• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3842
تعداد نظرات : 2897
زمان آخرین مطلب : 3732روز قبل
ایرانگردی

آنچه امروز بعنوان قلمزنی شناخته می شود و مصنوعات فراوانی اعم از مس و برنج بوسیله آن تزئین می گردد در ایران دارای سابقه ای بسیار طولانی است. از آثار فلزی دوره هخامنش نمونه های بسیاری بدست نیامده تا دورنمای رواج این هنر در آن دوران را مشاهده کنیم ولی مجموعه ظرفها و بشقابهای نقره و طلای عصر ساسانی که بدست استادان ایرانی قلم خورده است و سلاطین این سلسله را در بزم یا رزم و شکار نشان می دهد و در موزه "ارمیتاژ" شهر لنینگراد نگاهداری میشود رواج صنعت قلمزنی را در آن عصر تایید می کند. در دوران اسلامی تاریخ ایران صنعت قلمزنی رواج فوق العاده داشته است و شاهد بر این مطلب مجموعه ابریقهای برنزی و آثار زیبای فلزی از نوع بخوردان و ظرفهای آبخوری است که به شکل حیوانات و پرندگان ساخته شده و بیشتر آنها در خراسان و همدان و ری و سمرقند بدست آمده است.

پنج شنبه 29/7/1389 - 13:43
آشپزی و شیرینی پزی

شکر پنیر

مواد لازم : شکر یک کیلو، آب 600 گرم، کرم ترنر یک قاشق شربت خوری، آرد

طرز تهیه : شکر و آب را مخلوط نموده می جوشانیم، کرم ترنر را در یک استکان حل کرده به مایع اضافه نموده به خوبی می جوشانیم. به طوری که سفت شده و اگر با ته قاشق به آن ضربه ای بزنیم بشکند.

خمیر مایه را روی سطح صاف ( سنگی یافلزی ) که کاملاً چرب شده باشد به مدت پنج دقیقه گذاشته سپس آن را به قدری ورز می دهیم تا رنگ آن سفید شود. آن گاه خمیر مایه را روی سطح صافی پهن کرده به وسیله چرخ یا قیچی به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و با آرد مخلوط نموده فر یا تنور می گذاریم تا کاملاً خشک شده، حالت چسبندگی خود را از دست بدهد و بعد از سرد شدن مصرف می کنیم.

شامی

مواد لازم: گوشت راسته چرب یک کیلو، آرد نخود چی نیم کیلو، تخم مرغ یک عدد، پیاز و زردچوبه و نمک به اندازه کافی .

طرز تهیه: پیاز را روی گوشت چرخ کرده یا کاملاً کوبیده شده، رنده ( کوتراش ) می کنند و زرد چوبه و نمک و تخم مرع و آرد نخودچی به آن اضافه نموده، به خوبی ورز می دهند. ماهی تابه را با مقداری روغن روی اجاق می گذارند از خمیر اولیه به اندازه یک نارنگی جدا کرده ، در کف دست به صورت گرد در می آورند و در روغن داغ سرخ می کنند. درصورت تمایل کلیه شامی ها را در آخر کار توی ماهی تابه چیده، مقداری رب گوجه فرنگی و آب لیمو به آن اضافه می کنند و یا چند عدد گوجه فرنگی را قطعه قطعه کرده روی آن گذاشته کمی حرارت می دهند. بالا


کوفته هلو

مواد لازم : گوشت چرخ کرده بدون چربی یک کیلو، آرد نخودچی نیم کیلو، تخم مرغ 2 عدد ، پیاز بزرگ 2 عدد ، هویج نیم کیلو ، کشمش ، نعنای خشک، پیاز ، زردچوبه ، نمک ، شکر و آبلیمو به اندازه دلخواه، روغن خوبو .
طرز تهیه : گوشت چرخ کرده را با آرد نخودچی و تخم مرغ و پیاز رنده کرده و زردچوبه و نمک مخلوط کرده، خوب ورز می دهند. دو عدد پیاز بزرگ را خلال نموده، سرخ می کنند و در پایان کشمش را روی آن ریخته، کمی تفت می دهند. (بعضی ها در خمیرمایه اولیه مقداری هویج یا مقداری نرگسی می ریزند)از خمیرمایه اولیه به اندازه یک هلو جدا کرده روی کف دست پهن می کنند و مقداری پیاز داغ و کشمش وسط آن قرار می دهند. خمیر پهن شده را دور کشمش و پیاز داغ جمع کرده، به صورت گلوله ای در می آورند. هنگامی که کوفته ها آماده شد کمی آنها را تفت می دهند تا کمی سرخ شود. سپس مجدداً پیاز داغ گرفته و مقداری آب در آن ریخته می گذارند تا خوب بجوشد، مقداری هویج رنده شده (کوتراش) را با زردچوبه و نعنای خشک و روغن به آن اضافه نموده، به جوش می آورند. سپس کوفته ها را یکی یکی به داخل آن می اندازند. در صورت تمایل می توان دو قاشق غذاخوری برنج درآب ریخت . عده ای برای چاشنی ( مزه ) غذا از سرکه و شیره استفاده می کنند و عده ای هم از شکر و آبلیمو استفاده می کنند یعنی زمانی که دانه های برنج کاملاً نرم شد به دلخواه چاشنی غذا را به آن اضافه می کنیم. عده ای پس از اینکه کوفته ها را کشیدندروی آنها نعنا داغ می ریزند حالا کوفته هلو آماده است. این خوراک خوشمزه را معمولاً شیرازی ها در هنگام افطار در ایام ماه مبارک رمضان صرف می کنند. بالا
پنج شنبه 29/7/1389 - 13:39
آشپزی و شیرینی پزی
مقداری آب را به جوش آورده و برنج ها را که از چند ساعت قبل خیس کرده اند در آب جوش می پزند و به صورت چلو دم می کنند. قبل از آن که برنج کاملاً دم بکشد آن را از روی اجاق برداشته با کفگیر ( اسم ) کم کم به داخل چلو صافی (ترش باله ) ریخته ، از محلول رب و شکر کم کم به آن اضافه کرده، مخلوط می کنند. سپس برنج را در دیگ یا قابلمه ریخته، باقیمانده رب و شکر را به آن می افزایند . وقتی که بخار اطراف برنج را پوشاند ، کشمش و گردو و پیاز داغ را وسط آن گذاشته ، دم می کنند . کمی بعد رب پلو حاضر و آماده است . بالا
پنج شنبه 29/7/1389 - 13:35
آشپزی و شیرینی پزی
شکر پلو

مواد لازم : برنج یک کیلو، شکر یک کیلو، روغن ، زعفران ، مغز پسته و بادام و خلال نارنگی .

