• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3273
تعداد نظرات : 339
زمان آخرین مطلب : 4372روز قبل
طنز و سرگرمی
فروردین: شما در این اواخر احساس می‌کنید که دیگران شما را از تمام کارهایی که باید انجام دهید کنار زده اند، به شما اجازه کاری را نمی‌دهند به همین دلیل احساس سر خوردگی می‌کنید. برای این که از این احساس مضرر فاصله بگیرید توصیه می‌کنیم که انتظارات خود را از دیگران کنار بگذارید، در این صورت هم احساس آرامش بیشتری می‌کنید و هم می‌توانید قدرت  اعتماد به نقس تان را افزایش دهید. شما بر عکس ظاهر سخت تان فردی فوق العاده آسیب پذیر هستید و به راحتی از ضربه‌هایی که دیگران بر شما وارد می‌کنند متاثر می‌شوید.

 

اردیبهشت: احساس خشم و  نا امیدی  زیادی در درون شما موج می‌زند، اما شما مدام این خشم خود را می‌خوردید و پنهان می‌کنید  تا کسی متوجه این موضوع نشود. نا امیدی شما به دلیل صداهای ناراحت کننده ای است که از گذشته خود می‌شنوید، به این صداها اهمیت ندهید، گذشته تمام شده است، چرا مدام در ذهن خود گذشته را مرور می‌کنید؟ تکرار و مرور خاطرات گذشته انرژی تان را از شما می‌گیرید. هیجانات گذشته مانع پیشرفت شما می‌شوند، توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر آنها را فراموش کنید.

 

خرداد: شما مدام در این فکر به سر می‌برید که سرنوشت می‌خواهد کارها، انسان‌هایی که دوستشان ندارید یا  فعالیت‌هایی  را به زور به شما تحمیل کند، به همین دلیل شما همیشه جهت بر عکسی را که سرنوشت برایتان پیش می‌آورد را ظی می‌کنید تا با سرنوشت خود بجنگید اما این طرز تفکر، فکری اشتباه است، توصیه می‌کنیم این افکار خطرناک را به دور بریزید.

 

تیر:  شما در این روزها، تصمیم گرفته اید تمام مسیر زندگی تان را تغییر دهید، از راهها و مسیرهایی که در گذشته طی نموده اید خسته شده اید یا صحیح تر است بگوییم چون راه‌هایی که در گذشته طی گرده‌اید به نتیجه صحیحی نرسیده است برای همین شما می‌خواهید راه تازه ای را امتحان کنید شاید پاشخ گوی نیازهای تان باشد. شما فردی با درایت بسیار هستید که این تصمیم را گرفته اید.

 

مرداد: ترجیح می‌دهید که از زندگی فرار کنید، بیشتر در خواب و رویاهایتان  به سر ببرید تا این که بیدار باشید و با واقعیت‌های زندگی روبرو شوید. شما به این دنیا آمده اید که با واقعیت‌های زندگی مقابله کنید نه اینکه با توهمات خودتان بجنگید. این رفتار شما آینده تان را از بین می‌برد، بهتر است هر چه زودتر این کار را ترک کنید.

 

شهریور: از رفتارها و احساس‌های حسادت گونه خود بکاهید زیرا باعث می‌شود همان طور که در این چند روز گذشته نیز تجربه کرده اید با دیگران مدام در حال بحث و جدال باشید. شما فردی فوق العاده باهوش هستید برای رسیدن به اهداف خود اصلا نیازی به حسادت ندارید به سادگی و راحتی  البته با تلاش تان می‌توانید به مقاصد خود برسید.

 

مهر: شما در این روزهای اخیر به هر جایی که می‌روید محبوبیت‌های بسیاری کسب می‌کنید، افراد به راحتی شما را قبول می‌کنند. اما متاسفانه ممکن است شما در برابر رفتار محبت آمیز  دیگران، رفتار غیر عادی از خود نشان دهید که باعث شود به همان اندازه که محبوبیت به دست آورده اید به همان اندازه نیز از چشم دیگران بیافتید، پس مراقب رفتارتان باشید و محتاطانه عمل کنید.

 

آبان: شما اخیرا در فعالیت‌های روزمره تان بسیار کند عمل می‌کنید این رفتار و سستی شما مانع پیشرفت‌های آینده تان می‌شود. توصیه می‌کنیم مانند سابق  فعال بودن در تمام زمینه‌های زندگی  را سر لوحه اعمال خود قرار دهید تا بتوانید به جایگاه، مقام و منزلتی که در رویای آن به سر می‌برید برسید.

 

آذر: روحیه شاد و بشاش بودن شما در این روزهای اخیر، انرژی افزونی را به شما هدیه کرده است به همین دلیل به راحتی و سادگی می‌توانید در برابر مشکلاتی که برایتان پیش می‌آید بایستید. شما فردی فوق العاده مثبت و بخشنده  هستید علاوه بر اینکه خودتان از این انرژی مثبت استفاده می‌کنید با رفتار و کلام خاصی که دارید  دیگران را نیز در بهره مندی از این انرژی سهیم می‌کنید. رفتار مثبت شما استراتژی را که باید همیشه به یک سمت می‌رفت تغییر داده است، این تغییر در نهایت به نفع شما به پایان می‌رسد.

 

دی: رابطه خود با چشمه هستی یعنی خداوند بزرگ را از دست داده اید به همین دلیل کارهای تان دچار گره یا سختی شده است، هر کار و فعالیتی را نیز که لازم باشد انجام داده اید اما باز گره از مشکل شما باز نشده است، توصیه می‌کنیم به سوی پروردگارتان باز گردید تا همه چیز در زندگی تان روال عادی خود را طی کند.

 

بهمن: در فعالیت‌های اجتماعی تان بیش از پیش غرق شده اید تا حدی که از یاد فعالیت‌های شخصی خود رفته‌اید، مانند: وظایفی که در قبال خانواده‌تان دارید، وظایفی که در برابر خودتان دارید مانند این که به سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهید. بهتر است کمی فعالیت‌های  اجتماعی‌تان را کاهش دهید تا بیش از حد به شما آسیب وارد نشود.

 

اسفند: شما در وضعیت و مرحله سختی در زندگی‌تان قرار گرفته بوده اید، اما با توکل به خداوند بزرگ و کمک اطرافیا نتان توانسته اید از این مشکلات سر بلند بیرون بیاید. از دوست یا عضوی از خانواده‌تان که مدتی است از او دورید و برای او ناراحت هستید در روزهای آینده  خبرهای خوبی را خواهید شنید.
تهیه و ترجمه: گروه سرگرمی سیمرغ
سه شنبه 5/2/1391 - 18:46
آلبوم تصاویر
دكتر مصطفی چمران و آیت‌الله خامنه‌ای پس از حادثه طبس در حال بررسی حمله آمریكایی‌ها به طبس


سه شنبه 5/2/1391 - 18:46
ورزش و تحرک
هفت صبح: آدیداس، حامی رسمی مسابقات جام ملت های اروپا، یورو 2012، که 8 ژوئن (19 خرداد) آغاز خواهد شد. توپ مخصوص این مسابقات را معرفی کرده است. این توپ که آخرین نمونه نسل «تانگو» است و «تانگو 12» نام گذاری شده، برای نخستین بار در دسامبر سال گذشته میلادی معرفی شد و قرار است در مسابقات جام ملت های اروپا که در اوکراین و لهستان برگزار خواهد شد، جای جابولانی، توپ مخصوص مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را بگیرد. جابولانی پس از مسابقات جام جهانی سال 2010 با انتقادات بسیاری مواجه شد و بسیاری رفتار غیرمنتظره آن را که به ویژه برای دروازه بانان دردسرآفرین شده بود، به باد انتقاد گرفتند.



ازجمله دیوید جیمز، دروازه بان تیم ملی انگلیس آن را «افتضاح» خوانده است. آدیداس اما توپ جدیدش را که دو سال برای طراحی آن زمان صرف کرده است. برای تیم های مطرح لیگ های اروپایی همچون چلسی، میلان، بایرن مونیخ و رئال مادرید فرستاده است تا بازیکنان این تیم ها آن را امتحان کرده و از هرگونه اشتباه احتمالی در طراحی و ساخت آن جلوگیری شود.

همچنین توپ های تانگو 12 برای بازیکنان 16 تیم حاضر در رقابت های یورو 2012 فرستاده شده است تا آنها هم بتوانند به بازی با این توپ منحصر به فرد عادت کنند. تانگو 2012 از مواد باکیفیت بسیار بالا ساخته شده است (70 درصد پولیرتان و 30 درصد چرم مصنوعی) و راحت تر می توان کنترلش کرد و با آن بازیکنان حریف را دریبل زد.

