اخبار
یکی از پرحاشیهترین بانکهای خصوصی روز جمعه آغاز به کار کرد. بانک تات که درباره ترکیب سهامدارانش، حرف و حدیث بسیاری است، در 8/8/88 اوّلین شعبه خود را در شهر مشهد افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این شعبه، جمعی از مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت صنایع و معادن، بازرگانی و امیررضا واعظی آشتیانی قائممقام سازمان تربیتبدنی شرکت داشتند. بانک تات، هشتمین بانک خصوصی کشور است که آغاز به کار میکند. در دوره دولت نهم، بانک مرکزی به جز موافقت با تبدیل مؤسّسه مالی و اعتباری بنیاد مستضعفان به بانک سینا، هیچ مجوّزی در زمینه فعّالیّت بانکهای خصوصی صادر نکرد امّا در ماههای پایانی دولت به یکباره بانک مرکزی در دادن مجوّز بانکهای خصوصی دستودلباز شد. به بنیاد شهید مجوّز داد تا بانک دی را راهاندازی کند. سپاه، مؤسّسه انصار را که سالها در حال فعّالیّت بود توانست تبدیل به بانک کند. شهرداری صاحب بانک شهر شد و دست آخر بانک تات که پس از چند بار به تعویق افتادن بررسی اساسنامه و پذیره نویسی سرانجام در روز جمعه به طور رسمی اعلام افتتاح شد و ظاهراً از بهمن فعالیت خود را آغاز میکند. امّا تات چیست و از آن کیست؟
از ظاهر بانک تا محتوا
بانک تات یک ظاهر دارد و یک محتوا. ظاهر آن، ترکیب سهامداران آن است که به طور رسمی اعلام شده امّا محتوای آن با یک اسم گره خورده است؛ علی انصاری. انصاری مرد پشت پرده هشتمین بانک خصوصی در جمهوری اسلامی است. او را گرچه رسانهها با عضویّت در هیئت مدیره باشگاه استقلال و همانندپنداری با حسین هدایتی عضو متموّل باشگاه رقیب شناختند امّا باید برای شناخت او به سالها قبل بازگشت. حتّی آنانی که او را با بازار مبل ایران میشناسند، باز هم به عقبه او خوب نپرداختهاند. انصاری کار خود را قبل از بازار مبل آغاز کرده؛ در بازاری که هیچ ربطی به مبل نداشت. آغاز فعّالیّتهای اقتصادی او به اوایل دهه 70 بازمیگردد؛ زمانی که به همراه یک شریک دیگر در ضلع جنوبی بازار آهن شادآباد، مجتمع تجاری بهاران 1 و 2 را ساخت. از قبل همین فعّالیّتها و ساختوسازها بود که توانست کمکم خود را در قامت یک سرمایهدار نشان دهد. امّا انصاری چگونه توانست در قامت یک سرمایهدار جلوه کند؟
انصاری کیست؟
انصاری معمارزادهای است اهل دان اصفهان که ظاهراً در ابتدا خانواده متموّلی نداشته است و در ردهبندی طبقه اجتماعی جزو خانواده طبقه متوسّط به شمار میرفته است امّا آشنایی با برخی فعّالان بازار آهن و ورود به حوزه ساختوساز، وضع مالی او را دگرگون کرد. ساخت مجتمع تجاری بهاران 1 و 2 و در ادامه بازار مبل ایران، حرکتهایی بود که انصاری به طور شراکتی انجام داد؛ فعّالیّتهایی که زمان را برای او به دهه 80 رساند؛ دههای که مقارن با نشست و برخاست او با اهالی سیاست شد. اوج آن همکاری با امیررضا واعظی آشتیانی در فدراسیون دوچرخهسواری و در ادامه باشگاه استقلال بود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز او از حامیان جدّی محمود احمدینژاد به شمار میرفت. دهه 80 انصاری را در مسیر جدیدی از فعّالیّت ها قرار داد. اگر در دهه 70 او را فقط در بازار آهن شادآباد میشناختند در دهه 80 توانست به شهرت برسد. این عقبه انصاری، او را مرد اوّل بانک تات کرده است زیرا انصاری است که همه را در تات گردهم جمع کرده و چنین مجموعهای را شکل داده است؛ مجموعهای که با چند و چون زیادی همراه است.
سهامداران مؤسّس تات
سهامداران تات را سه گروه ورزشی، صنعتی و خانوادگی تشکیل میدهند. گروه ورزشی عبارتند از صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش، کمیته ملّی المپیک، فدراسیون روستایی و عشایری، فدراسیون پزشکی ورزشی، فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین، باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی. چند هفته پیش سایتهای اصولگرا نظیر الف و جهان از حاتمبخشی رئیس سابق سازمان تربیتبدنی خبر دادند. بر اساس اخبار سایتهای اصولگرا، سازمان لیگ در زمان مسئولیّت علیآبادی و با دستور وی در اقدامی غیرقانونی دو میلیارد تومان به بانک خصوصی تات کمک کرد.
این سایتها گزارش دادند از بودجه دیگر فدراسیونهای ورزشی نیز برای تأسیس این بانک، هزینه شده است. اعطای این مبلغ پول در حالی است که برخی از فدراسیونهای ورزشی از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجزند. البتّه کمیته ملّی المپیک در جوابیّهای توضیح داد راهاندازی بانک، آرزوی جامعه ورزش بوده که تاکنون به دلیل کمبود اعتبار عملی نشده بود و راهاندازی تات میتواند پشتوانه مطمئنّی برای ورزش کشور باشد. در این جوابیّه توضیحی درباره نکات مبهم کمک سازمانها و زیرمجموعههای سازمان تربیتبدنی داده نشده بود.
از این رو درباره اوّلین گروه از سهامداران چنین شبههای از سوی خود اصولگرایان مطرح شد.
گروه صنعتی سایپا؛ از قرار معلوم 20 میلیارد سهم تات را سایپا خریده است. در واقع 10 درصد از سهام این بانک در اختیار سایپا قرار دارد. درباره حضور سایپا در این بانک دو نکته وجود دارد؛ اوّل آنکه شرکت سایپا در حال راهاندازی یک بانک است تا به طور تخصّصی در خدمت خود باشد از این رو مشخّص نیست چرا سهامدار مؤسّس یک بانک، شرکتی است که خود تا چند وقت دیگر صاحب بانک میشود؟ نکته دیگر به مدیران بانک مرکزی برمیگردد. محمود بهمنی رئیس کلّ بانک مرکزی چند بار به صراحت در پاسخ به حلّ مشکلات مالی ایرانخودرو رقیب سایپا در بازار و دریافت تسهیلات از بانکها بر فروش سهام شرکت بانک پارسیان تأکید کرد. در واقع ایرانخودرو باید از سهامدار بودن پارسیان دست میکشید تا سیستم بانکی نیز تعاملات با بانک را از سر گیرد. حال باید از بانک مرکزی پرسید چه فرقی بین ایران خودرو و سایپا وجود دارد؟ چرا ایران خودرو نمیتواند در پارسیان سهامدار باشد امّا سایپا میتواند سهام تات را در اختیار گیرد؟
گروه سرمایهگذاری تات؛ گروه سرمایه گذاری تات از برادران انصاری است. بنا بر اعلام سایت رسمی تات، پایههای اوّلیّه شکلگیری گروه سرمایهگذاری تات در ابتدای دهه 40 شمسی و توسّط علیاکبر انصاری در عرصه ساختوساز ساختمانهای مسکونی و تجاری بنیان گذاشته شد. این سایت اعلام کرده با این حال، دهه 60 را میتوان اوج فعّالیّتهای حرفهای و نظاممند این گروه با مدیریّت علی انصاری دانست. امّا وقتی به کارنامه این گروه نگاه کنید، چند کار عمده میبینید.
؟ بازار آهن غرب
؟ بازار مبل ایران
؟ کارخانجات لوله و پروفیل تهران
؟ کارخانجات تولیدی و صنعتی خوشخواب نوین
؟ بازار موبایل ایران - که آخری را روی پیراهن استقلال در بازی های لیگ امسال دیدهاید و فاز اوّل همزمان با تات روز جمعه افتتاح شد. برادران انصاری 20 درصد سهام تات را در اختیار دارند. هرچند تمام برادران در زیر چتر علی قرار دارند و ظاهراً تقسیم سهام آن به دلیل برخی موانع قانونی بوده که اجازه نمیداده یک نفر بیش از میزان مشخّصی سهم در اختیار داشته باشد.
تات مخفّف یک اسم یا نام قوم
در تبلیغات که برای تات شده تلاش شده آن را مخفّف «تجربه، اعتماد و توسعه» نشان دهند امّا در اصل نام قوم برادران انصاری و گروه سرمایهگذاری آنان است. قوم تات در نزدیکی بوئینزهرا قزوین سکنی دارد. انتخاب نام تات برای هشتمین بانک خصوصی، نشاندهنده قدرت خاندان انصاری در این بانک خصوصی است.
چرا پذیرهنویسی به تعویق افتاد؟
در اواسط مرداد و بر اساس مجوّز سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بود یک میلیارد از دو میلیارد سهم اسمی بانک خصوصی تات (معادل 50 درصد از سرمایه 200 میلیارد تومانی) ظرف مهلت 60 روز پذیرهنویسی شود امّا به فاصله یک روز، سازمان بورس طیّ اطّلاعیّهای اعلام کرد، این پذیرهنویسی که قرار بود به زودی انجام شود تا اطّلاع ثانوی انجام نخواهد شد و پس از انجام مقدّمات لازم، امکان شروع پذیرهنویسی توسّط سازمان بورس اعلام میشود. در آن زمان این تأخیر فقط به دلیل عدم بررسی اساسنامه این بانک در جلسه شورای پول و اعتبار که ناشی از نرسیدن نوبت بود، اعلام شد امّا منابع خبری در خصوص تعویق پذیرهنویسی، دلایل دیگری را اعلام کردند. در خصوص بانک تات گروه سرمایهگذاری تات با دو مسئله روبهرو بود؛ اینکه بر اساس قانون، گروههای سرمایهگذاری نمیتوانند بیش از 10 درصد سهام یک بانک خصوصی را در اختیار داشته باشند در حالی که گروه سرمایهگذاری تات 20 درصد سهام را در اختیار دارد و از قضا این گروه از یک خانواده بود. نکته دیگر نداشتن بدهی معوّق از سوی سهامداران مؤسّس بود. ظاهراً این گروه به یک بانک خصوصی 500 میلیون تومان بدهی معوّق دارد. این ملاحظات بانک مرکزی را در بررسی پرونده این بانک دچار احتیاط کرد البتّه بعداً برخی منابع ادّعا کردند این گروه چنین مشکلی ندارد بلکه بدهی بانکی دارد که این بدهی نشانگر بدحسابی نیست و برای اخذ مجوّز، مانع حساب نمیشود. اگر این فرض را بپذیریم سخنرانی احمدینژاد در نظرآباد را به یاد آورید که گفت معامله پارسیان به این دلیل ابطال شد که دو خریدار به بانکها بدهکار بودند و فروش بانک به این دو بدهکار، تخلّف است. آیا فرقی بین رستمیصفا و انصاری است؟ اگر داشتن بدهی به بانکها، تخلّف نیست و مانع اخذ مجوّز بانک خصوصی نیست، چرا برای خرید سهام پارسیان از سوی رستمیصفا مانع شد؟ این ابهامات است که آینده بانکداری خصوصی و آمیخته شدن با سیاست خودی و غیرخودی را پرابهام کرده است.
تشابه تاریخی
علاوه بر آلوده شدن سیاست با اقتصاد، در فضایی که توزیع سود در بخشهای مختلف اقتصادی همگرا نیست و سود بخشها متعادل نیست، اینگونه مجوّز دادن به بانکهای خصوصی، زمینه سوداگری را فراهم میکند زیرا در این فضا، بانکها ناچارند با نرخ سود بالا، پولهای مردم را جمع کنند و برای پرداخت بهره ناچارند آن را در پربازدهترین بخش، سرمایه گذاری کنند. نتیجه آن روانه شدن سیل نقدینگی به یک بازار و جذب آن در بخش نامولّد اقتصادی میشود. اتّفاقی که در بخش مسکن افتاده، نمونه واضحی بر این ادّعا است. در چنین بانکهایی، مالکیّت و سرمایه یکسان انگاشته میشود و سرمایه بانک در اختیار سهامداران آن قرار میگیرد. برخی بانکهای خصوصی که در حال شکلگیری است، عمده سهامش در اختیار کسانی است که کمترین آورده را خود دارند. آنها با اخذ وام از دیگران و تأمین اوّلیّه سرمایه و پذیرهنویسی، مالک بانک میشوند و زمام کار را در اختیار میگیرند. برای مثال، تات اوّلین بانکی است که در جمهوری اسلامی، 50 درصد از سرمایه خود را از طریق پذیرهنویسی جمع کرده است. امّا اگر از این موضوع بگذریم در زمان شاه، داستان بانک شهریار که از سوی برادران رضایی راه اندازی شد با فرضیّه ابتدایی همانندی زیادی دارد. برادران رضایی تولیدگرانی بودند که ابتدا به صورت موجّه فعّالیّت خود را آغاز کردند و در بخشهای صنعتی سرمایهگذاری کردند. آنها پس از مدّتی بانک شهریار را ایجاد کردند. بانکی از طریق اخذ وام از بانکهای دیگر راهاندازی شد و در ادامه با گرفتن وام از خارجیان و توزیع در داخل برای خود روزگار میگذرانید. درواقع در این بانک، مدیر و مشتری یکی بود و مدیریّت با سرمایه قاطی شد. نتیجه آن شد که این بانک به مرحله سقوط رسید و پای دربار را نیز به موضوع باز کرد. سرانجام بانک مرکزی با محدود کردن سهام برادران رضایی که محوریّتشان با علی رضایی بود، توانست بحران را تا حدودی کنترل کند. آیا بانک مرکزی از گذشته درس گرفته است؟
روزنامه اعتماد
دوشنبه 11/8/1388 - 21:30
اخبار
سازمان ملل، حرکت جدیدی را برای کمک به کودکان فقیر و گرسنه جهان شروع کرده است که بر اساس آن به ازای هر کلیک روی یک سایت معرّفی شده، به یک کودک گرسنه در جهان غذای رایگان میرسد.
در این برنامه، کاربران با مراجعه به سایت اینترنتی http://thehungersite.com بر روی دکمه زردرنگ بالای صفحه کلیک کرده و به این ترتیب به ازای هر کلیک، کمپانیهای اسپانسر، هزینه یک وعده غذای رایگان را برای کودکان تقبّل میکنند.
این سیستم بر اساس اینکه شما مدّتی را در سایت آن اسپانسرها بودهاید و از سایت آنها دیدن کردهاید، کار میکند.
در دنیای تکنولوژی و بیرحم امروزی، شاید یک کلیک تنها کاریست که ما میتوانیم برای کمک به کودکان معصوم و گرسنه سرتاسر دنیا انجام دهیم.
khavari شنبه 4/7/1388 - 23:8
دعا و زیارت
بسمه تعالى
آیتالله منتظرى در جلسه درس اخلاق خود در ادامه تدریس "جامع السّعادات" مرحوم نراقى به مناسبت بحث "قساوت قلب"، ضمن اشاره به اینکه یکى از اخلاقهاى رذیله انسانها، قساوت است، به قسىالقلب بودن برخى انسانها اشاره کردند که نسبت به کمبودها، گرفتارىها و پایمال شدن حقوق مردم بىتفاوت هستند.
آیتالله منتظرى ضمن اشاره به نیروهاى مسلّح چون: ارتش، سپاه و بسیج تصریح کردند: برخىها خیال مىکنند چون اسلحه دارند باید اِعمال قدرت کرده و از قدرت و سلاح در هر کجا استفاده کنند. هر جامعهاى که مىخواهد صالح باشد، نیروهاى مسلّح آن باید افرادى باشند که قساوت قلب نداشته و دلسوز و رحیم باشند. نباید وضعیت به گونهاى باشد که سلاح به دست هرکسى بدهند، بلکه باید روى افرادى که در نیروهاى مسلّح، استخدام مىشوند، کار کارشناسى و تخصّصى انجام گیرد. و آموزش روانشناسى هم به آنان داده شود. افرادى که وارد نیروهاى مسلّح مىشوند باید بررسى شود که تا چه حد به جان، مال و ناموس و حقوق شهروندى مردم اهمّیت مىدهند. اگر خداى نکرده استخدامشدگان روى حساب و کتاب جذب نشوند، از اسلحه و قدرتى که در پرتو آن به دست مىآید، سوءاستفاده مىشود.
در زمان حیات مرحوم امام (سلامالله علیه) من طرحى را پیشنهاد داده بودم که: افرادى که در نیروهاى مسلّح استخدام مىشوند چه در ارتش، سپاه یا بسیج باید از نظر روانشناسى آموزش دیده تا خداى نکرده از سلاح سوءاستفاده نکنند. متأسّفانه این طرح دلسوزانه را تحریف کرده بودند که فلانى مىگوید کسانى که به استخدام ارتش و سپاه درمىآیند باید دکترهاى روانشناس باشند. حال آنکه بنده چنین مطلبى نگفته بودم.
خوشبختانه در نیروهاى نظامى ما، افرادى که رحم و مروّت ندارند، خیلى کماند امّا همین کم گاهى کارى مىکند که آبروى همه را مىبرد. شما ملاحظه کنید در ماجراهاى بعد از انتخابات، افرادى از قدرت خود سوء استفاده کرده، افرادى را در بازداشتگاه کهریزک زندانى کرده و باعث شدند حیثیّت نیروهاى انتظامى و امنیّتى ما لطمه بخورد.
آیتالله منتظرى ضمن اشاره به افرادى که از امام خمینى (سلامالله علیه) و عمل به نظرات ایشان دم مىزنند ادامه دادند: جملهاى است که از آیتالله خمینى خیلى معروف است و بهحق هم هست و آن این که: نباید نیروهاى نظامى در سیاست دخالت نمایند. این کلام درستى است و دلیل آن هم این است که آنها چون مسلّحاند، ممکن است در امور سیاسى از قدرت نظامى سوءاستفاده و افراد را مرعوب کنند. اینکه نیروهاى مسلّح مثل بقیّه مردم از حقوق شهروندى برخوردارند، درست است و اگر انتخاباتى برگزار شد، آنها هم حق دارند رأى بدهند، امّا اینکه بخواهند گرداننده اوضاع سیاسى مثل انتخابات باشند، این کار غلطى است. آقایانى که دائم از امام خمینى و پیروى از کلام ایشان سخن مىگویند باید به آنها گفت: مگر امام نیروهاى مسلّح را از دخالت در سیاست منع نکردند؟
یک کشور باید در مقابل دشمنان و کسانى که به کیان کشور و نظام تعدّى مىکنند، نیروهاى مسلّح کارآزموده داشته باشد؛ امّا نباید نیروى نظامى، انتظامى و امنیّتى به گونهاى عمل کنند که مردم نسبت به آنها ذهنیّت منفى داشته باشند. بلکه مردم وقتى آنها را مشاهده مىکنند، احساس امنیّت کنند و نگویند آنها به جاى برخورد با دشمن، با ما کار دارند و به جاى حفاظت از کشور و محافظت از نظام به دنبال سرکوب ما هستند و ما باید از آنها وحشت داشته باشیم.
پس نیروهاى مسلّح باید سلاحشان را در مقابل دشمن بگیرند نه مردم و دوستان.
نکتهاى که باز این روزها زیاد گفته مىشود اینکه: حفظ نظام واجب است. حفظ نظام یک واجب نفسى نیست. به این معنا که اگر براى حفظ نظام اسلامى، دستورات اسلامى زیر پا گذاشته شود، نظام حفظ نخواهد شد. حفظ نظام مقدّمه است براى حفظ و انجام دستورات اسلامى؛ اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضدّ اسلامى انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام.
مگر شعارهاى اوّلیّه انقلاب "استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى" نبود؟! استقلال یعنى زیر یوغ خارجىها نباشیم، و آزادى یعنى مردم در اظهار عقیده و بیان آزاد باشند، نه اینکه به محض ابراز نظر مخالفى، کار به زندان و حبس کشیده شود و کار به جایى برسد که برخى بگویند ما آزادى ابراز عقیده داریم ولى آزادى پس از آن را نداریم و ما را به زندان اوین مىبرند! و جمهوریّت هم یعنى حاکمیّت بر اساس رأى مردم شکل گیرد، و اسلامى یعنى چون مردم مسلمان هستند حکومت بر اساس مبانى اسلامى باشد.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
22/07/1388
دفتر آیتالله منتظری
amontazeri
شنبه 4/7/1388 - 22:16
سياست
در نگاه غیرعلوی است که دین توجیهگر قدرت میشود و حقوق هم مدافع قدرت میشود. در نگاه علویِ امام خمینی (سلامالله علیه) که نگاه یک مبدأشناس حقیقی است، حکومت وسیله است و نه هدف؛ وسیلهای برای احقاق حقوق آحاد جامعه. در نگاه او، حاکم قبل از کنترل بر حکومت، خودش را کنترل میکند. حقوق شهروندی باید به عنوان یک گرایش مستقلّ دانشگاهی، مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.
جمعی از اعضای ائتلاف فراگیر وکلا و حقوقدانان ایران با حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی بیات زنجانی (مدّ ظلّه العالی) با معظّمله دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار، سه تن از حضّار به نمایندگی از دیگر حاضران، به اظهار نظر پرداخته و نقطه نظرات خود را ارائه نمودند.
مرجع عالیقدر پس از شنیدن سخنان حضّار، با تبریک ایّام عید سعید فطر، سخنان خود را آغاز فرموده و با اشاره به جوان بودن نسبی این تشکّل، فرمودند: اینکه اعضای این ائتلاف، عموماً هم جوانند و هم حقوقدان و وکیل، جای خوشحالی است و این باعث خواهد شد تا دوستان بهتر بتوانند مباحث حقوقی مطرح در جامعه را پیگیری کنند و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.
معظّمله با اشاره به مباحث مطرح شده در صحبتهای حاضران، اضافه کردند: من دغدغههای دوستان را ارزشمند میدانم و معتقدم بهترین راه برای برونرفت از فضای به وجود آمده، مراجعه به اهل فن و انسانهای متخصّص است که مشکلات را درست میشناسند و راهحلهای صحیح ارائه میکنند. اینکه ما حلّ مشکلات را به دست انسانهای بدون تخصّص و تعهّد بسپریم، نهتنها مشکلی حل نمیشود، بلکه مشکلات جدیدی نیز به مردم تحمیل خواهد شد.
ایشان افزودند: اینکه به لحاظ تئوریک، حقوق آحاد جامعه تعریف و تبیین شود، از وظایف شماست چراکه بنده معتقدم عمده گرفتاریهای ما در جامعه امروزمان، نداشتن تعریف درست از حقوق است و گاهی مردم از برخی حقوقی که دارند، اصلاً مطّلع نیستند.
معظّمٌله با اشاره به مشکلات اساسی و نظری پیشرو در اداره جامعه افزودند: در سه زمینه، معضلات اساسی داریم؛ اوّل در انسانشناسی که به اعتقاد من برخی به شدّت در آن مشکل دارند. زمانی که گفته میشود انسان خلیفه خداست، یعنی انسان کرامت دارد. این کرامت انسانی، یک موضوع اعطایی از سوی شخصی به شخص دیگر نیست که دیگری بتواند هر وقت خواست آن را بازپس بگیرد. در نگاه امامت، کرامت انسانی، لطف الهی و جزو خصایص وجودی بشر است و انسان مکرّم است چون خداوند او را اینگونه آفریده است. بنابراین اگر میبینید عدّهای برای افراد، حرمت و کرامت قائل نیستند، به این علّت است که به نگاه شیعی و دینی نسبت به انسان، معتقد نیستند.
