• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 3336)
چهارشنبه 1/6/1391 - 14:43 -0 تشکر 523340
اخبار شهریور ماه


با سلام

دوستان عزیزی که تمایل به ثبت بحث با موضوع خبر دارند
لطفا در این تاپیک مباحث را ثبت کنند


* ضوابط *

1- منبع خبر را درج کنید .

2- خبر باید دارای تیتر و به صورت BOLD باشد .

3- متن خبر را پاراگراف بندی کرده و از فونت و سایز مناسب استفاده کنید .
 
- تاپیک  هر ماه تا سه روز پس از آخر ماه جهت درج نظر باز می ماند و سپس قفل می شود .

- در صورتی که خبر شما ظرفیت درج در صفحه اصلی انجمن را ندارد در تنها در همین تاپیک ثبت کنید
و در صورتی که بحث جدید ایجاد کردید و تعداد بازدید کنندگان کم بود به این تاپیک منتقل می شود .

- تاپیک ماه جدید توسط مدیر انجمن یا جانشین ایجاد می شود .

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

دوشنبه 13/6/1391 - 10:4 - 0 تشکر 541957

کارگردانان زن چه جایگاهی در دنیای سینما دارند؟


از 52 فیلم حاضر در شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز 21 فیلم را زنان ساخته‌اند.
به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره ونیز می‌گویند بالاخره وقت آن شده که نقش کارگردانان زن در دنیای سینما مورد توجه قرار بگیرد.


آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز در‌این‌باره گفت: «فکر می‌کنم این نشانه‌ای از گذر زمان است. سینما برای بیش از یک قرن محیطی بسیار مردانه بود. در نهایت حتی سینما هم خلاقیت زنانه را درک کرد.»
جشنواره ونیز امسال با فیلم «بنیادگرای ناراضی» به کارگردانی میرا نائیر در بخش خارج از مسابقه آغاز شد.
از 18 فیلمی که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت می‌کنند، چهار فیلم را زنان کارگردانی کرده‌اند. این در حالی است که ماه مه پیش هیچ یک از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن ساخته زنان نبود.

باربرا گفت: «ما برای کارگردانان زن سهمیه تعیین نکردیم. فیلم‌ها را بدون هر نوع پیش‌داوری انتخاب کردیم و بعدا متوجه شدیم یک‌سوم آن‌ها ساخته زنان هستند.»
نائیر در یک کنفرانس با این موضوع در ونیز گفت او همیشه به پتانسیل زنان اعتقاد دارد و زن بودن هیچ‌وقت مانعی در برابر کارش نبوده است.
این فیلمساز هندی گفت: «من فراتر از جنسیت هستم و از هنر الهام می‌گیرم.»


گروهی از فیلمسازان زن حاضر در کنفرانس به این نکته اشاره کردند که تک بودن حس خوبی به آن‌ها نمی‌دهد و صرفا می‌خواهند در این بخش دشوار مانند مردان با آن‌ها برخورد شود.
زو کاساوتیس دختر جان کاساوتیس بازیگر و کارگردان آمریکایی و جینا رولندز بازیگر که با فیلم کوتاه «توالت بانوان» در لیدو حضور دارد، گفت: «به نظرم اینکه بگوییم من یک کارگردان زن هستم، خودش نوعی ایجاد محدویت است.»


کاساوتیس که بیش از همه برای فیلم «Broken English» در 1997 شهرت دارد، افزود: «همه کسانی که می‌کوشند یک فیلم بسازند، کار بسیار سختی پیش رو دارند. به نظرم هر چقدر سریع‌تر این مسئله را که ما کارگردانان زن هستیم، کنار بگذاریم، شانس بیشتری خواهیم داشت.»
جادا کولاگرانده کارگردان و همسر ویلم دافو بازیگر کهنه‌کار آمریکا گفت شرایط در ایتالیا بسیار متفاوت با آمریکاست.


او که با یک فیلم کوتاه در لیدو حضور دارد، در‌این‌باره گفت: «در ایتالیا تنها پنج یا شش درصد کارگردانان، زن هستند. فکر می‌کنم باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم، چون واقعا یک مشکل است.»
کولاگرانده ادامه داد: «زنان بردگان یک پیش‌داوری هستند که روی توانایی ذهنی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.»
در حالی که بازیگران زن اغلب ستاره فرش‌های قرمز در هالیوود یا کن هستند، کارگردانان زن همچنان در جشنواره‌های بین‌المللی حضوری کم‌رنگ دارند.

ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن گفت شرم‌آور است که تاکنون تنها یک زن - جین کمپیون («پیانو») - برنده جایزه نخل طلایی شده است.
تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن هم گفت: «این سئوالی نیست که ما هر سال در ماه مه در جشنواره کن از خودمان بپرسیم. این سئوالی است که در تمام سال باید مطرح شود.»


چهار زنی که امسال در جشنواره فیلم ونیز برای جایزه شیر طلایی رقابت می‌کنند، فرانچسکا کومنچینی («Un Giorno Speciale»)، جسیکا وودورث («La Cinquieme Saison»)، راما برشتین («خلاء را پر کن») و والریا سارمینتو («Linhas de Wellington») هستند.
لوکرشیا مارتل کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس آرژانتینی گفت این همه جار و جنجال درباره زنان کارگردان برای او قابل درک نیست، چرا که در آرژانتین از دهه 1980 تاکنون زنان حضور چشمگیر در دنیای فیلمسازی داشته‌اند.


او گفت: «برای زنان نسل من، کارگردان بودن یا تهیه‌کننده بودن کاملا عادی بود. خیلی وقت‌ها موانع تاریخی به ظاهر عظیم می‌تواند احمقانه و به راحتی قابل تغییر باشد.»
شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز 29 اوت تا 8 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) برگزار می‌شود.

جوان امروز

دوشنبه 13/6/1391 - 10:7 - 0 تشکر 541958

سینمای ایران فرصت اسكار امسال را به چه فیلمی می‌دهد؟

با توجه به كمتر از یك ماه به فرصت باقی مانده برای معرفی فیلم به آكادمی اسكار، امسال سینمای ایران چه فیلمی را معرفی خواهد كرد؟ این پرسشی است كه در سكوت خبری محض در این باره، فعلا پاسخی برای آن در دسترس قرار نگرفته است.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر ساله با نزدیك شدن به مهر ماه و فرصت سینمای ایران برای معرفی فیلم به اسكار غیر انگلیسی‌ زبان بحث اسكار داغ می‌شود.
سینمای ایران سال گذشته توانست طلسم اسكار غیر انگلیسی‌ زبان را بشكند و سرانجام «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی این جایزه را دریافت كند.
پیش‌تر فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی که در سال ۱۳۷۷ با عنوان نماینده‌ی ایران به اسکار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.
طبق روال هر ساله اوایل مهر ماه مهلت ارسال فیلم غیرانگلیسی زبان به آكادمی اسكار است، حال باید بررسی كرد كه از میان فیلم‌های اكران شده در یك‌سال گذشته كدام فیلم فرصت بهتری برای سینمای ایران در اسكار است.
در یك بررسی كلی برخی فیلم‌ها با توجه به قوانین اسكار مناسب معرفی نیستند و برخی دیگر در یك‌سال گذشته اكران نشده‌اند كه بتوانند جزو گزینه‌ها باشند.
طبق آنچه در سایت آکادمی اسکار آمده است، «انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیات داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود.»
فقط فیلم‏هایی که طی یک سال گذشته در قطع ‌۳۵ یا ‌۷۰ میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر کشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏‌توانند به آکادمی اسکار معرفی شوند. غیرانگلیسی‌زبان بودن و داشتن پخش‌كننده بین‌المللی و نمایش خارجی نیز از دیگر شرایط اولیه نامزدی اسكار است.
سال گذشته «جدایی نادر از سیمین» از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی به اسکار ۲۰۱۲انتخاب شد.
اعضاء هیات انتخاب كمیته معرفی فیلم به اسكار هم رویا تیموریان و پوران درخشنده و محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغزاده، رسول صدر عاملی و امیر اسفندیاری بودند.
تاكنون هیچ اعلام رسمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی درباره‌ی چگونگی معرفی فیلم به اسكار در سال جاری منتشر نشده است اما برخی صاحب‌نظرها معتقدند فیلم مناسب برای معرفی اسكار بحث‌ قابل پیگیرتری است.
همچنین خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با مدیر امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی برای چگونگی تشكیل جلسات آكادمی معرفی فیلم به اسكار است.
بنا بر این گزارش، هرساله کشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسکار معرفی می‌کنند و در نهایت ‌۵ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند.
به گزارش ایسنا، سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال ۵۷ راهی آکادمی اسکار شد.
سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال ۱۳۷۳ که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال۷۵ فیلم معرفی نشد، ۷۶ «گبه» محسن مخملباف، ۷۷ «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، ۷۸ «رنگ خدا» مجید مجیدی، ۷۹ «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، ۸۰ «باران» مجید مجیدی ، ۸۱ «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ ۸۲ «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، ۸۳ «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و ۸۴ «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، ۸۵ «کافه ترانزیت» ، ۸۶ «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و ۸۷ «آواز گنجشکها» مجید مجیدی،۸۸ «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال ۸۹ «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.
جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 14:51 - 0 تشکر 543179

بهترین فیلم ایران برای معرفی به اسکار



امیرحسین علم‌الهدی درباره برخی اظهارات درباره نبود گزینه مناسب برای معرفی نماینده به مراسم اسکار 2013 تأکید کرد: فیلم "یه حبه قند" با توجه به کارگردانی ویژه و مضمون فاخری که دارد، می‌تواند سطح توقع آکادمی اسکار از سینمای ایران را برآورده کند.


امیرحسین علم‌الهدی کارشناس امور پخش و اکران در ارتباط با معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار 2013 به خبرنگار مهر گفت: اگر نگاهی به اکران نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال بیاندازیم و یک ارزیابی به لحاظ کمی و کیفی در ارتباط با فیلم‌هایی که می‌توانند معرف فرهنگ ایران باشند و ساختار خوبی هم داشته باشند بیاندازیم، نهایتا به فیلم "یه حبه قند" ساخته سیدرضا میرکریمی می‌رسیم.
وی افزود: این فیلم در یکسال گذشته در جشنواره‌های خارجی نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌است هرچند نباید فراموش کنیم که سال گذشته "جدایی نادر از سیمین" جایزه اسکار را دریافت کرد و طبق روال 80 دوره گذشته اسکار، یک کشور نمی‌تواند دو سال پشت سر هم این جایزه را دریافت کند، مگر اینکه یک اتفاق ویژه‌ای بیافتد.

علم‌الهدی تاکید کرد: "یه حبه قند" می‌تواند دارای شاخص‌های مورد توجه اسکار با توجه به ساختار و مضمون باشد. این فیلم از نظر ساختار یکی از آثار مطرح سی‌سال گذشته به خصوص در سال‌های اخیر سینمای ایران است که از نظر مضمون نیز یک قصه کاملا بومی را با زبان جهانی سینما عرضه می‌کند.
این کارشناس سینما ادامه داد: معتقدم "یه حبه قند" می‌تواند مهمترین گزینه هیات انتخاب اسکار امسال باشد. این فیلم می‌تواند توقعات از سینمای ایران را نسبت به نگاهی که سال گذشته توسط فیلم فرهادی ایجاد شده‌است را تامین کند. این فیلم در اکران‌های خارج از کشور هم بازخوردهای بیسار خوبی داشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به کارگردانی ویژه و مضمون فاخری که فیلم دارد، می‌تواند سطح توقع آکادمی اسکار را برآورده کند. اینکه جایزه می‌گیرد یا خیر بحث دیگری است. به هر حال توفیق در این بخش کار سختی است چون سال گذشته  ایران جایزه گرفته است.
علم‌الهدی افزود: فیلم‌های دیگری هم از سینمای ایران می‌توانند تا حدودی انتظارات را برآورده کنند اما با توجه به فیلم‌های اکران شده، "یه حبه قند"  می‌تواند گزینه اصلی باشد. به هرحال هیات انتخابی وجود دارد که این فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند و نظر نهایی با آن‌هاست اما تأکید دارم این فیلم تمام ویژگی‌های معرفی به اسکار را دارد.

 وی درباره قصه بومی این فیلم و امکان عدم هم‌خوانی با فضای اسکار هم گفت: مگر فیلم‌های امریکایی قصه بومی خود را مطرح نمی‌کنند. مهم این است که فرم در خدمت محتوا باشد و با تکنیک فیلمسازی، اثر بتواند محتوا را به درستی منتقل کند. این فیلم با مضمون بومی می‌تواند با زبان میرکریمی که تا کنون در کارهایش داشته عرضه شود.  پختگی میرکریمی در "یه حبه قند" در دیگر فیلم‌های او دیده نمی‌شود. به همین دلیل این فیلم می‌تواند یک قصه بومی را با زبان جهانی بیان کند.



جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 15:27 - 0 تشکر 543253

فصل دوم «ستایش» مقابل دوربین می‌رود

به نقل از خبرآنلاین، سعید سلطانی گفت: «در حال حاضر در تدارک ساخت فصل دوم سریال «ستایش» هستم. هنوز فیلمنامه کامل نوشته نشده و به محض اینکه کارهای ابتدایی ساخت سریال به پایان برسد تصویربرداری را آغاز خواهیم کرد.»
نگارش فصل دوم این مجموعه توسط سعید مطلبی انجام می‌شود و در سری دوم قصه کاراکتر‌ها با گذر ۲۰ سال در زمان حال روایت خواهد شد. فضای قصه مطابق با حال و هوای امروز جامعه خواهد بود.
داستان فصل اول «ستایش» حول محور دختری جوانی به نام ستایش است. محمد برادر ستایش در دوران جنگ به خدمت سربازی اعزام می‌شود، اما از خدمت می‌گریزد و به خانواده خود دروغ می‌گوید. طاهر دوست محمد به او کمک می‌کند از کشور خارج شود، اما محمد در مرز ترکیه کشته می‌شود و طاهر به زندان می‌افتد. اختلافات میان خانواده محمد و طاهر درمی‌گیرد و...
نرگس محمدی، مهدی پاکدل، محمود عزیزی، مهدی سلوکی، سیما تیرانداز، داریوش ارجمند و... بازیگران این مجموعه هستند. سعید سلطانی مجموعه‌های «جوانی»، «پس از باران»، «مامور بدرقه» و... را کارگردانی کرده است.

جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 15:28 - 0 تشکر 543259

شایعه بازداشت هدیه تهرانی


تهرانی ستاره سال‌های نه چندان دور سینمای ایران به اتهام صدور چک بلامحل و پرداخت نکردن حق‌الزحمه بهزاد فراهانی‌پور، سازنده قاب‌‌های عکس نمایشگاه «آبان گان»، محکوم شده بود و همچنان پرونده او براساس اعلام علی فرزان‌فرد، وکیل در دست بررسی است. گویا در زمان برگزاری نمایشگاه نیز تهرانی از این قاب‌ها نارضایتی داشته که همین موضوع به عنوان دلیل پرداخت نشدن حق‌الزحمه فراهانی‌پور اعلام شد.



فرزان‌فرد در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره ادامه روند بررسی این پرونده اظهار داشت: «تاریخ برگزاری دومین مزایده کارهای خانم تهرانی 20 شهریورماه است. این پرونده تا وصول تمامی مطالبات ادامه خواهد داشت.»



او در پاسخ به این پرسش که پس از برگزاری این مزایده روند بررسی پرونده به چه ترتیب خواهد بود، اظهار داشت: «اگر تابلوها فروش بروند پول از سوی افرادی که آنها را خریداری کرده‌اند به حساب دادگستری واریز می‌شود و تا وصول دیون صبر می‌کنیم. در غیر این صورت اگر فروشی اتفاق نیفتد، از طریق دیگری باید این پول فراهم شود.» فرزان‌فرد اظهار امیدواری کرد پرونده به این ترتیب به پایان برسد.



او در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حکایت از حضور تهرانی در زندان دارد، آیا این موضوع صحت دارد و مربوط به پرونده شکایت موکل او می‌شود، گفت: «این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم و خانم تهرانی برای شکایت ما به هیچ عنوان دستگیر و زندانی نشده‌اند.»



اما همه‌چیز درباره این اتفاقات از نمایشگاه عکس «آبان‌گان» در آذرماه سال 1388 آغاز شد، نمایشگاهی که خیلی زود با موضع‌گیری‌های تند عکاسان، روزنامه‌نگاران و روشنفکران مواجه شد که هر کدام از منظری به برگزاری این نمایشگاه اعتراض کردند. تهرانی که از اندکی پیش از برگزاری نمایشگاه می‌کوشید در قامت یک گرتا گاربوی وطنی ظاهر شود، به تدریج از مجامع عمومی غایب می‌شد و کمتر بازی در فیلمی را می‌پذیرفت. در همان سال‌ها بود که سندرم قدیمی هنرمندانی که می‌خواستند روشنفکر هم باشند دامن هدیه تهرانی را هم گرفت.



فعالیت‌های عباس کیارستمی در تمامی شکل‌های هنری آرام‌آرام دیگر ستارگان بزرگ به‌خصوص سینمایی را نیز وسوسه می‌کرد تا به عرصه دیگر هنرها قدم بگذارند؛ هرچه کیارستمی موفق‌تر می‌شد دیگر هنرمندان هم مصرتر می‌شدند تا بخت خود را در شاخه‌های دیگر هنری بیازمایند. عکاسان که از ناملایمات شاکی بودند، همه خشم خود را سر ستارگان سینما خالی کردند، نمایشگاه عکس‌های رضا کیانیان، نمایشگاه عکس‌های حامد بهداد، نمایشگاه عکس‌های نیکی کریمی و... همگی با انتقادهای تند اهالی عکاسی مواجه شد، چنانچه گاه آنقدر موضوع را جدی گرفتند که کار به صدور بیانیه‌ هم کشید.



به این ترتیب تهرانی در بحبوحه موضع‌گیری‌های تند علیه حضور ستارگان سینما در دیگر عرصه‌های هنری نمایشگاه «آبان‌گان» را در تمامی نگارخانه‌ها و راهروهای خانه هنرمندان تهران برگزار کرد تا پیشاپیش به جنگ کسانی برود که بی‌توجه به عکس‌ها آماده دفاع از جایگاه نامعین صنفی خود بودند. خانم تهرانی که برخلاف دیگر همکاران خود هیچگاه محبوبِ رسانه‌ها نبود در حمایت خبرنگاران از نمایشگاه‌اش هم اشتباه کرد؛ انزوای و گوشه‌نشینی‌ او و کوشش برای دوری از رسانه‌ها در منظر اهالی رسانه به ژست برج آج‌نشینی تعبیر شد و او در دورانی که به‌شدت به حمایت مطبوعات نیازمند بود، علنا رسانه‌ها را در مقابل خود دید. در همان زمان اخباری مشکوک درباره کمک‌های مالی به این نمایشگاه در احوا می‌چرخید و در دورانی که بازار شایعات به همه رنگ داغ بود، شایعات کمک‌های مالی و رقم این کمک‌ها نیز دهان به دهان می‌چرخید و مخالفان را جری‌تر و منتقدان را صریح‌تر می‌کرد.



نمایشگاه که بدون فروش رفتن حتی یک اثر به پایان رسید، تازه اخبار جدیدتری شنیده شد. اخبار مربوط به مشکلات مالی به تدریج حتی منتقدان را هم نرم‌تر کرد؛ سکوت خود تهرانی در تمام این مدت نیز تنها بر شایعات می‌افزود، هرچند تهرانی هیچ گاه سخنور خوبی نبود-نشست خبری نمایشگاه در خانه هنرمندان این گفته را تایید می‌کند-و به همین دلیل هیچ گاه نتوانست یا نخواست پاسخ منتقدان خود را بدهد؛ منتقدانی که در طول تمام این دو سال و اخبار مشکلات مالی، خبر را با تردید تایید می‌کردند که مگر هدیه تهرانی 42 میلیون تومان برای پرداخت هزینه‌های نمایشگاه‌اش ندارد؟ پاسخ این سوال هنوز مسکوت است و نه تهرانی و نه سخنگو یا وکیلش هیچ گاه توضیحی در باب این مساله ندادند.



تهرانی که، از نیمه دهه 1370 یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای ایران بود، آرام‌آرام رو به زوال رفت. او که می‌کوشید با دوری از رسانه‌ها هاله‌یی دور خود بتند و در قامت یک گرتا گاربوی وطنی در مجامع ظاهر نشود در انتخاب کسوت خود و با تکرار اشتباهاتش رو به زوال رفت. او همچون نیای تمام ستارگان زن تاریخ سینما نمی‌خواست تنها باشد ولی تنها رها شد.


جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 15:30 - 0 تشکر 543260

بستری شدن یک بازیگر در خانه

او ادامه داد: «پزشکان تمام تلاش خود را برای درمان و بهبودی من کرده‌اند و من از آن‌ها سپاسگذارم.»
ایرانمنش در ادامه گفت: «قبل از اوج گیری مجدد بیماری‌ام، در یک تله فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختم ولی اکنون در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برم.»
این بازیگر تلویزیون ادامه داد: «برای مجروحان جنگی و شیمیایی درمان خاصی وجود ندارد و صبر پیشه کردن و منتظر مصلحت پروردگار ماندن بهترین کار است.»
او در آخر گفت: «امیدوارم با دعای خیر مردم وضعیت من روز به روز بهتر شود.»


جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 15:32 - 0 تشکر 543262

"گشت ارشاد" بدون سانسور وارد شبکه نمایش خانگی شد



فیلم سینمایی "گشت ارشاد" به همراه پشت صحنه، مرور حاشیه‌ها و نیز صحنه‌های حذف‌شده از فیلم با مجوز وزرات ارشاد و در سکوت خبری روانه شبکه نمایش خانگی شد.


به گزارش مهر، "گشت ارشاد" به کارگردانی سعید سهیلی در حالی با مجوز وزارت ارشاد روانه شبکه نمایش خانگی شده‌است که این فیلم یکی از دو اثر جنجالی اکران نوروزی سال جاری بود که اکران‌شان اعتراضات وحواشی فراوانی را به همراه داشت. اعتراضاتی که سرانجام وزارت ارشاد را ناگزیر کرد این فیلم را همراه با "زندگی خصوصی" از پرده سینماها پایین کشیده شده و از ادامه اکران آن جلوگیری کند.


ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی در حالی است که دیگر فیلم جنجالی نوروز یعنی "زندگی خصوصی" هم چندی قبل به‌صورت گسترده و البته غیررسمی وارد بازار شده بود و به‌رغم پیگیری رسانه‌های با هیچ واکنشی از سوی مسئولان مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی مواجه نشد. جالب اینکه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هم هیچ اعتراضی به این توزیع غیررسمی اما گسترده نداشتند!

"گشت ارشاد" هم در حالی رسماً وارد شبکه نمایش خانگی شده‌است که سعید سهیلی کارگردان این اثر دوماه پیش در پاسخ به پیگیری یکی از رسانه‌ها درباره سرانجام نسخه نمایش خانگی "گشت ارشاد" گفته بود: "با اتفاقی که برای این فیلم در اکران نوروزی افتاد، فاتحه این فیلم را خوانده و دیگر هیچ تمایلی به ورود آن به شبکه نمایش خانگی ندارم."

این کارگردان همچنین اضافه کرده بود: "هرچند ممکن است نسخه قاچاق این فیلم وارد بازار شود، اما همین جا به قاچاقچیانی که بتوانند این فیلم را وارد بازار کنند تبریک گفته و امیدوارم پولی که در می آورند حلالشان باشد."

عدم تمایل این فیلمساز به ورود "گشت ارشاد" به شبکه نمایش خانگی در حالی است که بر روی نسخه توزیع شده از این فیلم در بازار نوشته شده است: "گشت ارشاد را به همراه پشت صحنه، حاشیه‌های فیلم و صحنه‌های حذف شده و پایانی دیگر... ببینید."

سهیلی بر روی جلد دی‌وی‌دی "گشت ارشاد" خطاب به مخاطبان چنین نوشته است: "در مورد گشت ارشاد هیچ نباید گفت، تنها باید نشست و آن را تماشا کرد، چند ماه منتظر پروانه ساخت آن بودم مهم نیست، برای ساخت آن چه سختی ها کشیدم مهم نیست، در زمان اکران آن چه ناملایمتی ها دیدم مهم نیست، فیلم در تهران پایین کشیده شد و در شهرستان ها اکران نشد مهم نیست، خودم همراه با فیلم آتش گرفتم و سوختم مهم نیست، پس هیچ نمی گویم و با تمام بی انصافی ها می سازم و دوباره فیلم می‌سازم."


جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 15:34 - 0 تشکر 543265

فیلم های با اکران محدود را اینجا ببینید

در حالی که طبق گفته رئیس شورای صنفی نمایش مدیران حوزه هنری هنوز لیست فیلم هایی که اکران آنها را در سینماهای زیرمجموعه خود مجاز نمی شمرند اعلان نکرده اند اما بنا بر گفته مدیران ارشد این نهاد که فیلم های با محوریت خیانت های زناشویی را غیراخلاقی دانسته و بر این مبنا به چنین آثاری اجازه اکران در سینماهای خود نمی دهند می توان درباره فهرست سیاه حوزه هنری پیش بینی هایی کرد.
سایت شبکه ایران مروری بر آثاری داشته که به دلایل مختلف (که اصلی ترین آنها بحث خیانت های زن و شوهران است) احتمالا امکان اکران در سینماهای حوزه را نمی یابند. باهم این فهرست احتمالی را بخوانیم.

برف روی کاج ها: پیمان معادی
در مورد این فیلم صراحتا اعلام شده در لیست سیاه حوزه قرار دارد و تهیه کننده اش هم در هفته های اخیر بارها نقد صریح خود درباره عملکرد حوزه را ابراز کرده است. داستان فیلم درباره زنی (با بازی مهناز افشار) است که بعد از اینکه شوهرش (با بازی حسین پاکدل) او را رها می کند از او جدا شده و با پسری جوان (با بازی صابر ابر) زندگی جدیدی را پی می گیرد. فضای تلخ و تیره فیلم و به خصوص فیلمبرداری سیاه و سفید آن از جمله ویژگی های اثری است که بسیاری آن را در امتداد آثار اصغر فرهادی می دانند.

پل چوبی
داستان «پل چوبی» هم دقیقا شبیه است به داستان «برف روی کاج ها»؛ در این فیلم هم مردی (با بازی بهرام رادان) بعد از آنکه همسرش (با بازی مهناز افشار) به بهانه گرفتن ویزای کانادا به دبی می رود شایعاتی درباره ارتباط همسرش با استاد سابق دانشگاهشان (با بازی مهران مدیری) شنیده و همین عاملی می شود تا مرد جوان هم با یکی از همکلاسی های سابق خود (با بازی هدیه تهرانی) رابطه ای دوباره آغاز کند.
«پل چوبی» به لحاظ ساختاری اثر خوش ساختی است ضمن اینکه بازی های خوبی از بازیگرانی همچون مهران مدیری در آن می بینیم. فرهاد اصلانی که یکی از نقش های مکمل فیلم را بازی می کند هم یکی از بهترین بازیگران فیلم است.

میگرن: مانلی شجاعی فر
فیلم روایتی متقاطع از زندگی آدم های مختلف ارائه می دهد؛ آدم هایی که هر یک دردسرهای خاص خود را برای زندگی دارند. در همان نسخه ای از «میگرن» که در جشنواره به نمایش درآمده بود هم آنقدر حذف و تعدیل صورت گرفته بود که ارتباط منطقی لازم مابین اتفاقات مختلف فیلم وجود نداشت و اگر هم فیلم، قابل تحمل بود صرفا به واسطه بازی بازیگرانی نظیر گوهر خیراندیش بود یا افشین و هدایت هاشمی وگرنه فیلم آنقدر گنگ و الکن است که به نظر نمی رسد حتی اکران گسترده آن در سراسر کشور هم توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

زندگی خصوصی آقا و خانم میم: روح الله حجازی
داستان فیلم درباره یک زن و مرد شهرستانی (با بازی مهتاب کرامتی و حمید فرخ نژاد) است که در پی ارتقای شغلی مرد به تهران می آیند. حضور این دو در تهران و دیدار آنها با مدیر شرکتی که شوهر در آن کار می کند موجب توجهات بی دلیل مدیر (با بازی ابراهیم حاتمی کیا) به زن داستان و سوء تفاهمات مابقی می شود.
این فیلم حتی پیش تر از نمایش در جشنواره هم حاشیه ساز شده بود و از همان زمان پیش بینی می شد که اکران بدون دردسری نداشته باشد. به لحاظ فیلمبرداری و استفاده درست از دوربین دیجیتال یکی از مدرن ترین آثار سینمای نوین ایران را شاهد هستیم به خصوص که فیلمبرداری با دوربین red محصول کمپانی EPIC انجام شده یعنی همان دوربینی که فیلمبرداری تازه ترین قسمت «مرد عنکبوتی» هم به آن انجام شده بود.

پذیرایی ساده: مانی حقیقی
در محوریت فیلم خود مانی حقیقی قرار دارد که به عنوان بازیگر شخصیتی مرفه با فراهم کردن کیسه هایی انباشته از پول به سراغ آدم هایی فقیر و درمانده رفته و سعی می کند واکنش آنها در قبال دریافت پول را محک بزند.
در این سیر و سفر، دختری (با بازی ترانه علیدوستی) که مشخص نیست چه نسبتی با شخصیت اصلی دارد هم در کنار اوست. فیلمی که اثر تجربی است که احتمالا از همان ابتدای کار هم نه برای مخاطب عام بلکه برای آن دسته از مخاطبانی تولید شده که سال پیش در برابر اثر ضد قصه «طبیعت بی جان» هم زبان به تحسین گشوده بودند.
البته «پذیرایی ساده» به اندازه کافی داستان دارد و شخصیت پردازی کافی هم در فیلم انجام گرفته اما فیلم را می توان سیر منطقی سینمای انتلکتوئل مآبانه ای دانست که شاید عباس کیارستمی یکی از سردمداران آن باشد.

من و زیبا: فریدون حسن پور
در بطن این فیلم یک مرد (با بازی پرویز پرستویی) قرار دارد که گذشته ای نابسامان دارد. ماجرا از این قرار بوده که وی در دوران طاغوت از اسبش «زیبا» برای سواری دادن به زنان برهنه استفاده می کرده و همین امر موجب شده بعد از پیروزی انقلاب زندگی نابسامانی داشته باشد تا اینکه بروز یک اتفاق سبب ساز آن می شود که از اسب وی به عنوان اسب مراسم تعزیه خوانی استفاده شود.
«من و زیبا» فیلم چندان با کیفیتی نیست و شاید اگر حضور پرویز پرستویی در رأس فیلم نبود محال بود همان مخاطبان حداقلی که در جشنواره برای تماشای آن رفتند را هم داشته باشد. بسیاری از آنها که فیلم را دیدند هم «من و زیبا» را یک عقبگرد در کارنامه بازیگری پرستویی دانستند.

آمین خواهیم گفت: سامان سالور
داستان فیلم درباره مشکلاتی است که به علت عدم وجود پلی که دو روستا را به هم متصل می کند عارض مردمان این دو روستا می شود. یک فیلم تجربی دیگر از سامان سالور که با «سیزده 59» نشان داده بود داستان گویی را هم بلد است.
مشکل اصلی «آمین خواهیم گفت» سیاه نمایی آن درباره نحوه زندگی مردمان نقطه ای از ایران قلمداد شده و البته شرابخواری مداوم یکی از شخصیت های فیلم که توسط فرزاد حسنی ایفا شده است!

من همسرش هستم: مرتضی شایسته
داستان فیلم درباره زنی (با بازی نیکی کریمی) است که بعد از مشکوک شدن به شوهرش (با بازی مصطفی زمانی) بازی خطرناکی را با وی آغاز می کند یعنی تظاهر به خیانت تا به این ترتیب شوهر را به زندگی بازگرداند. از نام کارگردان فیلم و سوابقش در عرضه تهیه و تولید فیلم پیداست که با اثر درجه یکی روبرو نیستیم.
اگر «برف روی کاج ها» را کپی دست اول آثار فرهادی و مثلا فیلمی مثل «چهارشنبه سوری» بدانیم، «من همسرش هستم» کپی درجه سومی است که نه تعلیق های داستانی لازم را دارد، نه به لحاظ اخلاقی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد و نه حتی بازی های خوبی دارد.

یکی می خواد باهات حرف بزنه: منوچهر هادی
در مرکزیت داستان زن مطلقه ای (با بازی آنا نعمتی) قرار دارد که به همراه دختر نوجوانش زندگی می کند. این زن در آستانه ازدواج با یک پزشک است که به ناگاه دخترکش به کما رفته و تلاش او برای اهدای اعضای فرزندش، پای او را به زندگی شوهر سابقش (با بازی شهاب حسینی) و همسر جدید وی (با بازی یکتا ناصر) باز می کند.
موضوع فیلم بیشتر از آنکه راجع به خیانت باشد درباره اهمیت اهدای اعضاست اما از آنجا که در فیلم، زن مطلقه ای را می بینیم که زودتر از رسمی شدن رابطه اش با همسر آینده با وی ارتباط نزدیک دارد احتمالا این فیلم هم باید در زمره آثار ممنوعه حوزه هنری جای گیرد. به لحاظ کیفی «یکی می خواد ...» یکی از بهترین آثار کارگردانش است و بازی های یکتا ناصر و شهاب حسینی در این فیلم نیز فوق العاده است.

خرس: خسرو معصومی
یک رزمنده سال های دور (با بازی پرویز پرستویی) که پیش از این گفته می شد به شهادت رسیده بعد از بازگشت به روستای محل زندگی اش متوجه این واقعیت می شود که همسرش (با بازی مریلا زارعی) با یک قاچاقچی چوب (با بازی فرهاد اصلانی) ازدواج کرده است. این امر اتفاقات عجیب و به شدت متاثرکننده ای را به دنبال دارد. فیلمی داستان گونه که حداقل این مزیت را دارد که اتفاقی واقعی را دستمایه خلق درام کرده است.
بازی فرهاد اصلانی در این فیلم عالی است اما بازی پرویز پرستویی زیر حد انتظار و کاملا کلیشه ای است! فیلم به واسطه تصاویری که از فضای بکر طبیعت شمال کشور ارائه می دهد فیلم متفاوتی است. تلخی فیلم آنقدر بوده که حتی اداره نظارت را هم در اعطای پروانه نمایش به آن به تردید انداخته!

بیخود و بی جهت: عبدالرضا کاهانی
داستان زوج جوانی (با بازی احمد مهرانفر و نگار جواهریان) که به دلیل بارداری زن مجبور شده اند زودتر از موعد ازدواج کرده و به خانه خویش بروند. در این بین تعارضات ما بین زن و مادرش که آدمی است سنت گجرا مشکلاتی جدی را رقم می زند. مشکلاتی که با حضور یک زوج دیگر (با بازی پانته آ بهرام و رضا عطاران) رگه هایی کمیک به خود می گیرد.
فیلم آنقدر مشکل دار نیست که بتوان اکران آن را – حتی در سینماهای حوزه – زیر پا گذاشتن خط قرمزها دانست اما به هر حال کاهانی کارگردانی است که هیچ گاه از انتقادات صریح نسبت به عملکرد مدیران سینمایی ابایی نداشته و همین مسئله اصلی ترین عامل ایجاد حرف و حدیث در اکران این فیلم است. همین مسئله هم باعث شده مدیران حوزه به طور تلویحی این فیلم را هم در فهرست آثار مشکل دار خود قرار دهند.

جوان امروز

سه شنبه 14/6/1391 - 20:11 - 0 تشکر 543442

 برای نخستین بار در تلویزیون رسمی مصر،یکشنبه یک مجری زن باحجاب جلوی دوربین ظاهر شد. این اقدام از زمان شروع به کار این شبکه دولتی در سال 1960 بی سابقه است.

بر اساس این گزارش، این امر بیانگر تغییر در رسانه‌ رسمی دولت مصر از زمان سقوط رژیم مبارک در فوریه 2011 است.

«فاطمة نبیل» برای نخستین‌بار در شبکه یک تلویزیون مصر در یک بخش خبری نیمروزی در حالی که با پوششی مشکی، یک روسری سفید بر سر داشت، ظاهر شد.

وی در گفت‌وگو با الجزیره، ابراز امیدواری کرد که این اقدامش گشایشی برای همه باشد زیرا بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران محجبه هستند که شایستگی و توانمندی لازم برای حضور در صدا و سیما را دارند.

فاطمه در گفت‌وگو با روزنامه «الحریة و العدالة» وابسته به اخوان المسلمون مصر گفت: اکنون دیگر انقلاب به رسانه‌های مصر رسیده است.

گفته می‌شود که در دوران حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر، مقرراتی غیررسمی علیه پوشاندن موی سر برای مجریان زن وجود داشت و افراد محجبه حق نداشتند در مقابل دوربین ظاهر شوند اما در پشت دوربین می‌توانستند مشغول به کار باشند.

«صلاح عبدالمقصود» وزیر اطلاع‌رسانی مصر وابسته به جماعت اخوان المسلمون مصر، شنبه گذشته اعلام کرده بود که دلیلی برای جلوگیری از حضور زنان محجبه در مقابل دوربین در بخش‌های خبری تلویزیون نمی‌بیند.

چهارشنبه 15/6/1391 - 8:20 - 0 تشکر 543987

جام فرهنگی؛ آسوشیتدپرس نوشت:

فیلم "وجدا" اولین فیلمی است که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده، قرار است این هفته برای اولین بار به نمایش درآید.

داستان این فیلم درباره دختر بچه‌ 10 ساله‌ای است که آرزوی یک دوچرخه دارد تا با آن با یک پسر مسابقه بدهد و برای رسیدن به این آرزو مجبور به تحمل مشکلات زیادی است. در این فیلم نگاهی تازه و نو به زندگی روزمره و ناعدالتی‌های جنسیتی که در عربستان سعودی وجود دارد، شده است. "وجدا" با مادرش زندگی می‌کند و پدرش کمتر به او و مادرش سر می‌زند، چون در جست‌وجوی همسر تازه‌ای است که بتواند برای او یک فرزند پسر بیاورد.

"حیفا المنصور" کارگردان فیلم، در این باره می‌گوید: «من احساس غرور و افتخار می‌کنم، از اینکه توانستم اولین فیلمی که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است را به نام خودم به ثبت برسانم. ساخت این فیلم، تجربه بی‌نهایت سختی بود، با این حال انگیزه من برای ساخت آن بسیار قوی بود.»

وی می‌افزاید: «یک زن برای آنکه در این کشور فیلمساز شود با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد؛ آن‌چنانکه من تاکنون پیام‌های تهدید‌آمیز زیادی دریافت کرده‌ام ولی خوب اجازه نداده‌ام که این مسئله بر کارم تاثیری منفی بگذارد آن‌ها تصور می‌کنند که کار من ارزش‌های آن‌ها را زیر سوال بردم ولی من سعی‌ام بر این بوده که همواره احترام آن‌ها را نگاه دارم و به جای ستیزه کردن، با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.»

وی در ادامه: «در کشور ما فرهنگ فیلمسازی وجود ندارد، آنچنانکه اکران فیلم در اماکن عمومی کاری غیرقانونی است، من پیش از این هرگز نتوانسته بودم سر فیلمبرداری یک فیلم حاضر شوم و آموزش ببینم، واقعا خیلی سخت گذشت و اکنون با تمام آن مشکلات به من اجازه داده شد تا در عربستان فیلم بسازم و به عقیده من، این یعنی اینکه عربستان برای هنر، آغوش گشوده است.»!

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.