طرز تهیه : برنج را که از چند ساعت قبل در آب خیس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند و یکی دو جوش می دهند . شکر را با دو لیوان آب جوشانده، به صورت شیره شکر در می آورند و درضمن یک قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کرده، به شیره شکر اضافه می کنند و دو قاشق روغن نیز به آن می افزایند . برنج را دم می کنند و قبل از دم کشیدن کامل، با کفگیر به داخل سینی یا چلوصافی ( ترش باله ) ریخته، شیره شکر را روی آن پاشیده ، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره در داخل دیگ یا قابلمه ریخته ،روی حرارت ملایم دم می کنند. پس از دم کشیدن شکر پلو ، خلال بادام پسته و خلال نارنگی را شیرین کرده را روی آن ریخته مصرف می کنند.

شکر پلو را در شیراز همیشه با خورشت قیمه صرف می کنند. بالا

آش انار

مواد لازم: چغندر یک دانه، برنج یک لیوان و نیم ، گوشت چرخ کرده نیم کیلو، لپه نصف لیوان ، انار، نعناخشک وپیاز داغ به اندازه کافی .

طرز تهیه: چغندر را کوتراش ( رنده ) کرده می پزند . گوشت کوبیده یا چرخ کرده را به صورت کوفته ریزه ( گلوله هایی به اندازه یک فندق) در می آورند. برنج و کوفته ریزه و نعنا خشک و پیاز داغ را به چغندر در حال پختن اضافه می کنند. وقتی که برنج پخته شد، آب انار به آن افزوده و می گذارند به خوبی بپزد . در صورتی که آب انار ترش باشد ، یک یا دو استکان شکر به آن اضافه می کنند. وقتی که آش به اندازه دلخواه سفت شد آن رادر ظرف ریخته روی آن را با نعنا و پیاز داغ تزیین می کنند. بالا

 


قورمه به

مواد لازم: گوشت راسته چربی دار 400 گرم، به یک کیلو، لپه یک لیوان، آبلیمو و شکر به اندازه دلخواه، زعفران.

طرز تهیه: گوشت را به صورت تکه های کوچک در آورده با پیاز و زردچوبه و نمک تفت می دهند. سپس آب روی آن ریخته و لپه را به آن اضافهمی کنند. به را پاک کرده به قطعات کوچک در می آورند و بعد از پختن گوشت، لپه و به را به آن افزوده حرارت می دهند تا بپزد. بعد آبلیمو و شکر و زعفران آن را روی گوشت ریخته، می گذارند تا قورمه قوام بیاید. بالا

دوپیازه

مواد لازم: سیب زمینی ( الو )، پیاز داغ، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه، روغن

طرز تهیه: سیب زمینی را آب پز کرده، بعد از پختن پوست آن را کنده به قطعات کوچک خرد می کنید و با پیاز داغ و گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی مخلوط نموده به آن نمک و ادویه زده درکمی روغن تفت می دهید و با نان مصرف کنید در دو پیازه می توان از گوشت خرد کرده یا چرخ شده و قارچ ودمبل و امثال آن استفاده کرد. بالا

یخنی نخود

مواد لازم : گوشت نیم کیلو ، نخود 2 لیوان ، سیب زمینی متوسط 2 عدد ، پیاز ، نمک ، زردچوبه، به اندازه دلخواه

طرز تهیه : گوشت و نخود و پیاز و زردچوبه و نمک را در ظرفی ریخته آب به آن اضافه می کنند و روی اجاق حرارت می دهند تا پخته شود .سپس سیب زمینی ها را شسته ، به داخل آب گوشت می اندازند. وقتی که یخنی کاملاً پخته شد، آب آن را برای تهیه ترید جدا کرده، پوست سیب زمینی ها را کنده، کلیه مواد پخته شده را کوبیده به مصرف خوراک می رسانند. بالا

رب پلو

مواد لازم: برنج یک کیلو، رب انار یک لیوان، گردو یک لیوان، کشمش نصف لیوان، شکر به اندازه کافی (بستگی به ترشی مزه رب دارد )، پیاز بزرگ دو عدد، روغن

طرز تهیه: پیازها را خلال کرده سرخ می نمایند . بعد ازسرخ شدن، کشمش و گردو را با آن تفت می دهند. رب انار و شکر را جوشانده و دو قاشق روغن به آن اضافه می کنند.
مقداری آب را به جوش
پنج شنبه 29/7/1389 - 13:32
آلبوم تصاویر
چهارشنبه 28/7/1389 - 21:1
جهانگردی
شیراز -شیراز را علاوه بر داشته های فرهنگی با برخورداری از باغهای متعدد به ویژه باغهای تاریخی می توان به شهر باغهای رویایی و تاریخی نیز نامید. باغهای چون ارم، دلگشا، عفیف آباد، نظر، نارنجستان قوام و.. از جمله باغهایی تاریخی بوده که همواره بر جاذبه های گردشگری شیراز افزوده و سالانه مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کند. "حاج میرزا حسن فسایی" صاحب فارسنامه ناصری در کتاب خود بخشی را به باغهای مشهور شیراز اختصاص داده و بیش از50 باغ مشهور را معرفی می کند. همچنین فرصت الدوله در فصل "بساتین شیراز" در کتاب "آثار عجم" بیش از 35 باغ ارزشمند دوران خویش را معرفی می کند.در حال حاضر 11 باغ از باغهای فعلی شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که همگی معرف جاذبه های طبیعی شهر شیراز هستند و هرکدام نیز حکایتی از هنرمندانی دارد که روزی زمین خشکیده شهر شیراز را با باغ سازی و چمن آرایی ساختند و مصفا کردند.شاید به دلیل تقدسی که باغ در فرهنگ دینی ایران اسلامی دارد که به نوعی می توان نشات گرفته از سفر معراج پیامبر اکرم (ص)به بهشت همچنین باغ عدن که بالاترین مرتبه بهشت باشد، بزرگان، حاکمرانان، باغ سازان و چمن آرایان شیرازی نیز با احداث باغهای زیبا در این شهر کوشیده اند که بخشی از بهشت را در زمین بازآفرینند و بدین باور باغها را ارم، خلدبرین، جنت، فردوس، مینو و.. نام نهادند که همگی نشانی از بهشت است.شیراز از دیرباز به خاطر وجود باغها و گلهای خود در بین ایرانیان و جهانیان سرآمد و یکی از دل انگیز ترین و زیباترین شهرهای ایران بوده است که البته جهانگردان و مورخان زیادی مانند ویلیام جکسن، احمد ابن ابی یعقوب مولف کتاب البلدان و... در کتابهای خود به وصف باغهای این شهر پرداخته اند.
باغ ارم: باغ ارم که یکی از زیباترین باغهای ایران به شمار می آید در شمال غربی شیراز و در خیابان ارم قرار داشته و مساحت آن نیز 110 هزار و 380 مترمربع و زیربنای موجود آن نیز یک هزار و 869 مترمربع است.تاریخ ساخت این باغ را مورخان به سده پنجم هجری قمری یعنی دوران سلجوقیان می دانند که بر این اساس اتباک قراچه که از سوی سلطان سنجر سلجوقی به حکومت فارس منصوب شده بود در شیراز باغها و آثار فراوانی ساخت که از جمله آنان "باغ تخت" است که احتمالا شکل گیری باغ ارم نیز در این دوران وجود بوده است.عمارت اصلی این باغ که رو به مشرق ساخته شده از لحاظ معماری، نقاشی، حجاری، کاشیکاری، گچبری و خوشنویسی از بناهای ماندگار دوره قاجاریه است. این ساختمان دارای سه طبق بوده که طبقه زیرین دارای حوض خانه ای برای استراحت در روزهای گرم تابستان است که در آن آب نمایی قرار دارد و طاق آن با کاشیهای هفت رنگ مزین شده است.در پیشانی عمارت هلال هایی وجود دارد که به سنتوری معروف است و دارای سه مجلس بزرگ و دو مجلس کاشیکاری با کاشیهای لعابداری زنگی است. در هلالی میانی نیز نقش ناصرالدین شاه سوار بر اسب دیده می شود که نیم تاجی در جلو کلاه خویش دارد.در جلوی این عمارت حوض وسیعی قرار گرفته که با کاشی آبی رنگ کاشیکاری شده و مساحت آن 335 متر مربع است. در این باغ درختان سرو بسیار بلندی در دو سوی آن کاشته شده، همچنین درختان کاج، مرکبات و بته های گل رز که به روایتی بی شاز 300 گونه است.
باغ جهان نما:باغ جهان نما از قدیمی ترین باغهای شیراز بوده که مساحت آن بیش از 40 هزار متر مربع است، این باغ در دوره های حکومتی آل مظفر، آل اینجو و تا زمان صفویه بسیار سرسبز بوده و جهانگردانی چون تارونیه، شاردن، جان ملکم، ادواردبروان در سفرنامه خود از آن نام برده اند.پس از حکومت افشاریان و تا زمان تشکیل حکومت زندیه باغ جهان نما بر اثر کشمکشهای داخلی صدمات زیادی دید تا اینکه در سال 1185ه.ق کریمخان زند دستور مرمت و تجدید بنای آن را صادر کرد و پس از آن درون باغ، عمارت هشت ضلعی با نمای آجری همانند عمارت کلاه فرنگی باغ نظر ساخته شد.در شرق و غرب ساختمان نیز دو حوض با فواره های سنگی در مقابل شاه نشین آن قرار دارد و دو خیابان طویل در باغ ساخته شده که اطراف آن را درختان کاج و سرو کاشته اند. بخش های شمال شرقی و جنوب شرقی راه ارتباطی اصلی باغ به ساختمان را میسر می سازد.باغ جهان نما مربع شکل بوده و عمارت هشت وجهی دوران زندیه در مرکز آن واقع شده که دو محور عمود بر این باغ آن را به چهار باغ تقسیم کرده است.
باغ عفیف آباد:باغ یا عمارت عفیف آباد که گلشن نیز نامیده می شود از آثار تاریخی شیراز بوده که در خیابان عفیف آباد شهر شیراز واقع شده است.باغ عفیف آباد نمونه کاملی از هنر گلکاری ایرانی است، سازنده عمارت باغ "میرزا علی محمدخان قوام الملک" دوم بوده که در سال 1284 ه.ق آن را احداث کرد. باغ عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغهای شیراز است. در دوران صفویان این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می گرفته و بنای اصلی کنونی توسط میرزا علی محمد خان قوام دوم در سال 1863 میلادی ساخته شد.قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد، پس از درگذشت قوام این باغ به خواهرش عفیفه می رسد و پس از آن عفیف آباد نام می گیرد.در جلو ایوان بزرگ عمارت نیز چهار ستون بلند ساخته شده، سقف ایوان با قطعات چوبی پوشیده و روی آنها با رنگ و روغن نقاشی شده سر ستون های ایوان گچ بری شده اند و در بالای آنها گلها به تقلید از نقوش تخت جمشید گچ بری شده است.دیوار اتاقهای تالار اصلی نیز همگی گچ بری و مقرنس کاری شده و با نقش های گل و بته و صحنه شکار و مجالس بزم و رزم مزین شده اند. در دو طبقه ساختمان حدود 30 اتاق تالار وجود دارد، تمامی اتاق ها دارای سقف و درب های چوبی تزیین شده هستند، در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده و نصب شده است.این باغ در سال 1341 توسط ارتش خریداری و مورد مرمت قرار گرفت و از سال 1370 تاکنون به عنوان موزه نظامی تحت اختیار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. باغ عفیف آباد در سال 1351 با شماره 931 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
نارنجستان قوام:نارنجستان قوام که آن را باغ قوام و بیرونی قوام نیز می نامند از بناهای تاریخی شیراز در محله قدیمی بالاکفت این شهر است و این باغ از جمله بناهای دوران قاجاریه بوده که در سال 1290 ه.ق توسط فرزندش محمدرضا خان قوام الملکم بنای آن به پایان رسیده است.این باغ به دلیل اینکه درختهای نارنج فراوانی که در آن کاشته شده به "نارنجستان" معروف شده است.ساختمان نارنجستان در حدود 940 متر مربع در زمینی به مساحت 3500 متر در دو قسمت شمالی و جنوبی بناشده و از ویژگی های این مجموعه عمود بودن محور بیرونی و اندرونی آن بر یکدیگر است. این عمارت بیرونی به منظور انجام امور تجاری و نیز برگزاری تشریفات و جشن ها و استراحت و پذیرایی از میهمانان بنا شده بود.در ورودی اصلی باغ رو به جنوب در راستای محور اصلی بنا به یک دالان یا هشتی گشوده می شود، سر در ورودی آن دارای تزئینات آجرکاری است و بر پیشانی در ورودی کتیبه ای از سنگ مرمر سرخ رنگ شامل آیاتی از قرآن قرار گرفته که در دو طرف آن ابیاتی از آسوده شیرازی درباره بانی باغ و تاریخ احداث آن حجاری شده است.طرح بنای اصلی این عمارت برگرفته از معماری دوره زندیه است که در آن تالار بزرگی به طول 9 متر، عرض 10.5 متر و ارتفاع شش متر با ستون هایی بلند مشرف بر حوض واقع در وسط باغ وجود دارد.در قسمت شمالی تالار شاهنشینی وجود دارد که دیوارها و سقف آن آینه کاری و نقاشی و کف اتاق از سنگ های مرمر مفروش شده است. این تالار محل پذیرایی میهمانان بوده است.نارنجسان قوام در سال 1354 با شماره 1073 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چهارشنبه 28/7/1389 - 20:37
ایرانگردی
تخت جمشید ،مجموعه ای از کاخهای بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید.