ایشان افزودند: دومین مشکل در هستیشناسی است. زمانی هست که ما به عالم، یک نگاه فلسفی داریم و مانند یک فیلسوف الهی به عالم نگاه میکنیم که همه چیز را خیر میبیند و اصلاً شرّی نمیبیند. لذا او انسان را هم به عنوان یکی از موجودات هستی ذاتاً پاک میانگارد و چنین نیست که از ابتدا به او به عنوان مجرم بنگرد. این یعنی اینکه ضمن احترام به آزادیهای مشروع انسان، برای او مشکلات اجتماعی به وجود نمیآورد. بازتاب این دیدگاه نظری در نظامهای اجتماعی و حقوقی هم این خواهد بود که اوّلاً بین متّهم و مجرم تفاوت میگذارند و برای هریک، حقوقی تعریف میکنند که باید در طول محاکمه و دادرسی از آنها برخوردار باشد. ثانیاً اگر کسی در جایگاه متّهم قرار گرفت، وکیل در اختیار او قرار میدهند تا از او دفاع کند. کسی که چنین نکند چه حقیقی باشد چه حقوقی و از ابتدا مخاطب خود را بدون تفهیم اتّهام به عنوان مجرم بشناسد، علاوه بر مشکل انسانشناختی دارای مشکل هستیشناختی هم هست.
ایشان افزودند: مشکل سوم بحث مبدأشناسی در عالم است. امام خمینی (سلامالله علیه) وقتی که میفرمود: عالم محضر خداست به این خاطر است که یک مبدأشناس حقیقی است. در نگاه امام خمینی (سلامالله علیه)، علی (ع) میزان حق است امّا در نگاه مقابل او، قدرت، معیار حق است. در نگاه غیرعلوی است که دین توجیهگر قدرت میشود و حقوق هم مدافع قدرت میشود. در نگاه علویِ امام خمینی (سلامالله علیه) که نگاه یک مبدأشناس حقیقی است، حکومت وسیله است و نه هدف؛ وسیلهای برای احقاق حقوق آحاد جامعه. در نگاه او، حاکم قبل از کنترل بر حکومت، خودش را کنترل میکند. در روایات است که وقتی سوده، آن زن بزرگ به علی (ع) مراجعه و از فرماندار منطقه خود شکایت کرد، امام دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: پروردگارا من فرماندار را برای خدمت به مردم منصوب کردم نه برای اذیّت و آزار آنان. این نگاه یک مبدأشناس حقیقی که الگوی امام خمینی هم قرار گرفته است.
معظّمله تأکید کردند: در نگاه مبدأشناس حقیقی حکومت برای نیروهای خودش مأمور میگمارد تا آنها را کنترل کند نه برای مردم. در این نگاه، رابطه حاکم با مردم، رابطه دو طرف عاقل دارای حق است نه رابطه حاکم و محکوم.
مرجع عالیقدر با اشاره به نقش مهمّ نخبگان در هدایت جامعه فرمودند: یکی از کارهایی که باید توسّط شما حلوفصل شود، تبیین مباحث معرفتشناختی است که به واسطه آشنایی با مسائل علمی و تعهّد باطنی، باید آن را برای جامعه تعریف کنید.
حضرت آیتالله العظمی بیات زنجانی (مدّ ظلّه العالی) در پایان، تأکید کردند که حقوق شهروندی باید به عنوان یک گرایش مستقلّ دانشگاهی، مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.
bayatzanjani
جمعه 3/7/1388 - 20:44
سياست
من شخصا از اینکه کسی در زندان باشد، ناراحت و متأسّف هستم ولی در جمهوری اسلامی ایران، کسی بیدلیل به زندان نمیرود و هیچکس به دلیل مخالفت با من، به زندان نرفته است / در ایران، آزادی وجود دارد و همه میتوانند اظهار نظر کنند. این نظر آقای خاتمی است و اگر این گونه بود، خود آقای خاتمی هم باید در زندان میبود
محمود احمدینژاد در گفتگو با «ان.پی.آر» رادیوی سراسری آمریکا، تصریح کرد: من شخصا از اینکه کسی در زندان باشد، ناراحت و متأسّف هستم ولی در جمهوری اسلامی ایران، کسی بیدلیل به زندان نمیرود و هیچکس به دلیل مخالفت با من، به زندان نرفته است.
رئیس دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات خاتمی مبنی بر زندانی شدن افراد به دلیل اظهار نظر و تحت فشار بودن اعترافات بازداشتیهای اخیر انتخابات، گفت: در ایران آزادی وجود دارد و همه میتوانند اظهار نظر کنند.
این نظر آقای خاتمی است و اگر این گونه بود، خود آقای خاتمی هم باید در زندان میبود.
احمدینژاد در پاسخ به پرسش مجری شبکه رادیویی «ان.پی.آر» مبنی بر بودن آزادی بیان در ایران، آیا تضمینی وجود دارد که زندانیان حوادث اخیر، آزاد و روزنامههای منتقد از حالت توقیف خارج شوند، گفت: دهها روزنامه در ایران علیه من مطالبی عنوان کردهاند امّا من از هیچکدام از آنها شکایتی نکردم. دستگاه قضایی نیز در ایران مستقل بوده و طبق قوانین کشور عمل میکند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است که برخی معترضین به نتیجه انتخابات در ایران شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفتهاند و اظهارات آقای کروبی در این زمینه صحّت دارد، اظهار داشت: چنین مطالبی صحّت ندارد.
وی افزود: اگر نیروهای امنیّتی در این خصوص تخلّفی انجام داده باشند، دستگاه قضایی با آن، طبق قوانین ایران قاطعانه برخورد خواهد کرد. کمیته رسیدگی به این موضوع در ملاقاتی با آقای کروبی در این خصوص از وی اسناد و اطّلاعاتی خواستند که ایشان گفت به دلیل اینکه عصبانی بوده، آن مطالب را عنوان کرده و اسناد و مدارکی در دست ندارد.
احمدینژاد در پاسخ به این سؤال که در روز قدس کسانی بودند که شعار میدادند فلسطین را رها کنید و به فریاد ایران برسید، آیا مطرح کردن موضوع هولوکاست در روز قدس، ابزاری برای کمرنگ کردن مسائل اخیر در ایران میباشد، اظهار داشت: این مطالب، مبنایی ندارد.
وی تصریح کرد: دهها هزار نفر در تهران تظاهرات کردند و چند هزار نفر هم حرف دیگری میزدند. این هیچ منافاتی باهم ندارد، چراکه در ایران دموکراسی حاکم است و اکثریّت حاکم، حرفشان همین است که دولت میگوید.
وی افزود: موضوع هولوکاست به هیچ وجه، یک موضوع انحرافی نیست و نمیشود برداشت اینچنینی از صحبتهای من کرد. من بیشترین انتقادها را به سیستم اداره کشور داشتهام و این مطالب، موضوع انحرافی نیست زیرا حرف من، حرف مردم است.
nimroozonline
جمعه 3/7/1388 - 20:37
سياست
بهجاست که اگر در این زمینه، احمدینژاد سند یا مدرکی دارد ارائه دهد تا مشخّص شود این کاندیداهای تأیید صلاحیّت شده کی و کجا چنین سخنی را بر زبان آوردند و از برنامه خود برای تغییر نظام سخن گفتند؟
مصاحبه اخیر احمدینژاد با شبکه "پی بی اس" آمریکا که در حاشیه حضور او در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متّحد در نیویورک صورت گرفته است، حاوی مطالب و گفتههای فراوانی بود. در این گفت و گو که سهشنبه شب هم از تلویزیون سراسری ایران پخش شد، دو نکته از سوی احمدینژاد مطرح شد که قابل تأمّلتر است.
یکی از نکات این بود که در این مصاحبه، احمدینژاد گفت "برخی کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کردند که میخواهند نظام را تغییر دهند". تا آنجا که ما اطّلاع داریم هیچ کاندیدایی از جمع 3 کاندیدای رقیب احمدینژاد، چنین سخنی را بیان نکرده است و بهجاست که اگر در این زمینه، احمدینژاد سند یا مدرکی دارد ارائه دهد تا مشخّص شود این کاندیداهای تأیید صلاحیّت شده کی و کجا چنین سخنی را بر زبان آوردند و از برنامه خود برای تغییر نظام سخن گفتند؟
نکته دومی که احمدینژاد در آن مصاحبه بیان کرد این بود که اکثر کشتهشدگان حوادث اخیر در ایران از هواداران او بودهاند. بسیار بهجا خواهد بود در این مورد هم اطّلاعات دقیق و البتّه مستندی داده شود؛ هر چند که کشته شدن هموطنانمان از هر دو طرف قطعاً بسیار غمانگیز است و اینکه از کدام طرف کمتر و از کدام سو، بیشتر کشته شدهاند ، تفاوتی در اصل قضیه ندارد و تأکید بر آن به نوعی رسمیّت بخشیدن به گروه کشیها بین مردم است که چندان با وحدت ملّی سازگاری ندارد.
asriran
جمعه 3/7/1388 - 13:13
سياست
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اختلال در برخی شبکههای ماهوارهای از اینکه بیشتر اختلالات در شبکههای سیاسی صورت گرفته است، گفت اگر مسئولان ایجاد اختلال در شبکهها را ضروری میدانند در رابطه با شبکههای غیراخلاقی باید اولویّت داشته باشد.
علی مطهّری عضو کمیسیون فرهنگی در حاشیه جلسه علنی یکشنبه (19 مهر) مجلس در پاسخ به مهر، که پیرامون برخی اختلالات در شبکههای ماهوارهای سؤال کرد، اظهار داشت: پیگیر این موضوع هستیم و احتمالا در کمیسیون فرهنگی در رابطه با آن بحث خواهد شد.
نماینده مردم تهران همچنین گفت: عجیب است که اختلالات فقط در شبکههای سیاسی اعمال میشود در حالیکه اگر مسئولان ایجاد اختلال در شبکهها را ضروری میدانند در رابطه با شبکههای غیراخلاقی باید اولویّت داشته باشد.
مطهّری تصریح کرد: در رابطه با اثرات این امواج بر روی سلامت انسان نیز باید ابتدا اصل موضوع مورد بحث قرار گیرد.
asriran
جمعه 3/7/1388 - 13:8
سياست
حاج علی اکبری نیز از رویکرد انتخاباتی گلایه داشت و در مقطعی اظهار کرد، من خود طرفدار آقای احمدینژاد هستم، امّا شما حجّت شرعی به این گونه عملکرد ندارید. پیش از انتخابات، از پول دولت روزی 3 تا 4 میلیون تومان برای ارسال پیامک، هزینه میشد و CDهای تبلیغی و تخریبی درباره کاندیداها نیز تکثیر و توزیع میشد
بررسی دقیق کارنامه و هزینه صدها میلیونی یکی از رسانهها که با پول بیتالمال و بودجه جوانان اداره میشود، میزان پاکدستی این رسانه را مشخّص میکند.
شبکه خبری برنا وابسته به سازمان ملّی جوانان ایران که زیر نظر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) فعّالیّت میکند، فعّالیّت آزمایشی خود را در روز خبرنگار، ۲۰ مرداد ۸۶ آغاز کرد و دو هفته بعد در روز جوان با دستان "محمود احمدینژاد" افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار "آینده"، این شبکه خبری ابتدا با رویکرد مسائل جوانان وارد عرصه خبری کشور شد، امّا با گذشت حدود یک سال از آغاز کار آن و نزدیک شدن به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی فشارها برای تغییر رویکرد این شبکه خبری از اخبار جوانان به اخبار سیاسی افزایش یافت. اوّلین اقدام در این راستا، تغییر مدیرعامل سابق و مدیرعامل شدن یکی از خبرنگاران سابق روزنامه کیهان و از نزدیکان "صفار هرندی"، وزیر ارشاد دولت نهم و بهداد، مدیر عالم ایرنا بود.
روند تبلیغات گسترده برای دولت تا انتخابات ادامه یافت، امّا پس از آن، یکباره سیر نزولی خود را آغاز کرد و تولید و پوشش خبری آن نیز حدود 60 درصد کاهش یافت.
گفته میشود، اکنون با توجّه به سرگرم بودن مسئولان سیاسی کشور به تنشهای سیاسی موجود و به ویژه وضعیّت دارای ابهام مدیریّت سازمان جوانان، نظارت باید و شایدی بر عملکرد این شبکه خبری و چگونگی هزینه شدن این بودجه میلیونی نمیشود.
در این حال مهدی صادقی، مدیر سابق صفحه اوّل "برنا" در گفتگو با "آینده" اظهار داشت: «از آنجا که خبرگزاری "برنا" زمانی تأسیس شد که راهاندازی خبرگزاری دولتی ممنوع بود، این خبرگزاری به عنوان زیرمجموعه "ایرنا" مطرح شد و از آنجا که در سازمان ملّی جوانان هم بودجهای برای این خبرگزاری تعریف نشده بود، قسمتی از بودجههای بخشهای مختلف سازمان جوانان نظیر ردیفهای بخش فراغت، ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان به این خبرگزاری تعلّق گرفت که بودجه سال آن به حدود یک میلیارد تومان بالغ میشد.
وی اظهار داشت: با وجود آنکه در ابتدا طبق نظر حجّتالاسلام حاج علی اکبری، موضوعات جوانان با برخی ابتکارات در این خبرگزاری مطرح میشد، امّا با نزدیک شدن به انتخابات، کار، رنگ و بوی دیگری گرفت؛ به ویژه که مدیر عامل جدید ارتباطاتی در دولت داشت. به عنوان نمونه، آقایان صفار هرندی و محصولی را پس از وزیر شدنش به خبرگزاری آورد، این رویّه را دنبال میکردند و پشتشان هم به حمایت مقامات سیاسی گرم بود.
مدیر صفحه سابق "برنا" افزود: حجّتالاسلام حاج علی اکبری نیز از رویکرد انتخاباتی گلایه داشت و در مقطعی اظهار کرد، من خود طرفدار آقای احمدینژاد هستم، امّا شما حجّت شرعی به این گونه عملکرد ندارید که از همین رو برخی دوستان متعهّد مثل آقای صالحی، سردبیر "رجانیوز" نیز این خبرگزاری را ترک کردند.
بعد از این موارد، یکی از مقامات ارشد و جنجالی دولت از رئیس سازمان جوانان خواسته بود مانع اقدامات این طیف نشود که حاج علی اکبری اظهار میکند، پس همه رفتنی هستیم و به اعتقاد من علاوه بر مشکلات جسمی، عدم حضور آقای حاج علی اکبری در دولت، به این موارد هم مربوط است.
وی با اشاره به مخارج سنگین دوره انتخابات در "برنا" گفت: در مقطعی از روزهای پیش از انتخابات، روزی تنها 3 تا 4 میلیون تومان برای ارسال پیامک هزینه میشد و CDهای تبلیغی و تخریبی درباره کاندیداها نیز تکثیر و توزیع میشد. امّا جالب اینجاست که بعد از انتخابات که آن مخارج هم نیست، هنوز تنخواه حدود 20 میلیون تومان در ماه ادامه دارد و باید پرسید که این بودجه در کجا هزینه میشود؟
این مدیر سابق شبکه خبری "برنا" با اشاره به روند اختصاص دستمزد به خبرنگاران گفت: در گذشته به اکثر خبرنگاران حقوقی بالاتر از دستمزد آنان به نام آنان گذاشته میشد، امّا بخشی از آن پس گرفته میشد تا هزینه افراد حقّالتحریر از محلّ آن تأمین شود. امّا اکنون که قرارداد این افراد نیز منعقد شده، همچنان این روند ادامه دارد که شائبه اختلاس ایجاد میکند. چراکه پس از پرداخت حقوق، خبرنگاران بخشی از آن را به حسابی در اختیار مدیرعامل میریزند و البتّه مشخّص نیست این مبالغ چگونه هزینه میشود.
وی با اشاره به برخی رفتارهای انجام شده با پرسنل اظهار داشت: طیّ چند ماه اخیر نزدیک به 30 تن یا اخراج شدهاند و یا فشارهایی نظیر کاهش حقوق و خدمات و برخوردهای نامناسب با آنها انجام شده تا خود آنها ناگزیر این خبرگزاری را ترک کرده و قادر به شکایت هم نباشند.
صادقی با ذکر مثالی اظهار داشت: در حال حاضر، سازمان ملّی جوانان ماهانه قریب 8 میلیون تومان در وجه نقلیّه "ایرنا" میریزد که پس از کسر 3 میلیون تومان، 5 میلیون تومان باقی در اختیار برنا قرار میگیرد و این در حالی است که کلّ هزینه ایاب و ذهاب این خبرگزاری حدود 1 میلیون تومان است.
وی در پایان خواستار برخورد جدّی مهرداد بذرپاش، رئیس جدید سازمان جوانان با برخی تخلّفات شد.
گفتنی است، غفرانی، مدیرعامل برنا در تماس خبرنگار "آینده" از پاسخگویی در این زمینه و تکذیب تخلّفات مالی خودداری کرد.
ayandenews
جمعه 3/7/1388 - 13:4
سياست
یک پایگاه خبری که توسّط یکی از بستگان آقای احمدینژاد اداره میشود، در مطلبی مدّعی شد میان نظرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی درباره روز عید فطر با فتاوای ایشان تناقض وجود دارد و این تناقض میان موجب ایجاد جوّ دودلی و تقویت بدبینیهای اخیر در بین مردم و سوءاستفاده رسانههای بیگانه شده است
به گزارش تغییر به نقل از سلام، ثانیه نیوز نوشت: اعلام روز دوشنبه به عنوان عید سعید فطر از سوی برخی مراجع محترم تقلید در حالی انجام شد که رهبر معظم انقلاب بهعنوان ولیّ فقیه و حاکم شرع، حکم به عید بودن روز یکشنبه دادند.
این سایت خبری تأکید کرد برخی صاحبنظران در این زمینه معتقدند شأن مرجع تقلید افتا است و نه ورود به مصداق، به این معنی که مرجع تقلید با فتوا دادن درخصوص راههای ثابت شدن اوّل ماه، تشخیص مصداق را برعهده مقلّد میگذارد.
از سوی دیگر برخی نیز تأکید دارند اساساً اعلام عید فطر، شأن حکومتی و در صلاحیّت حاکم شرع است و نه هر فرد دیگری. بر این مبنا، حتّی چنانچه اوّل ماه بر یک مرجع تقلید محرز نشد و یا یک روز زودتر از حاکم شرع بر او محرز شد، وی نباید آن را اعلام عمومی کند.
همچنین ثانیه نیوز مدّعی شد بررسی موردی فتاوای این مراجع نشان میدهد که بهجز آیتالله وحید خراسانی و آیتالله سیستانی، هر ۳ مرجع محترم دیگر، یکی از راههای ثابت شدن اوّل ماه را حکم حاکم شرع میدانند و با این اوصاف، مشخّص نیست چرا در این زمینه برخلاف فتوای خود عمل کردهاند.
اگرچه آیتالله وحید خراسانی و آیتالله سیستانی نظر متفاوتی دارند و به ترتیب در مسئله ۱۷۳۹ و ۱۷۴۰ رسالههای توضیح المسائل خود معتقدند اوّل ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمیشود.
امّا حتی چنانچه از این مسئله که اعلام عمومی اوّل ماه و به ویژه عید سعید فطر از شئون حکومتی و انحصاراً دراختیار ولیّ فقیه است، بگذریم، تناقض میان فتوی و اقدام حدّاقل ۳ تن از مراجع معظّم تقلید که موجب ایجاد جوّ دودلی و تقویت بدبینیهای اخیر در بین مردم و سوءاستفاده رسانههای بیگانه شده است، امری عجیب و کمسابقه است.
tagheer
جمعه 3/7/1388 - 12:59
سياست
با مشخّص شدن اسامی کشورهایی که نمایندگان آنها در هنگام سخنرانی محمود احمدینژاد، اجلاس عمومی سازمان ملل را ترک کردند یا از ابتدا در جلسه حاضر نشدند، به تدریج معلوم شده که تنها ۴۵ هیئت در زمان سخنرانی احمدینژاد در سالن حضور داشتهاند که بسیاری از این هیئتها نیز توسّط دیپلماتهای ردهپایین، نمایندگی میشده است. به عقیده آگاهان به تاریخچه نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل، برخورد دیروز جامعه جهانی با سخنان احمدینژاد، بیتردید یکی از گستردهترین موارد تحریم سخنرانی یک مسئول سیاسی در تاریخ این نهاد بینالمللی بوده است.
به گزارش تغییر به نقل از جرس، محمود احمدینژاد دیروز در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت که نهتنها اغلب صندلیهای نمایندگان کشورهای جهان خالی بود، که در بیرون جلسه نیز یک جمعیّتی چند هزار نفره در اعتراض به وی، دست به تظاهرات زده بودند. تعداد این جمعیّت به حدّی زیاد بود که معترضان کشورهای دیگر، که کشور یک میلیارد و چهارصد میلیونی چین نیز از جمله آنها بود، با مشاهده تعداد بسیار بزرگتر ایرانیان حاضر، اعتراضات کمرنگی را به نمایش گذاشته یا بعد از مدّت کوتاهی محل را ترک کردند.
محمود احمدینژاد در چنین شرایطی در سخنانی چهل دقیقهای که از سوی برخی ناظران "سخنرانی برای صندلیهای خالی" توصیف شده است، خود را پشتگرم به "رأی قاطع ملّت ایران" دانست و جمهوری اسلامی را "یکی از مردمیترین حکومتهای مترقّی جهان" خواند.
وی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، آن را "بسیار باشکوه و کاملا آزاد" توصیف کرد و با خبر دادن از آغاز "فصل نوینی برای شکوفایی ملّی و تعاملات گستردهتر جهانی" در ایران، تأکید کرد که کشورهای غربی نمیتوانند با دولتهای متّکی بر "مردمسالاری واقعی و حقیقی" مبارزه کنند.
احمدینژاد بدون کوچکترین اشارهای به پرونده هستهای ایران، اعلام آمادگی کرد که به حلّ مشکلات بینالمللی کمک کند و خواستار "قیام جمعی کشورهای جهان" در برابر وضع ناعادلانه موجود شد. او همچنین راه نجات بشر را پیروی از پیامبران دانست و اعلام کرد که جهان برای رسیدن به آزادی، کمال، رشد، امنیّت و آرامش و صلح باید در انتظار ظهور امام زمان و عیسی مسیح باشد.
عدم اشاره احمدینژاد به پرونده هستهای، در حالی صورت گرفت که رئیسجمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی به حکومتهاى ایران و کرهشمالى هشدار داد "اگر به خطرات ایجاد رقابت تسلیحات اتمى در شرق آسیا و خاورمیانه بىتوجّهى نشان دهند، باید پاسخگو باشند." باراک اوباما اعلام کرد اگرچه واشنگتن حاضر به مذاکره با تهران بر سر پرونده هستهای است، امّا "صبر آمریکا همیشگى نیست."
در واکنشی دیگر، گوردون براون نخستوزیر بریتانیا، تهران را به انزوای بیشتر و تشدید تحریمها در صورت ادامه روند فعلی فعّالیّتهای هستهای جمهوری اسلامی تهدید کرد. نیکولای سارکوزی رئیسجمهوری فرانسه نیز هشدار داد که عواقب پاسخ "مبهم" دولت احمدینژاد در خصوص فعّالیّتهای هستهایاش "وخیم" خواهد بود. وی در عینحال، در جریان نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به پیشنهاد تهران مبنی بر مبادله کلوتید ریس که در ایران زندانی است با یک ایرانی متّهم به قتل شاهپور بختیار اشاره کرد و آن را یک "باجخواهی غیرقابل قبول" دانست.
در یک تحوّل مهمّ دیگر، دیمیتری مدودیف، رئیس دولت روسیه پس از دیدار با باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا، در مورد نوع مواجهه با مسئله ایران اظهار داشت که "شاید تحریم امری اجتنابناپذیر باشد". تحلیلگران تأکید دارند پس از دیدار اوباما و مدودف، موضع دو کشور در خصوص ایران به هم نزدیک شده است.
tagheer
جمعه 3/7/1388 - 12:55