از کامنت خوب و سازنده؛ تا بد و بیفایده
حسن آیتی آن لاین
یکی از ارکانی که امروزه وبلاگها را نسبت به دیگر رسانهها ارزشمندتر و محبوبتر ساخته است، امکان ارتباط دو جانبه و ایجاد تبادل نظر میان نویسنده و خوانندگان است که از طریق ویژگی کامنتگذاری (نظردهی) امکانپذیر شده است.
کامنت، اصطلاحاً به متن و نظر شخصیای گفته میشود که خوانندهی یک وبلاگ، در رابطه با موضوع مطرح شده، در زیر همان مطالب مینویسد. به این صورت خوانندگان قادر خواهند بود نظریات و عقاید شخصیشان را به آسانی و آزادانه با نویسنده و دیگر خوانندگان در میان بگذارند و با آنها به بحث و گفتوگو بپردازند. در واقع این ارتباط متقابل است که وبلاگها را از دیگر رسانهها جدا ساخته و پیش انداخته است.
همان گونه که یک مطلب خوب میتواند سازنده و تأثیرگذار باشد، کامنتها هم به نوبهی خود میتوانند در تکمیل یک نوشته و هر چه بهتر شدن مطالب یک وبلاگ نقش بسزایی ایفا کنند.
کامنت و نظردهی هم آداب و قوانین خاص خودش را دارد. کامنتگذار با رعایت مجموعهای از نکات است که میتواند به نظر خود ارزش ببخشد و میان یک کامنت خوب و سازنده با یک کامنت بد و بیفایده تفاوت ایجاد کند.
در ادامه به مواردی اشاره میکنیم که شما را با این نکات آشنا خواهد ساخت.
چگونه بنویسیم؟
همیشه احترام را رعایت کنید و نظراتتان را بدون توهین به شخص یا گروه خاصی بیان کنید. یادتان باشد که احترام، احترام میآورد؛ پس حتی اگر انتقاد شدیدی به یک مطلب دارید، بهتر است نظرتان را به دور از عصبانیت و با پرهیز از تعصب، و با ذکر دلایل و نکات بنویسید تا تأثیرگذار باشد.
هر حرفی را در کامنتها نزنید. یادتان باشد که نوشتههای شما، توسط افراد دیگر و موتورهای جستوجو خوانده میشود، پس بهتر است در این مورد سنجیده عمل کنید و از مطرح کردن بعضی موارد به صورت عمومی بپرهیزید و آنها را از طریق ایمیل به نویسنده اطلاع دهید.
کامنتهایتان را مرتبط با موضوع وبلاگ بنویسید و مطمئن بشوید که نظر شما به پست ربط دارد و با آن ارتباط پیدا میکند. این طوری یک انسجام موضوعی بین نوشته و نظرات دیگران رخ میدهد که میتواند مفید باشد.
فکر نکنید که نویسنده فقط کامنتهای آخرین پست را میخواند و به همین دلیل شما باید هر حرفی دارید در آخرین پست بنویسد؛ نه اصلاً اینجور نیست. مطمئن باشید که شما اگر برای مطلب 2 سال قبل هم نظری بنوسید، مدیر وبلاگ آن را میبیند.
آدرس وبلاگ و ایمیل خود را درست وارد کنید. این امر موجب میشود تا دیگران راحتتر به شما دسترسی داشته باشند و اگر نیاز شد، بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و یا احیاناً جواب سؤالات و نظراتتان را به دستان برسانند.
حرفی برای گفتن داشته باشید. از نوشتن کلمات کوتاه و بیفایده مثل «مفید بود»، »دستت درد نکنه خوشم اومد» و... پرهیز کنید. اگر واقعاً نوشتن این جملات را لازم میدانید بهتر است که یک متن مناسب بنوسید و ضمن آن توضیح بدهید که این مطلب چگونه به رفع یک سؤال و یا حل مشکلی از شما کمک کرده است.
هر سؤالی را که به ذهتان میآید، سریعاً نپرسید. اول کاملاً مطمئن شوید که از طریق جستوجو به جواب نمیرسید، یا ابهامی برای شما به وجود آمده است. در این صورت سؤال خود را مختصر، مفید و واضح بپرسید تا بهتر بشود به شما کمک کرد.
«فینگلیش» ننویسید! این کار دیگران را برای خواندن به مشکل میاندازد. این مورد مخصوصاً در متنهای طولانیتر بیشتر است و امکان دارد افراد از خواندن آن صرف نظر کنند.
پیگیر باشید
همیشه به کامنتهایی که برای دیگران میگذارید سر بزنید و پیگیر جریانات آن باشید. مطمئناً بعد از شما افراد دیگری نظر میدهند که امکان دارد با شما همنظر یا مخالف عقیدهی شما باشند و از شما سؤالاتی بپرسند و یا توضیحی بخواهند. پس بهتر است بحث خود را دنبال کنید تا به نتیجه و سرانجام برسد.
گاهی در قسمت نظرات یک مطلب، میان خوانندگان گفتوگوهای بسیار خوبی صورت میگیرد و نکاتی مطرح میشود که ارزش کامنتها را حتی از نوشتهی وبلاگ هم بالاتر میبرد. اظهار نظرهای متفاوت و بررسیهایی که خوانندگان از جهات مختلف بر روی موضوع انجام میدهند، «کامنتدونی» را به یک قسمت داغ تبدیل میکند که از میان این صحبتها میتوان به نکات و نتیجههای بسیار خوبی دست پیدا کرد. در واقع آشنایی با همین نظرات مختلف است که میتواند ارزشمند باشد. چه بسا در یک وبلاگ، مطلب کوتاهی نوشته شود اما اظهار نظرهای خوانندگان بر سر آن موضوع، آنقدر زیاد شود که بحث را از آن چیزی که هست فراتر ببرد و به وبلاگهای دیگر هم سرایت کند.
هرزه پراکنها دیده نمیشوند
هرزهکامنتها که در اصلاح اسپم نامیده میشوند، عبارتاند از مجموعهای از متنهای بیربط با مضامین متفاوت که عمدتاً تبلیغاتی هستند و به صورت ناخواسته، توسط انسانها یا روبوتها در حجم وسیعی از وبلاگها ثبت میشود.
در واقع هدف این اشخاص استفاده از فضای وبلاگها برای ترویج و تبلیغ وبسایت و محصولات خود است که با درج لینکها و کلمات زیاد، علاوه بر اینکه میتوانند در نتایج موتورهای جستجو به نوعی تأثیرگذار باشند، خوانندگان را با عبارات فریبنده به سمت خود کشانده و برای کلیک کردن روی لینک خود ترغیب میکنند.
این عمل نوعی سوء استفاده محسوب میشود که امروزه از سوی وبلاگنویسان و شرکتهای اینترنتی به شدت با آنها برخورد میکنند و سعی میکنند با استفاده از ابزارهای محتلف، تا آنجا که ممکن است از درج و گسترش اسپمها جلوگیری کنند. تا جایی که در بعضی کشورها عاملان هرزهنگاری را مورد پیگرد قانونی قرار میدهند.
هزرهکامنت فقط به درج لینکهای انبوه گفته نمیشود، بلکه هر متن یا چیزی که بیمعنی و بیفایده باشد و بدون توجه به نوشتهی وبلاگ، به دنبال طرح خواستهی خود باشد، میتواند جزء هرزهکامنتها قرار گیرد.
هیچگاه برای تبلیغ وبلاگ خود از کامنتها استفاده نکنید، چون نه تنها این کار موجب افزایش و جذب خواننده نمیشود، بلکه بلاگرها شما را به عنوان یک سوء استفاده کننده میبینند و اقدام به حذف یا بلاک کردن شما میکنند.
هرزهنگاری شامل معانی وسیعی میشود و فقط تبلیغ کنندهی لینک نیست؛ مثلاً من نظر کسانی را که بدون توجه به نوشته، یک یا دو کلمهی کوتاه، مثل «خیلی خوب بود»، «استفاده کردم»، یا هر چیزی که بودنش سودی به دیگران نمیرساند و فقط جا اشغال کرده مینویسند، حذف میکنم؛ چون تنها کامنتها را به شلوغی میکشاند.
یادمان باشد که کامنتها همان طور که از اسمش پیداست، برای ایراد نظرات ماست؛ پس برای درخواستهای تبادل لینک و مطلع کردن از به روز شدن وبلاگها راههای بهتری باید پیدا کنید.
پاسخهای ارزشمند
همان قدر که یک کامنت خوب با ارزش است، نحوهی جواب دادن به آن از ارزش بیشتری برخوردار میباشد. مهم است که به خوانندگانی که زحمت نوشتن کامنت را کشیدهاند تا آنجا که امکان دارد پاسخ دهیم و سؤالات و ابهاماتشان را برطرف سازیم. این یک احترام دو جانبه خواهد بود و به خواننده این دلگرمی را میدهد که نظراتش برای نویسنده مهم است و آنها را مطالعه میکند.
شیوهی پاسخ دادن به کامنتها میتواند یکی از هنرهای هر وبلاگنویسی باشد و تصمیمگیری در برابر اینکه در مقابل چه پرسشی چگونه عمل کند، زیرکی او را میرساند.
سعی کنید تا آنجا که امکان دارد جوابهایتان کامل و جامع باشد و هر چیزی را که میدانید برای کامنتگذار شرح دهید و او را راهنمایی کنید تا برای مشکلش چند باره به شما رجوع نکند.
با نظرات خوانندگان محترمانه برخورد کنید و به آنها اهمیت بدهید و به خاطر حرفهایشان خرده نگیرید. آنها حق دارند که حرفشان را بزنند و نظرشان را بگویند.
با افرادی که در کامنتها با لحن بد صحبت میکنند و توهین میکنند، با همان شکل برخورد نکنید و جبهه نگیرید. بهتر است در وهلهی اول به صورت خصوصی با آنها ارتباط برقرار کنید و ازشان بخواهید که رعایت کنند و در صورت تکرار، اقدامات بعدی را انجام دهید.
درست است که یکی از وظابف وبلاگنویسها پاسخ به نظرات است؛ اما یادتان باشد دلیلی برای پاسخ به همهی نظرات وجود ندارد. لازم نیست هر کامنتی که نوشته میشود پاسخ داده شود، بلکه فقط به آنهایی جواب بدهید که فکر میکنید در پاسخ به آنها میتوانید از چیزی رفع ابهام کرده و یا مشکلی را حل کنید.
پاسخها را هم در کامنتهای مطلب بنویسید و هم به ایمیل فرد بفرستید. این طوری شخص زودتر از جواب شما مطلع میشود و دیگران هم میتوانند پاسخ شما را بخوانند و در صورت داشتن سؤال یا ابهام مشابه، آن را برطرف سازند.
منبع :http://shomaha.ir/no7/post-8.html