[تصویر: 92497vt.jpg][تصویر: Persepolis.jpg]

تخت جمشید در محوطة وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است . این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرپولیس خوانده اند ساخته شده است .




ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق . م ، آغاز شد. نخست صفه یاتختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند . پس از داریوش ، پسرش خشایارشا تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تلار صد ستون را ریخت . اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد . اردشیر سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند . این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند .

معماری هخامنشی ، هنری است امتزاجی که از سبک معماریهای بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است . هخامنشیان با ساختن این ابنیة عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.



تخت جمشید

[تصویر: takhte%20jamshid.jpg]


در اواخر سال 1312 شمسی براثر خاکبرداری در گوشة شمال غربی صفه تخت جمشید قریب چهل هزار لوحه های گلی به شکل و قطع مهرهای نماز بدست آمد . بر روی این الواح کلماتی به خط عیلامی نوشته شده بود . پس از خواندن معلوم شد که این الواح عیلامی اسناد خرج ساختمان قصرهای تخت جمشید می باشد . از میان الواح بعضی به زبان پارسی و خط عیلامی است .



از کشف این الواح شهرت نابجایی را که می گفتند قصرهای تخت جمشید مانند اهرام مصر با ظلم و جور و بیگار گرفتن رعایا ساخته شده باطل گشت ، زیرا این اسناد عیلامی حکایت از آن دارد که به تمام کارگران این قصور عالیه اعم از عمله و بنا و نجار و سنگتراش و معمار و مهندس مزد می دادند و هر کدام از این الواح سند هزینة یک یا چند نفر است . کارگرانی که در بنای تخت جمشید دست اندرکار بودند ، از ملتهای مختلف چون ایرانی و بابلی و مصری و یونانی و عیلامی و آشوری تشکیل می شدند که همة آنان رعیت دولت شاهنشاهی ایران بشمار می رفتند . گذشته از مردان ، زنان و دختران نیز به کار گل مشغول بودند . مزدی که به این کارگران می دادند غالباً جنسی بود نه نقدی ، که آنرا با یک واحــد پـول بابلی به نام « شکــل » سنجیده و برابر آن را به جنس پرداخت می کردند . اجناسی را که بیشتر به کارگران می دادند و مزد آن محسوب می شدعبارت از : گندم و گوشت .





اسکندر مقدونی در یورش خود به ایران در سال 331 قبل از میلاد، آنرا به آتش کشید.تاریخ نگاران در مورد علت این آتش سوزی اتفاق رای ندارند. عده ای آنرا ناشی از یک حادثه غیر عمدی میدانند ولی برخی کینه توزی و انتقام گیری اسکندر را تلافی ویرانی شهر آتن بدست خشایار شاه علت واقعی این آتش سوزی مهیب میدانند.

ازآنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده تنها می توان تصویر بسیار مبهمی از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد. با این همه می توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزئیات معماری ساختمان کاخها در آن آمده باشد و اندکی بهره از قوه تخیل، به اهمیت و بزرگی این کاخها پی برد. نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه1310خورشیدی کشف شد.

چیزی که در نگاه اول در تخت جمشید نظر بیننده را به خود جلب می کند، کتیبه ها و سنگ نبشته های گذر خشایارشاه است که به زبان عیلامی و دیگر زبانهای باستانی تحریر شده است. از این گذر به مجموعه کاخهای آپادانا می رسیم، جائی که در آن پادشاهان بار میدادند و مراسم و جشنهای دولتی در آن برگذار می شد.
امروزه مقادیر عمده ای طلا و جواهرات در این کاخها وجود داشته که بدیهی است در جریان تهاجم اسکندر به غارت رفته باشد. تعداد محدودی از این جواهرات در موزه ملی ایران نگهداری می شود. بزرگترین کاخ در مجموعه تخت جمشید کاخ مشهور به \"صد ستون\" است که احتمالا یکی از بزرگترین آثار معماری دوره هخامنشیان بوده و داریوش اول از آن به عنوان سالن بارعام خود استفاده می کرده است. تخت جمشید در 57 کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است.



