• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4263)
يکشنبه 27/11/1387 - 11:33 -0 تشکر 90761
تا حالا به تحریفات معنوی واقعه کربلا توجه کردید؟؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به همه دوستان

اگر مایلید با هم یه تحقیق جامع درباره تحریفاتی که در ذکر واقعه کربلا صورت گرفته است انجام دهیم.

در این مورد کتابهای بسیار معتبری مثل حماسه حسینی استاد شهید مطهری و کتاب استاد شهیدی وجود دارد.

از قبل لازم بذکر است ؛ شاید باورتان نشود که آنچه چندین سال شنیده ایم تحریف است؛

لذا خواهشمندم با ذکر منبع معتبر دلیل علمی برای رد آن بیاورید؛ ولی اگر سوال هم وجود دارد ذکر کنیم تا به کمک هم پاسخ آن را پیدا کنیم.

باتشکر از همه دوستان

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 11:40 - 0 تشکر 90767

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

"منبع آنچه در ذیل می آید کتاب حماسه حسینی استاد شهید مطهری جلد اول است"

از صفحه 66

تاریخچه با عظمت كربلا كه به دست ما افتاده است ، هم دچار
تحریف لفظی شده است و هم دچار تحریف معنوی . تحریف لفظی یعنی اینكه‏
ما از خودمان سازو برگهایی بر پیكره این تاریخ ساخته‏ایم كه چهره با عظمت‏
و نورانی آن را تاریك و ظلمانی و قیافه زیبای آن را زشت كرده‏ایم .

متاسفانه این حادثه تاریخی در دست ما تحریف معنوی شده است و تحریف‏
معنوی بسیار خطرناكتر از تحریف لفظی است
. آنچه سبب شده است كه این‏
حادثه بزرگ برای ما از اثر و خاصیت بیفتد ، تحریفات معنوی است نه‏
تحریفات لفظی ، یعنی اثر سوء تحریفات معنوی از تحریفات لفظی بیشتر
است .
تحریف معنوی یعنی چه ؟ در یك جمله ممكن است ما از لفظ ، نه كم كنیم‏
و نه زیاد ، ولی وقتی كه می‏خواهیم آن را توجیه و تفسیر كنیم ، طوری توجیه‏
و تفسیر كنیم كه درست برخلاف و بر ضد معنی واقعی آن جمله باشد .

حوادث و قضایای تاریخی از یك طرف علل و انگیزه‏ها و از طرف دیگر
منظور و هدفهایی دارند . تحریف یك حادثه تاریخی این است كه یا علل و انگیزه‏های آن حادثه را بگونه‏ای غیر از آنچه كه بوده‏
است بگوئیم ، یا هدف و منظور آن را بگونه‏ای غیر از آنچه كه بوده است‏
تفسیر كنیم .

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 11:47 - 0 تشکر 90770

ادامه از صفحه70 ... درخلال استاد مثلهایی از وقایع دیگر تاریخی ذکر میکنند

حادثه تاریخی عاشورا از یك طرف علل و انگیزه‏هایی دارد و از طرف دیگر
هدفها و منظورهای عالی . ما مسلمانان ، ما شیعیان حسین‏بن‏علی ( ع ) این‏
حادثه را تحریف كردیم
همان‏طور كه معاویة بن ابوسفیان جمله پیغمبر درباره‏
عمار « تقتلك الفئة الباغیة » را تحریف كرد . یعنی حسین علیه‏السلام در
نهضت خود انگیزه‏ای داشت ، ما چیز دیگری برای آن تراشیدیم ! حسین یك‏
هدف و منظور خاصی داشت ، ما یك هدف و منظور دیگری برای او تراشیدیم !
اباعبدالله علیه‏السلام نهضتی فوق‏العاده با عظمت و مقدس كرده است .
تمام شرائط تقدس یك نهضت ، در نهضت اباعبدالله هست كه نظیرش در
دنیا وجود ندارد . آن شرائط چیست ؟ اولین شرط یك نهضت مقدس این است‏
كه منظور و هدف آن ، شخصی و فردی نباشد ،
بلكه كلی ، نوعی و انسانی باشد . یك وقت كسی نهضت می‏كند بخاطر شخص‏
خودش و یك وقت كسی نهضت می‏كند بخاطر اجتماع ، بخاطر انسانیت ، بخاطر
حقیقت ، بخاطر حق ، بخاطر توحید ، بخاطر عدالت ، بخاطر مساوات ، نه‏
بخاطر خودش ، در واقع آن وقتی كه او نهضت می‏كند دیگر خودش به عنوان‏
یك فرد نیست ، اوست و همه انسانهای دیگر . به همین جهت كسانی كه در
دنیا ، حركاتشان ، اعمالشان ، نهضتهایشان بخاطر شخص خودشان نبوده است ،
بخاطر بشریت بوده است ، بخاطر انسانیت بوده است ، بخاطر حق و عدالت‏
و مساوات بوده است ، بخاطر توحید و خداشناسی و ایمان بوده است ، همه‏
افراد بشر آنها را دوست دارند .

همان طور كه پیغمبر ( ص ) فرمود :
« حسین منی و انا من حسین »
( 1 ) ، ما هم می‏گوئیم :
حسین منا و نحن من حسین چرا می‏گوئیم ؟ برای اینكه حسین علیه السلام در
1328 ( 2 ) سال پیش برای ما و بخاطر ما و بخاطر همه انسانهای عالم قیام‏
كرد . قیامش ، قیام مقدس بود ، قیام پاك بود ، از منظورهای شخصی بیرون‏
بود .

پاورقی :
1 - ارشاد شیخ‏مفید صفحه 249 و اعلام‏الوری ص 216 و مناقب ابن‏شهرآشوب‏ج‏
4 ص 71 و حلیةالابرار ، ج 1 ص 560 و كشف الغمةج 2 ص 10 و 61 و ملحقات‏
احقاق الحق‏ج 11 ص 265 تا . 279
2 - این سخنرانی در سال 1389 قمری برابر با فروردین 1348 ایراد شده‏
است .



وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 11:55 - 0 تشکر 90772

ادامه از صفحه 71...که استاد بحث کوتاهی درباره تحریف میکنند و بعد به ذکر مثالها و توضیح آنها میپردازند

شرط دوم برای اینكه قیامی مقدس باشد ، این است كه آن قیام با یك‏
بینش و درك و بصیرت قوی توام باشد
. یعنی چه ؟ یعنی یك وقت‏
مردم اجتماعی ، خودشان در غفلتند ، بی‏خبرند ، نمی‏فهمند ، جاهلند . یك‏
فرد بصیر ، چیز فهم و با درك پیدا می‏شود كه درد این مردم را صددرجه از
خودشان بهتر می‏فهمد . دوای این مردم را از خود این مردم بهتر می‏فهمد . در
وقتی كه دیگران هیچ چیز را نمی‏فهمند و درك نمی‏كنند و در ظاهر هم‏
نمی‏بینند . یك فرد بصیر و چیز فهم كه باصطلاح ، آنچه را كه مردم دیگر در
آئینه نمی‏بینند او در خشت خام می‏بیند ، پیدا می‏شود كه قیام و نهضت‏
می‏كند . بیست سال ، سی سال ، پنجاه سال می‏گذرد تازه ملت بیدار می‏شود كه‏
فلان شخص كه قیام كرد ، حركت كرد ، نهضت كرد ، چه منظورهای مقدسی داشت‏
. پدران ما در بیست سال ، سی سال ، چهل سال ، پنجاه سال پیش ، ارزش‏
این را درك نمی‏كردند !

مثلا مرحوم سیدجمال‏الدین اسدآبادی در حدود شصت ، هفتاد سال پیش ( فوت‏
این مرد در سال 1310 قمری بوده است ، چهارده سال قبل از مشروطیت ) قیام‏
كرد و یك نهضت اسلامی در كشورهای اسلامی بپا كرد ، شما امروز كه تاریخ‏
این مرد را می‏خوانید ، می‏بینید واقعا غریب و تنها بوده است ، درد و
دوای ملت مسلمان را احساس می‏كرد ولی خود ملت نمی‏فهمید!

