• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1457)
سه شنبه 17/5/1391 - 20:53 -0 تشکر 496427
جهاد(دیدگاه شهید مطهری)

بسم الله الرحمن الرحیم
« قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله و لا بالیوم الاخر و لا یحرمون ما حرم الله‏
و رسوله و لا یدینون دین الحق من الذین اتوا الكتاب حتی یعطوا الجزیه عن‏
یدوهم صاغرون ». ( سوره توبه آیه 29 )

جنگ با اهل كتاب

این آیه كه تلاوت شد در مورد اهل كتاب است . اهل كتاب یعنی غیر
مسلمانانیكه بیكی از كتب آسمانی انتساب دارند مانند یهودیها و نصاری
 ( مسیحیها ) و شاید مجوسیها .
این آیه ، آیه جنگ با اهل كتاب است و در عین حال نمیگویند كه با اهل‏
كتاب بجنگید ، میگویند با آنانكه بخدا ایمان ندارند ، باخرت هم ایمان‏
ندارند ، بحرام و حلال خدا وقعی نمیگذارند ( یعنی حرام خدا را حلال میكنند
) و به دین حق متدین نیستند ، با آنانكه اینچنین و آنچنانند از اهل كتاب‏
بجنگید ، تا سر حد جزیه دادن ، یعنی اگر حاضر شدند جزیه بدهند و خاضع‏
شدند در مقابل شما ، دیگر بعد از این نجنگید راجع بمفاد این آیه سؤالاتی است كه
 جوابش را باید با كمك آیات دیگر
قرآن در مورد جهاد پیدا بكنیم و بگوئیم .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:25 - 0 تشکر 496465

3 ماهیت جهاد دفاع است


بسم الله الرحمن الرحیم
« قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله و الیوم الاخر ». . .
یكی از مباحثی كه در اینجا وجود دارد این است كه آیا ماهیت جهاد از كه جهاد و جنگ باید بعنوان دفاع باشد ، اختلافی كه هست اختلاف صغروی‏
است یعنی اختلاف در این است كه دفاع از چی ؟

سه شنبه 17/5/1391 - 21:26 - 0 تشکر 496466

انواع دفاع


بعضی‏ها اینجا نظرشان محدود است میگویند یعنی دفاع از شخص خود ، جنگ‏
آنوقت مشروع است كه انسان چه بعنوان یك فرد و چه بعنوان یك قوم و
ملت بخواهد از خودش و از حیات خودش دفاع كند . پس اگر یك قومی یا
یك ملتی حیاتش از ناحیه دیگری در معرض خطر قرار گرفت اینجا دفاع از
حیات امریست مشروع همچنین اگر ثروتش و مالكیتش مورد تهاجم قرار گرفت‏
باز این از نظر حقوق انسانی حق دارد كه از حق خود دفاع كند بنابر این یك‏
فرد آنوقتیكه مال و ثروتش مورد تهاجم قرار میگیرد حق دارد كه از ثروت‏
خودش دفاع كند یا یك ملت اگر یك قوم دیگری بخواهند ثروت او را
تصاحب كنند و بنحوی ببرند حق دارد كه از ثروت خودش دفاع كند و لو با جنگ .
اسلام میگوید : « المقتول دون اهله و عیاله شهید » . یعنی كسیكه در مقام‏
دفاع از مالش و از ناموسش كشته بشود از نظر اسلام شهید است . پس دفاع‏
از ناموس هم مانند دفاع از جان و مال است ، بلكه بالاتر است ، دفاع از
شرافت است ، دفاع از استقلال برای یك ملت قطعا امری مشروع است پس در
صورتیكه یك قوم بخواهند استقلال قوم دیگریرا بگیرند و آنها را تحت‏
قیمومیت خودشان قرار بدهند و این ملت بخواهند از استقلال خودش دفاع كند
و دست باسلحه ببرد ، كاری مشروع و بلكه ممدوح و قابل تحسین انجام داده‏
است . پس دفاع از حیات ، دفاع از مال و ثروت و سرزمین ، دفاع از
استقلال ، دفاع از ناموس ، همه اینها دفاعهائیست مشروع .
كسی تردید نمیكند كه در این موارد دفاع جایز است و
لهذا گفتیم كه آن نظریكه بعضی مسیحیان میگویند دین باید طرفدار صلح باشد
نه طرفدار جنگ ، و جنگ مطلقا بد است و صلح مطلقا خوب است ، حرف بی‏
موردی است . جنگی كه بعنوان دفاع باشد نه تنها بد نیست بسیار هم خوب‏
است و جزء ضرورتهای حیات بشر است كه قرآن كریم هم باین مطلب تصریح‏
میكند كه : « لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض »( بقره -
251 ) یا جای دیگر میفرماید : « لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت‏
صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذكر فیها اسم الله »( حج - 39 ) . تا
اینجا را همه تقریبا قبول دارند .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:27 - 0 تشکر 496467

حقوق انسانیت


یك مطلب در اینجا وجود دارد و آن این است : آیا آنچیزیكه دفاع از آن‏
مشروع است منحصر است باینكه حقوق خودی یك فرد یا حقوق خودی یك ملت‏
از میان برود ، منحصر بهمین است یا در میان اموریكه دفاع از آنها واجب‏
و لازم است بعضی از امور است كه اینها جزء حقوق فرد یا حقوق ملت خاص‏
نیست ، بلكه جزء حقوق انسانیت است ، پس اگر حق انسانیت در یك موردی‏
مورد تهاجم قرار بگیرد جنگیدن به عنوان دفاع از حقوق انسانیت چه حكمی‏
دارد ؟ آیا مشروع است یا غیر مشروع ؟
ممكن است كسی بگوید دفاع از حقوق انسانیت یعنی چه ؟ ! من فقط از حقوق‏
فردی خودم باید دفاع كنم یا حداكثر از حقوق ملیم باید دفاع كنم ، من را
بحقوق انسانیت چه كار ! ولی این حرف درستی نیست . گرفته نیست ، افراد دیگر و ملتهای دیگر نیز میتوانند بلكه باید بكمك‏
آزادی بشتابند و بجنگ سلب آزادی و اختناق بروند . در اینجا چی جواب‏
میدهید ؟ گمان نمی كنم كسی تردید بكند كه مقدسترین اقسام جهادها و
مقدسترین اقسام جنگها جنگی است كه بعنوان دفاع از حقوق انسانیت صورت‏
گرفته باشد .
در مدتیكه الجزایریها با استعمار فرانسه می‏جنگیدند یكعده افراد حتی از
اروپائیها در این جنگ شركت میكردند ، یا بصورت سرباز یا بصورت غیرسرباز ، آیا از نظر شما فقط الجزایریها جنگیدنشان‏
مشروع بود چون حقوق خودشان مورد تجاوز قرار گرفته بود ، پس بنابر این‏
فردی كه از اقصی بلاد اروپا آمده بنفع این ملت وارد پیكار شده او ظالم و
متجاوز است و باید باو گفت فضولی موقوف ، بتو چه مربوط است ، كسیكه‏
بحقوق تو تجاوز نكرده تو چرا اینجا شركت میكنی ، یا او باید بگوید من از
حق انسانیت دفاع میكنم ، و حتی جهاد چنین شخصی از جهاد آن الجزایری‏
مقدستر است چون او جنبه دفاع از خود دارد و عمل این اخلاقی‏تر است از عمل‏
او و مقدستر است از عمل او ؟ مسلما شق دوم صحیح است .
آزادیخواهانیكه یا حقیقتا آزادیخواه هستند یا تظاهر میكنند بازادیخواهی‏
و احترامی كسب كرده‏اند در میان عموم ، احترام خودشانرا در میان توده‏
مردم مدیون همین حالت هستند كه خودشانرا مدافع حقوق انسانیت میشمارند
نه مدافع حقوق فرد خودشان یا ملت خودشان یا قاره خودشان . و احیانا آنها
اگر از حدود زبان و قلم و نطق و خطابه و روشن كردن افكار بگذارند و بروند
وارد میدان جنگ بشوند مثلا طرفدار حقوق فلسطینیها یا ویتكنگ‏ها بشوند
دنیا خیلی بیشتر آنها را تقدیس میكند نه اینكه دنیا آنها را مورد حمله و
هجوم قرار میدهد كه بتو چه این فضولیها ، اینها بتو چه مربوط است ؟ !
كسیكه بتو كار ندارد !

سه شنبه 17/5/1391 - 21:27 - 0 تشکر 496468


مقدسترین دفاعها


دنیا میگوید جنگیدن هر وقت كه بعنوان دفاع باشد مقدس است ، اگر دفاع‏
از خود باشد مقدس است و اگر دفاع از ملت باشد مقدستر است ، چون جنبه‏
شخصی تبدیل میشود به جنبه ملی و گسترش پیدا میكند و انسان تنها از خودش‏
دفاع نمیكند ، از دیگران هم كه همان افراد ملت خودش باشد دفاع میكند ، اگر از حدود ملی‏ به حدود انسانی برسد از آنهم یكدرجه مقدستر است .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:28 - 0 تشکر 496469

نزاع صغروی است نه كبروی


این است معنای جمله‏ای كه عرض كردم كه نزاع در باب جهاد ، باصطلاح‏
طلاب نزاع كبروی نیست نزاع صغروی است ، یعنی نزاع در این نیست كه آیا
جهاد بعنوان دفاع مشروع است یا اگر دفاع هم نبود مشروع است در این‏
كبرای كلی هیچكس تردید ندارد كه جهاد فقط و فقط بعنوان دفاع مشروع است‏
ولی بحث سر مصداق دفاع است ، بحث در صغرای این مطلب است كه مصداق‏
دفاع آیا فقط دفاع از شخص خود ، حداكثر از ملت خود است ؟ یا دفاع از
انسانیت هم دفاع است .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:29 - 0 تشکر 496470

امر بمعروف مصداق دفاع از حقوق انسانی است


عده‏ای میگویند و درست هم میگویند كه دفاع از انسانیت هم دفاع است و
لهذا كسانیكه قیام میكنند بعنوان امر بمعروف و نهی از منكر اینها
قیامشان مقدس است ، ممكن است كسی از نظر شخص خودش مورد تجاوز قرار
نگیرد خیلی هم محترم و معنون باشد و همه وسائل هم برایش فراهم باشد از
نظر ملت هم یعنی حقوق مادی ملت مورد تجاوز قرار نگرفته باشد ولی از نظر
ایده‏های انسانی حقی مورد تجاوز قرار گرفته باشد . یعنی در جامعه‏ایكه‏
زندگی میكند حقوق مادی آن مردم و حقوق شخصی مادی خودش مورد تجاوز نیست‏
، اما یك امری كه تعلق دارد ببشریت ، یعنی بمصلحت بشریت ، یعنی آنجا
كه خوبیها و بدیها دو دسته میشوند و دسته خوبیها باید در اجتماع برقرار
بشود و دسته بدیها باید از اجتماع برود ،
حالا در این شرایط اینچنین شخصی اگر دید كه معروفها بجای‏
منكرها نشسته‏اند و منكرها بجای معروفها نشسته‏اند و بعنوان امر بمعروف و
نهی از منكر قیام كرد ، از چی دارد دفاع میكند ؟ از حق شخص خودش ؟ نه ،
از حق اجتماع هم بمعنای حق مادی ملت خودش ؟ باز هم نه ، بحق مادی مربوط
نیست ، ولی از یك حق معنوی كه به هیچ قوم و ملتی اختصاص ندارد دفاع‏
میكند ، آن حق معنوی تعلق دارد بانسان‏ها ، آیا ما این جهاد را باید محكوم‏
بكنیم یا باید مقدسش بشماریم ؟ البته باید مقدسش بشماریم چون دفاع از
حقوق انسانهاست .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:30 - 0 تشکر 496471

دفاع از آزادی امروز هم مقدس است


در مسئله آزادی شما می‏بینید امروز همانهائی هم كه با آزادی مبارزه‏
میكنند برای اینكه عمل خودشانرا موجه جلوه بدهند میگویند ما از آزادی‏
دفاع میكنیم ، چون میدانند كه دفاع از آزادی مفهوم مقدسیست . اگر جنگیدن‏
واقعا برای دفاع از آزادی باشد بحق است لهذا میایند نام تجاوز خودشانرا
دفاع از آزادی میگذارند . این اذعان باین مطلب است كه حقوق انسانیت هم‏
قابل دفاع است ، جنگ برای حقوق انسانیت مشروع و مفید است .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:31 - 0 تشکر 496472

آیا توحید حق شخصی است یا حق عمومی


یك مسئله در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد و آن این كه آیا توحید ،
اصل « لا اله الا الله »، جزء حقوق انسانیت است یا جزء حقوق انسانیت‏
نیست ؟ ممكن است كسی اینجور نظر بدهد و بگوید توحید جزء حقوق انسانیت‏
نیست ، جزء مسائل شخصی افراد و یا حداكثر جزء مسائل قومی ملتهاست .
یعنی بنده ممكن است موحد باشم ، اختیار دارم میخواهم موحد باشم ، میخواهم مشرك ، و وقتی موحد شدم‏
كسی حق ندارد مزاحم من بشود چون حق شخصی من است ، ولی اگر آن دیگری‏
مشرك شد باز هم حق شخصی خودش است . یك واحد ملی در قوانین خودشان سه‏
حالت دارند یك وقت میایند توحید را انتخاب میكنند بعنوان یك امر
رسمی و غیر موحد را نمی‏پذیرند ، یك وقت شرك را مذهب رسمی قرار میدهند
و یك وقت هم آزادی میدهند هر كسی هر جور بود میل خودش . اگر توحید جزء
قوانین ملی یك ملت قرار گرفت جزء حقوق آن ملت است ، اگر نبود نه .
این یكجور نظر است . ولی یكنظر دیگر اینجا این است كه توحید هم مثل‏
آزادی جزء حقوق انسانی است . ما در مورد آزادی عقیده گفتیم كه معنی حق‏
آزادی این نیست كه آزادی یك فرد از طرف دیگری مورد تهدید قرار نگیرد
بلكه ممكن است از طرف خودش مورد تهدید قرار گیرد . پس اگر مردمی برای‏
توحید و برای مبارزه با شرك بجنگند جنگشان جنبه دفاعی دارد نه جنبه‏
استخدامی و استعماری و استثماری و تجاوز . حالا درست توجه كردید كه نزاع‏
كه میگوئیم صغروی است چه معنا دارد . اینجا حتی در میان علمای اسلام هم‏
دو نظر است ، بعضیها طوری نظر داده‏اند كه معنی نظرشان این است توحید
جزء حقوق عمومی انسانها است پس جنگیدن بخاطر توحید مشروع است ، چون‏
دفاع از حق انسانیت است ، مثل جنگیدن برای آزادی ملتی دیگر است . ولی‏
عده دیگر طوری نظر میدهند كه معنی حرفشان این است كه توحید جزء حقوق‏
فردی و یا حقوق ملی ملتهاست و بحقوق انسانی مربوط نیست پس بنابر این‏
كسی حق ندارد مزاحم فرد دیگر بشود بخاطر توحید . كدامیك از اینها درست‏
است ؟

سه شنبه 17/5/1391 - 21:31 - 0 تشکر 496473

اموری كه طبعا اجباربردار نیست


ما حالا نظر خودمانرا عرض میكنیم ولی قبل از اینكه نظر خودمانرا عرض‏
بكنیم یك مطلب دیگر را باید بگوئیم كه شاید این دو نظر بحسب نتیجه یكی‏
بشود و آن این است كه بعضی از مسائل اكراه بردار و اجباربردار است ولی‏
بعضی از مسائل دیگر خودش فی حد ذاته اجبار بردار نیست طبیعتش این است‏
كه باید اختیاری باشد .
مثلا فرض كنید بیماری خطرناكی پیدا شده میخواهند واكسنی تزریق بكنند
اینجا افراد را میشود مجبور كرد كه بیایند واكسن بزنند حتی اگر كسی حاضر
نشد بیایند بزور دست و پایش را ببندند و هر چقدر بخواهد دست و پا بزند
و لو در حال بیهوشی آمپول را باو تزریق كنند . این كار اجباربردار است‏
ولی بعضی از چیزها است كه اجباربردار نیست و جز از طریق اختیار و
انتخاب امكان ندارد ، مثلا تزكیه نفس ، تربیت عالی اینچنین است اگر
بخواهیم مردمی را بنحو عالی تربیت كنیم یعنی بنحوی تربیت كنیم كه این‏
مردم فضیلت‏ها را بعنوان اینكه فضیلت است بپذیرند و انتخاب بكنند و
بدیها را بعنوان اینكه بد است و نقص در انسانیت است اجتناب كنند
یعنی از دروغ تنفر داشته باشند و برای راستی احترام و اهمیت قائل باشند
این كار بزور شلاق نمیشود .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:32 - 0 تشکر 496474

تربیت اجباربردار نیست


بزور شلاق می‏شود نگذاشت كسی دزدی بكند ولی با زور شلاق نمیشود روح كسی‏
را امین كرد و الا اگر اینجور میبود اگر كسی مثلا احتیاج داشت باینكه‏
تهذیب نفس بشود و شخصیت اخلاقیش خیلی عالی بشود خوب میبردندش یكصد
شلاق باو میزدند بعد می‏آوردند تربیتش عالی میشد ، یعنی در مسئله پرورش بجای همه‏
چیز فقط شلاق میزدند و میگفتند برای اینكه این آقا در عمرش هرگز دروغ‏
نگوید و از دروغ گفتن بدش بیاید یكصد ضربه شلاق باو بزنید كه بعد از شلاق‏
خوردن از دروغ گفتن تنفر داشته باشد .
همچنین است دوست داشتن ، آیا میشود كسی را با ضرب شلاق وادار كرد كسی‏
دیگری را دوست داشته باشد ؟ مهر با زور قابل تحمیل نیست . این‏ها را
میگویند اموریكه زورپذیر نیست اگر تمام نیروهای عالم را جمع بكنند و
بخواهند محبتی را بزور در دل كسی قرار بدهند یا محبتی را بزور از دل كسی‏
بیرون بكشند ممكن نیست .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.