جنگ روانی از واژههایی است كه تاكنون تعاریف متنوع و گوناگونی بر اساس شرایط استفاده از آن ارائه شده است. ارتش امریكا در مارس 1955 در آییننامه رزمی خود تعریفی جالب از جنگ روانی در عرصه بینالمللی ارائه كرد؛ جنگ روانی در آییننامه یاد شده این گونه تعریف شده است: «جنگ روانی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است كه منظور اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بیطرف و یا گروه دوست است به نحوی كه پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد».
به اعتقاد ویلیام داواتی جنگ روانی عبارت است از: «مجموع اقداماتی كه از طرف یك كشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی انجام میشود». طرفداران این نگرش اغلب بر این باورند كه تبلیغات جزء اصلی و اساسی جنگ روانی است نه همه آن.
جنگ روانی همچنین عبارت از مجموعه اقدامات تبلیغی ـ روانی یك كشور یا گروه به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و مردم در جهت مطلوب.
- اهداف جنگ روانی
در تدوین یک جریان خبری با استفاده از اصول جنگ روانی آنچه لازم است در ابتدا مورد توجه قرار گیرد اهداف جنگ روانی است. که عبارتند از :
• از بین بردن امید نزد مخاطبان، کشور و یا جناح مقابل
• بی اعتمادی نسبت به رهبران کشور یا جناح مقابل
• شكاف در بین جامعه مخاطب
این نوع جنگ، در واقع جنگ علیه عقل دشمن اعلام میشود و نه به منظور دربندكشیدن بدن او .
- مهترین ابزارهای جنگ روانی
تلویزیونها:
• تلویزیونهای عادی
• تلویزیونهای خبری
• تلویزیونهای ویژه – منطقه ای
رادیوها:
• رادیوهای عادی
• رادیوهای ویژه
خبرگزاریها:
• استفاده مستقیم
• استفاده غیر مستقیم
مطبوعات:
• مطبوعات ملی
• مطبوعات فراملی
سایتهای خبری:
• سایتهای ویژه
• پست الكترونیك
مهمترین مخاطبان جنگ روانی نیز عبارتند از:
• مردم
• احزاب
• سیاستمداران
• گروهها، سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی
• دولتها
• سازمانهای بین المللی