انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 5137)
يکشنبه 19/2/1389 - 1:32 -0 تشکر 199296
آیت الله مصباح:آماده باشید، فتنه در راه است

سرویس دفاع مقدس و انقلاب اسلامی:رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تهران جنوب با بیان اینکه ما در آینده فتنه خواهیم داشت و فتنه ها هر روز پیچیده تر می شود چون شیطان تجربه اش بیشتر می شود، گفت: ما باید خود را آماده کنیم تا در دام فتنه جویان گرفتار نشویم.

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از شبکه خبر دانشجو، آیت الله مصباح یزدی پنجشنبه در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تهران جنوب اظهار داشت: در زمانی که چندین نفر با حضرت علی(ع) بیعت کردند چند روز بعد حساب خود را جدا کردند و خود را با همسر پیغمبر (ص)همسو کردند و علی یک سو و همسر پیغمبر با دو – سه نفر دیگر سو ی دیگر، حالا اگر ما بودیم کدام سمت می رفتیم طرف علی یا طرف دیگر؟ انشا ا... شما جزو کسانی بودید که دست از دامان علی بر نمی داشتید.

وی ادامه داد: فتنه یعنی زمانی که جو آلوده می شود که علی در کنار سه شخصیت که همسر پیغمبر هم در کنار  آنها است قرار می گیرد، حالا آدم در مقابل این ها چه کار می کند؟ فتنه یعنی برسر دوراهی گیر کردن یعنی اینکه نمی فهمی حق کدام است و باطل کدام است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همین اتفاق برای یکی از اصحاب علی در جنگ جمل اتفاق افتاد؛ یکی از اصحاب خدمت امام علی رسید و گفت شما خدمت زیادی به اسلام کردید ولی طرف های شما کسانی هستند که نماد خوبی هستند و همسر پیغمبر هم جزو آنها است من از کجا بفهمم کدام خوب است و حضرت به ایشان فرمود: «تو سخت در اشتباهی که حق و باطل را با اشخاص می شناسی؛ این درست نیست و معیار باید در دست ما باشد.»

وی با تاکید بر اینکه باید بینش خود را نسبت به آفرینش و حق افزایش دهیم و یک حکومت اسلامی را بهتر بشناسیم، تصریح کرد: این حرف نادرست است که بعضی ها می گویند کاری به دیگران نداریم که حرف چه کسی را گوش می دهد یا به چه کسی رای می دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما نمی توانیم خودمان را در جامعه ایزوله کنیم چون نه عملا شدنی است و نه خداوند این طور می خواهد،گفت: خداوند از ما می خواهد که اهتمام به کار مسلمانان داشته باشیم اگر کسی را پیدا کردیم که اسلام را خیلی خوب شناخته و برای شناخت اسلام زحمت کشیده، اگر همچین کسی پیدا شد چه نعمتی بهتر از این است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسی که کارنامه خودش و زن و فرزندش پاک و بدون نقص است،  فردی که در تجربه 30-40 ساله اش در هر مسئله سیاسی اقدام کرده، راه درست را رفته و کسی که در طول 30 سال نگذاشت فرزندانش در کوچکترین مسائل سیاسی و اقتصادی دخالت کنند، و خدا چنین نعمتی را به من و شما مفت مرحمت کرده است.

وی افزود: حال در باره این مرد چه دارند بگویند، در دوره ای که همه سیاستمداران با ایشان مخالفت بودند همه فهمیدند که ایشان درست می گفتند، غیر از این است که بایت این نعمت باید سجده شکر به جا آورد آن وقت کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه این نعمت خدا را فراموش می کنند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مگر در زمان امیرالمومنین مشکلی در جامعه وجود نداشت زمان علی این جور شد حالا شما توقع دارید در جامعه ای که 70 میلیون جمعیت دارد در هیچ قسمتی خطایی نشود! این ها باید به حساب رهبر گذاشته شود؟!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه رهبری نه تنها نماد حقیقت در ایران بلکه نماد حقیقت در عالم است، خاطرنشان کرد: با داشتن چنین رهبری اگر خطا کنیم از وی زاویه می گیریم، پس برای جلوگیری از فتنه راه موثر برای همه این است که به نورافشان عظیم نگاه کنیم و ببینیم به کدام طرف می تابد.

وی تاکید کرد: باید از گذشته ها عبرت بگیریم و نقاط ضعف را دیده و تکرار نکنیم و این از شرایط بصیرت است.

منبعhttp://www.farhangnews.ir/site/Default.aspx?tabid=2&CId=24&NewsId=17006

چهارشنبه 29/2/1389 - 11:56 - 0 تشکر 201051

سلام/جهاد علی (ع) برای حفظ قدرت به خاطر طمعش نبود

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

پنج شنبه 30/2/1389 - 5:17 - 0 تشکر 201215

بسم رب المهدی

سلام و عرض ادب خدمت دوستان تبیانی

بنده  کوچکتر از آن هستم که بخوام پیرامون ولایت فقیه چیزی بنویسم .
علی الخصوص در محضر عزیزانی چون جناب صدرا که از بزرگان فقه و فلسفه ی تبیان محسوب میشند عرض قابل توجهی نخواهم داشت .
به همین دلیل قصد "تحمیل" عقیده وجود نداشته و تنها نظرات شخصی و دانسته های خودم رو بیان میکنم که البته تمام سعی و کوششم مستدل بودن آنهاست .


ابتدا دوست عزیزم جناب صدرا ؛
راستش من در مورد جنگ جمل و عایشه و ... مطالبی گفته بودم . منتها صحبتهای من در سه نوبت ویرایش شده که یک بخشش شامل همان قسمت بود که اگر دقت کنید جای خالی اون رو در نوشته هام خواهید دید .
دیگه هم قصد تکرار ندارم .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقتی در نوشته هایی که توسط دوستان اینجا قرار داده شد توجه میکنیم (که البته نمیدونم خود دوستان این مطالب رو به دقت خوندند یا صرف کپی پیست بوده) متوجه میشیم که قریب به اتفاق این احکام و نظریه ها مربوط به مسائلی چون "قضاوت" ، "حدود شرعی" ، "احکام" و .... این جور مسائل است .
حال اینکه نویسنده های آنها برداشت های شخصیشون حاکی از " ولایت مطلقه ی فقیه" داشته جای تعجب و شگفتی ست!!!!!!!!

اجازه بدید مروری داشته باشیم بر این مطلب ؛

ولایت مطلقه به معنای اجازه ی تام الاختیار در "جان ، ناموس ، مال ، زندگی و حیات بشر" .

ما میگیم این اختیار تنها از آن خداست که بر رسول و ائمه اطهار علیهم السلام نیز حائز مقبولیت هست .

اگر قائل به "ولایت مطلقه ی فقیه" باشیم ، به این معناست که دقیقا همان ولایتی که در بالا تعریف شد در حوزه ی اختیارات فقیه نیز قرار میگیرد !
همان گونه که امام خمینی چنین مطلبی رو فرموده اند . (ولایت خدا همان ولایت ائمه است و ولایت ائمه همان ولایت فقیه ! _نقل به مضمون_ )

به عبارت  دیگر قائل شده ایم که ولایت امیرالمومنین شامل ولایت فقیه نیز میشود و اینجاست که داد و فریاد ما بر سر این مطلب بلند است اما .... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امیرالمومنین ع به صراحت در خطبه ی 144 نهج البلاغه ولایت خود و ائمه علیهم السلام را از سایرین به طور کل جدا نموده است:

لاتَصْلُحُ عَلی سِواهُم وَ لا تَصْلُحُ الوُلاةُ مِن غَیرِهِمْ.
مقام ولایت و امامت در خور دیگران نیست و دیگر مدعیّان زمامداری، شایستگی آن را ندارند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خانم نسیم سحری و صدرای عزیز و دیگر دوستان ؛
سوال من این است که شفافیت این موضوع و این جمله ی امام علی ع آیا به قدر کافی نیست که به سراغ دیگر احادیث با طبع و نظر خودمون بریم ؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از طرف دیگر نظرات صریح و روشن بزرگان دیگر از تشیع که در زیر آورده میشه رو میشه بیشتر توجه کرد :

ابتدا نظر ایه الله خوئی (ره) :

عربی :
"" أن الولایة لم تثبت للفقیه فی عصر الغیبة بدلیل وإنما هی مختصة بالنبی والأئمة (علیهم السّلام) ، بل الثابت حسبما تستفاد من الروایات أمران : نفوذ قضائه وحجیة فتواه ، ولیس له التصرف فی مال القصّر أو غیره مما هو من شؤون الولایة إلاّ فی الأمر الحِسبی فإن الفقیه له الولایة فی ذلك لا بالمعنى المدعى ، بل بمعنى نفوذ تصرفاته بنفسه أو بوكیله وانعزال وكیله بموته ، وذلك من باب الأخذ بالقدر المتیقن لعدم جواز التصرف فی مال أحد إلاّ بإذنه ، كما أن الأصل عدم نفوذ بیعه لمال القصّر أو الغیّب أو تزویجه فی حق الصغیر أو الصغیرة ، إلاّ أنه لما كان من الاُمور الحِسبیة ولم یكن بدّ من وقوعها فی الخارج كشف ذلك كشفاً قطعیاً عن رضى المالك الحقیقی وهو الله (جلّت عظمته) وأنه جعل ذلك التصرف نافذاً حقیقة ، والقدر المتیقن ممن رضى بتصرفاته المالك الحقیقی ، هو الفقیه الجامع للشرائط فالثابت للفقیه جواز التصرف دون الولایة ""

فارسی :
""ولایت در زمان غیبت با هیچ دلیلی برای فقهاء اثبات نمی‌شود. «ولایت» تنها به پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) اختصاص دارد. آن‌چه از روایات برای فقها، اثبات می‌شود دو امر است، نفوذ قضاوت، حجیت فتوای‌شان. اما حق تصرف در اموال قاصران و غیر ایشان ـ که از شئون «ولایت» است ـ ندارند مگر در امور حسبیه و فقها در این محدوده «ولایت» دارند، اما نه به معنای ادعا شده [یعنی نه به معنای ولایت] بلکه به معنای نفوذ تصرفاتش یا تصرفات وکیلش ... بنابراین، آن‌چه برای فقیه، ثابت می‌باشد «جواز تصرف» است، نه «ولایت». ""

http://www.al-khoei.us/books/index.php?id=120


" ولایت در زمان غیبت با هیچ دلیلی برای فقیهان اثبات نمی‌شود. ولایت تنها اختصاص به پیامبر وائمه دارد. فقها نه تنها در امور عامه ولایت ندارند، بلکه در امور حسبیه هم ولایت شرعی ندارند"

منبع :
التنقیح فی شرح العروه الوثقی، الاجتهاد والتقلید، آیت‌الله خویی، تقریرات از میرزا علی غروی تبریزی؛ قم، ص424



ایه الله اراکی (ره) :
"" شان فقیه جامع‌الشرایط اجرای حدود و قضاوت و ولایت بر قاصران است. این کجا و تصدی حفظ مرزهای مسلمانان از تجاوز فاسقان و رفع سلطه کافران از ایشان کجا؟ ""

منبع :
المکاسب المحرمه،آیت‌الله اراکی،ص94. تکه‌های مربوط به نقض اصل ولایت فقیه در چاپ جدید کتاب حذف شده است

شهید مطهری:
""  تصور مردم از ولایت فقیه این نبوده و نیست که فقها حکومت کنند واداره مملکت را بدست گیرند... این مفهوم اختصاص به جهان تسنن دارد. در شیعه هیچ‌گاه چنین مفهومی وجود نداشته است. (پیرامون انقلاب اسلامی،مرتضی مطهری، دفتر انتشارات اسلامی)
همچنین: روحانیت نه باید به طور مجموعه و دستگاه روحانیت وابسته به دولت شود و نه افرادی از روحانیون بیایند پست‌های دولتی را به جای دیگران اشغال کنند، بلکه روحانیت باید همان پست خودش را که ارشاد و هدایت و نظارت و مبارزه با انحرافات حکومت‌ها و دولت‌ها است حفظ کند""

منبع:(پیرامون جمهوری اسلامی، مرتضی مطهری،انتشارات صدرا، ص26)

مکاسب شیخ انصاری به قلم خطی و اصل رو هم بنده دیدم و مطالعه کردم ، مضمون معانی ترجمه شده اش به فارسی چیزی جدای از مطالب بیان شده در بالا نیست !


متاسفانه صحبت آیت الله مکارم شیرازی هم در این باره در دست نداشتم که قرار بدم ، چون نظر ایشان نیز در ابتدای انقلاب تقریبا در همین حد و اندازه هایی بوده که از دیگر بزرگان خواندید.

با تمام این تفاسیر و مطالبی که دوستان بیان کردند حدود اختیارات فقیه جامع الشرایط ، یا مرجع تقلید کاملا بیان شده که به طور خلاصه میشه این چنین بیان کرد :

1_مقایسه ولایت امیر المومنین با ولایت دیگران "به هر نحو" فاقد ارزش و فاقد ملاک عملی ، نظری و عقلی ست ....
2_ برداشتها از مطالب بیان شده ی بزرگان تشیع میتونه متفاوت باشه که به نظر من مهم اینه که چه کسی از چه مطالبی به چه نیتی برداشت میکنه که ای کاش همه مفسرین به طور عادلانه و بدون سو و جهت خاص قلم بر کاغذها میراندند!
3_ انشعابات اشتباهاتی که در برداشت از مسئله ی ولایت میشه ، بسیار میتونه باعث ضرر و زیان به جامعه بشه و روز به روز موجب دوری از حضرت ولی عصر عج شده و اسباب بی اعتمادی به ساحت مقدسش و نظام تشیع را ایجاد میکنه .
4_ جامعه ای که معصوم بر آن حکومت میکند با جامعه ای که غیر معصوم بر آن حکومت میکند صرف اسم اسلامی بودنش به هیچ عنوان ملاک و معیار اجرای دستورات اسلامی نیست و در اصل قابلیت مقایسه ندارند!

غرضی نیست . 

یا ع ل ی مدد 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 30/2/1389 - 11:7 - 0 تشکر 201239

بسم الله الرحمن الرحیم
قال امیرالمومنین علی(ع) : لایعرف الحق بالرجال، اعرف الحق تعرف اهله
با سلام به حیات طیبه گرامی
شما در مورد بنده لطف دارید ، خدا خیرتان بدهد
اما در مورد صحبت هایتان که حقیقتاً مایل نبودم که جوابی در خصوص آنها داشته باشم
نکته اول در مورد حدیثی است که در بالا نقل نموده ام، شما این حدیث را تبرکاً در سرانجمن معارف قرار داده بودید که خدا را شکر همچنان باقیست
اما سوال بنده از شما دوست ارجمندم این است که چرا در عمل به آن پایبند نبوده اید ؟؟؟
فرمودند حق را بشناسید تا اهلش را بشناسید و نه اینکه افرادی را ملاک قرار داده و با آن به سراغ قضا یا رفته و آن ها را مورد داوری قرار دهید.
افرادی که به نوبه خود دارای انحرافاتی هم بوده اند مثلاً ( بدون ذکر نام) یکی از آنحا بذر پاش فرقه انحرافی انجمن حجتیه بوده است و یا یکی دیگر از آنها کلماتی را بعضاً گفته است که از لوازم آنها شرک صریح است و یا شخصیتی دیگر که ولایت را قبول نداشت ولی در آخر با فتوایی که صادر نمود عملاً ولایتی برای خود قائل شده بود و یا شخصیتی که اسنادش در همکاری با ساواک موجود می باشد و ...
اینکه بیایم بحث در مورد ولایت فقیه را در یک محیط علمی انجام دهیم یک بحث است و اینکه بخواهیم با مغالطه و جنجال سخنی را بر کرسی بنشانیم حرف دیگر
یکی از دلایل عدم حضور بنده در همچنین بحث های در تبیان هم همین بوده یعنی فقدان محیط علمی
بحث دوم اینکه گمان بنده این است که شما دقیقاً منظور از " ولایت مطلقه فقیه " را درک ننموده اید و به قول معروف سر بی حاحب می تراشید اگر برایتان مقدور است کتاب ولایت فقیه حضرت امام (ره) را یکبار مطالعه بفرمایید تا شبهات مرتفع گردند .
سوم اینکه بحث از ولایت فقیه یک بحث کلامیست که آثار فقهی بر آن بار می گردد و باید بوسیله کلام اثبات گردد و سخن فقها و اصولیین هم در موردی که تخصصاً از علم آنها خارج است دیگر محل اعراب نخواهد بود فلذا در این مسئله اغلب بین متکلم و فقیه نزاع بی مورد اتفاق می افتد

پنج شنبه 30/2/1389 - 15:33 - 0 تشکر 201254

جناب حیات طیبه:

خیلی روشن است:چرا حاکم جامعه در زمان غیبت نزدیکترین فرد به امام معصوم نباشد؟یعنی چرا نزدیکترین فرد به لایقترین حاکم نباشد؟یعنی آیا بهتر نیست شخص با تقوا و عالم به اسلام و شرایط زمان حاکم شود؟خب. شخصی که به مسائل دین آگاهی ندارد حاکم شود بهتر است یا آنکه آگاهی دارد؟ آنکه تقوا دارد بهتر است حاکم شود یا آنکه تقوا ندارد؟

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
جمعه 31/2/1389 - 15:37 - 0 تشکر 201481

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;200120]

باز هم خدمت دوست عزیزمون  SOHA_1990  عرض کنم که اگر علامه جوادی آملی چنین صحبتهایی رو نداشتند شما از کی مثال میزدید ؟ از اقای مصباح ؟ یا نهایتا علامه حسن زاده؟
عالمی دیگر میتوانید اسم ببرید و به اسناد و مدارکش استناد کنید ؟
اگر لطف کنید و از علمایی چون آیت الله خوئی ، آیت الله بروجردی ، آیت الله میلانی ، آیت الله حکیم ، آیت الله حائری ، شیخ انصاری ، شیخ طوسی و .... در زمان ما آیت الله سیستانی ، آیت الله وحید و ... هم مطالبی پیرامون صحت ولایت فقیه برای ما اقامه کنید ممنون میشم!!!!!!!!!!


جمله آخر خطاب به نسیم سحری :
این گونه فرمودید : "ما نمی گذاریم تاریخ تکرار شود نه ازنوع صفین نه از نوع صلح امام حسن"
از نوع صدر اسلام و غصب خلافت چطور ؟
شما همیشه با امیرالمومنین مقایسه میکنید ، محض رضای هر کسی که دوست دارید ، یک بار هم باغاصبین خلافت مقایسه کنید ببینید چه طعمی داره !!!! اگر شباهتهای زیادی پیدا نکردید هر چه میخواهید بگویید !
چون با ظهور حضرت ، گفته میشه این شخص دین جدید آورده !
اگر چنین حکومتی همان حکومت امام زمان باشه که چنین احادیثی دروغ محض از آب در میاد!!!!!!!!!

این جمله از خانوم لاهوت هم برام جالب بود .
" برید خیابان انقلاب جایی هست برای اقلیّت های دینی که کتاب زرتشت و انجیل می فروشن،برید ببینید چندتاجوون میان و اون کتابارو میخرن "
یکی از شاگردان آیت الله وحید که از مبلغین توانا در امر تبلیغ تشیع هست خاطراتی برای یکی از دوستان ما تعریف کرده . گفته در یکی از روستاهای جنوبی کشور که چند سال پیش 70 درصد شیعه نشین بودند و 30 درصد سنی نشین ، الان کاملا بر عکس شده !!!
تفاوت در نظام علوی حقیقی با نظام علوی ساختگی به حدی رسیده که مردم چنین مناطقی به این شکل تغییر عقاید داده اند !

خداجون تو رو به فاطمه زهرا قسمت میدیم دیگه فرج امام زمانمون رو برسان !
خسته شدیم از در به دری ! خسته شدیم از بس دروغ و دروغ و دروغ توی گوشهای ما کردند !

یا ع ل ی مدد

پس به نظر شما بهتر هست بجای اینکه از بین علمای دین یه انسان صالح و بی توجه به مادیات و منافع شخصی را رهبر انتخاب کنیم.یک فرد معمولی بشه رئیس جمهور و بدون نظارت هر کاری خواست انجام بده تا بشیم مثل یه کشوری مثل ایتالیا که برلوسکنی هر کاری می خواد می کنه ( به نظر شما شیعه بودن یه امر شخصی هست و ربطی به سیاست نداره؟؟؟ )

یا اینکه شما از طرفداران کسانی هستین که ادعای رهبری داشتن و چند وقت پیش به رحمت خدا رفتن؟؟؟

جمعه 31/2/1389 - 16:15 - 0 تشکر 201484

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;201215]

بسم رب المهدی

سلام و عرض ادب خدمت دوستان تبیانی

بنده  کوچکتر از آن هستم که بخوام پیرامون ولایت فقیه چیزی بنویسم .
علی الخصوص در محضر عزیزانی چون جناب صدرا که از بزرگان فقه و فلسفه ی تبیان محسوب میشند عرض قابل توجهی نخواهم داشت .
به همین دلیل قصد "تحمیل" عقیده وجود نداشته و تنها نظرات شخصی و دانسته های خودم رو بیان میکنم که البته تمام سعی و کوششم مستدل بودن آنهاست .


ابتدا دوست عزیزم جناب صدرا ؛
راستش من در مورد جنگ جمل و عایشه و ... مطالبی گفته بودم . منتها صحبتهای من در سه نوبت ویرایش شده که یک بخشش شامل همان قسمت بود که اگر دقت کنید جای خالی اون رو در نوشته هام خواهید دید .
دیگه هم قصد تکرار ندارم .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقتی در نوشته هایی که توسط دوستان اینجا قرار داده شد توجه میکنیم (که البته نمیدونم خود دوستان این مطالب رو به دقت خوندند یا صرف کپی پیست بوده) متوجه میشیم که قریب به اتفاق این احکام و نظریه ها مربوط به مسائلی چون "قضاوت" ، "حدود شرعی" ، "احکام" و .... این جور مسائل است .
حال اینکه نویسنده های آنها برداشت های شخصیشون حاکی از " ولایت مطلقه ی فقیه" داشته جای تعجب و شگفتی ست!!!!!!!!

اجازه بدید مروری داشته باشیم بر این مطلب ؛

ولایت مطلقه به معنای اجازه ی تام الاختیار در "جان ، ناموس ، مال ، زندگی و حیات بشر" .

ما میگیم این اختیار تنها از آن خداست که بر رسول و ائمه اطهار علیهم السلام نیز حائز مقبولیت هست .

اگر قائل به "ولایت مطلقه ی فقیه" باشیم ، به این معناست که دقیقا همان ولایتی که در بالا تعریف شد در حوزه ی اختیارات فقیه نیز قرار میگیرد !
همان گونه که امام خمینی چنین مطلبی رو فرموده اند . (ولایت خدا همان ولایت ائمه است و ولایت ائمه همان ولایت فقیه ! _نقل به مضمون_ )

به عبارت  دیگر قائل شده ایم که ولایت امیرالمومنین شامل ولایت فقیه نیز میشود و اینجاست که داد و فریاد ما بر سر این مطلب بلند است اما .... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امیرالمومنین ع به صراحت در خطبه ی 144 نهج البلاغه ولایت خود و ائمه علیهم السلام را از سایرین به طور کل جدا نموده است:

لاتَصْلُحُ عَلی سِواهُم وَ لا تَصْلُحُ الوُلاةُ مِن غَیرِهِمْ.
مقام ولایت و امامت در خور دیگران نیست و دیگر مدعیّان زمامداری، شایستگی آن را ندارند.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خانم نسیم سحری و صدرای عزیز و دیگر دوستان ؛
سوال من این است که شفافیت این موضوع و این جمله ی امام علی ع آیا به قدر کافی نیست که به سراغ دیگر احادیث با طبع و نظر خودمون بریم ؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از طرف دیگر نظرات صریح و روشن بزرگان دیگر از تشیع که در زیر آورده میشه رو میشه بیشتر توجه کرد :

ابتدا نظر ایه الله خوئی (ره) :

عربی :
"" أن الولایة لم تثبت للفقیه فی عصر الغیبة بدلیل وإنما هی مختصة بالنبی والأئمة (علیهم السّلام) ، بل الثابت حسبما تستفاد من الروایات أمران : نفوذ قضائه وحجیة فتواه ، ولیس له التصرف فی مال القصّر أو غیره مما هو من شؤون الولایة إلاّ فی الأمر الحِسبی فإن الفقیه له الولایة فی ذلك لا بالمعنى المدعى ، بل بمعنى نفوذ تصرفاته بنفسه أو بوكیله وانعزال وكیله بموته ، وذلك من باب الأخذ بالقدر المتیقن لعدم جواز التصرف فی مال أحد إلاّ بإذنه ، كما أن الأصل عدم نفوذ بیعه لمال القصّر أو الغیّب أو تزویجه فی حق الصغیر أو الصغیرة ، إلاّ أنه لما كان من الاُمور الحِسبیة ولم یكن بدّ من وقوعها فی الخارج كشف ذلك كشفاً قطعیاً عن رضى المالك الحقیقی وهو الله (جلّت عظمته) وأنه جعل ذلك التصرف نافذاً حقیقة ، والقدر المتیقن ممن رضى بتصرفاته المالك الحقیقی ، هو الفقیه الجامع للشرائط فالثابت للفقیه جواز التصرف دون الولایة ""

فارسی :
""ولایت در زمان غیبت با هیچ دلیلی برای فقهاء اثبات نمی‌شود. «ولایت» تنها به پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) اختصاص دارد. آن‌چه از روایات برای فقها، اثبات می‌شود دو امر است، نفوذ قضاوت، حجیت فتوای‌شان. اما حق تصرف در اموال قاصران و غیر ایشان ـ که از شئون «ولایت» است ـ ندارند مگر در امور حسبیه و فقها در این محدوده «ولایت» دارند، اما نه به معنای ادعا شده [یعنی نه به معنای ولایت] بلکه به معنای نفوذ تصرفاتش یا تصرفات وکیلش ... بنابراین، آن‌چه برای فقیه، ثابت می‌باشد «جواز تصرف» است، نه «ولایت». ""

http://www.al-khoei.us/books/index.php?id=120


" ولایت در زمان غیبت با هیچ دلیلی برای فقیهان اثبات نمی‌شود. ولایت تنها اختصاص به پیامبر وائمه دارد. فقها نه تنها در امور عامه ولایت ندارند، بلکه در امور حسبیه هم ولایت شرعی ندارند"

منبع :
التنقیح فی شرح العروه الوثقی، الاجتهاد والتقلید، آیت‌الله خویی، تقریرات از میرزا علی غروی تبریزی؛ قم، ص424


ایه الله اراکی (ره) :
"" شان فقیه جامع‌الشرایط اجرای حدود و قضاوت و ولایت بر قاصران است. این کجا و تصدی حفظ مرزهای مسلمانان از تجاوز فاسقان و رفع سلطه کافران از ایشان کجا؟ ""

منبع :
المکاسب المحرمه،آیت‌الله اراکی،ص94. تکه‌های مربوط به نقض اصل ولایت فقیه در چاپ جدید کتاب حذف شده است

شهید مطهری:
""  تصور مردم از ولایت فقیه این نبوده و نیست که فقها حکومت کنند واداره مملکت را بدست گیرند... این مفهوم اختصاص به جهان تسنن دارد. در شیعه هیچ‌گاه چنین مفهومی وجود نداشته است. (پیرامون انقلاب اسلامی،مرتضی مطهری، دفتر انتشارات اسلامی)
همچنین: روحانیت نه باید به طور مجموعه و دستگاه روحانیت وابسته به دولت شود و نه افرادی از روحانیون بیایند پست‌های دولتی را به جای دیگران اشغال کنند، بلکه روحانیت باید همان پست خودش را که ارشاد و هدایت و نظارت و مبارزه با انحرافات حکومت‌ها و دولت‌ها است حفظ کند""

منبع:(پیرامون جمهوری اسلامی، مرتضی مطهری،انتشارات صدرا، ص26)

مکاسب شیخ انصاری به قلم خطی و اصل رو هم بنده دیدم و مطالعه کردم ، مضمون معانی ترجمه شده اش به فارسی چیزی جدای از مطالب بیان شده در بالا نیست !


متاسفانه صحبت آیت الله مکارم شیرازی هم در این باره در دست نداشتم که قرار بدم ، چون نظر ایشان نیز در ابتدای انقلاب تقریبا در همین حد و اندازه هایی بوده که از دیگر بزرگان خواندید.

با تمام این تفاسیر و مطالبی که دوستان بیان کردند حدود اختیارات فقیه جامع الشرایط ، یا مرجع تقلید کاملا بیان شده که به طور خلاصه میشه این چنین بیان کرد :

1_مقایسه ولایت امیر المومنین با ولایت دیگران "به هر نحو" فاقد ارزش و فاقد ملاک عملی ، نظری و عقلی ست ....
2_ برداشتها از مطالب بیان شده ی بزرگان تشیع میتونه متفاوت باشه که به نظر من مهم اینه که چه کسی از چه مطالبی به چه نیتی برداشت میکنه که ای کاش همه مفسرین به طور عادلانه و بدون سو و جهت خاص قلم بر کاغذها میراندند!
3_ انشعابات اشتباهاتی که در برداشت از مسئله ی ولایت میشه ، بسیار میتونه باعث ضرر و زیان به جامعه بشه و روز به روز موجب دوری از حضرت ولی عصر عج شده و اسباب بی اعتمادی به ساحت مقدسش و نظام تشیع را ایجاد میکنه .
4_ جامعه ای که معصوم بر آن حکومت میکند با جامعه ای که غیر معصوم بر آن حکومت میکند صرف اسم اسلامی بودنش به هیچ عنوان ملاک و معیار اجرای دستورات اسلامی نیست و در اصل قابلیت مقایسه ندارند!

غرضی نیست . 

یا ع ل ی مدد 

شما یک مورد بگو که امام خمینی یا رهبری در مسائلی مربوط به جان و ناموس و زندگی وحیات بشر حکمی از خودشون صادر کرده باشن.هر حکمی که در دادگاه های ایران صادر می شه از احکام اسلام است و مورد قبول بیشتر مراجع بوده ( در غیر این صورت مخالفت میکردن )  و بوسیله قاضی و به کمک هیئت منصفه صادر می شه.

و به نظر من درسته که این حکومت اشکالاتی داره ولی فکر نکنم کسی در این جهان کنونی بهتر از این بتونه حکومت کنه.

دوشنبه 3/3/1389 - 9:56 - 0 تشکر 201924

به نام خدا
بنظر من ولایت مطلقه فقیه یعنی نمایندگی تام الاختیار داشتن و این کاملا منطقی چون امام زمان به حسب ظاهر حضور ندارن و قدرت اجرایی هم ندارند پس اگه لازم از حقوق امام زمان دفاع بشه باید نماینده ایشون وجود داشته باشه و این کارو انجام بده و اگه قرار بصورت کامل این کار انجام بشه باید اختیارات کامل وجود داشته باشه
اما در مورد مقایسه ولی فقیه با امام معصوم باید عرض کنم که خود رهبری فرمودن که ما رو اصلا با امام معصوم مقایسه نکنید اما منظور اینه که راه نایب بر حق امام همون راه امام ضمن اینکه دست خودمون نیست وقتی سید علی رو میبینیم یاد جدّشون و مقتدامون علی(ع) میفتیم

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
دوشنبه 14/4/1389 - 5:54 - 0 تشکر 209348

بسم رب المهدی

سلام و عرض ادب خدمت دوستان خوب تبیانی .

نمیدونم دوستان هنوز ادامه دهنده مباحث تبیان هستند یا نه یا چقدر پیگیر موضوعات اند اما بنده خوشحالم که باز خدمت رسیدم و با عرض شرمندگی که.... متداول تبیان نمیام !


جناب صدرا دوست عزیزم ؛ از صحبتاتون کمال استفاده رو بردم و لازم میدونم نکاتی رو به عرض برسانم

اول اینکه عدم شناخت حق و حقیقت از آنجا نشات میگیره که کسی را جایگزین "حق مطلق" کنیم .
حق مطلق رو هم پیامبر بر ما معرفی فرموده که علی مع الحق و الحق مع علی .... ولا غیر !
ما همیشه علی را به تاریکی دیده ایم و به همین خاطر غیر از او را برگزیده ایم !

دوم مصداق و معیار ما "افراد" نیستند .
بلکه علم و فضیلتی که کسب کرده اند میتواند یکی از ملاک های شناخت قرار بگیرد . و این معیار و ملاکها آن مسائلیست که از شناخت "علی" به دست آورده و بر ما گفته اند و گمان نمیکنم شناخت بزرگان دین در امر علی شناسی کمتر از امثال ما باشد !
اگر بخواهیم از منظر تفسیر شما به این حدیث نگاه کنیم باید گفت که برداشتهای آیت الله خمینی در کتابشان بنا بر لا یعرف الحق بالرجال بی اعتبار است !

سوم اینکه من نباید کتاب آیت الله خمینی رو بخونم !
آنهایی که دم از ولایت مطلقه ی فقیه میزنند اما حتی یک معنی ساده و روان از آن را نمیدانند باید مطالعه کنند و جوابش را برای ما بیان کنند !
باید به این سوال پاسخ دهند که چرا آیت الله خمینی فرموده است ولایت فقیه همان ولایت ائمه است ، حال آنکه امام علی ع میفرماید ولایت ما بر دیگری نمیرسد !!؟؟؟!!

چهارم اینکه چرا آیت الله مصباح در پاسخ به مشکلات بیکران و متناقض با اسلام درجامعه ، جمعیت زیاد کشور را عاملی مهم بیان میکنند ، حال آنکه خود رهبری و رئیس جمهور به افزایش جمعیت راهنمایی میکنند و کم و کاستی در فرزند داری را حتی صراحتا رد میکنند ؟

پنجم چرا ایت الله مصباح مردم این زمان را با مردم زمان امیرالمومنین مقایسه میکنند که طرف چه کسی رفتند ؟ آیا ایشان صحبتهای رهبری در مورد عایشه که در شمال غرب بیان کردند را نشنیده اند؟ به راستی علی زمان ما کیست؟

بنده چندین بار گفته ام که بی سواد ترین کاربر تبیان بوده ام و هستم و ادعایی وجود ندارد !
با این حال قسم میخورم آنهایی که دم از ولایت مطلقه میزنند حتی نمیتوانند معنی کنند چه میگویند و چه باید بگویند ! نمونه های فراوانش رو در همین بحث خواندیم !

به قول مرحوم آیت الله منتظری ، ما خودمون ولایت مطلقه فقیه را درست کردیم حال عده ای بچه میاند در خیابانها و شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر میدهند. (نقل به مضمون)

یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 14/4/1389 - 6:5 - 0 تشکر 209349

در پاسخ به دوست دیگرمون onlyrealmadrid یک نکته ای رو عرض کنم ....

آنانکه ندیدند حقیقت ره افسانه زدند ..... !


التماس دعا / یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 14/4/1389 - 8:28 - 0 تشکر 209365

بسم الله
سلام .

آیا آیت الله خوئی مخالف ولایت مطلقه فقیه بوده اند؟

دانلود فایل صوتی 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.