تخت جمشید تنها یک مجموعه ی معماری نیست ، بلکه آینه ای است که در آن علم و فن و هنر واعتقادات ایرانیان کهن انعکاس یافته است . تخت جمشید یک مدرسه است ، یک کتاب ، یک روایتگر پیر . می توان گفت که تخت جمشید اولین سازمان ملل واقعی د نیا بوده است.
بنای تخت جمشید در حدود سال 518 پیش از میلاد به فرمان داریوش هخامنشی آغاز شد .
کار ساختن بناهای تخت جمشید در زمان داریوش اول (522 تا 486 ق . م ) آغاز و تا زمان اردشیر سوم ( 359 تا 338 ق . م ) در مساحتی به وسعت 13 هکتارساخته و ادامه یافت .مصالح به کار رفته در بنای تخت جمشید عبارت بوده از : سنگ ، خشت و گل ، آجر ، گچ ، چوب ، آهن ، فلزات گرانبها ( طلا - نقره - مس ) عاج ، لا جورد ، عقیق و...... دیوارهای تخت جمشید در برخی جاها به ضخامت 5/5 متر بوده و قطعه سنگهای به کار رفته به وزن بیش از 45 تن میرسیده.

تخت جمشید دارای سیستم حرارتی و تهویه بوده ، که فضاهای داخل آن را در زمستان گرم ودر تابستان خنک و معتدل می کرده است . دشت سرسبز مرودشت ، سقفهای بسیار بلند و فضاهای وسیع ، درهای گشاده و پنجرههای متعد د هوای تخت جمشید را در تابستان معتدل وخنک می ساخته و در زمستان دیوارهای خشتی و لایه های گچ که یک عایق حرارتی تشکیل می داده ، پردههای ارغوانی بلند و ضخیم که مانع نفوذ سرما به درون فضاها وتالارها می شده ، پوشش سقف نیز چوبی بوده که این امر در گرم شدن محیط تاثیر به سزایی داشته است .ت

تخت جمشید نیز دارای سیستم آب و فاضلاب بوده ، در تخت جمشید مجاری زیرزمینی آبرسانی و فاضلاب پیچ در پیچی کشف شده که به طول بیش از 2 کیلو متر می رسد . تخت جمشید نه یک شهر بوده و نه یک دژ و نه یک پرستشگاه ، تخت جمشید دو نقش جداگانه اما تا اندازه ای به هم پیوسته ایفا می کرده ، نخست اینکه چون در قلب امپراطوری قرار داشته گنج خانه ی مناسبی برای اندوختن ثروت روز افزون کشور بوده ، دوم اینکه جایگاه مناسب و با شکوهی برای برگذاری مراسم و جشنهایی بوده که در آن زمان برگزار می شده ( جشنهای مهرگان و اعیاد نوروز ) به نقل از مورخان در تخت جمشید بیش از 120000سکه ی طلا و نقره ، ظروف و مجسمه های بسیار ناب ، اثاث گرانقیمت ، نیمکتهای زرین ، لباسها وفرشهای ارغوانی گرانبها و....نگهداری می شده که در نهایت با حمله ی اسکندر مقدونی همه ی این اشیاء یا به غارت رفت یا طعمه ی حریق شد .



اسکندر وقتی که وارد تخت جمشید شد و این همه شکوه و ثروت دید دستور داد که هر چیز را که می توانند با خود ببرند و هر چیز را که نمی توانند نابود سازند . به نو شته ی مورخین با ستان ثروت تخت جمشید با 10000جفت اسب وقاطر و 5000 جفت شتر حمل و غارت شد . بعد از انتقال ثروت تخت جمشید اسکندردستورداد که تخت جمشید را به آتش بکشند.بگفته مورخین باستان تخت جمشید ۳ شبانه روز در آتش می سوخت وچهل شبانه روز از آن دود بر میخواست .

یک نکته ی مهم : محققین به این نکته ی مهم رسیده اند که اگر نقشه ی امپراطوری هخامنشی را بنگریم و یک خط از شمال شرقی ترین نقطه ( سغد ) تا جنوب غربی ترین نقطه ( حبشه ) بکشیم و یک خط از شمال غربی ترین نقطه ( یونان ) تا جنوب شرقی ترین نقطه ( هند ) به صورت ضربد ر بکشیم مرکز تقاطع این دو خط محل ساخت تخت جمشید می شود ، که این خود جای تامل و اند یشیدن دارد.

بر فراز تپه سنگی كوه رحمت در جلگه مرودشت در فاصله 45 كیلومتری شمال شرقی شهر شیراز ویرانه های به جامانده از كاخ تخت جمشید نمایان است.

بنای تخت جمشید یكی از عظیم ترین ، باشكوه ترین و زیباترین مجموعه های تاریخی ایران و جهان است. این بنای مجلل به فرمان داریوش اول ( در 520 ق.م. ) شكل گرفت. وی می خواست پایتختی در كشور خویش احداث كند كه همتا نداشته باشد. به همین دلیل جلگه وسیع مرودشت رادر مركز خاك \" پارس \" واقع شده بود و پیشینه تاریخی بس كهن داشت انتخاب كرد وبر دامنه صخره كوه رحمت بنای تخت جمشید را بنیان نهاد .

تخت جمشید نه شهر بود و نه دژ، جایگاه با شكوهی برای برگزاری مراسم بزرگی بود كه شاه ایران سران كشور و نمایندگان 28 كشور متبوع را در بارعام به حضور می پذیرفت.

طرح اصلی ساختمان تخت جمشید دردوران فرمانروایی داریوش بزرگ ریخته شد. از همان نخست تعداد و محل كاخ ها، عمارت ها و كاربردهای جداگانه هر یك معین ومشخص شد.



برای برپایی این بنا از سه نوع مصالح ساختمانی عمده ( چوب، خشت های خام و پخته و سنگ های آهكی محلی ) استفاده شده است. چوب هایی كه در محل تهیه می شد با ذوق و سلیقه طراحان و معماران سازگار نبود وناگزیر بودند چوب های در خور كاخ های تخت جمشید را از دور دست ها حمل كنند. برای مثال،تیرهای زیر از چوب درخت سدر بوده كه در آن زمان فقط در لبنان می روییده است.

[تصویر: 92497vt.jpg]

خشت های گلی در ساختن دیوارها و روپوش سقف ها به كار می رفت كه دوام چندانی نداشت. این خشت را باران می شست و با بر اثر زمین لرزه فرو می ریخت. سنگ های كوه رحمت برای سنگتراشان و معماران جمشید از هر جهت مناسب بود.

این سنگ های آهكی بسیار سخت و محكم اند و رنگ های طبیعی گوناگون سفید، كهربایی، دودی و سیاه دارند كه خوب تراشیده می شوند. به ویژه نوع سیاه آن كه بر اثر صیقل به شكل مرمر در می آید. بسیاری از قطعه سنگ ها را گیرهای آهنی به نام \" دم چلچله \" به هم متصل كرده اند. در حد فاصل سنگ ها از ملات استفاده نشده است. دیوارها را با آجر لعابدار و كف اتاق ها را با گچكاری می پوشاندند. روی درها با قطعات زر وسیم آراسته شده بود. پرده های بزرگ رنگی بر زیبایی درون و برون كاخ ها می افزود. فرش های نفیس كف اتاق ها چشمان را خیره می كرد.

عملا امكان نداشت كه ساختمان تخت جمشید در دوران شاهی داریوش بزرگ به پایان برسد. كار ساخت این بنای عظیم در طول حكومت پسر او خشایار شا اول و نوه اش اردشیر اول ادامه یافت. بدین تربیت ساخت بنا نزدیك به 200 سال طول كشید.



بر اساس نظر تاریخ نگاران این بنا حدود 200 سال آباد و مورد استفاده شاهان بوده است تااین كه در پی حمله اسكند مقدونی به ایران ( 330 ق.م . ) به دست وی در آتش سوخت و از آن پس متروك شد. وسعت كلیه ساختمان های تخت جمشید حدود 135000 متر مربع ارتفاع كف ساختمان های آن از دشت از 8 تا 18 متر است.

از تمامی آنچه روزگاری تخت جمشید نامیده می شد امروز ظاهرا\" چیزی بیش از چند ستون و پلكان و سردر ویران شده باقی نمانده است. شگفت این همین ویرانه ها نیز پس از گذشت دو هزار وپانصد سال همچنان هنر شكوهمند و معماری بی همتای هخامنشیان را نشان می دهند.

برای درك اهمیت این خرابه ها باید به رمز هنر و معماری هخامنشی پی برد. هخامنشیان در ساخت تخت جمشید از منابع گوناگونی الهام گرفتند. پارس ها دست كم با دو فرهنگ غنی، اوراتو در شمال و ایلام در جنوب ،آشنا بودند و از آنها برای ریختن شالوده محكم فكری در هنر معماری بهره گرفتند.

هخامنشیان در لشكر كشی به مصر، بابل،لیدی و اروپا، با اندیشه های دیگری در زمینه معماری آشنا شدند و با به دست آوردن ثروت سرشار ، هنرمندان و سنگتراشان و معماران برجسته را در گسترش و زیبا سازی تخت جمشید به خدمت گرفتند. شاید اولین بار در تاریخ بشر بود كه ذوق سرشار ، ثروت بی كران و اراده استوار در یك نقطه از جهان به هم رسیدند تا چیزی آفریده شود كه هنر شناسان و تاریخ نكاران آن را هنر و معماری هخامنشی بخوانند

چهارشنبه 28/7/1389 - 20:19
آلبوم تصاویر
چهارشنبه 28/7/1389 - 20:6
آلبوم تصاویر
چهارشنبه 28/7/1389 - 19:58
بیماری ها
ام.اس یا مالتیپل اسکلروزیس، به نوعی بیماری اتوایمیون سیستم عصبی مرکزی یعنی اعصابی که شامل مغز و طناب نخاعی است، گفته می شود.فرضیه کلی در باره ایجاد این بیماری این است که سیستم ایمنی که بطور ژنتیکی صدمه دیده قادر به تمییز بین پروتئین های ویروسی و میلین بدن خود فرد نبوده و لذا آنتی بادی هایی تولید می کند که به بدن حمله می کنند.
بعبارت دیگر بدن نسبت به خودش حساسیت پیدا می کند و این همان حالتی است که اتوایمیونیتی گفته می شود. به لحاظ تئوریک این شرائط زمانی پیش می آید که سیستم ایمنی بدن بواسطه فاکتورهای ژنتیکی یا محیطی و یا هردو صدمه ببیند و درنتیجه به بافت های خودی حمله کند.
این ویژگی بیماری های اتوایمیون است و در مورد ام.اس سیستم ایمنی به بافت هایی که میلین می سازند حمله می کند.
با خراب شدن عایق میلینی، سیگنال های منتقل شده از یک سلول عصبی به دیگری در سراسر سیستم اعصاب مرکزی صدمه می بیند.
از ویژگی های اولیه این بیماری تخریب میلین است. میلین پوشش چربی است که تارهای عصبی را می پوشاند و متشکل از لایه های سلولی تخصص یافته ای بنام الیگودندروسیت است که در مغز و طناب نخاعی تشکیل می شوند.
تخریب این پوشش میلین طی بیماری نشانه اصلی ام.اس است نتیجه این روند بنام دی ملینیشن بصورت قطعات متعددی از بافت سخت بنام پلاک است.(اسکلروزیس از کلمه یونانی اسکلروس به معنی سخت می آید).
دیگر ویژگی مهم این بیماری تخریب آکسون هاست که فیلامان های بلندی هستند که ایمپالس های الکتریکی را از یک سلول عصبی به نواحی دورتر حمل می کنند.
تخریب این فیلامانها عامل اصلی درناتوانی دائمی است که در بیماری ام.اس روی می دهد.