این نهضت ، مقدس‏
است چون مردی در زمانی پیدا می‏شود كه در پشت این ظواهر ، حقایقی را
می‏بیند كه مردم عصر خودش نمی‏فهمند و درك نمی‏كنند .

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 12:1 - 0 تشکر 90773

ادامه از صفحه  75

شرط سوم برای اینكه نهضتی مقدس باشد این است كه تك باشد ، فرد باشد
. یعنی چه ؟ یعنی برقی باشد كه در یك ظلمت كامل بدرخشد ، ندائی باشد در
میان سكوتها ، حركتی باشد در میان سكونهای مطلق
. یعنی در یك شرایطی كه‏
خفقان به‏طوری كامل حكمفرماست ، مردم قدرت حرف زدن ندارند ، تاریكی‏مطلق‏
، یأس‏مطلق ، ناامیدی مطلق ، سكوت مطلق ، سكون مطلق است ، یك مرتبه‏
یك مرد پیدا می‏شود و سكوت را می‏شكند ، سكونها را از بین می‏برد ، حركتی‏
می‏كند ، برقی می‏شود و در میان ظلمت می‏درخشد . تازه دیگران پشت سرش راه‏
می‏افتند . آیا نهضت حسینی اینچنین بود یا نبود ؟ آری ، اینچنین بود .
امام‏حسین ( ع ) چنین نهضتی كرد . او در این نهضت چه هدفی داشت ؟ چرا
ائمه‏اطهار اصرار داشتند كه عزای حسین علیه‏السلام زنده بماند ؟ چرا
امام‏حسین علیه‏السلام نهضت كرد ؟ چه احتیاجی است كه ما از خودمان دلیل‏
ذكر كنیم ؟ حسین‏بن‏علی ( ع ) خود ، دلیل نهضت را بیان كرده است :
« انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب‏
الاصلاح فی امة جدی »
( 1 )
در كمال صراحت می‏گوید دنیای ما را فساد گرفته است ، امت جدم فاسد شده‏اند ، قیام كردم برای اصلاح ، من یك مرد اصلاح طلبم .
« ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنكر و اسیر بسیرش جدی و ابی »
(
1 ) ، هدفی جز امر به معروف و نهی از منكر ندارم . امام‏حسین ( ع ) هدف‏
نهضت خودش را روشن كرده است . « الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان‏
الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا »
( 2 ) ، حسین‏
علیه‏السلام می‏گوید من نهضت كرده‏ام برای امر به معروف ، برای اینكه دین‏
را زنده كنم ، برای اینكه با مفاسد مبارزه كنم . نهضت من یك نهضت‏
اصلاحی اسلامی است .

پاورقی :
1 - مقتل الحسین، ص 156 و مقتل العواصم، ص 54 و مناقب ابن شهرآشوب،
ج 4 ، ص 89 و مقتل الحسین خوارزمی ، ج 1، ص 188 و لمعة من بلاغة الحسین،
ص 64 و نفس‏المهموم ص . 45

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 12:8 - 0 تشکر 90777

ما چیز دیگری گفتیم . دو تحریف معنوی بسیار عجیب و
ماهرانه كردیم
( نمی‏دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه ) یك جا گفتیم‏
حسین‏بن‏علی ( ع ) قیام كرد تا كشته شود ، برای اینكه كفاره گناهان امت‏
باشد ! حال اگر بپرسند این حرف در كجاست ؟ آیا خود امام‏حسین علیه‏السلام‏
چنین چیزی گفت ؟ پیغمبر گفت ؟ امام گفت ؟ ما می‏گوئیم به این حرفها
چكار دارید ؟ امام‏حسین ( ع ) كشته شد برای اینكه گناهان ما بخشیده شود !
نمی‏دانیم كه ما این فكر را از دنیای مسیحیت گرفته‏ایم یا نه ؟ ملت‏
مسلمان ندانسته خیلی چیزها را از دنیای مسیحیت بر ضداسلام گرفته است .
یكی از اصول معتقدات مسیحیت مسئله به صلیب كشیدن ، مسیح است برای‏
اینكه فادی باشد . الفادی لقب مسیح است . از نظر مسیحیت این جزء متن‏
مسیحیت است كه عیسی به دار رفت تا كفاره گناهان امت باشد ! یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می‏گذارند ! فكر نكردیم كه‏
این ، حرف دنیای مسیحیت است ، با روح اسلامی سازگار نیست ، با سخن‏
حسین علیه‏السلام سازگار نیست . به خدا قسم تهمت به اباعبدالله است
.
والله اگر كسی در ماه رمضان روزه داشته باشد و این حرف را به حسین‏بن‏علی‏
( ع ) نسبت بدهد و بگوید حسین برای چنین كاری بود و [ این سخن را ] از
او نقل بكند روزه‏اش باطل است ، دروغ بر حسین ( ع ) است
. اباعبدالله‏
كه برای مبارزه با گناه كردن قیام كرد ، ما گفتیم قیام كرد تا سنگری برای‏
گنهكاران باشد ! گفتیم حسین یك بیمه درست كرد ، یك شركت بیمه تأسیس‏
كرد . بیمه چه ؟ بیمه گناه ! گفت شما را از نظر گناه بیمه كردم ، در
عوض چه بگیرم ؟ اشك . شما برای من اشك بریزید ، من در عوض ، گناهان‏
شما را جبران می‏كنم .
شما هر چه می‏خواهید باشید ، ابن‏زیاد باشید ، عمر
سعد باشید . یك ابن‏زیاد در دنیا كم بود ! یك عمرسعد در دنیا كم بود !
یك سنان‏بن‏انس در دنیا كم بود ! یك خولی در دنیا كم بود ؟ امام‏حسین ( ع‏
) خواست خولی در دنیا زیاد شود ، عمرسعد در دنیا زیاد شود ، گفت‏
ایهاالناس هر چه می‏توانید بد باشید كه من بیمه شما هستم !

تحریف معنوی دومی كه از نظر تفسیر و توجیه حادثه كربلا رخ داده ، این‏
است كه می‏گویند : می‏دانید چرا امام‏حسین ( ع ) نهضت كرد و كشته شد ؟
می‏گوئیم چرا ؟ می‏گویند یك دستور خصوصی فقط برای او بود . به او گفتند
برو و خودت را بكشتن بده . پس به ما و شما ارتباط پیدا نمی كند ، یعنی‏
قابل پیروی نیست ! به دستورات اسلام كه دستورات كلی و عمومی است ، مربوط نیست . تفاوت سخن امام با سخن ما چقدر است ؟
امام حسین ( ع ) فریاد كشیده كه علل و انگیزه قیام من مسائلی است كه‏
منطبق بر اصول كلی اسلام است .
احتیاجی به دستور خصوصی نیست . آخر دستور خصوصی را در جایی می‏گویند كه‏
دستورهای عمومی وافی نباشد
. امام‏حسین ( ع ) در كمال صراحت فرمود : اسلام‏
دینی است كه به هیچ مؤمنی ( حتی نفرمود به امام ) اجازه نمی‏دهد كه در
مقابل ظلم ، ستم ، مفاسد و گناه بی‏تفاوت بماند . امام‏حسین ( ع ) مكتب‏
بوجود آورد ولی مكتب عملی اسلامی ، مكتب او همان مكتب اسلام است
.
مكتب اسلام بیان كرد ، حسین ( ع ) عمل كرد . ما این حادثه را از مكتب‏
بودن خارج كردیم ، وقتی از مكتب بودن خارج شد ، دیگر قابل پیروی نیست ،
وقتی كه قابل پیروی نبود ، پس دیگر نمی‏شود از حسین استفاده كرد ، یعنی‏
از حادثه كربلا نمی‏توان استفاده كرد . از اینجا ما حادثه را از نظر
اثرمفیدداشتن ، عقیم كردیم . آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا وجود
دارد ؟ این است كه عرض كردم تحریف معنوی كه در حادثه عاشورا صورت‏
گرفته است از تحریف لفظی آن صددرجه خطرناكتر است .

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 12:19 - 0 تشکر 90778

دوستان من سعی میکنم عین مطلب را ذکر کنمو برای کسانی که میخواهند خلاصه بخوانند، آن قسمتهای خیلی مهم را مشخص کنم

چرا ائمه اطهار ( حتی از پیغمبر اكرم روایت است ) گفتند كه این نهضت‏
باید زنده بماند ، فراموش نشود ، مردم برای امام‏حسین ( ع ) بگریند ؟

هدف آنها از این دستور چه بوده است ؟ ما آن هدف واقعی را مسخ كردیم .
گفتیم فقط بخاطر این است كه تسلی خاطری برای حضرت‏زهرا سلام‏الله‏علیها
باشد ! با اینكه ایشان در بهشت همراه فرزند بزرگوارشان هستند ، دائما بی‏تابی می‏كنند تا ما مردم بی‏سروپا یك‏
مقدار گریه كنیم تا تسلی خاطر پیدا كنند ! آیا توهینی بالاتر از این ،
برای حضرت زهرا پیدا می‏كنید ؟
عده‏ای دیگر گفتند امام‏حسین ( ع ) در كربلا
بدست یك عده مردم تجاوزكار ، بی تقصیر كشته‏شد ، پس این تأثرآور است !
من هم قبول دارم امام حسین ( ع ) بی تقصیر كشته شد . امام حسین ( ع ) بی‏
تقصیر كشته شد ، اما همین ؟! یك آدم بی‏تقصیر بدست یك عده متجاوز كشته‏
شد ؟ ! روزی هزارنفر آدم بی‏تقصیر بدست آدمهای با تقصیر كشته می‏شوند .

روزی هزارنفر آدم در دنیا نفله می‏شوند و تأثرآور است ، اما آیا این‏
نفله‏شدنها ارزش دارد كه سالهای زیادی ، قرنهای‏زیاد ، ده‏قرن ، بیست‏قرن ،
سی‏قرن مطرح باشد و ما بنشینیم و اظهار تأثر كنیم كه حیف ، حسین بن‏علی (
ع ) نفله شد ، خونش هدر رفت ! حسین‏بن‏علی ( ع ) بی‏تقصیر كشته شد ، بدست‏
افرادی متجاوز كشته شد ! اما چه كسی گفته حسین‏بن‏علی ( ع ) نفله شده است‏
؟ خون حسین بن‏علی ( ع ) هدر رفت ؟ اگر در دنیا كسی را پیدا كنید كه‏
نگذاشت یك قطره از خونش هدر برود ، حسین‏بن‏علی ( ع ) است .
  او برای قطره‏قطره خونش آنچنان ارزش قائل شد كه‏
نمی‏توان آن را توصیف كرد .اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می‏شود
تا دامنه قیامت حساب كنیم، برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان‏
بشر پول خرج كرده است . آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه كاخ‏
ستمكاران را برای همیشه بلرزاند ، نفله شد ؟ ! خونش هدر رفت ؟ ! ما غصه‏
بخوریم برای اینكه حسین‏بن‏علی ( ع ) نفله شد ؟ تو نفله شدی بیچاره‏نادان . من و تو
نفله هستیم ، من‏وتو عمرمان هدر رفت ، غصه برای خودت بخور . تو به حسین‏
توهین می‏كنی كه می‏گویی نفله شد !
حسین‏بن‏علی ( ع ) كسی است كه : « ان لك‏
درجة عند الله ، لن تنالها الا بالشهاده » ( 1 ) ، آیا حسین‏بن‏علی‏
علیهماالسلام كه آرزوی شهادت می‏كرد ، آرزوی نفله شدن رامی‏كرد ؟
آنها كه‏
توصیه كردند كه عزای حسین‏بن‏علی ( علیهماالسلام ) باید زنده‏بماند ، برای‏
این بوده كه هدف حسین‏بن‏علی ( علیهماالسلام ) مقدس بود . حسین‏بن‏علی (
علیهماالسلام ) یك مكتب بوجود آورد ، می‏خواستند مكتبش زنده بماند .
هرگز نمونه‏ای از یك مكتب عملی در دنیا پیدا نمی‏كنید كه نظیر مكتب‏
حسین‏بن‏علی ( علیهماالسلام ) باشد .
اگر شما نمونه حسین‏بن علی را پیدا
كردید ، آن وقت بگوئید چرا ما هر سال باید یاد او را تجدید كنیم ؟ !
نظیر آنچه كه در حسین‏بن‏علی ( علیهماالسلام ) در حادثه عاشورا ، در آن‏
ابتلاء و مصیبت پیدا شد ، از توحید ، از جلوه‏ایمان ، از جلوه‏خداشناسی ،
از ایمان كامل به جان دیگر ، از رضا و تسلیم ، از صبر ، از مردانگی ، از
طمأنینه نفس ، از ثبات و استقامت ، از عزت و كرامت نفس ، از
آزادیخواهی و آزادی‏طلبی ، از اینكه در فكر انسانها باشد ، از اینكه در
خدمت انسانها باشد ، اگر در دنیا نمونه‏ای پیدا كردید ، آن وقت بگوئید
چرا ما نام حسین‏بن‏علی ( علیهماالسلام ) را زنده كنیم ؟ ( بدیل ندارد ، مثل‏
ندارد ) زنده كردن نام و نهضت او برای این است كه پرتوی از روح حسین‏بن‏
علی بر روح ما و شما بتابد .


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 12:29 - 0 تشکر 90780

اگر اشكی كه ما برای او می‏ریزیم ، در مسیر هماهنگی روح ما باشد ، پرواز كوچكی است كه روح ما با روح حسینی می‏كند . اگر ذره‏ای از همت او ،
ذره‏ای از غیرت او ، ذره‏ای از حریت او ، ذره‏ای از ایمان او ، ذره‏ای از
تقوای او ، ذره‏ای از توحید او در ما بتابد و چنین اشكی از چشم ما جاری‏
شود ، آن اشك بی‏نهایت قیمت دارد . اگر گفتند باندازه بال مگس هم باشد
یك دنیا ارزش دارد ، باور كنید ! اما نه اشكی كه برای نفله شدن حسین (
ع ) باشد ، بلكه اشكی كه برای عظمت حسین ( ع ) باشد ، برای شخصیت حسین‏
( ع ) باشد
. اشكی كه نشانه‏ای از هماهنگی با حسین‏بن علی ( علیهماالسلام )
و پیروی كردن از او باشد ، بله ، یك بال مگسش هم یك دنیا ارزش دارد .
خواستند همیشه مردم ، این مكتب عملی را ببینند ، مشاهده كنند كه‏
خاندان پیغمبر ( ص ) دلیل بر صدق و گواه خود پیغمبر ( ص ) هستند ......

 آن چیزهائی كه بشر همیشه بزبان می‏آورد ولی در عمل او كمتر
دیده می‏شود در وجود حسین ( ع ) دیده می‏شود . چطور روح بشر این مقدار شكست ناپذیر می‏شود ؟
سبحان‏الله ! بشر به كجا می‏رسد ، روح بشر چقدر شكست ناپذیر باید باشد كه‏
بدنش قطعه‏قطعه می‏شود ، جوانانش جلوی چشمش قلم‏قلم می‏شوند ، در منتهی‏
درجه تشنه می‏شود و حتی به آسمان كه نگاه می‏كند ، بنظرش تیره‏وتار است ،
خاندانش را می‏بیند كه اسیر می‏شوند ، هر چه داشته از دست داده است ولی‏
یك چیز برای او باقی مانده و آن روحش است . هرگز روحش شكست نمی‏خورد
.
شما یك چنین صحنه نمایشی از فضائل انسانیت در غیر حادثه كربلا نشان‏
دهید تا بجای كربلا از آن حادثه یاد كنیم . پس چنین حادثه‏ای را باید زنده‏
نگهداریم
.........

