اخبار
مقبرهای باستانی متعلق به دودمان پنجم فراعنه مصر، نزدیک اهرام جنوب قاره و در کنار قبور کارگران سازنده اهرام کشف شد.
به گزارش میراث آریا(chtn)، زاهی هاواس، رئیس شورای عالی عتیقه جات مصر و سرپرست تیم اکتشاف با بیان اینکه، این کشف سرمنشا اکتشافات دیگر خواهد بود اعلام کرد: مقبره یافت شده که به یکی از مقامات مذهبی و بلند پایه مصر باستان تعلق دارد، "اولین مقبره در نوع خود" محسوب میشود.
وی افزود: دو روش معماری در ساخت مقبره به کار رفته است. بخشهایی از مقبره در داخل سنگها قرار گرفته و بخش دیگر آن نیز در خارج ساخته شده اند. دیوارهای مقبره از تصاویری حکاکی شده و رنگی برخوردارند که نقشهایی از زندگی روزانه، تولد گوساله،ماهیگیری و برخی رقصهای محلی روی آنها دیده میشود.
گفته میشود فراعنه دودمان چهارم، از بهترین حکمرانان مصری بودند که به دلیل ساخت اهرامهای عظیم شهرت بسیار کسب کرده اند.
ارسالی از یک دوست شنبه 8/8/1389 - 22:42
موفقیت و مدیریت
ایمپلنت ها 45 نوع مختلف دارند که دانش فنی تولید نمونه های استخوانی و قلبی ـ عروقی آنها در سالهای گذشته از جانب محققان ، پژوهشگران و صنعتگران کشور به دست آمده و تجاری سازی نیز شده است
به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ بیوایمپلنت معادل پانسمان بیولوژیک است که با شرایط مورد پذیرش بدن انسان همسان و در صورت پیوند به بخشهای مختلف توسط بدن پذیرفته می شود.بیوایمپلنت ها 45 نوع مختلف دارند که دانش فنی تولید نمونه های استخوانی و قلبی ـ عروقی آنها در سالهای گذشته از جانب محققان ، پژوهشگران و صنعتگران کشور به دست آمده و تجاری سازی نیز شده است.در مراسم امروز در حضور آقای احمدی نژاد از طرح تولید صنعتی این محصول بهره برداری شد و رئیس جمهور از نزدیک با مراحل ساخت آن آشنا شد، قراراست تا دقایقی دیگر احمدی نژاد در جمع متخصصان و دست اندرکاران این طرح سخنرانی کند.خط تولید صنعتی بیوایمپلنت های پوششی و چشمی در شرکت بین المللی نسوج و بافت زنده ساخت ،در شهرک شمس آباد قم قرار دارد. دانش فنی تولید بیوایمپلنت ها در اختیار آمریکاییها قرار داشت اما در عین حال تلاش آمریکاییها برای تولید صنعتی بیوایمپلنت های چشمی در دو مرکز تحقیقاتی آنها با شکست مواجه شده بود و متخصصان کشورمان توانستند این محصول حاصل از فن آوری پیشرفته را به تولید صنعتی برسانند.
منبع: سایت راسخون
شنبه 8/8/1389 - 22:39
ازدواج و همسرداری
وقتی كه عشق در خانه می میرد
نویسنده: محمدرضا دژکام - روانشناس، روان درمانگر، عضو انجمن روانشناسی ایران
یكی از مواردی كه امروز در جوامع بشری به وضوح دیده می شود، مقوله ای است به عنوان همسر آزاری یا به عبارت دیگر بدرفتاری با همسر. در علم نوین روانپزشكی و روان شناسی یكی از اختلال های روانی تعریف شده «همسرآزاری» است.
تعریف همسرآزاری:
مسائل عمده در همسرآزاری بدرفتاری با زن است، هر چند كتك خوردن شوهر نیز در بعضی موارد گزارش می شود. در چنین مواردی شوهرها، مسأله ی ترس از اتهام، حمله ی متقابل و ناتوانی برای ترك موقعیت به علت مسائل مادی را مطرح می سازند. شوهر آزاری در مواردی كه پیرمردی ضعیف با زن جانی ازدواج كرده است، بیشتر گزارش می شود.
میزان شیوع همسرآزاری:
حدس زده می شود كه پدیده ی همسرآزاری در 2 تا 12 میلیون خانواده ی آمریكایی روی می دهد. این وجه از خشونت خانوادگی به عنوان مسأله ای جدی شناخته شده است كه فعالیت گروه های هوادار تساوی حقوق و تأكیدهای اخیر در زمینه ی حقوق مدنی در این شناسایی اهمیت دارد. كتك خوردن زن از دست شوهر در تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی مشاهده می گردد. این امر در خانواد هایی كه مسأله ی اعتیاد به خصوص الكلیسم، در آنها مطرح است، بیشتر دیده می شود.
ویژگی ها و توصیف های بالینی همسرآزاری:
زنی كه مدت زیادی مورد بدرفتاری قرار گرفته باشد، می ترسد! ترس ممكن است نخستین یا فوری ترین احساس به هنگام كتك خوردن و بعد از آن باشد. ممكن است احساسات منفی دیگری هم، مانند وقتی كه شخص در معرض خطر جسمانی قرار ندارد، جلوه كند. احتمالا زن مورد بدرفتاری، تردیدهایی درباره ی خودش پیدا می كند. ممكن است تعجب كند كه آیا شایسته است از زندگی بترسد؟ آیا می تواند خود را زنی بنامد كه مورد بدرفتاری قرار گرفته است یا خیر؟
البته زنی كه فكر یا احساسش مورد بدرفتاری قرار گرفته است، بیشتر احتمال دارد این احساسات در او به وجود آید. این قبیل زنان ممكن است احساس گناه داشته باشند؛ حتی اگر كار خلافی نكرده باشند! ممكن است چنین زنی نسبت به خشونت همسر احساس مسئولیت كند؛ امكان دارد معتقد باشد كه به نحوی همسرش را تحریك كرده است! آنگاه به جای كسی كه با او بدرفتاری كرده خود را شرمنده و مقصر بداند. در كنار احساس شكست امكان دارد هم به عنوان یك زن و هم در ازدواج، احساس واقعی به دام افتادگی و ناتوانی به او دست بدهد.
ویژگی های رفتاری مردانی كه همسران خود را آزار می دهند:
همسران این زنان (مردان) تمایل دارند با خشم، عصبانیت، سوءظن، بدبینی و تنش خودشان را بزرگ و به همه نشان دهند! آنها ممكن است بر همه ی رفتارهای پرخاشگرانه ی خود سرپوش بگذارند. احساس ناامنی و بازنده بودن در بین آنها دیده می شود و ممكن است برای فرار از دست این گونه احساسات و نقش ها در زندگی دست به خشونت بزنند!
خانه جایی است كه مرد می تواند بدون تنبیه شدن این احساسات را بیان كند. احساس خشم نسبت به رئیس و زدن او، به حتم تاوانی در پی دارد؛ اما، زدن همسر چنین تاوانی به دنبال ندارد. در یك بررسی مشخص گردید كه در مقایسه با شوهران خوش رفتار، شوهران بد رفتار در مقایسه با زنان خود در روابط اجتماعی كمتر جرأت ورزی می كنند. احتمال دارد كه این قبیل مردها در كودكی مورد بدرفتاری قرار گرفته باشند و بیشتر احتمال دارد كه شاهد بدرفتاری با همسر بین والدین خود بوده باشند. شوهرانی كه زن خود را كتك می زنند، اغلب افرادی ناپخته، وابسته و متزلزل بوده و از احساس عمیق بی كفایتی رنج می برند. پرخاشگری آنها رفتار آزاردهنده ای است كه برای تحقیر زن های شان به منظور جبران اعتماد به نفس پایین خود اختصاص یافته است! شوهر بدرفتار بی حوصله و تحریك پذیر، حس تهاجمی خود را كه به وسیله ی دیگران برانگیخته شده است، به صورت لفظی و یا جسمی به همسر خود منتقل می كند!
عوامل به وجود آورنده ی پدیده ی همسرآزاری:
عوامل رفتاری، فرهنگی بین فردی و روانی به طور كلی در ایجاد پدیده ی همسرآزاری دخالت دارد. شوهران بدرفتار اغلب از خانواده هایی برآمده اند كه رفتار خشن در آنها عادی بوده و شخص از دوران كودكی شاهد كتك خوردن زن های خانواده بوده و یا خود هدف آزار قرار گرفته است.
