به
گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کودک، این فیلم که پیشتر جزو آثار منتخب
جشنواره کارلوویواری جمهوری چک بوده، داستانی فانتزی از خیال پردازی کودکی
مبتلا به تنگی نفس را به تصویر میکشد.
فضای فانتزی فیلم با تلطیف موقعیت توام با رنج و
ناراحتی شخصیت محوری، داستانی تاثیرگذار از قهرمانی را تصویر می کند که با
تاکید بر رویا سعی دارد بر مشکلات زندگیاش غلبه کند.
فیلم داستان "اوندرا" پسرکی مبتلا به بیماری تنگی
نفس است که مادرش اسباب بازی مورد علاقه او را که خرس عروسکی قدیمی است و
"کوکی" نام دارد، دور میاندازد. "اوندرا" خواب میبیند که "کوکی" مصمم است
تا از میان زباله ها راه بازگشت به خانه را پیدا کند حال مرز بین خیال و
واقعیت از بین می رود.
در خیال پردازی "اوندرا"، یک خرس عروسکی در جنگلی
پر از حیوانات عجیب و غریب و موجودات استثنایی گم شده، اما این خرس در
دنیای واقعی هیچگاه این موجودات را ندیده است.
خانه اصلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان قلب بچههاست
ابوالفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینما در مورد
اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: برگزاری هر جشنواره اتفاقی خوب و
ارزشمند است به ویژه اگر برای کودکان باشد و باید آن را به فال نیک گرفت.
این کارگردان تصریح کرد: برای جواب این سوال که
اهمیت برگزاری جشنواره چیست؟ باید به سراغ جوانهای 25 تا 30 ساله کشورمان
برویم و از نزدیک با آنها هم کلام شده و بپرسیم که آیا برگزاری این جشنواره
بر شما تأثیر گذاشته یا نه؟ اگر تأثیر مثبت داشته که ما در طول این سال ها
فرهنگسازی مناسبی انجام دادهایم و موفق عمل کردهایم و اما اگر جواب نه
بود حتماً باید در برگزاری جشنواره کودک و نوجوان تجدیدنظر کنیم.
جلیلی با اشاره به شعار جشنواره یعنی زمینهسازی
برای نشاط و امید در میان کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: سینما به عنوان یک
رسانه قدرتمند و جذاب می تواند نقش مهمی در ایجاد امید و زندگی در کودکان و
نوجوانان داشته باشد.
ایجاد امید و زندگی فقط به شعار دادن نیست، مدیران و
دست اندرکاران سینمای کودک باید بسترسازی مناسبی انجام دهند تا تولیدات
استانداردی در این حوزه ساخته شود و از همه مهمتر این فیلمها امکان اکران
داشته باشند تا نسل کودک و نوجوان ما از دیدن این آثار لذت برده و در زندگی
فردی خود از آنها بهره گیرد.
جلیلی حضور سه نسل فیلمسازان کشور در جشنواره بیست و
پنجم فیلم کودک را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: حضور سه نسل فیلمساز در
کنار هم خوب و خجسته است و باعث رونق این رویداد مهم فرهنگی میشود.
این روزها نگاه کودک و نوجوان به سینما تغییرات
بسیاری کرده کودکان دیگر با فضاهای قدیمی ارتباط برقرارنمیکنند و این
مساله رویکرد مناسب و جدیدی را در تولید آثار کودک و نوجوان میطلبد. در
طول این سالها فیلمسازان بسیاری در سینمای کودک و نوجوان فعالیت کردهاند
ولی به دلیل مساعد نبودن شرایط عطای سینمای کودک را به لقایش بخشیدند.
وی در پایان اضافه کرد: بنده یکی از فیلمسازان نسل
انقلابم و تجربههای زیادی در طول این سالها کسب کردهام که هیچ کدام مفت و
مجانی به دست نیامده، هزاران جوان در دوران جنگ تحمیلی خون خود را ایثار
کردهاند تا امثال من در این آرامش تمرین فیلمسازی کنم.
تابحال 14 فیلم ساختهام که همگی با خلوص نیت بوده و
همیشه سعی کردهام در خدمت بچههای ایرانی باشم چون به تک تک آن ها ایمان و
اعتقاد بالایی دارم زیرا که آینده ایران و انقلاب ما بر عهده این عزیزان
است. خیلی ناراحتم که فیلمهایم فرصت نمایش پیدا نمیکنند تا این گروه سنی
با تماشای این آثار، در تجربیاتم شریک شوند.
نمایش آثار جشنواره فیلم کودک با تقسیم بندی سنی
برای اینکه مخاطبان جشنواره بتوانند آثار مربوط به
خود را راحتتر انتخاب کنند، امسال نیز مثال جشنواره بیست و چهارم، فیلم
های جشنواره با تقسیم بندی سنی به نمایش در میآیند.
فیلمهای جشنواره فیلم کودک در قالب چهار مجموعه دبستان، راهنمایی ، دبیرستان و ویژه اولیا و مربیان روی پرده می روند.
بخش اولیا و مربیان به تقسیمبندی های سنی جشنواره
افزوده شده تا اگر پیام فیلمی مختص به این مخاطبان باشد آنها بتوانند
اطلاعات مربوط به زمان و مکان نمایش فیلم مورد نظر را به دست آورند.
این تقسیمبندی در جدول نمایش فیلمهای جشنواره فیلم کودک اعمال میشود و این جدول در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
با توجه به گستردگی موضوعات مربوط به مخاطبان کودک و
نوجوان و نیازها و سلائق متفاوت مخاطبان زیر مجموعه این رده سنی، تفکیک
فیلمها بر اساس کارشناسی جشنواره میتواند مانع سردرگمی مخاطبان شود.
رویکردی که سال گذشته با اقبال ویژه مخاطبان جشنواره رو به رو شد.