• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 8819)
يکشنبه 30/1/1388 - 13:38 -0 تشکر 107233
خودرویی به نام رانا

 

مهندس علیر ضا محمدی ،مدیر پروژه خودروی رانا درزمینه اهداف تولید محصول جدید ایران خودرو گفت : تولید محصولی جدید با ظاهر منحصر به فرد، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخوردار از آخرین استانداردهای روز برای ترویج و توسعه برند ایران خودرو، از جمله اهداف شركت ایران خودرو از عرضه این محصول است.

وی افزود : این گروه صنعتی در این حركت خود، تامین بازار خودروهایی در حاشیه قیمتی متوسط به پایین و توسعه پلاتفرم مختص ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید را نیز در نظر داشته تا از این راه، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده را نیز محقق سازد.

مشخصات فنی


محمدی درباره مشخصات دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو خاطر نشان ساخت : از جنبه های گوناگون مانند در موتور، گلگیرها، چراغ ها، سپر ها و صندوق عقب، از طراحی کاملا جدیدی برخوردار است.

وی تاكید كرد :در این خودرو سایر بخش ها از قبیل داشبورد، صندلی های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب، قاب ستون ها و غربیلک فرمان نیز كاملا جدید و ابتكاری است. سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع Twist Beam بوده و از كیسه هوای راننده و سرنشین برخوردار است.

مدیر پروژه خودروی رانا تصریح كرد : در طراحی این محصول، سیستم های تعلیق جلو، اگزوز، هیدرولیک فرمان و فریم صندلی ها با اعمال اصلاحات لازم و به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری های موجود، از سبد محصولات ایران خودرو به كار گرفته شده است.از جمله اهداف مهمی كه ایران خودرو در طراحی و عرضه این محصول دنبال كرده، می توان به مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، قیمت، عملکرد مناسب موتور و قوای محرکه، خدمات پس از فروش، فرمان پذیری و امکانات رفاهی، ارزانی تعمیرات و نگهداری و دوام و کیفیت بالای قطعات اشاره كرد.

توسعه پلاتفرم جدید با مالکیت ایران خودرو


وی درزمینه توسعه پلاتفرم خودروی رانا خاطر نشان ساخت : بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلاتفرم متعلق به ایران خودرو كه خودروی "رانا" برروی آن ارایه شده، موتور و گیربکس، سیستم تعلیق، کفی خودرو، صندلی ها، سیستم های خنک کاری، ترمز و الکتریکال و مجموعه اگزوز را در بر دارد.

الهی و ربی من لی غیرک... 

يکشنبه 30/1/1388 - 13:40 - 0 تشکر 107234

گزینه های قوای محرکه به عنوان یکی از اجزا اصلی پلاتفرم

محمدی با اشاره به این كه در این خودرو از قوای محركه متنوعی استفاده شده است ظخاطر نشان ساخت : موتور 1600 سی سی موجود برای بازار ایران و بازارهای صادراتی از جمله این موارد است. این موتور دارای 16 سوپاپ بوده و از 110 اسب توان در دور 5800 و گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000 برخوردار است. این موتور بنزین سوز بوده اما قابلیت ارایه به صورت دوگانه سوز را نیز دارا است. این موتور در سیکل ترکیبی 6/6 لیتر و در جاده 5.4 لیتر در هر صد كیلومتر سوخت مصرف می كند.

موتور ملی EF از دیگر گزینه های مورد نظر برای این محصول است. این موتور نیز دارای 16 سوپاپ و 125 اسب توان در دور 6000 در حالت بنزین و 103 اسب توان در دور 6000 در حالت گاز سوز است.

گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4500 در حالت بنزین و 135 نیوتن متر در دور 4500 در حالت گاز سوز از دیگر ویژگی های این موتور به شمار می رود. موتور ای اف پایه گازسوز است اما قابلیت ارایه به صورت بنزین سوز را نیز دارد. قابلیت نصب موتور دیزل نیز برروی این خودرو وجود دارد.

مالکیت گیربکس

مدیر پروژه خودروی رانا تصریح كرد : ساخت کامل و مالكیت گیربكس توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو، گامی بلند در ایجادپلاتفرم را فراهم و بهبود مستمر کیفیت گیربکس با انجام پروژه های مهندسی را میسر كرده است.

