• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 1334)
چهارشنبه 10/4/1388 - 10:27 -0 تشکر 128042
چند روز قبل یادتونه که؟؟؟

 

امر به معروف و نهی از منکر در حکومت اسلامی

اگه یادتون باشه چند روز پیش یکی از دوستان انجمنی M.Shojaati  یه تاپیکی زده بود در رابطه با آزادی عقیده و امر به معروف و نهی از منکر در حکومت اسلامی که حتما مطالعه کردید. اما من این روزها به مطالب ایشان و نیز پاسخهایی که بقیه دوستان دادند خیلی فکر کردم و حقیقتش درباره ی امر به معروف و نهی منکر و اجرا یا عدم اجرای آن در جامعه اسلامی تحقیق کردم. حتما این مطلب را بخوانید تا دقیقا معنای امر به معروف و نهی از منکر را درک نمایید.

 در کتابی از آیت الله حائری شیرازی آمده است که: 

و الامر بالمعروف مصلحة للعوامّ  

والنّهی عن المنکر ردعاً للسّفهاء   

امر به معروف یک روش مسالمت آمیز است.  

ولی نهی از منکر با شکل خشونت آمیز.    

عوام یعنی توده ی مردم.   

کسانی که قابل تربیت و ساختن باشند.   

کسانی که قابل اصلاح شدن باشند.     

پس امر به معروف وسیله است برای ساختن عوام، 

وسیله ای است جهت اصلاحات اخلاقی و آدم سازی.   

سُفهاء یعنی مغرورها، مترفین، خوشگذرانها، و مدعیان.    

و چون "سفهاء" در مقابل "عوام" بکار رفته است پس می توان گفتن که در اینجا سفهاء یعنی کسانیکه ادّعا دارند.   

بنابراین، نهی از منکر برای بازداشتن کسانی است که به قدرت مال، و نیرو، و جوانی ِ خود مغرورند.   

کسانی که کم ظرفیتی، پُر ادعائی، خودخواهی، بُر توقعی، از ویژگی های آنهاست.    

حضرت علی(ع) در اینجا امر به معروف را وسیله اصلاح توده ی مردم معرفی می کنند.  

قالبی که توده ی مردم با آنها تربیت می شوند، یک قالب صد در صد اسلامی است، یعنی قالبی که اسلام برای تربیت و ساختن و بازسازی و رشد و بارور کردن نیروهای توده ی قابل اصلاح ارائه می دهد.این قالب، همان امر به معروف است.  

خصوصیت ویژه ی عوام این است، که می خواهند خوب شوند و میل به رشد و خوب شدن در آنها وجود دارد، و به بدی خود اعتراف دارند. لذا برای تربیت آنها، دلسوزی، موعظه، نصیحت، و حرکات نرم، و اقدامات مسالمت آمیز تربیتی به کار می رود.   

از فرعون بدتر کیست؟ قرآن به موسی و هارون می فرماید: 

"فقولا له قولاً لیّناً لعلّه یتذکر او یخشی" (طه/44) چرا؟  

برای اینکه قبل از ظهور فرعونیت اوست، پس، باید موضع موسی و هارون یک موضع خشونت بار نباشد. تا اگر فرعون خواست راه بازگشت برای او باشد.   

اما بعد که فرعونیت او بروز کرد، دیگر مرحله ی امر به معروف نیست،بلکه جای خود را به نهی از منکر می دهد. پس تا جائیکه امید بازگشت هست یا قول لَیِّن و نرم روبرو می شود.  

در این مرحله حتی ممکن است جنبه ی امری امر به معروف، به حالت پیشنهاد تبدیل شود. البته اگر چینن حالتی رابا تجربه، بی اثر دیدیم، امر به معروف حالت امری به خود می یابد،به هر حال امر به معروف حالت امری و غیر امری را شامل می شود.   

و امر به معروف و نهی از منکر از مکملات جهاد است.  

در جهاد قدرت بدنی به کار می رود  ولی در امر به معروف از زبان مدد می گیریم. در این ترسیم، می توانیم جهاد را از مصادیق نهی از منکر بدانیم. و نهی از منکر گاهی به شکل جهاد، و گاهی به شکل بازداشتن فردی تحقق می یابد. 

"و لتکن منکم امة یدعون الی الخی و یامرون باالمعروف ینهون عن المنکر"(آل عمران/104) 

در این آیه دعوت به خیر در مقابل امر به معروف آمده است، لذا امر به معروف فقط جنبه ی امری را شامل می شود.   

ولی در مواردی که امر به معروف در مقابل دعوت به خیر نباشد، بلکه به تنهایی آمده باشد، هر شکل دعوتی را (اعم از پیشنهادی و امری) شامل می شود.   

"کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف" (آل عمران/110)

انبیاء ابتدا مطالب خیر را مطرح می کنند، تا جاییکه به مسخرگی، و اذیت برسد، و در آن موقع رسالت به پایان می رسد.اما پیامبر اکرم(ص) ابتدای اذیت ها، ابتدای رسالتش بود!! 

"لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم" (توبه/128) 

این آیه پیامبر اسلام(ص) را نسبت به مؤمنین "رئوف" و "رحیم" معرفی می کند.

مومنین چه کسانی هستند؟    

مومنین همان افراد قابل اصلاح می باشند که مورد امر به معروف واقع می شوند، یعنی همان عوام،

تمام برنامه های اصلاحی و سازنده اجتماعی، و فردی، از فروع امر به معروف است،    

به هرحال در امر به معروف تنها از "زبان" استفاده می شود.  

وحدیث معروف کونوا دعاة للناس بغیر السنتکم به جنبه ی اخلاقی امر به معروف اشاره دارد.

خلاصه، امر به معروف و نهی از منکر به خاطر امر و نهی، از هم جدا نشده اند، زیرا در مورد اصلاح عوام، هم امر به کار می رود و هم نهی و هردو از مصادیق امر به معروف می باشد.   پس عوام، سفهاء هستند که امر به معروف و نهی از منکر را از هم جدا می کنند.

بنابراین تمام امرها، نهی ها، پیشنهادها و دعوت هایی که در مقابل عوام به کار می رود از مصادیق امربه معروف است.  

و هر اقدام اعم از امر، نهی، ضرب که در مقابل سفهاء بکار می رود از مصادیق نهی از منکر است.    

در امر به معروف نیرو می دهیم، و رشد می دهیم، و بالا می بریم.

در نهی از منکر، سفیه را از انحراف بازمی داریم.پس در نهی از منکرنیروی بازدارنده میخواهیم.

و ناگفته نماند که هر ضعیفی جزء عوام به حساب می آید، و هر مخلّی، جزء سفها. 

اصلاً سفیه یعنی کسی که فریب خورده ی قدرت خویش است و جرئتی دروغین پیدا کرده است.  

باید به او نشان دهیم که اینها قدرت و نیرو نیست.  

پاسخ عربده ی مست را با قدرت ممانعت، و فشار، و با ایجاد محدودیت می دهند. متجاوز را با قدرت کوبنده ی نهی از منکر به جای خود می نشانند.

امر به معروف "علم" می خواهد ولی نهی از منکر "وقار" و "قدرت"

سفیه، علم را به رسمیت نمی شناسد،

لذا محور نهی از منکر، قدرت، و روش صحیح، در بازدارندگی است.

عوام، مقصّر نیستند، اگر چه کوتاهی کردند، ولی سفهاء تقصیر دارند،از این رو آنها را با اجبار محدود می کنیم، 

درحالیکه در برابرقصور عوام هیچ اجباری لازم نیست زیرا هیچ عقیده ای نباید با اجبار و تحمیل بر دیگری حمل شود. 

درزمان موسی(ع) به سادگی راه اصلاح را نمی گزیدند، لذا موسی(ع) با هیبت خاص خود مبعوث می شود، اما در زمان عیسی(ع) روش متواضعانه عیسی(ع) لازم است.

 دوستان حتما این مطلب را بخوانید و مبحث را درباره امر به معروف و نهی از منکر ادامه بدهید... 

 

 

دل دریای من بی تو مرداب است

 

چهارشنبه 10/4/1388 - 18:33 - 0 تشکر 128228

خیلی طولانیه تورو خدا مختصر و مفید.

البته هروقت وقت کردم بخونمش جواب میدم.

شاید سال دیگه....

چهارشنبه 10/4/1388 - 20:45 - 0 تشکر 128268

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

بحث خیلی خوبیه، منم سخنان معصومان در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر میزارم.
سخنان معصومان (امر به معروف و نهی از منکر)

«بئس القوم، قوم یعیبون الامر بالمعروف والنهی عن المنکر»

(وسائل الشیعه، ج‏11، ص‏394)

بد قومی هستند ، قومی که بر امر به معروف و نهی از منکر، عیب می‏گیرند و آن را بی‏ارزش می‏پندارند .

امام صادق علیه السلام:

«انما یامر بالمعروف و ینهی عن المنکر من کانت فیه ثلاث خصال : عالم بما یامر به تارک لما ینهی عنه، عادل فیما یامر عادل فیما ینهی، رفیق فیما یامر رفیق فیما ینهی به .»

(وسائل الشیعه، ج‏11، ص‏403)

کسی امر به معروف و نهی از منکر می‏کند که سه ویژگی در اوست: به آنچه بدان دعوت می‏کند آگاهی دارد و از آنچه باز می‏دارد کناره می‏گیرد، در امر و نهی خود مرز عدالت را پاس می‏دارد و با نرمی و مهربانی امر به معروف و نهی از منکر می‏کند .