روش های پیشگیری و مراقبت از پدیده های همسرآزاری در یك نگاه:
تلاش های به عمل آمده برای كمك به این قبیل زنان نه تنها شامل مراقبت فوری، حفاظت و مواظبت می شود بلكه طرح های دراز مدتی را نیز دربر می گیرد. از آن جا كه لازم است این گونه زنان احساس بهتری نسبت به خود به دست آورند؛ یعنی تصور از خود را تغییر دهند، لازم است شناخت های مثبت مربوط به خویش را تقویت كنند.
در اصل 3 نوع روش پیشگیری می تواند درباره ی بدرفتاری با همسر به كار برده شود:
1ـ مشاوره ی پیش از ازدواج كه همان پیشگیری اولیه است.
2ـ مشاوره ی زناشویی برای كاهش اختلافات كه پیشگیری ثانویه به شمار می رود.
3ـ فراهم آوردن امنیت، حمایت و مشاوره كه بیانگر پیشگیری ثالث است.
منبع:ماهنامه ی تخصصی دنیای سلامت، شماره ی 51
شنبه 8/8/1389 - 22:25
بهداشت روانی
خنده در بهبود روابط انسان بسیار موثر است.
خنده در طولانی نمودن عمر نقش موثر دارد.
خنده فشار خون را تعدیل میکند.
خنده سن افراد را کمتر نشان میدهد.
خنده زبان مشترک همه جهانیان است.
خنده هیچ هزینهای ندارد.
خنده پیامی زیبا دارد و آن این است: به سوی من بیایید.
خنده ، خنده میآورد و مسری است.
خنده در هیچ حیوانی دیده نمیشود و مختص آدمی است.
خنده نقش درمانی دارد، آنقدر که در بیمارستانهای امروزی اتاق خنده طراحی شده است.
خنده انبساط عروقی ایجاد میکند که در سلامتی موثر است.
خنده آنقدر مهم است که معمولا در هر درباری دلقکی ، هر روزنامه صفحه طنزی و هر شبکه تلویزیون فیلم کمدی دارد.
خنده در هر شرایطی امکان پذیر بوده و قابل دسترس است.
خنده گرفتن حمام اکسیژن و به قولی دویدن درجا است. (پزشک فرانسوی)
خنده با بازدم انجام میشود و این کار باعث میگردد CO2 از خون خارج شده و احساس مطلوبی ایجاد نماید.
خنده تعادل ظریف هورمونی ایجاد میکند.
خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد میکند.
خنده هورمون سروتونین را نیز افزایش داده احساس سرخوشی ایجاد مینماید.
خنده تعداد ضربان قلب (HR) را کاهش میدهد که در سلامتی موثر است.
خنده به دلیل شستن CO2 از خون ، صورت را شفاف میکند.
خنده محبوبیت و جذابیت ایجاد میکند.
خنده شادی میآورد، همای طور که شادی خنده میآورد.
خنده قدرت یادگیری را افزایش میدهد. نقش خنده در کلاسهای درسی و آموزشی فوق العاده است.
خنده نشانه رضایت از وضعیت موجود است.
خنده نوعی تخلیه روانی بوده تنشها و احساسات سرکوب شده را رها میسازد.
خنده آنقدر مهم است که عکاسان میگویند لبخند ، لبخند ، لطفا لبخند بزنید!…
خنده بهدلیل انبساط عروقی ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل مینماید.
خنده از بیماریهای زخممعده و اثنی عشر جلوگیری میکند.
خنده کلسترول خون را کاهش میدهد.
خنده در پیشگیری از سکته قلبی و سکته مغزی بسیار موثر است.
خنده «دویدن بیحرکت» نام گرفته است و به این دلیل افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر میکند.
خنده باعث میشود که به دندانهایمان بیشتر توجه کرده و در نظافت آنها بکوشیم.
خنده سبب میشود دوستان بیشتری پیدا کنیم.
خنده زیاد ، مشکل فیزیولوژی ایجاد نمیکند چرا که خنده زیاد باعث افزایش ریزش اشک از چشم میشود و این نوع مکانیسم جبرانی یا دفاعی است که فشار خون مغزی را کاهش میدهد.
خنده بر خلاف تصور عموم چروک صورت را از بین میبرد ولی اخم چین و چروک را زیاد میکند.
خنده باعث افزایش اندرفین مغز میشود که نوعی مورفین طبیعی است و باعث احساس سرخوشی و شادی میشود.
خنده تحمل دردهای جسمی را آسانتر میسازد. ۵ دقیقه خنده از ته دل موجب ۵ ساعت تسکین درد میشود.
خنده نشانه بارز اعتماد به نفس ، سلامت روان و احساس امنیت است.
خنده با افزایش سن نسبت عکس دارد متاسفانه هرچه سنمان زیادتر شود کمتر میخندیم.
خنده با افزایش تحصیلات دانشگاهی نسبت عکس دارد. متاسفانه هرچه افراد تحصیلکردهتر میشوند.
کمتر و دیرتر میخندند.
خنده چنان است که مقدار آن در ادیان و ملتها مختلف متفاوت است.
ارسالی از یک دوست
چهارشنبه 28/7/1389 - 19:3
موفقیت و مدیریت
اگه كمی و فقط كمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمان را كمی بهتر كنیم
بسیاری از لذت ها نه وقت زیادی میخواهد و نه پول زیادی.
پس منتظر تغییرات زیاد در یه روزی كه معلوم نیست كی باشد نباشیم
در کوچکترین اتفاقات عظیم ترین تجارب بشر نهفته است.
باور کنید ... 1- گاهی به تماشای غروب آفتاب بنشینیم.
2 - سعی كنیم بیشتر بخندیم.
3- تلاش كنیم كمتر گله كنیم.
4 - با تلفن كردن به یك دوست قدیمی، او را غافلگیر كنیم.
5 - گاهی هدیههایی كه گرفتهایم را بیرون بیاوریم و تماشا كنیم.
6 - بیشتردعا كنیم.
7 - در داخل آسانسور و راه پله و... با آدمها صحبت كنیم.
8- هر از گاهی نفس عمیق بكشیم.
9- لذت عطسه كردن را حس كنیم.
10- قدر این كه پایمان نشكسته است را بدانیم.
11- زیر دوش آواز بخوانیم.
12- سعی كنیم با حداقل یك ویژگی منحصر به فرد با بقیه فرق داشته باشیم .
13- گاهی به دنیای بالای سرمان خیره شویم.
14- با حیوانات و سایر جانداران مهربان باشیم.
15- برای انجام كارهایی كه ماهها مانده و انجام نشده در آخر همین هفته برنامهریزی كنیم!
16- از تفكردرباره تناقضات لذت ببریم.
17- برای كارهایمان برنامهریزی كنیم و آن را طبق برنامه انجام دهیم. البته كار مشكلی است!
18- مجموعهای از یك چیز (تمبر، برگ، سنگ، كتاب و... )برای خودمان جمعآوری كنیم.
19- در یك روز برفی با خانواده آدم برفی بسازیم.
20- گاهی در حوض یا استخر شنا كنیم، البته اگر كنار ماهیها باشد چه بهتر.
21- گاهی از درخت بالا برویم.
22- احساس خود را در باره زیبایی ها به دیگران بگوئیم.
23- گاهی كمی پابرهنه راه برویم!.
24- بدون آن كه مقصد خاصی داشته باشیم پیاده روی كنیم.
25- وقتی كارمان را خوب انجام دادیم مثلا امتحاناتمان تمام شد، برای خودمان یك بستنی بخریم و با لذت بخوریم
26- در جلوی آینه بایستیم وخودمان را تماشا كنیم.
27- سعی كنیم فقط نشنویم، بلكه به طور فعال گوش كنیم.
28- رنگها را بشناسیم و از آنها لذت ببریم .
29- وقتی از خواب بیدار میشویم، زنده بودن را حس كنیم.
30- زیر باران راه برویم.
31- كمتر حرف بزنیم و بیشترگوش كنیم .
32- قبل از آن كه مجبور به رژیم گرفتن بشویم، ورزش كنیم و مراقب تغذیه خود باشیم .