طراحی اکسل و سیستم تعلیق


وی تاكید كرد : طراحی و ساخت کامل و مالکیت اکسل به عنوان یکی دیگراز اجزای اصلی پلاتفرم و مالكیت آن برای ایران خودرو، از دیگر نتایج طراحی و عرضه خودروی رانا است كه به منظور افزایش تیراژ و اقتصادی شدن تولید و با كسب اطمینان از عملکرد آن از راه محاسبات مهندسی و تست های جامع، به طور مشترک در "رانا" و "سمند استفاده خواهد شد.

گونه ها و تجهیزات به کار رفته

این مقام مسوول در زمینه مدل های مختلف خودروی رانا خاطر نشان ساخت : خودروی رانا در دو گونه اصلی ارایه می شود. در گونه اول كه دو حالت شامل گیربکس دستی / بنزین سوز و گیربکس دستی / دو گانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتی از قبیل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB دیده شده است.
گونه دوم این محصول، گیربکس دستی / بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک / بنزین سوز و گیربکس دستی /دو گانه سوز را در بر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای ضد قفلABS ، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آیینه ها، فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.

ویژگی های برجسته خودروی رانا

مهندس محمدی مهم ترین ویژگی های خودروی رانا را معرفی خودرویی تحت برند ایران خودرو با ظاهر جذاب تر ار خودروهای هم رده و بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تولید و ساخت داخل قطعات و مجموعه هاكه از جمله تجربه های مهم طراحی و عرضه این محصول به شمار می رود،عنوان كرد و اظهارداشت :

گروه صنعتی ایران خودرو در این راستا، سطح ایمنی خودرو در تصادف و به ویژه در برخورد با عابر پیاده را نیز ارتقا داده و X12 تنها خودروی تولید داخل است که با آخرین استانداردهای اروپایی مربوط به عابر پیاده موسوم به Pedestrian Impact تطابق دارد.

دراین محصول، استاندارد کنترل آلایندگی بر بالاترین استاندارد اروپایی (EU V) منطبق است.

الهی و ربی من لی غیرک... 

يکشنبه 30/1/1388 - 13:42 - 0 تشکر 107235

سطح تجهیزات

وی درزمینه تجهزات خودروی رانا تصریح كرد : خودروی جدید ایران خودرو به

فرمان هیدرولیك،

كولر،

ترمز ‌ABS ، شیشه بالابر جلو و عقب برقی،

آیینه های برقی،

قفل مرکزی،

ریموت و

ایربگ راننده و سرنشین مجهز است و با توجه به عرضه آن در انتهای سال 1388 و هدف گذاری ایران خودرو، این محصول در سطوح استاندارد آلایندگی Euro 3 ، Euro 4 و Euro 5 قابل عرضه است.

نخستین خودروی ایرانی با استاندارد ایمنی عابر پیاده

محمدی در مورد استاندارد های روزاروپایی این خودرو خاطر نشان ساخت : علاوه بر تامین الزامات استانداردهای 55 گانه بازار ایران و استانداردهای روز اروپا ، شاخص های ایمنی برای راننده و سرنشین بزرگسالو كودكان و برخورد با عابر پیاده بر اساس معیار EuroNCAP نیز در این محصول هدف گذاری شده و به تمامی سیستم های ایمنی برای برخورد با عابر پیاده موسوم به استاندارد Pedestrian Impact مجهز است. خودروی رانا، اولین خودروی ایرانی است كه در طراحی آن دستیابی به ملزومات استانداردهای Euro IV و Euro V ، تطابق با كلیه ملزومات استانداردهای اتحادیه اروپا ( EEC/ECE) و تمامی استانداردهای جاری در ایران و سایر مناطق صادراتی گنجانده شده است.

150 هزار دستگاه پیش بینی تولید

محمدی در درزمینه تیراژ تولید و بازار های صادراتی خودروی رانا گفت :

با توجه به پتانسیل بازار در بخش های SM2 و SM3، حداقل تیراژ سالانه برای این خودرو 150 هزار دستگاه پیش بینی شده است و این خودرو به بیش از 30 كشور جهان صادر خواهد شد .

وی مهم ترین بازار های صادراتی این خودرو را كشورهای مختلف در آسیای میانه، اروپا، آفریقا، امریكای لاتین و خاورمیانه از جمله بازارهای مهم برای این محصول خواهند بود. دراین میان می توان كشورهای

قزاقستان، تركمنستان، تركیه، اوكراین، بلاروس، سوریه، لبنان، اردن، تونس، مراكش، سنگال، ونزوئلا، لیبی، الجزایر، مصر، سودان، عربستان، كویت ، عراق ، امارات، آذربایجان، چین و روسیه را نام برد.

الهی و ربی من لی غیرک... 

يکشنبه 30/1/1388 - 14:37 - 0 تشکر 107245

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

یه زمان گفتن سمند خودروی ملی، بعد کلی جنگ و دعوا شد و همین الان هم میگن، سمند همون پژو هست، جلدش رو عوض کردن!!!
حالا این خودرو جدیده هم همون  پژو هست با یه جلد جدید؟
سربلند و پیروز باشین...
التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 31/1/1388 - 19:29 - 0 تشکر 107518

رانا محصول پروژه‌ای با کد X12 است که پیش‌تر با نام «پیکان جدید» (New Paykan: NP) شناخته می‌شد. این پروژه شباهت‌های زیادی به پروژه X7 دارد که منجر به طراحی و عرضه سمند شد.
هدف از پروژه
X7، بهینه‌سازی زیرسازه یا پلت‌فرم پژو ۴۰۵ (شامل شاسی، انتقال قدرت، تعلیق و فرمان) طراحی مشترک و تولید انبوه پیشرانه (موتوری) جدید با کد XU7، و در نهایت طراحی خودرویی جدید بر روی این زیرسازه بهینه‌سازی‌شده با موتور جدید بود.
البته در کنار این پروژه، پروژه‌ای دیگر هم با کد
X9 تعریف شد که شامل بهینه‌سازی ظاهری (اصطلاحاً FaceLift) پژو ۴۰۵ و نصب پیشرانه و جعبه‌دنده خودرو سمند بر روی آن بود. خودرو X9 در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار عرضه شد و چندی بعد آن به پژو پارس تغییر نام داد.پس از عرضه خودروی سمند به بازار، ایران‌خودرو پروژه X12 را تعریف کرد که شامل طراحی و تولید انبوه پیشرانه‌ای تازه با سوخت پایه گاز طبیعی (که با نام «موتور ملی» شناخته می‌شود) و نیز بهینه‌سازی زیرسازه پژو ۲۰۶ به منظور طراحی خودرویی چهاردر و صندوق‌دار (اصطلاحاً سدان) بر روی این پلت‌فرم بود.اما این پروژه در ابتدا با مخالفت شرکت پژو (به عنوان مالک زیرسازه پژو ۲۰۶) مواجه شد و در مقابل، این شرکت به ایران‌خودرو پیشنهاد کرد که پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را طراحی و تولید کند و عرضه آن در کشورهای دیگر را به پژو بسپارد. محصول پروژه جدید، در ابتدا «پژو آریان» نام داشت که با مخالفت کمپانی فرانسوی، نام آن به ۲۰۶SD تغییر کرد.

خداوندا ! دستانم خاليند و دلم غرق آرزوها ، يا با قدرت بيکرانت دستانم را توانا گردان يا دلم را از آرزوهاي دست نيافتي خالي کن ...
دوشنبه 31/1/1388 - 19:40 - 0 تشکر 107526

پس از عرضه ۲۰۶SD ایران‌خودرو مجدداً تصمیم گرفت که پروژه X12 را به جریان بندازد که حاصل آن «رانا» نام گرفته است.رانا را در یک کلام می‌توان یک نمونه بهینه‌سازی‌شده (فیس‌لیفت) پژو ۲۰۶SD دانست. اگر از نمای جانبی به این خودرو نگاه کنیم، خطوط آشنای ۲۰۶SD را می‌بینیم که مخصوصاً در قسمت اتاق (کابین سرنشینان) تغییر خاصی نکرده است و سقف و درهای آن، همان سقف و درهای پژو ۲۰۶ هاچ‌بک و سدان است.
در واقع بخش اصلی طراحی تازه، در بخش جلویی و پشتی دیده می‌شود. در توصیف طراحی جدید، می‌شود گفت که در این دو قسمت، شیوه طراحی اسپرت و جوان‌پسند ۲۰۶ جای خود را به طرحی ساده و نسبتاً خانوادگی داده است که اگرچه هیجان‌انگیز یا خیره‌کننده نیست، اما در مجموع قابل قبول است.در طراحی داخلی رانا هم مخلوطی از پژو ۲۰۶ و رنو تندر ۹۰ (داچیا لوگان) را می‌شود دید؛ طرحی که به وضوح از نظر زیبایی و سهولت کاربری (ارگونومی) در مقایسه با خودروهای روز دنیا در همین کلاس، ضعیف است

خداوندا ! دستانم خاليند و دلم غرق آرزوها ، يا با قدرت بيکرانت دستانم را توانا گردان يا دلم را از آرزوهاي دست نيافتي خالي کن ...
دوشنبه 31/1/1388 - 19:44 - 0 تشکر 107529

به نظرم در مجموع از نظر طراحی، رانا را باید ۲۰۶SD فیس‌لیفت یا حداقل دوقلوی ناهمسان ۲۰۶SD بدانیم و میزان تفاوت این دو خودرو خیلی از تفاوت بین پژو ۴۰۵ و سمند کمتر است. با این همه، رانا بر خلاف خودرو مینیاتور سایپا از ضعف‌های ساختاری عمده (چه در بخش طراحی، چه در بخش فنی) رنج نمی‌برد و می‌شود آن را نمونه‌ای موفق‌تر نسبت به مینیاتور دانست.اما رانا از همان مشکل پایه‌ای رنج می‌برد که ۲۰۶SD به آن مبتلاست و آن مشکل کمبود فضا و تنگی جای سرنشینان است. اگرچه رانا و ۲۰۶ سدان از نظر ابعاد خارجی در رده C قرار می‌گیرند، اما فاصله دو محور (و در نتیجه فضای داخلی آن‌ها) مانند ۲۰۶ معمولی است که خودرویی در کلاس B است (و حتی جزو خودروهای جادار این کلاس هم محسوب نمی‌شود؛ کافی است فضای داخلی آن را با تویوتا یاریس یا فولکس گل مقایسه کنیم.)مشکل کمبود جا، با توجه به این نکته که قصد ایران‌خودرو، عرضه خودرویی خانوادگی (و نه یک هاچ‌بک اسپرت) است، بزرگ‌ترین نقطه ضعف دوقلوهای ۲۰۶SD و رانا هست و خواهد بود. چرا که اگر کسی قصد خرید خودرویی خانوادگی را داشته باشد، رنو لوگان، کیا ریو و نیز سمند، با توجه به فضای داخلی بزرگ‌ترشان، انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده که قیمت مدل پایه رانا حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. این مدل به پیشرانه ۱.۴ لیتری دوگانه‌سوز (موتور ملی) با قدرت ۸۴ اسب بخار در حالت گازسوز و ۹۵ اسب بخار در حالت بنزین‌سوز مجهز است و تجهیزات رفاهی آن شامل کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه‌بالابر برقی جلو، قفل مرکزی و دیگر هیچ (شبیه ۲۰۶ تیپ دو) خواهد بود. مدل‌های دیگر با تجهیزات بیشتر و پیشرانه‌های متفاوت، تا سه میلیون تومان گران‌تر خواهند بود.بعید می‌دانم که ایران‌خودرو بتواند رانا را با این قیمت (۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان) عرضه کند و حداقل دو میلیون تومان گران‌تر خواهد بود. اما با این محدوده قیمتی، مدل‌های مختلف رانا باید با مینیاتور، ریو، پژو ۴۰۵، سمند معمولی و از همه مهم‌تر گونه‌های مختلف تندر رقابت کنند. به نظرم در این میان، رقابت بین رانا و مینیاتور با خودروی ارزان، مجهز و جادار تندر دیدنی خواهد بود.رانا هم مانند مینیاتور، محصول پروژه‌ای است که قبلاً به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، کنار گذاشته شده بود و احیای این پروژه‌ها، محصول تفکرات و بینش خاص دولت نهم است.
اگر بخواهیم از زاویه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی نظیر
L90 (تندر) و ساخت خودروهای روز دنیا با مشارکت خودروسازان خارجی، نتیجه‌ای مطلوب‌تر برای کشور و مصرف‌کنندگان دارد.اما باز هم اگر بعد تبلیغی، سیاسی و ... بخواهد بر حساب و کتاب غلبه کند، می‌شود «رانا» را در مجموع قابل قبول دانست و دست کم مانند مینیاتور ناقص‌الخلقه سایپا، آدم از «خودروی ملی» خوانده شدنش شرمنده نمی‌شود.

خداوندا ! دستانم خاليند و دلم غرق آرزوها ، يا با قدرت بيکرانت دستانم را توانا گردان يا دلم را از آرزوهاي دست نيافتي خالي کن ...
پنج شنبه 7/3/1388 - 10:52 - 0 تشکر 116849

سلام

جالبه بدونین كه خودروی رانا به دلیل نرسیدن تائیدیه سازمان محیط زیست و به دستور یردار رویانیان هنوز شماره گذاری نشده.

معلوم نیست سومین خودروی كاملا ایرانی چی از اب در اومده كه هنوز تائیدیه محیط زیست براش صادر نشده.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.