دنیای گیاهان و حیوانات
بقاياي موفقترين تمدنها در شهر بابيلوس كشف شده است؛ يكي از قديميترين شهرهاي فينيقيه كه از عصر نوسنگي تاكنون پيوسته مسكوني بوده و با تاريخ هزاران ساله منطقه مديترانه گره خورده است. بابيلوس از مدعيان اصلي قديميترين شهرهاي مسكوني دنيا بوده كه برپايه آنچه در تاريخ فينيقيه آمده، به دستور «خداي الدورادو» ساخته شده است و به آن شهر عصر طلايي ميگويند.اگرچه قدمت اصلي و تاريخ آغاز زندگي در اين شهر، در ميان برگهاي تاريخ گم شده است، اما محققان بر اين باورند كه بابيلوس حداقل به 7 هزار سال پيش تعلق دارد؛ قدمتي كه باور اسكان امروزي آن را غيرممكن جلوه ميكند.
اين منطقه هزاران سال نام Gubla را به خود داشت كه پس از سال 1200 ميلادي، به علت اهميت تجارت پاپيروس در اين شهر مهم بازرگاني يونانيها بابيلوس را، براي آن برگزيدند.
امروزه بابيلوس در سواحل شمال بيروت، مركزي مهم و شلوغ است، اما بقاياي قرون وسطي و جنگهاي صليبي همچنان يادآور گذشته بوده و حفاريهاي بسيار، آن را به مهمترين منطقه باستانشناسي دنيا تبديل كرده است.
تاريخچه بابيلوس
حدود 7 هزار سال پيش، گروه كوچكي از ماهيگيران عهد نوسنگي در كنار سواحل بيروت ساكن شدند كه هنوز كلبههاي تك اتاقهاي با كفهاي سنگي و بسياري از وسايل و اسلحههاي متعلق به آن دوره در منطقه به چشم ميخورد.
در سالهاي 3 تا 4 هزار پيش از ميلاد، يعني در دوره مس، زندگي مردم بابيلوس همچون گذشته ادامه داشت، تا اينكه شيوههاي جديدي در نحوه خاكسپاري مردگان ابداع شد به اين ترتيب كه ابتدا اجساد را به همراه اشيا و داراييهايشان درون كوزههايي سفالي قرار داده، سپس دفن ميكردند.
اين منطقه در اوايل عصر برنز، يعني در هزاره سوم پيش از ميلاد، به يكي از مهمترين مراكز كشتيهاي چوبي در شرق مديترانه تبديل شد و از آنجا كه فراعنه و پادشاهي وسيع آنها براي ساخت كشتي و مقبرهها و مراسم معنوي خود به چوب صنوبر و انواع ديگر الوار نياز بسيار داشتند، ارتباطات وسيع و بسيار نزديكي، با اين شهر برقرار كرد.
در ازاي آن نيز پاپيروس، طلا، طناب، كتان و سنگ رخام به بابيلوس ميفرستاد و اين روند قرنها ادامه داشت تا اينكه قبايل آموريت از كوير به منطقه ساحلي حمله كردند و بابيلوس را به آتش كشيدند، اما پس از آنكه در آن ساكن شدند شهر را دوباره ساختند و مصر با فرستادن هدايايي گرانبها ارتباط پيشين خود را دوباره برقرار كرد. گنجينههاي ارزشمند و ثروتهاي شاهانه مقبرههاي بابيلوس، نشان از ثروت سرشار اين شهر دارد.
در سال 1200 پيش از ميلاد، موجي از افراد معروف به انسانهاي دريايي، از شمال به شرق مديترانه روي آورده، در منطقه ساكن شدند كه امروزه آنها را به نام فينيقيهايها ميشناسيم.
در اين دوره خط در بابيلوس گسترش يافت كه در واقع ريشه همان خط امروزي است؛ خطي كه در سال 800 ميلادي به يونان نيز راه يافت و سبب تغيير شيوههاي ارتباطي جوامع مختلف شد.
در هزاره اول پيش از ميلاد، بابيلوس از تجارت با آشوريان و بابليان سود بسيار برد و پس از آن با ايران ارتباط برقرار كرد، به اين ترتيب در سالهاي نخست عصر برنز، اين شهر به يكي از سيستمهاي دفاعي ايرانيان در منطقه مديترانه تبديل شد.
پس از فتح منطقه توسط اسكندر مقدوني، زبان يوناني در بابيلوس رواج يافت و در عصر يوناگرايي، يعني در فاصله سالهاي 330 تا 64 پيش از ميلاد، فرهنگ و سنن ساكنان بابيلوس با يونانيان يكي شد.
روميها از سال 64 پيش از ميلاد تا 395 ميلادي بر بابيلوس حكومت كردند و معابد، حمامها و ساختمانهاي دولتي بسياري را در آن بنا نهادند. در اين دوره، شهر نمايي از اسقفنشيني مسيحيت بود.
در سال 637 ميلادي، همزمان با سلطه عربها، بابيلوس به آرامش رسيد، اما كمكم اهميت خود را در طول قرنها از دست داد.
