• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 3594)
يکشنبه 16/1/1388 - 2:36 -0 تشکر 103603
اختر چرخ ادب

 

به نام خدا

 

 

سلام

 

شانزدهم فروردین روزی است که تاریخ ادبیات ایران یکی از بی بدیل ترین شاعران خود یعنی « پروین اعتصامی» را از دست داد.

 

به مناسبت درگذشت ایشان، بر آن شدیم تا اندکی بیشتر با این بانوی ادب پرور آشنا شویم.

 

 

 

جای خوشحالی است که در این یادواره، شاهد همراهی شما نیز باشیم. 

 

 

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 2:45 - 0 تشکر 103605

بیوگرافی

خانم رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی، فرزند مرحوم یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) است که از جمله نخستین مترجمان آثار مغرب زمین به زبان فارسی بود. وی در بیست و پنجم اسفندماه 1285 شمسی در تبریز به دنیا آمد. او دختر یگانه‏ى خانواده بود و مورد لطف و توجه خاص پدر قرار داشت. می گویند به این خاطر، در تمام سفرهایی که پدر در داخل و خارج ایران داشت، همراه پدر بود و در این راه، نکته ها و تجارب بسیاری آموخت.


پروین در کودکی به تهران آمد و سپس، پس از طی آموختن مقدمات ادب عرب و فارسی (در نزد پدر) به مدرسه ی آمریکایی دختران رفت و در خردادماه سال 1303 شمسی، دوره‏ى تحصیلی آن مدرسه را به پایان رسانید و در آن جا مشغول به تدریس شد.


او در سال 1313 شمسی با پسر عمویش ازدواج کرد. چهار ماه پس از عقد، همراه شوهرش به کرمانشاه رفت؛ اما طولی نکشید که از او جدا شد.

وی در سال 1320 شمسی، در سن سی و پنج سالگی، به بستر بیماری حصبه افتاد و سپس بدرود حیات گفت. بعضی مرگ وی را مشکوک و به دست رژیم رضاخان دانسته اند. پیکر پروین را در مقبره‏ى خانوادگی اش در حرم متبرکه‏ى حضرت معصومه (س) به خاک سپردند.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 2:48 - 0 تشکر 103606

در خانه ی مردى كه در زبان و ادب فارسى و عربى تبحر كامل داشت و نشر مجله و تصدى رياست كتابخانه مجلس هم او را دايم با مطبوعات تازه و با نسخه‏هاى خطى و چاپى كتب مهم فارسى و عربى مربوط و مأنوس مى‏داشت البته قريحه پروين مى‏توانست بشكفد، آثار ارزنده پديد آرد و راه كمال بپيمايد. خاصه كه معاشران پدرش كسانى مانند على اكبر دهخدا، ملك الشعراء بهار، حاج سيد نصر الله تقوى و امثال آنها بودند كه جمله از اكابر شعر و ادب عصر به شمار مى‏آمدند و البته دختر جوان را در كار شعر و شاعرى ارشاد و تشويق مى‏كردند. ذوق و قریحه خدادادی پروین در این محیط بیش از پیش شكوفا شد و از كودكی شعر می گفت.

تمامی بزرگان ادب معاصر ایران پروین را ستوده اند و او را یكی از بزرگترین شاعران معاصر و بعضاً تاریخ ادبیات ایران می دانند.


علامه محمد قزوینی او را ملكه زنان شاعر می نامد. علی اكبر دهخدا او را «یگانه و فرید و گوهر رخشنده اكلیل مفاخر عصر حاضر» می داند.


ملك الشعرای بهار اشعار او را همانند «گلدسته ای از ازهار نوشكفته» مثال می زند و سعید نفیسی معتقد است: «اگر در تاریخ شعر فارسی نیز بگردیم، می بینیم كه تاكنون به هیچ یك از زنانی كه در زبان ما شعر گفته اند این همه توجه نكرده اند و آن توجه كاملاً بجا است زیرا كه قطعاً تاكنون هیچ زنی درین زبانی كه این همه ترجمان های گویای بلیغ داشته است، مانند پروین یعنی به خوبی پروین شعر نگفته است.»


و گواه دیگر بر یگانه بودن پروین در دوران ما چاپ های متعدد دیوان او طی سال های ۱۳۲۰ الی ۱۳۵۵ است كه در شمارگان ۸۵ هزار نسخه توسط برادر او- ابوالفتح اعتصامی- به چاپ رسید و به یقین تنها دیوان پروین است كه بعد از حافظ در آن زمان این شمارگان را پیدا كرد و طی ربع قرن اخیر دیوان پروین از سوی ده ها ناشر و مصحح و مقدمه نویس به كرات چاپ شده و باز هم تنها دیوان حافظ است كه بر او پیشی گرفته است.



 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 2:58 - 0 تشکر 103607

اولین بار كه نام پروین اعتصامى در بین فضلا و ادباى ایران شهرت پایدار قابل ملاحظه‏اى پیدا كرد و با تحسین و اعجاب یاد شد ظاهرا بین سالهاى 1308 تا 1311 شمسى بود كه مجموعه معروف امثال و حكم اثر استاد على اكبر دهخدا در تهران چاپ و انتشار یافت و قبول عام پیدا كرد. دهخدا در این مجموعه بزرگ چهار جلدى از همان مجلد اول بعضى ابیات پروین اعتصامى را در ضمن امثال و حكم زبان فارسى نقل كرده بود و نام او را در ردیف نام شاعران معروف فارسى كه از معاصران وى فقط كسانى مثل ملك الشعراء بهار و ادیب پیشاورى و یحیى دولت‏آبادى و رشید یاسمى ذكرشان در آنجا آمده بود قرار داده بود. این كه بعدها هم در لغت‏نامه دهخدا ( 1338 شمسى ) نام پروین و شرح حال بالنسبه جامعى از او كه ظاهرا قسمتى از آن به خامه مؤلف بود انتشار یافت نشان مى‏دهد كه در نظر دهخدا شعر پروین ارزش آن را داشت كه تا وى نام او را در ردیف شاعران نام‏آور زبان فارسى نقل و ضبط كند.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 3:2 - 0 تشکر 103608

درباره ی شیوه شاعرى و قالبهاى فكرى و بیانى پروین این اندازه مى‏توان گفت كه نشان اصالت در آن ها همه‏جا پیداست و ضرورت حفظ میراث قدما در عصر حیات او هنوز در محیط ادبى و فكرى عصر بیش از آن غلبه داشت كه فكر عصیان بر ضدّ آنها را خاصه در محیط تربیتى شاعر در ذهن او راه تواند داد. با این همه تنوع قالب ها، مضمون هاى مأخوذ از حیات هر روزینه و شیوه مناظره پردازى بین اشیاء بی جان كه مختصات عمده ی شعر او را رنگ تازه‏اى مى‏دهد دنیاى اندیشه او را پر از شور و احساس شاعرانه نشان مى‏دهد و این همه در كلام او از جوش فكر و از تازگى و اصالت راستین حاكى است.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 5:33 - 0 تشکر 103613

سلام سلام سلام

ممنونم از گویای خاموش برای یاداوری این سالروز

من وقتی اسم تاپیک و دیدم گمون کردم برای انجمن نجومه ولی ....

در وفای تو چنانم که اگر خاک شوم / آید از تربت من بوی وفاداری تو . . .