 دو كلمه از خطابه زینب سلام‏الله علیها در دم دروازه كوفه‏
را بتواند بخواند ؟ اگر گفتند این عزا را احیاء كنید ، زنده نگهدارید ،
برای این است كه این نكته‏ها را بفهمیم و دریابیم ، برای اینكه عظمت‏
حسین ( ع ) را درك كنیم ، برای اینكه اگر اشكی می‏ریزیم از روی معرفت‏
باشد . معرفت حسین ( ع ) ما را بالا می‏برد ، ما را انسان می‏كند ، ما را
آزاد مرد می‏كند ، ما را اهل حق و حقیقت می‏كند ، اهل عدالت می‏كند ، یك‏
مسلمان‏واقعی می‏كند . مكتب حسین ( ع ) ، مكتب انسان‏سازی است نه مكتب‏
گنهكارسازی . حسین ( ع ) سنگر عمل صالح است ، نه سنگر گناهكاری .


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 15:13 - 0 تشکر 90806

به چند تحریف میپردازیم:

ابتدا اربعین:صفحه30

نمونه دیگر ، اربعین است . اربعین كه می‏رسد ، همه ، این روضه را
می‏خوانند و مردم هم خیال می‏كنند این طور است كه اسراء از شام به كربلا
آمدند و در آنجا با جابر ملاقات كردند و امام زین العابدین هم با جابر
ملاقات كرد .
در صورتی كه بجز در كتاب لهوف كه آن هم نویسنده‏اش یعنی‏
سید بن طاووس در كتابهای دیگرش آن را تكذیب كرده و لااقل تایید نكرده‏
است ، در هیچ كتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را
تایید نمی‏كند ، ولی مگر می‏شود این قضایائی را كه هر سال گفته می‏شود از
مردم گرفت ؟ ! جابر اولین زائر امام حسین علیه‏السلام بوده است و اربعین‏
هم جز موضوع زیارت قبر امام حسین علیه‏السلام هیچ چیز دیگری ندارد .
موضوع‏
تجدید عزای اهل بیت نیست ، موضوع آمدن اهل بیت به كربلا نیست ، اصلا
راه شام از كربلا نیست ، راه شام به مدینه ، از همان شام جدا می‏شود .

آن چیزی كه بیشتر دل انسان را به درد می‏آورد اینست كه اتفاقا در میان‏
وقایع تاریخی كمتر واقعه‏ای است كه از نظر نقلهای معتبر به اندازه حادثه‏
كربلا غنی باشد . من در سابق خیال می‏كردم كه اساسا علت اینكه این همه دروغ در این مورد پیدا شده ، این است كه وقایع‏
راستین را كسی نمی‏داند كه چه بوده است ، بعد كه مطالعه كردم دیدم اتفاقا
هیچ حادثه‏ای در تاریخهای دور دست مثل سیزده ، چهارده قرن پیش به اندازه‏
حادثه كربلا تاریخ معتبر ندارد . مورخین معتبر اسلامی از همان قرون اول و
دوم قضایا را با سندهای معتبر نقل كردند و این نقلها با یكدیگر انطباق‏
دارد و به یكدیگر نزدیك هستند ، و یك قضایائی در كار بوده است كه سبب‏
شده جزئیات این تاریخ بماند . یكی از چیزهائی كه سبب شده متن این حادثه‏
محفوظ بماند و هدفش شناخته شود این است كه در این حادثه خطبه زیاد
خوانده شده . در آن عصرها خطبه حكم اعلامیه در این عصر را داشت . همان‏
طور كه در این عصر ، در جنگها مخصوصا اعلامیه‏های رسمی بهترین چیزی است كه‏
متن تاریخ را نشان بدهد ، در آن زمان هم خطبه‏ها این طور بوده است . لذا
خطبه زیاد است ، چه قبل از حادثه كربلا و چه در خلال آن و چه بعد از آن كه‏
اهل بیت در كوفه ، در شام ، در جاهای دیگر خطبه‏هایی ایراد كردند . و اصلا
هدف آنها از این خطبه‏ها این بود كه می‏خواستند به مردم اعلام كنند كه چه‏
گذشت و قضایا چه بود و هدف چه بود ، و این خودش یك انگیزه‏ای بوده كه‏
قضایا نقل شود .

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 15:28 - 0 تشکر 90811

نمونه دیگری كه تحریف و جعل كردند این است كه قاصدی برای اباعبدالله‏
علیه السلام نامه‏ای آورده بود و جواب می‏خواست ، آقا فرمود كه سه روز
دیگر بیا از من جواب بگیر . سه روز دیگر كه سراغ گرفت ، گفتند : آقا
حركت كردند و امروز عازم رفتن هستند . او هم گفت پس حالا كه آقا می‏روند
، بروم ببینم جلال و كوكبه پادشاه حجاز چگونه است . رفت و دید آقا خودش‏
روی یك كرسی نشسته و بنی‏هاشم روی كرسیهای چنین و چنان
. بعد محملهائی‏
آوردند ، چه حریرها ، چه دیباجها ، چه چیزها در آنجا بود . بعد مخدرات‏
را آوردند و با چه احترامی سوار این محملها كردند . اینها را می‏گویند تا
ناگهان به روز یازدهم گریز می‏زنند و می‏گویند اینها كه در آن روز چنین‏
محترم آمدند روز یازدهم چه حالی داشتند
. حاجی نوری می‏گوید : این حرفها
یعنی چه ؟ این تاریخ است كه می‏گوید : امام حسین در حالی كه بیرون می‏آمد این‏
آیه را می‏خواند : « فخرج منها خائفا یترقب »( 1 ) یعنی در این بیرون‏
آمدن خودش را به موسی بن عمران كه از فرعون فرار می‏كرد تشبیه كرده است‏
: « قال عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل »( 2 ) یك قافله بسیار بسیار
ساده‏ای حركت كرده بود . مگر عظمت اباعبدالله به این است كه یك كرسی‏
مثلا زرین برایش گذاشته باشند ؟ ! یا عظمت خاندان او به این است كه‏
سوار محملهائی از دیباج و حریر شده باشند ؟ ! اسبها و شترهایشان چطور
باشد ، نوكرهایشان چطور باشد ؟ !

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/11/1387 - 16:11 - 0 تشکر 90828

نمونه دیگر از تحریف در وقایع عاشورا كه یكی از معروفترین قضایا شده‏
است و حتی یك تاریخ هم به آن گواهی نمی‏دهد قصه لیلا مادر حضرت علی اكبر
است
. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته‏اند ، ولی حتی یك مورخ نگفته‏
كه لیلا در كربلا بوده است . اما ببینید كه چقدر ما روضه لیلا و علی اكبر
داریم ، روضه آمدن لیلا به بالین علی اكبر . حتی من در قم ، در مجلسی كه‏
به نام آیه الله بروجردی تشكیل شده بود كه البته خود ایشان در مجلس نبودند ، همین روضه را شنیدم كه علی اكبر به‏
میدان رفت ، حضرت به لیلا فرمود كه از جدم شنیدم كه دعای مادر در حق‏
فرزند مستجاب است ، برو در فلان خیمه خلوت موهایت را پریشان كن ، در
حق فرزندت دعا كن شاید خداوند این فرزند را سالم بما برگرداند ؟ ! اولا
لیلائی در كربلا نبوده كه چنین كند . ثانیا اصلا این منطق ، منطق حسین نیست‏
. منطق حسین در روز عاشورا ، منطق جانبازی است .
تمام مورخین نوشته‏اند
كه هر كس اجازه می‏خواست ، حضرت به هر نحوی كه می‏شد عذری برایش ذكر
كند ، ذكر می‏كرد
، بجز برای علی اكبر فاستاذن فی القتال اباه فاذن له ( 1
) . یعنی تا اجازه خواست ، گفت برو . حال چه شعرها كه سروده نشده ! از
جمله این شعر كه می‏گوید :

خیز ای بابا از این صحرا رویم
نك بسوی خیمه لیلا رویم!!

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.