شواهد و مدارك بهجا مانده از معماري اين دوره، ناقص و ناپيوسته است. بابيلوس امروزه شهري پررونق و مدرن، با قلبي تاريخي و كهن و آميزهاي از ظرافت، آراستگي و سنت است. بندر قديمي آن با حفاظهايي سنگي در برابر دريا مقاومت ميكند و در كنار آن بقايايي از حفاريهاي شهر باستاني به چشم ميخورد.
در اين ميان قلعه صليبيون، كليسا و بازار قديمي، ديوارهاي كهن قرون وسطي به همراه تعداد بيشماري از رستورانهاي متنوع، هتلها و فروشگاههاي رنگارنگ از هدايا
و ... نشان از آمادگي كامل شهر براي پذيرايي از گردشگران دارد.
ندا كيانفر
نوسط: Saratan X
دوشنبه 4/4/1386 - 23:37
دنیای گیاهان و حیوانات
هرم بزرگ جیزه (اسامی دیگر: هرم خوفو، هرم خئوپس) در مصر از عجایب هفتگانه جهان و در واقع تنها بازمانده این هفت بنای اعجاب آور جهان باستان به شمار میآید. پندار بر اینست که این هرم آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده است. از اینرو به این هرم، هرم خوفو هم گفته میشود. چگونگی ساخت این هرم در مصر باستان هرگز به طور قاطع معلوم نشده و درباره آن دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. بنا به گفته هرودوت، تاریخنگار یونان باستان، بنای هرم ۳۰ سال طول کشیده است و صدهزار برده برای ساختن آن به کار گرفته شدهاند. نظریه دیگری نیز سازندگان هرم را کشاورزانی عنوان کرده است که به دلیل طغیان رود نیل در فاصله ماههای تیر تا آبان، به کار ساختمان میپرداختند و برای آن دستمزد میگرفتند. طغیان رود به حمل و نقل سنگهای بنا نیز کمک میکرد. این سنگها از راه دور آورده میشدند و هریک حدود ۵٫۲ تن وزن داشتند. زمان ساخته شدن هرم سالهای ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ پیش از میلاد تخمین زده شده است و بیش از ۲٬۳۰۰٬۰۰۰ بلوک سنگی در آن به کار رفته و ارتفاع آن ‐ پس از از بین رفتن ۹ متر از بخش بالای آن ‐ هم اکنون به ۱۴۰ متر میرسد. این هرم بزرگترین و کهنترین هرم جیزه به شمار میآید. سه هرم به شکل جالب با بنای عظیم در محلی به نام " جیزه" نزدیک قاره قرار دارند این اهرام درقرن۲۸ قبل از میلاد توسط سه فرعون به نامهای کئوس و می کرینوس و کفرن ساخته شده اند. بلندترین هرم هرمی است به نام خئوپس که ارتفاع اولیه ان 147 متر بوده ولی اکنون پس از گذشت 48 قرن بر اثر فرسایش 10 متر از ارتفاع ان کاسته شده است. ساخت این بنا 20 سال به طول انجامیده سنگهای به کار رفته در این هرم از نقاط کوهستانی بسیار دور(از شرق رود نیل) به این محل حمل کرده و در ساختن این بنا به کار برده اند. قرار دادن این سنگها با ابزار اولیه و تراز کردن هرمها به این دقیقی چگونه امکان داشته است؟ در حال حاضر باستان شناسان به تشعشعات خاصی شبیه رادیو اکتیو که از برخی سنگهای درون این هرم ساطع میشود برخورده اند. اهرام مصر در حال حاضر توسط دقیقترین و پیشرفتهترین وسایل باستانشناسی مورد تحقیق قرار گرفته اند. این هرمها مقبره فراعنه مصر می باشد که به صورت مومیائی شده در این مقابر قرار داده شده اند. الای آن ‐ هم اکنون به ۱۴۰ متر میرسد. این هرم بزرگترین و کهنترین هرم جیزه به شمار میآید
دوشنبه 4/4/1386 - 23:36
دنیای گیاهان و حیوانات
عجایب هفتگانه به هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی عصر باستان اطلاق میشود. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانیالاصل به نام آنتیپاتروس در قرن دوم پیش از میلاد در یک کتاب ثبت شده اما این کتاب نه از نظر هنری ارزشی دارد نه از نظر فلسفی بلکه فقط به منزله کتابچه راهنمایی برای جهانگردان و گردشگران بخصوص گردشگران یونانی بوده است. مشخص نیست که این فرد خودش این آثار را دیده است یا نه. به هر حال آنچه مسلم است این است که وی در زمانی میزیسته که تمام این شاهکارهای هنری سالم و موجود بودهاند و او نمیخواست ویرانهها را به همعصران خود معرفی کند. همین طور آثاری که نسبت به یونان در فاصله بسیار دوری قرار داشتند در کتاب وی ذکر نشدهاند. به این ترتیب آثاری مانند تخت جمشید یا دیوار چین در این فهرست گنجانده نشدهاند. عجایب هفتگانه از چپ به راست بالا به پایین:هرم بزرگ جیزه، باغهای معلق بابل، نیایشگاه آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، تندیس غولپیکر رودس و فانوس دریایی اسکندریهنکته دیگر در مورد این آثار انتخاب عدد هفت برای تعداد آنهاست. دلیل این امر هم مقدس بودن این عدد است. عدد هفت چه در گذشته و چه در حال، برای انسان محترم و مقدس بوده بطوریکه تقریباً در هر گونه تقسیم بندی به این عدد توجه شده است. مانند هفت روز هفته، هفت هنر، هفت خدای یونان باستان و... عجایب هفتگانه جهان نام فهرستی اروپا-محور است که برخی نویسندگان قدیمی اروپا برای بیهمتا فرض کردن تمدن یونان و بخشیدن احساس برتری به اروپائیان آن فهرست و آن نام را درست نمودهاند. بیشتر سازههای ادعایی این فهرست وجود ندارند یا دیگر نیستند. بسیاری از سازههای موجود دیگر جهان مانند دیوار چین و تخت جمشید و آنگکور و دیوار بزرگ گرگان میتوانند در صدر چنین فهرستهایی قرار گیرند. تهیه فهرست کامل عجایب هفت گانه در اصل حدود سده دوم پیش از میلاد کامل شده است و اولین اشاره به تهیه این مجموعه مکتوب در کتاب تاریخ هرودوت آمده است که به سده ۵ پیش از میلاد مربوط برمیگردد. چندین دهه بعد از آن، تاریخ نگاران یونانی درباره بزرگترین بناهای تاریخی دوران خود شروع به نوشتن کردند. از جمله کالیماکوس (Callimachus) - که در ۳۰۵ تا ۲۴۰ قبل از میلاد میزیست - سر کتابدار کتابخانه اسکندریه، «مجموعهای از عجایب جهان» را تهیه کرد. امروز، تمام چیزی که درباره این مجموعه میدانیم، همین عنوان آن است و بس، به این دلیل که این کتاب نیز در آتشسوزی بزرگ کتابخانه اسکندریه از بین رفت. فهرست نهایی عجایب هفت گانه در قرون وسطا تکمیل شد. این فهرست شامل چشمگیرترین بناهای تاریخی جهان باستان بود که از بعضی، شواهد بسیار اندکی در دست بود و تعدادی نیز اصلاً باقی نمانده بودند. آثار کنده کاری هنرمند هلندی مارتن ون هیمسکرک (Marten Van Heemskerck) و کتاب تاریخ معماری یوهان فیشر ارلاخ (Johann Fischer von Erlach) از قدیمیترین منابعی هستند که در آن به این فهرست عجایب هفت گانه اشاره شده است. شواهد باستانشناسی از بسیاری از اسرار تاریخی که قرنها عجایب هفت گانه را احاطه کرده بودند، پرده برداشته است. عجایب هفت گانه برای سازندگانشان نمادهایی از مذهب، اسطوره شناسی، هنر، قدرت و علم بودند و برای ما، آنها شواهدی از توانایی انسان هستن
دوشنبه 4/4/1386 - 23:35
دعا و زیارت
ام كلثوم دختر عقبة بن ابى معيط در خاندانى به دنيا آمد كه در تاريخ اسلام خاندانى ننگين و رسواست. درباره سه تن از اعضاى اين خانواده آيه نازل شده است، پدرش عقبه، برادرش وليد، وخودش.
نكته جالب اين است كه اين بانوى قهرمان كه قهرمان مبارزه در برابر تمايلات مادى و امواج طوفان بى دينى است، در مقابل پدر و برادرش كه از عناصر كثيف و نادرست بوده اند، زنى داراى ايمان استوار و از تربيت شدگان و شاگردان برجسته مكتب رسالت و مدرسه وحى است!
بهتر است اين خانواده تا حدى معرفى شوند، شايد شخصيت و عظمت انسانى و ايمانى اين بانو، روشن تر گردد.
صرف نظر از اين كه اين بانوى قهرمان در راه گرايش به اسلام و اطاعت از رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم)، چشم از وطن و خانواده و بستگان نزديك همچون برادر، پوشيد و على رغم كوشش هاى آنان براى بازگرداندنش، با پاى پياده فاصله ميان مكه و مدينه را طى كرده، از هيچ مانعى نهراسيد
پدرش از كسانى است كه در شهر مكه از هيچ گونه آزار و جسارتى نسبت به رهبر بزرگوار اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) فروگذار نمى كرد و حتى در حادثه اى با كمال وقاحت حاضر شد آب دهان به روى مبارك پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم)اندازد!!
به همين خاطر خداى متعال اين آيه را درباره او و رفيقش نازل كرد:
« وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَالَيْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً » (1)
وليد فرزند همين عقبه و برادر مادرى عثمان است، هنگامى كه حمزه عموى پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) به شهادت رسيد، او و عمرو بن عاص شراب خوردند و جشن گرفتند، اگر چه وى بعداً مسلمان شد ولى هيچ گونه تحولى در اخلاق و رفتارش پيدا نشد، در دوره خلافت عثمان حاكم كوفه شد و نماز صبح را در حال مستى چهار ركعت خواند و هنگامى كه گزارش او به مدينه رسيد احضار شد و به رغم بى ميلى عثمان، اميرالمؤمنين على (عليه السلام) حدّ مى خوارگان را بر او جارى ساخت.
يك بار پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) به او مأموريت داد كه به سوى قبيله بنى المصطلق برود و به جمع آورى زكات بپردازد، از آنجا كه ميان او و قبيله مذكور در عصر جاهليت دشمنى بود، هنگامى كه مردم با هلهله و شادى به استقبالش آمدند، گمان كرد كه قصد كشتنش را دارند! از اين جهت به مدينه بازگشت و گزارش داد كه آنهااز دادن زكات، خوددارى كردند.
پيامبر خدا خشمگين شد و تصميم گرفت با آنان كارزار كند ولى خداى متعالى پيش از اينكه به گزارش وليد پليد ترتيب اثرى داده شود، اين آيه را نازل فرمود:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهَالَة فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ » (2)
به اين ترتيب قرآن كريم لقب زشت فاسق را براى هميشه براى وليد به يادگار گذاشت. او از دشمنان سر سخت اميرالمؤمنين على (عليه السلام) بود.
ولى ام كلثوم از زنانى است كه در اوايل بعثت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله)مسلمان شد، او به سوى دو قبله بيت المقدس و كعبه نماز گزارد و با پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) بيعت كرد و پياده به مدينه مهاجرت نمود.
برادرانش وليد و عماره كه نه تنها با نور اسلام زواياى قلب خود را روشن نكرده بودند بلكه سرسختانه با اسلام به مبارزه برخاسته، دست به هر جنايتى مى زدند، تصميم گرفتند كه او را از مهاجرت بازدارند.
نكته جالب اين است كه اين بانوى قهرمان كه قهرمان مبارزه در برابر تمايلات مادى و امواج طوفان بى دينى است، در مقابل پدر و برادرش كه از عناصر كثيف و نادرست بوده اند، زنى داراى ايمان استوار و از تربيت شدگان و شاگردان برجسته مكتب رسالت و مدرسه وحى است!
مهاجرت ام كلثوم پس از انعقاد قرار داد صلح حديبيه بود، بر طبق اين پيمان مسلمانان متعهد بودند كه هر كس از مكه به مدينه برود، او را به وطن نزد قومش بازگردانند، پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم) بر اساس اين تعهد حتى مسلمانانى كه از مكه فرار مى كردند و به مدينه مى رفتند، به مكه بازمى گرداند و اين يكى از شاهكارهاى آن بزرگوار است كه براى پيشرفت اسلام نتايجى درخشان داشته است ولى اين تعهد شامل زنان نمى شد زيرا از اول در قرار صلح تصريح شده بود كه اگر مردى از مكه به مدينه رود او را بازگردانند، از اين جهت ملزم نبودند كه زنان مهاجر را به مكه بفرستند، ام كلثوم ازاين موقعيت استفاده كرد و درمدينه باقى ماند. در مورد ام كلثوم و زنانى كه وضعى مشابه او داشتند قرآن مجيد فرمود:
« يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَات فَامْتَحِنُوهُنَّ اللهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَات فَلاَ تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ لاَ هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلاَ هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ . . .»
ام كلثوم كه انگيزه اى در مهاجرتش جز گرايش به حق نداشت، به حكم حق در مدينه ماند و به همين جهت برادرانش از تعقيب وى طرفى نبستند و به مكه بازگشتند.
پس از آن كه در مدينه استقرار يافت، با زيد بن حارثه كه يكى از قهرمانان برجسته تاريخ اسلام است، ازدواج كرد اما مدت اين ازدواج و همسرى آن زوج قهرمان ديرى نپاييد و با شهادت افتخارآميز زيد در جنگ موته به پايان رسيد. ام كلثوم پس از شهادت شوهرش با مردان ديگرى ازدواج كرد ولى هيچ يك ازآنان از لحاظ ايمان و جهاد و فداكارى در راه اهداف عاليه اسلام به مقام زيد نمى رسيدند. صرف نظر از اين كه اين بانوى قهرمان در راه گرايش به اسلام و اطاعت از رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم)، چشم از وطن و خانواده و بستگان نزديك همچون برادر، پوشيد و على رغم كوشش هاى آنان براى بازگرداندنش، با پاى پياده فاصله ميان مكه و مدينه را طى كرده، از هيچ مانعى نهراسيد. وى بانوئى است كه از پيامبر خدا حديث روايت كرده است، حديث زير از اوست:
سمعت النبى (صلى الله عليه وآله و سلم) يقول: « لَيْسَ بِالكَاذِبِ مَن أصلَحَ بَينَ النَّاسِ فَقَالَ خَيراً ».
كسى كه به منظور اصلاح ميان مردم به دروغى سخنى نيكو بگويد دروغگو نيست.
توسط : Saratan X
دوشنبه 4/4/1386 - 23:23
دعا و زیارت
مقدمه
گرچه پرداختن به موضوع اهلبيت عصمت و طهارتعليهم السلام - كه حضرت فاطمه نيز از آنانست - امرى شايسته و مطلوب است اما بايد پذيرفت كه نمىتوانيم در مقام شناساندن آن چهرههاى بىنظير قرار گيريم چرا كه آنان كلمات خدايند و از كمالات نامتناهى برخوردارند؛ كمالاتى كه تنها بندگان «مُخْلَص» به آنها آراستهاند و ديگر انسانها از حدود و حقيقت آن به خوبى آگاه نيستند و به علاوه - جداى از ناتوانى طبيعى ما - وجود مقدّس معصومانعليهم السلام هيچگاه نيازمند بيان و بنان ما در ذكر فضيلت و مديحت نمىباشند، بلكه اين ما هستيم كه علل و انگيزههاى گوناگونى ممكن است در شكل دهى نياز ما به معصومانعليهم السلام مؤثّر باشد.
با مطالعه در قرآن كريم معلوم مىشود كه وجود مقدس حضرت زهراعليها السلام در پيشگاه خداوند از منزلت ممتازى برخوردار است، چنانكه نزول بسيارى از آيات قرآن در شأن آن حضرت، شاهد اين مدّعاست
روشن است كه شايستهترين و مطلوبترين سخنى كه درباره حضرت فاطمهعليها السلام و ديگر معصومان گفته مىشود سخنى است كه از ناحيه ذات اقدس الهى بيان شده باشد؛ چرا كه او حكيم علىالاطلاق است و كلام او در افق حكمت اوست. بنابراين، هر آنچه را كه در اين موضوع نياز باشد، به خوبى مىشناسد و آن را با بىنيازى خود به نحو شايسته بر طرف مىسازد.
و نيز بديهى است كه سخنان پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم و اهل بيت او، بعد از كلام خداوند، از مكانت و مرتبت ويژهاى برخوردار است؛ چرا كه آن سخنان نيز در امتداد انگيزه و اهدافى است كه حكمت الهى همان را اقتضا مىكند.
با مطالعه در قرآن كريم معلوم مىشود كه وجود مقدس حضرت زهراعليها السلام در پيشگاه خداوند از منزلت ممتازى برخوردار است، چنانكه نزول بسيارى از آيات قرآن در شأن آن حضرت، شاهد اين مدّعاست.
اينك فرصت را مغتنم شمرده و به طور مختصر به فضيلتهاى قرآنى حضرت فاطمهعليها السلام اشاره مىكنيم:
فاطمه و اهل بيتعليهم السلام
فاطمه در كنار على، حسن و حسينعليهم السلام مراد و مقصود خداوند از «اهلالبيت» در آيه تطهير مىباشد: «انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهلالبيت و يطهرّكم تطهيراً».1 بنابراين به مقتضاى آيه فوق، فاطمهعليها السلام از «اهل بيت» محسوب مىشود و خداوند خواسته تا آنان را از هرگونه پليدى و آلودگى پاكيزه نمايد.
فرزندان فاطمهعليها السلام
فرزندان فاطمهعليها السلام پيشوايان معصوماند كه به امر الهى، عهدهدار هدايت بندگان خدا مىباشند. مفسّران گفتهاند: آيه شريفه «و جعلنا منهم ائمّة يهدون بأمرنا لمّا صبروا...»2 درباره فرزندان فاطمهعليها السلام نازل شده است.3
همه مفسّرانى كه آيه «فمن حاجّك فيه من بعد ماجاءك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم نسائنا و نساءكم...»12 را مورد تفسير قرار دادهاند، تصريح يا اشاره نمودهاند به اينكه مراد از «نسائنا» حضرت فاطمهعليها السلام است.
فاطمهعليها السلام از «ذوى القربى»
بعد از نزول آيه «... و آت ذوى القربى حقّه...»4 پيامبراكرمصلى الله عليه وآله وسلم فاطمهعليها السلام را فراخواند و فدك را به او بخشيد و فرمود: «بخشيدن فدك به فاطمهعليها السلام امرى الهى بود.»5
فاطمه؛ كوثر محمّدصلى الله عليه وآله وسلم
كوثر يك معناى جامع و وسيع دارد و آن «خير كثير و فراوان» است و مصاديق آن زياد است. اما بسيارى از بزرگان علماى شيعه و اهلسنّت، يكى از روشنترين مصاديق آن را وجود مبارك فاطمه زهراعليها السلام دانستهاند. در شأن نزول سوره كوثر آمده است:
مشركان پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم را متّهم كردند كه فاقد نسل است. قرآن ضمن نفى سخن آنها، مىگويد: «ما به تو كوثر داديم.» از اين تعبير استفاده مىشود كه اين خير كثير همان فاطمه زهراعليها السلام است. نسل و ذريّه پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم به وسيله همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت؛ نسلى كه علاوه بر اينكه فرزندان جسمانى پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم بودند، آيين و ارزشهاى اسلام را حفظ كردند.
مفسّران يادآور شدهاند: اينكه اين سوره خبر مىدهد كه پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم بىفرزند نخواهد بود و نسل و دودمان او فراوان در جهان وجود خواهد داشت، يكى از جهتهاى اعجاز قرآن محسوب مىشود.6
فاطمهعليها السلام و مهر پدر
پيامبراكرمصلى الله عليه وآله وسلم به مدّت شش ماه و به قولى نه ماه، هرگاه براى خواندن نماز صبح به مسجد مىرفت، در كنار خانه فاطمه و علىعليهما السلام توقّف مىكرد و مىفرمود: «الصّلاة اهل البيت انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهلالبيت و يطهّركم تطهيراً»7 بدين ترتيب، فاطمهعليها السلام كه از اهل بيت پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم محسوب مىشود، براى اقامه نماز كه مظهر عبوديت و بندگى خداوند است، مورد خطاب لطفآميز پيامبرگرامى قرار مىگيرد.
بعد از نزول آيه «... و آت ذوى القربى حقّه...»4 پيامبراكرمصلى الله عليه وآله وسلم فاطمهعليها السلام را فراخواند و فدك را به او بخشيد و فرمود: «بخشيدن فدك به فاطمهعليها السلام امرى الهى بود.»5
فاطمهعليها السلام و نور خداونددر ذيل آيه شريفه «اللّه نورالسّموات والأرض مثل نوره كمشكوة...»8 روايت شده است: «مراد از مشكوة، حضرت فاطمهعليها السلام است.» بنابراين نور خداوند به وجود مقدّس آن حضرت تشبيه شده است.
فاطمهعليها السلام و ليلةالقدر
رواياتى از امام صادقعليه السلام و ديگر امامان نقل شده است كه به حسب آنها، «ليلة» در سوره «قدر» به حضرت فاطمهعليها السلام تأويل شده است و در آن روايات، «قدر» به معناى خدا دانسته شد و لذا گفتهاند: «هر كس فاطمه را آن چنان كه حقّ اوست، بشناسد، در حقيقت «ليلةالقدر» را درك كرده است.»9
فاطمهعليها السلام و بانوان جهان
در روايتى عبارت «فى زجاجة كانّها كوكب درّى...»10 به وجود بزرگوار صدّيقه كبرى فاطمه زهراعليها السلام تأويل شده و به حسب آن روايت، ايشان مانند ستارهاى درخشان در ميان بانوان جهان است.11 به همين جهت است كه وقتى شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم پرسيد كه: مريم با فضيلتتر است يا فاطمه؟ آن حضرت نخست در پاسخ سكوت نمود تا آنكه آن شخص بار ديگر سؤال كرد: يا رسول اللّه! فاطمه افضل است يا مريم؟ پيامبرگرامى در پاسخ فرمود: «فاطمه در دنيا و آخرت بافضيلتتر است.» و در روايتى نيز آمده است كه: «برترين زنان جهان چهار تن هستند: آسيه، مريم، خديجه و فاطمهعليهم السلام، اما فاطمه برترين آنهاست.» و در روايتى ديگر آمده است: «مريم برگزيده زنان عصر خود، اما فاطمه برگزيده زنان همه زمانها است.»
فاطمهعليها السلام در مباهله
همه مفسّرانى كه آيه «فمن حاجّك فيه من بعد ماجاءك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم نسائنا و نساءكم...»12 را مورد تفسير قرار دادهاند، تصريح يا اشاره نمودهاند به اينكه مراد از «نسائنا» حضرت فاطمهعليها السلام است.
دوشنبه 4/4/1386 - 23:22
ورزش و تحرک
نام استیلی به عنوان تنها گزینه قطعی حاضر در کادر فنی تیم فوتبال پیروزی مطرح می شود و البته همچنان در خصوص جایگاه او اخبار زیادی به گوش می رسد.
به گزارش واحد مرکزی خبر مربی سابق تیم پیروزی پیش از بازگشت از هلند به ایران باز هم با اطمینان از انتخاب احتمالی خودش خبر داد و تاکید کرد که در جلسه پایانی با کاشانی همه چیز روشن خواهد شد.
استیلی در باره حضور خود به عنوان دستیار سرمربی در تیم پیروزی اضافه کرد : صحبتهایی قبل از حضورم درهلند با آقای کاشانی درخصوص سرمربیگری تیم داشتم اما در آن مذاکرات هیچچیز قطعیت نیافت و با سفر من به هلند آن صحبتها نیمه تمام باقی ماند.
وی گفت : از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم.
تمامی این صحبتها و قطعیت یافتن سرمربیگریام منوط به آن است که به صورت رودررو با شخص مدیرعامل صحبت کنم چون در مذاکره رودررو تکلیف بسیاری از مسائل مشخص خواهد شد.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال همچنین در باره بازگشت خود به ایران گفت اگر بلیت بازگشتم مهیا شود، فردا دوشنبه در تهران خواهم بود
دوشنبه 4/4/1386 - 23:19
ورزش و تحرک
علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی ، اعضای هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران را منصوب کرد.
آشنایی با هیات مدیر جدید استقلال
به گزارش واحد مرکزی خبر براساس احکام علی آبادی، علی فتح ا... زاده خویی، منصور پورحیدری ، خسرو دانشجو، محمد سعید نفریه و حمیدرضا علیان برای 2 سال به سمت هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران منصوب شدند .
درحکم مهندس علی آبادی از اعضای هیات مدیره جدید استقلال تهران خواسته شده است با بهره گیری از تجربه پیشکسوتان ، امکانات و فرصتهای موجود و تکیه بر انبوه هواداران علاقمند باشگاه با اتخاذ سیاست های کاربردی در زمینه توسعه فعالیت های باشگاه در رشته های مختلف ، ارتقای مسایل فرهنگی ، ایجاد نظام مالی خود کفا ، پشتوانه سازی و استعداد یابی و استفاده از خبرگان و متخصصان و تشکیل جلسات مستمر، این باشگاه صاحب نام و قدرتمند آسیا را به جایگاه واقعی خود رهنمون سازند.
در ترکیب هیات مدیره جدید استقلال از علی فتح ا...زاده به عنوان یک مدیر باسابقه ورزشی که سابقه مدیریت در استقلال را نیز دارد و همچنین منصور پورحیدری از پیشکسوتان و مربیان سابق استقلال ، خسرو دانشجو عضو شورای شهر تهران به عنوان یک مدیر اجتماعی شهری و محمد سعید نفریه یک مدیر فنی عمرانی و حمیدرضا علیان مشاور وزیر صنایع و قائم مقام شرکت خودروسازی پارس خودرو به عنوان یک مدیر صنعتی استفاده شده است .
دوشنبه 4/4/1386 - 23:15
دنیای گیاهان و حیوانات
يك كشاورز تونسي يك دانه سيب زميني به شكل قورباغه پيدا كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي الرايه، يك كشاورز تونسي نيز مدعي شد يك سيب زميني به شكل گاو پيدا كرده است.
وي افزود: اين گاو نشسته يا دانه سيب زميني به قدري زيباست كه گويي يكي از نقاش ها آن را نقاشي كرده است.
روزنامه ها تونسي با به مسخره گرفتن اين خبر گفتند در شرايطي كه ميوه سبزيجات روز به روز افزايش پيدا مي كند مراقب باشيم قيمت يك كيلو سيب زميني با يك كيلو گوشت گاو هم اندازه نشود.
دوشنبه 4/4/1386 - 20:33
ورزش و تحرک
امير قلعه نويي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت : جدايي موقت ( ۲۴تا ۴۸ساعته)، آندرانيك تيموريان لطمهاي به اين تيم نميزند. مكاتباتي را براي ماندن تيموريان در اردوهاي تيم ملي با باشگاه بولتون انجام دادهايم تا اين بازيكن به تمرينات خود در تهران ادامه دهد.
وي خاطر نشان كرد : از سوي ديگر تيموريان قراردادي را با باشگاه بولتون منعقد كرده و بايد به تعهدات خود در قبال اين باشگاه عمل كند .
قلعه نويي گفت : در صورتي كه باشگاه بولتون با درخواست فدراسيون فوتبال موافقت نكند، تيموريان ناگزير به ترك اردوهاي تيم ملي است.
سرمربي تيم ملي فوتبال ايران افزود : تيم ملي از ديدگاههاي ، صميمت و قرار گرفتن در قالب يك تيم و تاكتيك پذيري شرايط مطلوبي است.
وي با بيان اينكه به آينده تيم ملي فوتبال ايران بسيار اميدوار است، اظهار داشت : اين تيم فوتبالي تماشاگرپسند و هجومي را در جام ملتهاي آسيا به نمايش ميگذارد.
قلعهنويي در مورد دو بازي دوستانه تيم ملي فوتبال ايران با تيمهاي غنا و جاماييكا گفت : اهميت اين دو بازي باعث شد تا تمرينات صبح مليپوشان لغو شود تا آنان با آمادگي لازم به مصاف حريفان خود بروند.
وي با بيان اينكه به تركيب ايده آل خود نزديك شده است، اظهار داشت:
معتقدم هر تيمي كه در جام ملتهاي آسيا ۱۶بازيكن آماده را در اختيار داشته باشد، ميتواند از مدعيان كسب جام باشد.
قلعهنويي تصريح كرد : هم اكنون ۱۶بازيكن آماده در تيم ملي فوتبال ايران حضور دارند و كادر فني تيم ملي مشكلي در اين خصوص احساس نميكند.
وي در مورد حضور نيافتن برخي از مليپوشان در كنفرانس مطبوعاتي پيش از آغاز تمرينات گفت : مهم برگزاري اين گونه نشستها بود تا بازيكنان بدانند كه اهل قلم حق بزرگي بر گردن فوتبال دارند. واقعيت اين است كه رسانهها از ارگان اصلي موفقيت تيم ملي هستند.
تيم ملي فوتبال ايران خود را براي حضور در مرحله نهايي رقابتهاي جام ملتهاي آسيا كه به طور مشترك در چهار كشور مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام برگزار خواهد شد، آماده ميكند.
تيم ايران در اين مسابقهها با تيمهاي چين، مالزي و ازبكستان همگروه است.
ISN
توسط : Saratan X
دوشنبه 4/4/1386 - 20:32
ورزش و تحرک
مهاجم سابق تيم فوتبال استقلال تهران با بيان اينكه در زمان مربيگري "برانكو ايوانكوويچ" در تيم ملي متحمل ضربه روحي فراواني شده بود، اظهار داشت : هر كسي به جاي من بود از صحنه فوتبال محو ميشد.
" رضا عنايتي " روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: ايوانكوويچ در ابتدا اعتقاد خاصي به من داشت اما به علت نامعلومي از حضور در تيم ملي كنار گذاشته شدم و همين امر سبب شد از لحاظ روحي دچار مشكل شوم .
" عنايتي" درباره حضور سه سالهاش در تيم استقلال گفت : در مدت سه سال حضورم در تيم استقلال ، تنها يك ميليارد ريال دستمزد دريافت كردم وي افزود : استقلال تهران تيم كوچكي نبود كه بتوان به راحتي آن را ترك كرد اما به خاطر آيندهام به تيم الامارات ملحق شدم.
عنايتي با بيان اينكه قرارداد خود را با تيم الامارات به مدت يك سال ديگر تمديد كرده است، اظهار داشت : پس از اين مدت درخصوص پيشنهادات جديد خود تصميمگيري خواهم كرد.
عنايتي با اشاره به اينكه درحال حاضر انتظارات از خط حمله تيم ملي فوتبال ايران افزايش يافته است، افزود: چهار مهاجم تيم ملي با جديت تمرينات خود را پشت سر ميگذارند تا عملكرد قابل قبولي در جام ملتهاي آسيا داشته باشند.
وي با بيان اينكه دوگانگي از تيم ملي فوتبال ايران از بين رفته است، افزود : ديگر ۱۴بازيكن مشخص در تيم حضور ندارند و به طور حتم هر بازيكني كه آمادهتر باشد، در تركيب اصلي تيم قرار خواهد گرفت.
عنايتي در مورد بازيهاي تداركاتي تيم ملي فوتبال ايران برابر غنا و جاماييكا اظهار داشت : اين دو بازي شبيهسازي حريفان ايران در جام ملتهاي آسيا نيست بلكه كادر فني تيم ملي قصد دارد تا نقاط ضعف و قوت تيم ملي را شناسايي كند.
وي به ناكامي تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني ۲۰۰۶آلمان اشاره كرد و گفت : بازي با تيمهاي ضعيف باعث شد تا نقاط ضعف تيم پيش از آغاز اين رقابتها آشكار نشود.
عنايتي بازي در شرايط جوي نامطلوب مالزي را دشوار دانست و افزود :
رطوبت ۷۵درصد تاثير نامطلوبي بر روند حركتي تيم ميگذارد . به همين علت كادر فني تيم ملي تمرينات فشردهاي را براي بازيكنان در نظر گرفتهاند تا تيم با آمادگي مطلوبي راهي كوالالامپور شود.
وي سطح فوتبال امارات را پايين تر از ايران عنوان كرد و اظهار داشت:
اما اماراتيها از نظر امكانات و برنامهريزي از ما پيشي گرفتهاند و به طور حتم اختلاف خود را در سالهاي آتي كاهش خواهند داد.
مهاجم تيم الامارات امارات شايعه درگيري خود باجواد نكونام در تمرينات روز گذشته را تكذيب كرد و گفت : تيم ملي براي حضور موفق در جام ملتهاي آسيا نياز به آرامش دارد و مطرح كردن چنين مسائل حاشيهاي به صلاح تيم نيست.
وي با بيان اينكه حريفان ايران در جام ملتهاي آسيا تدارك وسيعي را ديدهاند، اظهار داشت : كسب عنوان قهرماني آسيا دور از دسترس مليپوشان فوتبال ايران نيست.
تيم ملي فوتبال ايران خود را براي حضور در مرحله نهايي رقابتهاي جام ملتهاي آسيا كه به طور مشترك در چهار كشور مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام برگزار خواهد شد، آماده ميكند.
تيم ايران در اين مسابقهها با تيمهاي چين، مالزي و ازبكستان همگروه است
ISN
توسط : Saratan X
دوشنبه 4/4/1386 - 20:31