• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ارتباطات و فن آوری اطلاعات (بازدید: 9475)
دوشنبه 2/5/1391 - 2:50 -0 تشکر 477112
اخبار حوزه ی ارتباطات و فن آوری اطلاعات

 تعداد کاربران اینترنت در چین از مرز 538 میلیون نفر گذشت  

تعداد کاربران اینترنت در چین در سال جاری میلادی نسبت به سال 2011 با 11 درصد افزایش به 538 میلیون نفر رسیده است.

 

به نقل از سی نت، بر اساس آماری که توسط مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین منتشر شده تعداد کاربران اینترنت در چین در ژوئن سال گذشته 485 میلیون نفر بوده که در ژوئن سال 2012 به 538 میلیون نفر افزایش یافته است.

 

 

تعداد کاربران اینترنت سیار در این کشور هم با 22 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 388 میلیون نفر رسیده است. جالب آنکه تعداد کاربران خدمات اینترنت پرسرعت ثابت در 18 ماه گذشته 70 میلیون نفر کاهش نشان می دهد.

 

 

کاربران چینی در حال حاضر بیشتر از وسایل الکترونیک قابل حمل برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند و بیش از نیمی از کاربران اینترنت همراه در نقاط روستایی زندگی می کنند که در آنها به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت از طریق خدمات ثابت اینترنت پرسرعت وجود ندارد. علاوه بر این در چین دسترسی همراه به اینترنت کمتر از دیگر روش های اتصال است.

 

 

همچنین قیمت بسیاری از گوشی های تلفن همراه هوشمند در چین رو به کاهش است و هزینه خرید آنها به طور متوسط به حدود 160 دلار کاهش یافته است. تعداد دامنه های اینترنتی ثبت شده این کشور از مرز 8.7 میلیون فراتر رفته که بیش از 4 میلیون آنها دامنه کشوری .cn است.

 

 

از نظر سرعت رشد استفاده از پروتکل اینترنتی نوظهور IPv6 چین رتبه سوم را دارد. جمعیت چین هم اکنون از مرز 1.35 میلیارد نفر گذشته است.

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:25 - 0 تشکر 523040

بازگشایی پرونده‎ی نقض حریم خصوصی توسط فیس‌بوک



جمع‌آوری داده‌ها و تشکیل آرشیوی از اطلاعات بیومتریک کاربران بدون کسب اجازه از آنها برای فعال کردن سیستم "تشخیص چهره" در فیس‌بوک، اعتراض مسئولان در برخی کشورهای اروپایی را برانگیخته و دردسر جدیدی برای این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است.


به گزارش سیتنا، دویچه وله نوشت: مسئولان حفاطت از داده‌ها (Data Protection) در آلمان بار دیگر پرونده نقض حریم خصوصی توسط شبکه‌اجتماعی را گشوده‌اند. این بار تمرکز آنها بر آسیب‌هایی است که به اعتقاد آنها توسط سیستم تشخیص چهره (Facial Recognition) فیس‌بوک به حریم خصوصی کاربران اینترنت وارد می‌شود.


متخصصان آلمانی اعلام کردند که فیس‌بوک به بهانه کمک به کاربران در تشخیص چهره کسانی که در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند، دیتابیس عظیمی از عکس‌ها را به همراه اطلاعات هویتی ذخیره کرده، بدون آن که کاربران را در جریان چگونگی کارکرد این سیستم قرار دهد.


به گزارش نیویورک‌تایمز، یوهانس کاسپر، کمیسیونر حفاظت از داده‌ها در هامبورگ گفته گشایش مجدد این پرونده در آلمان به این خاطر صورت گرفته که فیس‌بوک به درخواست‌های آنها برای ایجاد تغییر در سیاست‌های حریم خصوصی خود پاسخ مناسبی نداده است.



یوهانس کاسپر گفته که مقامات آلمانی تا کنون دیدارهای متعددی با مسئولان و مدیران فیس‌بوک داشته‌اند، اما آنها تمایل چشمگیری به همکاری نشان نداده‌اند. به اعتقاد او عملکرد سیستم تشخیص چهره فیس‌بوک می‌تواند پی‌آمدهای ویرانگری برای حریم خصوصی و زندگی آنلاین کاربران داشته باشد.


بر اساس شکایتی که آنها تدوین کرده‌اند، فیس‌بوک باید این دیتابیس عظیم از اطلاعات کاملا خصوصی کاربران ساکن آلمان را از بین ببرد. یوهانس کاسپر مسئولیت پیگیری پرونده جمع‌آوری اطلاعات خصوصی توسط گوگل در پروژه Street View در آلمان را هم بر عهده داشت.


نقض حریم‌خصوصی، اتهام همیشگی فیس‌بوک


فیس‌بوک برای کمک به کاربران در تگ کردن اتوماتیک دوستان‌شان در این شبکه اجتماعی، با جمع‌آوری داده‌های بیومتریک کاربران، آرشیو عظیمی از چهره‌های کاربران فیس‌بوک ساخته و با نرم‌افزاری مخصوص آنها را تحلیل می‌کند. این سیستم به صورت پیش‌فرض برای همه کاربران فیس‌بوک فعال شده است.



سیستم تشخیص چهره فیس‌بوک در بسیاری از کشورهای اروپایی با اعتراض‌های گسترده کاربران و متخصصان روبرو شده است. در بیشتر کشورهای اروپایی، انجام اقداماتی از این دست بدون آگاهی و اجازه کاربران، غیرقانونی است. اما به گفته یوهانس کاسپر، استدلال مدیران فیس‌بوک این است که انجام چنین اقداماتی بر اساس قوانین ایرلند که دفتر اروپایی فیس‌بوک در آن واقع است، قانونی است.



به اعتقاد متخصصان اروپایی، فیس‌بوک باید به کاربران امکان انتخاب بدهد، تا فقط کسانی که می‌خواهند از این سیستم استفاده کنند، نه این‌که چنین سیستمی به‌صورت پیش‌فرض برای همه کاربران فعال شود. یوهانس کاسپر و همکارانش در شکایت خود از فیس‌بوک خواسته‌اند که تا پایان ماه سپتامبر اقدامات لازم را برای تامین نظر آنان انجام دهد.


فیس‌بوک پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با راه‌اندازی سیستم تشخیص چهره‌ها قوانین مرتبط با حریم خصوصی در اتحادیه اروپا را نقض نکرده است: "ما در مذاکرات‌مان با مقام‌های اروپایی به توافق رسیده‌ایم که این سیستم را به‌گونه‌ای توسعه دهیم که پیش از پیشنهاد تگ کردن دوستان‌شان در فیس‌بوک، نوتیفیکیشن‌های لازم را دریافت کنند."


با این حال، این استدلال برای بسیاری از متخصصان قانع‌کننده نبود. در پی اعمال فشار از سوی متخصصان و مسئولان اروپایی، فیس‌بوک پذیرفت که فعال کردن این امکان برای کاربرانی که از اول ماه ژوئیه به این شبکه اجتماعی می‌پیوندند را متوقف کند، اما تکلیف کسانی که از پیش عضو فیس‌بوک بوده‌اند هنوز مشخص نیست و بحث بر سر آن ادامه دارد.

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:27 - 0 تشکر 523041

"مبین نت" مشتری مداری را از دستور کار خود خارج کرد!



شرکت ارتباطات مبین نت تنها اپراتور سراسری وایمکس در ایران مدتی است برخلاف سنت معمول و رایج در شرکت‎های سرویس دهنده عمومی، رویکرد غلطی را در پاسخگویی به مشترکین و اصحاب رسانه در پیش گرفته است.



به گزارش سیتنا، محمد فواد رحمان سرشت مدیرمسوول پایگاه اطلاع رسانی ICTPRESS، طی یادداشتی که نسخه‎ای از آن در اختیار سیتنا قرار گرفته، افزوده است: این شرکت که از مرداد ماه 1389 پا به عرصه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت گذاشته است به نظر می رسد با ورود به سومین سال فعالیت خود مشتری مداری را از دستور کار خود خارج کرده و در پاسخگویی به 300 هزار مشترک این شبکه  مسیر مخالف را طی می‎کند و البته از پاسخ گویی به خبرنگاران نیز امتناع می ورزد.



در سال جاری کمتر مشترکی را می توان یافت که توانسته باشد با یک هفته تماس مداوم با شماره 096790 مشکلات خودرا به گوش مسئولان این شرکت رسانده باشد و کمتر خبرنگاری را می توان یافت که اطلاعاتی از روابط عمومی این شرکت گرفته باشد.



شاهد این مدعا می تواند اقدام به یک تماس با call center این اپراتور از سوی شما مشترکین گرامی باشد و یا تلاش برای ارتباط با روابط عمومی این شرکت معظم از سوی خبرنگاران محترم. این درحالی است که نوع مشکلات مشترکین این شرکت که تماس با مرکزتماس را ایجاب می کند حدیث دیگری است که به آن نپرداخته ایم.



یک مورد از هزاران مشکل وایمکس مبین نت



نگارنده اواخر سال گذشته در طرح ارائه اینترنت پرسرعت جیبی به خبرنگاران اقدام به خرید سرویس یاد شده برای خود و یکی از خبرنگاران دفتر نمودم آن هم از نوع دو ساله آن.


فارغ از اینکه این شرکت در زمان عقد قرارداد با توجه به وعده ارائه اینترنت پرسرعت 128 کیلوبیت تا مرز 512 کیلو بیت برثانیه از مستند سازی آن به صورت کتبی در بندهای قرارداد امتناع ورزید و آن را به عنوان اینترنت با سرعت 128 کیلو بیت برثانیه مکتوب و با عنوان اینترنت 512 کیلو بیت شفاها ذکر کرد تا به راحتی از زیربار تعهد بر ارائه سرعت 512 کیلو بیت فرار کند.



به هر تقدیر برخی از مشکلاتی که در استفاده از این سرویس مواجه بوده ام عبارتنداز:


ترکیدگی مودم خبرنگار دفتر که تعویض آن هفت خوان رستم را یادآوری می کرد.
عدم آنتن دهی در بسیاری از نقاط شهر تهران
قطعی مکرر سرویس اینترنت
نوسان بسیار زیاد سرعت
کاهش مقطعی کیفیت
عدم دانلود آسان در مواقع متعدد
قطعی سیگنال مودم
ناتوانی در تماس با پشتیبانی مبین نت
ناتوانی درتماس و ملاقات با روابط عمومی
و بالاخره مشابه تجربه بسیاری از مشترکین سرویس های وایمکس مبین نت قطع کامل سیگنال دریافتی وایمکس



در طول مدت استفاده از این مودم که به کمتر از 6 ماه محدود شد با بسیاری از کاربران سرویس گفت و گو کردم اغلب آن ها از موارد زیر گله دارند:


کیفیت و سرعت سرویس
کیفیت باطری مودم
عدم شارژ کامل و مناسب با پورت USB
درحالی که یکی از مهم ترین مزیت های این مودم شارژی بودن آن است که در تبلیغات شرکت مبین نت مورد تاکید قرار می گیرد.


شاکیان این سرویس اذعان دارند که این مودم ها باطری خوبی ندارند و باید سعی کرد تا بیشتر از طریق اتصال مستقیم مودم به جریان برق شهری بهره گرفت تا در حسرت تهیه باطری بک آپ که در بازار گیر نمی آید، نماند.


و مشکل مشترک میان همه کاربران، ناتوانی در برقراری ارتباط با مراجع پاسخگو درمبین نت بوده و هست.



القصه ... مدیران اجرایی شرکت ارتباطات مبین نت گویا مدتی است تصمیم دارند به میزان افزایش تجربه و سابقه این شرکت، از میزان توجه به مشتریان خود بکاهند و البته باید گفت در این مسیر موفق نیز بوده اند. چرا که سال های اول و دوم این گونه بی توجهی دراین شرکت دیده نمی شد. به نظر می رسد ظرفیت پاسخگویی این شرکت به میزان افزایش تعداد مشترکین افزایش نیافته است.



اعتراف می کنم بنده به عنوان یک خبرنگار همه تلاشم را بکار گرفتم تا مشکلم را از طریق پشتیبانی مبین نت حل کنم و چون نتوانستم به روابط عمومی پناه بردم .


وقتی نتوانستم مدیر روابط عمومی را بیابم و یا لااقل تلفنی مشکلم را مطرح کنم به مدیران بالاتر متوصل شدم و چون موفق نبودم قلم خبرنگاری را بکار گرفتم و اگر پاسخ نیابم به ناچار به مراجع قانونی متوصل خواهم شد.



وقتی من در کسوت خبرنگار این حوزه نمی توانم پاسخی برای مشکلات عمومی و حتی شخصی مربوط به این سرویس بیابم وای به حال کاربران دیگر که راه حل های پی گیری خبرنگاری را هم نمی دانند.



من برای دریافت پاسخ از اغلب ابزارهای ارتباطی در عصر جامعه اطلاعاتی و ارتباطات استفاده کردم . از پست الکترونیک گرفته تا تلفن ثابت. آنهم برای برقراری ارتباط با مدیر روابط عمومی این شرکت که باید راحت ترین کار در این گونه شرکت ها باشد. اما پس از گذشت بیش از 10 روز دریغ از یک پاسخ حتی اتوماتیک یا با واسطه ؟



مدیران شرکت ارتباطات مبین نت یا از نوع سرویس دهی خود بسیار مطمئن هستند و یا پاسخ گویی به مشترکین  از جمله خبرنگاران را شایسته خود نمی دانند!



آن ها نه پاسخ الکترونیکی می دهند و نه از طریق تلفن می توان آن ها را پیدا کرد . از برگزاری نشست خبری یا کنفرانس های مطبوعاتی هم که خبری نیست . اطلاعیه یا خبری هم از این شرکت بیرون نمی آید؟



پشتیبانی این شرکت هم پس از دههابار مواجهه با بوق اشغال وقتی ارتباط برقرار می شود پاسخ می دهد: این مودم ها اغلب مشکل دارند و باید تعویضشان کرد.


مهندسان پشتیبانی این شرکت در اقدامی سوال برانگیز می گویند با دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی باید تماس بگیرید و درخواست کنید کارشناس فنی آن ها به محل استفاده بیایند تا مشکل فنی مودم را بر طرف کنند ، آیا منظورشان تعویض مودم از سوی کارشناس فنی دفاتر در محل مورد استفاد مودم است یا این که کارشناس فنی دفاتر باید سیگنال را برای مودم به صورت دستی وصل کند!


آیا دفاتر پیشخوان خدمات دولت، کارشناس فنی برای اعزام به محل و رفع مشکلات مودم های جیبی مبین نت در اختیار دارند؟


به نظر شما قرارداد دوساله ارائه سرویس پرسرعت وایمکس سیار مبین نت با ممنوعیت های اعلام شده ارائه اینترنت در سطح شهر  و معابر عمومی و همچنین راه اندازی اینترنت ملی یا پاک که به قول دبیر شورای عالی فضای مجازی هر چه می خواهید اسمش را بگذارید ، چگونه و با چه شرایطی در ادامه و بر طبق قرارداد ارائه خواهد شد؟


اما اندکی دیگر صبر می کنیم تا شاید مدیران محترم شرکت ارتباطات مبین نت ،به طرح رسانه ای مشکلات وایمکس مبین نت پاسخ دهند !

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:27 - 0 تشکر 523042

اپل باارزش‌ترین برند تاریخ شد



شرکت اپل با ارزش مجموع 622 میلیارد دلار به عنوان با ارزش‌ترین برند تاریخ که سهام آن در بورس معامله می‌شود، معرفی شد.


به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، یش از این شرکت مایکروسافت با ارزش بازاری 618 میلیارد و 900 میلیون دلاری عنوان با ارزش‌ترین برند جهان را در میان برند‌هایی که سهام آنها به طور عمومی در بورس عرضه شده بود، در اختیار داشت. 



این عنوان از سال 1999 که ارزش برند مایکروسافت به 618 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید تا کنون در اختیار این شرکت بوده و این در حالی است که در حال حاضر ارزش برند مایکروسافت به 258 میلیارد و 200 میلیون دلار کاهش یافته است. 



اکنون اپل موفق شده است با ارزش بازاری 622 میلیارد دلاری این عنوان را از آن خود کند.



ارزش بازاری هر برند بر اساس میزان سهام آن شرکت در بازار سهام ضرب در ارزش سهام آن محاسبه می‌شود.



اپل در ماه اوریل سال جاری میلادی توانسته بود به ارزش بازاری 600 میلیارد دلاری دست پیدا کند و طی سه ماه گذشته ارزش سهام این شرکت 25 درصد افزایش داشته است.

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:28 - 0 تشکر 523043

وزیر ارتباطات: پارازیت‌های اخیر خطرناک و منشاء آن ناشناخته است!



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ارسال پارازیت ربطی به این وزارتخانه ندارد، گفت: پارازیت‌های اخیر از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست.


به گزارش سیتنا، رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت درباره ارسال پارازیت‌ها در سطح کشور، تصریح کرد: پارازیت‌های ارسالی ربطی به  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و به طور جدی پیگیر این مساله هستیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در ارتباط با این موضوع  به دفعات مکرر گزارشی درباره پارازیت‌های تلفن‌های همراه برای نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کرده‌ایم.


به گفته وی با توجه به اینکه پارازیت‌های اخیر از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده، این وزارتخانه درصدد کشف منشاء ارسال پارازیت‌ها است.


تقی‌پور با ابراز بی‌اطلاعی در مورد منبع ارسال این پارازیت‌ها، بیان کرد: قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.


این مقام مسئول با تاکید مجدد بر اینکه ارسال این پارازیت‌ها از سوی این وزارتخانه نیست حاضر به پاسخگویی بیشتر در این مورد نشد.

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:35 - 0 تشکر 523045

در تماس با 118چه شماره هایی را جستجو می کنید؟ فراز و نشیب 118 از نزدیک



در طول روز بسیاری از مردم، متناسب با نیاز خود، با 118 تماس می گیرند و شماره مورد نظر راسوال می کنند. اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه کرده ایم که تماس های مردم با 118 و پیگیری شماره ها و تماس ها، در واقع به معنای کسب وکار و دغدغه های مردم است.



به گزارش سیتنا به نقل از بولتن نیوز، برخی به دنبال کارهای اداری خود هستند، برخی می خواهند مسائل و دغدغه های زندگی خود را حل کنند، برخی دیگر به دنبال مسائل آموزشی فرزندان و یا اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، بیشترین تماس ها با کجاست. چه ساعتی بیشترین حجم تماس ها با 118 را داریم و چه زمان و چه روزهایی تماس ها بیشتر می‎شود؟

آیا می‎دانید که هر اپراتور روزانه به چند تماس گیرنده پاسخ می دهد و آیا می دانید که علت اصلی عدم دسترسی به برخی شماره ها،خودما هستیم که شماره ها را در اختیار 118 قرار نداده ایم و.....

برای پاسخ به این سوالات و فرازونشیب های  118از نزدیک در بازدیدی از این مرکز، و گفت وگویی با مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران، با مسائل مختلف 118 تهران آشنا شدیم.


جناب آقای عباس ابوالقاسمی  آزاد مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران، اولین سوالی که برای ما مطرح است این که پرسنل مرکز 118 چند نفر هستند و در چند مرکز کار می کنند. 



حدود 800 نفر در سه شیفت کاری و در 13 مرکز کار می کنند. 


در ساعات پیک چه میزان تماس ثبت می شود و تاچه حد قادر به پاسخ گویی هستید؟



در ساعات شلوغ مانند 11 تا 14 تعداد تماس ها در برخی روزها تا 200 هزار در ساعت تماس ثبت شده است و به حدود  40 تا 50 هزار تماس پاسخ گفته می شود. به عبارت دیگر، در این ساعت، هر متقاضی به طور متوسط 4 بار تماس می گیرد و یک بار موفق می شود با اپراتور صحبت کند و شماره مورد نظر را بپرسد.


یعنی از 4تماسی که شما می گیرید حدود 3 تماس در سکوت است و چهارمی جواب می دهد. 



اما در ساعات غیر شلوغ یا غیر پیک، با تماس اول موفق می شوید با 118 صحبت کنید. نگاهی به آمار  روزهای جمعه و اول هفته به خوبی وضعیت را نشان می دهد.



به عنوان مثال در روز جمعه 20 مرداد 91 در ساعت 11 تا 12 روز حدود 10 هزار تماس گرفته شده که 8986 تماس جواب داده شده است یعنی تقریبا در تماس اول مردم موفق شده اند شماره 118 را بگیرند و زنگ خورده و جواب گرفته اند 

اما در ساعت پیک روز یکشنبه 15 مرداد 91 در ساعت11 تا 12 روز حدود 116 هزار و 328 درخواست صورت گرفته و 44 هزار و 129 جواب داده شده است . یعنی به حدود 38 درصد درخواست یا شماره گیری 118 جواب داده شده است. به عبارت دیگر هر متقاضی به طور متوسط 2 تا 3 بار شماره 118 را گرفته و در تماس دوم یا سوم موفق شده درخواست خود را مطرح کند.


آماری در مورد تماس های روزهای هفته و روزهای شلوغ سال دارید؟ چه زمان هایی شلوغ تر است؟



هر روز از ساعات 10 تا 14 شلوغ و پیک کار است. 

تابستان ها از سایر فصول سال شلوغتر است. در تابستان از ساعت 7 عصر تا 10 شب نیز جزو ساعات پیک است و مردم از مراکز تفریحی و سینما و... سوال می کنند.


آیا از مراکز کسب و کار پولی بابت اعلام شماره تلفن آنها به مردم دریافت می کنید؟



در مقطعی اعلام کردیم که شماره تلفن های مغازه ها، کسب وکارها وشرکت ها بدون دریافت هزینه، اعلام می شود در آن سال ها، اکثر کسب وکارها شماره خود را اعلام کردند و شماره آنها به مردم و متقاضیان اعلام می شد یعنی اگر تعمیرکار، قنادی یا هر کسب وکاری را مردم سوال می کردند، شماره متناسب با محل زندگی متقاضی، ارائه می شد. 

اما بعد از مدتی قرار بر این شد که بابت اعلام شماره تلفن های کسب وکار، ماهانه 500 پالس روی قبض تلفن ثابت، محاسبه شود و صاحبان کسب وکار، تمایل خود را اعلام کنند. در این مقطع تنها 2 تا 3 درصد یعنی 2تا 3 هزار در 100 هزار شماره تلفن نظر مثبت داشتند و اعلام کردند که موافق پرداخت این هزینه هستند. اما حدود 97 درصد موافق نبودند. 

جالب این است که بخشی از شغل های پردرآمد اعتراض داشتند و معتقد بودند که چون شغل مهمی دارند  و به مردم خدمت می کنند، نباید هزینه ای از آنها گرفته شود. در حالی که متناسب با اعلام شماره تلفن  و افزایش سطح درآمد آنها، طبیعی است که رقمی اندک از آنها بابت اعلام شماره آنها به مردم در 118 دریافت شود. 


ترکیب شماره تلفن هایی که مردم تقاضای اعلام شماره تلفن های آنها را دارند چگونه است. مردم بیشتر شماره تلفن های افراد حقیقی و فامیل و دوست و آشنا را می خواهند یا شماره تلفن های کسب وکار و سازمان های دولتی و... را؟

از حدود 6 میلیون شماره تلفن که در شهری مانند تهران داریم حدود 5.5 میلیون شماره تلفن مربوط به اشخاص حقیقی، منازل و... است و حدود 500 هزار شماره تلفن مربوط به دوایردولتی، تعمیرگاه ها، مراکز درمانی و تفریحی و... است.


اما جالب این است که 97 درصد متقاضیان، متناسب با شغل و کسب وکار خود و نیاز به نهادهای دولتی و مدنی، درخواست اعلام شماره تلفن را دارند اما تنها 3 درصد به دنبال اعلام 5.5 میلیون شماره تلفن افراد حقیقی هستند. 



به عبارت دیگر، مردم به خاطر سهم بالای کسب وکار، دوایر دولتی و سازمان ها وشرکت ها و برندهای مختلف در زندگی امروز، به دنبال شماره تلفن هایی هستند که کار وزندگی را به پیش ببرند وکمتر به دنبال شماره تلفن اشخاص و دوست و آشنا وفامیل هستند. هر یک از بخش های کسب وکار و نهادهای دولتی و خصوصی چه سهمی از اعلام شماره تلفن ها توسط 118 دارد و مردم بیشتر از چه شماره تلفن هایی سوال می کنند؟

 حدود 16 درصد از تماس های مردم از 118 مربوط به اعلام شماره تلفن دوایر دولتی است، که از سازمان های مختلف، وزارتخانه ها، اداره جات و... می پرسند. 



بعد از دوایر دولتی، مراکز درمانی و بهداشتی، بیمارستان و داروخانه و... بیشترین  سهم را دارند که حدود 15 درصد است. 

مراکز خدماتی مختلف نیز حدود 13 درصد تماس ها را به خود اختصاص داده اند. 

موسسات مالی و اعتباری، بانک ها و صندوق های قرض الحسنه و... نیز به خاطر ماهیت و نقش آنها در بازار پول کشور، حدود 10 درصد کل تماس های مردم با 118 را شامل می شوند که نشان دهنده سهم عمده بانک ها از تماس های مردم است.


مراکز حمل و نقل و باربری، آژانس های مسافرتی و مسافربری داخل شهر و خارج شهر و... نیز سهم عمده ای از تماس ها دارند و 8 درصد کل تماس ها را به خود اختصاص داده اند. 



مراکز آموزشی، دانشگاه، آموزش و پرورش، مدرسه، موسسات آموزشی و پژوهشی، نیز حدود 7 درصد تماس ها را شامل می شود. 

همچنین مراکز تفریحی، گردشگری، هتل ها، مکان های اقامتی، رستوران ها و... سهم 7 درصدی از تقاضای مردم دارد . 



6 درصد کل تماس ها نیز به نمایندگی های مجاز و تعمیرگاه های کالاهای صاحب برند، ماند خودروسازان، لوازم خانگی و سایر برندها اختصاص دارد و شرکت ها انتظار دارند که متناسب با آدرس و محل آنها، شماره تلفن آنها اعلام شود تا کسب و کار آنها نیز رونق بیشتری داشته باشد.



مراکز قضایی، نظامی و انتظامی، کلانتری ها، دادگاه ها و... نیز حدود 5 درصد کل تماس های 118 را شامل می شود که نشان دهنده حجم قابل توجهی از تماس هاست که به این امور اختصاص دارد. 



مراکز فرهنگی و مذهبی، مساجد، امور خیریه و... نیز 4 درصد کل تماس ها را به خود اختصاص داده است.




مطبوعات و رسانه ها نیز سهم 2 درصدی از کل تماس ها دارند. 

 و سهم افراد حقیقی و منازل مردم تنها حدود 3 درصد کل تماس ها را به خود اختصاص داده است.
مرکز شما علاوه بر 118 چه شماره تلفن ها و خدماتی را ارائه می دهد؟



علاوه بر 118 که عمده کارماست، از طریق شماره تلفنهای 126 و 195 اعلام شماره تلفن در سطح بین المللی و گرفتن شماره انجام می شود که بابت هزینه این ارتباط  1 دقیقه به کل زمان تماس اضافه می شود 


کل تماس هایی که در طول یک ماه با 118 انجام می شود تقریبا چه میزان است و در چه روزهایی بیشتر است؟



در ماه حدود 10 تا 11 میلیون پاسخ گویی به مردم داریم که روزانه به طور متوسط 300 تا 500 هزار تماس پاسخ داده می شود. 



تماس ها معمولا در روزهای شنبه اول هفته بیش از روزهای دیگر است و در روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و... به تدریج کمتر می شود و روز جمعه از همه کمتر است. 



پیک کار شما در چه ساعتی است؟



پیک کار 118 در ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر است. 


آیا با شکایت یا گله مندی از سوی مراکز کسب وکار مواجه هستید؟



برخی فعالیت ها مانند قالی شویی ها یا مراکز تعمیراتی شکایت یا گله دارند که چرا شماره آنها کمتر اعلام شده یا شماره شخص دیگری اعلام شده است. 

دلیلش این است که این مراکز در سطح شهر پخش هستند و ما متناسب با آدرس و امکاناتی که در دسترس داریم، شماره ها را اعلام می کنیم. به همین خاطر اگر مشتری سوال کند که شماره تعمیرگاه لوازم خانگی می خواهد  و مثلا تعمیرلباس شویی و مثلا لباس شویی آ ا گ، در آن صورت انتخاب ساده تر انجام می شود اما اگر به طور کلی سوال کند در آن صورت تعداد بیشتری شماره تلفن در دسترس است و ممکن است یک شماره اعلام شود و شماره چند تعمیرگاه اعلام نشود و ما تلاش می کنیم که متناسب با آدرس و تقاضای مشتری شماره را اعلام کنیم.

آیا ممکن است که کسی شماره تلفن بخواهد و آدرس را هم از شما بگیرد؟



در مورد مراکز عام المنفعه مانند بیمارستان ها، کلانتری ها، سفارتخانه ها و... اجازه اعلام آدرس را داریم اما در مورد افراد حقیقی چنین سرویسی نداریم. 

یعنی به محض اعلام شماره تلفن ها، آدرس نیز در پایان اعلام می شود. 


اگر تماس گیرنده، شماره تلفنی را درشهرستان های کشور از شما بخواهد، این امکان تاچه حد موجود است؟



در مرکز 118 تهران، اعلام شماره تلفن های تمام کشور امکان پذیر است. علاوه براین، متقاضی می تواند با گرفتن شماره کد هر شهرستان، به تعداد شماره تلفن های ثابت مثلا 7 رقم 3 شماره گیری کند مثلا 3333333 برای شهرستان ها حکم 118 آن شهرستان را دارد و مردم با گرفتن کد و این تعداد شماره، امکان دریافت شماره تلفن مورد نظر خود در شهرستان ها را دارند. 



118 تهران در چند نقطه از شهر پراکنده است؟



قبلا کل سرویس 118 تهران در همین مرکز در خیابان اکباتان متمرکز بود و حدود 300 تا 500 نفر در هر شیفت کاری در این مرکز کار می کردند. 

اما به تدریج کل نیروی 118 در حدود 13 مرکز پراکنده شدند و همه این مراکز به هم مرتبط هستند و به صورت اتوماتیک، تماس هر متقاضی با یکی از مراکز یا پرسنل مرتبط می شود. 



چند سرور این مراکز را به هم مرتبط ساخته است؟



علاوه بر این که هر مرکز برای خود یک سرور دارد که تمام پرسنل مرکز و کامپیوترها را به هم وصل می کند و تماس های مشتریان را برقرار می کند، 4 سرور بزرگ در تهران هدایت کلی این مراکز را به عهده دارد و اگر مشکلی برای یک سرور ایجاد شود سرورهای دیگر کنترل کل شبکه را به عهده دارند. 


اگربه هر دلیل ارتباط ها قطع شود یا سیستم دچار مشکل شود، چگونه مشکل را برطرف می کنید؟



پیش بینی های لازم دیده شده و به طور مستمر کنترل و نظارت می شود.

و اگر مشکلی برای یک مرکز ایجاد شود به طور اتوماتیک تماس ها با سایر مراکز برقرار می شود تا به محض برطرف کردن ایراد، مرکز قطع شده وارد سیستم شود.
هر یک از پرسنل در طول روز جوابگوی چند شماره تلفن است و در چند شیفت کاری کار می کنند؟



ما سه شیفت کاری داریم که البته در ساعت های مختلف برنامه ریزی شده است. یعنی عده ای از 6 صبح، عده ای 7 ، عده ای 8، 9 یا 10 صبح به پرسنل اضافه می شوندو برنامه ریزی شده تا در ساعت پیک یعنی ساعت 10 تا 14، بیشترین تعداد پرسنل را داشته باشیم . 

در ساعات عصر یا شب نیز دو شیفت کاری داریم که معمولا در شیفت صبح از پرسنل زن ودر شیفت های عصر و شب فقط از پرسنل مرد استفاده می شود. 

هریک از پرسنل در یک شیفت کاری حدود 400 تا 600 تماس را پاسخ می گوید. 



از نظر فصل های سال، چه فصلی بیش از بقیه تماس دارید؟



در فصل تابستان، به خاطر این که مدرسه ها تعطیل است و مردم به دنبال انجام کارهای اداری و زندگی هستند وهمچنین در ساعات عصر که می خواهند از بلندی روز استفاده کنند و به سینما، رستوران و مراکز تفریحی بروند، تماس ها بیشتر است اما در زمستان کمتر می شود. 

البته تماس های هر روزه اداری و شرکت ها ،در ساعات 10 صبح تا 14 همچنان زیاد است اما در تابستان ها کلا بیشتر از پاییز و پاییز بیش از زمستان است. 


پرسنل چگونه تماس ها را جواب می دهند؟



هریک از پرسنل 118 به محض ایجاد ارتباط خود از طریق وصل کردن فیش گوشی خود به کامپیوتر، در مدار تماس ها قرار می گیرند و کامپیوتر به طور اتوماتیک تماس ها را برقرار می کند و پرسنل به طور مستمر در حال پاسخ گویی هستند.

یعنی به محض دریافت پیام مشتری، ارتباط گویای کامپیوتری را وصل می کنند. مثلا سوال می شود بیمارستان دی شماره .... و آدرس هم در موارد عام المنفعه گفته می شود.

اما به محض آن که نوار برای متقاضی شروع به گفتن شماره می کند، تماس دیگری به گوشی پرسنل ما وصل می شود و شماره دیگری را درخواست می کنند و پرسنل ارتباط را با کامپیوتر گویا برقرار می کنند. یعنی هر یک پرسنل ممکن است به طور همزمان قادر به پاسخ گویی به دو تا سه درخواست مشتریان باشند. زیرا نوار صدای ضبط شده بخشی از کار پاسخ گویی را انجام می دهد و قطع می شود. 



در نتیجه هریک از پرسنل به طور متوسط 400 تا 600 تماس را در هر شیفت پاسخ می دهند. 



کار سختی دارید. روزی 400 تلفن و پشت سرهم، خیلی مشکل است. نظر همکاران شما چیست؟



اپراتور تلفن در همه جای دنیا کار سختی است اما جالب این است که این کار هر روزه و 400 تماس متفاوت باهم، در ردیف شغل های زیان آور شناخته نشده است. نکته این است که همه نوع آدمی از افراد خونسرد و آرام و کند تا افراد با عجله، عصبی، گرم وسریع به 118 زنگ می زنند، برخی با سرعت انتظار دریافت اطلاعات دارند یا تند صحبت می کنند. برخی نیز آرام هستند. 



پس شغل پر خاطره ای است!

بله، گاهی بچه ای زنگ می زند و می گوید مادرم در منزل نیست تنها هستم و گریه می کند. گاهی پیرمرد یا پیرزنی تماس می گیرد و دردل می کند.
این نوار صدای ضبط شده با صدای چه کسانی ضبط شده است وکجا این کار را انجام می دهید؟



نوار صدای گویای شماره تلفن ها، در مرکز صداو سیما و از طریق دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته صداو سیما آماده شده و یکبار پر شده است و اگر اصلاحاتی داشته باشد به تدریج انجام می شود. 

هر شخص حقیقی و حقوقی که شماره ای با خود اختصاص داده است یکبار توسط صدای گویا ضبط شده و هر بار که متقاضی شماره را بخواهد با ارتباط دادن پرسنل ما، همان صدا پخش می شود مگر این که اصلاحاتی داشته باشد که به تدریج در دستور کار قرار می گیرد.



مشکلی که برخی مردم در رابطه با مراکز و شرکت ها دارند این است که مثلا من شماره تلفن مدیریت و روابط عمومی شرکتی مانند  شاتل را می خواهم اما 118 تنها شماره تلفن خدمات پس از فروش یا فروش را وصل می کند. در این موارد مردم چگونه می توانند مشکل خود را حل کنند، چون نه شماره تلفن شرکت را دارند نه آدرس را می شناسند.



طبق قانون و مقررات مخابرات، هر شخص حقیقی و حقوقی یک یا چند شماره تلفن را به نام خود ثبت کرده است و ما نمی توانیم راسا نسبت به تکمیل شماره تلفن های شرکت ها و مراکز اقدام کنیم. 

این کار باید با تقاضای مراکز و شرکت ها انجام شود مثلا شرکتی اعلام می کند که می خواهد شماره های واحد فروش، خدمات، مدیریت، روابط عمومی، آدرس و... به طور جداگانه در 118 موجود باشد. در آن صورت باید فرم ها و مجوزهای خاص آن را ارائه دهد. 

شرکت ها یا تلفن خانه دارند یا هر خط را به یک اداره یا بخش ارتباط می دهند و ما متناسب با نظر شرکت ها باید هر خط را به نام آن بخش مورد نظر ثبت کنیم. 



براین اساس، مشکل باید توسط صاحب شماره تلفن حل شود اگر شرکت نخواهد مشکل مردم را حل کند و بخش های مختلف را با یک شماره مشخص کند، 118 نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد. 

البته برخی شماره های دولتی و عامل المنفعه تفکیک شده و شماره هر بخش مشخص است اما برای شرکت های بزرگ و خصوصی، باید هر بخش توسط شماره خاص خود تفکیک شود و شرکت ها باید این موضوع را تقاضا بدهند و صحت آن نیز باید تایید شود تا مردم دچار مشکل و سردرگمی نشوند. 



به عنوان مثال، اگر کسی ادعا می کند که تعمیرکار لوازم خانگی است باید مجوز کسب وکار خاص آن را ارائه دهد و اگر اعلام کند که متخصص ماشین لباسشویی آاگ است در آن صورت باید مجوزی که نشان دهد نماینده متخصص آن کالای خاص است را ارائه دهد تا 118 به هنگام معرفی شماره تلفن به مشتری، با مشکلات بعدی مواجه نشود. 

زیرا اگر تعمیرکار تنها ادعا کند که متخصص کالای خاص است اما در عمل خسارت به مردم وارد کند، مشتری از 118 انتقاد خواهد کرد. به همین منظور، اگر تعمیرکار یا یک شرکت عمومی باشد مجوز عمومی و اگر تعمیرکار یا شرکت یک برند خاص باشد باید مدارک آن را ارائه دهد تا به هنگام ارائه شماره تلفن به مشتری، مشکلات بعدی ایجاد نشود. 


هزینه خدماتی به این گستردگی چقدر است و شما چرا از این محل درآمد کسب نمی کنید؟


هزینه این خدمات با این همه مرکز و پرسنل در سطح تهران،  حدود 15 میلیارد تومان است علاوه بر حقوقی که به پرسنل پاسخ گو می دهیم. یک تیم نظارت و کنترل داریم که نظارت کمی و کیفی بر پرسنل دارند. مرکزی نیز برای دریافت و بررسی مدارک اشخاص حقیقی  و حقوقی داریم که باید مدارک را به خوبی بررسی کنند تا مثلا داروخانه، مدارک خود را ارائه دهد تا شماره تلفن اعلام شده برای داروخانه، درست منطبق بر تخصص آن شماره تلفن باشد و شماره اشتباهی به مردم ارائه نشود.


اگر مردم از 118  شکایت داشته باشند باید به کجا مراجعه یا تماس بگیرند؟



شماره تلفن 196 مخصوص بررسی مشکلات وشکایت از 118 است. یک تیم مخصوص نظارت کیفی و کمی بر 118 داریم که اگر پرسنل ایرادی در کار آنها باشد و بداخلاقی کنند یا کم کاری کنند، با تذکر تیم نظارتی مواجه می شوند یا به طور موقت از کار برکنار می شوندو در صورت تکرار بیشتر  اخراج می شوند.



از کجا متوجه می شوید که حق با چه کسی است؟



ما به پرسنل توصیه کرده ایم که در هر شرایطی حتی پرخاش کردن مشتری، پاسخ نامناسب ندهند و دعوا نکنند.

کل متن مکالمات بر اساس تاریخ و ساعت کاملا ضبط می شود و هر شکایتی قابل پیگیری از طریق نوار ضبط شده است. 

کل مکالمات مشتری و پرسنل ضبط می شود تا اگر مشکلی یا شکایتی وجود داشت قابل رسیدگی باشد. گروه ناظر به صورت رندوم و یکی در میان، نظارت می کند تا مطمئن باشند که تماس ها و پاسخ ها درست انجام شده و اشکالی ندارد.

برای اعلام تلفن مراکز کسب و کار چه نرخ هایی را اعلام کرده اید؟



در تهران  500 پالس به هزینه قبض تلفن ثابت اضافه می شود. مثلا برای تعمیرکار ها 500 پالس اضافه می شود که حدود 2500 تومان است و این رقم در مقایسه با خدمات و رونق کسب وکار مردم چیزی نیست. 

اگر اعلام شماره تلفن های کسب وکار به درآمدمنجر شود  بخشی از هزینه های 118 تامین خواهد شد و امکان ارائه خدمات بهتر به مردم نیز خواهد بود. 



در هر شیفت چند نفر در مرکز 118 کار می کند ؟

در شیفت صبح و ساعت پیک تا حدود 500 نفر، شیفت عصر حدود 300 نفر و شیفت شب حدود 100 نفر کار می کنند. 


قبل از کامپیوتری شدن مرکز 118 که اکنون 6 میلیون شماره تلفن را ثبت کرده است قبلا چگونه شماره ها را ثبت و اعلام می کردند؟



تعداد شماره تلفن ها در یک دوره ای کم بوده و کل شماره های تهران در یک کتابچه ثبت شده بود و این کتابچه ها نیز در دسترس مردم بود. 

بعدها که شماره زیاد شد، گردونه مورد استفاده قرار گرفت و از طریق گردش گردونه، اپراتور به شماره های مختلف دسترسی داشت . شماره ها به صورت ریز روی کاغذ ثبت شده بود و با بزرگنمایی شماره بزرگ تر می شد و اپراتور آن را می خواند 

در یک دوره ای نیز میکرو فیلم استفاده می شد و  میکروفیلم با بزرگنمایی امکان مشاهده شماره را فراهم می کرد.

در حال حاضر حدود 27 میلیون شماره تلفن در کشور ثبت شده که 20 میلیون آن در شبکه 118 برای ارائه به مردم موجود است و 118 تهران می تواند این  20 میلیون شماره را به مردم ارائه دهد. 



اگر کسی مایل نباشد که شماره اش به مردم ارائه شود چگونه باید این کار را انجام دهد؟



با مراجعه به مراکز شماره تلفن و اعلام اسناد مالکیت، فرمی را پر می کندو اعلام می کند که نمی خواهد شماره اش اعلام شود ما به این شماره تلفن کد 2 می گوییم و اعلام می کند که مشمول مزاحمت تلفنی، سرویس ویژه، عدم اعلام 118، اعلام روی سایت، باز شدن شماره در 118 یا بسته شدن شماره در 118 و.... شود و ما متناسب با درخواست مشتری، این کار را انجام می دهیم. 



مشتری برای هر یک از این موارد باید به مرکز تلفن مراجعه کند؟



خیر، در حال حاضر مشتری می تواند با ثبت نام در سایت مخابرات، درخواست ارائه خدمات کند و یک روز با مراجعه به مرکز مخابرات و اعلام هویت، 

و دریافت پس ورد، هر بار که خدماتی نیاز دارد از طریق سایت می تواند آن خدمات را فعال کند. 



***

به دنبال انجام مصاحبه، دیداری از سالن مرکز که اپراتورها مشغول کار بودند داشتیم و از برخی از کارمندان سوال کردیم که شغل اپراتوری118 را چگونه می بینند وچالش ها و جذابیت های آن چیست؟



مریم، یکی از خانوم هایی که در بخش جوابگویی به تلفن های 118 کار می کند، می گوید 17 سال است که سابقه اپراتوری دارم. کار بسیار سختی است و هر روز باید جوابگوی تلفن های زیادی باشیم . البته  حجم اصلی کار حدود 3 تا 4 ساعت است اما واقعیت این است که فکرما خسته می شود، اما در عین حال لذت بخش است زیرا صحبت با مردم و تنوع تماس ها و صداها و نکاتی که مطرح می کنند، و احساس خدمت به مردم لذت بخش است. 



نسیم یکی دیگر از اپراتورها، می گوید: گاهی افراد زنگ می زنند و جوک می گویند، یکی زنگ می زند و کد بندرعباس را می خواهد اما آهنگ بندرعباسی برای ما پخش می کند، مزاحم تلفنی های جالبی داریم.



خلاصه آن که 118 مانند یک آموزشگاه و دانشگاه است که مسائل و صداو گفته های مردم، کلی تجربه به ما داده است و پختگی اپراتور را موجب می شود.



اکرم اپراتور دیگر نیز معتقد است که این کار هوش زیادی می خواهد تا اپراتور بتواند این همه تماس و حالت های مختلف مردم و احساسات متفاوت را مدیریت کند و فردا نیز قادر باشد که دوباره سرکار بیاید. 

یک روز پیرزن تنهایی تماس گرفته بود و از تنهایی می ترسید.  

بچه ای که تنها بود و می ترسید، تماس گرفته بود و ما کلی دلداریش دادیم تا از تنهایی دراید .


پنج شنبه 2/6/1391 - 10:5 - 0 تشکر 524373

معرفی بدترین شغل در گوگل



کارمندانی که در کار فیلترینگ محتوایی در سایت گوگل هستند، عنوان بدترین شغل را در این کمپانی اینترنتی به خود اختصاص داده اند.
به گزارش سیتنا به نقل از خبرآنلاین، بحث محتوا در سایت گوگل و فیلتر کردن محتواهای تعریف شده از بدترین شغل ها در بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی دنیا است و کسانی که با این موضوع دست به گریبانند، سخت ترین شغل را دارند.
مردم چیزهای وحشتناک و بسیار وحشتناکی را روی اینترنت قرار داده و به اشتراک می گذارند. برخی کاربران نیز تصاویر مستهجن همراه با خشونت روی سایتهای اجتماعی و ... گذاشته که گوگل بعنوان موتور جستجو به صورت خودکار ممکن است انها را به تصویر کشد.
همه اینها یک طرف و قوانین و آیین نامه های داخلی گوگل نیز یک طرف دیگر ماجرا است که باید رعایت شود تا حریم خصوصی افراد مورد تجاوز مجازی قرار نگیرد.
بنابراین در کمپانی گوگل افرادی استخدام شده تا محتوا و نتایج جستجوی گوگل را با این قوانین و مقرارات مطابقت داده و به صورت دستی آنها را از نتایج جستجو حذف می کنند.
برنامه های خودکار نرم افزاری نیز در این زمینه وجود دارد که اتوماتیک به این کار می پردازد اما از آنجایی که کاربران با تجربه اینترنتی خود سعی می کنند قوانین درج شده در نرم افزارهای فیلترینگ را پشت سر بگذارند، لذا نقش کارمندانی که مستقیم با این موضوه درگیر می شوند، حیاتی می شود.
یکی از کارمندان سابق گوگل که نامش برده نمی شود در مورد داستان فیلترینگ می گوید وی و همکارانش باید ساعتهای زیادی در روز وقت خود را صرف دیدن محتوای وحشتناک مانند سر بریدن افراد، صحنه های خودکشی، تصادف های وحشتناک مرگ آور، شوک دادن به مردم و قرار دادن فیلم روی سایت و سوء استفاده جنسی از کودکان که به صورت عکس و ویدئو در اینترنت منتشر می شود، می کردند.
این کارمند تعداد تصاویر دیده شده در روز زمانی که کارمند گوگل بوده را 15 هزار عکس مستهجن و وحشتناک عنوان کرد که باید هر روز روی اورکات، پیکاسا و نتیجه جستجوی عکس گوگل پیدا کرده و انها را مسدود کرد. او می گوید دیدن این تصاویر برای هر کسی وحشتناک است. این کارمند بدلیل اینکه تحت تاثیر قرار گرفته توسط مامور فدرال نصیحت شده که خود را برای معالجه به روان پزشک معرفی کرده و آزمایش موسوم به Rorschch test دهد. این مرد دوستی داشت که در بخش یوتیوب کار می کرد و تعریف می کرد که به محض ورود فیلم های القاعده او اولین نفری بود که آنها را می دید.
کسانی که در یوتیوب کار می کنند معمولا شیفت شب بوده و از ساعت 10 شب تا 8 صبح روز بعد فیلم های مظنون را دیده و مسدود می کنند.
از طرف دیگر هر کسی که در این شغل استخدام می شود فقط می تواند بمدت یکسال در این عنوان شغلی مشغول به کار باشد و نه بیشتر.
اما ماندن در این شغل یک روز بیشتر از مدت قرارداد نیز زجر آور و مضر به سلامت روان کارمند مذکور خواهد بود.
منبع: بوزفید

پنج شنبه 2/6/1391 - 10:6 - 0 تشکر 524374

جایگاه باورنکردنی "ایران" در نمودار جهانی سرعت دانلود اینترنت!



به استناد آخرین نمودار منتشر شده توسط وب سایت معتبر "نت‌ایندکس" در خصوص متوسط سرعت دانلود اینترنت خانگی در کشورهای مختلف دنیا، ایران در میان 176 کشور جهان در جایگاه 164 ام قرار گرفت.



به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، این رتبه بندی بر اساس میلیون‌ها تستی که برای بررسی متوسط سرعت دانلود اینترنت در کشورهای مختلف جهان توسط وب سایت Speedtest.net انجام می‌شود در بازه‌های زمانی 30 روزه مورد بازبینی قرار می‌گیرد.



بر اساس جدولی که سرعت اینترنت در کشورهای مختلف جهان را از 20 فوریه 2010 تا 21 آگوست 2012 مورد ارزیابی قرار داده است، ایران با سرعت اینترنت  Mbps 1.43 و سقوط دیگربار در این جدول در جایگاه 164 ام قرار گرفته است.


گفتنی است؛ بازبینی رتبه‎ی ایران در این جدول طی ماه‎های اخیر نشان از سقوط ایران در میان کشورهای مختلف دنیا دارد. به عنوان مثال پیش از این و بر اساس جدولی که 23 فوریه 2012 منتشر شده بود، ایران با سرعت اینترنت Mbps 1.37 توانسته بود رتبه‎ی 155 ام را کسب کند.



به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، در این جدول کشورهای هنگ کنگ با سرعت دانلود Mbps 42.84، لوکزامبورگ با Mbps 33.94، لیتوانی با Mbps 33.14، کره جنوبی با Mbps 32.99، تایوان با Mbps 31.42، سنگاپور با Mbps 30.99، ژاپن با Mbps 29.15، هلند با Mbps 27.51، لتونی با Mbps27.47، سوئد با Mbps 27.44 در جایگاه اول تا دهم دنیا قرار دارند

با بررسی و نگاهی اجمالی به این جدول و جایگاه ایران در میان کشورهای مختلف دنیا می‎توان به آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات در مورد وضعیت اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا با تردید نگریست.


برای مشاهده‎ی جدول اصلی اینجا را کلیک کنید.


پنج شنبه 2/6/1391 - 10:7 - 0 تشکر 524375

دزدی در مراسم افطاری ایرانسل!



مراسم تجلیل از نمایندگان استانی "شرکت ایرانسل" که هفته گذشته برگزار شد، با حواشی خاصی همراه بود.


به گزارش سیتنا به نقل از سرویس اجتماعی صراط ، مدیران ایرانسل جمعه گذشته مراسمی را به صرف افطار تحت عنوان تجلیل از نمایندگان استانی این شرکت برگزار کردند اما سرقت جوایز افراد برگزیده در هنگام اعطاء به میهمانان حاشیه ساز شد.


با وجود اینکه قرار بود به هر یک از نماینده‎های استانی هدایایی از قبیل هر نفر سه سکه بهار آزادی به عنوان هدیه اعطا شود متاسفانه در هنگام اعطای این جوائز ، مدعوین شاهد تکاپوی مسئولین مراسم برای پیدا کردن 9 سکه به سرقت رفته بودند.


این مراسم که در محل هتل استقلال تهران با برگزاری ضیافت افطاری شرکت ایرانسل برپا شده بود در حالی پس از اهدای هدایای نمایندگان استانی پایان یافت که سارقین توانستند پاکت‎های مربوط به سه نماینده استانی -شامل 9 سکه تمام بهار آزادی- را به سرقت ببرند.


خبرنگار صراط در تماس با هتل استقلال جویای اصل ماجرا شد که حراست هتل بین المللی استقلال نه تنها خبر فوق را تکذیب نکرد بلکه به ضعف عملکردش در این ماجرا اذعان نمود.


گفتنی است هنوز شرکت ایرانسل خبر رسمی چگونگی این سرقت را اعلام نکرده است.

پنج شنبه 2/6/1391 - 10:8 - 0 تشکر 524376

هشدار مایکروسافت در مورد هک کلمات عبور VPNها


مایکروسافت در مورد حملات احتمالی man-in-the-middle به کاربران ویندوز هشدار داد که قادر هستند کلمات عبور برخی شبکه های بی­سیم و VPN ها را سرقت نمایند؛  البته در هر صورت هیچگونه به روز رسانی امنیتی برای این مشکل عرضه نخواهد شد.



به گزارش سیتنا (citna.ir) به نقل از certcc، این راهنمایی امنیتی، عکس العمل مایکروسافت در برابر افشایی بود که هفته ها پیش توسط یک محقق امنیتی به نام Moxie Marlinspike در کنفرانس Defcon انجام شده بود.
در همان زمان Marlinspike ابزاری به نام Chapcrack را منتشر کرد که داده ها را برای پیدا کردن کلمات عبور رمز شده با MS-CHAP v2 (پروتکل مایکروسافت برای احراز هویت) مورد تجزیه قرار می‎داد و سپس آنها را با استفاده از سرویس شکستن کلمه عبور CloudCracker، رمزگشایی می­‎کرد.



اکنون مایکروسافت در مورد این تهدید اطلاع رسانی کرده است. در راهنمایی امنیتی این شرکت آمده است که مهاجمی که به طور موفقیت آمیز از این ضعف رمزنگاری سوء استفاده کرده، قادر بوده است به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا نماید. این اطلاعات می­‎تواند بعدا برای احراز هویت مهاجم در منابع شبکه مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه مهاجم قادر خواهد بود تمامی اعمالی را که کاربر در منابع شبکه مجاز به انجام آنهاست، به انجام برساند.



MS-CHAP v2 برای احراز هویت کاربران در VPN های مبتنی بر PPTP (پروتکل تونل زدن نقطه به نقطه) مورد استفاده قرار می­‎گیرد. ویندوز دارای یک پیاده سازی پیش ساخته PPTP است.
مهاجم برای استفاده از Chapcrack نخست باید بسته های داده در حال انتقال بر روی یک VPN یا Wi-Fi را جمع آوری نماید.


سناریوی احتمالی می­‎تواند به این ترتیب باشد: جعل یک hotspot بی­‎سیم معتبر برای شنود VPN یا سایر ترافیک­‎ها و سپس سرقت این ترافیک.



ولی مایکروسافت برای ترمیم این مساله هیچ‎گونه به روز رسانی امنیتی عرضه نخواهد کرد. این شرکت در راهنمایی امنیتی خود نوشت که این یک آسیب پذیری امنیتی نیست تا نیاز به یک به روز رسانی امنیتی داشته باشد، بلکه این مساله به علت ضعف‎­های شناخته شده‎ی رمزنگاری در پروتکل MS-CHAP v2 ایجاد شده و از طریق پیاده سازی تغییراتی در پیکربندی، حل می­‎شود.



مایکروسافت توصیه کرده است که مدیران آی تی، پروتکل PEAP (پروتکل احراز هویت قابل توسعه محافظت شده) را برای امن سازی کلمات عبور در نشست­‎های VPN استفاده نمایند. این شرکت نحوه‎ی پیکربندی سرورها و کلاینت‎­ها برای PEAP  را در یک مستند پشتیبانی توضیح داده است.



همانطور که Marlinspike اشاره کرده است، امنیت MS-CHAP v2 سال­هاست که زیر سوال قرار دارد، چراکه این پروتکل نسبت به حملات دیکشنری نیز آسیب پذیر است.



ویندوزهای 7، XP، ویستا، سرور 2003، سرور 2008، و سرور 2008 R2 از MS-CHAP v2 پشتیبانی می­‎کنند. ابزارهای شکستن MS-CHAP v2 حداقل به سال 2007 و انتشار AsLEAP 2.1 باز می‎گردند.
مایکروسافت اعلام کرده است که تا کنون هیچ‎گونه حمله ای با استفاده از Chapcrack مشاهده نشده است.

جمعه 3/6/1391 - 19:51 - 0 تشکر 527274

تلفن‌های قدیمی خود را نفروشید



به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، نتایج یک تحقیق نشان داده‌ است که تلفن‌های همراه کهنه به دلیل مسایل امنیتی نباید فروخته شوند زیرا بازیابی اطلاعات آن‌ها بسیار راحت است و می‌تواند صاحب قدیمی تلفن را دچار دردسر کند.



در این راستا راهکارهایی همچون بازگشت به تنظیمات کارخانه نیز در برخی از تلفن‌های همراه جوابگو نیست؛ به طوری که یک متخصص فناوری اطلاعات می‌گوید: در تلفن‌های اندرویدی در صورت پاک کردن اطلاعات و بازگشت به تنظیمات کارخانه بازیابی اطلاعات کار چندان دشواری نیست و با چند نرم‌افزار و یا تکنیک‌های هک می توان اطلاعات را بازگرداند.



وی می‌افزاید: در تلفن‌های همراه بلک‌بری سیستم امنیتی قوی‌تری وجود دارد؛ به طوری که اگر اطلاعات پاک شده و 30 روز از پاکسازی تلفن بگذرد دیگر نمی‌توان به آن اطلاعات دسترسی پیدا کرد.



این متخصص اظهار کرد: اما تلفن‌های همراه هوشمند آیفون سیستم امنیتی بسیار قدرتمندی دارند و اطلاعات پاک شده در آنها به هیچ عنوان قابل بازیابی نیست.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.