با سلام رفقای گل تبیانی
مخلص همه ی با مرام های تبیان هم هستم اون هم به صورت دربست
دوستان در این مبحث دربارهی فیلم ملک سلیمان خواهیم پرداخت امیدوارم لذت ببرید...........
خب حالا بریم سراغ بخش اول
گزارشی از فیلم ملک سلیمان
گفتگو با کارگردان فیلم ملک سلیمان " شهریار بحرانی"
شهریار بحرانی درباره نحوه شكلگیری این فیلم اظهار كرد: تولید این فیلم سینمایی به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 83 آغاز شد؛ چرا كه وزارت ارشاد مصمم بود یك فیلم فاخر قرآنی خارج از مدیوم تلویزیون ساخته شود. در ادامه با پیشنهاد مجتبی فرآورده (تهیهكننده) قرار شد كه ما داستان حضرت سلیمان (ع) و درخواست ملكشان از خداوند را كار كنیم.
وی افزود: نگارش فیلمنامه این كار حدوداً دو سال و در دو بخش طول كشید. در بخش اول كه قسمت قرآنی كار را در بر میگرفت، گروهی به سرپرستی حجتالاسلام اصفهانیان كار خود را آغاز كرد. این گروه تمام آیاتی را كه به حضرت سلیمان (ع) یا حضرت داود (ع) مرتبط میشد، مورد توجه قرار داد؛ همچنین آیههایی كه به شیاطین یا اجنه توجه داشتند. گروه دوم نیز كه به سرپرستی حجتالاسلام والمسلمین «حمید محمدی» فعالیت میكرد، كار تحقیقی در مورد روایات مرتبط با حضرت سلیمان (ع) را انجام میداد.
با ما همراه باشید
این كارگردان ارزشی ادامه داد: به واسطه این دو مرحله تحقیقاتی ما توانستیم، برای اولینبار تصویری تقریباً روشن از حضرت سلیمان (ع) به دست آوریم. البته همزمان گروههای دیگری چون معماری، كارهای تحقیقاتی این فیلم مرتبط به خود را انجام میدادند. دلیل این تحقیقات نیز این بود كه قوم بنیاسرائیل قومی بیابانگرد بود كه خود تمدن نداشتند؛ بنابراین از تمدنهای حاشیهای استفاده میكردند.
بحرانی اضافه كرد: من و مجتبی فرآورده نیز تحقیقات تاریخی كار را انجام میدادیم. در این تحقیقات همانگونه كه مشخص بود، این نكته مورد توجه قرار گرفت كه قوم بنیاسرایئل قومی لجوج بود كه پیامبران خود را آزار میدادند. البته تفكر دنیامحور بنیاسرایئل همچنان باقی است كه ما نمود بارز آن را در تفكر زیربنایی غرب مشاهده میكنیم.
وی، همچنین، در خصوص تكنولوژی فیلم گفت:
ما یكسری تحقیقات نیز درباره فنآوری روز سینما انجام دادیم؛ چرا كه در بخشهای مختلف از جمله صداگذاری و غیره دچار كمبودهایی بودیم كه منجر به یكسری سفرهای تحقیقاتی شد تا بتوانیم همراه گروه كه در سفرها شركت داشتند، با موضوعات تكنیكی سینما بیشتر آشنا شویم. بعد از طی این مراحل نوشتن فیلمنامه كه یك كار گروهی (بحرانی، قدیریان و فرآورده) بود، آغاز شد. البته طی 39 باری كه سناریو بازنویسی شد، ما از مشاوره اساتید حوزه و دانشگاه هم بهره بردیم.
در ادامه جلسه مجتبی فرآورده، تهیهكننده «ملك سلیمان (ع)»، درباره چگونگی تولید فیلم اظهار كرد: مسلماً در كشور ما فیلمی كه قرار است برای اولینبار با ساختار ویژهای ساخته شود، تولیدش دشوار است؛ به ویژه این كه ما در هنگام شروع مشوقان كمی داشتیم؛ حتی باید گفت بیشتر افراد در انتظار به زمین خوردن كار بودند، اما به همت گروه مصمم و به مدد حمایت و اعتماد چند مدیر (جعفری جلوه، حیدریان، رضاداد و شاهحسینی) این كار ساخته شد.