علائم
نشانه ها ، شدت و دوره بیماری ام.اس بسته به محل پلاک ها و حد دی میلینیشن متفاوت است.
نوریت و دیگر مشکلات چشمی از علائم بیماری ام.اس هستند.

- نوریت چشمی (التهاب اعصاب چشم) در 16 درصد بیماران روی می دهد. در این حالت بینایی معمولا در یک چشم تار می شود.
درد یا نیستاگموس (حرکت یا انقباض غیر ارادی چشم) ممکن است رخ دهد. در بسیار ی از بیماران این اولین نشانه ام.اس است.
در 20 درصد افراد ی که دچار این مشکل می شوند، ام.اس در عرض دو سال پس از شروع پیشرفت می کند. در 45 تا 80 درصد افراد، این بیماری طی مدت 15 سال ایجاد می شود.
-خستگی از دیگر علائم بیماری ام.اس است که به هنگام عصر بیشتر می شود و ممکن است با افزایش درجه حرارت بدن همراه باشد.
-تغییر در حس های دست و پا نشانه دیگری از بیماری است. بیماران ممکن است سنگینی ، ضعف یا ناتوانی در دست و پا ، سوزش و یا بی حسی بویژه در پا را تجربه کنند.
-عدم هماهنگی اعضای بدن با یکدیگر نیز از علائم بیماری است.
-نشانه لرمیت: یک حس الکتریکی که به طرف پایین و پشت پاها ایجاد می شود و با خم کردن گردن به جلو ایجاد می شود.
-حالت اسپاسم و انقباض در اعضای بدن و بالاخره اختلال در کار مثانه از دیگر علائم مالتیپل اکلروزیس هستند.

علائم بعدی
علاوه بر نشانه های ذکر شده ، یکسری از علائم هستند که با گذشت زمان و پیشرفت بیماری ظاهر می شوند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم تعادل و سرگیجه، رعشه، درد در ناحیه صورت، نشانه های مربوط به اسپاسم،شامل مشکلاتی که طی حملات رخ می دهد مانند سوزش و خارش پوست، درد، مشکلات گفتاری، و ارتعاش که معمولا به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه روی می دهند.
سایر علائم شامل مشکل در بلع، نشانه هایی مربوط به دستگاه گوارش، اداری و دستگاه تناسلی، تغییرات خلقی، و بالاخره افسردگی که بسیار شایع است.

علل بیماری
علت بیماری ام.اس همچنان جزء ناشناخته ها باقی مانده است. فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارند.
اما احتمالا هیچ ژن واحدی مسئول ایجاد آن نیست. بلکه رایج ترین تئوری این است که افرادی به این بیماری مبتلا می شوند که حسایت ژنتیکی دارند و در معرض برخی حملات محیطی (یک ویروس یا توکسین) که سد مغز – خون را تخریب می کنند، قرار می گیرند. فاکتورهای ایمنی در سلولهای عصبی به هم می رسند و ایجاد پاسخ ایمنی و حمله التهابی به میلین و آکسون ها را تحریک می کنند.
برخی از متخصصان معتقدند ام.اس یک بیماری واحد نیسته بلکه در بردارنده بیماری های متعددی است که علل متفاوتی دارند.
برخی از تحقیقات حاکی از این است که همه بیماری های اتوایمیون اساسا به یک اختلال ژنتیکی مربوط می شوند. اما سوالات بسیاری در این مورد بدون پاسخ باقی مانده است.

فاکتورهای ژنتیکی
فاکتورهای ژنتیکی احتمالا در حساس کردن فرد به روند بیماری که منجر به ایجاد مالتیپل اسکلروزیس می شود ، نقش دارند.
با اینحال احتمال اینکه فردی همه فاکتورهای ژنتیکی شرکت کننده در بیماری ام.اس را به ارث ببرد کمتر از 5 درصد است. اکنون تکنیک های پیشرفته ای بنام تکنو لوژی microarray برای اسکن صدها ژن و تشخیص آن گروهی که بیشترین احتمال در مورد دخالتشان در ایجاد ام.اس وجود دارد ، در دسترس اند.

عوامل عفونی زا
-عوامل عفونی زا و بیش از همه ویروسها مظنونین مهم تحریک پاسخ خود ایمنی در افرادی هستند که به لحاظ ژنتیکی به ام.اس حساس اند.
دلائیل متعددی در باره این ایده وجود دارند که از جمله تشابه ویروس به میلین است. برخی ویروس ها بطور قابل توجهی شبیه پروتئین میلین هستند و بنابراین ممکن است باعث اشتباه سیستم ایمنی شوند.
بطوریکه سلولهای T به جای آنتی ژن ویروسی به حمله خود به پروتئین های خودی ادامه می دهند. دراین حالت بیش از یک آنتی ژن دخالت دارد که برخی از آنها باعث تحریک بیماری می شوند و برخی به ادامه روند آن کمک می کنند.
البته با آنکه بسیاری از میکروارگانیسم های عفونی زا مورد بررسی قرار گرفته اند، هیچ عامل خاصی بعنوان عامل اصلی مسبب بیماری شناخته نشده است.
شاید بیماران ام.اس تحت تاثیر ارگانیسم های مختلف قرار گیرند و عفونت در برخی افراد و نه در همه منجر به ایجاد بیماری شود.
ارگانیسم هایی که بیشتر مورد ظن هستند عبارتند از: هرپس ویروس 6 (نوعی ویروس هرپس که باعث سرخجه می شود) که مشخص شده در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی (التهاب مغز) ایجاد انسفالیت میکند.
از دیگر عواملی که بنظر می رسد در بیماری ام.اس نقش داشته باشند، کلامیدیا پنومونیه، ویروس اپشن بار، ویروس سرخک، آدنو ویروس ، ویروس پولیو و رتروویروس هستند.

