای فشرده قبل از هدایت به خطوط انتقال قدرت باید خنک شود. به دلیل وجود بخار آب در هوای فشرده و پدیده میعان در فرایند خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پر فشار استفاده کرد. اکنون بعد از آشنایی مختصر با طرز کار سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی به معرفی اجزای یک سیستم هیدرولیکی و نیوماتیکی می پردازیم.
اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی:
1- مخزن : جهت نگهداری سیال
2- پمپ : جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکترو موتور یا 3- موتور های احتراق داخلی به کار انداخته می شوند.
4- شیرها : برای کنترل فشار ، جریان و جهت حرکت سیال
5- عملگرها : جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار(سیلندرهای هیدرولیک برای ایجاد حرکت خطی و موتور های هیدرولیک برای ایجاد حرکت دورانی).

اجزای تشکیل دهنده سیستم های نیوماتیکی:
1- کمپرسور
2- خنک کننده و خشک کننده هوای تحت فشار
3- مخزن ذخیره هوای تحت فشار
4- شیرهای کنترل
5- عملگرها

یک مقایسه کلی بین سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک:
1- در سیستمهای نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستمهای هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می کنند.
2- در سیستمهای هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد
3- فشار در سیستمهای هیدرولیکی بمراتب بیشتر از فشار در سیستمهای نیوماتیکی می باشد ، حتی در مواقع خاص به 1000 مگا پاسکال هم میرسد ، در نتیجه قطعات سیستمهای هیدرولیکی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.
4- در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است .
5- در سیستمهای نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد.
6- سیستمهای نیوماتیک از بازده کمتری نسبت به سیستمهای هیدرولیکی برخوردارند.

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

سه شنبه 7/7/1388 - 21:34 - 0 تشکر 155199

به نام خدا -سلام . 

اینم 5 مقاله ی مرتبط با فصل 1 ترمودینامیک ون وایلن . 

http://www.4shared.com/file/136305241/8f6425ea/__online.html          توربوشارژها
http://www.4shared.com/file/136305250/e178243d/___online.html       توربین های گازی
http://www.4shared.com/file/136305249/81bfadd8/___online.html        موتورهای جت
http://www.4shared.com/file/136305246/1100b049/__online.html         موتورهای دیزلی
 ttp://www.4shared.com/file/136305240/f863157c/__online.html            یخچال نفتی

منتظر تحقیقای دیگر هم باشید . 

نظرتون چیه ؟

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

دوشنبه 27/7/1388 - 1:43 - 0 تشکر 159261

 به نام خدا- سلام .


در زیر لینک تایپیکی است که در مورد کنکور کارشناسی ارشد از منابع گرفته تا نحوه ی خواندن و چه کتاب خواندن توش پیدا می شه .

قابل ذکر است که این سایت توسط مهندسان ارشد مکانیک طراحی شده و تمامی مطالب آن کاملا قابل اعتمکاد می باشد .


 ttp://forum.mec.ir/viewtopic.php?f=36&t=1742


لطفا از خود فروم هم دیدن کنید .

 ttp://forum.mec.ir



در ضمن از بچه های مکانیک خواهش دارم که در بحث " دانشجویان نخوانند " ثبت نام کنند تا بتوانیم یک اتاق مجازی مکانیک در کنار انجمن مکانیک و این روم توپ داشته باشیم که از هنرستان و کاردانش گرفته تا دکترا و پرفسوری ، مطلب داشته باشیم .



راستی داشت یادم می رفت در زیر هم لینکی گذاشته ام که دروس و ضرایبشان را با توجه به گرایشات مکانیک در ارشد گفته است .



http://yadegari.wordpress.com/2008/09/02
/منابع-آزمون-كارشناسی-ارشد-مكانیك

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

پنج شنبه 7/8/1388 - 20:20 - 0 تشکر 161276

به نام خدا -سلام . 

این فایل (اینجا ) حاوی اطلاعات کامل در مورد کارشناسی ارشد 87 است که می توانید با دانلود آن آخرین اطلاعات ارشد مکانیک را در تمام گرایشات مطالعه کنید . 

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

يکشنبه 10/8/1388 - 14:29 - 0 تشکر 161636

 به نام خدا - سلام .

در زیر لینک سایتیو  گذاشته ام که در آن سوالات کنکور 86 87 88 را با کلید و جواب بعضی از درس ها دارا می باشد . شما می توانید بعد ورود به این سایت سوالات مربوطه را دانلود کنید . اگه نتونستید دانلود کنید به من اطلاع دهید تا فایلا را آپدیت کنم و برای دانلود در همین تایپیک قرار دهم .

 اینجا

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 13/8/1388 - 0:17 - 0 تشکر 162039

به نام خدا - سلام . 

در زیر شما می توانید مجموعه لغات تخصصی مکانیکو دانلود کنید .

دانلود 

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 13/8/1388 - 0:22 - 0 تشکر 162040

به نام خدا -سلام . 

 در زیر جزوه ی مقاومت مصالح 1 دکتر ریاض برای دانلود است . این جزوه برا بچه های عمران است . همان طور که می دانید مقاومت عمران مهم تر از مقاومت مکانیک است و استادا روش بیشتر سرمایه می زارن . پس با خوندن این جزوه می تونید درک بهتری نسبت به مقاومت پیدا کنید .

 دانلود

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 13/8/1388 - 0:24 - 0 تشکر 162042

به نام خدا -سلام .  

 اینم آخرین اطلاعات کنکور ارشد مکانیک برای سال 89 . 

 این لینک حاوی تمام گرایشات (گرایش مکاترونیک زیاد شده ) ضرایب و درسا می باشد که براساس آخرین اعلام سازمان سنجش تهیه شده است .

 مشاهده

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 13/8/1388 - 0:26 - 0 تشکر 162043

به نام خدا -سلام .  

 در زیر شما می توانید با مشاهدهی سرفصل ها  جزوه ی مکانیک سیالات خواجه نصیر از دکتر سلطان پور را دانلود کنید .
دانلود

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.