• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10391)
سه شنبه 30/11/1386 - 12:14 -0 تشکر 30698
محفل انس با قرآن

فریاد بی صدایم در سینه حبس گشته

از بس كه ناله كردم آهم صدا نداره

بار فراق بردم خون از دو دیده خوردم

بازآی تا نمردم ... دنیا وفا نداره

 

سلام

 

شما هم حتما شده بعضی وقتها كه قرآن می خونید به یه آیه خیلی قشنگ برسید كه براتون خیلی دلنشین باشه ...ازتون می‌خوام اون آیه های قشنگ رو (كه البته همشون قشنگن ) در اینجا بذارید تا همه هر روز كه میاییم انجمن ...یه نكات جدید از قرآن رو بفهمیم.

البته از قرآن دوستان عزیز انتظار میره (عزیزانی كه تو ختم قرآن شركت كردند) هر كس 20 نكته قشنگ رو در طی یك ماه در این تاپیك ثبت كنند...پس همه همكاری كنید...اولین فایده اش به خودمون میرسه.

به امید روزی كه قرآن با گوشت و استخوانمون عجین و آمیخته بشه و همه كارهامون قرآنی بشند.

التماس دعا

 

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 20/12/1386 - 11:18 - 0 تشکر 33197

سوره آل عمران آیه 133

وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ

**********************************
براى نیل به آمرزشى از پروردگارتان وبهشتى كه وسعت آن به قدر آسمان‏ها و زمین است و براى پرهیزكاران آماده گردیده، بشتابید.
***************************
گروهى از دانشمندان اسلامى، عقیده دارند كه بهشت و دوزخ هم اكنون وجود دارند و یكى از دلایل آنان همین آیات «اُعدّت للمتّقین» یا «اُعدّت للكافرین» است.
آمرزش گناه، كار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى كارى است كه مغفرت را بدنبال داشته باشد.
در این آیه، كلمه‏ى «عَرض» به معناى وسعت است، نه كلمه‏اى در برابر طول.
حضرت على علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «سارِعُوا الى اداء الفَرائِض» به انجام تكالیف الهى سرعت كنید.
****************************
 1- سرعت در كار خیر، ارزش آن را بالا مى‏برد. «سارعوا»
2- اوّل بخشیده شدن، سپس بهشت رفتن. «مغفرة... جنّة»
3- آمرزش گناه مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «مغفرة من ربّكم»
4- سرعت در توبه، لازم است. «سارعوا الى مغفرة»
5 - لازمه‏ى سرعت به سوى بهشت متّقین، قرار گرفتن در زمره‏ى متّقین است. «جنّة... اُعدّت للمتقین»

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 20/12/1386 - 11:26 - 0 تشکر 33198

سوره آل عمران آیه 134

الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ

***************************

(متّقین) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مى‏كنند وخشم خود را فرو مى‏برند و از (خطاى) مردم مى‏گذرند، و خداوند نیكوكاران را دوست مى‏دارد.

*************************************

 این آیه، بدنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى‏كند.
یك واقعه‏ى تاریخى
آورده‏اند: روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى . 
امام صادق‏علیه السلام فرمود: هیچ بنده‏اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فروبردن آن خشم است.


*******************************

1- تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...»
2- انفاق، سخاوت مى‏خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء»
4- متّقین محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم ومالك خویشتن‏اند. «الكاظمین‏الغیظ»
5 - تقوا، از سعه‏ى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس»
6- متّقى، منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى‏كند. «ینفقون، كاظمین، عافین»
7- در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس»
8 - كسى كه مى‏خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه یحبّ المحسنین»
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین»

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 20/12/1386 - 11:35 - 0 تشکر 33199

سوره آل عمران آیه 135

وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یَعْلَمُونَ

*****************************
 (افراد با تقوا) كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و یا به خویشتن ستم كنند، خدا را یاد كرده و براى گناهان خود استغفار مى‏كنند. و جز خدا كیست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كرده‏اند، پافشارى ندارند.
**********************
بعضى مفسّران، مراد از «فاحشة» را زنا ومراد از «ظلم» را سایر گناهان دانسته‏اند و بعضى دیگر مراد از «فاحشة» را گناهان كبیره و «ظلم» را گناهان صغیره دانسته‏اند.
در روایات مى‏خوانیم كه بى‏توجّهى به گناهان گذشته و ترك توبه از آنها، به منزله‏ى اصرار بر گناه است.
امام صادق‏علیه السلام فرمودند: وقتى این آیه نازل شد، ابلیس همه‏ى یاران خود را جمع كرد و چاره‏جویى نمود. شیاطین پیشنهاداتى دادند كه پذیرفته نشد، وسواس خنّاس گفت: من چاره مى‏كنم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده مى‏دهم و به آرزوها گرفتارشان مى‏كنم تا دچار گناه شوند و وقتى گرفتار شدند، استغفار را از یاد آنها مى‏برم.

***************************
1- گاهى از افراد متّقى نیز گناه صادر مى‏شود. «للمتّقین... الّذین اذا فعلوا فاحشة»
2- خطرناك‏تر از انجام گناه، غفلت از گناه و بى‏توجّهى به زشتى آن است. متّقین اگر هم گناه كنند، بلافاصله استغفار مى‏نمایند. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا»
3- نشانه‏ى تقوا، توبه فورى از گناه است. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا»
4- یاد خدا، رمز توبه است. «ذكروا اللّه فاستغفروا»
5 - تا یاد خدا در دل گناهكار زنده است، مى‏تواند در مدار متقین وارد شود. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه»
6- گناه، ظلم به خویشتن است. «ظلموا انفسهم»
7- تنها خداوند است كه گناهان را مى‏بخشد. «و من یغفر الذنوب الا اللّه»
8 - متّقى كسى است كه اصرار بر گناه نداشته باشد. زیرا اصرار بر گناه، نشانه‏ى سبك شمردن آن و غفلت از یاد خداست. «ولم یصرّوا على ما فعلوا»
9- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محرومیّت از مغفرت الهى است. «و من یغفر الذنوب الا اللّه و لم یصرّوا»

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 20/12/1386 - 21:20 - 0 تشکر 33269

إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَو (یاد آورید) هنگامى را که خواب سبکى که مایه آرامش از سوى خدا بود، شما را فراگرفت؛ و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند؛ و پلیدى شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد!(انفال 11)إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَبدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لالى هستند که اندیشه نمى‏کنند.(انفال 22)وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلاَدُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌو بدانید اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش است؛ و (براى کسانى که از عهده امتحان برآیند،) پاداش عظیمى نزد خداست!(انفال 28)

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

سه شنبه 21/12/1386 - 20:24 - 0 تشکر 33382

وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار مى‏کنند، خدا عذابشان نمى‏کند.(انفال 33)

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 22/12/1386 - 11:37 - 0 تشکر 33439

یارحمان ویارحیم 
و هرگاه آنان كه به آیات ما می گروند نزد تو آیند بگو سلام بر شما باد خدا بر خود رحمت ومهربانی را فرض نمود كه هركس از شما كار زشتی به نادانی كرد وبعد از آن باز توبه كند واصلاح نماید البته(خدا اورا می بخشد كه بسیار )خدا بخشنده ومهربان است آیه54 سوره انعام جز7

 

.....................................................................................................

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران 

تا از دلم بشویی غم های روزگاران

http://img.tebyan.net/Big/1388/11/36222359111523534249227329396975323285.jpg

چهارشنبه 22/12/1386 - 12:2 - 0 تشکر 33440

و هو الحكیم الخبیر
 و كلیه خزاین غیب نزد خداست كسی جز خدا بر آن آگاه نیست ونیز آنچه در خشكی ودریاست همه را می داند وهیچ برگی از درخت نیافتد مگر آنكه او آگاه است وهیچ دانه در زیر تاریكیهای زمین وهیچ تر و خشكی در جهان نیست  جزآنكه در كتاب مبین )قرآن عظیم(مسطور است
آیه 59 سوره انعام جز7 

 

.....................................................................................................

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران 

تا از دلم بشویی غم های روزگاران

http://img.tebyan.net/Big/1388/11/36222359111523534249227329396975323285.jpg

چهارشنبه 22/12/1386 - 16:8 - 0 تشکر 33462

هوالمعشوق

دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است

***************************************

سلام

خیلی برام جالب بود این آیه در جزء انتخابی خودم بود:

آیه 67...من 67...پس من ناسپاس...یه کمی فکر کنیم...فکر نکنیم عمل کنیم...!

و چون در دریا به شما خوف و خطری رسید،در آن حال به جز خدای همه را فراموش میکنید

آن گاه که خدا شما را از خطر نجات داد،باز از خدا روی برمیگردانید

و انسان کفر کیش و ناسپاس است

کفر کیش و ناسپاس نباشیم 

یا علی از تو مدد

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
چهارشنبه 22/12/1386 - 16:10 - 0 تشکر 33463

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

آیه 195 سوره بقره: «و أنفقوا فى سبیل الله و لا تلقوا بایدیكم الى التهلكة و احسنوا ان الله یحب المحسنین»

ترجمه: «و در راه خدا، انفاق كنید! و (با ترك انفاق )، خود را به دست خود، به هلاكت نیفكنید! و نیكى كنید! كه خداوند، نیكوكاران را دوست مى دارد.»

نكته ها (برگرفته از تفسیر نمونه)

1) انفاق سبب پیشگیرى از هلاكت جامعه ها

در اینكه میان دو جمله و انفقوا فى سبیل الله و و لا تلقوا بایدیكم الى التهلكة ، آیا ارتباطى وجود دارد یا نه ، با توجه به اینكه تمام تعبیرات قرآن حساب شده است ، حتما میان این دو رابطهاى است و به نظر مى رسد رابطه این است اگر انفاق در مسیر جهاد و فى سبیل الله نكنید، خود را با دست خویش به هلاكت افكندهاید، بلكه مى توان مساله را از این فراتر برد و گفت:

این آیه گر چه در ذیل آیات جهاد آمده است ولى بیانگر یك حقیقت كلى و اجتماعى است و آن اینكه انفاق به طور كلى سبب نجات جامعه ها از مفاسد كشنده است ، زیرا هنگامى كه مساله انفاق به فراموشى سپرده شود، و ثروتها در دست گروهى معدود جمع گردد و در برابر آنان اكثریتى محروم و بینوا وجود داشته باشد دیرى نخواهد گذشت كه انفجار عظیمى در جامعه به وجود مى آید، كه نفوس و اموال ثروتمندان هم در آتش آن خواهد سوخت و از اینجا رابطه مساله انفاق و پیشگیرى از هلاكت روشن مى شود.

بنابراین انفاق ، قبل از آنكه به حال محرومان مفید باشد به نفع ثروتمندان است ، زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است

امیر مومنان على (علیه السلام ) در یكى از كلمات قصارش به این حقیقت اشاره . فرموده ، مى گوید: حصنوا اموالكم بالزكاة : اموال خویش را با دادن زكات حفظ كنید.

و به تعبیر بعضى از مفسران ، خوددارى از انفاق فى سبیل الله هم سبب مرگ روح انسانى به خاطر بخل خواهد شد، و هم مرگ جامعه به خاطر عجز و ناتوانى ، مخصوصا در نظامى همچون نظام اسلام كه بر نیكو كارى بنا شده است.

2) سوء استفاده از مضمون آیه

همانگونه كه اشاره كردیم بعضى از عافیت طلبان براى فرار از جهاد فى سبیل الله به جمله و لا تلقوا بایدیكم الى التهلكة (با دست خویش ، خود را به هلاكت نیفكنید) چسبیده اند و رسوائى را به آنجا رسانیده كه قیام امام حسین (علیه السلام ) را در عاشورا كه سبب نجات و بقاى اسلام در برابر دشمنانى همچون بنى امیه شد، مصداق این آیه شمرده اند، غافل از اینكه اگر این باب گشوده شود، جهاد به كلى باید تعطیل گردد، اصولا تهلكه با شهادت دو مفهوم متباین دارد، تهلكه به معنى مرگ بیدلیل است در حالى كه شهادت قربانى شدن در راه هدف و نایل گشتن به
حیات جاویدان است.

باید به این حقیقت توجه داشت كه جان انسان ، ارزشمندترین سرمایه وجود او نیست ، ما حقایقى با ارزشتر از جان داریم ، ایمان به خدا، آیین اسلام ، حفظ قرآن و اهداف مقدس آن ، بلكه حفظ حیثیت و آبروى جامعه اسلامى ، اینها اهدافى والاتر از جان انسان است كه قربان شدن در راه آن هلاكت نیست ، و هرگز از آن نهى نشده.

در حدیثى مى خوانیم كه : گروهى از مسلمانان براى جهاد به قسطنطنیه رفته بودند یكى از مردان شجاع حمله به لشكر روم كرد و داخل در صفوف آنها شد یكى از حاضران گفت : القى بیدیه الى التهلكة : خود را با دو دست خویش به هلاكت انداخت اینجا بود كه ابو ایوب انصارى برخاست و فریاد زد:

اى مردم ! چرا این آیه را بد تفسیر و تاویل مى كنید؟ این آیه درباره ما طایفه انصار نازل شد، هنگامى كه خداوند دینش را عزت داد و یاورانش فزونى گرفتند بعضى از ما به دیگرى مخفیانه به گونهاى كه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) نشنود، چنین گفتند كه اموال ما از دست رفت ، و خداوند اسلام را عزیز و یارانش را زیاد كرد، ما اگر در مدینه بمانیم به اموال از دست رفته خود برسیم بهتر است ، آیه فوق بر پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شد و به ما فرمود: انفاق در راه خدا كنید و خویشتن را به هلاكت نیفكنید و منظور از هلاكت ، اقامت در مدینه براى اصلاح اموال و ترك جهاد بود.

3) منظور از احسان چیست؟

احسان معمولا به معنى نیكو كارى تفسیر مى شود، ولى گاه معنى وسیعترى براى آن ذكر شده ، و آن هر گونه عمل صالح ، بلكه انگیزه هاى عمل صالح است چنانكه در حدیثى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى خوانیم كه در تفسیر احسان فرمود: ان تعبد الله كانك تراه فان لم تكن تراه فانه یراك : احسان آن است كه خدا را آن چنان پرستش كنى كه گوئى او را مى بینى و اگر تو او را نمى بینى او تو را مى بیند.

بدیهى است هنگامى كه انسان ، چنان ایمان به خدا داشته باشد كه گوئى او را مى بیند و او را در همه حال حاضر و ناظر بداند به سراغ اعمال صالح میرود، و از هر گونه گناه و معصیت خوددارى مى نماید.

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

پنج شنبه 23/12/1386 - 10:17 - 0 تشکر 33555

هوالمعشوق

دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است

**************************************

سلام

و ایرسول ما تو هرگز نگو که این کار را فردا خواهم کرد...مگر اینکه بگویی ان شاء الله اگر خدا بخواهد و به خلق بگو امید است خدای من مرا به حقایقی

بهتر و علومی برتر از این قصه هدایت فرماید

آیه 24 سوره کهف

ان شاء الله هیچ وقت ان شاء الله از دهنمون نیفته ...

یا علی از تو مدد

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.