• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3651)
سه شنبه 21/8/1392 - 13:41 -0 تشکر 671321
کربلا مبارزه با پوچی ها

بسم رب الحــــــــیدر(ع)


سلام به دوستان


قصد دارم در این تاپیک،سلسله مباحثی در مورد کربلا بزارم.
از امروز تا اربعین مباحثی را به طور خلاصه از استاد طاهرزاده میزارم.این مطالب خلاصه شده هستند برای اطلاعات بیشتر می تونید به گروه فرهنگی المیزان مراجعه کنید.
این تاپیک دنباله دار هست.
اگه جاییش ابهام داشت،سوال بپرسید.
ان شالله که این مطالب مفید واقع بشه.


از اهمیت تامل در واقعه ی كربلا همین بس كه ائمه معصومین به ما دستور داده اند هر حادثه ای كه برایتان پیش می آید به كربلا وصل كنید تاواقعه ی كربلا یك لحظه از منظر ما پنهان نماند و از بصیرتی كه در پی دارد محروم نگردیم.زیرا كه كربلا یك حادثه اتفاقی نیست، بلكه فرهنگی است كه برای شكوفایی حیات بشر توسط امامی معصوم تدوین شده است.

اگر میخواهید به عظمت کربلا پی ببرید باید معاویه شناس باشید.فرهنگ معاویه را باید بشناسید که عظمت کاربزرگ امام حسین(ع) تا حدودی برامون روشن بشه.


بیشتر بحث در مورد موضوعات زیر است:
چه شد که کار به قتل امام حسین(ع) کشیده شد؟
چگونه به کربلا نگاه کنیم که از دیدن حقیقت آن محروم نشویم؟؟

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
دوشنبه 27/8/1392 - 19:4 - 0 تشکر 672270

منزل اصلی هركس ، قیامت است . ما در زمین آمده ایم تا شایسته ی زندگی قیامتی شویم و دین هم برای قیامتی كردن ما آمده است ، حال اگرفكری آمد كه ما را به كلی از قیامت غافل نمود و تماماً متوجیه دنیا كرد این فكر، در تقابل با سعادت انسان است.

تحت تأثیر چنین فكری آرام آرام احساس می كنید دیگر مؤمنان را دوست ندارید، دنیاداران را بیشتر دوست دارید و به نوع زندگی و برنامه های آن ها علاقه مند هستید. كم كم متدینین را مسخره خواهید كرد ، نسبت به روحانییت بی توجه می شوید و می گویید:این ها نقش تولیدی ندارند، می گویید: ادیسون برق اختراع كرد، آخوندچه كار می كند؟ در حالی كه برق در عین این كه می تواند وسیله ای جهت راحت كردن امور زندگی باشد ولی هرگز با برقی كه ادیسون اختراع كرد،نمی توان زندگی زمینی را آسمانی نمود .

پیامبران آمدند زمینی ها را به ابدیت متصل گردانند و آن ها را به ساحتی فوق ساحت زمین دعوت نمایند. اگر ذهن و فكر جوانان ما را تولید بدون توحید اشغال كرد، دیگرگوششان نسبت به سخنان پیامبران شنوا نیست تا بخواهند بر اساس دستورالعمل پیامبران الهی زندگی كنند . و اگر این راه ادامه یابد روح كلی جامعه به مسیری می رود كه تحملِ به قتل رساندن قدسی ترین انسان هابرایش آسان می شود.

به همین جهت است كه می توان گفت فرهنگی كه در سقیفه پایه گذاری شد فرزند پیامبر را در كربلا كشت . آن ها فكرنمی كردند، حركت شان منجر به چنین فاجعه ای شود، ولی حضرت زینب به ما نشان دادند كه كربلا از كجا پایه ریزی شد . همچنان كه اصالت دادن به ارزش های غربی در صدر مشروطه، روح جامعه را به سمتی كشاند كه شیخ فضل الله نوری را مانع اهداف خود دید و لذا تحمل شهادت او برای جامعه آسان شد . و پس از آن بود كه پنجاه سال حكومت وابسته پهلوی پای گرفت.

یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
جمعه 1/9/1392 - 14:22 - 0 تشکر 672721

اباعبدالله فكر و فرهنگ دنیاپرستی را رسوا كردند . وقتی پس از رحلت رسول خدا عده ای به اسم دین بر رأس جامعه قرار گرفتند ولی از اسلام صرفاً اداره ی امور دنیایی شان را می فهمیدند، در نهایت كار به حاكمیت یزیدِ میمون بازِ غرب زده می كشد و اباعبدالله را به عنوان كسی كه بر امیرالمؤمنین جهان اسلام خروج كرده به قتل می رسانند.

حضرت با این كه فلسفه ی قیام خود را امر به معروف و نهی از منكر اعلام می كنند و می فرمایند می خواهم سنّتِ جدم را إحیاء كنم، باز عده ای از مذهبی های آن زمان به او نصیحت می كنند كه از این كار منصرف شو. چون در آن شرایط حساسیت جامعه بر روی اصل دیانت كم شده وامور فرعی بیشتر در زندگی ها عمده گشته بود.

علامه طباطبائی در كتاب « معنویت تشیع » میفرمایند : در ده سال كه امام حسین بعد از شهادت امام حسن در مدینه بودند آنقدر شرایط سخت شده بود كه كسی به ایشان رجوع نمی كرد تا مسائل فقهی خود را بپرسد و لذا از امام حسین حدیث فقهی باقی نمانده است. این بدین معنی است كه امویان شرایط فرهنگی جامعه را طوری قبضه كرده بودند كه همه، همه كاره اند و امام هیچ كاره، و مؤمنین واقعی و در رأس آن ها امام حسین(ع) هیچ نقشِ فرهنگی در جامعه نداشته اند و در انزوای كامل بودند، هر بی سر و پایی به عنوان كارشناس و متخصص اسلام حق نظر داشت مگر فرزند رسول خدا با آن همه تأكیدی كه رسول خدا نسبت به آ نها كردند.

یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
شنبه 2/9/1392 - 21:10 - 0 تشکر 672845

حضرت اباعبدالله در بدو خروج از مدینه نامه ای كه به محمد حنفیه می نویسند و می گویند:
من براى سركشى و عداوت و فساد كردن و ظلم نمودن خروج نكردم، بلكه ؛ جز این نیست كه من به منظور اصلاح در دین جدم قیام نمودم، من در نظر دارم امر به معروف و نهى از منكر نمایم . من می خواهم مطابق سیر هی جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب رفتار نمایم.

با توجه به نكته ی فوق؛ حال ببینید نهضت اباعبدالله چگونه جهت كلی جامعه اسلامی را تغییر داد، به طوری كه چیزی نمی گذرد، چهار هزار دانشمند از سراسر جهان اسلام پای درس امام صادق حاضر می شوند. چون با شهادت امام حسین جهان اسلام متوجه شد با حذف اهل البیت كارش به كجا كشید ، در اثر همین رجوع همگانی بود كه بنی عباس توانستند با شعار برگشت به اهل البیت پیامبر بنی امیه را از صحنه بیرون كنند .

به همین جهت باید گفت : اسلام را كربلا نگه داشته است چون كربلا حامل یك فكر و بینش بود، كربلا یك خاطره نبود بلكه نمایش عمق فاجعه ای بود كه جامعه مسلمین بدان گرفتار شده بود و به همین جهت اولین اعتراضها از دربار عبیدالله و یزید شروع شد.

امروز هم باید پیام كربلا را بگیریم و با آن زندگی كنیم، و متوجه شویم اگر اصالت را به چیزی جز ایمان دادیم دیر یا زود بهترین چهره های معنوی خود را به مسلخ می كشانیم .

یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
يکشنبه 3/9/1392 - 0:34 - 0 تشکر 672875

سلام
منم یه کتاب دارم با همین مضمون الان پیشم نیست شما هم نوشته هاتون و ازون کتاب آوردین؟
اون و یکمش و خوندم همش و نخوندم ولی خیلی جالبه کتابش....

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

يکشنبه 3/9/1392 - 19:13 - 0 تشکر 672987

yasekaboud63 گفته است :
[quote=yasekaboud63;498511;672875]سلام
منم یه کتاب دارم با همین مضمون الان پیشم نیست شما هم نوشته هاتون و ازون کتاب آوردین؟
اون و یکمش و خوندم همش و نخوندم ولی خیلی جالبه کتابش....

سلام یاس کبود عزیز
این نوشته ها رو از یکی از دوستان که در کلاس های استاد طاهرزاده شرکت می کنه می گیرم.
هر وقت تونستی اسم کتاب رو حتما بهم بگو...مشتاق شدم...ممنون:)

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
يکشنبه 3/9/1392 - 19:28 - 0 تشکر 672990

غفلت از عقل قدسی شریعت

از خود بپرسیم آیا ما باید زندگی مان را از دستورات وحی الهی بگیریم كه صاحب هستی توسط پیامبرش به ما رسانده است، یا زندگی مان را بر اساس عقل بنده و جناب عالی و فلان كارشناس و فلان تكنسین و فلان متخصص و روان شناس تنظیم كنیم؟ آیا این كار منطقی است كه جز به برنامه ی خالق هستی، به برنامه ی دیگری اعتماد كنیم؟ بعضی ها گفته اند كه راجع به قیامت برای كودكان و جوانان چیزی نگویید، چون از نظر روان شناسی خوب نیست . این حرف چه اندازه قابل اعتماد است؟ ائمه دین به ما فرموده اند: " إِنَّم ا قَلْب الْحدثِ كَالْأَرضِ الْخَالِیةِ ما أُلْقِی فِیها مِنْ شَیءٍ قَبِلَتْه"
قلب جوان مانند زمین خالى است كه هر بذرى در آن افشانده شود قبول نماید .

لذا طبق دستورات ائمه ی دین باید از همان كودكی از قیامت برای آن ها سخن گفته شود تا میل ها و هوس هایشان را بتوانند كنترل كنند، قرآن می فرماید:
" إِنَّ الَّذینَ یضِلُّونَ عنْ سبیلِ اللَّهِ لَهم عذاب شَدید بِما نَسوا یوم الْحِساب"
كسانى كه به خاطر فراموش كردن روز حساب ، از راه خدا گمراه شوند عذاب شدیدى دارند .


حالا آن آقای به اصطلاح كارشناس بگوید از قیامت برای كودكان و جوانان سخن نگوئید . این به همان معنی است كه فرهنگ سقیفه را جایگزین فرهنگ غدیر بكنیم و انتهای كار بسیار دردناك خواهد بود . حرفی را كه آن به اصطلاح كارشناس در حال حاضر می زند ما نمی دانیم ده سال دیگر چه نتیجه ای می دهد .
وقتی نتیجه ی ده سال دیگرِ آن پیشنهاد معلوم نیست آیا می توان عمر خود را بر روی آن حرف ها گذارد؟
باید از این گونه افراد پرسید ما باید حرف امثال شما را در این امور كه مربوط به آینده اساسی زندگی است بپذیریم یا حرف صاحب هستی را؟
آیا بنده می توانم در مسائل اصلی زندگی حرف های تجربه نشده ی فلان متخصص روانشناس را بپذیرم یا حرف خدا را؟ مگر احاطه انسان ها آنقدر هست كه به همه ی ابعاد انسان ها اشراف داشته باشند تا بتوان بر اساس نظر آن ها زندگی را شكل داد؟



ادامه دارد...

یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 5/9/1392 - 19:46 - 0 تشکر 673219

خلیفه ی اول چون بر كرسی خلافت نشست گفت: "در اتخاذ تصمیمات، پیامبر از وحی كمك می گرفت، حالا كه پیامبر رحلت كرد و وحی منقطع شد ما ناگزیریم به اجتهاد خودمان عمل كنیم ."

ابتدا معلوم نبود منظور خلیفه از این كه می گوید:"من به اجتهاد خود عمل می كنم" چیست، شاید تصور می شد همان طور كه مجتهدین امامیه در حال حاضر اجتهاد می كنند و سعی می نمایند حكم خدا را از متون دینی استخراج كنند، او هم چنین قصدی دارد .
ولی مدتی كه گذشت ، ملاحظه كردند منظور خلیفه آن است كه در زمان رسول خدا آن طور مصلحت بود، و امروزه به اجتهاد من چیز دیگری مصلحت است .

بنا به فرمایش علامه طباطبائی:" این موضوع، مقام خلافت را درست همتراز مقام نبوت و رسالت قرار داد و به موجب آن كه نبی اكرم مصدر احكام و قوانین شریعت اسلام و اداره كننده جامعه اسلامی بود، خلیفه مسلمین، همان مصدریتِ احكام و قوانین و ولایت امور مسلمین را داشت."

با این تفاوت كه پیامبر در متن احكام الهی، حق كمترین تصرف را نداشت ولی مقام خلافت به بهانه ی صلاح جامعه ی اسلامی هم در متن احكام و هم در اداره ی مسلمین هرگونه تصرفی صلاح می دید اِعمال می كرد، كه موارد تخلف از احكام الهی به بهانه ی مصلحت وقت در دوران خلفای سه گانه إلی ماشاءالله است . و مرحوم علامه امینی در الغدیر نمونه های فراوانی از آن را مطابق متون تاریخی اهل سنت ذكر كرده اند .

یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
جمعه 8/9/1392 - 0:49 - 0 تشکر 673581

ضرورت وجود امام معصوم در ادامه ی دین

آیا امام حسین در كربلا به عنوان یك نفر شهید شد و یا شهادت او جهت به نمایش گذاردن آثار اراده ای بود كه پس از رحلت رسول خدابدون آن كه بداند، برای شكستن قامت اسلام خود را مجهز كرد؟

فرهنگی كه رو در روی امام ایستاد و امام را شهید كرد به كلی از پذیرفتن مقامی كه آن مقام، قلبش حامل قرآن باشد سرباز زده بود و این فرهنگ در سقیفه پایه گذاری شد .
در سقیفه از این موضوع غفلت شد كه برای ادامه ی دین نیاز به انسان كاملی است كه سرا پای وجودش را دین فراگرفته باشد، از خود نپرسیده بودند مگر تداوم دین در جامعه، بدون حضورنمونه ی كامل دین داری ممكن است ؟

آنقدر مشغول سیاسی كاری وقبیله بازی خود بودند كه نمی دانستند قرآن نمونه های كامل دینداری رامعرّفی كرد ه و حجت را برای شناخت امام بر همه تمام كرده است .

آیاقرآن نفرمود: "اِنَّما یرِیداللهُ لِیذْهِب عنْكُم الرِّجس اَهل الْبیت، یطَهِّرَكُم تَطْهیِرَا"
همانا خداوند اراده كرده كه از شما اهل البیت هرگونه آلودگی را پاك گرداند و شما را به طهارت مخصوصی برساند .

آیاخداوند از این طریق ذهن ها را متوجه كسانی كه در مقام عصمت وطهارتند ننمود، كسانی كه اگر محل رجوع مردم قرار گیرند جامعه را ازهر گونه اشتباه نجات می دهند و به سوی سعادت رهنمون می كنند؟
آیامگر نه این كه در جامعه ی اسلامی همواره باید اسلامی حاكم باشد كه توسط امامی معصوم تبیین شود و هرگز نباید به بهانه ی این كه تولیدمان عقب می افتد و یا اقتصادمان ضعیف میشود ، حسیاسیت مان نسبت به فرهنگ امام معصوم كم شود، و از صراط مستقیم فاصله بگیریم!


یا علی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
شنبه 9/9/1392 - 13:32 - 0 تشکر 673817

در صدر اسلام حساسیت نسبت به حاكمیت امام معصوم ضعیف شد .اكثراً قبول داشتند علی حقّ است ولی كوتاه آمدن از حاكمیتِ آن حضرت را چیز خطرناكی نمی دانستند، و از این نكته غفلت شد كه وقتی نسبت به حق كوتاه آمدیم عملاً باطل را پذیرفته ایم و مسلّم با باطل،هیچ كس به هیچ نتیج های نخواهد رسید، چیزی كه پس از هزار و چهارصدسال جامعه اسلامی هنوز به آن گرفتار است و به همین جهت از اسلام بهره ی لازم را نمیبرد.

به حاكمیت غیر امام معصوم دل خوش كردند و از فاجعه ای كه با عدم حاكمییت امامت در كالبد جامعه ی اسلام رخنه كرد غافل شدند ، جامعه گرفتار عمل زدگی و كمیت گرایی شد و از كیفیت و معنویت محروم گشت. لشكر مسلمانان از یك طرف تا پشت دروازه های چین و از طرف دیگر تا قلب اروپا و آفریقا جلو رفت، و غنائم بسیاری به دست آورد وظاهر اسلام در همه جا حاكم شد اما پوسته ای بدون قلب و محتوا . یعنی تولید زیاد بود ولی توحید و معنوییت هیچ و امام معصوم خانه نشین . این همه فتح، اما مِنهای امام. نتیجه اش پریشانی حقیقت اسلام و ذلّت و زبونی مسلمانان زیر سرنیزه ی حاكمان قلدر بنی امیه شد.


امام حسین در كربلا فاجعه ای را كه پشت این فتوحات بدون معنویت و امامت در جامعه رخنه كرده بود نشان داد و به خوبی موفّق شد معنی حكومت اموی را به جهان اسلام نشان دهد . مشكل جهان اسلام شخص یزید نبود، مشكل جهان اسلام ، فكر و فرهنگی بود كه یزیدنماینده ی آن بود. حسین پیام خود را به جهان اسلام رساند تا ما امروز دوباره به آن سیاه روزی ها دچار نشویم.

یاعلی مدد

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.