33- چند بازی و سرگرمی مانند شطرنج و... را یاد بگیریم.
34- اگر توانستیم گاهی كنار رودخانه بنشینیم و در سكوت به صدای آب گوش كنیم.
35- هرگز شوخ طبعی خود را از دست ندهیم.
36- احترام به اطرافیان را هرگز فراموش نكنیم.
37- به دنیای شعر و ادبیات نزدیك تر شویم.
38- گاهی از دیدن یك فیلم در كنار همه اعضای خانواده لذت ببریم.
39- تماشای گل و گیاه را به چشمان خود هدیه كنیم.
40- از هر آنچه كه داریم خود و دیگران استفاده كنیم ممكن است فردا دیر باشد
ارسالی از یک دوست
چهارشنبه 28/7/1389 - 19:2
سخنان ماندگار
آیا میدانستید آنهایی که از نظر احساسی بسیار قوی به نظر میرسند در واقع بسیار ضعیف و شکننده هستند
آیا میدانستید که آنهایی که زندگیشان را وقف مراقبت از دیگران میکنند خود به کسی برای مراقبت نیاز دارند
آیا میدانستید که سه جمله ای که بیان آنها از همه جملات سخت تر است
دوستت دارم متاسفم و به من کمک کن میباشد
آیا میدانستید که کسانی که قرمز میپوشند از اعتماد بیشتری نسبت به خود بر خوردارند
آیا میدانستیدکه کسانی که زرد میپوشند از زیبایی خود لذت میبرند
و آیا میدانستید که کسانی که لباس مشکی به تن میکنند نمیخواهند مورد توجه قرار
گیرند ولی به کمک و درک شما نیاز دارند
آیا میدانستید که زمانی که به کسی کمک میکنید اثر آن دوبار به سوی شما بر میگردد
و آیا میدانستید که نوشتن احساسات بسیار آسانتر از رودرو بیان کردن آنهاست اما ارزش
رودرو گفتن بسی بیشتر است
آیا میدانستید که اگر چیزی رابا ایمان از خداوند بخواهید به شما عطا خواهد شد
آیا میدانستید که شما میتوانید به رویاهایتان جامه عمل بپوشانید رویاهایی مانند عشق
ثروت سلامت اگر آنها رابا اعتقاد بخواهید و اگر واقعا این موضوع را میدانستید از
آنچه قادر به انجامش بودید متعجب میشدید
اما به آنچه من به شما میگویم ایمان نیاورید تا زمانیکه خودتان آنها را امتحان کنید
اگر شما بدانید که کسی نیاز به چیزی دارد که من گفتم و بدانید که میتوانید به او
کمک کنید متوجه خواهید شد که آن چیز دوبار به سوی شما باز خواهد گشت
امروز توپ دوستی درزمین شماست آن را برای کسانی که به واقع دوستان شما هستند
بفرستید (مانند من اگر یکی از آنها میباشم) همچنین ناراحت نشوید اگر کسی آن رابرای
شما بازپس نفرستاد شما خواهید فهمید که باید این توپ را برای کسانی که به آن نیاز
بیشتری دارند نگهداری کنید
ارسالی از یک دوست
يکشنبه 25/7/1389 - 15:20
دانستنی های علمی
عدد هفت عددی است که شاید مثل همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما نگرش ما وقتی متبلور می شود که خواص عدد هفت را بدانیم و ببینیم چه «هفت» هایی در زندگی ما وجود دارند و ما در گیر و دار زندگی ماشینی و با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم، رنگین کمان دارای هفت رنگ است .
عجایب جهان، هفت تا هستند.(که به عجایب هفت گانه معروفند ) یا در یونان باستان، اسطوره ای با نام هفت خدای، در ذهن مردم نقش بسته است، ویا شهر عشق، که دراشعار عطار آمده است، هفت شهر می باشد، سوره ی مبارکه حمد، که اوّلین سوره ی قرآن کریم است، هفت آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت طبقه و درجه هستند و طواف خانه خدا هفت دور است، موسیقی ایران و یونان هفت دستگاه داد، هفت نوع ساز بادی وجود دارد و علاوه بر این هفت نت موسیقی وجود دارد(دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) و…
تاریخچه:
در سال ۱۸۸۹ میلادی کتابی ار یک جهان گرد منتشر شد که، از جمله روش شمردن را در میان قبیله ای از تورس شرح داده است. اینها برای شمردن تنها از دو واژه استفاده می کردند: یک و دو. برای عدد سه می گفتند «دو و یک » برای چهار «دو و دو»، برای پنج «دو و دو یک » و برای شش «دو و دو و دو» ولی برای عددهای بزرگ تر از ۶، هر قدر بود، می گفتند «خیلی ». گرچه این آگاهی مربوط به پایان سده ی نوزدهم است ولی می تواند گواهی بر شیوه ی شمردن در آغاز شکل گیری مفهوم عدد در میان انسان های نخستین باشد.
بعد ها که برای عددهای بزرگتر هم نامی در نظر گرفتند به احتمالی برای عدد «هفت» از همان واژه ی قبلی «خیلی» یا «بسیار» استفاده کردند. عدد هفت که سده های متوالی برای آنها نا شناخته بود، اندک اندک به صورت عددی مقدس در آمد. وقتی که مصری ها، بابلی ها و دیگر امت ها توانستند پنج سیاره ی نزدیک تر به خورشید را بشناسند، با اضافه کردن ماه و خورشید، به عدد هفت رسیدند و این بر تقدس عدد ۷ افزود وقتی در قصه های کهن تر، که تا زمان ما هم ادامه پیدا کرده است، صحبت از شهری می شود که هفت برج و هفت بارو داشت، به معنای آن است که این شهر برج و باروهای بسیار داشت. هفت آسمان و هفت دریا و هفت کشور، به معنای آسمان ها و کشور ها و دریاهای بزرگ است نه هفت آسمان و هفت دریا (نه کم و نه زیاد ).
هنوز در زبان فارسی اندرز می دهند « هفت بار گز کن یک بار پارچه کن ». این جمله به معنای آن نیست که برای دقت کار و کم کردن اشتباه در اندازه گیری یا هر کار دیگری باید درست ۷ بار آزمایش کرد، نه شش یا هشت بار. در اینجا هم هفت به معنی «بسیار» است. عدد۱۳ هم چنین سرنوشتی دارد…
تعدادی از مشهورترین 7 های جهان عبارتند از:
هفت طبقه بهشت:
بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالاترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند. این طبقات هفتگانه همانهایی هستند كه طی شده است.
هفت گناه كبیره:
هفت گناه كبیره گناهانی هستند كه در زمان تاریخ بسیار قدیم رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول یا گرگوری كبیر در یك دسته قرار گرفته اند. این گناهان عبارتند از: تكبر، طمعكاری، شهوت در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی، حسادت، شكم پرستی كه معمولا مستی نیز در آن منظور میشود و تنبلی. همف گناه كبیره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه ها، نمایشنامه های اخلاقی و هنر اروپای قرون وسطی بوده است.
هفت كلمه آخر:
هفت كلمه آخر، به آخرین جمله حضرت عیسی بر صلیب اشاره دارد. این كلمات از این قرارند:
خدای من، چرا مرا به خود واگذاشتی؟
هفت علم انسانی ( علوم سبعه ):
طبقه بندی آزاد موضوعاتی كه از قرن پنجم میلادی به بعد، دربرگیرنده برنامه آموزشی غرب در قرون وسطا بود. به نظر میرسد كه نام "علوم انسانی" برگرفته از رساله "سیاست" ارسطو باشد كه در آن از "شاخه هایی از دانش كه شایسته انسان آزاد است" ، یعنی دانش اولیه ای كه برای یك شهروند با تحصیلات مناسب لازم است، سخن گفته است. این علوم عبارتند از علوم سه گانه: دستور زبان ( ادبیات ) ، علم بیان و دیالكتیك ( مباحثه و مكالمه ) و علوم چهارگانه كه پیشرفته تر بوده و از این قرارند: حساب، هندسه، موسیقی و نجوم.
عجایب هفتگانه طبیعی:
كوه اورست در مرز نپال و چین، آبشار ویكتوریا در آفریقا، گرند كنیون
Grand Canyon
آمریكا، ساحل مرجان بزرگ استرالیا، سپیده دم شمالی قطب شمال، آتشفشان و پاریكوتین
Paricutin
در مكزیك و بندر ریو دوژانیرو برزیل.
