• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1861
تعداد نظرات : 478
زمان آخرین مطلب : 4813روز قبل
آموزش و تحقيقات


روزه و توجه به سرای جاوید
یكی از حالات انسان كه نمی‏توان آن را انكار كرد، غفلت است كه در حد طبیعی از نعمت‏های بزرگی است كه خداوند به انسان داده است، به راستی اگر این ویژگی در وجود آدمی نبود با دردها، پریشانی‏های بنیان كن چه می‏كرد، ولی گاهی این صفت از حد طبیعی خود خارج شده و طغیان می‏نماید كه هرگونه اثرات بیداری آفرین را در انسان خنثی می‏كند به عنوان نمونه همه افراد بشر یقین دارند كه روزی عمرشان خاتمه می‏یابد و به دنیای دیگر منتقل می‏گردند اما بسیاری افراد اعمالی انجام می‏دهند كه گویی مرگی وجود ندارد یا احتمال آن ضعیف است، این غفلت بزرگ اثر آن یقین مسلّم را نابود می‏كند. یكی از عواملی كه آدمی را از غفلت بیرون می‏آورد و بیدار كننده و یادآورنده شایسته است روزه می‏باشد.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:32
آموزش و تحقيقات


دشوارترین جنبه روزه این است كه لبه شمشیر ریاضت را به سوی نفس امّاره بگیریم. در روزه تمایلات سركشانه تدریجاً روبه ضعف می‏رود و با انقیاد نظام‏مند این خواهش‏ها در برابر خواست الهی آرام می‏شود. بر اثر این خویشتن داری هدف‏مند و جهت‏گیری شده به سوی خداوند، نفس آدمی به این امر واقف می‏گردد كه می‏تواند جدای از یك زندگی دنیایی مشابه با چرای حیوانات بزید و آگاه می‏گردد كه اگر چه بدنش در این سراست اما از كنگره عرش او را فرا می‏خوانند كه تو باید در بزم قدسیان باشی. تو زائری در این جهانی و هدفی والاتر از این موجودیت فیزیكی داری. آرام آرام قدری این‏پرده‏های مادی كنار می‏روند و جنبه‏ای از شفافیت هویدا می‏گردد كه او را به سوی لطافت‏های معنوی سوق می‏دهد. روزه گرفتن در واقع یك نوع زره اخلاص در برابر لذایذ دنیاست، یك فنای از داده‏های زوال‏پذیر است كه حیات طیبه را به ارمغان می‏آورد، رسول اكرم(ص) چنان روزه را دوست می‏داشت كه این عنصر بخش اساسی فقر معنوی محمّدی را تشكیل می‏داد چیزی كه رسول اكرم(ص) درباره‏اش فرموده‏اند: «الفقر فخری».
روزه صحنه شگفت انگیزی برای ارزیابی باورها، اخلاص، صدق و صفاست، روزه‏ای كه خداوند می‏فرماید من خود عهده دار پاداش آن هستم یك میدان زیبایی است برای اوج‏گیری، رشد و عروج ملكوتی. حضرت زهرا(س) فرموده‏اند: خداوند روزه را برای تحكیم و تثبیت اخلاص واجب فرمود، حتی در روزه ماه مبارك رمضان بوئیدن گل و لذت بردن از چنین رایحه‏ای كراهت دارد، زیرا خداوند می‏خواهد روزه دار از تمامی لذت‏های فانی محروم گردد تا وجودش خالصانه به سوی حق معطوف گردد و تار و پود وجودش با اخلاص بافته شود. حسن بن راشد می‏گوید: امام صادق(ع) وقتی روزه می‏گرفت گل را بو نمی‏كرد، پرسیدم چرا؟ فرمود: كراهت دارم روزه‏ام را با لذت دیگری مخلوط كنم.(5) وقتی آدمی با این امساك‏های همه جانبه متوجه خدا شد و آن فرمانروای هستی را حاضر و ناظر رفتار و اعمال خود دید و درك كرد كه در محضر حق می‏باشد، همین معرفت او را به سوی افق‏های عالی می‏كشاند و دیگر حاضر نیست بدون رضایت خداوند كاری انجام دهد و این جاست كه بذر فضایل و مكارم در اعماق وجودش شكوفا می‏گردد.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:30
آموزش و تحقيقات


تقوا و پرهیزگاری ناشی از این روزه كامل نقش برجسته‏ای در تربیت و سازندگی شخصیت انسان مسلمان دارد و شعله‏های سركش غرایز حیوانی و هوس‏ها تا حد چشم‏گیری در وجودش خاموش می‏گردد و گریبان عقل و دل از چنگال شهوات رها می‏شود و برای روزه دار زمینه‏ای آماده برای تمرین خوب زیستن و نكو بودن فراهم خواهد شد. این مراقبت و تمرین پیاپی در یك ماه نیروی بازدارنده‏ای در فرد روزه دار بوجود می‏آورد كه می‏تواند به او كمك كند در بقیه ایام سال هم با دلی پاك و اندرونی پالایش شده به زندگی فردی و اجتماعی ادامه دهد. روزه چراغ معرفت و آگاهی را هم در وجود آدمی برمی‏افروزد این بینش و نگرش چنان كمال آفرین است كه حتی شخص روزه دار می‏تواند از اندیشه و فكر گناه هم دوری گزیند. حضرت علی(ع) می‏فرمایند: روزه دل از اندیشه گناهان، برتر از روزه شكم از خوردن و آشامیدن است.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:26
آموزش و تحقيقات


اگر مسلمانی با این نوع روزه داری جسم و جان خود را به مدت یك ماه تمرین و پروش دهد قطعاً به مرحله كمال معنوی و روحانی می‏رسد و ثواب بزرگی نصیب خود می‏سازد. علی(ع) از پیامبر خدا نقل كرده است كه آن حضرت می‏فرمود: هر كس برای رضای خدا و اجر اُخروی در ماه رمضان روزه گیرد و گوش، چشم و زبان خویش را از مردم باز دارد، خداوند روزه‏اش را می‏پذیرد و گناهانش را می‏بخشد و به او ثوابی معادل اجر صابران عطا می‏كند.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:25
آموزش و تحقيقات


از نتایج و فوائد بزرگ روزه همین صفای باطن و پاكیزگی روح است وقتی از امور مادی و نفسانی اعراض گردید، گرایش‏های پرهیزگاری در آدمی تقویت می‏شود و در این حال انسان برای درك حقایق جهان هستی آماده‏تر می‏شود. البته برای رسیدن به چنین كمالی صرفاً خوردن و آشامیدن كفایت نمی‏كند بلكه روزه دار باید از هر چه موجب آلودگی و ارتكاب گناه است و یا او را به وسوسه‏های شیطانی و هوس‏های سركش سوق می‏دهد امساك كند. رسول اكرم(ص) فرموده‏اند:آسان‏ترین چیزی كه خداوند برای روزه دار واجب كرده، پرهیز از خوردن و آشامیدن است.(1) امّا این مرحله اول است و باید تمامی اعضاء بدن در حال روزه باشند چنان كه امام صادق(ع) فرموده‏اند: روزه این نیست كه انسان صرفاً از غذا خوردن و آشامیدنی‏ها خودداری ورزد وقتی روزه داری باید گوش، چشم، زبان، شكم و عورتت نیز باید صائم باشند، دست خود را از تعدّی به حقوق دیگران و دامنت را از آلودگی حفظ كن و بسیار ساكت باش و جز در امور خیر سخن مگوی و با زیردستان و خادمان مدارا كن.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:23
آموزش و تحقيقات


منظره ی بوستانی با صفا كه روح را طراوت و جان را لذت می‏بخشد، هر چند زیبا و روح نواز باشد، آن كسی كه عینك تیره بر دیده نهاده، نمی‏تواند درست درك كند و هر چه از این شكوفایی و شكوهمندی برایش بیان گردد، نمی‏تواند آن همه خوبی را در ذهن خود مجسّم نماید. مردم ظاهربین كه غرق در لذات و شهوات دنیوی هستند قادر نمی‏باشند آن جلوه‏های جذاب روحی و معنوی را بفهمند. امكاناتی لازم است كه عینك سیاه برداشته شود یعنی از تمایلات میرا و فانی و لذت تن بكاهد تا آن نور زیبا كه از نظرها مخفی است با سیمایی تابناك جلوه گر شود روزه می‏تواند این كار را به خوبی انجام دهد.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:20
آموزش و تحقيقات


روزه همچون محلولی از املاح نقره است كه شیشه عكاسی دل را به آن آغشته می‏سازند تا تصاویر زیبایی از محاسن ملكوتی روی آن نقش بندد، چون روزه تاریكی‏های روح و ظلمت‏های دل را زایل می‏سازد، قلب آدمی نور حقیقت را جلب می‏كند، در واقع روزه چون ذره‏بینی است كه موجب تمركز و توجه نور راستی و درستی می‏گردد البته نور معنویت محدودیتی ندارد و همه جا هست امّا در جاهایی تابش افزون‏تری دارد كه یك زمینه مساعد و شرایط كافی به وجود آید. روزه به این اكتفا نمی‏كند كه صرفاً آن نور را به سوی قلب رهنمون سازد بلكه دقت می‏نماید كه اولاً مبادا این نور كم رنگ گردد و ثانیاً اجازه نمی‏دهد ظلمت هایی كه شیاطین انسی و جنی تولید می‏كنند این پرتو افشانی را تحت الشعاع قرار دهند به همین دلیل رسول اكرم(ص) روزه را به یك سپر تشبیه كرده‏اند. به بركت این ویژگی روزه دار مراقب است از راه حق منحرف نگردد و از كژی‏های زبانی، رفتاری و كرداری پرهیز می‏كند و با زبان حال خویش می‏گوید این نفس اماره می‏خواهد چنین پاسبان قوی را كه وجودم را تحت نظارت گرفته و این نگهبان مفید و مهربان را كه قوای رذیلت و نكوهش شده را به زندان افكند از بین ببرد امّا دستش كوتاه است و به بركت معنویت روزه قادر نیست مرا از صراط حق منحرف كند، راستی مهار نمودن این نفس سركش بسیار مشكل است و از این روی است كه پیامبر اكرم(ص) جهاد با نفس را جهاد اكبر و جهاد با دشمن را جهاد اصغر دانسته‏اند. روزه یك توفیق بزرگی است كه چنین عمل مشقت زایی را برای ما آسان و ساده می‏نماید و بوستانی از خوبی‏ها را در اختیارمان می‏گذارد دل، قلب، روح و جان آدمی كانونی شریف و حساس است و آفریدگار هستی عرش خویش را دل مؤمنان قرار داده است. ولی گاهی این گوهر وجود آدمی دچار هیجان‏های منفی و تشویش‏ها و اضطراب‏های بیهوده می‏گردد، از جمله داروهای شفابخش این تلاطم‏های روحی روزه است كه تمایلات را كنترل و تعدیل می‏نماید.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:17
آموزش و تحقيقات


وقتی از تربیت روح و حالات درونی انسان سخن می‏گوییم به ابزاری نیاز داریم، فضایی نیز برای تحقق این امر لازم است. روزه این امكان را فراهم می‏سازد كه خودسازی را تمرین كند و ویژگی بارز انسانیت را در خود احیاء و شكوفا سازد. در این ایام كشتی متلاطم روح انسانی به ساحل آرامش می‏رسد و فرصت ارزنده‏ای است كه آدمی در این كرانه معنوی قلب خویش را به ملكوت پیوند زند. در ماه رمضان ما می‏توانیم این ماده خام را كه در وجودمان داریم به محصولات مولّد و مفیدتری تبدیل كنیم، همچنین یك نوع مراقبت افزون‏تری بر چنین ساخت و سازی داریم.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:16
آموزش و تحقيقات


روزه پیكاری است درونی برای آماده شدن در پیكارهای سخت بیرونی، رمضان كلاس درس است، معلمانش پیامبران خدا، كتابش قرآن و درسش آموختن تشنگی تا در محرم از پایمان نیندازند، رمضان یك اردوگاه است، سربازانش عموم مردم و افسرانش بهترین عبادت كنندگان. ماه سخن گفتن با خدا و بیدار شدن و بیدار كردن و مهیا شدن است در این ایام مبارك خوردن انكار می‏شود تا به اصل وصل گردیم. اگر بخواهیم محاسن و فواید روزه و روزه داری را بر شماریم و به هر كدام اشارتی كنیم، واقعاً ملاحظه می‏گردد این بركت در ابعاد گوناگونی برای آدم روزه‏دار ارمغان‏های ارزنده‏ای به همراه می‏آورد.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:14
آموزش و تحقيقات


ماه رمضان در دستورات اسلامی و مكتب قرآن یك دوره آموزشی، تربیتی و هدیه‏ای آسمانی به حساب می‏آید، آدمی در چنین اوقاتی بیش از ماههای دیگر ملتزم و مقیّد می‏گردد كه با خدای خویش راز و نیاز كند، عبادات را اعم از واجبات و مستحبات جدی‏تر انجام دهد، با قرآن انس گیرد.

سه شنبه 12/6/1387 - 3:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته