• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 18193)
دوشنبه 30/10/1387 - 11:39 -0 تشکر 83802
* گنجینه بسم الله *

 سلام


چند وقت پیش پای منبر عالم سیدی نشسته بودم که داستان خیلی قشنگی رو بیان کردند...منم اینجا بصورت خلاصه و شایدم دست و پا شکسته براتون تعریف میکنم تا بعد یه نتیجه مهم از اون بگیریم:


شاگردی نزد استاد خویش کسب علم وعرفان می نمود...روزی شاگرد سر کلاس استاد دیر می رسد و استاد علت را جویا می شود...شاگرد در پاسخ میگوید : به علت سیل ، پلی که بر روی رودخانه قرار داشته فرو ریخته ، و مجبور شدم برای حاضر شدن در کلاس مسیر طولانی تری را از روستای بالایی طی کنم.


استاد خطاب به شاگرد به حالت مزاح و خنده میگوید: خوب مگر نمیدانی که اگر چنین ذکری را بگویی میتوانی بر روی آب راه بروی...خوب این کار را میکردی و با تاخیر سر کلاس حاضر نمیشدی.


از فردای آن روز شاگرد سر وقت در کلاس حاضر شد...و استاد به گمان اینکه بهانه ای که برای تاخیر آن روز آورده بود دروغی بیش نبوده ...برای حفظ شان و آبروی شاگرد چیزی به روی خود نیاورد.


روزها گذشت...تا اینکه روزی پدر شاگرد از فرزندش درخواستی میکند که پسرم من خیلی دوست دارم استادت را از نزدیک ملاقات کنم ...پس مرا با خودت نزد ایشان ببر.
پسر به پدر میگوید چشم ...حتما...فقط بگذار که استادم را در جریان بگذارم.


شاگرد نزد استاد این موضوع را مطرح میکند...و استاد میگوید که خود به نزد پدرت میآیم...این گونه شایسته تر است.
لذا استاد به همراه شاگردش راهی منزل ایشان میشود...که در راه به دریاچه ای می رسند...شاگرد میگوید : استاد این همان رودخانه هست که با ذکری که به من آموختید هر روز با گفتن آن از رویش قدم میگذارم و مسیرم کوتاه تر شده است...حال هم این ذکر را بگوییم تا زود تر به منزل برسیم.


استاد به حالت تمسخر به شاگردش نگاه میکند و میگوید...چه ذکری؟؟منظورت همانی هست که آن روز که تاخیر کردی به حالت مزاح بهت یاد دادم؟ خوب بگو و رد شو ببینم!!!من که چنین چیزی را باور ندارم...پس بیا از مسیر روستای بالایی برویم .


اما شاگرد با گفتن ذکر بر روی رودخانه قدم گذاشته و بدون اینکه خیس شود به آن طرف میرسد.
استاد همانجا از شدت تعجب مدهوش میشود.

*****

خوب این داستان رو گفتم که یه نتیجه مهم بگیریم...اینکه شاید یکی خیلی چیزا بدونه...امامهمتر از اون که باور قلبی هست را نداشته باشه... دونستن و معرفت خوبه ، اما باید آن را به باور و ایمان برسونیم.
هیچ وقت اینطور فکر نکنیم که اذکار و اوراد و آیاتی که بر لبانمان جاری میکنیم بی اثره...مشکل ما اینه که به اون باور حقیقی نرسیدیم تا اثر شگفت انگیز آنها را بتونیم ببینیم.


حالا که حرف از ذکر شده بهتره یکی از ذکر های عجیب و غریب رو براتون معرفی کنم که شاید همگی تو زندگی اثر اونو دونسته یا ندونسته دیده ایم...بله ...درست حدس زدید...ذکر بسم الله...

 

در اینجا میخواهیم با اثرات شگفت انگیز ذکر بسم الله آشنا بشویم...

پس از شما دوست خوبم هم میخوام در این امر مهم کمک کنید و آیات و روایات و احادیث و داستان و حکایت و ... مرتبط با این ذکر را در اینجا قرار بدید...تا بر باور و ایمانمون بر اثر بخش بودن این ذکر افزوده بشه.


یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 14/11/1387 - 10:25 - 0 تشکر 86905

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

«بسم الله» علامت پایان سورة قبل و شروع سورة‌ بعد :

امام صادق (ع) : اما یعرف انقضاء السوره بنزول بسم الله الرحمن الرحیم ابتداء للاخری (4) ترجمه : پایان سوره که آغاز سورة دیگر است فقط با نزول «بسم الله الرحمن الرحیم» شناخته می شود .

شروع تلاوت قرآن با «بسم الله» :

خداوند در آغاز اولین سوره که بر پیامبر (ص)‌ نازل کرد فرمود :

اقرأ‌ باسم ربک الذی خلق . قرآن را با نام پروردگارت که آفرید بخوان .

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 10:25 - 0 تشکر 86906

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

«بسم الله» بزرگترین آیه :

ابوالحسن (ع) : کدام آیه در کتاب خدا بزرگتر است ؟

سپس خودشان پاسخ می دهند : «بسم الله الرحمن الرحیم» (1) (2)

امام باقر (ع) : ایشان را چه می شود ، خدا بکشدشان به بزرگترین آیه در کتاب خدا روی آوردند و ادعا کردند که اظهار آن بدعت است یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم» (3) (4)

بدیهی است که مراد بزرگی از لحاظ حجم و مقدار کلمات نیست زیرا آیات بزرگتر از آیه بسمله فراوانند ، و از این لحاظ ، بزرگترین آیه قرآن آیه 282 بقره می باشد .

جمعی از مفسران می گویند معانی تمام کتابهای آسمانی در قرآن جمع شده است و

معانی همة قرآن در سوره حمد و معانی همه سوره حمد در «بسم الله الرحمن الرحیم» و معانی «بسم الله» در همان باء بسم الله است . (5)

البته در مورد اینکه همة قرآن در سورة حمد است ،

می توان آیه «لقد آتیناک سبعاً‌ من المثانی و القرآن العظیم » (حجر 87) را مؤید آورد .

(1) عیاشی : ج 1 ، ص 21

(2) بحارالانوار : محمد باقر مجلسی ، ج 19 ، ص 59 ، بیروت 1381 ه. ق

(3) عیاشی : ج 1 ، ص 21

(4) بحرانی : ج 1 ، ص 42 و ص 51

(5) مکارم شیرازی ، ج 1 ، ص 44 ، به نقل از تفسیر روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و سبع المثانی : آلوسی ، القاهره بدون تاریخ

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:7 - 0 تشکر 86914

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

امام صادق (ع) : همانا «بسم الله» در کتاب خدای متعال همچون کلید بر درهاست پس همچنانکه قفل جز با کلید باز نمی شود ، همچنین جز با «بسم الله» نمی شود وارد قرائت سخن خدا شد .(1)

امام باقر (ع) : اگر در (قرائت قرآن) «بسم الله الرحمن الرحیم» گفتی اگر استعاذه (اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) نگفتی مهم نیست .

اگر «بسم الله الرحمن الرحیم» گفتی ، آن ترا از آنچه که بین آسمانها و زمین است حفظ می کند . (2)

(1) جویباری : ج 1 ، ص 125

(2) حویزی : ج 1 ، ص 6 ، از اصول کافی (شیخ کلینی ) و طیب ج 1 ص 90 به نقل از لالی الاخبار ص 339 باب 7

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:7 - 0 تشکر 86915

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

«بسم الله» جزء سوره هاست :

شیعه اجماع دارد که بسم الله جزء هر سوره است . بهترین دلیلش نیز نگارش آن در اول سوره هاست . چون قرآن خالی از اضافات است و ذکر آن از زمان پیامبر معمول بوده . (3)

در جمع عثمانی قرآن را از هر آنچه که غیر قرآنی بود خالی کردند . اگر «بسم الله» جزء‌ آن نبود آن را نمی نوشتند .

از حضرت علی (ع) دربارة «سبع مثانی» (4) سئوال شد .

فرمود : مراد سورة حمد است . سئوال کننده گفت سورة حمد که شش آیه است . فرمود «بسم الله الرحمن الرحیم» نیز یک آیه است . (5)

احادیث بالا و احادیث زیر همه گویای این است که دشمنان اسلام از همان زمان پیامبر (ص) به این آیه و بی اعتبار کردن آن توجه داشتند و بذر اشک و تردید را حتی در بین صحابة خالص پاشیده اند .



(3) قرآن مجید : ترجمة آیت الله ناصر مکارم شیرازی ، ج 1 ، ص 247 ، دارالقرآن الکریم ، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی ، تعران 1373 ه. ش

(4) سورة‌ حجر ، آیة 87

(5) الاتقان فی علوم القرآن : جلال الدین عبدالرحمن سیوطی ، چاپ سوم ، قاهره 1360 ه.ق ، 1941 م

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86916

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

جابر ابن عبداله انصاری : رسول خدا (ص) گفت : ای جابر ، چگونه نماز را افتتاح می کنی؟ گفتم : می گویم «الحمد لله رب العالمین ... » فرمود : نه ، اول بگو «بسم الله الرحمن الرحیم» ، آنگه بخوان : « الحمد لله ... » (1)

علی (ع) : بعضی «بسم الله الرحمن الرحیم» را حذف می کنند . آن یک آیه از کتاب خداست که شیطان آن را از یاد آنها برده است . (2)

ابن عباس : استرق الشیطان من الناس اعظم آیه من القرآن . (3)

ترجمه : مردم بزرگترین آیة قرآن را دزدیدند .

البته مراد این است که آنها آن را جزء سوره ها نمی دانند و همگام تلاوت آن را نمی خوانند نه اینکه جزء قرآن نوشته نشده است .

شخصیتهای زیر همه «بسم الله» را آیه و جزء سوره ها می دانند .

از صحابه : علی (ع)‌ ، ابن عباس ، ابن عمر ، ابو هویره .

از تابعین : سعید بن جبیر ، عطا ، زهری ، ابن مبارک.

از علماء مکه :‌ ابن کثیر ،

از کوفه : عاصم ، کسائی و نیز شوری (4) ، مالک و حنیفه

(رشید رضا ، ج 1 ص 39)

حمزه از قراء کوفه

(وبعضی از شافعی ها) (5)

قائلند که «بسم الله» فقط جزء فاتحه است ، نه دیگر سوره ها .

احمد دو قول دارد یکی اینکه جزء همه سوره هاست ودیگر اینکه فقط جزء سورة ‌حمد است (6)

همانطور که مشاهده شد متأسفانه ، هم در زمان پیامبر (ص) افرادی بوده اند که در آیه بودن بسم الله شک داشتند و آن را حتی در نماز نمی خواندند و هم در زمان ائمه (ع) ، از این رو هم از پیامبر (ص) و هم از ائمه (ع) در این باره احادیثی نقل شده است بر آیه بودن آن تأکید گشته است .


(1) تفسیر ابوالفتوح رازی : روضه الجنان و روح الجنان ، ج 1 ، ص 27

(2) حاجیه امین ، ج 1 ، ص 14 ، به نقل از تفسیر عیاشی ، ج 1 ص 20

(3) تاریخ بیهقی ، ج 2 ص 50

(4) سینان الثوری (710 – 777 م) عالم بالحدیث و بالکلام ، وبد بالکوفه و عذف بورعه له الجامع الکبیر – الجامع الصغیر (المنجد)

(5) البیان فی التفسیر القرآن : ابوالقاسم الخوئی ، ج 2 ، ص 248 ، نجف اشرف 1337 ه . ق

(6) خوئی : ج 2 ص 248 ، به نقل از آلوسی ج 1 ص 39

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86917

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

معاویه در شام که بود نمازها را بدون «بسم الله» می خواند و وقتی در زمان خلافتش به مدینه آمد برای مردم نماز مغرب خواندو «بسم الله الرحمن الرحیم» را نخواند ،

مهاجران و انصار او را صدا زدند و گفتند : یا معاویه ! أ أسرقت ام نسیت این «بسم الله الرحمن الرحیم» ؟

ای معاویه ، آیا دزدیدی یا فراموش کردی ؟ «بسم الله الرحمن الرحیم» کجاست ؟ (1)

معاویه در لوث قضیه آیه بسمله سهم بسزائی را دارد و به دستور او احادیث بسیاری جعل شده است . (2)

(1) التصحیف و التحریف:ابوهلال احمد عسکری ،ج 2 ص 59 به نقل از کنز العمال : علامه هندی ، بیروت 1405 ه.ق

(2) همان مرجع ص 59

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86918

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

بلند خواندن «بسم الله» (جهر) :

دشمنان اسلام که از محو این آیه توفیق زیادی بدست نیاوردند از بعد دیگری به آن یورش آوردند . گفتند : باید آهسته خوانده شود .

نزد شیعه ، بلند خواندن آیه بسمله در نمازهای جهریه واجب است و در نمازهای اخفاتیه مستحب . (3)

امام صادق (ع) : همه اهل بیت بر اظهار «بسم الله الرحمن الرحیم» متفقند . (4)

امام باقر (ع) : رسول خدا (ص) «بسم الله الرحمن الرحیم» را اشکار می نمود و صدایش را بلند می کرد . مشرکان که می شنیدند فرار می کردند ، از این رو خداوند آیة زیر را فرستاد :

« و اذا ذکرت ربک فی القرآن وحده ولوا علی ادبارهم نفوراً . » (6)

ترجمه : و هرگاه پروردگارت را در قرآن به یکتایی یاد کنی می رمند . یعنی هرگاه «بسم الله الرحمن الرحیم» می گویی .

ابن عباس:پشت رسول خدا نماز خواندم و رسول خدا (ص) «بسم الله» به جهر می خواند . (6)

(3) تفسیر القرآن : ملا فتح الله کاشانی ، ج 1 ص 39

(4) همان مرجع و صفحه

(5) سورة اسراء ، آیة 46 ، تفسیر بحرانی ج 1 ص 42ا

(6) تفسیر القرآن : محقق داماد ، ج 1 ، ص 283

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86919

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد


اولین کسی که در مدینه «بسم الله الرحمن الرحیم» را آهسته خواند عمروبن سعید بن عاص بود . (1)

عمرو ، والی معاویه در مدینه بود . بعد از آنکه معاویه نماز را بدون «بسم الله» می خواند و مهاجران و انصار اعتراض کردند و نماز را اعاده کرد و «بسم الله» را ذکر نمود . عمرو برای راضی کردن طرفین و حفظ حرمت معاویه «بسم الله» را ذکر می کرد ولی آهسته و به اخفات می خواند . (2)

ابوحنیفه رأیش آهسته خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» است . (3)

افراد زیر در مورد جهر به بسم الله کتابهای مستقل نوشته اند :

1- کتاب الجهر بالبسمله از خطیب بغدادی (م 463 ه)

2- کتاب الجهر بالبسمله از ابوسعید بوشنجی (م 536 ه)

3-کتاب الجهر بالبسمله از جلال الدین محلی شافعی (م 864 ه) (4)

(1) التصحیف و التحریف:ابوهلال احمد عسکری ،ج 2 ص 60 به نقل از تذکره الحفاظ 1/110

(2) همان مرجع و صفحه

(3) عسکری : ج 2 ص 57 ، به نقل از ابوالفتوح رازی ، روضه الجنان و روح الجنان 1/194

(4) عسکری : ج 2 ص 54

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86920

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

همة خلفاء و صحابه «بسم الله» را به جهر می خواندند :

امام صادق (ع) : «بسم الله الرحمن الرحیم» سزاوارترین چیزی است که بلند گفته شود و این همان آیه ای است که خدا گفت :

« و اذا ذکرت ربک فی القرآن وحده ولوا علی ادبارهم نفوراً . » (5)

(5) سورة اسراء ، آیة 46 ، الحویزی ج 1 ص 10

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 14/11/1387 - 11:8 - 0 تشکر 86921

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

«بسم الله » و حضرت سلیمان (ع) :

علی (ع) : «بسم الله الرحمن الرحیم» آیه ای از فاتحه الکتاب است . فاتحه الکتاب بهترین گنجینه عرش می باشد . خداوند عز و جل آن رابه محمد (ص) اختصاص داده است و هیچ یک از پیامبرانش را در آن شریک او نساخته بجز سلیمان که از آن «بسم الله الرحمن الرحیم» را به او نیز داد و از زبان بلقیس حکایت می کند : قالت یا ایها الملأ ، انّی القی الیَّ کتاب کریم ، انّه من سلیمان و انّه «بسم الله الرحمن الرحیم» . (2)

سعید بن مسیب می گوید : رسول خدا (ص) به قیصر روم نامه نوشت و او را به اسلام دعوت کرد . وقتی که نامه پیامبر (ص) به قیصر رسید و آن را خواند گفت : بعد از سلیمان نامه ای که با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شود ندیدم . (3)

احادیث دیگری نیز هست که با احادیث بالا تناقض دارد :

فرات بن احنف از امام باقر (ع) : اول کل کتاب نزل من السماء «بسم الله الرحمن الرحیم»(4) .

ترجمه:آغاز هر کتابی که از آسمان نازل شده است «بسم الله الرحمن الرحیم» است .

(1) طیب ، ج 1 ص 97 ، به نقل از لالی الاخبار ، ص 348 باب 7

(2) سورة نمل ، آیه 29 و 30 ، تفسیر عیاشی ، ج 1 ص 19

(3) جویباری : ج 1 ص 226 به نقل از الدرر المنثور (عربی) : علی بن زین الدین العاملی

(4) حویزی : ج 1 ص 6 ، به نقل از لالی الاخبار ص 249 باب 7

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.