منتظر شما در وبلاگ دل شکسته
يکشنبه 16/1/1388 - 9:28 - 0 تشکر 103621

سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ

 یاد زنده یاد پروین اعتصامی، گوهر درخشان ادب فارسی

این بانوی توانمند گرامی باد

ممنونیم گویای خاموش عزیز که این  روز رو به ما یاد اوری کردی

این شعر هم از  ایشونه..کمی  اندوهناکه .لی

یادمون میمونه قدر مادر هامون رو بیشتر بدونیم


دختری خرد شکایت سر کرد که مرا حادثه بی مادر کرد

دیگری آمد و در خانه نشست صحبت از رسم و ره دیگر کرد

موزه سرخ مرا دور فکند جامه مادر من در بر کرد

یاره وطوق زر من بفروخت خود گلوبند زسیم و زر کرد

سوخت انگشت من از آتش و آب او به انگشت خود انگشتر،کرد

دختر خویش به مکتب بسپرد نام من کودن و بی شعر ، کرد

به سخن گفتن من خرده گرفت روز وشب در دل من نشتر کرد

هرچه من خسته و کاهیده شدم او جفا و ستم افزون تر کرد

اشک خونین مرا دیده، همی خنده ها با پسر و دختر ، کرد

هر دو را دوش به مهمانی برد، هردو را غرق زر و زیور کرد

آن گلوبند گهر را چون دید دیده در دامن من گوهر کرد

نزد من دخته خود را بوسید بوس اش کار دوصد خنجر کرد

عیب من گفت همی نزد پدر  عیبجویش مرا مظطر کرد

همه ناراستی و تهمت بود هر گواهی که در این محضر بود

هرکه بد کرد بداندیش سپهر کار او از همه کس بهتر کرد

تا نبیند پدرم روی مرا دست من بگرفت وبه کوی اندرکرد

شب به جاروب و رفویم بگماشت روزم آواره بام و در کرد

پدر از درد من آگاه نشد هرچه او گفت زمن باور کرد

چرخ را عادت دیرین این بود  که به افتاده، نظر، کمتر کرد

مادرم مرد و مرا دریم وهر چو یکی کشتی بی لنگر کرد

آسمان حر من امید مرا زیکی صاعقه خاکستر کرد

چه حکایت کنم از ساقی بخت که چه خونابه درین ساغر کرد

مادرم بال وپرم بود و شکست مرغ پرواز ببال و پر کرد

من سیه روز نبودم زازل هرچه این فلک اخضر کرد


 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

يکشنبه 16/1/1388 - 10:22 - 0 تشکر 103633

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام بر شما

تایپیک زیبایست گویای خاموش عزیز ممنونیم

من در مقطع راهنمایی در مدرسه پروین اعتصامی درس خوندم وبا ایشون آشنا هستم خوشحال میشم

بیشتر بدونم .

در پناه قرآن وعترت موفق وسربلند باشید

جانشین انجمن قرآن وعترت

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست. .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 16/1/1388 - 12:35 - 0 تشکر 103685

به نام خدا

سلام

با تشکر از دوستان عزیزم

----------------------------------

همدردى صمیمانه با طبقات محروم جامعه پروین را مورد علاقه كسانى می دارد كه از زبان این طبقات سخن مى‏گویند و به هر عنوان كه هست حق پایمال گشته ی آنها را مطالبه مى‏كنند. شاید همین نكته سبب شد كه در سال هاى بلافاصله بعد از شهریور بیست اشعار پروین گه‏گاه مورد تحسین فوق العاده بعضى منتقدان و نویسندگان نسل جوان واقع شد و مبالغه‏اى كه در اهمیت این جنبه از اندیشه و هنر او رفت جهات دیگر شخصیت و تعلیم او را كه الزام دین و اخلاق و تقوى و عمل بود ظاهرا تا حدى تحت الشعاع قرار داد.

لیکن پروین قبل از هر چیز شاعر تربیت و شاعر اخلاق است، اما تربیت و اخلاق او مبتنى بر اندیشه عرفانى است. عرفان او هم غیر از تصوف اسلامى از سرچشمه تعلیم افلاطون و مكتبهاى گنوسى و نوافلاطونى آب مى‏خورد و به‏همین سبب به مسأله روح و نجات اهمیت خاص مى‏دهد. روح در نزد او در عالم تن و در حصن بى‏امان دنیاى جسم مسجون و محبوس است، از صحبت تن كه بدان محكوم است دایم فرو مى‏كاهد و رنج مى‏برد ( قصاید شماره 36 ) و كمال آن در رهایى از تمام تعلقات دست و پاگیرى است كه او را در عالم تن زندانى مى‏دارد ( دیوان شماره 114). از این روست كه بدون رهایى از حرص و آز و از جمیع صفات بهیمى نیل به كمال برایش ممكن نیست و شك نیست كه این فاصله‏گیرى از حیات حیوانى اشتغال به ریاضت و ترك سعى و عمل را هم مثل آن چه در تعلیم بعضى از صوفیه جلوه دارد الزام نمى‏كند. این جاست كه تعلیم اخلاقى پروین بر مبناى عرفان مبتنى مى‏شود و در عین حال با سعى و عمل هم پیوند استوار مى‏یابد. عرفان پروین با همان تمثیلها و تصویرهایى كه نزد امثال سنایى و عطار و سعدى و مولانا جلال الدین هست به بیان مى‏آید و در پاره‏اى موارد تحت تأثیر آنهاست.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 12:50 - 0 تشکر 103701

از زبان پروين براي سنگ مزارش:

اينكه خاك سيهش بالين است                        اختر چرخ ادب پروين است

گرچه جز تلخي از ايام نديد                         هرچه خواهي سخنش شيرين است

صاحب آنهمه گفتار امروز                          سائل فاتحه و ياسين است

دوستان به كه ز وي ياد كنيد                        دل بي دوست دلي غمگين است

خاك در ديده بسي جان فرساست                    سنگ برسينه، بسي سنگين است

بينيد اين بستر و عبرت گيرد                       هركه را چشم حقيقت بين است

هر كه باشي و ز هرجا برسي                      آخرين منزل هستي اين است

آدمي هرچه توانگر باشد                          چو بدين نقطه رسد مسكين است

اندر آنجا كه قضا حمله كند                          چاره تسليم و ادب تمكين است

زادن و كشتن و پنهان كردن                        دهر را رسم و ره ديرين است

خرم آن كس كه در اين محنت گاه                  خاطري را سبب تسكين است.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 16/1/1388 - 13:7 - 0 تشکر 103704

قطعه‏اى كه پروین براى سنگ مزار خود سروده است ( شماره 209 ) غلبه فكر مرگ و اندیشه تزلزل حیات انسانى را در روح او نشان مى‏دهد. این فكر تزلزل و فنا كه كلام او را با آنچه در بعضى سخنان ناصر خسرو و سعدى هم هست تا حد زیادى نزدیك مى‏دارد، بیشتر بر اندیشه عرفان و نجات روح مبتنى است. مثل آن چه این فكر در نزد امثال خیام و ابو العلاء المعرى بدان منتهى مى‏شود منجر به اندیشه اغتنام فرصت عیش و الزام حیات اپیكورى نیست. مع هذا احساس مرگ و فنا در نزد وى ریشه قوى دارد و مثل بیدارى یك غریزه ترس از مجهول بنظر مى‏آید. وقتى در طى این قطعه با رهگذر بیخیال در طى خطاب عارفانه خویش مى‏گوید:


هر كه باشى و ز هر جا برسى


آخرین منزل هستى این است


لحن عبرت‏آمیز و آكنده از درد و حسرت كوروش باستانى به خاطر مى‏آید كه با همین احساس عمیق انسانى آن گونه كه اسكندر بر لوح مزار وى خواند، چنان كه از روایت پلوتارك ( اسكندر 90 ) بر مى‏آید بر سنگ گور خود به عابر مغرور اندرز داده بود كه اى مرد هر كه باشى و از هر كجا كه بیایى، زیرا مى‏دانم كه خواهى آمد، بر این پاره خاك كه پیكر مرا در بر گرفته است رشگ مبر.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.