وی ادامه داد: دلیل مشاركت با یك كشور خارجی برای ساخت فیلم نیز این بود كه ما به دلیل كمبود در برخی زمینهها چارهای جز این همكاری نداشتیم. برای مثال، ما در زمینه صدای دالبی دیجیتال، DI و جلوههای بصری امكانات لازم و كافی را دركشور نداشتیم؛ بنابراین در ابتدا خواستیم با اروپا همكاری كنیم، اما پس از مدتی دریافتیم كه قادریم خود در این عرصهها ورود داشته باشیم، پس سعی كردیم با كشوری به توافق برسیم كه ما را در رسیدن به خواستههایمان كمك كند؛ لذا با «لئو لو» (طراح جلوههای ویژه و كامپیوتری) ارتباط برقرار شد تا ما را در رسیدن به هدفمان كمك كند.
امین زندگانی، بازیگر «ملك سلیمان (ع)»، كه ایفاگر نقش سلیمان نبی (ع) در فیلم بود در سخنانی تصریح كرد: من برای پذیرش نقش حضرت سلیمان احتیاجی به مشاوره نداشتم، چون برای این كار انتخاب شدم و خیلی خوشحالم كه این لیاقت را داشتم تا بتوانم چنین شخصیتی را ایفا كنم. البته برای این اشتیاق و خوشحالی خود نیز چند دلیل داشتم؛ دلیل اول، وجود شهریار بحرانی و مجتبی فرآورده و دلیل دوم، داستان و مضمون و نهایتاً گروهی بود كه برای این كار انتخاب شده بودند.
وی ادامه داد: در این فیلم من بعد از مدتها این احساس را داشتم كه كار فیلم نمیكنم؛ بلكه كارم از سر دل است. در حقیقت این فیلم یك حركت گروهی بود برای گفتن یك حرف. هر چند راهنماییهای بحرانی در طول كار به من در ایفای نقش كمك كرد. نكته دیگر این كه جدا از شعارهای رایج كه درباره نقشهای مذهبی میشود، باید بگویم با تمام سختیهای موجود و عدم حمایتهایی كه هنوز ادامه دارد، با لطف خدا این كار توانست تولید و اكران شود.
زندگانی متذكر شد:
من در فیلم حضرت سلیمان (ع) نقش اول كار نیستم؛ بلكه خود كار است كه نقش اصلی را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، باید بگویم كه تمامی بازیگران در این فیلم نقش اول بودند، هر چند هنوز هم با وجود این كه این فیلم ساخته شده و تماشاگران هم از آن استقبال كردهاند، به شهریار بحرانی نیز گفتم كه من لیاقت ایفای چنین نقش مهمی را نداشتم.
این بازیگر در پاسخ به این سؤال كه اجرای این گونه نقشها با كاراكترهای شخصی چه تفاوتی دارد، توضیح داد: پرواضح است كه ایفای نقشهای تاریخی در مقایسه با نقشهای شهری كاملاً دشوار است؛ چرا كه تمامی صحنهها واقعی بود، نه در استودیو. در ضمن ایفای شخصیتی كه از آن در تاریخ و دین به عنوان یك چهره برتر نام برده میشود و بازیگران بزرگی هم نقش آن را بازی كردهاند، دشوار است تا كار بتواند با ذائقه مردم همخوان باشد.
كمالی نژاد دیگر بازیگر فیلم نیز در خصوص «ملك سلیمان (ع)» گفت: در ابتدا باید بگویم كه نقش هر اندازه كه سختتر باشد، بازیگر برای ایفای آن بیشتر ترغیب میشود. اما من میخواهم بحث دیگری را مطرح كنم؛ این كه اگر قرار بود نامی دیگر برای این فیلم انتخاب شود، بهترین عنوان «شیعهنامه» بود؛ چرا كه در این فیلم سعی شده بصیرت مهدوی و شیعی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: این فیلم میخواهد برای نسل جوان حاوی نكاتی باشد تا از آن بهره برند؛ برخلاف بسیاری از مواقع كه ما از جوانان تنها توقع انجام كارهای دلخواهمان را داریم. این فیلم همچنین میخواهد الگوسازی موفق برای تفكر شیعی و اسلامی باشد تا جوانان به دور از دستورهای رایج با اشتیاق قلبی سمت آن جذب شوند.
این بازیگر اضافه كرد: خدا را بارها شكر میكنم كه ما چهارده معصوم عزیز را داریم كه اگر بخواهیم به آنان متوسل شویم، همچنان عاشقانه به اسلام عشق خواهیم ورزید؛ عشقورزیی كه به وضوح در فیلم «ملك سلیمان(ع)» به چشم میخورد. در خاتمه كلام، من به عنوان یكی از اعضای گروه، سعی كردم تا در پیشبرد این كار كمكی هر چند كوچك كرده باشم
با ما باشید گلهای همیشه خندان تبیان.........