• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 45825)
يکشنبه 8/9/1388 - 14:49 -0 تشکر 166560
*مسابقه ویژه عید غدیر*

شب رفت صبوح آمد غم رفت فتوح آمد
خورشید درخشان شد تا باد چنین بادا
تا باد چنین بادا تا باد چنین بادا

عید آمد و عید آمد یاری که رمید آمد
عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا
تا باد چنین بادا تا باد چنین بادا


سلام

امروز یه مطلبی خودندم که اونقده انرژی داشت که حتی چشم ها هم از شور و شعف از خود بی خود شدند...و بر این آمدیم که این مطلب رو در قالب یه مسابقه با شما خوبان و علی دوستان مطرح کنیم:


رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلم می فرمایند:
خداوند بلند مرتبه برای برادرم علی بن ابی طالب علیه السلام فضایلی قرار داده كه از شدّت بسیاری، به شماره در نمی آید. هر كه فضیلتی از فضایل او را بخواند و به آن اقرار داشته باشد، خداوند از گناهان گذشته و آیندۀ او در می گذرد و هر كه یكی از فضایلش را بنویسد، تا آنگاه كه اثری از آن نوشته باقی باشد، فرشتگان پیوسته برایش استغفار می کنند و هر كه فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند آن دسته از گناهانش را كه از راه گوش كسب كرده، می بخشاید و هر كه به نوشته ای از فضایل او نظر افكند، خداوند گناهان چشم او را می آمرزد.

 سپس فرمود: نگاه كردن به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است و خداوند ایمان هیچ بند های را نمی پذیرد جز به ولایت او و برائت از دشمنان او.
بحار الأنوار جلد ۲۶ صفحه ۲۲٩ حدیث ۱۰


شنیدیم كه خواندن و نوشتن، شنیدن و گفتن فضایل علی علیه السّلام عبادت است . شنیدیم كه گناهان را فرو می ریزد. باور كردیم . نوشتیم. تو چه می كنی؟ با ماهمسفر خواهی شد؟ خواهی خواند؟ باز خواهی گفت؟

 

از اونجا که فضایل مولامون به ژرفای اقیانوسها و بی کرانی آسمانهاست این موضوع را انتخاب کردیم تا اگر همگان هم در این اقیانوس وارد شدند و به دنبال صدف و لولوء و مرجان و فضایل گوهر وار علی گشتند و مطلب ثبت کردند ، به همگان برسد...و ثابت شود که این فضایل نامحدود هست.


پس منتظر مقالات شما با موضوع:

مقام شفاعت و فضایل امیر بی قرینه امیر غدیر امیر المومنین حضرت امام علی علیه السلام

هستیم.

 فقط توجه کنید:

مسابقه ما دو بخش داره

بخش اول که انتخاب بهترین مقاله ارسالی از جانب شما به ایمیل anjoman.qoran@tebyan.org

هست که هر چه کیفیت و محتوی مقاله بالاتر باشه شانس برنده شدن بیشتر هست

 

و بخش دوم هم یه قرعه کشی از بین همه علی دوستانی که در این تاپیک مطلبی با موضوع حضرت علی ثبت کنند

از شعر و عکس گرفته تا هر چیز دیگر....یعنی این بخش کاملا راحته و همگان میتوانند ارادت خود را به حضرت امیر علیه السلام ولو با یک جمله نشان دهند.

(که نیاز به هیچ مشخصاتی نداره و همین شناسه کاربری موقع ثبت پاسخ کافیه)

 

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

يکشنبه 15/9/1388 - 0:16 - 0 تشکر 168069

امام علی (ع) در آئینه قرآن و احادیث



1) حضرت علی (ع) به منزله جان رسول الله
    در شواهد التنزیل از جابربن عبدالله نقل شده است كه می گوید، گروهی از مسیحیان نجران به حضور رسول خدا (ص) رسیدند كه «عاقب» و «سید» نیز میان آنان بودند (دو تن از بزرگان خود) رسول خدا (ص) عاقب و سید را به اسلام دعوت كرد. آنان در پاسخ گفتند: ما قبلاً مسلمان شده ایم. رسول خدا (ص) فرمود: دروغ می گویید! آیا می خواهید بگویم كه چه چیز مانع شده است كه شما اسلام بیاورید؟ عرض كردند: بفرمایید. رسول خدا (ص) فرمود: دوستی صلیب و شراب خواری و خوردن گوشت خوك، شما را از پذیرفتن اسلام بازداشته است. سپس رسول خدا (ص) آنان را به مباهله (نفرین یكدیگر) دعوت كرد و آنان وعده كردند كه هنگام صبح، با آن حضرت مباهله كنند. چون رسول خدا (ص) دست علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و برای مباهله حاضر شد، آنان حاضر به مباهله نشدند و به خراج و مالیات تن دادند. رسول خدا (ص) فرمود: سوگند به خدا كه مرا به حق مبعوث كرده است، اگر مباهله می كردند، بیابان برای آنان آتش می شد. جابر می گوید: سپس این آیه نازل شد: «ندع ابناءنا و ابنائكم و نسانا و نسائكم و انفسنا و انفسكم» (61/ آل عمران) شعبی [راوی حدیث] نیز می گوید: مقصود از «ابناء نا» حسن و حسین هستند و مقصود از «نساء نا» فاطمه و منظور از «انفسنا» علی بن ابیطالب علیه السلام است.(1)
2) از خودگذشتگی و اخلاص امیرالمومنین (ع)
    ابن عباس می گوید: رسول خدا (ص) فرمود: خداوند به جبرئیل و میكائیل وحی كرد: من شما را برادر یكدیگر ساختم و عمر یكی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. پس كدام یك از شما عمر خود را به دیگری می دهد؟ و چون هر دو اظهار كراهت كردند، خداوند به آنها خطاب كرد: من بین ولی خود، علی و بین پیامبر خود، محمد(ص)، برادری برقرار كردم و علی زندگی خود را به پیامبر من بخشید و در بستر او خوابید تا این كه جان او سالم بماند. شما موظفید به زمین بروید و او را از شر دشمنش نگاه دارید. پس جبرئیل و میكائیل به زمین آمدند و جبرئیل نزد سر علی (ع) و میكائیل پائین پاهای او نشست و جبرئیل مشغول ثنای او شد و گفت: آفرین، آفرین بر تو ای فرزند ابوطالب! كه خداوند به تو بر ملائكه مباهات می كند. سپس این آیه شریفه نازل شد: «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاه الله، والله روف بالعباد»(2)(207 بقره)
    3) انفاق امیرالمومنین علی علیه السلام در حال ركوع
    انما ولیكم الله و رسول و الذین امنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزكاه و هم راكعون (مائده 55)
    ترجمه: ولی و سرپرست شما، فقط خدا و پیامبرش و مومنانی هستند كه نماز برپا می دارند و در حال ركوع، زكات می دهند.
    در شان نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد رسول خدا (ص) شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسی چیزی به او نداد. حضرت علی (ع) در حالی كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد. ماجرای فوق را 10 نفر از اصحاب پیامبر مانند ابن عباس، عمار یاسر، جابربن عبدالله، ابوذر، انس بن مالك، بلال
    و ... نقل كرده اند و شیعه و سنی در این شان نزول توافق دارند. (3)
4- اطعام امیرالمومنین به مسكین و یتیم و اسیر
    ابن عباس می گوید: حسن و حسین بیمار شدند. پیامبر (ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به علی (ع) گفتند: ای ابوالحسن! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود می كردی. علی (ع) و فاطمه (س) و فضه كه خادمه آن حضرت بود نذر كردند كه اگر آنها شفا یابند سه روز روزه بگیرند. (طبق بعضی از روایات حسن و حسین (ع) نیز گفتند ما هم نذر می كنیم روزه بگیریم). چیزی نگذشت كه هر دو شفا یافتند، در حالی كه از نظر مواد غذایی دست خالی بودند، علی (ع) سه من جو قرض نمود و فاطمه (س) یك سوم آن را آرد كرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: السلام علیكم یا اهل بیت محمد (س) سلام بر شما ای خاندان محمد! مستمندی از مسلمین هستم، غذایی به من بدهید. خداوند به شما از غذاهای بهشتی مرحمت كند، آنها همگی مسكین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتی كه غذا را آماده كرده بودند (همان نان جوین) یتیمی بر در خانه آمد، آن روز نیز روزه گرفتند. در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز هم سهم غذای خود را به او دادند. هنگامی كه صبح شد علی (ع) دست حسن (ع) و حسین (ع) را گرفته بود و خدمت پیامبر (ص) آمدند. هنگامی كه پیامبر (ص) آنها را مشاهده كرد و دید از شدت گرسنگی می لرزند! فرمود: این حالی را كه در شما می بینم برای من بسیار گران است. سپس برخاست و با آنها حركت كرد، هنگامی كه وارد خانه فاطمه (س) شد، دید در محراب عبادت ایستاده، در حالی كه از شدت گرسنگی شكم او به پشت چسبیده و چشم هایش به گودی نشسته، پیامبر (ص) ناراحت شد. در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر، خداوند با چنین خاندانی بر تو تهنیت می گوید و سپس سوره «هل اتی» را بر او خواند. «و یطمعون الطعام علی حبه مسكیناً و یتیماً و اسیراً» (انسان / 8) آنچه در بالاآوردیم نص حدیثی است كه با كمی اختصار به عنوان «قدر مشترك» میان روایات زیادی كه در این باره نقل شده آمده است و در كتاب الغدیر از 34 نفر از علمای معروف اهل سنت نام می برد كه این حدیث را در كتاب های خود آورده اند (با ذكر كتاب و صفحه آن). (4)
5- نصب امیر المومنین به مقام خلافت
    «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ... » مائده / 67
    همه مفسران شیعه به اتكای روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضی از مفسران اهل سنت به عنوان یكی از مصادیق آیه را مربوط به نصب حضرت علی (ع) در غدیر خم به ولایت و امامت دانسته اند. در تمام قرآن تنها در این آیه است كه پیامبر اكرم(ص) نسبت به كتمان پیام، تهدید شده كه اگر نگویی، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته ای، هدر می رود! (5) این روایت توسط جمع زیادی از دانشمندان اهل سنت در كتب خودشان ذكر گردیده كه ما به عنوان نمونه دو مورد را ذكر می كنیم. فخر رازی در تفسیر كبیر، ج 3، ص 636- ابن عساكر شافعی (بنا به نقل در الدر المنثور، ج 2، ص 298)
6) كامل شدن دین با نصب امیرالمومنین به خلافت
    «الیوم اكملت لكم دینكم و... (مائده/ 3)
    در روایات فراوانی كه از طرق اهل سنت و شیعه نقل شده، صریحاً این مطلب آمده است كه آیه شریفه فوق در روز غدیر خم و به دنبال ابلاغ ولایت علی(ع) نازل گردید، از جمله این كتب «ما نزل من القرآن فی علی(ع)» حافظ ابونعیم اصفهانی به نقل از ابوسعید خدری كتاب ولایت دانشمند معروف سنی ابن جریر طبری و از شیعیان كتاب های «احقاق الحق» (كه روایت را از جلد دوم تفسیر «ابن كثیر» ص 14 و از مقتل خوارزمی ص 37 نزول این آیه را درباره داستان غدیر از پیغمبر(ص) نقل كرده است) در تفسیر برهان و نورالثقلین نیز 10 روایت از طرق مختلف نقل شده كه این آیه درباره علی(ع) و روز غدیر خم نازل گردیده است.
7) واجب بودن اطاعت امیرالمومنین(ع)
    «واطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم فان...» (نساء/ 59)
    ترجمه: ای كسانی كه ایمان آورده اید، از خدا و رسول و صاحبان امر اطاعت كنید.
    سلیم بن قیس هلالی می گوید: امیر مومنان علیه السلام فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: شركای من كسانی هستند كه خداوند نام آنان را با نام خود و نام من قرین ساخته، فرموده است: «یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم.» علی(ع) فرمود: به رسول اكرم(ص) عرض كردم: آنان چه كسانی هستند؟ رسول خدا(ص) فرمود: تو نخستین نفر از آنان هستی.(6) در ضمن فخر رازی (از علمای اهل سنت) با این كه معروف به اشكال تراشی در مسائل مختلف علمی است، دلالت آیه را بر این كه اولو الامر باید افراد معصومی باشند، پذیرفته است.(7)
8) معصوم بودن امیرالمومنین(ع)
    «انما یریدالله لیذهب منكم الرجل اهل البیت و یطهركم تطهیرا» (احزاب/ 23)
    ترجمه: خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.
    مراد از «اهل البیت» همه خاندان پیامبر نیست بلكه برخی افراد آن است كه نام آنان در روایات شیعه و سنی آمده است. این گروه عبارتند از: علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام.
    1- در روایات متعددی می خوانیم: پیامبر عبایی بر سر این پنج نفر كشید (كه یكی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اینها اهل بیت من هستند و اجازه ورود به دیگران را نداد. 2- پیامبر اكرم (ص) برای این كه اختصاص اهل بیت را به این پنج نفر ثابت كند مدت شش ماه به هنگام نماز صبح از كنار خانه فاطمه(س) می گذشت می فرمود: «الصلاة یا اهل البیت انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً» در كتاب احقاق الحق بیش از 70 حدیث از منابع معروف اهل سنت درباره اختصاص آیه شریفه به این پنج نفر ذكر شده است و در كتاب شواهد التنزیل كه از كتب معروف اهل سنت است بیش از 130 روایت در همین زمینه آمده است.(8)
9) وجوب دوستی امیر المومنین
    «قل لااسئلكم علیه اجراً الاالمودة فی القربی» شوری/23
    ترجمه: بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم در خواست نمی كنم جز دوست داشتن نزدیكانم (اهل بیتم).
    گفته شده مراد از مودت به قربی، دوستی خویشاوندان رسول خدا(ص) كه همان عترت او از اهل بیتش باشند است و بر طبق این تفسیر روایاتی هم از طریق اهل سنت و اخبار بسیار زیادی از طرق شیعه وارد شده كه همه آنها آیه را به مودت عترت و دوستی با آن حضرات(ع) تفسیر كرده، اخبار متواتری هم كه از طرق دو طائفه(اهل سنت و شیعیان) بر وجوب مودت اهل بیت و محبت آن حضرات رسیده، این تفسیر را تایید می كند.(9) (چون بنای ما بر اختصار مطالب است از ذكر آنها خودداری می كنیم)
10) علی(ع) و شیعیانش بهترین مخلوق خدا!
    «اولئك هم خیرالبریة» بینه/ 7
    ترجمه: اما كسانی كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خدایند!
    در روایات فراوانی كه از اهل سنت و منابع معروف آنها و همچنین در منابع معروف شیعه نقل شده این آیه به علی(ع) و پیروان او تفسیر شده است. حاكم حمكانی نیشابوری كه از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجری است این روایت را در كتاب معروفش «شواهد التنزیل» با اسناد مختلف نقل می كند و تعداد آن بیش از 20 روایت است كه ما یك نمونه آن را ذكر می كنیم: ابن عباس می گوید هنگامی كه این آیه نازل شد پیغمبر اكرم(ص) به علی(ع) فرمود: «منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید كه در روز قیامت وارد عرصه محشر می شوید در حالی كه هم شما از خدا راضی و هم خدا از شما راضی است و دشمنت خشمگین وارد محشر می شود و به زور به جهنم می رود.»(10) بسیاری دیگر از دانشمندان اهل سنت نیز همین مضمون را در كتب خود نقل كرده اند؛ از جمله خطیب خوارزمی در مناقب، ابونعیم اصفهانی در كفایة ، علامه طبری در تفسیر معروفش، شیخ سلیمان قندوری در ینابیع المودة، آلوس در روح المعانی و... ذیل آیات مورد بحث و جمعی دیگر.
    ضمناً از این روایات بخوبی این حقیقت آشكار می شود كه واژه «شیعه» از همان عصر رسول خدا(ص) به وسیله آن حضرت در میان مسلمین نشر شده و اشاره به پیروان خاص امیر مومنان علی(ع) است و آنها كه گمان می كنند تعبیر «شیعه» از تعبیراتی است كه قرنها بعد به وجود آمده سخت در اشتباهند.(11)
منابع:

    1- شواهد التنزیل، ج 1، ص122
    2- ینابیع المودة، ص92
    3- الغدیر، ج2، ص52، احقاق الحق، ج2، ص20 و كنزالعمال، ج6، ص391
    4- الغدیر، ج3، ص107 تا ص111 و كتاب احقاق الحق، ج3، ص157 تا ص171 و تفسیر نمونه، ج25، ص344
    5- تفسیر نور، ج3، ص128
    6- شواهد التنزیل، ج1، ص148 و نیز در المناقب، ج3، ص51، احقاق الحق، ج3، ص424 و تاویل الایات، ج1، ص 133
    7- تفسیر كبیر فخر رازی، ج10، ص144 چاپ مصر سال 1357
    8- تفسیر نور، ج9، ص362 به نقل از تفاسیر نورالثقلین و نمونه
    9- ترجمه تفسیر المیزان، ج18، ص66
    10- شواهد التنزیل، ج2، ص357 حدیث 1126
    11- تفسیر نمونه، ج27، ص213

يکشنبه 15/9/1388 - 11:53 - 0 تشکر 168102

نازدبه خودش خدا که حیدر دارد/در پای فضایل مطهر ذارذ/همتای علی نخواهد آمدولله/ صدبار اگر کعبه ترک بردارد/عید غدیربرشیعیان مبارک باد

يکشنبه 15/9/1388 - 23:35 - 0 تشکر 168185

به نام خدا

با سلام و تبریک عید الله الاکبر

تجلّای ازل بود و علی بود خدا بود و نبی بود و ولی بود

دوباره اشتیاق و التهابی به اقیانوس عالم منجلی بود

دوباره پرتوی از وحی تابید که اینک موعد اکمال دین است

حبیب من بگو بر جمله عالم علی زین پس امیرالمؤمنین است

سخن از ابتدای خلقت عشق سخن از پرسش روز الست است

سخن از قطره ای کز خم فروریخت وز آن قطره تمام خلق مست است

محمّد بر بلندی رفت و آن گاه علی شد بر فراز دست احمد

به اعلا صوت خود ابلاغ می کرد پیام روشنی از سوی ایزد

همه عالم پیامش را شنیدند علی را بر بلندی نیک دیدند

به اقرار زبان و دست و دل ها علی را سرور و مولا گزیدند

کنون بعد از هزار و چارصد سال خمی در قلب ما در جوشش افتاد

درون سینه هامان شد چراغان منادی از غدیر خم خبر داد

که هان عید غدیر از ره رسیده دوباره عید اکبر، عید حیدر

به گوش جان رسد اینک دوباره طنین صوت زیبای پیمبر

دوباره پرسش روز نخستین دوباره بیعت و پیمان دیرین

" بلی" " یا مصطفی عالم فدایت به کف بنهاده ایم این جان شیرین

علی جان دست ما دور است از تو ولی دل هایمان در بیعت توست

الهی پایمان در پیچ و خم ها نگردد در مسیر بیعتت سست

تویی مولای عالم یا علی جان تویی جان پیمبر، روح ایمان

تو مولای تمام کائناتی دلیل خلقتی بر کون و امکان

دل لرزان و این ایمان ارزان همه ارزانی آن شاه خوبان

اگرچه سخت بی مقدار و ناچیز کرم فرما و آن را برمگردان

دل ما و تولّایت علی جان سر ما مست و شیدایت علی جان

کنون جان بر کف و پا در رکابیم سر اندازیم بر پایت علی جان

دوشنبه 16/9/1388 - 10:36 - 0 تشکر 168211

سلام یا علی، چگونه آغاز کنم سخن گفتن از تو را، در حالی که تو خود بزرگ سخن پرور

تاریخی؟!چگونه با زبانی که تا کنون گاهواره ی گفته هایی لغو و در هم ریخته بوده، وجود پاک تو را بستایم؟! یا علی، بیشتر از آن که بخواهم ستایشت کنم، نیازمند یاریت هستم. یا علی، راهی را که پیمودی از کدام منزل آغاز کردی؟ چگونه در سیلاب افکار دنیوی، تنها برای لحظه ای هم خود را به دست سرنوشت نسپردی؟! سرنوشت در مقابل تو زانو زد!دنیا در برابرت به حیرت نگریست!مرگ هم از تو در شگفت آمد! این چه بود که در برابرش، دنیای پر زرق و برق، برایت از مرداری هم پست تر بود؟! چگونه قلبت را چنان دریا کردی آه های جوشان بس ژرف پیامبر نور، که از اقیانوسی بس عظیم بر می خواست، تنها در سینه ی تو آرام می یافت؟!یا علی، با این همه رفتی!

رفتی که مردمانی چون من سزای داشتن رهبری چون تو را نداشتند. مولای من، کنون که تو را در این دنیای پر پیچ و خم نمی یابم، در این هزارتوی پر از بیراهه، نیازمند راهنمایی

هستم. بزرگا، روح آلوده به لجنزار گناهانم، یارای درک اسرار کتاب الهی را ندارد.

مولای من، کجاست جانشین به حقّت؟ جانم از تنهایی پر درد خویش به فریاد آمده. یا علی،

امامم کجاست؟یا علی، نجات بخشم کجاست؟ یا علی، چنان درگرداب هوی وهوس فرورفته ام

که راه بازگشتی نمی بینم! یا علی، کجاست فریاد رسم؟

سه شنبه 17/9/1388 - 20:15 - 0 تشکر 168462

شبی در محفلی ذکر علی بود

شنیدم عاشقی مستانه فرمود

 اگر آتش به زیر پوست داری

 نسوزی گر علی را دوست داری

#################

تا حبّ علی و آل او یافته ایم

کام دل خویش مو به مو یافته ایم

وز دوستی علی و اولاد علی است

در هر دو جهان گر آبرو یافته ایم

چهارشنبه 18/9/1388 - 11:34 - 0 تشکر 168587

شیر خىا علی

مئهر مرىانطی علی

فقء علی فقء علی

پنج شنبه 19/9/1388 - 12:54 - 0 تشکر 168738

نام علی : هدایت

درس علی : عدالت

راه علی : سعادت

حب علی : لیاقت

كار علی : شفاعت

عشق علی : شهادت

ذكر علی : عبادت

عید علی : مبارك

پنج شنبه 19/9/1388 - 19:50 - 0 تشکر 168835

قران به جز از وصف علی ایه ندارد/ایمان به جز از حب علی پایه ندارد/گفتم بروم سایه لطفش بنشینم/گفتا که علی نور بود سایه ندارد.من که از خوندن این مطلب شدیدا متحول شدم خیلی ممنون که مطالبی که بلدید رو به اطلاع بقیه میرسونید

جمعه 20/9/1388 - 23:59 - 0 تشکر 169010


غذا و تندرستی

حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام نسبت به ارتباط غذا و تندرستى ، رهنمودهاى وحى گونه اى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى گردد، مانند :

بهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com بهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com بهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.comبهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.comبهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.comبهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com بهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com
1 - به خوردن گوشت ماهى مداومت نكنید، زیرا گوشتماهى بدن را آب مى كند.
2 - خوردن گردو در گرما، حرارت زیادى در بدن تولید مىكند و بدن دمل مى زند، ولى در زمستان از سرد شدن بدن جلوگیرى كرده باعث گرمى كُلیهها مى شود.
3 - هرگاه انسان ضعیف شد، باید گوشت را با لَبَن (ماست یا دوغ ) بخورد.
4 - گرماى تب را با خوردن گُل بنفسه بشكنید.
5 - شام نخوردن باعثخرابى بدن است .            
6 - خوراك هاى رنگارنگ شكم را بزرگ و ران ها را ضعیف مىكند.
7 - شیر گاو شفا است .
8 - هر كه بامداد بیست و یك دانه مویز بخورد،بیمار نمى شود.
9 - سیب بخورید، چون سیب معده را دبّاغى مى كند.
10 - گلابىقلب ناتوان را نیرو مى بخشد و كار معده را مرتّب مى سازد

يکشنبه 22/9/1388 - 17:25 - 0 تشکر 169381

علی (ع) همتای جهان آفرینش

انسان کامل چونان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) عصاره نظام آفرینش است و آن چه در جهان امکان به طور کثرت، منشور است در حقیقت علی بن ابیطالب (ع) به طور وحدت ملفوف است و هماهنگی این لف و نشر . پیام خاص خود را دارد و آن اینکه وجودهای طبیعی، مثالی، عقلی، الهی اشیای عینی، همتای مراحل چهارگانه وجود این عبد محض و با اخلاص خداوند خواهد بود، به گونه ای که اگر نظام تکوین به صورت انسان کامل متمثل گردد، همان حضرت علی (ع) خواهد بودو اگر حقیقت انسان کامل مانند علی بن ابیطالب (ع) به صورت جهان عینی متبلور شود، جهان کنونی خواهد شد .

این تبادل و تعامل متقابل محصول تطابق آن لف و نشر است . از این رو آن حضرت درباره خویش فرمود: «ما لله آیة اکبر منی » برای خداوند نشانه ای بزرگتر از من نیست . چنان که چیزی بزرگتر از مجموع جهان نیست .

راز این آیت کبرا بودن را باید در مظهریت انسانی کامل برای اسم اعظم الهی جستجو کرد البته ذوات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از یک سنخ وحدت ویژه برخوردارند چنان که در زیارت جامعه می خوانیم «و ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحدة طابت و طهرت بعضها من بعض »  و براستی ارواح شما، نور شما و طینت و سرشت شما (ائمه معصومین «ع ») یکی است در حالی که پاکیزه و طاهر است بعضی گرفته از بعضی است . و اثر این هماهنگی کامل انسان معصوم و جهان را می توان در علم غیب انسان کامل نسبت به آن چه در جهان می گذرد و نیز تاثیر وی در آن را به اذن خداوند مشاهده نمود .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.