• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 28853)
چهارشنبه 27/3/1388 - 11:56 -0 تشکر 123353
6-آیا واجب بودن خمس در قرآن آمده؟ نماز آیات چی؟؟

سلام

 

سوال :

6- بر اساس کدوم آیه قرآن خمس دادن واجب شده؟

اصلن به نظر شما آیا قرآن به طور مستقیم به خمس دادن اشاره کرده است؟

و یه سوال جدید:

آیا واجب بودن نماز آیات در قرآن آمده؟

منتظر پاسخ شما هستیم.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 27/3/1388 - 16:36 - 0 تشکر 123421

گمونم یکی از آیه های سوره انفال باشه

عین متن آیه رو حفظ نیستم

اما توی آیه می گه یک پنجم چیزی که غنیمت می برید برای خدا و رسول و ذی القربی و یتیمان و مساکین و مسافران در راه مانده است...

چهارشنبه 27/3/1388 - 20:32 - 0 تشکر 123476

سلام

دستتون درد نکنه با مباحث خوبتون

خمس


یكی از واجب های مالى، خمس است كه از نظر شیعه به چند چیز تعلق مى گیرد كه مهم ترین آن، منافع كسب و تجارت است و خداوند خمس را براى ذریّه ى رسول خدا(صلى الله علیه وآله)قرار داده تا رفع احتیاج و نیاز آنان شود و در حقیقت یك نوع احترام براى پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله) اسلام است. خمس دو قسمت مى شود; نصف آن براى سادات مستحق و قسمت دیگر آن سهم امام(علیه السلام) است كه باید با نظر مجتهد مرجع تقلید، صرف امور خیریه و اداره ى حوزه هاى علمیه گردد و در حقیقت به مصارفى برسد كه تا اندازه اى (بر حسب ظاهر) رضاى امام زمان ارواحنا فداه احراز گردیده باشد.

قال الله تعالى:
(وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْء فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَیْء قَدِیرٌ);
[1] آگاه باشید آنچه خداوند به شما غنیمت و روزى دهد، پس به درستى كه یك پنجم آن براى خدا و رسول و بستگان او و براى یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر است، اگر شما به خداى تعالى و آنچه بر بنده اش فرستاده ایمان آورده اید... .
به خوبى از آیه استفاده مى شود كه هركس خمس ندهد، ایمان ندارد.


پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
حقّت شفاعتى لمن اعان ذریّتى بیده و لسانه و ماله،
[2]; شفاعت من حقّ كسى است كه به دست، زبان و یا مالش، ذریّه ى مرا كمك و اعانت نموده باشد.


تا توانى به جهان خدمت محتاجان كن قدمى یا قلمى یا درمى یا بدنى
هم چنین مى فرماید:
من اصطنع الى احد من اهل بیتى یداً كافیته یوم القیمة; هر كس به یكى از ذریّه و اهل من خوبى كند و كمكى رساند، روز قیامت تلافى خواهم نمود.


خمس دهنده نباید این كار را بزرگ بشمارد و بر سادات منّت گذارد، باید بداند كه او بنده ى خداست و خدا او را واسطه قرار داده كه مقدارى از مال و ثروتى را كه به او مرحمت نموده، به ذرّیه ى رسول خدا برساند و در مقابل آن، در دنیا ثروت بیش تر و در آخرت، ثواب و پاداش فراوان بگیرد.
به تجربه ثابت شده است كسانى كه خمس مى دهند، هر سال مال و ثروت آنها افزایش مى یابد و به عكس، كسانى كه خمس نمى دهند، مال از ایشان گرفته مى شود; هم چنین كسانى كه مستطیع اند و به حج مشرّف مى شوند ثروت آنها افزایش مى یابد، ولى اگر به حج نروند مال از آنها گرفته مى شود و فقط آه و افسوس بر آنان باقى مى ماند.

1. سوره ى انفال، آیه ى 41.
[2]. جامع السعادات، ج 2، ص 107.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 27/3/1388 - 20:36 - 0 تشکر 123478

سلامی دوباره

خمس فقط به غنائم تعلق می‌گیرد نه موارد دیگر آیا اعتقاد به خمس در منافع كسب معادن و گنج و... اجتهاد در برابر نص صریح قرآن نیست؟

برای روشن شدن جواب لازم است به نكاتی اشاره شود:

 1ـ معنای اجتهاد در لغت به معنای نهایت تلاش خویش را بكار بردن و خود را به زحمت انداختن است[1] و اما در اصطلاح شیعه این است كه فرد برای استخراج حكم از كتاب و سنت نهایت كوشش را مبذول بدارد، در موردی كه نص قطعی وجود دارد اجتهاد برای بیان مواردی است كه می‌توانند مصداق این قانون باشند ولی در موردی كه نص قطعی از نظر سند و دلالت نباشد، اجتهاد برای این است كه به سند آن حجّیت بخشد و یا دلالت آن را به گونه‌ای یك طرفه سازد و یكی از احتمالات را ترجیح دهد[2] و اما اجتهاد در اصل «اصطلاح اهل سنت این است كه اگر در حادثه‌ای نص قرآنی و سنت پیامبر به امت وجود نداشت جای اجتهاد رای و اندیشه است «و هی مجال الاجتهاد بالرای»[3]
2- معنای نص: منتهای چیزی را می‌گویند «نص كل شیء‍‍ متنهاه"» لفظ نص آن است كه تمام و منتهای دلالت آن ظاهر باشد اما از نظر اصطلاح نص عبارت است از متن صریحی كه هیچ احتمال خلاف در آن نباشد بخلاف ظاهر كه احتمال خلاف در آن داده می‌شود .
ترجمة آیه: «بدانید هرگونه غنیمتی به شما رسد خمس آن برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسكینان و واماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل روز درگیری دو گروه ‹با ایمان و بی ایمان› نازل كردیم ایمان آورده‌اید و خداوند بر هر چیز توانا است.

1. راغب اصفهانی، محمد، المفردات فی غریب القران، دفتر نشر الكتاب، چاپ دوم، 1404هـ، ص 101.
[2] . سبحانی، جعفر، پیشوائی از نظر اسلام ، قم، مؤسسه مكتب اسلام 1374، ص 101.
[3] . خلاف، عبد الوهاب، عصاور التشریع اسلامی، كویت، چاپ دوم، ص 9 .



وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 27/3/1388 - 20:44 - 0 تشکر 123479

سلام

ادامه سوال بالا

جوابهای خوبی است

اولاً:

بین اجتهاد در متن با اجتهاد مقابل نص خلط نموده است. زیرا چنان كه اشاره شد اجتهاد در متن، در جایی كه سند متن قطعی باشد عبارت است از بیان موارد و مصداق حكمی كه در آیه و یا روایتی بیان شده است، و در صورتی كه سند قطعی و یا دلالت متن صریح نباشد، اجتهاد برای این است كه به سند آن حجیّت بخشد و یا دلالت را به گونه‌ای یك طرفه سازد، و شیعه به این معنی از اجتهاد عقیده دارد و عملاً پایبند می‌باشد.
و امّا اجتهاد در مقابل نص این است كه در مقابل حكم متنی كه از نظر سند و دلالت قطعی و صریح است نظر و فتوای خلاف داده شود، این نوع اجتهاد را شیعه به شدّت رد می‌كند و هرگز از عملای شیعه چنین اجتهادی سر نزده است و پرسش‌گر بین این دو نوع اجتهاد خلط نموده است.


ثانیاً:

چرا همه مسلمین نماز آیات را واجب می‌دانند با این كه در قرآن نیامده است و فقط در سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ آمده و همچنین بعضی غسل ها در قرآن نیامده است و یا زكات را علمای اهل سنت در پنج مورد واجب می‌دانند.[4] با اینكه تفصیل آن در قرآن نیامده است در قرآن كلیات احكام و دستورات الهی آمده است نه تمام جزئیات مانند تعداد ركعات نماز و .... پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وصلم ـ قسمتی از آنها را بیان نموده است و قسمت دیگر را اهلبیت عصمت و طهارت، مصادق دیگر خمس را بیان فرموده‌اند .

 ثالثاً:

تنها شیعیان خمس را در غیر غنائم توسعه نداده‌اند بلكه عده‌ای از علما و رؤسای مذاهب اربعه اهل سنت هم قائل به توسعه می‌باشند، از جمله شافعی و ابوحنیفه كه در معدن ذهب و فضه خمس را واجب دانسته.[5]

 4. متقی هندی، كنز العمال، بیروت، مؤسسه الرساله، ج 1، ص 380 و صحیح مسلم، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، ج 4 ، ص 1873 و سنن ترغدی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 5 ، ص 663.
[5] . فاضل مقداد، كنز العرفان، تحوال انتشارات مرتضوی، 1343 ش ، چاپ پنجم، ج 1 ، ص 249.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 27/3/1388 - 20:47 - 0 تشکر 123480

سلام

با توجه به معنای آیه می‌توان توسعه خمس را از خود آیه استفاده نمود كه در این جا از نظر لغویین معنای غنیمت را مورد بررسی قرارمی دهیم. 1

- لسان العرب:« الغنم الفوز بالشی من غیر مشقه» غنم یعنی دسترسی یافتن به چیزی بدون مشقت.[6]


2- مفردات راغب: می‌گوید ، غنمیت از ریشه «غنم» به معنای گوسفند گرفته شده و سپس می‌گوید «ثم استعملوا فی كل مظفور به من جهه العدی و غیره» در هر چیزی كه انسان از دشمن و یا غیر دشمن به دست آورد به كار رفته است.[7]

 و در نهج‌البلاغه در موارد زیادی به معنای بهره به كار رفته است. از جمله می‌فرماید: « من اخذ ها لحق و غنم » كسی كه به آیین خدا عمل كند به سر منزل مقصود می‌رسد و بهره می برد.[8]

 و همچنین مفسرین همچون قرطبی (ج 4، ص 284)، فخر رازی (ج15، ص 164) المنار (ج10، ص 3-7) به همان معنای وسیع گرفته‌اند

[9] لذا شیعیان طبق معنای لغوی آن را توسعه داده‌اند، چنانكه مرحوم طبرسی می‌فرماید: «علمای شیعه معتقدند كه خمس در هر گونه فایده‌ای كه برای انسان فراهم می‌گردد واجب است اعم از اینكه از طریق كسب و تجارت باشد یا از طریق گنج و معدن و.. و سایر اموری كه در كتب فقهی آمده است و می‌توان از آیه برای مدعی استدلال كرد، زیرا در «عرف لغت» به تمام اینها غنیمت گفته می‌شود»[10]

پس آیه هرگونه در آمد و سودمنفعتی را شامل می‌شود زیرا لغه عمومیت دارد و دلیل روشنی برای آن وجود دارد. و روایات ائمه ما هم همین توسعه را بیان نموده‌اند.[11] از بیانات گذشته روشن شد كه كار شیعیان اجتهاد در مقابل نص نیست بلكه بیان و تفسیر آیه است.

 و با توجه به قرائن روایی بهره‌برداری از نص است. اجتهاد در مقابل نص این است كه مخالف قرآن و یا سخن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وصلم ـ فتوا داده شود چنانكه خلیفه دوم متعتان را كه در زمان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وصلم ـ حلال بود حرام نمود[12] این اجتهاد و در مقابل نص است.

6. رك: مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الكتب الاسلامیه، ج 3، ص 178 .
[7] . المفردات غریب القرآن، پیشین، ص 326.
[8] . نهج‌البلاغه البلاغه، خطبه 120 و همچنین نامه 53 و 41 و حكمات قصار 331 .
[9] . تفسیر نمونه، پیشین،‌ج3، ص 178-179.
[10] . طبرسی، مجمع البیان، بیروت، ‌دارالمعرفه، چاپ دوم، 1408، ج 3-4، ص 836.
[11] - ر.ك: مجمع البیان، همان، ص 835.
[12] - ر.ك: كنز العرفان، پیشین، ج2، ص 158.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 27/3/1388 - 20:52 - 0 تشکر 123482

سلام

منم  سوال دارم

چرا آدما درگرفتن پول بسیار مشتاق

و در دادن آن..تازه بدستو کسی که خودش این روزی را داده ...و فقط یک پنجم آن ناراحتند؟

بعد

قضیه این که دفاتر مراجع خمس را دست گردون میکنند چیه؟؟

التماس دعا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 28/3/1388 - 12:21 - 0 تشکر 123623

سلام

خیال باف عزیز....آفرین به این حاضر جوابی...خیلی خوب اشاره کردید

jtayebe عزیز...از پاسخ کاملتون استفاده کردیم....اما یه نکته تو حرفهاتون بود که برای من سوال ایجاد کرد....چرا همه مسلمین نماز آیات را واجب می‌دانند ...

خوب من فکر میکنم برای نماز آیات هم تو قرآن آیه ای داریماااا...اینو مطمئنید که در قرآن نیومده؟

از دوستان میخوام جواب این سوال پیش اومده رو هم بگند.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 28/3/1388 - 13:55 - 0 تشکر 123645

سلام

میکرو ...خواهش میکنم

سوالای منو هیچکس جواب نداد :(

این سوال را پرسیدید ...منبعش را زیرش نوشته...مثل اینکه در آن کتاب اینگونه نوشته

از اون وقت تا حالا منم دنبال آیه اش هستم

چون من هم فکر شما را میکنم...البته شاید با روایت پیامبر(ص) در مورد نمازآیات اشتباه گرفته ایم !!!

خلاصه اینکه فعلا" پیدا نکرده ام...و منبع آن کتاب مذکور است.

باید کمی صبر کنیم حفاظ تشریف بیارن

گلها.... شما چی ؟ ..میدونی؟

میکرو ... ممنون که  این مباحث را باز کردید

موفق باشید

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 30/3/1388 - 17:8 - 0 تشکر 124204

سلام

چرا اهل تسنن خمس را فقط موكول به زمان جنگ و غنائم آن میدانند ؟

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=112

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 31/3/1388 - 12:10 - 0 تشکر 124467

سلام

jtayebe عزیز...من پس از چند روز جستجو در رابطه ی اینکه آیا واجب بودن نماز آیات در قرآن آمده یا نه ...به نتیجه زیر رسیدم :

پرسش :

قرآن کریم، درباره نکات اخلاقی، انسانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی صحبت کرده است، پس چرا در مورد خورشید و ماه گرفتگی که باعث ترس مردم هم می شد سخنی به میان نیاورده است؟



پاسخ :

هدف اصلی از نزول قرآن هدایت مردم است «هدی للناس[1]». و پیامبر هم هدایت گر مردم است «للعالمین نذیر[2]». و بهره برداری از این هدایت مخصوص متقین است. و قرآن، كتاب علمی به اصطلاح امروزی نیست، تا بیان علوم را از آن انتظار داشته باشیم، این علوم به عقل خدا دادی بشر واگذار شده است، و اینكه در قرآن آمده «ما قرآن را نازل كردیم تا بیان كننده هر چیز، هدایت گر، رحمت و بشارت دهنده برای مسلمین باشد»؛[3] مرحوم علامه طباطبائی فرموده: "هر چیزی" كه در این آیه آمده است، مربوط به هدایت بشر است كه همان معارف حقیقه مربوط به دنیا و آخرت و اخلاق باشد.[4]


قرآن تمام مسائل را بیان می كند، ولی انسان های عادی آنها را نمی فهمند؛ و فهمیدن بیان "همه چیز" از قرآن منحصر به پیامبر (ص) و ائمه (ع) است. (ع) چانچه مرحوم علامه چهار روایت را در ذیل همین آیه ذكر می كند، به این مضمون كه ائمه همه چیز را از قرآن می فهمند، پس آنها باید بیان كنند.[5]


آیاتی در قرآن وجود دارد، كه یا با صراحت و یا با اشاره، مسائل مورد سئوال را مطرح نموده است، كه این آیات در چند قسمت مطرح می شود:
الف: آیاتی كه درباره حركت زمین وارد شده است. مجموعاً 82 آیه در قرآن درباره زمین آمده است كه قسمتی از آنها درباره بیان جاذبه زمین[6] و یا اندازه زمین و... می باشد. اما آیاتی كه درباره حركت زمین است به بعضی از آنها اشاره می شود:


1ـ «وتری الجبال تحسبها جامده و هی تمر مر السحاب» كوهها (و زمین) را می بینی و آنها را ساكن و جامد می پنداری، در حالی كه مانند ابر در حركتند.[7] مسلماً حركت كوهها بدون حركت زمینهای دیگر كه به آنها متصل است، معنی ندارد. و به این ترتیب معنی آیه چنین می شود كه زمین با سرعت حركت می كند، همچون ابرها.[8]


2ـ او كسی است كه شب و روز را جانشین یكدیگر قرار داد.[9] می دانیم پیدایش نظام «شب» و «روز» بر اثر گردش زمین به دور خویش است.[10] تا اینجا نتیجه این شد كه قرآن یا با صراحت و یا با اشاره حركت زمین را بیان نموده است.


