اخبار
این روزها قاره سیاه شاهد جنب و جوش های اعتراض آمیز و شورش های جدید دانشجویی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در پی شکل گیری شورش دانشجویی در زامبیا که به دنبال طولانی شدن اعتصاب برخی اساتیدشان صورت گرفت، مقامات مسئول در این کشور آفریقایی دومین دانشگاه بزرگ این کشور را تعطیل کردند.
یک مقام مسئول در زامبیا گفت: دانشگاه بزرگ Copperbelt دوشنبه شب و با دستور مقامات مسئول بسته شد تا هرچه سریعتر به شورش دانشجویی و ناآرامی های دانشگاهی این کشور پایان داده شود.
طی درگیری های به وجود آمده، پلیس زامبیا و نیروهای ضد شورش از گاز اشک آور برای متفرق کردن دانشجویان استفاده کردند. دانشجویان شورشی نسبت به ادامه اعتصاب اساتید دانشگاهی خود که خواستار افزایش حقوق شده اند به مخالفت شدید دست زده اند.
طی ماههای گذشته نیز دو دانشگاه دولتی دیگر زامبیا بنا به دلایل مشابهی تعطیل شده بودند.
در اوگاندا نیز پلیس ضد شورش این کشور 12 دانشجوی پسر را که به دلیل اعلام ممنوعیت ارتباط پسران با دختران دانشجو در محیط دانشگاهی دست به اعتصاب و شورش زده بودند، موقتا آزاد کرد.
به گزارش مهر، مقامات پلیس در اوگاندا گفتند که این دانشجویان خواستار آن شده اند که تعاملات بیشتری با دختران دانشجو داشته باشند. قرار است که در زمان آزادی موقت این دانشجویان تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
در زیمبابوه نیز دانشجویان معترض به تعلیق امتحانات و ناتوانی مسئولان در جایگزینی اساتید دانشگاهی برای ترم جدید درسی با پلیس درگیر شدند. دانشجویان معترض در دانشگاه هراره به دارایی های دانشگاه حمله کرده و به تخریب حفاظ های آن و سایر تجهیزات دانشگاهی پرداختند.
این دانشجویان که شمارشان بالغ بر 2000 تن می شد، خواستار آن بودند که هرچه سریعتر اساتید جدید دانشگاهی شان از سوی مقامات مسئول معرفی شوند.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:50
آموزش و تحقيقات
معاونت پژوهشی آموزش و پرورش گفت: فتیله سخنرانی های عریض و طویل را در بین دانش آموزان پایین بکشید و آن را کاهش دهید.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز ، سید باقر پیشنمازی در بیست و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش افزود: 28 سال است که گوش ها را بمباران حرفی کرده ایم در حالی که دشمن برای چشم ها تغذیه ساخته اند و به اهداف خود رسدیه اند.
امروز این رسانه های بصری مانند اینترنت، ماهواره از سوی غرب هستند که تغذیه فکری می کنند و نه سخنرانی های طولانی که برای دانش آموزان انجام می شود .
وی در ادامه تاکید کرد: باید سخنرانی در برنامه های صبحگاهی مدارس و بین دو نماز را کوتاه کنید و حتی اگر خواستید برای بچه ها سخنرانی کنید آن را به خود دانش آموزان و یا سخنرانان با فصاحت و بلاغت بسپارید.
پیشنمازی از روسای آموزش و پرورش همچنین خواست که به ورزش صبحگاهی اهمیت دهند.
معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از روش های غیر مستقیم در تربیت دانش آموزان استفاده کرد اذعان داشت: باید وظایف ها را در مدارس به دانش آموزان و از آنها مسوولیت خواست تا آنها برای آینده این ملت آماده شوند و نباید از احتمال خطای آنها ترسید چرا که فضای آموزشی مدارس محیطی برای آزمون و خطا است.
پیشنمازی در خصوص فعالیت های جدید معاونت پرورشی گفت: طرح حمایت از نخبگان دانش آموزی که بر عهده سازمان دانش آموزی است، امتداد آثار معنوی عمره در قبل و بعد از سفر با شرکت دانش آموزان در نشست های برون مرزی، استفاده از ظرفیت های رسانه ای برای تربیت خانواده ها و دانش آموزان از جمله آن فعالیت ها است.
وی همچنین افزود: تولید یک سریال تلویزیونی برای ارایه روش های تربیتی و رفتاری از دیگر اقدامات معاونت پرورشی در راستای استفاده از ظرفیت رسانه ها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش از روسای آموزش و پرورش سراسر کشور خواست که در زمینه پرورش تنها متکی به مربی پرورشی نباشند و وظیفه خطیر تربیت را برای همه معلمان لازم بدانند و مسوولیت پرورشی و تربیتی را با نبود مربی پرورشی تمام شده ندانند و آن را کنار بگذارند.
سید باقر پیشنمازی در پایان از کنار گذاشتن مربیان پرورشی که به اسم مربی پرورشی هستند و در عمل به تربیت دانش آموزان ضربه می زنند خبر داد و تصریح کرد: عده ای از فرهنگیان احیای معاونت پرورشی را در ساماندهی نیروی انسانی می دانند در حالی که اگر مربی پرورشی بدون برنامه عمل کند غیر از نقش تخریب تربیتی کار دیگر از آن بر نمی آید که در نتیجه به انحلال دوباره معاونت پرورشی ختم می شود. چهارشنبه 3/5/1386 - 14:48
ادبی هنری
مجموعه مقالات «درباره شاهنامه» دكتر ابوالفضل خطيبي كه پيش از اين در نشريه «نشر دانش» مركز نشر دانشگاهي منتشر شده بودند، در كتابي مستقل وارد بازار نشر شدند.
به گزارش خبرنگار شهر، اين كتاب دربردارنده پانزده مقاله مربوط به شاهنامه است كه در سالهاي 78 تا 84 توسط ابوالفضل خطيبي در نشريه «نشر دانش» و همچنين مجله بينالمللي «نامه ايران باستان» از مجلات ادواري مركز نشر دانشگاهي منتشر شدهاند. عناوین برخي از اين مقالات به این شرح است: داستان بهرام گور و آزاده، بیتهای زنستیزانه در شاهنامه، كاتب خوشذوق و دردسر مصحح، اصالت كهنترین نسخه شاهنامه، بیتهای عربستیزانه در شاهنامه، جدلهای جدید درباره شاهنامه از منظر ادبیات تطبیقی، انتخاب اقدم یا ترجیح اصح، متن انتقادی یا متن دلبخواهی، یادداشتهای شاهنامه و گامهايي استوار در پیشبرد شاهنامهشناسی.
ابوالفضل خطيبي كه در تصحيح جلد هفتم شاهنامه خالقي مطلق همكاري داشته است، در نگارش اين مقالات كه همه درباره مباحث مختلف شاهنامهپژوهي بودهاند، به موضوع متنپژوهي و تصحيح متون توجه ويژهاي داشته است.
وي در حال حاضر مشغول به پايان بردن يادداشتهاي جلد هفتم شاهنامه خالقي مطلق است. تاكنون دو جلد از «يادداشتهاي شاهنامه» منتشر شدهاند.
«درباره شاهنامه» توسط مركز نشر دانشگاهي در 2000 نسخه و با قيمت 2300 تومان وارد بازار نشر شده است.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:46
اخبار
سرپرست جهادكشاورزي منطقه "ارزوئيه و صوغان" بافت، گفت: ۶۰۰هكتار از مزارع ذرت منطقه ارزوئيه و صوغان اين شهرستان خسارت ديده است.
"احمد مسعودي" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين خسارت در پي ريزش باران، تگرك و طوفان در بيستم تيرماه سال جاري به مزارع ذرت وارد شده است.
او گفت: مزارع خسارت ديده ذرت در روستاهاي" سلطانآباد، جليلآباد، دولت- آباد و وكيلآباد اين شهرستان از سوي كارشناسان بين ۳۰تا ۴۰درصد به ارزش ريالي سه ميليارد و ۴۵۶ميليون ريال برآورد شده است.
مسعودي افزود: همچنين پنج واحد دامي در منطقه نيز دچار خسارت بين ۳۰ تا ۴۰درصد شده است.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:44
ورزش و تحرک
حوزه ورزش بانوان منطقه 9 شهرداري تهران آمار بي سابقه اي از بر پايي ايستگاههاي تندرستي (حداقل 2 ايستگاه تندرستي در هر محله) را ارائه داده است.
سمانه عبدالهي ( مدير ورزش بانوان منطقه 9 شهرداري تهران ) در اين باره اظهار داشت : منطقه 9 با داشتن 7 محله مسکوني ، داراي 22 ايستگاه تندرستي مي باشد و تنها در محله 3 اين منطقه تعداد ايستگاههاي صبحگاهي به 6 پايگاه مي رسد .
گفتني است طبق آمار ارائه شده ، محله هاي 1، 2 ، 4 و5 هر يک با 3 ايستگاه تندرستي ، محله هاي 6و7 هر يک با دو ايستگاه ومحله 3 با 6 پايگاه تندرستي در خدمت بانوان منطقه مي باشند .
شايان ذکر است در هر يک از ايستگاههاي فوق ، حداقل يکصد نفر از شهروندان حضور مي يابند ودر برخي پارکها نظير پارک معلم ، حضور 150 نفر گزارش شده است .
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:40
سياست
خبرگزاري آناتولي تركيه اعلام كرد، ٣٥ ميليون و ٨٠٤ هزار و ٧١٦ تن از مجموع ٤٢ ميليون و ٥٢٧ هزار و ٦٣ ميليون واجد شرايط راي دادن در تركيه درانتخابات پارلمان اين كشور در روز يكشنبه شركت كردند كه در مقايسه با انتخابات سال ٢٠٠٢ افزايش پنج درصدي مشاركت مردم را نشان ميدهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامهي تركيش ديلي نيوز، بدين ترتيب ميزان مشاركت مردم در انتخابات يكشنبه ١٩/٨٤ درصد تخمين زده شده است.
نتايج نهايي انتخابات پارلماني تركيه حكايت از آن دارد كه حزب اسلامگراي عدالت و توسعه (AKP) حائز ٤٩/٤٦ آراء يا به عبارتي حائز ٣٤٠ كرسي پارلماني شده است و حزب اپوزيسيون خلق جمهوريخواه (CHP) با كسب ٨٩/٢٠ درصد آراء يا به عبارتي ١١٢ كرسي پارلماني دومين جايگاه را در پارلمان تركيه به خود اختصاص داده است.
حزب جنبش مليگراي تركيه (MHP) نيز پس از پنج سال غيبت با كسب ٢٨/١٤ درصد آراء به عبارتي ٧١ كرسي به پارلمان جديد اين كشور راه پيدا كرده است.
كانديداهاي مستقل نيز با كسب ٢٨/٥ درصد آراء مجموعا ٢٧ كرسي پارلماني را از آن خود كردهاند. از اين ٢٧ كرسي ٢٣ كرسي متعلق به حزب جامعهي دموكراتيك تركيه (DTP) و چهار كرسي ديگر از آن كانديداهاي ديگر به غير از حزب (DTP) شده است.
حزب دموكرات تركيه همچنان نتوانسته به حد نصاب لازم ١٠ درصد جهت ورود به پارلمان اين كشور دست يابد. اين حزب تنها حائز ٣٤/٥ درصد آراء شده است.
٧٠ كرسي پارلماني در شهر استانبول در ميان احزاب توسعه و عدالت با كسب ٣٩ كرسي و حزب مخالف خلق جمهوري خواه با ٢٢ كرسي تقسيم شده است.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:38
اخبار
نخستين رييس جمهور زن هند امروز (چهارشنبه) سوگند خورد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، خانم پراتيبا پاتيل، وكيل 72 سالهي هندي امروز طي مراسمي ويژه در دهلي نو به عنوان رهبر بزرگترين دموكراسي جهان سوگند ياد كرد و زمام امور را از عبدالكلام، رييسجمهور پيشين اين كشور تحويل گرفت.
به رغم برخي اتهامات وارده عليه نخستين رييس جمهور زن هند مبني براينكه وي در يك پروندهي جنايي از برادرش دفاع و همچنين از همسرش در جريان يك رسوايي خودكشي حمايت كرده، خانم پاتيل توانست در انتخابات رياست جمهوري شنبهي گذشته پيروز شده و خود را به عنون دوازدهمين رييسجمهورهند معرفي كند.
پاتيل كه ظاهرش به واسطهي استفاده از روسري هندي، محافظهكار نشان ميداد، توسط سونيا گاندي، رييس قدرتمند حزب حاكم كنگرهي هند كشف و از بطن گمنامي در عرصهي سياست به نامآوري و شهرت دست يافت.
مانموهان سينگ، نخست وزيرهند پيروزي خانم پاتيل را راي مخالف به تفرقه و نفاق سياسي خوانده است.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:36
اخبار
باند توزيع كريستال و شيشه كه از طريق بستههاي پستي، موادمخدر را از تهران به بوشهر وارد ميكردند، شناسايي و متلاشي شد.
به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا، سرهنگ حجتاله نوري، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با اشاره به فعاليت يك باند توزيع كننده شيشه و كريستال در بوشهر گفت: پليس مبارزه با مواد مخدر بوشهر در پي كسب خبر از تهران مبني بر اين كه يك باند موادمخدر صنعتي و روانگردان، بستههاي حامل مواد را از طريق پست پيشتاز وارد بوشهر ميكند، سريعا با تشكيل اكيپي، تحقيقات گسترده خود را شروع كردند.
وي افزود: پس از حدود يك ماه تحقيقات شبانهروزي پليس مبارزه با مواد مخدر، سرانجام محموله پستي به اداره پست بوشهر وارد شد و ضمن هماهنگي با اين اداره طي يك عمليات غافلگيرانه، «محسن» 24 ساله معروف به «سلطان شيشه» و كريستال هنگام تحويل بسته خود دستگير شد.
رييس پليس مبارزه با مواد مخدر بوشهر به بسته پستي اشاره كرد و افزود: اين باند، بسته 9 گرمي شيشه را همراه با ابزارآلات مصرف و آمپول به طور ماهرانهاي در بسته پستي جاسازي كرده بودند.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون 10 تن از اعضاي اين باند شناسايي و دستگير شدند.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:35
دعا و زیارت
سی و هشتمین دوره المپیاد جهانی فیزیک در حالی در اصفهان به کار خود پایان داد که این شهر به لطف بهره گیری ناب از اصول معماری اصیل ایرانی به عنوان مصداق بارزی از بکارگیری مبانی بنیادین فیزیک کاربردی در معماری و شهرسازی در ذهن نخبگان فیزیک جهان به یادگار ماند. در این میان دختران نخبه فیزیک جهان که سهم قابل توجهی را در این میان به خود اختصاص داده بودند حرفهای جالبی برای بیان داشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش های صورت گرفته برای برقراری پل ارتباطی میان نخبگان و اصحاب رسانه پرده از ذهنیت جالب توجه شکل گرفته در چارچوب فکری آنها از ایران و سطح مسابقات برداشت. در میان آنها دختران نخبه حرف های شنیدنی داشتند.
میلانا میلوشوویچ از گروه دانش آموزی صربستان در المپیاد جهانی فیزیک در گفتگو با مهر ضمن بالا توصیف کردن سطوح علمی در ایران گفت : فرهنگ زنان ایرانی با کشورهای اروپایی و حداقل صربستان تفاوت های زیاد و البته جالب توجهی دارد. برای من استفاده کردن از روسری به عنوان نوعی پوشش جالب بوده و جالب تر آن است که به هیچ وجه احساس ناراحتی نمی کنم.
وی با اشاره به برگزاری با کیفیت المپیاد جهانی در اصفهان افزود : اصفهان نمونه بارزی از بکارگیری اصول و مبانی اولیه فیزیک در معماری و شهرسازی است. انعکاس چند باره صداها در فضای داخلی مسجد (مسجد امام) و تکان های منار جنبان مناظر خیره کننده ای هستند که در هیچ جای جهان مشاهده نمی شود.
به سراغ ماهام صدیقی از پاکستان نیز رفتیم. وی درخصوص المپیاد جهانی فیزیک گفت : استفاده از فیزیک و ریاضیات آن هم به شیوه ای اخلاقی و عقلانی در ساخت بناها و مساجد اصفهان بسیارتاثیر گذار بوده است.
وی ادامه داد : من حجاب دختران و زنان ایرانی را تحسین می کنم اما این عقیده را هم دارم که می تواند متنوع تر باشد.
صدیقی که به زودی راهی دانشگاه هاروارد می شود، افزود : شیوه طراحی و معماری اصفهان که بر پایه ریاضیات استوار است همگان را به وجد آورده است.
دانیل ماریا از تیم دانش آموزی گرجستان نیز حرف های جالبی برای گفتن داشت.
وی گفت : من زنان و دختران ایرانی را گرم و صمیمی دریافتم. پیش از سفر به ایران اطلاعات کمی داشتم اما اکنون تصورم دگرگون شده است.
وی افزود: المپیاد جهانی فیزیک 2007 رویدادی فوق العاده بود.
لوئیز آمپا نیز از تحقیقات گسترده خود درخصوص ایران و فرهنگ و سطوح علمی این کشور خبر داد و گفت : من از طریق اینترنت تحقیقات زیادی درباره ایران انجام دادم و متاسفانه فهمیدم که اطلاعات بسیاری از مردم جهان درباره ایران هنوز به جنگ ایران و عراق محدود می شود!
به عقیده وی منارجنبان و انعکاس صداها مصادیق عینی از بکارگیری فیزیک در شهر تاریخی اصفهان است.
نینا کامچر از کرواسی نیز ضمن قابل توجه خواندن حجاب زنان ایرانی به مهر گفت : این که در فرهنگ سنتی و ریشه دار ایرانی آمده است به واسطه استفاده از حجاب مصونیتی برای زنان ایجاد می شود نکته ای جالب توجه است و من نیز خاطره ای به یادماندنی از تجربه آن داشته ام.
وی عمده زنان و دختران ایرانی را دارای ذهنی باز توصیف کرده و افزود: حضور در ایران رویدادی هیجان آور برایم بوده است.
او نیز تکانها منار جنبان و انعکاس اصوات در مسجد امام را از مظاهر بارز بکارگیری مبانی فیزیک در اصول شهرسازی عنوان کرد.
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:33
سياست
سیام شهریورماه سال ۱۳۷۷، یادآور روزی پرافتخار برای مردمان ایران زمین و نظام جمهوری اسلامی ایران است، روزی که رئیسجمهور محبوب ایران با سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متّحد، نگاهها به ایران را تغییر داد و همین سخنرانی موجب شد تا سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان سال گفتگوی تمدّنها نامگذاری شود.
به همین بهانه، پارلمان نیوز، متن کامل سخنرانی حجّتالاسلام سیّد محمّد خاتمی در مجمع عمومی سازمان ملل متّحد را منتشر میکند:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
آقای رئیس!
آقای دبیر کل و حضّار محترم!
چراغ هستى آدمى با تمنّای رستگاری روشن بوده و هست و جوهر قیام پیامبران الهى و نیز موضوع آموزش حکیمان و مربّیان برجسته بشر نیز چیزی جز رستگاری نبوده است.
با این همه، آنچه در ساحت پیدای تاریخ، دل را مىآزارد، محرومیّت و سیاهبختى آدمیان است محرومیّت زنان و مردان و کودکانى که تحت تأثیر هوای قدرتهای حاکم بوده و سیاهبختى حاکمانى که از شفقت و همدلى با مردم خود محروم بودهاند و نظام داخلى و حتّى حکومت خوب در تاریخ، دولت مستعجل بوده است.
شگفتا که کسانى به بهانه رستگاری مردم، گاه بر اندیشه و اراده آدمیان لجام زدهاند و آزادی آنان را سرکوب کردهاند و گاهى دیگر رستگاری را در برداشتن هر گونه لجامى از کام هوس سیریناپذیر انسان و قربانى کردن عقل و عشق در پای معبد هوس تفسیر کردهاند. گاه به نام آزادی، عدالت پایمال شده است و گاه دیگر به بهانه عدالت، آزادی از میان رفته است و در نتیجه بشر، هم از آزادی عادلانه و هم از عدالت آزادانه محروم مانده است. از آن روز که کسانى علم حقیقى را آن دانستند که توانایى بیاورد نه آنکه قدرت را مهار کند، چند قرن بیش نمىگذرد. در این مدّت به جای آنکه علم در خدمت رستگاری انسان و اعتلای شخصیّت او باشد، در بیشتر موارد در خدمت افراد و گروههایى قرار گرفته که جز به آیین سود و فایده نمىاندیشند. در این چند قرن، علاوه بر پیشرفتهای بزرگى که نصیب بشر شده است و بزرگ هم هست، انسان بیش از همیشه طعم تلخى و تبعیض را چشیده است.
هماکنون بازماندگان دو جنگ جهانى که ویرانگری آن بیشمار بوده است، در میان ما به سر مىبرند و بهرغم تأسیس سازمان ملل متّحد که از دستاوردهای مثبت بشری است، از صلح واقعى مبتنى بر عدالت کمتر اثر مىبینیم. وضعیّت در جهان عقب نگه داشته شده، اسفبارتر است و بسیاری از مردم این بخش جهان دچار قحطى، بىسوادی و بیماری و برخى در بند حکومتهایى هستند که حتّى زحمت تظاهر به مردمى بودن و پیروی از موازین دموکراسى را به خود نمىدهند و محرومیّت از پشتیبانى ملّتهای خود را با وابستگى به قدرتهای سودجو و سلطهگر، جبران مىکنند. حکومتهای سرکوبگر وابسته، امکان تجربه مردمسالاری را از مردم مىگیرند و با ادامه سرکوب و ترور، فرهنگ خشونت را در جامعه حکمفرما کرده، خواسته یا ناخواسته مخالفان خود را به استفاده از زور و خشونت تشویق مىکنند و لذا در این باب، ملامت در درجه اوّل متوجّه قدرتهای تحمیلکننده این نظامها و حمایتکننده از این حکومتهاست که حتّى سازمانهای جاسوسى آنها به کارنامه زشت براندازی حکومتهای ملّى و حمایت از رژیمهای غیرمردمى مباهات مىکنند. این تصویر از جهان، زشت و چندشآور است و تا روزی که حکیمان و خردمندان، زمام امور را از دست سیاستمداران کمخرد و آزمند درنیاورند، نمىتوان یکباره این تصویر را تغییر داد ولى با این همه، به نظر من در آن سوی سیاهى و تباهى، در عمق تاریخ مىتوان از زیباییهای اصیل سراغ گرفت و به جرأت مىتوان گفت که زندگى بشر در مجموع، رو به شکوفایى معنوی و مادّی داشته است؛ از جمله در همین قرن، مبارزات ضدّ استعماری و حرکت استقلالخواهى بسیاری از ملّتها را مىتوان نمونه آشکاری از این پیشرفت و شکوفایى دانست.
فروپاشى جهان دو قطبى در آخرین دهه این قرن و سیر شتابان جهان و ملل خواستار تساوی به سوی احراز اقتدار و ابراز هویّت در عرصه بینالمللى، گامى به پیش به شمار مىرود. رؤیای جهان تکقطبى و تحت قیمومیّت یک قدرت، جز پنداری باطل و نشانه عقبماندگى صاحبان این پندار از سیر تاریخ نیست و مطمئن هستم که حتّى برخى از ملّتهای قدرتمند چون ملّت آمریکا که سیاستمدارانشان، خواب جهان یکقطبى را مىبینند و با سوءاستفاده از نام پرآوازه این ملّتها، همه امکانات حیثیّت ملّى کشورشان را در پای فزونطلبى برخى اقلّیّتهای صاحب منافع مادّی و قومى قربانى مىکنند، به این وضع رضایت نخواهند داد و رشد افکار عمومى غرب در جهت پذیرش رابطه صلحآمیز بر پایه احترام متقابل، گواه این مدّعاست.
اینک آقای رئیس و حضّار محترم ! اجازه مىخواهم از زبان انسانى سخن بگویم که از شرق، از خاستگاه تمدّنهای درخشان و از مهد پرورش پیامبران والامقام الهى: ابراهیم، موسى، عیسى و محمّد آمده است. من از ایران سرفراز آمدهام به نمایندگى از ملّتى بزرگ و پرآوازه که از دهها قرن پیش، صاحب تمدّن بوده و پس از پذیرش آیین اسلام، در تأسیس و بسط تمدّن اسلامى نقش ممتاز داشته است، ملّتى که با تکیه بر غنای فرهنگى و انسانى خویش تندبادهای سخت خودکامگى و تحجّر و نیز خودباختگى در برابر دیگران را از سر گذرانده و در دوران جدید تاریخش، پیشتاز تأسیس جامعه مدنى و نظام مشروطیّت در شرق جهان بوده هرچند که در اثر دخالت بیگانگان و نیز کمتجربگى در این آزمون، ناکامیهایى داشته است. ملّتى که یکى از طلایهداران مبارزه با استعمار و منادی استقلال بوده، هرچند نهضت ملّى او با کودتای خارجى شکست خورده است و ملّتى که صاحب انقلابى مردمى است، انقلابى که نه با کودتا و زور اسلحه آتشین که با سلاح کلام و ارشاد بر رژیم کودتا پیروز شده است و در مسیر تجربه نوین خود، جنگ تحمیلى هشت ساله و فشارها و تحریمها و تهمتهای گوناگون را تحمّل کرده و بزرگترین قربانى تروریسم این پدیده شوم و نفرتانگیز قرن بیستم بوده است.
هماکنون این ملّت با تکیه بر گذشته خود بىآنکه دچار ارتجاع شود، به فردای بهتر مىاندیشد و راه خود را با پشتگرمى به اصول و موازینى که ریشه در هویّت دینى، ملّى، تاریخى و انقلابى او دارد و با بهرهگیری از دستاوردهای مثبت تمدّن روزگار، با آزمایش و خطا به سوی آینده برتر مىپیماید. انقلاب اسلامى ملّت ایران به رهبری حضرت امام خمینى، انقلاب کلام در برابر زور و سرکوب بود و مطمئنّا انقلابى که براندازیاش با کلام بوده است، در دوران ساختن و آباد کردن، بیشتر و بهتر مىتواند متّکى بر کلام و منطق باشد و به همین جهت نیز به جای جنگ تمدّنها، منادی گفتگوی میان تمدّنها و فرهنگها است. من از این پایگاه و از منبر سازمان ملل متّحد مىگویم که علىرغم سختىها و مصیبتها، سیر زندگى بشر به سوی رهایى و آزادی است و این تقدیر و سنّت تغییرناپذیر خداوند است و مطمئنّا بداندیشى و زشتکاری برخى از بندگان او نمىتواند تقدیر خداوند و مسیر تاریخ را دگرگون کند. آقای رئیس ! سابقه کلمه تاریخ از کلمه فلسفه بیشتر است و محور تاریخ، انسان است و تاریخ عبارت است از بازتاب نور وجود بر جهات و شئون گوناگون آدمى و درنتیجه حقیقتى است کلّى و یگانه در عین تکثّر و تعدّد و این یگانه هرگاه که جامه نو کند، عهد جدیدی به ظهور مىرسد.
داوری ما درباره تاریخ، در گرو داوری ما درباره وجود آدمى است که مدار و محور تاریخ است. «بنىآدم» که سعدی با تأسّى به روایتى از پیامبر عظیمالشّأن اسلام و به زیبایى هرچه تمامتر، آنان را به عنوان عضوهای به هم پیوسته یک بدن توصیف مىکند، در دسترس زیستشناسى و روانشناسى نیست. برای شناخت انسان باید نگاهى فیلسوفانه و متفکّرانه به بشر و تاریخ بیفکنیم. آدمى از آنجا که به دست خداوند و به صورت او آفریده شده است و پروردگار از روح خویش در او دمیده است، یک حقیقت بیش نیست و تاریخ او بیش از یک تاریخ نمىتواند باشد. دست خدا او را تاریخ و اختیار و قدرت انتخاب، و صورت خداوند او را فرهنگ و معنویبت، و روح پروردگار او را زندگى و جنبش بخشیده است. از اینجاست که انسان دارای تاریخ و فرهنگ و آزادی است. وحدت بشر و یگانگى تاریخ انسانى، علاوه بر مبدأ مىتواند وحدت، غایت و نهایت نیز داشته باشد و غایت تاریخ چیزی جز فرهنگ معنوی و شرط لازم آن یعنى آزادی واقعى بشر نیست.
انسان چه در چنبر ادوار همیشه تکرارشونده هستى گرفتار باشد و چه در آنات و ایّام زمان تاریخى، و تاریخ را چه تاریخ به پیش ببرد، چه سوایق نفسانى، چه شیوه تولید و چه قهرمان ابرمرد، نکته مسلّم آن است که فقط با اکسیر ایمان که عبارت است از «برداشته شدن قیدهای جدید و قدیمى از دست و پای آدمى» مىتوان از دایره تکرار ازلى یا از سلطه ضرورت تاریخى به فراخنای آزادی و رهایى فراز آمد. همچنانکه با نفس حیاتبخش آزادی است که امکان انتخاب معنویّت و ایمان فراهم مىشود و او مىتواند چنین بسراید که: «چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد.» و یا «اگر به کوه بگوید که به دریا فکنده شود چنین گردد.» با چنین فهم و تفسیر از آزادی است که مىتوان از کرامت و فضیلت انسان، هم در برابر استیلای سیاسى دولتها و هم در برابر هجوم بادهای مسموم نومیدی و سرگشتگى دفاع کرد و سیر تاریخ را به سوی آزادی دانست. تاریخ انسان، تاریخ آزادی است و تنها فهم تاریخ به مثابه میدان تجلّى آزادی است که مىتواند گذشته را بر ما مفتوح و ما را از آن بهرهمند سازد، و با عزل نظر از همه نظامهای فلسفى که کوشیدهاند برای تاریخ معنى، جهت و قوانین تحوّل بیابند، چون تاریخ بشری تاریخ آزادی است، انسان آزاد از قیدهای تحمیلى و استثمار و استعباد اجتماعى و نیز آزاد از زنجیره غرایز تلطیف نشده حیوانى چون خشونت و درندهخویى، طبق سرشت انسانى خود جانب حق و عدالت را خواهد گرفت و تاریخ انسان، تاریخ شکوهمندی حق و فعلیّت یافتن عدالت خواهد بود و این سخن را مىتوان بیان دیگری از نظریّه دینى معروف مهدویّت دانست. کوتاه سخن اینکه، تاریخ را چه تجربى و استقرایى بررسى کنیم و چه شهودی، غالب متفکّران نهایتا یک سخن مشترک دارند و آن عبارت است از شکوفایى بیشتر حقیقت انسان و رفع پردهها و موانع از ذهن و قلب او. من عمدا به جای اصطلاحات متداولى چون پیشرفت تاریخى، کلمه شکوفایى را به کار بردم تا تأکید کنم که طرفدار هر کدام از نظریّههای معروف و مهمّ فلسفه تاریخ باشیم، مىتوانیم در این استنباط عمومى کلّى از تاریخ همصدا باشیم. ایجاد و استمرار سازمان ملل متّحد را مىتوان شاهدی بر حرکت تکاملى جهان و جامعه بشری تلقّى نمود. اینکه در زمان ما نیاز به کوشش و بحث زیاد نیست تا همگان بپذیرند که به جای جنگ و خونریزی و کشتار مىتوان و باید با یکدیگر گفتگو کرد، چندان آسان به دست نیامده است.
البتّه تا وقتى زورمندان کمخرد، این امکان و قدرت را داشته باشند که در لحظهاى کوتاه ، گل و لبخند و امید درخت را با تیغ بلاهت و قساوت از چهره زمین پاک کنند، باید جشن پیروزی نهایى کلمه بر شمشیر را به تأخیر انداخت. قرن گذشته علاوه بر جلوههای خشونت و انسانآزاری استعمار قدیم و بیداد بىهمانند میراثخواران جدید آن، قرن ظهور و سقوط حکومتهای توتالیتر نیز بود. امید است قرن آینده، قرن نظامها و حکومتهایى باشد که زور و خشونت را تقدیس نکنند و باطن قدرت سیاسى، محبّت و عدالت باشد بهگونهای که گفتوگوی تمدّنها مظهر و مجلای آن باطن باشد. آقای رئیس، خانمها و آقایان ! اینک پرسش این است که آیا سازمان ملل متّحد در این جهت چه تحوّلى در درون خود به اقتضای وضعیّت جدید ایجاد خواهد کرد و چه تأثیری در این سیر و صیرورت زندگى بشر خواستار رستگاری خواهد داشت؟ به نام جمهوری اسلامى ایران پیشنهاد مىکنم که به عنوان گام اوّل، سال ۲۰۰۱، از سوی سازمان ملل سال گفتوگوی تمدّنها نامیده شود، با این امید که با این گفتگو، نخستین گامهای ضروری برای تحقّق عدالت و آزادی جهانى برداشته بشود. از والاترین دستاورهای این قرن، پذیرش ضرورت و اهمّیّت گفتگو و جلوگیری از کاربرد زور، توسعه تعامل و تفاهم در زمینههای فرهنگى، اقتصادی و سیاسى و تقویت مبانى آزادی و عدالت و حقوق انسانى است. استقرار و توسعه مدنیّت، چه در صحنه کشورها و چه در پهنه جهانى، در گرو گفتگو میان جوامع و تمدّنها با سلایق، آرا و نظرات متفاوت است.
اگر بشریّت در آستانه هزاره و قرن آتى، تلاش و همّت خود را بر نهادینه کردن گفتگو و جایگزینى خصومت و ستیزهجویى با تفاهم و گفتگو استوار سازد، دستاورد ارزشمندی برای نسل آتى به ارمغان آورده است. از سوی دیگر جا دارد، ما اعضای سازمان ملل متّحد به بازنگری در تاریخ شکلگیری این سازمان بپردازیم و با گفتوگوی منطقى، آن را اصلاح و کامل کنیم. شکلگیری سازمان ملل متّحد همزمان با دوره سیاهى از زندگى بشر بود که بسیاری از کشورهای عضو، شرایط تلخ و شوم دوران استعمار را تجربه مىکردند و در نتیجه سازمان، نمادی از سلطه باشگاه قدرت ناعادلانه حاکم در جهان شد. امروز شرایط دگرگون شده است و فرصت تجدید سامان این سازمان و بهخصوص تغییر ساختار شورای امنیّت فراهم آمده است. در اینجا لازم مىدانم به گفته راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامى در سخنرانى افتتاحیّه نشست سران کنفرانس اسلامى در تهران اشاره کنم که کشورهای اسلامى به نمایندگى از یک میلیارد و چند صد میلیون نفوس، دارای یک کرسى دائم در شورای امنیّت سازمان ملل متّحد شوند و تا وقتى حقّ وتو باقى است، ششمین عضو دارای حقّ وتو در آن شورا باشند و همین امر را مىتوان نسبت به کشورهای عضو جنبش عدم تعهّد نیز تعمیم داد. وقت آن رسیده است که همگى با تفاهم، بر حقّ تبعیضآمیز «وتو» خطّ بطلان بکشیم و گام دیگری را در به رسمیّت شناختن حقّ مساوی و عادلانه همه کشورهای عضو برداریم.
آقای رئیس،
حاضران محترم!
بیاییم همگى علیه نسلکشى، تجاوز و تحقیر انسان در گوشه گوشه جهان، دست اتّحاد به هم بدهیم و جلوی فاجعههای ننگینى که از جمله در فلسطین و افغانستان و کوزوو و در بسیاری از نقاط افریقا، آسیا و آمریکای لاتین، چهره انسانى این قرن را سیاه کرده است، بگیریم. امنیّت و صلح در خاورمیانه که امری ضروری است، با به رسمیّت شناختن حقّ همه فلسطینیان برای حاکمیّت بر سرزمین آبا و اجدادیشان برقرار خواهد شد. بیتالمقدّس اشغالى، خانه تفاهم و گفتگو است و به این جهت صدای بیتالمقدّس که از اعماق تاریخ به گوش مىرسد، صدای بالذّات ضدّ نژادپرستى و ضدّ صهیونیستى است. در بیتالمقدّس، ادیان بزرگ مىتوانند در کنار یکدیگر به طور مسالمتآمیز زندگى کنند و سلطه حکومت اسراییل در آنجا مخالف این همزیستى و همدلى است. فلسطین خانه فلسطینیان (اعم از مسلمان و مسیحى و یهودی) است نه آزمایشگاه هوسهای خشونتآمیز صهیونیستها. در افغانستان هیچ راهحلّ نظامىای برای از بین رفتن مشکل وجود ندارد.
اعلام انزجار گسترده جهانى نسبت به قتل عامهای وسیع و نسلکشى، بهویژه قتل فجیع دیپلماتها و خبرنگار ایرانى و ادامه اسارت کمکرسانان ایرانى توسّط طالبان، ضرورت فکر در این فجایع و اقدام عاجل برای محاکمه و مجازات عاملان این جنایات را مىطلبد. سرزمین افغانستان با مردم رشید و فرهنگدوست، اینک به پایگاه اصلى خشونت و ترور و تولید و توزیع موادّ مخدّر تبدیل شده است. مردم افغانستان همچون مردم دیگر نقاط جهان حقّ انتخاب دارند و حق دارند از حکومتى فراگیر با پایگاه وسیع اجتماعى که همه اقوام، همه گروهها و سلایق را نمایندگى کند، برخوردار باشند. این تنها راه اعاده آرامش به افغانستان است. امّا برای نیل به آن، به تصمیماتى جدّی و همکاری همهجانبه نیاز است تا امکان ارتزاق گروهها از طریق تولید موادّ مخدّر، فروش سلاح و نیز تروریسم مسدود گردد. سازمان ملل متّحد به کمک سازمان کنفرانس اسلامى و کشورهای ذیدخل مىتوانند هر چه زودتر همه طرفهای درگیر را به پای میز مذاکره بکشاند و زمینه را برای انتخاب آزاد مردم مظلوم و رنجکشیده افغانستان فراهم آورد، یاغیان را با پشتوانه اراده جهانى به سر جای خود بنشاند و از هماکنون برای بسیج کمکهای بینالمللى پس از دستیابى به این شرایط ضروری سیاسى، برنامهریزی و هماهنگى کند. در کوزوو باید حقّ عادلانه مردم تحت فشار این ایالت به رسمیّت شناخته شود و دولت یوگسلاوی وادار شود که به این حقّ احترام بگذارد. آقای رئیس، خانمها و آقایان! کوشش صادقانه برای مبارزه با تروریسم، در تمامى اشکال آن و از جمله تروریسم دولتى، یکى دیگر از نکات مورد اهتمام جمهوری اسلامى ایران است.
تروریسم، محصول نومیدی و پوچانگاری (نیهیلیسم) است و در جهانى که بر مدار قهر و غلبه مىچرخد، مبارزه جدّی با تروریسم از حدّ حرف و شعار جلوتر نخواهد رفت. مبارزه واقعى با تروریسم باید همراه با مبارزه برای عدالت باشد. البتّه این سخن نباید به معنى توجیه نوعى تروریسم تفسیر شود. ما به صراحت اعلام مىکنیم که به اقتضای موازین دینى و اخلاقى فرهنگى خود، با تروریسم در کلّیّه اشکال آن مخالفیم و با آن به جد مقابله خواهیم کرد. خلاصه آنکه باید برای ریشهکن کردن حقیقى این پدیده شوم، همراه با مبارزه با عوامل فعلى آن از طریق همکاری جدّی و شفّاف بینالمللى، در راه تحقّق عدالت در جهان کوشش کنیم. جهان در آستانه هزاره سوم باید از کابوس جنگ هستهای و سلاحهای کشتار جمعى نیز رهایى یابد. آزمایشهای اخیر هستهای در منطقه ما به نگرانیها و پیچیدگیهای جدیدی دامن زده که این ضرورت را دو چندان مىکند. ما باید بپذیریم که فکر دستیابى به امنیّت از طریق این تسلیحات، توهّمى بیش نیست. نمایش عزم جهانى برای نابودی تمامى زرّادخانههای کشتار جمعى در یک چارچوب زمانى معیّن، مبارزه با تولید و گسترش این سلاحها را هدفمند و پرشتاب خواهد نمود. ایجاد مناطق عاری از سلاحهای کشتار جمعى بهویژه در منطقه خاورمیانه، گام اوّلیّه مناسبى در مسیر مبارزه با بىاعتمادی و تشنّج ناشى از این تسلیحات است.
ما به عنوان قربانیان سلاحهای کشتار جمعى، بیش از دیگران بر آثار دهشتناک این سلاحها واقفیم و لذا در تأسیس و تقویت ترتیبات جهانشمول برای امحای آنها پیشتاز خواهیم بود. امنیّت، توسعه و رفاه در جهان سوم مستلزم تقویت مبانى همکاری و بهکارگیری روشهای حسابشده به منظور اعتمادسازی است. خوشحالیم که هشتمین نشست سران کنفرانس اسلامى در تهران، با تشخیص این ضرورت، ساز و کار مناسبى را برای تقویت همکاری و اعتماد بر مبنای گفتوگو میان کشورهای اسلامى پایهگذاری کرد. من در اینجا به عنوان نخستین گام در این مسیر، کشورهای منطقه خلیج فارس را که در یک دهه شاهد دو جنگ ویرانگر بودهاند، به ایجاد یک نظام امنیّت و همکاری در منطقه خلیج فارس دعوت مىکنم. کوتاه سخن آنکه اعتماد و صلح بدون بازنگری جدّی مبانى فکری جنگ سرد، میسّر نیست. توسعه فرهنگ صلح نیازمند پذیرش نقش سازنده ملّتها و پرهیزی از سلطهطلبى، یکجانبهگرایى، تقلیل و حذف است. جمهوری اسلامى ایران به اقتضای مبانى اعتقادی و مایههای تمدّن دیرپای خود، خواستار جهانى سرشار از صلح و آرامش بر اساس کرامت انسانى است و تشنّجزدایى را سرلوحه سیاست خارجى خود قرار داده است و بر مبنای اصول انقلاب اسلامى، سیاست موزون گسترش روابط با همسایگان و دیگر کشورها را بر پایه احترام عملى به استقلال و برابری حقوق بین کشورها، ادامه خواهد داد. صلح تمام عیار، علاوه بر صلح میان انسانها شامل صلح میان انسان و طبیعت نیز مىشود. انسان باید از غلبه و استیلا بر طبیعت دست بردارد و در آینده، بیشتر بر هماهنگى میان انسان و طبیعت تأکید کند. حفظ محیط زیست به مثابه میراث مشترک طبیعى از مهمترین اولویّتهای قرن آتى است.
در پایان سخن، مایلم بر نقش خانواده، زنان و جوانان در ساختن فردایى بهتر، و تحکیم بنیانهای جامعه مدنى جهانى تأکید نمایم. خانواده بستر بىبدیل رشد جامعه بشری و اعتلای شخصیّت فردی اجتماعى انسان است. متأسّفانه در روزگار ما و بهخصوص در جهان صنعتى، پایههای خانه و خانواده به شدّت لرزان شده است و خطر فروپاشى آن تهدید بزرگى برای زندگى سالم مادّی، معنوی و عاطفى بشر است. همّت جهانى باید برای مقابله با این خطر برانگیخته شود تا مبادا چراغ این کانون گرم محبّت و عاطفه و تربیت، در برابر تندبادهای سرد سودطلبى و هوسپرستى و ظاهربینى به خاموشى گراید.
تلاشهای جهانى برای ترویج احترام و حفظ و گسترش حقوق زنان، نیازمند بازنگری در نگاههای سنّتى و متداول ناصواب نسبت به زن است. هم دیدگاهى که با پندار نادرست برتری مرد، به زن و مرد و انسانیّت جفا مىکند و هم آنکه با نادیده گرفتن اختلاف میان زن و مرد، همان ستم را روا مىدارد. باید بپذیریم که زن و مرد هر دو انسانهای بزرگ و شایسته رشد و پیشرفت عقلانى، عاطفى، فکری، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى در جامعه هستند و توسعه همهجانبه و پایدار، تنها با حضور و مشارکت فعّال هر دو میسّر مىشود. ملل متّحد در آستانه قرن و هزاره آینده باید نسل آینده را که صاحب این قرنند باور کند و آنچه را که لازمه این باور است، بپذیرد. بپذیریم که قیّم جوانان نیستیم و جوان باید آگاهانه و مختارانه در فرآیند رشد و توسعه حضور داشته باشد. با چنین دیدگاه نو و به کمک توان و اندیشه پویای نسل جدید، یقینا مىتوان آیندهای به مراتب بهتر و درخشانتر برای قرن آتى رقم زد. از توجّه شما متشکّرم.
tagheer
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:31