همچنین در تمام آزمایشات فیفا، ازجمله آزمایش های وزن، اندازه و طراحی بالاترین امتیاز را کسب کرده است. بدین ترتیب تانگو 12 برای بازی در شرایط مختلف جوی و مدت های طولانی مناسب است.
سه شنبه 5/2/1391 - 18:45
شعر و قطعات ادبی

شهادت حضرت زهرا ,حضرت فاطمه,فاطمه زهرا

 


بدون یار شدم، رفت آن که یارم بود

همان که وقت غم و غصّه غمگسارم بود

از این قنوت و از این دست های سرد تهی

مشخص است که هم دار و هم ندارم بود

مرا به تیغ نیازی نبود تا او بود

به ذوالفقار چه حاجت که ذوالفقارم بود

نکشت و کشت مرا، جان گرفت و هم جان داد

تبسّمش، که تسلّای جان زارم بود

هزار گل پس از او روی بسترش جا ماند

ولی مدینه نفهمید او بهارم بود

منم پیمبرِ بعد از پیمبر خاتم

که گریه، وحی من و چاه کوفه، غارم بود

در آن زمان که عدو خواست تا مرا ببرد

جواب محکم زهرا «نمی گذارم» بود

سکوت کردم و آهی کشیدم آن وقتی

که در نماز پسین، دومی کنارم بود

 

**************************

اشعار فاطمیه


بگذشت نُه بهار تو، در لاله زار من

من بلبل تو بودم و تو گلعذار من

ای با تو رشکِ هشت بهشت، آشیانه‌ام!

بنگر به چار لاله‌ی دلْ داغ‌دار من

چشمان خویش بستی و مژگان گره زدی

هم باز کن گره ز مژه، هم ز کار من

شمشیر، در غلافِ صبوری نهاده‌ام

تیغ زبان توست کنون، ذوالفقار من

ای ماه من! چه شد که نچیدی ستاره‌ای

از آسمان ِ دیده‌ی اختر نثار من!

دریای بی‌کناره‌ی غم؛ سینه‌ی من است

ای ساحل علی! تو بمان در کنار من

امّید ماندن تو، به دل ، پرورانده‌ام

(ای وای بـر من و دل امّیـدوار من)

سه شنبه 5/2/1391 - 18:43
اهل بیت


آنچه در پی می‌آید، بخش‏هایی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، در ایام شهادت حضرت زهرا (علیهاالسلام) است که در 22 آذر سال 1368 بیان فرمودند. ‏

‏***‏

این‌ ایام‌، به‌ سیده‌‌ زنان‌ عالم‌ و بانوی‌ بزرگ‌ تاریخ‌ جهان‌، فاطمه‌ زهرا (علیهاالسلام‌) متعلق‌ است‌؛‌ زن‌ نمونه‌ای كه‌ حیاتش‌ با همه كوتاهی‌ و عمر او در عین‌ جوانی‌، الگویی‌ برای‌ همه‌ مردان‌ و زنان‌ غیور و مؤمن‌ و مسلمانان‌ و حتی‌ مردم‌ غیرمسلمانی‌ است كه‌ با مقام‌ آن‌ بزرگوار آشنا هستند و ما باید از زندگی‌ آن‌ بزرگوار درس‌ بگیریم‌.

در زندگی‌ زهرای‌ اطهر (سلام‌الله ‌علیها) نكته‌ای وجود دارد‌ كه‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ كرد. البته‌ ما به تعریف‌ مقامات‌ معنوی‌ آن‌ بزرگوار وارد نمی‌شویم‌؛ زیرا قادر به درك و فهم آن‌ مقامات‌ نیستیم. حقیقتاً فقط خداوند است‌ كه در اوج‌ قله‌‌ معنویت‌ انسانی‌ و تكامل‌ بشری‌، چنین‌ بندگانی‌ را ـ و كسانی‌ كه‌ همطراز آنها باشند ـ می‌شناسد و مقام‌ آنها را می‌بیند. لذا فاطمه‌ زهرا را امیرالمؤمنین‌ و پدر بزرگوار و اولاد معصومینش‌ می‌شناختند. مردم‌ آن‌ زمان‌ و زمان‌های‌ بعد و ما نیز در این‌ روزگار نمی‌توانیم‌ آن‌ درخشندگی‌ و تلألؤ‌ معنویت‌ را در آن‌ بزرگوار تشخیص‌ بدهیم‌. نور درخشان‌ معنوی‌، به‌ چشم‌ همه‌ كس‌ نمی‌آید و چشم‌های‌ نزدیك‌بین‌ و ضعیف‌ ما قادر نیست‌ كه‌ آن‌ جلوه‌‌ درخشان‌ انسانیت‌ را در وجود این‌ بزرگواران‌ ببیند.‏