هفت مرد فرزانه:
نامی كه در سنت یونانی به هفت تن از سیاستمداران، قانونگذاران و فیلسوفان قرن 7 و 6 قبل از میلاد داده شد. این فرزانگان عبارتند از: "سولون" قانونگذار یونانی، "تالس" فیلسوف اهل میلتوس، "پیتاكوس" فرمانده نظامی اهل میتیلن، "كلئوبولوس" فیلسوف اهل رودس، "شیلون اسپارتی" از ناظران شاه، "بیاس" فرزانه ترین هفت فرزانه، اهل پری ین و"پریاندر" حاكم مستبد كورنتی.
هفت دریا:
شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند.
هفت حس:
بر اساس تعلیمات باستانی، روح انسان یا "بدن مقدس درون" او مركب از هفت خاصیت است كه هر یك تحت تاثیر یكی از سیارات هفتگانه اند. "آتش" موجب زندگی، "خام" به وجود آورنده توانایی احساس كردن، "آب" موجب قدرت بیان، "هوا" حس چشایی، "مه" موجد حس بینایی، "گلها" به وجود آورنده حس شنوایی و " باد جنوب" به وجود آورنده حس بویایی.
هفتمین پسر از هفتمین پسر:
همانطور كه گفتیم هفت جادویی ترین اعداد است و در معرفت قومی، هفتمین فرزند پسر از هفتمین پسر یك خانواده با نیروهای قدرتمند جادویی و شفادهندگی متولد میشود. او پیشگو است و از قدرت های عجیبی برخوردار است.
عجایب هفتگانه قرون وسطی:
آمفی تئاتر روم، كاتاكومبهای (سرداب) اسكندریه مصر، دیوار بزرگ چین، استون هنج در ویلتشایر انگلستان، برج كج پیزا، برج چینی (از جنس چینی) نانكینگ، مسجد ایاصوفیه در استانبول.
هفت و…
نزد بسیاری از اقوام عهد باستان «هفت» عدد ویژه ای بود. در فلسفه و نجوم مصریان و بابلی ها، عدد هفت به عنوان مجموع هر دو زندگی، سه و چهار، جایگاه ویژه ای داشت.(پدر و مادر و فرزند؛ یعنی سه انسان، پایه و اساس زندگی هستند و عدد چهار مجموع چهار جهت آسمان و باد است.)
ایرانیان قدیم در آیین زرتشت، اهورامزدا را مظهر پاکی میدانستند و برای او هفت صفت را بر می شمردند و در مقابل او اهریمن را پدید آورنده ی پلیدیها می دانستند و می گفتند در پیرامون اهورامزدا فرشتگانی هستند که مظاهر صفات حسنه هستند و برای احترام به آن ها که اول هرکدامشان سین بود هنگام سال تحویل سفره می گستراندند و هفت قسم خوراکی که نام هریک با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه، و سبزی را سر سفره می گذاردند که به سفره ی هفت سین معروف بود.
برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی«فیثاغورث» نیز عدد هفت، مفهموم ویژه ی خود را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود: مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشکال هندسی کامل محسوب می شدند، از این رو عدد هفت به عنوان مجموع سه و چهار برای آن ها عدد مقدسی بود. علاوه بر این در یونان هر هفت سیاره را خدایی میدانستند : سلن، هیلیوس،آرس،هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس.
یهودیان قدیم نیز برای عدد هفت معنای ویژه ای قایل بودند. در کتاب اول عهد عتیق (تورات) آمده است که خداوند جهان را در شش روز خلق کرد، در روز هفتم خالق به استراحت پرداخت. موسی در ده فرمان خود از پیروانش می خواهد که این روز آرامش را مقدس بدارند(روز شنبه و روز تعطیل یهودیان). علاوه بر این در آن کتاب مقدس هفت با عنوان عدد تام و کامل نیز استعمال شده است. از آن زمان عدد هفت نزد یهودیان و بعد ها نیز نزد مسیحیان که عهد عتیق را قبول کردند، به عنوان عددی مقدس محسوب می شد.
به این ترتیب بود که از دوران باستان هفتگانه های بیشماری تشکیل شدند: یونانیان باستان همه ساله هفت تن از بهترین هنرپیشگان نقش های سنگین و غمناک و نقش های طنز و کمدی را انتخاب میکردند. آن ها مانند رومی های باستان به هفت هنر احترام میگذاشتند. روم بر روی هفت تپه بنا شده بود. در تعلیمات کلیسای کاتولیک هفت گناه کبیره(غرور، آزمندی، بی عفتی، حسد، افراط، خشم و کاهلی) و هفت پیمان مقدس(غسل تعمید، تسلیم و تصدیق، تقدیس و بلوغ، ازدواج، استغفار و توبه، غسل قبل از مرگ با روغن مقدس، در آمدن به لباس روحانیون مسیحی) وجود دارد.
برای پیروان محمد(ص) آخرین مکان عروج، آسمان هفتم محسوب می شود. در بیست و هفتم ژوئن هر سال، روز «هفت انسان خوابیده » مسیحیان یاد آن هفت برادری را که در سال ۲۵۱ بعد از میلاد، برای عقیده و ایمان خود، زنده زنده لای دیوار نهاده شده و شهید شدند، گرامی می دارند؛ مردم عامه می گویند که اگر در این روز باران ببارد، به مدت هفت هفته بعد از آن هوا بد خواهد بود، آن گاه انسان باید هفت وسیله ی مورد نیازش را بسته بندی کند و با چکمه های هفت فرسخی خود به آن دورها سفر کند.
صور فلکی خوشه ی پروین یا ثریا به عنوان «هفت ستاره» معروف است، در حالی که حتی با چشم های غیر مسلح میتوان در این صورت فلکی تا یازده ستاره را دید. عرفای بزرگ عشق و وصال را در هفت مرحله و هفت وادی نشان داده اند و فاصله ی بین هستی و تباهی را پنچ مرحله دانسته اند.
در افسانه ها نیز با هفت سحر آمیز برخورد می کنیم: هفت هری پاتر (قسمت هفتم)،سوار ریش آبی هفت همسر داشت، سفید برفی با هفت کوتوله پشت هفت کوه زندگی می گرد و افسانه ی اژدهای هفت سر…
علاوه بر این می توان به هفت پلکان مقبره کورش بزگ،هقت اقلیم، هفت اورنگ، هفت دفتر شاهنامه، هفت پیکر، هفت هیکل، هفت گناه کبیره، هفت خان رستم، هفت الوان، هفت گنج، هفت رکن نماز،هفت تحلیل و هفت طواف (در اعمال حج)، هفت قبله(مکه، مدینه،نجف،کربلا،کاظمین،سا مرا،مشهد) و… اشاره کرد و به این ترتیب بود که تعداد بیشماری هفتگانه در دنیا بوجود آمد و به عدد هفت تقدس خاصی بخشید
ارسالی از یک دوست خوب يکشنبه 25/7/1389 - 15:18
بیماری ها
محمود احمدی نژاد اولین سایت تولید بیوایمپلنتهای چشمی در جهان و دهمین سایت تولید بیوایمپلنتهای پوششی را افتتاح كرد.
به گزارش فارس، اولین سایت بیوایمپلنت چشمی در جهان و دهمین سایت تولید بیوایمپلنتهای پوششی در شركت بینالمللی نسوج و بافت زنده ساخت صبح امروز شنبه با حضور محمود احمدینژاد رئیس جمهور كشورمان در شهرك صنعتی شمسآباد به بهرهبرداری رسید.
بر اساس این گزارش طرح بیوتكنولوژی پیشرفته تولید بیوایمپلنتهای پوششی پس از طی مراحل گوناگون اكنون به مرحله تولید صنعتی (انبوه) رسیده است كه حوزه كلی كاربرد این محصول كه تحت عنوان lisepatch نامگذاری شده است در درمان سوختگیها (به عنوان پوشش پوستی جراحی)، ترمیم زخمهای دیابتیك، ترمیم ضایعه پوستی پس از خارج كردن تومورها، ترمیم لثه در دندانپزشكی، جراحیهای پلاستیك، ترمیم زخمهای بستر، آسیبهای پوستی با اشعههای یونیزه كننده همچون لیزر، جراحی سرطان سینه در خانمها، آسیبهای حوزه بیرونی بدن انسان ناشی از تصادفات، تروما در چشم پزشكی، زخمهای قرنیه، آسیبهای شیمیایی برای جلوگیری از نكروزه شدن، بازسازی سطح ملتحمه، نقص نسبی سلولهای بنیادین لیمبوس، ناخنك، پیوند قرنیه و غیره میباشد.
باتوجه به نیاز روزافزون بیماران پوستی در ایران و جهان و اینكه این محصول در حال حاضر عمدتا با قیمتهای بالا از خارج وارد میشود راهاندازی و عرضه محصولات بیوایمپلنتهای پوششی موجب رفع مشكلات بیماران میشود.
این محصول از منشأ پرده جنینی آسلولار بوده كه با فرآیندهای بیوتكنولوژیك خاص سازگاری بیولوژیك و ضدآنتیژنیسیته یافته است.
تولید انبوه بیوایمپلنتهای چشمی نیز انقلابی در عرصه چشم پزشكی است كه برای نخستین بار در جهان و در مقیاس صنعتی در ایران تولید میشود و با تولید این محصول تحولی عظیم در درمان بیماریها و جراحتهای چشمی به صورت اعم و درمان عوارض مزمن چشمی ناشی از مصدومیتها ایجاد میشود.
از ویژگیهای كاربرد بیوایمپلنتهای چشمی، عدم نیاز به بیهوشی در اعمال جراحی چشم، عدم نیاز به سوراخ كردن چشم، عدم بروز عوارض جانبی اعمال جراحی چشم، جلوگیری از ریسك التهاب، خونریزی موضعی و عوارض imflammation و كاهش زمان طول دوره درمان را میتوان نام برد.
بر اساس گزارش فارس رئیسجمهور پس از افتتاح این سایت به همراه مرتضی تمدن و محرابیان وزیر صنایع و معادن از قسمتهای مختلف این سایت بازدید كرد .
منبع: تبیان تبریز
يکشنبه 25/7/1389 - 15:10
موبایل
نفوذ به دنیای مجازی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی آنها در اینترنت به امری فراگیر تبدیل شده و در این میان هک تلفن همراه ابعاد محسوس تری پیدا کرده است اما در کشور ما به دلیل ناآگاهی افراد در حال تبدیل به یک معضل جدی است.
به گزارش مهر ، هک به معنای دسترسی، ایجاد تغییر و یا سوءاستفاده از اطلاعات شخصی دیگران است که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات دنیای دیجیتال محسوب میشود و همین معضل سبب شده تا نهادها و افراد بسیاری برای مقابله با خطرات و ضررهای احتمالی آن دست بکار شوند.
فراگیرشدن اینترنت و استفاده از کامپیوترهای شخصی از یک سو و ارائه سرویسهای متنوع در بستر شبکههای محلی و جهانی از سوی دیگر باعث شده که این روزها هکرها و یا همان دزدان دیجیتالی روزهای خوشتری نسبت به دزدان دریایی سابق پیش روی خود داشته باشند.
اگرچه رعایت نکات ایمنی و استفاده از نرمافزارهای آنتی هک تا حدی جلوی تخریب اطلاعات کاربران مجازی را گرفته است اما شاید همین امر باعث شده باشد که هکرهای حرفهای گستره فعالیتهای خود را افزایش داده و به سراغ کاربران تلفن همراه آمده باشند. البته نقش استفاده از تکنولوژیهای جدید و استفاده از اینترنت در بستر تلفن همراه را نباید در این بین فراموش کرد.
هک تلفن همراه هر چند به قدمت هک کامپیوترها نمی رسد اما رفته رفته با پیشرفت روزافزون امکانات تلفن همراه این وسیله هم در معرض خطر حمله هکرها قرار دارد تا آنجا که هر فرد با داشتن نرم افزارهای مخصوص هک به راحتی قادر خواهد بود که تلفن همراه کاربر را هک و از اطلاعات شخصی کاربران استفاده کند.
پدیده هک در موبایل های کاربران ایرانی
هک موبایل به این معنا نیست که دیگر کاربر اختیاری در کنترل تلفن همراه خود نداشته باشد بلکه بسته به نوع حملهای که صورت گرفته ممکن است دفترچه تلفن و یا تمامی پیامهای کوتاهی که در صندوق دریافت پیام ها (inbox) وجود دارد برای هکر ارسال شود.
در بعضی از مواقع، دزدیده شدن اطلاعات شخصی کاربران به رحم و انصاف هکر مورد نظر نیز بستگی دارد چرا که در بسیاری مواقع هکرهای تلفن همراه بیشتر به دنبال عکسها و حتی فیلمهای شخصی افراد هستند تا دفترچه تلفن. با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بیشتر حملات مخرب در بخش تلفن همراه مربوط به افرادی است که تمایل زیادی به استفاده از خدمات مبتنی بر GPRS دارند.
ارتباطات مخابراتی و بی سیمی، یکی از اصلیترین اهدافی است که مورد توجه هکرها قرار میگیرد و به این ترتیب آنها مکالمات هر فردی را که بخواهند تحت کنترل خود می گیرند و از این طریق به فایلهای متنی، اطلاعات شخصی و حتی عکسهای گرفته شده توسط تلفن همراه قربانی دست می یابند.
در حالی که امروزه کارشناسان امنیتی بر بکارگیری راه های گوناگون برای مقابله با این اقدامات هشدار میدهند اما کاربران موبایل ایرانی آنطور که باید برای نفوذ افراد ناشناس بر حریم خصوصی خود نگران نیستند. چرا که به گفته باقر افخمی عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرائم رایانه ای و دعاوی اینترنتی دادگستری کل استان تهران تاکنون شکایتی در مورد هک موبایل به این دادسرا ارسال نشده است.
وی دلیل این امر را بی توجهی و ناآگاهی کاربران تلفن همراه عنوان کرد و به مهر گفت: به طور قطع این قبیل جرایم برای بسیاری از کاربران صورت می گیرد اما آنها به دلیل ناآگاهی از نفوذ هکرها در تلفن همراه خود شکایتی ندارند.
باقر افخمی دعوا بر سر دامنه های اینترنتی و دعاوی مربوط به شرکتهای اینترنتی با شرکتهای مخابراتی را همچنان در صدر بیشترین موارد شکایت در بخش جرایم رایانه ای برشمرد و گفت: تنها درصد اندکی از پرونده ها مربوط به کاربران خانگی است.
با این وجود کارشناسان معتقدند که فعالیت هکرهای ایرانی در حال حاضر فقط در نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران خلاصه میشود و همین سرک کشیدن به حریم خصوصی دیگران و انتشار اطلاعات شخصی آنها باعث شده تا امروزه شاهد گسترش نرمافزارهای هک در کشور و فروش آن از طریق اینترنت باشیم.
برای روشن شدن این موضوع کافی است جمله هک در تلفن همراه را در گوگل جستجو کرد. آن زمان است که با حجم عظیمی از وبلاگها و سایتهایی مواجه میشوید که به صورت رایگان نرمافزارهای مورد نیاز را به همراه آموزش گام به گام در اختیار ناقضان حریم خصوصی میگذارند. حتی این نرم افزار با قیمت بسیار ناچیزی در حاشیه برخی خیابان های شهر به فروش می رسد.
امکانات بیشمار نرمافزار هک که در بروشورهای تبلیغاتی آن عرضه شده باعث میشود که ناخودآگاه از خاموش بودن بلوتوث تلفن همراه خود مطمئن باشید.این نرمافزار دارای امکاناتی نظیر در اختیار گرفتن لیست شمارهها، sms ها ، مکالمات و پوشههای شخصی گوشی فرد هک شده است و گفته می شود که بر روی اکثر گوشیهای موبایل قابل اجرا است.
البته نفوذ به تلفن همراه همیشه از راه نصب و بکارگیری نرمافزار و استفاده از تکنولوژی بلوتوث خلاصه نمیشود. هم اکنون برخی از وبلاگها به آموزش وارد کردن کدهای مخصوصی در گوشی فرد قربانی می پردازند که با استفاده از این کدها پرداخت وجه مکالمات فرد به حساب قربانی گذاشته میشود. حتی در برخی از مواقع نیز مشاهده شده که به وسیله ارسال پیام کوتاه و یا وارد کردن یک کد مخصوص میتوان گوشی و سیمکارت فرد مقابل را به راحتی سوزاند!
تعمیرکاران تخصصی گوشی تلفن همراه معتقدند که رایج ترین شیوه هک موبایل توسط افراد سودجو بلوتوث است. فرهاد احمدوند در این باره گفت: هک گوشی های موبایل توسط برخی افراد سودجو باعث بروز مشکلات بسیاری برای کاربران شده است. هکرها به راحتی از طریق هک کردن گوشی های تلفن همراه توسط روشن بودن بلوتوث گوشی بسته به نوع حمله می توانند به تمامی اطلاعات شخصی افراد دسترسی داشته باشند.
وی معتقد است که بیشترین هک موبایل در مکان های عمومی صورت می گیرد چرا که برخی از افراد با روشن کردن گوشی های موبایل اقدام به تبادل اطلاعات از جمله فیلم و موسیقی و غیره می کنند. در این صورت هکرهای با نفوذ به راحتی می توانند گوشی های موبایل را هک کنند.
با این حال اگر کاربران تلفن همراه در زمینه استفاده از فناوری بلوتوث و GPRS از یک سو و نیز در اختیار نگذاشتن گوشی تلفن همراه خود در دسترس افراد سودجو نکات ایمنی را رعایت کنند، خطری متوجه آنها نخواهد شد.
برای حفاظت در مقابل تهدیدات و نفوذ به گوشی های موبایل رعایت برخی موارد توصیه میشود:
1- کاربران مطمئن شوند بلوتوث موبایلشان همیشه خاموش است مگر در مواردی که خود به آن نیاز دارند.
2- حتی المقدور از هندزفریهای مجهز به تکنولوژی بلوتوث استفاده نکنند.
3- گزینه های موجود در قسمت بلوتوث گوشی خود را به نحوی تنطیم کنند که برای دریافت فایلهای ارسالی حداقل دو بار از آنها موافقت بخواهد.
4- هنگام اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه بر روی لینکها و پیامهای نامطمئن کلیک نکنند.
امروزه وب سایتهای متعددی را میتوان یافت که بازی و یا نرمافزارهای رایگان را به منطور نصب بر روی تلفن همراه در اختیار کاربران قرار میدهند. این نوع نرمافزارها ممکن است حاوی کدهای مخربی باشند.
توصیه میشود که کاربران هرگز از سایتهایی که هویت آنها به اثبات نرسیده و نسبت به صحت و صداقت عملکرد آنها اطمینانی حاصل نشده است، نرمافزاری دریافت نکنند. در صورت دریافت یک فایل از یک وب سایت معتبر نیز باید در ابتدا با استفاده از نرمافزارهای آنتی ویروس آن را بررسی کرد.
منبع: تبیان تبریز يکشنبه 25/7/1389 - 15:8
سلامت و بهداشت جامعه
یکی از سنت های آباء و اجداد ما که متأسفانه در این دوران تا حدودی مورد فراموشی قرار گرفته « حجامت » است . حجامت با وجود اینکه مورد تأیید اسلام ، طل سنتی و تا حدودی طب نوین است و با وجود اینکه ریشه در تاریخ نه تنها ایران ، بلکه دنیا دارد از سوی عده ای بی فایده یا حتی مضر اعلام شده . متأسفانه هنگامی که ادعای این عده را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم آنها برای گفته خود دلیل قاطعی ندارند با این وجود ، عمل ارزشمند حجامت از دهه های پیش در ایران ممنوع گردیده و فقط چند سال است که از احیای دوباره آن می گذرد . ] این شیوه طبی انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها حجامت تر و خشک است . [
هرگز نباید حجامت کرد !
مگر اینکه نکات قبل و بعد از آن رعایت شود ، در غیر این صورت ممکن است این عمل مفید ، حتی زیان بار هم باشد . همانگونه که گاهی آبی که مایه حیات است ، با غرق شدن موجب قطع حیات گردد .
در مورد حجامت مباحث فقهی مشرتک و مختصی وجود دارد که به حول و قوه الهی اجمالاً به برخی از آنها اشاره خواهد شد .
واژگان کلیدی
1) حجامت : عملی که با بادکش و ایجاد انبساط و گاهی خراش انجام می گیرد .
پیشگفتار
حمد و سپاس خدای را که ما را آفرید و برایمان معلمانی قرار داد ، با نام های محمد( صل الله و علیه و آله ) ، علی ( علیه السلام) و فاطمه ( سلام الله علیها ) و از آنها انواری ایجاد کرد تا چراغ راه ما باشند . پس به ما فرمان داد که برای ر شد و تعالی دنیوی و اخروی از آنها پیروی کنیم . چون فقط ایشانند که راه سعادت و تکامل حقیقی را و می خواهند . اما متأسفانه با گذر زمان برخی سنت های دیرینه الهی فراموش شده یا تبدیل گشته اند . از جمله این سنتها طب اسلامی می باشد . یکی از مسائلی که اسلام بسیار روی آن تأکید دارد ، لزوم صحت و سلامت جسم می باشد . چون با صحت و سلامت جسم بهتر می توان به رشد و تکامل دنیوی و اخروی رسید . در این راستا معصومین را ه های زیادی پیرامون پزشکی برای ما گشوده اند . ازجمله این راه ها که در صده ما تا حدودی به ورطه انحطاط کشیده شده ، در حالی که می توان گفت یکی از معروف ترین و کارآمدترین روش های طب اسلامی و سنتی بوده ، عمل حجامت است . در این اثر قصد نگارنده ایجاد یک دیدگاه اجمالی پیرامون این عمل طبی گرانبها ، با تبیین دلائل اسلامی بودن و تاریخی بودن و عقلی بودن آن ، و با ذکر برخی فوائد و رفع چند شبهه در مورد آن می باشد تا این حقیر هم سهمی در توسعه فرهنگ اسلامی و خود کفائی پزشکی داشته باشد .
مقدمه
قوانین بهداشتی و درمانی که اسلام آن ها را تأسیس یا امضاء نموده ، غالباً دستوراتی ساده ، قابل فهم و سهل الاجرا ست به گونه ای که توده مردم بتوانند از آنها بهره جویند . درحالی که جهان امروز باتکنولوژی و پیشرفت علم ،آرامش وسهولت انجام کار را برای ما به ارمغان آورده . از سوی دیگر موجب شده ما از گذشتگان خود کمی فاصله بگیریم . چه بسا این افتراق باعث شده تا ما مجبور شویم در پیشگیری و درمان دوباره دست به آزمون و خطا بزنیم که همین به بهای عدم سلامتی و کم شدن عمر مردم دنیا تمام شد . عاقلانه نیست که ما تجربیات چندهزار ساله طب طبیعی را بر تجربیات چند ساله طب نوین ترجیح دهیم . یکی از اعمال طبی سنتی ـ اسلامی ، مسأله حجامت است که در طب هر دو جنبه پیشگیری و درمان را ایفا می کند و در این مجموعه به آن پرداخته شده . امید است با طرح این بحث قسمتی از رسالت خود را در زمینه تبیین مسائل دینی به انجام رسانیم .
فصل اول : حجامت چیست ؟
تعریف حجامت : حجامت در زبان فارسی به معنای مداوا ترجمه شده (1) و در زبان عربی به معنای ایجاد انبساط به کار می رود که معادل بادکش است . حجامت مع الشرط ( به عبارتی حجامت تر که امروزه از لفظ حجامت همین نوع قصد می شود ) به معنای بادکش به همراه خون گیری می باشد . این روش عبارت است از ایجاد بادکش و تورم در قسمتی از بدن به مدت چند دقیقه و سپس ایجاد چند خراش سطحی روی پوست که هر خراش حدوداً به عمق 1 میلیمتر و طول 1 سانتی متر به صورت موازی با فاصله حدود 5 میلیمتر می باشد ، به گونه ای که تمامی محیط بادکش شده را بپوشاند ، و بادکش مجدداً همان قسمت به تعداد دو الی پنج مرحله متوالی که هر مرحله آن 3 الی 5 دقیقه طول می کشد .(2) میزان خون گرفته شده به حسب زمان ، مکان و نوع حجامت و خصوصیات فردحجامت شونده معمولاً بین 5 الی 70 سی سی متغیر است .(3)
تاریخچه حجامت :
بر اساس حدیثی ازپیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) عمر حجامت با عمر بشر برابری می کند .ایشان پنج چیز را از سنت های پیامبران شناخته که یکی از این پنج چیز حجامت است و بر اساس اعتقادات اسلامی اولین انسان پیامبر بوده . باستانی ترین سند به دست آمده از حجامت به 3300 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد که در مقدونیه پیدا شده.(4) همچنین اوراق پاپیروس مربوط به عصر باستان نشان می دهد که حجامت حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح امری رایج بوده . حجامت در میان مردم پارس و دوره هخامنشی هم به عنوان یکی از فنون پزشکی شایع موضوع ازمون برای قبولی دانش آموختگان پزشکی به کار می رفته . این روش طبی در میان اقوام افریقا و ژرمن هم کاربرد داشته .(5) همچنین برخی از روشهای درمانی حجامت توسط « زوهوفنگ»(6) چینی در حدود 28 سال بعد از میلاد مسیح معرفی شده .(7)
جالینوس نیز در 120 سال پس از میلاد مسیح مطالب متنوعی را در مورد حجامت ذکر می کند .(8) وی اغلب « اراسیسترائوس (9)» را به خاطر عدم استفاده از حجامت مورد انتقاد قرار می داد . آلپینوس(10) از هرودوست یونانی مشهور(11) نقل کرده که مصریان برای درمان برخی بیماریها از حجامت اسفاده می کرده اند(12) همچنین به دستور ادریس نبی در تصویری روی سردرب اهرام ثلاثه مصر حجامت معرفی گردیده که تا کنون باقی است.(13) اعراب هم با این عمل آشنا بوده و از آن سود می برده اند . از احادیث مربوطه چنین بر می آید که پیامبر وقتی در مورد حجامت با اعراب صحبت می فرمودند به شیوه ای سخن می گفه اند که گویی آنان کاملاً با آن آشنایند . چرا که دیده نشده پیامبر در مقام توضیح چگونگی انجام حجامت بر آیند .استفاده از حجامت درممالک اسلامی پس از گسرتش اسلام نیز امری انکار نا پذیر است . پس بنا بر اعتراف تاریخ حجامت امری رایج در میان تمامی مردم دنیا بوده و همین رواج می تواند فوائد حجامت را اثبات کند . چون علم پزشکی علمی تجربی است و اگر این روش طبی خالی از فایده بود ، هرگز به این مقدار در زمان ها و مکان های مختلف شایع نمی گشت .
حجامت در آئینه اسلام :
برای اثبات مورد تأیید بودن حجامت توسط پیامبر شاید بهترین سند 0حدیثی باشد که نزد ما به حدیث معراج معروف گشته . علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دیل آیه ای از سوره اسری ، از پیامبر اکرم چنین نقل می کند : اذا صعدنا الی السماء السابعة ما مررت ملک من الملائکه الا قالوا یا محمد احتحجم وامراتک بالحجامه .
شب معراج زمانی که به آسمان هفتم صعود کردم به هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند : ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر فرما . به تبع ایشان ، امامان شیعه نیز این عمل را مورد تحکیم و تأیید قرار داده اند . امیر المؤمنین علی ( علیه السلام ) می فرماید : الحجامه تصحح البدن و تشدد العقل .(14) حجامت بدن را سالم و عقل را زیادت می بخشد .
در کتاب شریف طب الرضا هم باب مستقلی راجع به حجامت از کلمات امام رضا (ع) ذکر گردیده ، همچنین بر اساس روایات متواتر همه ائمه ما از عمل حجامت بهره جسته اند . این احادیث و روایات حکمای بزرگ طب اسلامی و سنتی حجامت را یکی از از ارکان درمانی به حساب می آورند و در موارد فراوانی آن را تجویز می کنند. شیخ الرئیس ابوعلی سینا د رکتاب « قانون در طب » ، محمد زکریای رازی در کتاب « الحاوی» ، اخوینی در کتاب « آداب المتعلمین » و سید اسماعیل جرجانی در « ذخیره خوارزمشاهی » بطور تفصیلی در مورد حجامت و قانونمندی ها و موارد تجویز آن صحبت کرده اند .
علم طب دو جنبه دارد : 1) جنبه پیشگیری و بهداشت 2) جنبه درمان . عمل طبی حجامت در دین شریف اسلام از هردو بعد مورد بررسی قرارگرفته ، مثلاً از لحاظ بهداشتی و پیشگیری در کنار مسواک ردن و خلال کردن ( که هردو از از اعمال بهداشتی طب هستند ) آمده است .(15) و از لحاظ درمانی جزء چهار شیوه اصلی درمانی معرفی شده است.(16) با این اوصاف به طو رقطع می توان گفت : حجامت جزء احکام امضائی و مسلم اسلام است و اهمیت آن به حدی است که ملا حسن فیض ( رضی الله عنه ) طی فتوایی آموزش حجامت را برای مردم هر شهر واجب کفائی می شمارد.(17)
موقعیت حجامت و طب جدید :
آنچه امروزه به عنوان طب نوین شناخته می شود طبی است که بنیه آن « را غرب بنا نهاده . این نوع طب پس از گسترش استعمارات برخی کشورهای غربی کم کم به مشرق زمین هم راه یافت و تاجائی گسترس یافت که امروزه عموم مردم آن را جایگزین طب سنتی می دانند . پس برای اینکه بدانیم نظرات ابتدائی طب نوین در مورد حجامت چیست ، باید به تحقیق در آراء بزرگان طب غرب پرداخت . لذا در اینجا اختصاراً به بیان برخی شواهد که مبتنی بر قبول حجامت به عنوان یک شیوه طبی از سوی حکمای پزشکی غرب است می پردازیم :
1) نوشتن کتب و آثار متعدد در مورد حجامت ، آثاری همچون کتاب حجامت درمانی نوشته ایلکی چراکی . وی در این کتاب با نقل از برخی اندیشمندان پزشکی و دلایل علمی مکانیسم انواع حجامت را توضیح داده . حجامت یک روش آزموده اثر یوهان آبله .
2) تقریرات افراد متعددی همچون : پروفوسور بلینی(18) ( پزشک عالیرتبه ایتالیایی که عمل حجامت خشک را مورد توجه قرار داد ) ، فلوریشد اریبازوس(19) ( که در مورد خون گیری های موضعی و حجامت حرف های زیادی می زند ) و بالاخره جالینوس ،کسی که عده ای او را پدر علم طب در غرب می خوانند و بقراط از متقدمین این چرخه .
3) تشکیل انجمن ها و گروه هایی برای تحقیق و انجام حجامت(20) : در کشور های غربی حجامت مورد توجه و شیوه دانشمندان قرار گرفته است . کشور های آلمان و انگلیس از آن جمله اند ، به طوری که نقل شده دربار شاهی انگلستان حجّام مخصوصی دارند . در ایالات متحده امریکا هم اخیراً مراکزی جهت تحقیق پیرامون حجامت تأسیس شده و کتب و مقالات قابل توجهی انتشار یافته( برای نمونه می توان به کتاب حجامت درمانی که نقل آن در همین فصل گذشت اشاره نمود ). هم اکنون حجامت در 41 کشور جهان به رسمیت شناخته شده و در حال انجام و تحقیق است .(21)
در پایان فصل لازم به ذکر است که مقبولیت حجامت به عنوان یک شیوه طبی نظر همه پزشکان نیست . بلکه عده ای با آن مخالفت ورزیده یا برای آن جایگزین های مناسب تری قائل اند . با این وجود مشخص شد که طب جدید هم اصالتاًًًَ منکر فوائد آن نبوده و این عمل مفید از ابتدا تأسیس توسط پزشکان نامدار این رشته مورد استفاده واقع شده .
فصل دوم : پاسخ به چند سؤال رایج در حجامت
مقدمه :
با وجود مورد تأیید بودن حجامت در طب اسلامی ، سنتی و نوین ، آنچه از این عمل طبی ارزشمند در اذهان عمومی نقش بسته این است که حجامت عملی نه تنها بی فایده بلکه مضر می باشد و برخی از کسانی هم که منکر فوائد آن نیستند ، همین فوائد را در خون گیری هم متصورند و با خود چنین می گویند اگر هر دو عمل حجامت و انتقال خون مشتمل براین فوائد باشند ، خونی که قرار است دور ریخته شود چه بهتر که برای نجات کسی صرف گردد و علت اینکه قدما این عمل را مورد استفاده قرار می دادند کشف نشدن عمل انتقال خون در آن دوران است . لذا سزاوار است به پاسخ چند سؤال رایج در حجامت پرداخته شود :
1) آیا حجامت عملی مضر است ؟
2) تفاوت خون گیری و حجامت در چیست ؟
3) چرا حجامت نقش سابق خود را در ایران از دست داده است ؟
1 . حجامت عملی مضر یا نافع ؟
در مورد این سؤال باید گفت : غالباً کسانی که عمل حجامت را مورد هجمه قرار می دهند از دو موضع وارد می شوند :
الف) این عمل غیر بهداشتی و موجب انتقال بیماریهای خونی می باشد ! ابتدای خط در جواب به این اشخاص باید گفت یکی از قوانین سازمان حجامت این است که تمامی لوازم حجامت یک بار مصرف و استریل بوده و عمل حجامت می بایست زیر نظر پزشکان آموزش دیده یا توسط خود آنها درمطب پزشکی انجام گیرد . بنابراین اگر بخواهیم حجامت را عملی غیر بهداشتی و سبب انتقال بیماری دانسته و از آن اجتناب بورزیم باید از دندان پزشکی ها ، آرایش گاه ها ، مکان های تزریقات و حتی عمل جراحی های سرپایی که در اتاق عمل صورت نمی گیرند نیز دوری کنیم . چون از لحاظ بهداشتی مکان و وسایل حجامت نه تنها از هیچ یک از مکان های مذکور پایین تر نبوده بلکه نسبت به بسیاری از آنها بهداشتی تر هم هست . به طوری که در آمار مربوطه اعلام شده : در سال 1385 حدود 5 میلیون حجامت توسط سازمان حجامت صورت گرفته که حتی یک مورد عفونت یا ابتلا به بیماری در اثر حجامت در این سال گزارش نشده .(22) جالب است نگاهی هم به نوشته دکتر پولاک پزشک دربار ناصرالدین شاه بیندازیم . وی می گوید : در تمام مدت بیست سالی که در ایران زندگی می کنم تقریباً تمام کسانی که بالای بیست سال دارند اثر خراش حجامت بر کتف هایشان می باشد . جالب است در این مدت کمتر کسی را دیدم که از عفونت جای حجامت شکایت کند.(23) در واقع روش اجرای حجامت به نحوی است که امکان ورود میکروب به بدن بسیار پایین می باشد . چرا که پس از ایجاد خراش سطحی روی پوست ابزار مکنده بوسیله انبساط عضلانی و عروقی میزان فشار منفی 15 تا 20 میلیمتر را ایجاد می کنند یعنی مویرگ ها که مجرای خون دهی هستند 15 تا 20 برابر افزایش حجم دارند . به همین دلیل است که حجامت در گذشته با وجود اینکه شرایط بهداشتی کنونی در آن رعایت نمی شد و همه با یک نشتر و یک شاخ حجامت می شدند و وسیله شستشوی این دو فقط آب بود ، بسیار کم می شد که کسی در محل حجامت دچار عفونت زخم شود .
ب) حجامت عملی است که پایه علمی ندارد و خروج مقداری خون نمی تواند موجب درمان این بیمار ها شود . برای پاسخ به این سؤال می بایست مکانیسم حجامت تبیین گردد . مکانیسم حقیقی و تئوری های پایه ای و نوه تأثیر گذاری حجامت ناشناخته است . حجامت به قدری پیچیده و شگفت انگیز و همه بعدی عملی می کند که در بسیاری از مواقع نحوه عملکرد و جزئیات اثر گذاری حجامت با منطق و علوم جدید پزشکی و حتی گاهی با مبانی علوم طب قدیم قابل توجیه نیست .
ساده ترین بیان این است که بگوییم در فرآیند حجامت تمامی سیستم ها و ارگان های فیزیولوژیک (24)، بیو مکانیک بیو فیزیک و بیو شیمیک ، ایمو نولوژیک ، هورمونال ، سایکولوژیک و نورولوژیک به نحوی دخیل و درگیر و منشأ اثر گذاری و اثر پذیری می باشد .
با توجه به طیف وسیع بیمار های درمان شده توسط حجامت ( حدود یکصد و نود بیماری ) و یا تغییرات و تحولات گوناگون ایجاد شده در علائم و سیر بالینی بیماران حجامت شده می توان مدعی بود حجامت منحصر به فرد است و هیچ متد و شیوه ی درمانی در طب جهانی وجود ندارد که همانند آن اینگونه وسیع و همه جانبه تقریباً روی تمامی سیستم های بدن انسان اثرات تنظیمی و اصلاحی اعمال کند . در حیطه فعلی دانش بشری و مبنای تخقیقاتی کنونی ، علوم پزشکی پاسخ گوی معماها و رمز و رموز بیشمار حجامت نمی باشد . برای اثبات این مطلب بحث را به سوی تنظیم کنندگی حجامت ( رگولاتور ) می کشیم . در بررسی اثرات مشاهده شده متعاقب حجامت درسیستم های بدن به یک قانون فوق العاده جالب می رسیم . حجامت گاهی بیدار کننده و فعال کننده و محرک سیستم هاست و گاهی تخریر کننده و تخفیف دهنده و آرام کننده آنها . گاه ترمیم کننده خرابیهاست و گاهی افزاینده مواد و انرژیهاست . یعنی یک تنظیم کننده است ، نه فقط یک جا به جا کننده . . هرجا که نیاز سیستم فیزیولوژیک به بیش فعالی و تشدید عمل باشد ، حجامت محرک و فعال کننده خواهد بود . پس بسته به نیاز بدن و نوع نقض و عدم تعادل سیستم حجامت وارد عمل خواهد شد ؛ مثلاً اگر کسی دارای قند خون پایین باشد ، حجامت دچار افت شدید تر قند خون نخواهد شد بلکه با شاهد افزایش قند خون در چنین فردی خواهیم بود . یکی از دلائل کم بودن درصد عوارض جانبی حجامت در همین نکته نهفته است . پروفوسور یوهان آبله در این باره می گوید حجامت یک امر کمکی در جهت خود گردانی کار طبیعی سیستم های بدن انسانی است .(25)
2. تفاوت خون گیری و حجامت
عمده فرق اصلی در اهدای خون با حجامت ، این است که در حجامت ، خون گیری از طریق مویرگ های لنفاوی است و در اهدای خون از ورید های اصلی که مقدار خون گرفته شده در هر کدام متفاوت است . در حجامت خون به صورت خودکار جاری شده و خود به خود قطع می شود . خون خارج شده ، خونی است که به حد لزوم دفع شده است . اما در اهدای خون مقدار دریافتی منوط به تشخیص پزشک است . نتایج آزمایشات نشان می دهد که خون حاصله از حجامت ، حاوی 30% پلاسما و 70% گلبول می باشد و این در حالی است که خون گرفه شده از ورید شامل 70%پلاسما می باشد ، به همین دلیل ، خون گیری باعث ضعف در بدن ، حجامت موجب نشاط و سلامتی می شود .(26) همچنین در طرحی که در بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام شد ، فاکتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی را با خون حجامت همزمان مقایسه کرده اند که تفاوت فاحشی مشاهده گردیده ، طوری که فقط میزان کلسترول خون حجامت ، 5/3 برابر بیشتر از خون وریدی بود ، بنابراین حجامت برای کاهش میزان کلسترول خون مفید است . همزمان سم موجود در خون حجامت را با سم موجود در خون ورید مقایسه کرده اند ، به این نتیجه رسیده اند که سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی بود که با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی ، شیمیایی ، آلرژیک و تنفسی که در اثر پراکندگی سرب و آلاینده های دیگر که در محیط های صنعتی ، عمومی و شهر های بزرگ وجود دارد ، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی کافی است. (27) روایت شده در مهمانی ای که زن یهودی برای رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) و بزرگان اسلام ترتیب داده بود تا آنان را مسموم نماید ، پس از اینکه حضرت متوجه شدند ، فرمودند : کسانی که از این غذای مسموم خورده اند حجامت کنند . (28)
3 . تاریخچه منع حجامت درایران
منبع: سایت راسخون
يکشنبه 25/7/1389 - 15:6