تبیان، دستیار زندگی
دراین سریال بیش از اندازه بر برخی از جزییات تمركز شده است؛ به‌گونه‌ای كه برخی دیالوگ‌ها و سكانس‌ها مانند مهمانی‌ها بسیار طولانی هستند؛ در صورتی كه چنین صحنه‌هایی می‌توانست خیلی كوتاه‌تر باشد. او تاكید كرد: مشكل فقط تدوین نیست، بلكه ریتم طولانی داستان ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر سریال «در چشم باد»

در چشم باد

با وجود زحمت‌ سازندگان، ریتم كند به سریال ضربه زده است .

یك منتقد گفت: فضاسازی، بازیگری و امور فنی و اجرایی «در چشم باد» خوب است، اما مشكل اصلی آن ریتم كند داستانی فیلمنامه است.

شاهین امین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: دراین سریال بیش از اندازه بر برخی از جزییات تمركز شده است؛ به‌گونه‌ای كه برخی دیالوگ‌ها و سكانس‌ها مانند مهمانی‌ها بسیار طولانی هستند؛ در صورتی كه چنین صحنه‌هایی می‌توانست خیلی كوتاه‌تر باشد.

او تاكید كرد: مشكل فقط تدوین نیست، بلكه ریتم طولانی داستان است كه به‌طور موجز در فیلمنامه گنجانده نشده است، اما اگر این‌گونه عمل می‌شد احتمالا هم ساخت «در چشم باد» با سرعت بیشتری به اتمام می‌رسید هم سریال ریتم جذاب‌تری پیدا می‌كرد؛ چون در برخی قسمت‌ها اتفاقات خیلی كمی رخ می‌دهد به‌گونه‌ای كه اگر بیننده یك قسمت در میان سریال را ببیند «چیزی را از دست نمی‌دهد»

سردبیر ماهنامه‌ی «سینمای پویا» با اشاره به سریال ماندگار «روزگار قریب» ساخته كیانوش عیاری و مقایسه آن با سریال «در چشم باد» اظهار كرد: این سریال- كه نمونه‌ی بسیار موفقی بود- با هزینه‌ی بسیار كمتری نسبت به «در چشم باد» ساخته شد و موضوع محوری آن جذابیت دراماتیك چندانی نداشت، اما در هر قسمت از این سریال اتفاقاتی رخ می‌داد به‌گونه‌ای كه بییننده به دیدن قسمت‌های بعدی تشویق می‌شد، اما ریتم كند «در چشم باد» -با وجود زحمت‌های زیادی كه برای آن كشیده شده است- به سریال ضربه‌ی اساسی زده و باعث ایجاد فاصله بین مخاطب و اثر شده است.

امین درادامه با اشاره به ساخته‌های پیشین مسعود جعفری جوزانی - نویسنده و كارگردان «در چشم باد»- گفت: در كارنامه‌ی كاری جعفری جوزانی فیلم «شیر سنگی» وجود دارد كه یكی از بهترین آثار سینمایی‌های ایرانی است. اگرچه فیلم‌های بعدی او موفقیت «شیرسنگی» را تكرار نكردند، اما جوزانی با ساخت همین چند فیلم نشان داد كه كارگردان توانایی است.

دراین سریال بیش از اندازه بر برخی از جزییات تمركز شده است؛ به‌گونه‌ای كه برخی دیالوگ‌ها و سكانس‌ها مانند مهمانی‌ها بسیار طولانی هستند

او اضافه كرد: جوزانی چند سال درگیر ساخت «در چشم باد» بود و به همراه همكارانش بسیار برای تولید آن زحمت كشید و سریال را با دقت فراوان ساخت و از بازیگران خوبی در كنار فضا‌سازی مناسب استفاده كرد. «در چشم باد» سریال قابل قبولی است كه سطحش خیلی بالاتر از سریال‌های سیماست با این حال انتظار بیشتری از آن می‌رود.

سردبیر ماهنامه‌ی «سینمای پویا» درباره‌ی پخش «در چشم باد» پیش از «افسانه‌ی جومونگ» در مقطعی و تفاوت فاحش ریتم این دو سریال با وجود بالا‌تر بودن ارزش هنری این سریال ایرانی گفت: «مسوولان سیما باید شرمنده باشند كه سریال‌های بنجل كره‌یی و ترك را می‌خرند، بازیگران آن را چهره می‌كنند اما در ساخت سریال‌های ایرانی درست فكر نمی‌كنند؛ البته فكر‌كردن به معنای پول خرج‌كردن نیست، بلكه برنامه‌ریزی و مدیریت درست است»، البته باعث افتخار تلویزیون ایران است كه كیانوش عیاری و مسعود جعفری جوزانی برای آن سریال می‌سازند.

او با اشاره به عملكرد تلویزیون در زمینه‌ی ارتقا یا كاهش سطح سلیقه‌ی مخاطب اظهار كرد: سیما روز‌به‌روز سطح سلیقه‌ی مخاطب را پایین‌تر می‌آورد؛ البته «در چشم باد» سریال آبرومند تلویزیون است. این درحالیست كه سیما مجموعه‌های مشابه و بنجل زیادی را در طول سال تولید و پخش می‌كند كه سازندگان برخی از آن‌ها با مخلوط كردن داستان دو سریال قبلی، مجموعه‌ی دیگری را می‌سازند و تنها خاصیت آن‌ها مشغول‌كردن یك عده ازعوامل است. مسؤولان سیما بینندگان را چه فرض می‌كنند كه این‌گونه به شعور آنان توهین می‌كنند؟ جالب این‌جاست كه با پایان هریك از سریال‌های نخ نما شده، نقد 1، 5، 6، 7 برای آن برگزار می‌كنند.

مشكل فقط تدوین نیست، بلكه ریتم طولانی داستان است كه به‌طور موجز در فیلمنامه گنجانده نشده است، اما اگر این‌گونه عمل می‌شد احتمالا هم ساخت «در چشم باد» با سرعت بیشتری به اتمام می‌رسید هم سریال ریتم جذاب‌تری پیدا می‌كرد؛ چون در برخی قسمت‌ها اتفاقات خیلی كمی رخ می‌دهد به‌گونه‌ای كه اگر بیننده یك قسمت در میان سریال را ببیند «چیزی را از دست نمی‌دهد»

این منتقد با بیان این‌كه نحوه‌ی پخش سریال‌ها برجذب مخاطب تاثیر دارد، تاكید كرد: زمانی كه مجموعه‌ای هر روز روی آنتن می‌رود، بخش عمده‌ای از مردم آن را می‌بینند، البته استقبال زیاد مخاطبان از یك سریال معیار بالا‌بودن كیفیت آن نیست. سریال‌هایی مانند «افسانه‌ی جومونگ» معیارهایی دارد كه باعث جذب مخاطب می‌شود كه شامل نوع قصه، روابط شخصیت‌ها و ریتم می‌شود. ما نیز می‌توانیم از آن‌ها استفاده كنیم،البته اكنون سریال تركی از روی آنتن سیما می‌رود كه تولیدات مراكز استان‌ها از آن بسیار بهتر است.

او تاكید كرد: استقبال از سریال‌هایی ‌مانند «افسانه‌ی جومونگ» نباید به چماقی بر سر دیگر سریال‌ها تبدیل شود. مجموعه‌ی «در چشم باد» اگرچه ضعف‌هایی دارد، اما ارزش دیدن دارد چون زحمات كشیده شده برای آن به چشم می‌آید.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی