• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 26764)
يکشنبه 15/5/1391 - 0:22 -0 تشکر 491679
اخبار حوزه دین و اندیشه

به نام خدا - سلام .

این تایپیک مختصص خبر های مهم مربوط به معارف و دین و اندیشه می باشد .

از این رو دوستان مهمترین عناوین رویدادهای مربوط به دین و اندیشه را در این قسمت قرار دهید

فقط یه چیزی ، عنوان ومنبع خبرهاتون یادتون نره. 

با تشکر

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:23 - 0 تشکر 492642

«إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِینَ»؛ پاسخ خداوند به مجنون خطاب كردن پیامبران

گروه حوزه‌های علمیه: بر اساس آیات قرآن حضرت نوح(ع) در ابلاغ رسالت خود با سختی‌های زیادی مواجه شده است؛ كافران به آن حضرت گفتند مجنون و جن زده است، این اتهامی است كه كافران به همه پیامبران زدند؛ وقتی حرف حقی گفته می‎شود، زود می‎گویند: جن‎زده و مجنون است؛ «إِنَّهُ‏ لَمَجْنُونٌ‏». بعد خدا جواب می‎دهد: «إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِینَ».


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی در ادامه درس اخلاق و معارف اسلامی خود در ماه رمضان جاری با موضوع «دعا» بیان كرد: ماه مبارك رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است، یعنی دعای خیر نسبت به خود و دیگران، چه مادی باشد و چه معنوی.اما گفتیم دعایِ به غیر خیر، نهی شده است. گفتیم، در مواردی، نفرین‎هایی كه انبیا و بعضی از اولیا كرده‎اند جهت خاص خودش را داشت و تقسیم‎بندی كردیم كه آن‎ها نسبت به معاندینِ با حق نفرین می‎كردند، البته نه همۀ آن‎ها را. توضیح داده شد كه نسبت به مستضعفین برای هدایتشان دعای به خیر می‎كردند.


وی ادامه داد: در بین انبیا اولین پیامبری كه مرسل است و شریعت آورده، حضرت‎ نوح، از پیامبران اولوالعزم است كه بعد از او حضرت‎ ابراهیم و بعد حضرت‎ موسی و عیسی و پیغمبراسلام هستند. در قرآن، اولین كسی كه می‎بینیم قومش را نفرین كرده، راجع به حضرت ‎نوح است. در آیات متعدد در مورد حضرت ‎نوح، بیش از دیگران داریم و بعداً به بعضی از این‎ها اشاره خواهم كرد. حضرت‎نوح قوم خودش را نفرین كرد و چون در آن نكته‎ای غیر از نكته‎ای كه در نفرین انبیا است، ذكر شده، لذا این را جدا كردم و می‎خواهم در مورد آن صحبت كنم.


این استاد اخلاق تصریح كرد: برای خاطر اینكه مطلب روشن شود، باید عرض كنم كه چرا او را جدا كردم. یعنی تفاوت حضرت ‎نوح با انبیا دیگر چه بوده است؟ انبیا دیگر قوم خودشان را نفرین می‎كردند اماحضرت‎ نوح، مَن فِی الأرض را لعن كردند. دقّت كنید! كه چرا من او را از انبیا دیگر جدا كردم. دیگران یا شخص را نفرین می‎كردند یا گروه را،اما راجع به حضرت‎ نوح این‎طور نیست، مَن فِی الأرض را نفرین فرمود و خدا هم از او قبول كرد و هرچه بود الّا خودش و چند نوع دیگر را از بین برد. چرا؟


این مرجع تقلید اظهار كرد: اول وارد می‎شوم تا نسبت مدتی كه حضرت ‎نوح در بین ابناء بشر بود و آن‎ها را به توحید دعوت می‎كرد چه مقدار بوده است. عمر حضرت‎نوح را می‎دانید و ضرب‎المثل هم هست. البته قرآن در سوره عنكبوت تا نهصد و پنجاه سال را مطرح می‎كند: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ * فَأَنْجَیْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفینَةِ وَ جَعَلْناها آیَةً لِلْعالَمینَ»؛ ولی سنّ حضرت‎ نوح این نیست. نمی‎خواهم وارد این آیه بشوم،اما از خود همین آیه هم بیرون می‎آید. می‎گوید: «أَرْسَلْنا»؛ بعد از اینكه رسالت را به او دادیم عمرش نهصد و پنجاه سال بود. زمانی كه می‎خواست به رسالت برسد بچّۀ شیرخواره نبود. در اینجا روایات و اقوال زیادی داریم. مرحوم مجلسی در رابطه با عمر حضرت‎ نوح می‎گوید: این مسئله‎ای اختلافی است. بعضی‎ها هزار سال گفته‎اند، بعضی‎ها ‎هزار و چهارصد و پنجاه سال، بعضی هزار و چهارصد و هفتاد سال و بعضی دوهزار و پانصد سال؛ كه دربارۀ دوهزار و پانصد سال روایات متعدد داریم و بعضی‎ها روی همین تكیه می‎كنند.


آیت‌الله تهرانی عنوان كرد: حضرت‎ نوح هشتصد و پنجاه سال در قومش بود، ولی مبعوث به رسالت نشد. بعد از آن بود كه به رسالت مبعوث شد. طبق قرآن نهصد و پنجاه سال هم قومش را به توحید دعوت كرد و بالاخره نفرینشان كرد. بعد هم وقتی كه از كشتی پیاده شد، بلافاصله بعد از آن از دنیا نرفت، بلكه پانصد سال بعد از آن هم زنده بود و دویست سال هم طول كشید تا كشتی را ساخت. این‎ها را جمع ببندید می‎شود دوهزار و پانصد سالی كه در روایات است.


وی ادامه داد: در قرآن سوره‎های زیادی در مورد حضرت‎ نوح هست. مثلاً سورۀ مؤمنون است و در آنجا آیات متعدد وجود دارد؛ سوره شعرا از صد و هفده تا صد و بیست؛ سوره قمر؛ آیۀ نه و ده سوره هود و سوره نوح. ببینید كه یك یا دو آیه نیست. شما در این آیات كه می‎خوانید، می‎بینید كه حضرت ‎نوح با چه كسانی مواجه بود و آن‎ها چه سبك مغزهایی بودند. چه تهمت‎ها به او زدند، مثل اینكه می‎گفتند: مجنون است یا جن‎زده است؛ همین چیزهایی كه به همه پیغمبران می‎گفتند. به اصطلاح: رگ رگ است این آب شیرین و آب شور/ بر خلائق می‏رود تا نفخ صور؛ وقتی حرف حقی گفته می‎شود، زود می‎گویند: جن‎زده و مجنون است؛ «إِنَّهُ‏ لَمَجْنُونٌ‏». بعد خدا جواب می‎دهد: «إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِینَ».


آیت‌الله تهرانی بیان كرد: روایتی است از امام‎صادق(ع) است كه حضرت‎ نوح را آزارش می‎دادند و او را شروع كردند به زدن. آن‎قدر كتكش زدند كه از داخل گوشش خون بیرون زد تا بیهوش شد و سه شبانه روز به همین حالت بود. ببینید كه با چه دیوانه‎هایی مواجه بوده است. برخوردهایی كه این قوم با حضرت‎ نوح كردند با پیغمبر ما نكردند.اما در عین حال حضرت‎ نوح نفرین نكرد؛ درست مثل پیغمبر. عین این جمله را از حضرت‎ نوح دیدم: «اللَّهُمَ‏ اهْدِ قَوْمِی‏ فَإِنَّهُمْ‏ لَا یَعْلَمُونَ‏» كه پیغمبر هم در حرف‎هایش استخدام كرده است. پیغمبر ما را زدند و صورتش را زخمی كردند. عده‎ای گفتند: نفرین كن، دیدی حضرت ‎نوح را، كه نفرین كرد؟ گفت: «اللَّهُمَ‏ اهْدِ قَوْمِی‏ فَإِنَّهُمْ‏ لَا یَعْلَمُونَ»؛ همانی كه حضرت‎ نوح، بعد از سه روز از آنكه به هوش آمد گفت. گفت: «اللَّهُمَ‏ اهْدِ قَوْمِی‏ فَإِنَّهُمْ‏ لَا یَعْلَمُونَ». ببینید چه طور این‎ها تحمل داشتند. مگر نفرین می‎كردند؟ اصلاً و ابداً.


این استاد اخلاق تصریح كرد: آن‎هایی كه ایمان آورده بودند به او گفتند: نفرین بكن، این‎ها كه درست نمی‎شوند. حاضر نشد این كار را بكند،اما بالاخره در مضیقه قرار گرفت تا نفرینشان كند. تعبیر این است كه ملائك آمدند و وساطت كردند كه عجله نكن. گفت: باشد، من سیصد سال صبر می‎كنم. این مسئله چند بار تكرار شد و حاضر نشد نفرین كند، تا كار به اینجا رسید كه نفرین كند. البته اقدام را هم خودش انجام نداد، به این معنا كه از ناحیۀ خداوند به او گفته شد.


این مرجع تقلید تاكید كرد: روایتی است كه صدوق در علل‎الشرایع نقل می‎كند. از حنانۀ‎ بن‎‎ سدیر می‎گوید: «قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ(ع) أَ رَأَیْتَ نُوحاً(ع) حِینَ دَعَا عَلَى قَوْمِه‏»؛ سوال این است كه چرا نوح قومش را نفرین كرد؟ حضرت آیۀ سوره نوح را فرمودند: «رَبِّ لا تَذَرْ»؛ كه من تكیه‎‎ام بر همین است، «إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ قالَ یا قَوْمِ إِنِّی لَكُمْ نَذیرٌ مُبینٌ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ یَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یُؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا یُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ قالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمی‏ لَیْلاً وَ نَهاراً فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائی‏ إِلاَّ فِراراً وَ إِنِّی كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فی‏ آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْباراً ثُمَّ إِنِّی دَعَوْتُهُمْ جِهاراً». ببینید حضرت‎نوح همین‎طور رفتار می‎كند اما هر چه كرد نتیجه‎ای نگرفت. خلاصه‎ دیگر معذور شد، «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرینَ دَیَّاراً»؛دیگر كارش به اینجا رسید، «إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا یَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً»؛ بحث من اینجاست. از حضرت سؤال می‎كند كه: چرا این‎طور بود و حضرت ‎نوح قومش را نفرین كرد. حضرت در جواب می‎گوید: «عَلِمَ أَنَّهُ لَا یَنْجُبُ مِنْ بَیْنِهِمْ أَحَدٌ»؛ این را فهمید كه دیگر كسی از این‎ها ایمان نمی‎آورد. می‎گوید: «قُلْتُ وَ كَیْفَ عَلِمَ ذَلِكَ»؛ گفتم این را از كجا می‎شود فهمید؟ «أَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا یُؤْمِنُ‏ مِنْ قَوْمِكَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ‏ فَعِنْدَ هَذَا دَعَا عَلَیْهِمْ‏ بِهَذَا الدُّعَاء».این بی‎حساب نبود بلكه حساب شده بود. البته ابتدا خودِ حضرت‎ نوح هم نفرین نكرد و تا وقتی كه خدا به او نگفت، باز نفرین نمی‎كرد.


وی ادامه داد: نكته‎ای را اشاره می‎كنم. این از اموری است كه شاید در تاریخ هم مشهور باشد كه بت‎پرستی از زمان حضرت‎ نوح شكل گرفت. این در آیات هست. بت‎پرستی از زمان حضرت‎ نوح، به قدری به ذائقۀ قومش شیرین آمده بود كه دست برنمی‎داشتند. هر چه حضرت ‎نوح می‎آمد تا آن‎ها از شرك دست بردارند و به سمت توحید هدایت شوند اما از كارشان دست نمی‎كشیدند. ضمناً بدانید كه بی‎جهت كه خدا به حضرت‎ نوح نگفت: نفرینشان كن. خدا بی حساب نمی‎گوید. این‎طور نیست كه خدا مثل ما عصبانی بشود. این نفرین حساب شده بود و حكمت داشت. در آیۀ شریفه، حضرت‎ نوح دو علت را برای نفرینش ذكر می‎كند.


آیت‌الله تهرانی ابراز كرد: اولین علت اینكه اگر این‎ها بمانند، تعبیر این است: «إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَكَ»؛ و می‎گوید: «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرینَ دَیَّاراً»؛چرا؟ «إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَكَ» اگر بگذاری این‎ها بمانند، همۀ بنده‎های تو را منحرف می‎كنند. این علتی بود كه نسبت به تمام انبیا و اولیا مطرح كردیم؛ البته علتی همگانی بود و گفتیم، معاندین و آن‎هایی كه با حق دشمنی دارند این‎طور هستند.اما اشاره كردیم اگر كاری از دستشان بربیاید، نفرین كن ولی اگر بی اثر بودند و به قول ما، «كالحَجَر جَنبَ الإِنسان»؛ مثل سنگ‎های بیابان هستند، رهایشان كن. در اینجا دارد كه، «یُضِلُّوا»؛ این‎ها هر كه بخواهد ایمان بیاورد، او را برمی‎گردانند. حضرت ‎نوح اولین علت را همان می‎فرماید كه تمام انبیا و اولیا نفرینشان حول محور همین می‎گشت و در جلسات گذشته در مورد آن بحث كردیم.


وی ادامه داد: بحثم بر علت دومی است كه حضرت‎ نوح مطرح می‎كند و نسبت به هیچ یك از پیغمبران نداریم برای اینكه قومشان را نفرین كنند و بر روی این تأكید كرده باشند. می‎روم سراغ توسل و بقیه را جلسۀ آینده عرض خواهم كرد.


آیت‌الله تهرانی عنوان كرد: امشب شب جمعه است. بنده می‎خواستم به جلسه بیایم و در ذهنم این بود كه ماه مبارك رمضان دارد به نیمه می‎رسد. امشب شب جمعۀ دوم از ماه مبارك رمضان است. به ذهنم آمد كه امشب توسلی پیدا كنیم به شخصی كه شنیدم امام زمان(عج) از توسل به او خیلی خشنود می‎شود و به توسل او خیلی علاقه دارد. در اینكه او باب‎الحوائج است هیچ تردیدی نیست و تا به حال هیچ‎كس نسبت به باب‎الحوائج بودنش تردید نكرده است.


وی ادامه داد: مجلسی می‎نویسد: «أن العَباس لَمَّا رَأَى وَحدَتُهُ(ع)»؛ اباالفضل، وقتی تنهایی برادر را دید، «أَتَى أَخاهُ»؛ خدمت برادر آمد، «وَ قالیا أَخی‏ هَل‏ من‏ رُخصَة»؛ گفت: برادر! به من اجازه می‎دهی تا به میدان بروم؟ مجلسی می‎نویسد: «فَبَكَى الحُسَین(ع) بُكاءً شَدیداً»؛ حسین(ع) سخت شروع كرد به گریه كردن و بعد این جمله را گفت: «یا أَخِی أَنْتَ صَاحِبُ لِوَائِی»؛ برادر! تو امیر لشكر من هستی؛ تو سردار لشكرم هستی؛ كجا می‎خواهی بروی؟ جواب داد: «قَدْ ضَاقَ صَدْرِی وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَیَاة»؛ برادر! از زندگی بیزارم. در مقاتل می‎نویسند: حسین(ع) گفت: «إِن كُنتَ لا بُدَّ مِن ذلِك فَاطْلُبْ لِهَؤُلَاءِ الْأَطْفَالِ قَلِیلًا مِنَ الْمَاءِ»؛ اگر این‎طور است، برو و برای بچه‎ها مقداری آب تهیه كن.


آیت‌الله تهرانی تصریح كرد: اباالفضل مشكی برداشت و نیزه‎ای در دست گرفت و به سمت شریعۀ فرات حركت كرد. وارد شریعه شد و مشك را پر از آب كرد. دست‎هایش را زیر آب برد و آب را به سمت دهانش آورد. می‎نویسند: «فَذَكَرَ عَطَش الحُسَین(ع)»؛ به یاد تشنگی برادر افتاد و ننوشید. آب روی آب ریخت و از شریعه بیرون آمد. مشك را به شانۀ راست انداخت و به سمت خیام حرم حركت كرد. خبیثی كه در كمین بود، شمشیری به دست راست اباالفضل زد و دست مباركش را قطع كرد. گفت:«وَاللَّه‏إِن‏قَطَعتُمُوایَمینى إِنى أُحامى أَبداً عَن دینى» مشك را به شانۀ چپ انداخت. خبیث دیگری آمد و شمشیری به دست چپ حواله كرد.


وی ادامه داد: اباالفضل، بند مشك را به دندان گرفت و به سرعت به سمت خیام حرم حركت ‎كرد. می‎نویسند: «فَوَقَفَ العَباس»؛ یك‎ وقت دیدند، آقا ایستاد و دیگر حركت نمی‎كند. چرا حركت نمی‎كند؟ «فَجاءَه سَهمٌ فَأَصَابَ‏ القِربَة»؛ دیدند تیری آمده و مشك را سوراخ كرده است. آب از مشك بر روی زمین سرازی شده است. كجا برود؟ در این‎حال بود كه خبیثی آمد و عمود آهن به فرق عباس زد، «فَانقَلَبَ مِن فَرَسِه إِلَی الأَرض»؛ عباس از روی مركب به زمین افتاد؛اما صدایش بلند شد، «یا أَخا! أَدرِك أَخَا»؛ ای برادر به داد برادرت برس. حسین(ع) به عجله آمد و خودش را به برادر رساند.اما با چه هیئتی مواجه شد؟ اباالفضل رو كرد به برادر و گفت: «یا أَخَا! ما تُرید؟»؛ حالا می‎خواهی چه كار كنی؟ حضرت فرمود: می‎خواهم تو را به سمت خیام حرم ببرم؛ اباالفضل گفت: برادر! مرا به سمت حرم نبر...

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:23 - 0 تشکر 492644

برگزاری مراسم ماه مبارك رمضان در بمبئی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم ماه مبارك رمضان به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با برپایی نماز جماعت، تلاوت قرآن و سخنرانی با حضور ایرانیان مقیم برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم ماه مبارك رمضان با حضور روحانی و قاری اعزامی از مركز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شب‌های جمعه هر هفته با بر پایی نماز جماعت مغرب و عشا، تلاوت قرآن، قرائت دعای كمیل و سخنرانی برگزار می‌شود.


برپایی همه روزه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت روحانی اعزامی در كنسولگری ایران در بمبئی و نماز مغرب و عشاء و برگزاری مراسم شب‌های قدر با حضور انبوه شیعیان و مؤمنین ایرانی و غیر ایرانی در مسجد جامع ایرانیان از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در این ماه مبارک است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:24 - 0 تشکر 492647

سوگواره «تعزیه» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: سرپرست معاونت هنری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نخستین سوگواره «تعزیه» هم‌زمان با دهه اول محرم الحرام در این استان برگزار می‌شود.


سیدعلی زمزم، سرپرست معاونت هنری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه خراسان جنوبی گفت: سوگواره تغزیه از سوی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و با همكاری انجمن هنرهای نمایشی به‌مدت پنج روز از 28 آبان‌ماه لغایت دوم آذرماه برگزار می‌شود.


وی افزود: این جشنواره با هدف استمرار باورهای آیینی و آداب و رسوم مذهبی و اعتلای هرچه بیشتر آیین تعزیه، برگزار می‌شود.


سرپرست معاونت هنری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی آخرین مهلت دریافت متون تعزیه را 30 شهریورماه اعلام و تصریح كرد: آثار راه یافته نیمه دوم مهرماه با حضور داوران مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.


زمزم خاطرنشان كرد: گروه‌های شركت‌كننده می‌توانند برای كسب اطلاعات بیشتر به اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 4- 05614323393 تماس بگیرند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:24 - 0 تشکر 492650

نشست مشترك كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد بخش جرقویه سفلی برپا شد

گروه خبرنگاران افتخاری / ولی‌الله عرب‌مختاری نصرآبادی: نشست مشترك كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد بخش جرقویه سفلی از توابع شهرستان اصفهان با حضور بخشدار برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، نشست مشترك مدیران و مسئولان كانون‌های فرهنگی ـ هنری بخش جرقویه سفلی، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید در محل بخشداری جرقویه سفلی برگزار شد.


در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از قرآن كریم، سید‌محمد فلسفی، بخشدار بخش جرقویه سفلی، ضمن خیر‌مقدم گویی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، گفت: شما بزرگواران كه مدیریت كانون‌های مساجد بخش را بر عهده دارید، از چهره‌های شناخته شده و فعال منطقه هستید و با مسائل و مشكلات به ویژه در زمینه‌های فرهنگی آگاه بوده و با تمام توان در حال خدمت در عرصه اجتماع به ویژه در سنگر مساجد هستید.


در ادمه عرب‌مختاری، مسئول كانون‌های بخش جرقویه سفلی، به تشریح اهداف و برنامه‌های دبیرخانه كانون‌های مساجد در سال 1391 و نحوه اختصاص امكانات و اعتبارات پرداخت. سپس تعدادی از مدیران و مسئولان كانون‌های مساجد به ارائه گزارش و بیان نظرات خود پرداختند.


در این جلسه مقرر شد، كانون‌ها ظرف مدت یك هفته گزارشی از وضعیت موجود كانون (برنامه‌ها، كلاس‌ها، فعالیت‌ها، تعداد اعضاء و مربیان، كتابخانه، تجهیزات و لوازم و ...) و امكانات مورد نیاز خود به مسئول كانون‌های بخش ارائه كنند، با توجه به تأكید مقام معظم رهبری بر تربیت ده میلیون حافظ، كانون‌ها محور برنامه‌های خود را بر حفظ قرآن قرار دهند، با توجه به راه‌اندازی پورتال فرهنگی رواق كلیه كانون‌ها به صورت مرتب از پورتال مزبور و همچنین وبلاگ كانون انتظار بازدید و ضمن دریافت اطلاعات، اقدامات لازم را به موقع انجام دهند.


همچنین به منظور جذب به موقع اعتبارات در چارچوب تفاهم‌نامه، كانون‌ها مقرر شد، پس از هر برنامه حداكثر ظرف یك هفته گزارش مربوطه را بر اساس فرم ضیمه تفاهم‌نامه به همراه مستندات به دبرخانه شهرستان ارائه كنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:26 - 0 تشکر 492657

دوری از دین، علت اصلی سقوط بنیان‌های اجتماعی در غرب است

گروه سیاسی و اجتماعی: مدیركل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: دوری از موازین دینی علت اصلی سقوط بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی در غرب است.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه البرز، حجت‌الاسلام سیدعباس مسعودی، مدیركل اداره تبلیغات اسلامی استان البرز روز گذشته، 14 مردادماه در جمع خبرنگاران در محل این اداره‌كل، تقویت روحیه معنوی را عامل احیای روز افزون قدرت اسلامی در جامعه و موجب تعالی و پیشرفت دینی عناصر آن دانست و گفت: فرهنگ اسلامی در هر زمان می‌تواند شبیخون‌های دشمنان را شكست داده و آنان را رسوا كند.


وی افزود: باید تلاش كرد كه احكام و آموزه‌های دینی به طور صحیح و كامل در جامعه و به‌ویژه در بین جوانان پیاده شود تا نظام اسلامی از گزند خطرات و آفات متعدد اجتماعی، ارزشی و فرهنگی دشمنان و معاندان به دور بماند.


مسعودی با بیان اینكه ترویج احكام اسلامی نباید محدود به زمان و دوره‌ای خاص باشد، گفت: وظیفه روحانیان و مبلغان و مبلغات دینی در سراسر جامعه است كه با حضور در اقصی نقاط كشور حتی در روستاها و نقاط دور افتاده زمینه را برای اشاعه آموزه‌‌های اسلامی مهیا كرده و سبب اقتدار كشور شوند.


مدیركل تبلیغات اسلامی استان البرز سقوط بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی در غرب را نشانه دوری آنها از آموزه‌ها و احكام دینی دانست و گفت: امروز به بركت آموزه‌ها و تعالیم اسلامی بنیان‌های ‌خانواده در حكومت‌های اسلامی استوار بوده و شبیخون‌ها و دسیسه‌های غربی‌ها نیز نمی‌تواند این بنیان مستحكم و قوی را از بین برده و نابود سازد.


وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر در راستای تولید آثار فرهنگی برای جوانان و نوجوانان گفت: مطمئنا این فعالیت‌ها به اندازه‌ای نبوده كه بتواند تمامی جوانان و نوجوانان را تغذیه كرده و تحت پوشش قرار دهدوبه همین سبب لازم است كه امر ترویج و اشاعه تولیدات فرهنگی درسطح جامعه شتاب بیشتری بگیرد.


مسعودی در پایان با بیان اینكه مقام معظم رهبری همواره با تأكید بر عرصه سرنوشت‌ساز فرهنگی مسئولان و مردم را به تلاش و سعی شبانه‌ روزی در این زمینه تشویق می‌كنند، گفت: این وظیفه تك‌تك مدیران و دست‌اندركاران نظام اسلامی در ارگان‌های مختلف است كه به نوبه خود با تلاش و سعی مضاعف، عرصه را برای تجلی اقتدار و عزت فرهنگی دینی آماده كنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:26 - 0 تشکر 492661

برگزاری نشست تخصصی «بیداری اسلامی و بررسی تحولات اخیر در منطقه»

گروه خبرنگاران افتخاری / امیرارسلان صدقی: نشست تخصصی «بیداری اسلامی و بررسی تحولات اخیر در منطقه»، به همت مركز بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن واقع در مصلای تهران برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، نشست تخصصی با موضوع «بیداری اسلامی و بررسی تحولات اخیر در منطقه» به همت مركز بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی كاربردی چهارشنبه، 18 مردادماه در بخش دانشگاهی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم برگزار می‌شود.


این نشست با همكاری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه و سازمان بسیج دانشجویی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن همایش بخش دانشگاهی برگزار می‌شود.


یادآور می‌شود، در این نشست سیدهادی سیدافقهی به بررسی تحولات اخیر در منطقه خواهد پرداخت.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:31 - 0 تشکر 492666

مصحف ملی امارات خوشنویسی می‌شود

گروه بین‌الملل: رئیس كمیته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم جایزه دبی از آغاز كتابت و خوشنویسی مصحف ملی امارات پس از ماه رمضان خبر داد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) به نقل از روزنامه «البیان» چاپ امارات، ابراهیم محمد بوملحه، رئیس كمیته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، اظهار كرد: تدوین مصحف ملی امارات با نام مصحف «شیخ خلیفه‌بن زاید» و راه‌اندازی مركز نسخه‌های خطی «شیخ محمد‌بن راشد» از جمله فعالیت‌هایی است كه در دستور كار مؤسسه بین‌المللی قرآن جایزه دبی قرار دارد.


ابراهیم محمد بوملحه در ادامه افزود: مؤسسه بین‌المللی قرآن جایزه دبی توافقنامه‌ای با یكی از چاپخانه‌های تركیه به منظور واردكردن كاغذ مخصوص مصحف شیخ خلیفه‌بن زاید امضا كرده تا خوشنویسان از این نوع كاغذ برای نگارش این قرآن استفاده كنند.


رئیس كمیته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی تصریح كرد: خوشنویسی مصحف ملی امارات پس از ماه مبارك رمضان و عید فطر آغاز می‌شود و این قرآن پس از چاپ میان شهروندان اماراتی، مسلمانان دیگر كشورها و انجمن‌های قرآنی در امارات و خارج از این كشور توزیع خواهد شد.


وی خاطرنشان كرد: ساخت ساختمان جدید مؤسسه بین‌المللی قرآن جایزه دبی مراحل پایانی را طی می‌كند و با افتتاح مركز نسخه‌های خطی قرآن شیخ محمد‌بن راشد در این ساختمان، انواع مختلف نسخه‌های خطی قرآن در آن حفظ و نگهداری خواهد شد.


ابراهیم محمد بوملحه در پایان تأكید كرد: مركز نسخه‌های خطی قرآن شیخ محمد‌ بن‌راشد به امكانات و فن‌آوری‌های جدید، دوربین‌های پیشرفته و اماكن مناسبی جهت نگهداری نسخه‌های خطی قرآن مجهز شده است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:31 - 0 تشکر 492667

پذیرش بدون آزمون دانشجوی دكتری در دانشگاه باقرالعلوم(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: دانشگاه باقرالعلوم(ع) با ارزیابی مدارك تحصیلی و مصاحبه علمی در مقطع دكتری، بدون آزمون كتبی دانشجو می‌پذیرد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، محمد سهرابی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این مطلب گفت: این دانشگاه بر اساس مقررات وزرات علوم، تحقیقات و فناوری هر سال یك نفر را در هر رشته از بین ممتازان دوره‌های ارشد برای دوره دكتری، بدون آزمون پذیرش می‌كند.


وی شرط نام نویسی در این دوره را داشتن مدرك كارشناسی ارشد معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میانگین كل نمرات حداقل 18 و نمره پایان نامه با ارزش 19 و بالاتر اعلام كرد و افزود: هم خوانی رشته دكتری با كارشناسی ارشد، دارابودن 2 مقاله علمی ـ پژوهشی پذیرفته شده در مجلات معتبر ملی یا بین‌المللی و دارا بودن گواهی حوزوی پایه دهم و سایر شرایط مندرج در دفترچه پذیرش دوره دكتری سال 91 از دیگر شرایط این پذیرش است.


مدیر امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رشته‌های علوم سیاسی، فلسفه و كلام، مدرسی معارف اسلامی (گرایش اخلاق اسلامی و تاریخ تمدن اسلامی)، فرهنگ و ارتباطات و سیاست گذاری فرهنگی را پذیرنده دكتری بدون آزمون سال 91 این دانشگاه اعلام كرد و گفت: مهلت نام نویسی این دوره تا پایان شهریور ماه سال جاری بوده و علاقه مندان باید تا این تاریخ مدارك لازم را به امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تحویل دهند.


گفتنی است، واجدان شرایط برای كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نشانی www.bou.ac.ir مراجعه كنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:31 - 0 تشکر 492668

رزمایش تذكر لسانی در صومعه‌سرا برگزار شد

گروه سیاسی و اجتماعی: به‌مناسبت هفته احیای امر به معروف ونهی از منكر رزمایش تذكر لسانی امر به معروف و نهی از منكر با حضور فرماندار، امام جمعه، فرمانده سپاه قدس شهرستان و جمعی از روسای ادارات و 100 نفر نیروی بسیجی شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه گیلان، رزمایش تذكر لسانی امر به معروف و نهی از منكر به‌مناسبت هفته احیای امر به معروف ونهی از منكر روز گذشته، 14 مردادماه با حضور فرماندار، امام جمعه، فرمانده سپاه قدس شهرستان و جمعی از روسای ادارات و 100 نفر نیروی بسیجی شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد.


در این رزمایش حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صدیقی، امام جمعه شهرستان و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منكر اظهار كرد: این رزمایش با هدف احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منكر بصورت تذكر لسانی مانند برخورد با افراد روزه‌خوار و یا افراد بی‌حجاب به صورت نمادین در 5 شهرستان استان به اجرا در آمد.


وی با اشاره به اینكه دشمنان اسلام و استثمارگران درصدد هستند تا پایه‌های نظام اسلامی ما را از لحاظ فرهنگی سست كنند تا بدین وسیله بتوانند جوانان ما را به سمت غرب سوق دهند، خاطرنشان كرد: امروز وظیفه دینی ما مسلمانان است كه با اجرای این فریضه الهی كه تدوام‌بخش راه ائمه معصومین(ع) و شهدای اسلامی است با تذكر لسانی همه آحاد مردم را از گناه و منكرات جامعه آگاه كنیم تا بدین وسیله بتوانیم مشت محكمی بر دهان دشمنان زده و توطئه‌های شیطانی آنها را نابود كنیم.


حجت‌الاسلام صدیقی در پایان علت حضور مسئولان در فریضه مهم امر به معروف و نهی از منكر را حمایت و پشتیبانی این مسئولان عنوان كرد و یادآور شد: با اجرای این فریضه الهی فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر در سطح شهرستان و تمامی ادارات و نهادهای شهرستان را زنده خواهیم داشت و درصدد هستیم تا در آینده نزدیك سازمانی تحت عنوان سازمان امر به معروف و نهی از منكر در سطح شهرستان احداث كنیم.


به گزارش ایكنا مسیر این رزمایش همگانی از مصلای شهرستان شروع و تا میدان شهر و از آنجا تا خیابان طالقانی ادامه یافت.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 17:31 - 0 تشکر 492672

مسلمانان لس‌آنجلس در ماه رمضان به كمك نیازمندان می‌شتابند

گروه بین‌الملل: مسلمانان منطقه «اورنج كانتی» در لس‌آنجلس آمریكا در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری روز كمك‌ به هزاران نیازمند و بی‌خانمان آمریكایی هستند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، روز كمك به نیازمندان هر سال از سوی مسلمانان لس‌آنجلس در ماه رمضان برگزار می‌شود و مسلمانان این شهر را گردهم می‌آورد.


«عمر حكیم»، مدیر مركز اسلامی علم (ILM) كه از جمله حامیان برگزاری این برنامه سالانه است، اعلام كرد: برای معرفی دین اسلام نیاز به سخن گفتن از آن نیست بلكه باید با عمل به تعالیم حیات‌بخش دینمان به بهترین شكل آن را معرفی كنیم.


وی افزود: رمضان، ماه قرائت قرآن، درك معانی آیات و تلاش برای به‌كارگیری آن‌ها به بهترین وجه ممكن در زندگی شخصی و اجتماعی است و مجموع این‌ها منجر به برگزاری روز كمك به نیازمندان شد.


روز كمك به نیازمندان 22 مردادماه، با همكاری ائتلاف حفظ كرامت انسانی، بنیاد اسلامی «اورنج كانتی» و دیگر مراكز اسلامی لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.


در این روز مسلمانان لس‌آنجلس گردهم می‌آیند و كمك‌های خود را تقدیم نیازمندان می‌كنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.