امام علی علیه السلام:

«ما اعمال البر کلها، والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی‏» . (1)

تمامی اعمال و کارها حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معرف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل یک دریای بزرگ و پهناور است .

امام علی علیه السلام:

«[فرض الله] الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء» . (2)

خداوند متعال امر به معروف را برای صلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی‏خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد .

امام علی علیه السلام:

«من لم یعرف بقلبه معروفا، و لم ینکر منکرا ، قلب فجعل اعلاه اسفله، و اسفله اعلاه‏» . (3)

آن که کارهای خوب را به دل، نیک نشمارد و کارهای زشت را به دل، ناپسند نشمرد، چنان واژگونه گردد بالای او پایین، و پایین او بالا می‏گردد (یعنی تشخیص خوب و بد را از دست می‏دهد) .

امام علی علیه السلام:

«من امر بالمعروف شد ظهور المؤمنین، و من نهی المنکر ارغم انوف الکافرین (المنافقین)» . (4)

آن کس که به نیکی ها فرمان دهد، پشت مؤمنان را محکم کرده است و کسی که از زشتی ها نهی کند بینی کافران (منافقان) را به خاک مالیده است .

امام علی علیه السلام:

«ایها المؤمنون، انه من رای عدوانا یعمل به و منکرا یدعی الیه، فانکره بقلبه، فقد سلم و بری‏ء، و من انکره بلسانه فقد اجر، و هو افضل من صاحبه، و من انکره بالسیف لتکون کلمة الله هی العلیا و کلمة الظالمین هی السفلی، فذلک الذی اصاب سبیل الهدی، و قام علی الطریق، و نور فی قلبه الیقین‏» . (5)

ای مؤمنان! به راستی آن کس که ستمی را ببیند که انجام می‏شود و زشتی را که بدان فرا خوانده می‏شود، اگر تنها با قلب خود زشت‏بداند، به سلامت‏خواهد ماند و گناهی بر او نیست (در صورتی که قدرت بیشتر از آن ندارد)، و اگر به زبان ناپسند بشمارد البته پاداش الهی خواهد داشت و مقامش برتر از گروه نخست است، و هر که با شمشیر برای بزرگداشت نام خدا و پستی سخن ستمگران به مبارزه برخیزد، راه هدایت را یافته و به جاده حقیقی گام نهاده و نور یقین بر دلش تابیده است .

امام علی علیه السلام:

«ان الامر بالمعروف والنهی عن المنکر لخلقان من خلق الله سبحانه و انهما لایقربان من اجل و لاینقصان من رزق‏» . (6)

به راستی که امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از صفات خداوند سبحان است که نه مرگ کسی را نزدیک می‏کنند و نه از روزی کسی می‏کاهند .

امام علی علیه السلام:

«لعن الله الآمرین بالمعروف التارکین له، والناهین عن المنکر العاملین به‏» . (7)

نفرین خدا بر آن کسانی باد که امر به معروف کنند و خود آن را ترک گویند، و نهی از منکر کنند و خود مرتکب آن شوند .

امام علی علیه السلام:

«مر بالمعروف تکن من اهله، وانکر المنکر بلسانک و یدک، و باین من فعله بجهدک‏» (8)

به نیکی‏ها فرمان ده تا از اهل آن باشی و زشتی را با دست و زبان، ناپسند بشمار و بکوش تا با آن کس که آن را انجام می‏دهد، بیگانه باشی .

امام علی علیه السلام:

«الامر بالمعروف افضل اعمال الخلق‏» (9)

برترین کارهای مردم، امر به معروف (و نهی از منکر) است .

«ائتمروا بالمعروف وامروا به، و تناهوا عن المنکر وانهوا عنه‏» (10)

هم خود به کارهای نیک بپردازید و هم دیگران را به آن فرمان دهید و از کارهای زشت دوری کنید و دیگران را هم از آن باز دارید .

امام علی علیه السلام:

«کن آمرا بالمعروف و عاملا به، و لاتکن ممن یامر به و ینای عنه، فتبوء باثمه، و تتعرض لمقت ربه‏» . (11)

همیشه امر به معروف کن و خود به آن عمل نما و از آنانی مباش که به نیکی فرمان دهند و خود از آن شانه خالی کنند، که چنین افراد به گناه خویش گرفتارند و مورد خشم پروردگار واقع می‏شوند .

امام علی علیه السلام:

«کن بالمعروف آمرا، و عن المنکر ناهیا، و بالخیر عاملا، و للشر مانعا» (12)

در همه حال امر کننده به معروف و بازدارنده از منکر باش، به خوبیها عمل کن و بدیها را مانع باش .