تست های تشخیصی
در سال 2001 هیئت بین المللی متخصصان معیارهایی را تحت عنوان معیارهای مک دونالد برای تشخیص ام.اس در مراحل اولیه ارائه دادند.
آنها از حضور علائم خاص ، آزمایش مایع نخاع ، و با استفاده از پیشرفت های صورت گرفته در تصویر برداری رزونانس مغناطیسی برای تشخیص لزیون های داخل سیستم عصبی مرکزی و بررسی آنها با گذشتزمان، استفاده می کنند.
این معیارها بنظر می رسد اعتبار زیادی برای تشخیص بیماری در مبتلایان به مراحل و یا حالت های مختلف آن دارند.
از آنجا که علائم ام.اس با نشانه های سایر بیماری ها تشابه دارد ابتدا باید ابتلا به سایر بیماری ها مانند سکته مغزی ، الکلیسم، اختلالات هیجانی، بیماری لایم، سندرم خستگی مزمن ، فیبرومیالژیا ، ایدز و برخی بیماری های اتوایمیون خاص مانند لوپوس اریتماتوز) منتفی شود.

ناتوانی گسترده
در حال حاضر پزشکان و محققان از تستی بنام مقیاس حالت ناتوانی گسترده برای تعیین شدت نشانه ها استفاده می کنند. این تست همچنین برای تعیین وضعیت بیماری ، و سنجش تاثیر درمان مورد استفاده قرار می گیرد.
مقیاس از صفر تا 10 که نشانگر شدیدترین حالات بیماری است در نظر گرفته می شود.

تست های آزمایشگاهی
اساسا روش آزمایشگاهی ویژه ای برای تشخیص ام.اس وجود ندارد. اما برخی آزمایشات لازم پیش از تشخیص را می توان انجام داد.
آنالیز مایع مغزی نخاعی که مستلزم گرفتن نمونه از مایع نخاع با استفاده از یک سرنگ درناحیه کمر (نخاع) از نظر وجود یک پروتئین غیر طبییعی ، قطعات کوچک میلین ، یا گلبولهای سفید خون به تشخیص کمک می کند.
برا یمثال سطوح بالای ایمونوگلوبولین جی، برای تشخیص حائز اهمیت است و می تواند شاخص پیشرفت بیماری باشد. (ایمونوگلوبولین ها زنجیره های پروتئینی هستند که بخشی از سیستم ایمنی محسوب می شوند).
از دیگر تست های آزمایشگاهی ، آزمایش ادرار است که می تواند افزایش سطوح ماده ای بنام ماده شبه پروتئینی پایه میلین را نشان دهد. این ماده با تخریب آکسون ها به هنگام پیشرفت بیماری افزایش می یابد.
همچنین انجام تست های خاصی برای کوررنگی نیز ممکن است در پیگیری اثر ام.اس بر چشم موثر باشد.

ام.آر.آی
اسکن های رزونانس مغناطیسی ابزار مهمی برای تشخیص ام.اس و پیگیری تغییرات ایجاد شده با گذشت زمان هستند و به تعیین تاثیر درمان کمک می کنند.
این اسکن ها لزیون ها یا قسمت های صدمه دیده بافت که حاکی از وجود بیماری ام.اس است را تشخیص می دهند. یک تکنیک بسیار حساس ام.آر.آی قادر به تشخیص ارتعاشات سد مغز – خون است که ممکن است نشانگر مراحل اولیه شکل گیری لزیون ها باشد.
تشخیص لزیون ها ی جدید یا افزایش آنها بوسیله ام.آر.آی روشی است که برای پیگیری تاثیر درمان موثر است.
تشخیص لزیون ها پیش از بروز نشانه های بعدی امکان شروع درمان زودهنگام را که می تواند سودمند باشد ، فراهم می سازد. بنابر این بسیاری از متخصصین اکنون طرفدار انجام ام.آر.آی مغز هستند.
اما بهرحال نه میزان و نه تعداد لزیون های در حال رشد، الزاما بیانگر شروع فوری یا بدتر شدن نشانه ها و یا پیشرفت ام.اس پیشرونده ثانویه نیست.
تشخیص حفره های سیاه بنام حفره های سیاه نشانگر پیشرفت بیماری است. این لزیون ها در مغز تشکیل می شوند و سیگنال هایی رابر اسکن ام.آر.آی می فرستند.

درمان
بسیاری از داروهایی که برای درمان ام.اس تحت تحقیق قرار دارند ایمونوساپرسانت یامحدود کننده سیستم ایمنی هستند که فاکتورهای خاص سیستم ایمنی که در روند التهابی دخالت دارند را بلوکه می کنند.
هر یک از این داروها ممکن است اثرات جانبی زیادی از جمله حساسیت به عفونت را در پی داشته باشند. بدلیل محدود بودن مطالعات انجام شده دلائل کافی برای تاثیر قطعی این داروها وجود ندارد.
اما بهرحال استفاده از این داروها در برخی افراد مبتلا به ام.اس حاد سودمند است.
از میان عوامل ایمونوساپرسانت یا روش هایی که مورد تحقیق قرار گرفته اند و تایید قطعی در زمینه تاثیر آنها و یا اثرات جانبی احتمالی ارائه نشده است روش پرتو دهی لنفوئید، سولفاسالازین ،سیکلوسپورین،آسیکلوویر و میلین گاوی خوراکی هستند.
داروهایی که علائم بیماری را کاهش می دهند همراه با داروهای جدید شاید به وضعیت بیمار راتثبیت و روند بیماری را کند کنند.
خدمات توانبخشی ارائه شده توسط متخصصین و پرستاران مراکز ام.اس ، درمانگر های فیزیکی، درمانگرهای شغلی و بالاخره خدمات مشاوره برای کمک به بیماران در انجام فعالیت ها ی روزانه بطور مستقل از دیگر روشهای موثر در بهبود وضعیت این افراد است.
چهارشنبه 28/7/1389 - 19:51
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته