1- چشم به را ه مهدى ص 35. 2- همان، ص102.
1- مجمع البحرین ص 297 به نقل از در النتظار ققنوس ص 278. 2- بحار الانوار ج 52ص 14. 3- همان.
فلسفه انتظار، دميدن روح اميدوارى و پايدارى است. انتظار و عقيده به ظهور مصلح، شيعه را در جريان زمان، براى مقاومت پرورش داد و جامعه شيعه را از زوال نگاه داشت و تا امروز، اين عقيده، عامل بقاى شيعه و پايدارى اوست. شيعيانى كه با وضعيت اسفبار حكومت بنى امیه و بنى عباس، روبه رو شده بودند، اگر منتظر وآينده بين نبودند و اعتقاد به پيروزى حق و عدالت نداشتند، هرگز براى شان حال مقاومت باقى نمى ماند و از دگرگون شدن اوضاع نا اميد مى شدند و ريشه هر حركت و پايدارى در آن ها خشك مى شد . اما قرآن كريم بشارت داده و پيامبر اكرم (ص (وحضرت على(ع) نيز وعده داده اند كه اين دين، پايدار مى ماند و هميشه، حق پيروز است. پس از رحلت رسول خدا(ص) تا به امروز، ريشه همه حركت ها ونهضت هاى شيعه عليه باطل، همين فلسفه انتظار و عقيده به ادامه مبارزه حق وباطل بوده است. اين همان فلسفه اى است كه در اديان گذشته نيز مايه اميدوارى پیروان آن ها و مشوق آنان به پايدارى بوده است. پس فلسفه انتظار، مانند يك عامل و ماده حياتى مهم، در تمام اديان آسمانى وجود داشته و رمز بقا و موجوديت آنان بوده است و اكنون هم از عوامل بقاى جامعه مسلمانان است(1) ------------------------------------------------------------------------------------
1- امامت ومهدويت ج 1 ص 394 .
1- بحا رالا نوا ر ج 52، ص 132. 2- در بعضى روايت ها، الذین یومنون بالغیب سوره بقره آيه 2 به غيبت مهدى )ع( منطبق شده است بحارالانوارج 52، ص 241. 3- بحا رالانو ر ج 25 ص 130. 4- غیبة طوسى ص 75. 5- بحار الانوار ج 52ص101.
1. غيبة طوسى ص 266 2 . بحارالانوار، ج 52 ص 153 اصول كافى، ج1، ص 340 3. غيبة طوسى، ص 162 4 . غيبت نعماني ص 182 5 . همان ص 315 6 . همان ص 164 7. چشم به راه مهدى، ص 351
1- بشارت عهدین ص237 2- بشارات عهدين استدراكات، پس از مقدمه چاپ دوم ص 10 و 11. 3- لمعات النور، ج 1 ص 23- 25. 4- او خواهد آمد على اكبر مهدى پور، ص 08 1 و 121 و 122. 5- ظهور حضرت مهدى (ع) از دیدگاه اسلام ، مذاهب و ملل جهان، هاشمى شهيدى ص 355.
1- در زبان هندى به معنى محمد، است. 2- اديان و مهدويت محمد بهشتى ص 16 ظهور حضرت مهدى (ع) ازديدگاه اسلام مذهب و ملل جهان، هاشمی شهيدى ص302.