بنابراین‌ در مقامات معنوی‌ فاطمه‌‌ زهرا علیهاالسلام وارد نمی‌شویم. اما در زندگی‌ این‌ بزرگوار، نكته بسیار مهمی وجود دارد‌‌ و آن اینكه ایشان از یك طرف به عنوان یك ‌ زن‌ مسلمان‌ به وظایف خانه داری و شوهر داری و نگهداری از فرزندان می‌پرداخت و از سوی دیگر به عنوان ‌ یك‌ انسان‌ مجاهدِ غیورِ خستگی‌ناپذیر، در برخورد‌ با حوادث‌ سیاسی‌ مهم‌ بعد از رحلت‌ رسول‌اكرم‌ (صلی‌الله‌ علیه‌ و آله ‌و سلم‌)، ‌ به‌ مسجد می‌آمد و به سخنرانی‌ و موضع‌گیری‌ و دفاع‌ می‌پرداخت. همچنین‌ ایشان ‌عابد و قیام‌كننده در شب‌های‌ تار و خاضع‌ و خاشع‌ برای‌ پروردگار بود‌ و در محراب‌ عبادت‌، مانند اولیای‌ كهن‌ الهی‌، با خدا راز و نیاز می‌كرد.‏

حضرت فاطمه این‌ سه‌ بعد را با هم‌ جمع‌ كرده بود و هیچگاه از هم جدا نكرد و این نقطه‌‌ درخشان‌ زندگی‌ ایشان بود. بعضی‌ خیال‌ می‌كنند انسانی‌ كه‌ عابد و متضرع‌ و اهل‌ دعا و ذكر است‌، نمی‌تواند یك‌ انسان‌ سیاسی‌ باشد. یا كسی‌ كه‌ اهل‌ سیاست‌ است‌ ـ چه‌ زن‌ و چه‌ مرد ـ و در میدان‌ جهاد فی‌سبیل‌الله‌ حضور فعال‌ دارد، اگر زن‌ است‌، نمی‌تواند یك‌ زن‌ خانه‌، با وظایف‌ مادری‌ و همسری‌ و كدبانویی‌ باشد و اگر مرد است‌، نمی‌تواند یك‌ مرد خانه‌ و دكان‌ و زندگی‌ باشد. آنها تصور‌ می‌كنند این سه وجه باهم‌ منافات‌ دارد؛ در حالی‌ كه‌ از نظر اسلام‌، این‌ سه‌ با یكدیگر منافات‌ و ضدیت‌‌ ندارد و حتی به تكمیل شخصیت‌ انسان‌‌ هم‌ كمك می‌كند.‏

شما باید در محیط كار و زندگی‌، به‌ وظایف‌ شخصی‌ خود عمل‌ كنید و پیوندهای‌ معمولی‌ اجتماعی‌ را به‌ صورت‌ سالم‌ برقرار نمایید و در عین‌ حال‌، باید در صحنه‌ سیاست‌ و‌ انقلاب‌ و اموری‌ كه‌ نظام‌ اجتماعی‌ از شما می‌خواهد، حضور داشته‌ باشید.

شما باید در راهپیمایی‌ و سازندگی‌ و میدان‌ جنگ‌ و انتخابات‌ و در بیان‌ عقیده‌ سیاسی‌ خود ـ آن‌ جایی‌ كه‌ اظهار عقیده‌ واجب‌ است‌ ـ حضورتان‌ را حفظ كنید و در تعیین‌ سرنوشت‌ كشور وانقلاب‌ مؤثر باشید. در عین‌ حال‌، رابطه‌‌ معنوی‌ و قلبی‌تان‌ را با خدا از طریق‌ عبادت‌ و توجه‌ و ذكر و حضور و معنویت‌ و استمداد از خدا و توكل‌ به‌ او و انجام‌ نوافل‌ و فرایض‌ تقویت كنید. این‌ سه‌ بعد، انسان‌ مسلمان‌ را می‌سازد. اسلام‌، این‌ را از ما خواسته‌ است‌ و اگر بپرسند این امرچگونه‌ میّسر است‌؟ پاسخ‌ می‌دهیم‌ كه‌ ما الگوهایی‌ مثل فاطمه‌‌ زهرا (سلام‌الله‌ علیها) داریم‌.

codex20x
سه شنبه 5/2/1391 - 18:42
اهل بیت


من قاصرم از این كه درباره حضرت صدیقه ـ علیهاالسلام ـ سخنی بگویم و فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت از كتاب شریف کافی(1) كه با سند معتبر نقل شده است: حضرت صادق ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: حضرت فاطمه ـ علیهاالسلام ـ بعد از پدرشان هفتاد و پنج روز زنده بودند، حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و از مسائل آینده خبر می‌داد. ظاهر روایت این است که در این هفتاد و پنج روز مراوده‌ای در میان بوده است؛ یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام، درباره کس دیگری این طور وارد شده باشد که در ظرف هفتاد و پنج روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته و مسائل آینده را و آنچه به ذریه او می‌رسیده، ذکر کرده و حضرت امیر هم آنها را نوشته، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است.‏

‏ فرود آمدن جبرئیل مسأله ساده‌ای نیست، گمان نشود که جبرئیل بر هر کسی فرود می‌آید و امکان دارد كه بیاید، این مسئله یک تناسب لازم دارد بین روح آن کسی که جبرئیل می‌خواهد بر او فرود بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است. چه ما قائل بشویم به این که قضیه تنزیل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولی است یا به واسطه پیغمبر است؛ او تنزیل می‌دهد، او را می‌آورد تا مرتبه پایین، یا بگوییم که حق تعالی او را مأمور می‌کند و به او می‌گوید که برو و این مسائل را بگو. حتی درباره ائمه هم ندیده ام که جبرئیل این گونه، مكرراً، بر آنها نازل شده باشد. جبرئیل به طور مکرر در این هفتاد و پنج روز بر حضرت زهرا وارد می‌شد و از مسائل آتیه خبر می‌داد. ‏

من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند، بالاتر می‌دانم که جز برای انبیا ـ علیهم‌السلام ـ آن هم فقط طبقه بالای انبیا علیهم‌السلام و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هستند، برای کسی دیگر حاصل نشده است. ‏

پی‌نویس:

‏1. اصول کافی، ج 2، ص 355‏

«11/ 12/64»

codex20x

page21
سه شنبه 5/2/1391 - 18:41
اهل بیت
جام جم آنلاین: عرشیان نالانند، لاهوتیان گریانند، فرشتگان آسمان چونان ابر بهاران دیده پربارانند، لاله‌گان صحرا داغدارند، گل‌های رنگارنگ بساتین و باغ‌ها جامه‌درانند، افلاكیان سرگشته و حیرانند، اشك‌ها بر رخ مومنان چونان رودهای جاری روانند، پیروان مصطفی سر به گریبانند و علی مرتضی و فرزندانش دل سوختگانند كه غم جانكاه به دوشند.اینان همگی به سوگ بزرگ بانویی نشسته‌اند كه عصاره عصمت بود و آینه پاكی. زلال كوثر بود و ترنم باران مهر الهی. ام‌ابیها بود و دختر پاك نبی. خامس آل‌عبا بود و همراز علی.

آری، دست ملك‌الموت بی‌سبب نیست كه لرزان مانده، چشم جبرئیل امین بی‌جهت نیست كه مبهوت مانده. در عزای فاطمه است كه شهر پیامبر را اندوه فراگرفته، در رثای فاطمه است كه نخل‌ها پشت سرهم بر سر و سینه كوفته، در سوگ فاطمه است كه ماه بغضش را پشت ابرهای كبود پنهان ساخته، از غم فاطمه است كه خورشید از تابیدن سر فروتافته، و البته چكیدن اشك حیدر به چاه، شباهنگام، تنها به خاطر داغ عطر یاس فاطمه است.

آری سخن از فاطمه (س) است، سید زنان دو عالم، محرم دیرین مصطفی، بانوی آفتاب و همسر بوتراب. مادر زینب، بزرگ بانوی كربلا، حسن، سرور اهل سخی و حسین، سید و فخر شهدا و صدالبته ائمه هدی. فاطمه‌ای كه دریا غریق مرحمت بی‌كران او و هفت آسمان تجلی‌گاه مهر بی‌پایان او است.

فاطمه‌ای كه برهوت این دنیای خاكی شایستگی میزبانی چشمه‌سار همیشه جاری او را نداشت، فاطمه‌ای كه تجسم راستین رحمت الهی بر خاكیان است، فاطمه‌ای كه بشارت وحی و نوید خداوند به واپسین پیامبرش است. فاطمه‌ای كه چهره‌اش از نور در احتجاب است. فاطمه‌ای كه خدایش را چونان آیینه است.

فاطمه‌ای كه شرم و ادب از ادبش شرمسار است. فاطمه‌ای كه عقل و خرد در پیشگاه ملكات و صفات ملكوتیش مات است.

فاطمه‌ای كه آفتاب رشك بر رخش است. فاطمه‌ای كه مهتاب خانه به دوش رویش است. فاطمه‌ای كه چرخ فلك ریزه‌خوار جامش است.

فاطمه‌ای كه شكوفه گلخانه رسول است. فاطمه‌ای كه یاس كبود پیش او خار است. فاطمه‌ای كه نامش با محمد و علی قرین است.

فاطمه‌ای كه در موج حادثه‌ها حسینش سفینه نجات است. فاطمه‌ای كه كوثر جوشان حق است. فاطمه‌ای كه ذكرش چراغ راز و نیاز است و ...

آری، آنچه روشن است، بیش از این نه ذهن توان اندیشیدن دارد و نه دست یارای قلم فرسودن. نام فاطمه بسی فراتر از آن است كه بتوان در چارچوب واژه‌ها و جمله‌ها به تبیین آن پرداخت. برای وصف كوثر تمامی كلمات نیز ابتر است.

سه شنبه 5/2/1391 - 18:24
اهل بیت
جام جم آنلاین: خبر در سلول‌های زمان تكثیر می‌شود. خبر به گوش نخل‌های تشنه مدینه می‌رسد و نخل به نخل، پنجره به پنجره و صحرا به صحرا جلو می‌رود.

خبر بر شانه‌های خسته باد، دهان به دهان می‌گردد. به رود كه می‌رسد به خروش می‌آید. به گیاه كه می‌رسد پژمرده می‌شود.

خبر، مثل گردباد به خود می‌پیچد و در گوش هر كس كه می‌نشیند؛ صدای شیونش بلند می‌شود.

خبر ولوله‌ای عظیم در جان ابرهای پریشان می‌اندازد. چاه‌های خاموش مدینه را به جوش می‌آورد و كم‌كم صدای مرثیه باران در ذهن سردرگم كوچه بنی‌هاشم جاری می‌شود.

خبر مثل تیری كه از چله رها شده باشد، در ضمیر عرش می‌دود و فرشتگان معصوم دسته‌دسته برای عرض تسلیت در خانه خاكی دختر رسول مهربانی‌ها، فرود می‌آیند.

خبر به گوش بهترین جوانان اهل بهشت كه می‌رسد، بی‌تاب و با شتاب، مانند دو ماه؛ در آغوش خورشید خاموش فرو می‌روند.

كمی آنسوتر دختری چهار ساله، رنج 40 ساله‌ای را به دوش می‌كشد و اولین امتحان صبر و صلابت زندگی‌اش را پس می‌دهد.

خبر می‌چرخد و می‌چرخد تا به مردترین مرد عالم می‌رسد. به آن‌كه كوه به استواری‌اش تكیه می‌كند. به مردی به وسعت همه دردهای عالم... اما خبر عظیم‌تر از تحمل اوست. مرد در خود می‌شكند و چون كوه، بر زمین می‌افتد و با خود زمزمه می‌كند.

سلام بر تو كه امروز ابرهای سیاهپوش در خیابان به تشییع تو آمده‌اند. اندوه، اندوه اشك از مژه‌های آسمان جاری است. باد مرثیه می‌خواند و دسته‌های سینه‌زنی باران به راه افتاده ‌است. همه ذرات كائنات همصدا شده‌اند تا نام مبارك تو را تكرار ‌كنند.

بانوی آب و آینه!

چگونه از تو بگویم وقتی بغض غریبی راه بر دسته عزاداری واژه‌هایم بسته است؟...

امروز با پای دل، از كوچه بنی‌هاشم تا بقیع را نه هفت بار كه هفتاد بار هروله‌كنان، پا به پای زائرانت گریسته‌ام. راستی بقیع چیست جز حنجره‌ای زخمی و آینه‌ای تمام قد از معصومیت و مظلومیت تو؟

در كدام گوشه شب آرمیده‌ای؟ دلم را به كدام قبله عاشقی بچرخانم كه رو به پنجره مهربانی تو باشد؟

نگاه كن!

هر گلی كه می‌روید از داغ تو گریبان چاك‌زده است و از وقتی كه چشم بسته‌ای هیچ طلوعی زیبا نیست و از این رو همه پنجره‌ها دیوار شده‌اند.

امروز خورشید مجنونی است كه هر روز به دنبال ردی از مزار تو ذره، ذره خاك را جستجو می‌كند. حال آن‌كه تو در دل‌های عاشقانت تكثیر شده‌ای.

تو به ما آموخته‌ای كه مثل گل‌های محمدی می‌شود كوتاه زیست، اما در همه زمان‌ها جاری شد.

امروز همه تاریخ گواه مظلومیت توست. همچنان‌كه فرزندان عزیزت هنوز هم مظلوم‌ترین انسان‌های روی زمینند.

حالا این ماییم و نگاه شرمگینی كه به دستان با سخاوت تو دوخته شده است.

سه شنبه 5/2/1391 - 18:24
اهل بیت
جام جم آنلاین: فاطمه(س) بر فراز تاریخ ایستاده است، او برای فردا طلوع كرده است. مادر رسالت برای انسان رسالتی نو تعریف می‌كند و او را پرورش می‌دهد برای آن سوی مرز «خودپرستی».

در دستان آسمانی او كه زمین را بارور می‌كند و خاك را خمیره افلاك می‌سازد «صبر» مدینه ساخته و «خون خدا» پرداخته می‌شود.

كدامین قلم می‌تواند او را بسراید كه او آبروی قلم‌هاست و كدامین زبان می‌تواند از او بگوید كه او خود زبان خلقت است كه عظمت خالق را تجلی می‌دهد.

در این نوشتار اركان نظام تربیتی حضرت فاطمه (س) را برمی‌شماریم.

توحید: انسان لاجرم خود را هزینه می‌كند، گاه بی‌هیچ قصدی. انسان خود را هزینه هدف‌ها، غریزه‌ها، هوس‌ها و هزار مسیر دیگر می‌كند و از دست می‌رود و در انتها یكی از دو نتیجه در دستانش باقی می‌ماند یا «خسران» و یا «فلاح».

توحید فاطمی یك توهم نیست كه اصالتا ربطی به دنیای خیال ندارد. توحید فاطمی هزینه كردن انسان و دارایی‌های علمی و عملی او در مسیر رویش و مانع فنای وجود باطنی و حقیقی اوست.

تسلیم: تسلیم در برابر رسول(ص)، نتیجه عطشی است كه انسان جستجوگر در خود می‌یابد. تسلیم تام و تمام وقتی حاصل می‌شود كه انسان ، عظمتش ، مقصد و دوری‌اش و راهزنان و كثرتشان شناخته شوند تا سالكان صراط حقیقت دست در دست رسولی بگذارند كه خود آغاز، متن و انتهای راه است. تسلیم انسان از طلبش برمی‌خیزد كه طلب هر چه صادقانه‌تر، تسلیم خالصانه‌تر.

ولایت: ولایت جان رسالت و ولی(ع) تداوم رسول(ص) است. بذر وجود انسان باغبانی می‌خواهد كه با نور علم و آب حیات بارورش كند و پرورشش دهد تا آدمی ببالد و بر سرچشمه خورشید رسد چرخ‌زنان.

ولایت یعنی تابش عقل كل بر عقول جزئی و تجلی روح كل بر ارواح ناكامل. و در مكتب فاطمی یاری ولایت همه عهد و پیمان توحید است.

انفاق و ایثار: به انفاق هم نگاه مالی می‌توان داشت و هم نگاه جانی. انفاق چالش‌های مالی جامعه را پوشش می‌دهد و جان بخشنده مال را آزاد می‌كند.

در برخورد حضرت(ع)‌ با موضوع انفاق و ایثار آنچه مهم است، نادیدنی‌ترین ابعاد ایثار است. دو آفت بزرگ انفاق و ایثار مالی را تهدید می‌كند؛ یكی انتظار جبران و دوم انتظار تشكر و تذلل از جانب نیازمند. حضرت به نص قرآن كریم در حالی ایثار می‌كند كه این دو آفت در ساحت مقدسش راهی ندارد.

عفت و طهارت: تعدیل قوای انسانی تنها راه حركت در مسیر خوشبختی است. تمركز بی‌نظیر حضرت(ع)‌ بر مساله عفت و پاكی در حقیقت مصون‌سازی انسانیت انسان از آلودگی به چاه طبیعت است تا انسان در دایره طبع خود زندانی نماند.

شجاعت تا مرز شهادت: نبودعلم و بصیرت و ناتوانی در میدان عمل آفت بزرگی است. هنگامی كه عقیده‌ات به خطر افتاده و آرمانت به مسلخ رفته باشد، باید كه با پای غیرت و قوت شجاعت به پاخیزی و میدان را پر كنی و این همان بود كه صدیقه ولایت انجام داد.

فاطمه مظلومه با فقدانش در جوانی و با قبر مخفی و قدر مخدوش علی(ع)‌ را آموخت و چه ارزشمند و كامل بر توصیه رسول بزرگ عمل كرد كه باید صراط مستقیم را پیش پای امت گذاشت و این صراط جز علی(ع)‌ كیست؟

حجت‌الاسلام حسین محمدیان - مدیركل صداوسیمای قزوین

سه شنبه 5/2/1391 - 18:23
اخبار
جام جم آنلاین: در میان تلوتلو خوردن جسم و فكر خسته تصمیم به خوابیدن می‌گیری تا آرامشی در حد یك خواب نیم‌روزه به فریادت برسد كه ناگهان صدایی مثل آوار تمام تنت را به لرزه می‌اندازد، البته جای نگرانی نیست صرفا یك پیامك از فلان شركت، پیتزافروشی یا شاید فلان كلاس زبان آمده كه از قضا برای شما لحظه‌های خوشی را آرزو می‌كند.

گاهی هم كه به دل طبیعت یا مهمانی رفته‌ای تا از جنجال و اخبار اقتصادی و بازرگانی و... دور باشی، آنقدر برایت پیامك‌های بی‌ربط و بی‌وقت می‌آید كه اصلا دیگر حریم خصوصی برایت بی‌معنا می‌شود و صرفا این سوال در ذهن می‌آید كه آیا من حق انتخاب دیدن و شنیدن پیامك را دارم؟

فناوری همیشه به عنوان تیغ دولبه‌ای بوده است كه می‌تواند در بسیاری زمینه‌ها مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار گیرد كه البته سوءاستفاده‌ها ممكن است ناخواسته باشد و نفس موضوع را زیرسوال ببرد.

یكی از این سوءاستفاده‌های ناخواسته ارسال پیام‌های تبلیغاتی برای افرادی است كه از یك زیرساخت ارتباطی مثل تلفن همراه استفاده می‌كنند.

خوشبختانه بعد از چند سال كه تلفن همراه در كشور ما رواج یافت و خدمات ساده‌ای مثل پیامك به یكی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مخابراتی‌ها تبدیل شد، سازمان تنظیم مقررات برای احقاق حق مردم اپراتورها را ملزم كرد تا از مشتركان خود برای استفاده تجاری از ارسال پیامك تجاری سوال كرده و از آنها اجازه بگیرند.

در همین خصوص همراه اول طی یك فرآیند یك ماهه اقدام به ارسال تدریجی پیامكی بر مبنای دریافت اجازه از مشتركان برای استفاده تجاری از شماره آنها كرده است، ایرانسل نیز چنین اقدامی را آغاز كرده است.

حال این كه كیفیت اجرا و نتیجه چقدر با نفس موضوع همخوانی دارد با گذشت زمان می‌شود فهمید و باز هم جای شكرش باقی است كه در همین حد اقدام شد، اما همین اقدام در همین حدود نیز می‌تواند جایگاه موضوع حقوق مصرف‌كننده را ارتقا بخشد و این خود یعنی استفاده بهینه از همان فناوری كه می‌تواند باعث سوءاستفاده شود.

مشتركان همراه اول اگر تمایل به دریافت پیامك تبلیغاتی ندارند، عدد یك را به 8999 ارسال كنند و ایرانسلی‌ها این عدم تمایل را با ارسال عدد دو به 5005 به ثبت برسانند.

اگر هم اشتباهی در این كار صورت گرفت همراه اولی‌ها با 9990 و ایرانسلی‌ها با 700 تماس بگیرند.

سه شنبه 5/2/1391 - 18:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته