• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 6972)
چهارشنبه 1/6/1391 - 8:47 -0 تشکر 522986
مسایل فنی اتومبیل

سلام در این قسمت در رابطه با  اموزش و تعمیرات اتومبیل است

امید است مورد استفاده قرار گیرد

شنبه 4/6/1391 - 0:38 - 0 تشکر 527692



brake bias :
میزان تقسیم نیروی ترمز نسبت به ترمزهای جلو و عقب.این میزان به گونه ای تنظیم میشود كه در هنگام ترمزهای شدید ترمزهای جلو كمی قبل از ترمزهای عقب قفل كنند تا كنترل اتومبیل آسان تر باشد.اگر ترمزهای عقب زودتر از ترمزهای جلو قفل كنند اتومبیل نسبت به حركت فرمان بسیار حساس میشود و به آسانی از كنترل خارج شده و خیلی ساده spin میشود.معمولا تقسیم نیروی ترمز در حدود 70٪ به جلو و 30٪ در عقب است.


شنبه 4/6/1391 - 0:38 - 0 تشکر 527696



braking point :
نقطه شروع ترمز كردن برای یك پیچ.رانندگان پیست معمولا نقاط ترمز هر پیچ را علامت گذاری میكنند تا دچار اشتباه نشوند و هر بار با بهترین سرعت و پایداری بتوانند پیچ را طی كنند كه البته بسته به سرعت و شرایط و همچنین قابلیتهای راننده و اتومبیل میتواند تفاوت كند.هنگام رانندگی در پیست رانندگان با استعداد و حرفه ای دیرتر و در زمان كوتاهتری ترمز میكنند.



شنبه 4/6/1391 - 0:38 - 0 تشکر 527697

brake turning :
Trail brakingو trailing-brake نیز گفته میشود. ادامه دادن به ترمز برای كاهش سرعت اتومبیل بعد turn-in ( نقطه شروع پیچیدن). قاعده مرسوم اینست كه قبل از پیچیدن باید كار ترمز كردن را تكمیل كرد و بعد از شروع پیچیدن نباید ترمز كرد ولی امروزه با افزایش قابلیتهای كنترلی اتومبیلها از این فن برای بهره گیری از حداكثر لیمیتهای اتومبیل استفاده میشود و از اولین مرحله پیچیدن (turn-in) برای كاهش سرعت اتومبیل با ترمز استفاده میشود.



شنبه 4/6/1391 - 0:38 - 0 تشکر 527698



breathing the throttle :
فشار دادن اندك پدال گاز ٫ برای ثابت نگه داشتن سرعت اتومبیل یا حركت با شتاب كم و یا به میزانی كه سرعت به آهستگی كاهش یابد.از این تكنیك برای طی كردن پیچ هایی استفاده میشود كه نیازی به ترمز ندارند ولی با گاز كامل و حداكثر شتاب نیز نمی توان این نوع پیچها را پیمود.



bump steer :
__________________________________________________ ____________________________________


شنبه 4/6/1391 - 0:39 - 0 تشکر 527700





C





camber :
زوایه كمبر یعنی وضعیت چرخها نسبت به وسط اتومبیل.اگر هنگام مشاهده اتومبیل از جلو قسمت بالای چرخ به طرف داخل باشد negative camber (زاویه كمبر منفی) و اگر قسمت بالای چرخ به طرف بیرون باشد positive camber (زاویه كمبر مثبت ) و اگر میزان درجه كمبر صفر باشد zero camber (كمبر صفر) گفته میشود.اگر كمبر صفر باشد لاستیكها حداكثر تماس با سطح زمین را دارند ولی هنگام پیچیدن سطح تماس لاستیكها متفاوت است و سطح تماس چرخهای بیرون پیچ به علت عكس العمل بدنه و تعلیق اتومبیل كاهش میابد.برای اینكه هنگام پیچیدن لاستیكها حداكثر تماس و چسبندگی را داشته باشند میزان كوچكی كمبر منفی به چرخها داده میشود كه معمولا برای اتومبیلهای خیابانی ریس 4/3 درجه و برای اتومبیلهای مخصوص مسابقات 3 درجه است.كمبر زیاد باعث كاهش چسبندگی لاستیكها هنگام ترمز میشود و در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو هنگام شتاب گیری نیز چسبندگی لاستیكها كاهش میابد.



شنبه 4/6/1391 - 0:39 - 0 تشکر 527702

castor :



chicane :
یك پیچ راست و یك پیچ چپ چسبیده به هم ( یك پیچ zig-zag كوچك و كم سرعت) زاویه پیچ ها میتواند خیلی بیشتر و یا خیلی كمتر از 90 درجه باشد. معمولا بعد از یك مسیر مستقیم طولانی از این نوع پیچ ها استفاده میشود تا راننده بعد از رسیدن به حداكثر سرعت این پیچ را طی كند.طی كردن این نوع پیچ تمرین بسیار خوبی است چرا كه باید سریع و با دقت و صحیح ترمز كرد و معمولا چند دنده معكوس داد و بعد با دقت و روانی خاصی پیچ را طی كرد و دوباره سرعت گرفت و سرعت خروج مناسبی داشت.



شنبه 4/6/1391 - 0:39 - 0 تشکر 527703

chief steward :
این شخص سر داور پیست است و مسئولیت پیست و تمام اتومبیلها با این شخص است.اگر راننده ای كاری خلاف قوانین پیست انجام دهد این chief steward جریمه انضباطی راننده را تعیین میكند.همچنین اگر راننده ای شكایتی از رانندگان دیگر داشته باشد باید شكایت خود را به chief steward برساند.


شنبه 4/6/1391 - 0:39 - 0 تشکر 527704



contact patch, tire :
Tire Contact Patch در حقیقت اثر كوچكی از لاستیك در روی سطح زمین است. تمام كارهایی كه برای بهبود كنترل اتومبیل انجام میشود تلاش برای به حداكثر رساندن میزان تماس مفید لاستیك با سطح زمین است. برای فهمیدن اینكه چگونه میتوان در رانندگی ریس كنترل اتومبیل را بهبود بخشید و چه تغییراتی را بر روی عوامل كنترلی اتومبیلایجاد كرد باید درك كرد كه در هنگام رانندگی در پیست Tire Contact Patch دچار چه تغییرات و اتفاقاتی میشود.


شنبه 4/6/1391 - 0:40 - 0 تشکر 527706



corner apex :
طی كردن یك پیچ از 3 قسمت تشكیل میشود ٫ entry, apex, exit ( ورود ٫ apex و خروج) apex نقطه ای است كه هنگام طی كردن پیچ اتومبیل به داخل پیچ میرسد.




شنبه 4/6/1391 - 0:40 - 0 تشکر 527708

orner entry :
ورود اولین قسمت از 3 مرحله پیچیدن است كه در این مرحله اتومبیل باید از روی
driving line یا همان Racing line شروع به حركت كرد. بطور كلیentry یا همان ورود به ناحیه بین turn-in point تا apex گفته میشود.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.