• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 6958)
چهارشنبه 1/6/1391 - 8:47 -0 تشکر 522986
مسایل فنی اتومبیل

سلام در این قسمت در رابطه با  اموزش و تعمیرات اتومبیل است

امید است مورد استفاده قرار گیرد

چهارشنبه 1/6/1391 - 15:56 - 0 تشکر 523548


13 – چراغ دینام روشن می شود
* کم بودن سطح آب باطری
* تنظیم نبودن تسمه دینام
* شل بودن فیشهای دینام
* تمیز نبودن اتصال قطبهای باطری
* ایراد در دیودهای دینام
* اتصال در سیستم شارژ

شنبه 4/6/1391 - 0:24 - 0 تشکر 527628

در خودروها به چند علت صبح ها ماشین دیر روشن میشود:
1-زدن استارت قبل از قطع شدن صدای پمپ بنزین
به علت این که تا پمپ از کار نیفتاده فشار ریل سوخت به حد نصاب خود نرسیده است تاسوخت زیاد مورد نیاز موتور درهنگام استارت در موتور توسط انژکتورها پاشیده شود..پس باید پس از روشن کردن سوئیچ تا قطع شدن صدای پمپ بنزین صبر کنید.

شنبه 4/6/1391 - 0:24 - 0 تشکر 527630

2-روان نبودن استپ موتور
باید استپ موتور را باز کرده وکمی روغن ترمز (فقط در حد یک یا دو قطره) به سر مخروطی شکل آن بریزید. دقت کنید فقط توسط افراد ماهر انجام شود چون اگر زیاد روغن به داخل استپ موتور برود باعث سوختن آن میشود.و توصیه می شود باز هم نکنید چون بعد از بستن احتمال می رود که ماشین بد کارکند یا اصلا روشن نشود.

شنبه 4/6/1391 - 0:24 - 0 تشکر 527631

3-سفت بودن فیلر سوپاپ ها
سفت بودن سوپاپ باعث این می شود که موتور در هنگامی که سرد می باشد و باید انرژی بیشتری صرف روشن شدن کند باید قسمتی از انرژی خود را برای گرداندن میل سوپاپی که سوپاپ هایش سفت است صرف نماید.
اگر در ماشین شما دور درجا خوب نباشد احتمالا عیب از استپ موتور می باشد. چون کار استپ موتور فقط تنظیم دور درجا نیست

شنبه 4/6/1391 - 0:25 - 0 تشکر 527634

اگر پراید شما کاربراتوری است، قبل از زدن استارت، پدال گاز را یک یا دو بار فشار دهید بعد استارت بزنید؛ اگر فوراً روشن نشد، به احتمال فراوان باطری ماشین ضعیف شده است.

اگر پراید شما انژکتوری است، باید به تون آپ مجهز به کامپیوتر مراجعه کنید تا جواب دقیق به شما بدهند ولی بازهم معیوب بودن باطری را فراموش نکنی

شنبه 4/6/1391 - 0:25 - 0 تشکر 527637

البته در سیستم انژکتوری که دارای ECU می باشد دائما ولتاژ باطری تست می شود چون بیشتری قطعات با ولتاژ اولیه باطری شروع به کار می کننند مانند(استپ موتور و پمپ بنزین و غیره ..) پس این که باطری ضعیف باشد دور از ذهن می باشد واگر هم ضعیف باشد چراغ چک روشن می شود.
نشانه های ضعیف بودن باطری:
1-عمل استارت کردن به سختی انجام می شود یا این که باطری زیر بار می خوابد.
2-هنگامی که سوئیچ را باز می کنید چراغ های کیلومتر (کمربند و ترمز دستی و چک موتور )کم نور می باشد.
البته در پراید کاربراتوری مداری به نام استارت وجود دارد که در هنگام استارت زدن از این مدار استفاده می شود. در ساعات اولیه صبح آب موتور سرد می باشد که با کمک یک پیستون کوچک که نسبت به تعغییرات دما حساس است کار می کند.
چند بار پدال زن هم برای این است که مقداری بنزین توست مدار شتاب به داخل موتور ریخته شده تا محلول سوخت و هوا غلیظ تر شود.(در کاربراتوری ها)

شنبه 4/6/1391 - 0:27 - 0 تشکر 527646

تعویض دنده بدون گرفتن پدال كلاچ
تعویض دنده بدون كلاچ، ممكن است در طول مدت رانندگی هر راننده معمولی ، بلاخره یكروز بعنوان یك ضرورت مورد احتیاج قرار بگیرد
در خودروهای جدید سیم و یا در انواعی دیگر پمپ كلاچ ، با فشار دادن پای راننده بر روی پدال كلاچ ، كار اتصال نیمه و یا جدا كردن كامل صفحه كلاچ را از دیسك كلاچ توسط اهرم دو شاخه ائی شكلی كه دارای بلبرینگ است انجام میشود ؛ به اینصورت با گرفتن پدال كلاچ بار و فشار موتور و یا چرخها از روی چرخدنده های جعبه دنده برداشته میشود . برای سیم و یا پمپ و یا بلبرینگ اهرم دوشاخه كلاچ قبل از خراب شدن علائم غیر عادی مثل تغییر در حركت راحت پدال كلاچ و یا حركت خش خشی و یا تغییر در محل قرار گرفتن پدال كلاچ و یا سر وصدای زیاد هنگام گرفتن پدال كلاچ پیش می آید . اما با توجه نكردن راننده برای تعمیر ممكن است ناگهان پدال كلاچ از كار بیفتد . فرض
میكنیم در این حال هیچ وسیله ائی كه بتواند خودرو شما را تا تعمیرگاه بكسل كند و یا هیچ تعمیركار و یا مغازه یدكی فروشی نیز در دسترس نمیباشد . پس چگونه تا رسیدن به اولین تعمیرگاه حركت كنیم . در حالیكه موتور خودرو خاموش است دسته دنده را در وضعیت دنده یك قرار بدهید . پدال گاز را تا نیمه بفشارید و با سوئیچ استارت بزنید . بمحض روشن شدن موتور خودرو آماده جهیدن و حركت ناگهانی خودرو باشید ، بنابراین جلوی خودرو كسی و یا چیزی نباشد . اینك خودرو در دنده یك در حال راه رفتن است حواستان باشد هر بار ترمز كردن بمنظور ایستادن كامل، باعث خاموش شدن موتور خودرویتان خواهد شد كه در اینصورت مجبورید عمل قبل را تكرار كنید . اگر مسیرتان تا رسیدن به تعمیرگاه طولانی است نمیتوانید با سرعت كم در دنده یك حركت كنید بنابر این لازم است به دنده دو و یا بالاتر بروید . قبلاً گفته بودم كه با گرفتن پدال كلاچ بصورت نیمه ، فاصله كم لغزشی بین صفحه و دیسك باعث ایجاد قدرت در حركت خودرو مینماید و با گرفتن كامل پدال كلاچ صفحه و دیسك كاملاً از هم فاصله گرفته و رابطه بین موتور و چرخها قطع میشود و ضمناً باعث برداشتن فشار بر روی چرخدنده های گیربكس شده و به همین علت با حركت دسته دنده میتوان چرخدنده اصلی گیربكس را به چرخدنده دیگری مثلاً دنده دوم براحتی منتقل كرد . اما وقتی پدال كلاچ از كار افتاده برای تعویض دنده باید چكار كنیم ؟ زبانه های ( گامهای) چرخدنده اصلی در جعبه دنده در دل چرخدنده دیگر قرار میگیرد و زمانیكه گاز میدهیم از یك سمت بهم دیگر فشرده میشوند یعنی از
سمتی كه قدرت موتور بر آن اعمال میشود و زمانیكه گاز نمیدهیم از سمت چرخها نیروی مقاومت سوی فشار را بر زبانه های دنده عوض میكند . و یك مقدار لقی كم نیز بین چرخدنده ها وجود دارد بنابر این شما باید از این مقدار لقی برای سهولت خروج از دنده استفاده كنید پس ناگهان پایتان را از پدال گاز بردارید و همزمان دسته دنده را به وضعیت خلاص ببرید . حالا دنده در وضعیت خلاص است و خودرو شما مثلاً 20 كیلومتر سرعت دارد و لازم است دنده را به دو منتقل كنید اینك چون گاز نمیدهید دور گردش چرخدنده گیربكس با استفاده از چرخها بیشتر از دور چرخدنده سمت موتور است و برای استفاده از این لقی و خلاصی بین دنده ها از كم به زیاد شروع به گاز دادن بكنید و به دسته دنده نیز فشار بیشتر از زمانیكه سالم بود وارد كنید . در یك دور معین دنده بلاخره با یك صدای قیژ مانند جا میفتد ( این صدای قیژ كه به آب هویج گیری معروف است مربوط به صدای دنده برنجی است كه كارش همسو كردن گامهای دنده ها برای جا افتادن است
) . نگران نباشید گیربكس خودرویتان با بیش از ده ها قیژ دچار اشكال میشود نه با چند تا قیژی كه مجبور بودید با آن كنار بیائید . هر چه گیربكس خودرو كهنه و كار كرده تر باشد ، لقی و خلاصی بین دنده ها بیشتر است و اگر مهارت در استفاده از خلاصی بین دنده ها داشته باشید ، تعویض دنده راحتتر و بدون صدای كمتر خواهد

شنبه 4/6/1391 - 0:30 - 0 تشکر 527655





میل بادامک از برجستگی هایی (به نام بادامک) استفاده می کند که هنگام


چرخیدن،سوپاپ ها را می فشارد تا باز شوند،در حالی که فنرهای روی سوپاپها،آنها


را به موقعیت بسته باز می گرداند.این یک کار حیاتی است،که می تواند تاثیرات


بسزایی روی عملکرد موتور در سرعتهای مختلف داشته باشد.

می‌دانید که سوپاپ ها اجازه می دهند مخلوط هوا-سوخت به موتور وارد شود و


همچنین دود خارج شود.میل بادامک از برجستگی هایی (به نام بادامک) استفاده می


کند که هنگام چرخیدن،سوپاپ ها را می فشارد تا باز شوند،در حالی که فنرهای


روی سوپاپها،آنها را به موقعیت بسته باز می گرداند.این یک کار حیاتی است،که می


تواند تاثیرات بسزایی روی عملکرد موتور در سرعتهای مختلف داشته باشد.



شنبه 4/6/1391 - 0:33 - 0 تشکر 527667

لغت نامه رانندگی





A




aerodynamic :
دانش و مهندسی آیرودینامیک چگونگی تاثیر هوا روی کنترل (Handling) , سرعت و کارایی کلی (performance) اتومبیل است كه در مسابقات اتومبیلرانی و بخصوص در مسابقات پر سرعت اهمیت زیادی دارد.




شنبه 4/6/1391 - 0:34 - 0 تشکر 527670



Acceleration :
شتاب ٫ گاز دادن



anti-roll bar :
میل تعادل یا anti-roll bar كه sway bar, stabilizer bar نیز نامیده میشود.میله ای كه قطر آن معمولا 4/3 اینچ بوده و بین 8/1 الی 1 اینچ میتواند باشد و مقدار مشخصی انعطاف پذیر دارد.این میله در سیستمهای تعلیق مستقل استفاده دارد (independent suspension systems) و تعلیق چپ و راست را به هم متصل میكند.anti-rollbar میتواند كاملا صاف باشد و در صورت وجود موانع بین دو طرف تعلیق چندین خم در آن ایجاد میكنند.اكثر اتومبیلها به صورت استاندارد میل تعادل جلو دارند و در همه اتومبیلهای اسپورتی میل تعادل عقب نیز به صورت استاندارد نصب میشود.



طبق قوانین فیزیك هنگام پیچیدن بدنه اتومبیل به طرف بیرون پیچ میخوابد و در نتیجه میزان چسبندگی چرخهای داخل پیچ كم میشود ٫هدف از نصب میل تعادل مقاومت در برابر body roll (حركتها و بازی بدنه اتومبیل) است.Body roll به تنهایی یك نقص یا ایراد نیست چرا كه نسبت به شرایط سطح تعلیق و بدنه باید واكنش نشان دهند ولی Body roll باعث میشود میزان چسبندگی لاستیك در پیچ كاهش پیدا كند و زاویه چرخها با سطح تغییر كنند. با به حداقل رساندن body roll و نگهداشتن body roll در یك میزان مطلوب میزان چسبندگی لاستیكها با آسفالت افزایش میابد.
هدف دوم از نصب anti-roll bar تغییر و تنظیم میزان حركات بدنه در عقب و جلوی اتومبیل است.ایجاد تعادل در جلو و عقب اتومبیل یكی از عوامل مهم در میزان چسبندگی لاستیكها و تعیین خصوصیات understeer و oversteer اتومبیل است. ایجاد تغییرات و تعادل در میزان سفتی قسمت عقب و جلوی اتومبیل در چسبندگی چرخهای بسیار مهم است. با ایجاد تعادل یكسان در جلو و عقب اتومبیل كه حالت neutral balance گفته میشود اتومبیل تعادل بهتری خواهد داشت.
هدف دوم از نصب anti-roll bar تغییر و تنظیم میزان حركات بدنه در عقب و جلوی اتومبیل است.ایجاد تعادل در جلو و عقب اتومبیل یكی از عوامل مهم در میزان چسبندگی لاستیكها و تعیین خصوصیات understeer و oversteer اتومبیل است. ایجاد تغییرات و تعادل در میزان سفتی قسمت عقب و جلوی اتومبیل در چسبندگی چرخهای بسیار مهم است. با ایجاد تعادل یكسان در جلو و عقب اتومبیل كه حالت neutral balance گفته میشود اتومبیل تعادل بهتری خواهد داشت.



برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.