• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4553)
چهارشنبه 7/2/1390 - 17:40 -0 تشکر 312443
حدیث در باب یقین

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به همه معارفی ها

این تاپیک مختص احادیث باب یقینه

اعتقادات و معارف ماها لازمه به درجه یقین برسن تا تأثیر مطلوب رو بذارن

خب بسم الله

حدیثای مرتبط با بحث یقین رو در این تاپیک قرار بدیم

منتظر شما هستیم

 

جمعه 16/2/1390 - 16:34 - 0 تشکر 315428

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید:


«علامت كسی كه صاحب یقین باشد، شش چیز است:

1 . از روی حقیقت به خدا یقین كند پس به او ایمان آورد.
2 .یقین آورد كه مرگ حق است و از آن بترسد.
3 . یقین كند كه قیامت حق است و از رسوایی بترسد.
4 . یقین كند كه بهشت حق است و خود را محاسبه كند و شیفته آن باشد.
5 . یقین كند كه دوزخ حق است و كوشش خود را برای نجات از آن ظاهر گرداند.
6 . یقین دارد حساب حق است و خود را محاسبه كند.»

تحف العقول، ص 22.

شنبه 17/2/1390 - 15:10 - 0 تشکر 315654

روزى امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) از دو فرزند ارجمندش امام حسن و امام حسین علیهم السلام پرسید:

فرق میان ایمان و یقین چیست ؟

هر دو براى رعایت ادب سكوت كردند تا هر یك كه پدر مورد خطاب قرار داد پاسخ دهد.

امام خطاب به فرزند بزرگتر فرمود:

یا ابا محمد (كنیه امام حسن (علیه السلام ) است ) پاسخ ده .

امام حسن (علیه السلام ) پاسخ داد:

بینهما شبر

یعنى

فاصله ایمان و یقین یك وجب است .

پدر از او توضیح خواست و امام مجتبى (علیه السلام ) در توضیح فرمودند:


لان الایمان ما سمعناه باذاننا و صدقناه بطوبنا و الیقین ما ابصرناه با عیننا و استدللنا به على ما غابب عنا؛

یعنى :

ایمان چیزى است كه به گوش مى شنویم و با دل آن را تصدیق مى كنیم و یقین چیزى است كه با چشم آن را مى بینیم و به آن بر چیزى كه از ما پنهان است استدلال مى كنیم .

شنبه 17/2/1390 - 15:29 - 0 تشکر 315668

تُبَلْبَلُنّ بَلْبَلةً ، ولَتُغربَلُنّ غَرْبَلةً ،حتّى یعودَ أسفلُكُم أعلاكم ، وأعلاكم أسفلَكُم ، ولیَسبقنّ سَبّاقونَ كانوا قَصَّروا، ولیُقَصِّرَنَّ سبّاقونَ كانوا سَبَقوا .

امام على علیه ‏السلام :

همانا به یقین شما درهم آمیخته وغربال خواهید شد تا آن كه پایین است به رو آید و آن كه بالاست به زیر رود و آنان كه واپس مانده‏اند پیش برانند و آنان كه پیش افتاده‏اند واپس مانند. 

بحارالانوار 5.2183.12

شنبه 17/2/1390 - 15:31 - 0 تشکر 315669

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;315654]

روزى امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) از دو فرزند ارجمندش امام حسن و امام حسین علیهم السلام پرسید:

فرق میان ایمان و یقین چیست ؟

هر دو براى رعایت ادب سكوت كردند تا هر یك كه پدر مورد خطاب قرار داد پاسخ دهد.

امام خطاب به فرزند بزرگتر فرمود:

یا ابا محمد (كنیه امام حسن (علیه السلام ) است ) پاسخ ده .

امام حسن (علیه السلام ) پاسخ داد:

بینهما شبر

یعنى

فاصله ایمان و یقین یك وجب است .

پدر از او توضیح خواست و امام مجتبى (علیه السلام ) در توضیح فرمودند:


لان الایمان ما سمعناه باذاننا و صدقناه بطوبنا و الیقین ما ابصرناه با عیننا و استدللنا به على ما غابب عنا؛

یعنى :

ایمان چیزى است كه به گوش مى شنویم و با دل آن را تصدیق مى كنیم و یقین چیزى است كه با چشم آن را مى بینیم و به آن بر چیزى كه از ما پنهان است استدلال مى كنیم .


باسلام

چه معنی عمیقی داره این حدیث...

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 17/2/1390 - 15:40 - 0 تشکر 315675

خِلطَةُ أبناءِ الدُّنیا تَشینُ الدِّینَ ،وتُضعِفُ الیَقینَ .

امام على علیه ‏السلام : معاشرت با دنیاپرستان دین را عیبناك و یقین را سست میكند.

غررالحکم 5072


الجَدَلُ فی الدِّینِ یُفسِدُالیَقینَ .


امام على علیه ‏السلام : مجادله كردن در دین، یقین را ازبین می ‏برد.

غررالحکم 1177


إنّ مِن ضَعفِ الیَقینِ أن تُرضِیَ النّاسَ‏بِسَخَطِ اللّه‏ِ تعالى ، و أن تَحمَدَهُم على رِزقِ اللّه‏ِ تعالى ، و أن تَذُمَّهُم على ما لَم یُؤتِكَ اللّه‏ُ .

یامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله : از سستى یقین است كه با به‏خشم آوردن خداوند متعال مردم را خشنود گردانى و براى روزى‏اى كه خداوند متعال به تو داده است آنان را بستایى و براى آنچه خداوند به تو نداده است، مردم را نكوهش كنى.
بحارالانوار 77.158.30



فسِدُ الیَقینَ الشَّكُّ وغَلَبَهُ ‏الهَوى .


امام على علیه ‏السلام : یقین را شكّ و چیره آمدن هوس، تباه می سازد.

غررالحکم 11011



يکشنبه 18/2/1390 - 22:16 - 0 تشکر 316124

الإمامُ الكاظمُ علیه ‏السلام : تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه‏ِ نِعَمَهُ‏ بإصلاحِكُم‏ أنفُسَكُم تَزدادُوا یَقینا ، وتَربَحوا نَفِیسا ثَمِینا .

امام كاظم علیه ‏السلام : اى بندگان خدا! با اصلاح خود،نعمت‏هاى خداوند را پاس دارید، تا بر یقین شما افزوده شود و سودى باارزش و گرانبها به دست آورید.

2/268/1 الکافی


الإمامُ الرِّضا علیه ‏السلام ـ لَمّا سُئلَ عَن قَولِ اللّه‏ِ لإبراهیمَ: «أوَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى ولكِنْ لِیَطْمَئنَّ قَلْبی» أكانَ فی قَلبِهِ شَكٌّ؟
ـ : لا ، كانَ على یَقینٍ ، ولكنَّهُ أرادَ مِن اللّه‏ِ الزِّیادَةَ فی یَقینِهِ .

امام رضا علیه ‏السلام ـ درباره این‏سخن خداوند به‏ابراهیم كه: «آیا ایمان ندارى؟ گفت: چرا، اما براى اینكه دلم آرام گیرد» سؤال شد كه: مگر در دل او شك بود؟

ـ فرمود : نه، او یقین داشت، اما از خداوند خواست به یقین او بیفزاید.

70.176.34 بحارالانوار

يکشنبه 18/2/1390 - 22:26 - 0 تشکر 316137

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;316124]الإمامُ الكاظمُ علیه ‏السلام : تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه‏ِ نِعَمَهُ‏ بإصلاحِكُم‏ أنفُسَكُم تَزدادُوا یَقینا ، وتَربَحوا نَفِیسا ثَمِینا .

امام كاظم علیه ‏السلام : اى بندگان خدا! با اصلاح خود،نعمت‏هاى خداوند را پاس دارید، تا بر یقین شما افزوده شود و سودى باارزش و گرانبها به دست آورید.

2/268/1 الکافی


الإمامُ الرِّضا علیه ‏السلام ـ لَمّا سُئلَ عَن قَولِ اللّه‏ِ لإبراهیمَ: «أوَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى ولكِنْ لِیَطْمَئنَّ قَلْبی» أكانَ فی قَلبِهِ شَكٌّ؟
ـ : لا ، كانَ على یَقینٍ ، ولكنَّهُ أرادَ مِن اللّه‏ِ الزِّیادَةَ فی یَقینِهِ .

امام رضا علیه ‏السلام ـ درباره این‏سخن خداوند به‏ابراهیم كه: «آیا ایمان ندارى؟ گفت: چرا، اما براى اینكه دلم آرام گیرد» سؤال شد كه: مگر در دل او شك بود؟

ـ فرمود : نه، او یقین داشت، اما از خداوند خواست به یقین او بیفزاید.

70.176.34 بحارالانوار


سلام

این حدیث دومیه..این همش واسم سوال بود..یعنی این آیه رو كه میخوندم...جالب بود پاسخ امام....ممنون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 19/2/1390 - 10:50 - 0 تشکر 316214

سلام

میگم این یقین هم خیلی پیچیده هستش ها...یقین میشه همون اعتما كامل به خدا؟....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 20/2/1390 - 14:11 - 0 تشکر 316528

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;316214]سلام

میگم این یقین هم خیلی پیچیده هستش ها...یقین میشه همون اعتما كامل به خدا؟....

سلام

قال الامام الرّضا - علیه السّلام -، لَمّا سَألَهُ یُونُسُ عن الیَقینِ: التَّوكُّلُ علی اللهِ و التَّسلیمُ لِلّهِ و الرِّضا ... .

«الكافی، ج 2، ص 52»

امام رضا - علیه السّلام - در پاسخ به سؤال یونس از یقین، فرمود:

(یقین یعنی) توكّل بر خدا و تسلیم در برابر او و راضی بودن به قضای الهی و واگذاردن كارها به خدا.

سه شنبه 20/2/1390 - 14:14 - 0 تشکر 316531

قال الامام علی - علیه السّلام - :
بحُسْنِ التَّوكُل یُسْتَدَلُّ علی حُسْنِ الإیقان.
نیكوئی توكل، دلیل بر نیكوئی یقین است.

«شرح غرر و درر آمدی، ج 3، ص 224، ح 4286»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.