ب: خورشید و ماه اولا: خداوند می فرماید: خورشید و ماه هم حركت دارند.[11] كه مراد یا حركت دورانی به دور خویش است، و یا حركتی است كه همراه منظومه شمسی دارد.[12] و ثانیاً: این حركت منظم است، نه برای خوشید سزاوار است كه به ماه رسد، و نه ماه به خورشید هر كدام از آنها در مسیر خود شناورند.[13]
و ثالثاً: قرآن می گوید: نور خورشید از خودش، و نور ماه اكتسابی است. خدا در میان آسمان چراغ روشنی (سراج) و ماه (منیر) نور بخشی آفرید.[14] سراج به معنی چراغ است كه نور از درون خودش سرچشمه می گیرد، و این متناسب با وضع خورشید است كه طبق تحقیقات مسلم علمی، نورش از خود اوست. بر خلاف ماه كه تعبیر به منیر یعنی "روشنی بخش" شده كه نورش از خودش نیست.[15] در آیه دیگر از نور خورشید، تعبیر به ضیاء كه نور ذاتی است، و از نور قمر به نور كه اعم است، تعبیر شده است.[16]و در آیه 16 سوره نوح، تعبیر به نور و سراج شده است. از مجموع اینها مساله خسوف و كسوف به خوبی قابل پیش بینی است. چون ممكن است در طول این حركت منظم، سیارات در مقابل هم قرار گیرند كه خسوف و كسوف پدید می آید. دانشمندان هم از حركات منظم زمین و خورشید، مساله خسوف و كسوف را پیش بینی می كنند.[17]


این ائمه (ع) هستند كه باید اشارات قرآن را بیان كنند، و ما می بینیم كه در روایات به خوبی به مساله خسوف و كسوف اشاره شده است. امام سجاد علیه السلام در دعای اول ماه می گوید: ای ماه كه خدا تو را نشانی از نشانهای ملك و علامتی از علامتهای سلطنت خود قرار داد، و ترا به افزایش و نقصان و طلوع و غروب و نورانیت و خسوف مسخر خویش گردانید.[18] و در وسائل الشیعه ج5 ص 142 تا 162 حدود 78 روایت درباره خسوف و كسوف و نماز آن و علت آن بیان شده است. و طبق مقدمه كه ذكر شد، ائمه (ع) مبین قرآن می باشند.


بنابر این خسوف و كسوف را از آیاتی كه حركت خورشید و ماه و منازل و برجهای برای آن دو، و همچنین مساله ذاتی بودن نور خورشید و اكتسابی بودن نور ماه به خوبی می توان استفاده كرد، گذشته از این، روایات هم مساله را با صراحت تمام بیان نموده اند، و ائمه (ع) مبین قرآن می باشند.
باز هم تأكید می شود كه قرآن كریم، رسالتش تبیین مسایل علمی مربوط به آفرینش و... نیست؛ و اگر چنانچه در بعضی موارد، مسایلی را بیان فرمود، جهت تذكر و یاد آوری می باشد. قرآن كتاب هدایت و تربیت است، لذا انتظارمان از آن باید به تناسب رسالتش باشد.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفسیر نمونه، زیر نظر آیة الله مكارم شیرازی، چاپ چهاردهم از انتشارات دار الكتب الاسلامیه تهران.
ج1 ص120 و ص121 و ص165. ج13 ص398، ج17 ص29، ج15 ص12 و ص140 تا ص144 و ص269، ج5 ص361 و ج24 ص262، ج8 ص226، ج12 ص293، ج18 ص386 و ص381 و ص388 و ص383؛ ج23 ص82، ج10 ص357، ج24 ص337 و ج27.
2. بهترین راه شناخت خدا ـ محمدی ری شهری.
3. اولین دانشگاه و آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله ـ دكتر پاك نژاد.


[1]- بقره/ 185.
[2]- فرقان/ 1.
[3]- نحل/ 89.
[4]- طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، قم، دار الكتب الاسلامیه، ج12، ص 347.
[5]- همان، ص 350.
[6]- فاطر/41؛ رعد/2؛ لقمان/10.
[7]- نمل/88.
[8]- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374 هـ ش، ج15، ص 569.
[9]- فرقان/62.
[10]- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374 هـ ش، جلد15، ص 144.
[11]- انبیاء/33.
[12]- تفسیر نمونه، ج13، ص 399.
[13]- یس/40.
[14]- فرقان/61.
[15]- تفسیر نمونه، ج15، ص 144.
[16]- یونس/5، تفسیر نمونه، ج8، ص 226.
[17]- همان، ج23، ص 82 .
[18]- بحارالانوار، ج 58، ص 178 و صحیفه سجادیه.


یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.