پی‏نوشت‏ها:

1 . نهج البلاغه، حکمت 374 .

2 . نهج البلاغه، حکمت 252 .

3 . نهج البلاغه، حکمت 375 .

4 . نهج البلاغه، حکمت‏30 .

5 . نهج البلاغه، حکمت‏373 .

6 . نهج البلاغه، خطبه 156 .

7 . نهج البلاغه، خطبه 129 .

8 . دستور معالم الحکم، ص‏71 .

9 . غرر الحکم، ج‏1، ص‏103 .

10 . همان، ص 150 .

11 . همان، ص 108 .

12 . همان، 107 .

سربلند و پیروز باشین...

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
پنج شنبه 11/4/1388 - 12:7 - 0 تشکر 128434

سلام دوستان.

مطلب خیلی خوبی بود. بنده از شما تشکر میکنم که این مطلب رو گذاشتید تا آگاهی ما رو بیشتر کنید.

مسئله ای که فکر میکنم مکمل بحث شما باشه، شرایط امر به معروف و نهی از منکر هست که فکر میکنم اگر مینوشتید مطلبتون کامل تر میشد. 

شرایط امر به معروف و نهی از منکر اینهاست:

1) بدانیم فرد واجبی را ترک کرده و یا حرامی انجام داده است.

2) مطمئن باشیم که فرد میخواهد عمل غلط خود را ادامه دهد(احتمال دادن امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمیکند)

3)بدانیم امر به معروف ونهی از منکر ما موثر واقع خواهد شد.

4) در امر به معروف و نهی از منکر برای ما هیچ مفسده ای نخواهد بود. با این تکمله؛ من فکر میکنم لزوم امر به معروف(که طبق متن بالا تفاوت محسوسی با تبلیغ نداره) در جامعه ی کنونی ما خیلی بیشتر از نهی از منکر(چیزی که الان در جامعه اجرا میشه) هست. 

یا علی(ع). 




 

 

پنج شنبه 11/4/1388 - 15:12 - 0 تشکر 128508

دوست عزیز از مطلب زیبای شما تشکر میکنم منتظر مطالب زیبای شما هستیم

هر قدمی که از خداوند دور شوی،ده قدم از بشریت دور شده ای.

معاش خود را چنان تامین کن که باعث قطع معاش دیگری نشود.

 

پنج شنبه 11/4/1388 - 17:32 - 0 تشکر 128592

سلام علیکم

جناب شجاعتی

در مورد بند سه که فرمودید بدانیم که موثر است تا اونجا که من می دونم همین که احتمال تاثیر بدیم امر به معروف واجب می شه 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

پنج شنبه 11/4/1388 - 21:39 - 0 تشکر 128663

سلام.

هادی خان ؛ تا جایی که یادمه اون منبعی که من ازش خوندم؛ همین عبارت بدانیم رو به کار برده بود و وارد ریز معنای عبارت نشده بود خوشحال میشیم اگر شما از اساتیدتون بپرسید و ما رو هم مطلع کنید.

یا علی(ع). 


 

 

پنج شنبه 11/4/1388 - 21:51 - 0 تشکر 128667

سلام علیکم 

جناب شجاعتی این مساله رو از رساله حضرت امام براتون میذارم  

2791 چند چیز شرط است در واجب بودن امر به معروف و نهى از منكر:

اول: آنكه كسى كه مى‏خواهد امر و نهى كند، بداند كه آنچه شخص مكلف به جا نمى‏آورد، واجب است بجا آورد، و آنچه بجا مى‏آورد، باید ترك كند. و بر كسى كه معروف و منكر را نمى‏داند، واجب نیست.

دوم: آنكه احتمال بدهد امر و نهى او تاثیر مى‏كند. پس اگر بداند اثر نمى‏كند، واجب نیست.

سوم: آنكه بداند شخص معصیت كار بنا دارد كه معصیت‏خود را تكرار كند. پس اگر بداند یا گمان كند یا احتمال صحیح بدهد كه تكرار نمى‏كند، واجب نیست. چهارم: آنكه در امر و نهى مفسده‏اى نباشد. پس اگر بداند یا گمان كند كه اگر امر یا نهى كند، ضرر جانى یا عرضى و آبرویى یا مالى قابل توجه به او مى‏رسد، واجب نیست. بلكه اگر احتمال صحیح بدهد كه از آن، ترس ضررهاى مذكور را پیدا كند، واجب نیست. بلكه اگر بترسد كه ضررى متوجه متعلقان او مى‏شود، واجب نیست. بلكه با احتمال وقوع ضرر جانى یا عرضى و آبرویى یا مالى موجب حرج بر بعضى مؤمنین، واجب نمى‏شود. بلكه در بسیارى از موارد حرام است

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.