با سلام
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه میزبان
تعدادی از مدیران و خبرنگاران ارشد چند روزنامه، خبرگزاری و سایت خبری بود
تا در گفتگویی دوستانه اما صریح با آنها پیرامون مهمترین مسایل سیاسی
روز کشور شرکت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی
مرکز تحقیقات استراتژیک؛ دکتر حسن روحانی در ابتدای این نشست که بخش اعظم
آن به دلیل پرسشهای حضار و همچنین حملات مسئولان ارشد دولت نهم ناگزیر به
پرونده هستهای ایران اختصاص یافت، با تاکید بر ضرورت حضور پرشور مردم در
انتخابات 22 خرداد گفت: شور و هیجان فعلی این امید را به وجود میآورد که
انتخابات پرشوری را پیش رو داشته باشیم. حضور پرشور مردم مایه اقتدار ملی،
عزت افزونتر و باعث ثبات و استحکام بیشتر نظام خواهد شد و جامعه را در
مقابل بسیاری از آفات و خطرها مصون میکند. به همین دلیل رسانهها و
نخبگان باید مردم را تشویق کنند که اولین حق شهروندی خود یعنی حق حضور در
سرنوشت را نادیده نگیرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از
ایجاد صفبندیهای کاذب میان ملت تصریح کرد: برخی صفبندیهای کاذب نظیر
دو تکه کردن ملت ایران به «فقیر» و «غنی»، «روستایی» و «شهری» یا «بی دین»
و «دیندار» باعث خدشهدار شدن وحدت ملی میشود. نگوئیم فقرا دنبال فلان
کاندیدا و اغنیاء دنبال یک کاندیدای دیگر هستند. امروزه در عصر اطلاعات
دیگر تفاوت عمیقی بین شهرهای بزرگ، شهرستانها و روستاها وجود ندارد و
تمام ملت تقریباً در یک مسیر حرکت میکنند. نباید ادعا کنیم که هواداران
فلان کاندیدا، دیندار و هواداران کاندیدای دیگر، بیدین هستند. همه
شهروندان ایرانی از فقیر و ثروتمند و شهری و روستایی، جزئی از ملت ایران
محسوب میشوند و آرای آنها نیز از ارزش یکسانی برخوردار است.
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مساله مهم دیگر سلامت انتخابات است. مقام
معظم رهبری بر سلامت انتخابات تاکید فرمودهاند و دستگاههای اجرایی نیز
از نظر قانونی، اخلاقی و شرعی موظفند انتخابات کاملاً سالم و بیحاشیهای
را برگزار کنند. البته انشاءالله انتخابات حتماً با سلامت کامل برگزار
خواهد شد اما باید اطمینان عمومی به سلامت انتخابات و احساس سلامت را نیز
احیا کرد.
وی در همین زمینه افزود: حضور نمایندگان نامزدها در
پای صندوقها بسیار مهم است و بر اساس قانون، نمایندگان نامزدها حق دارند
در پای هر صندوق و در تمام مراحل اخذ رای و شمارش آرا حضور داشته باشند.
قانون تصریح میکند که جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدها در پای صندوقها
هنگام اخذ رای یا هنگام شمارش آرا «جرم» است و هر کسی در هر مقام و
موقعیتی که مانع نظارت نمایندگان نامزدها شود، مجرم محسوب میشود.
روحانی
ادامه داد: مساله اموال عمومی نیز از مسایل مهمی است که تاثیر بسیاری بر
سلامت انتخابات دارد. بر اساس نص صریح قانون، رسانههای متعلق به اموال
عمومی حق ندارند به نفع یک کاندیدا یا علیه کاندیدای دیگر وارد عمل شوند،
این در حالی است که متاسفانه این روزها برخی از رسانههای دولتی یا متعلق
به اموال عمومی آشکارا در حال حمایت از یک نامزد و تخریب سه نامزد دیگر
هستند. عملکرد این رسانهها مصداق بارز اعمال مجرمانه است و دستگاه قضایی
باید مسئولان این رسانهها را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
رئیس
مرکز تحقیقات استراتژیک تاکید کرد: امیدواریم آن چه که شنیده میشود که
برخی کاندیداها برای رفت و آمدهای انتخاباتی از اموال عمومی استفاده
میکنند یا بودجه عمومی را صرف تبلیغات انتخاباتی مینمایند، نادرست باشد.
در غیر این صورت، جای این سئوال باقی است که چرا شورای نگهبان علناً
اعتراض نمیکنند.
وی همچنین یادآور شد: قانون تصریح کرده است که
عوامل اجرای انتخابات مخصوصاً استانداران، فرمانداران، بخشدارها، وزیر
کشور و اعضای شورای نگهبان نباید به هیچ وجه به نفع یک نامزد یا علیه یک
نامزد دیگر مداخله کنند.
** حملات محمود احمدینژاد به بیانیه سعدآباد و مساله تعلیق
دبیر
اسبق شورای عالی امنیت ملی در بخشی از این نشست در پاسخ به سئوالی پیرامون
حملات اخیر مسئولان دولتی به مذاکرات سعدآباد گفت: برای تحلیل واقعبینانه
و درست یک پدیده باید آن را در ظرف مکانی و زمانی خودش مورد بررسی قرار
دهیم. در شهریور 1382 قطعنامهای علیه ایران با اتفاق آرا در شورای حکام
آژانس صادر شد که حاوی یک ضربالاجل پنجاه روزه به ایران بود. یادمان نرود
آن قطعنامه در شرایطی تصویب شد که آمریکا در حرکتی ضربتی، افغانستان و
عراق را اشغال کرده بود و سناتورهای آمریکایی با غرور و سرمستی تمام به
صراحت تاکید میکردند نوبت به ایران رسیده است. در همان مقطع، وزرای خارجه
سه کشور اروپایی در تاریخ 15/5/1382 در نامهای به وزیر خارجه ایران
خواستار توقف فعالیتهای هستهای ایران شدند و یک روز بعد یعنی در تاریخ
16/5/82 نیز وزیر خارجه روسیه در نامهای به جمهوری اسلامی همان درخواست
را تکرار کرد.
روحانی افزود: در شرایطی که آمریکا و اسرائیل به
دنبال کشاندن ایران به شورای امنیت بودند و میکوشیدند پرونده هستهای را
امنیتی کنند و در حالی که شمارش معکوس محافل صهیونیست برای حمله به ایران
آغاز شده و نوعی اجماع بینالمللی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته بود؛ نظام
تصمیم گرفت اجماع جهانی را بشکند وآمریکا و اسرائیل را منزوی کند. من از
آقای احمدینژاد میخواهم بدون حاشیهروی به این سئوال پاسخ دهند که این
اقدام خوب بود یا بد بود؟ وزیر خارجه وقت آمریکا در اسفند 1383 در
مصاحبهای به صراحت اعلام کرد که هدف آمریکا انزوای ایران بود اما ظاهراً
بالعکس، جمهوری اسلامی توانسته است آمریکا را منزوی کند. آقای احمدینژاد
باید بگوید این که آمریکا رسماً اعتراف کرد منزوی شده است، خوب بود یا بد
بود؟
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: طی چهار سال گذشته
آقای احمدینژاد بارها با افتخار تاکید کردهاند که آژانس بینالمللی
انرژی اتمی فعالیتهای هستهای ایران را صلحآمیز دانسته است. من از آقای
احمدینژاد میپرسم که اذعان آژانس به صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای
ایران دستاورد کدام دوره است؟ سیاست نظام و مذاکرات ما بود که باعث شد
البرادعی در گزارش نوامبر 2004 رسماً به شورای حکام اعلام کند ایران
انحرافی در مسیر فعالیتهای هستهای نداشته و برنامه اتمی تهران صلحآمیز
است. بنابراین، آقای احمدینژاد باید بگوید این که ما اثبات کردیم
فعالیتهای هستهای ایران صلحآمیز است، خوب بود یا بد بود؟ این که
نگذاشتیم ایران مورد تحریم واقع شود، خوب بود یا بد بود؟
مسئول
اسبق پرونده هستهای تصریح کرد: پرونده هستهای ناگفتههای زیادی دارد و
ما حرفهای بسیاری برای گفتن داریم. آقایان فکر نکنند که زندگی همین چهار
روز انتخابات است و میتوانند با سوءاستفاده از تریبونهای قدرتمند خود و
با دروغ و تهمت، سیاستهای نظام را زیر علامت سئوال ببرند و همه ساکت
بمانند. ما این مساله را رها نمیکنیم و روزی خواهد رسید که همه مردم از
حقایق آگاه خواهند شد.
روحانی افزود: یکی از اهداف مذاکرات
هستهای این بود که میخواستیم فرصت مناسب را برای تکمیل چرخه سوخت داشته
باشیم. ما آن زمان UF6 نداشتیم و فرصت میخواستیم تا تاسیسات اصفهان کامل
شود. فرصت میخواستیم که بتوانیم تاسیسات نطنز را کامل کنیم. به رغم تمام
دروغهایی که گفته میشود به صراحت تاکید میکنم در طول 22 ماهی که من
مسئول پرونده هستهای بودم برای یک لحظه، تاسیسات اصفهان، اراک، نطنز،
بندرعباس و پروژههای عظیم تحقیقاتی ما متوقف نشد. جمهوری اسلامی در هر
مرحله موردی را تعلیق کرد اما هیچ وقت زیر بار تعلیق کامل نرفت. سیاست کلی
ما نیز این بود که هر بخشی را که کامل بود برای مدتی تعلیق میکردیم تا
بتوانیم بخشهای ناقص را تکمیل کنیم. به همین دلیل است که بعد از مذاکرات
سعدآباد، فعالیتهای تکمیل پروژه اصفهان چند شیفته ادامه یافت و نهایتاً
این تاسیسات تکمیل شد.
مسئول اسبق پرونده هستهای ادامه داد:
تاسیسات UCF اصفهان در فروردین 1383 افتتاح و در پایان همان سال تکمیل شد.
سئوال من از آقای احمدینژاد این است که اگر ادعای شما درست است و فکر
میکنید که نظام همه چیز را بعد از مذاکرات سعدآباد تعلیق کرد، پس چگونه
توانستیم تاسیسات اصفهان را در فروردین 83 (حدود 6 ماه بعد از مذاکرات
سعدآباد) افتتاح کنیم. من از آقای احمدینژاد میخواهم از افراد آگاه و
کسانی که در جریان فعالیتهای هستهای ایران هستند سئوال کند تا حقایق
برای وی روشن شود. طبق گزارش آژانس در آذرماه 1383، تعداد سانتریفیوژهای
ایران در مقطع مذاکرات سعدآباد کمتر از 160 عدد و در آذر 83 حداقل 1274
سانتریفیوژ بوده است. من از آقای احمدینژاد میپرسم که اگر به ادعای شما
تمام فعالیتهای هستهای ایران تعلیق بوده است، پس چگونه توانستهایم ظرف
یک سال حدود 1000 سانتریفیوژ را بسازیم؟