• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن کارآفرینی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
کارآفرینی (بازدید: 20298)
پنج شنبه 24/11/1387 - 0:9 -0 تشکر 89728
تاریخچه کارافرینی در ایران و جهان

به نام خدا
سلام
هدفی که در این تاپیک بدنبال آن هستیم بررسی سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی در جهان و ایران است. به این منظور ابتدا با توضیح ریشه این کلمه آغاز می کنیم و دوره های جهانی سیر تاریخی کارافرینی را پشت سر گذاشته و به تاریخچه ای کوتاه از کارآفرینی در ایران اشاره می کنیم. آخرین مطلب در این تاپیک بررسی سابقه کارآفرینی در دانشگاه های کشور خواهد بود.





مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 24/11/1387 - 21:54 - 0 تشکر 90032

بسم الله الرحمن الرحیم
سیر تاریخی مفهوم كار آفرینی
ریشه واژه كار آفرینی از كلمه فرانسوی Entreprendre ، اصطلاحا به معنای واسطه یا دلال ، مشتق شده است این واژه در طول زمان همراه با تحول شیوه های تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگر گونی و افزایش مفاهیم در بر گیرنده شده است . از آنجا كه بررسی این تحولات و موارد كاربرد این واژه تا حد زیادی در راستای توسعه نظریه كار آفرینی حركت كرده است ، مروری داریم به پنج دوره دگرگونی در مفهوم كار آفرینی .
دوره اول: قرن 15و 16 میلادی (( صاحبان پروژه های بزرگ ))
اولین تعاریف كار آفرینی در این دوره ارائه می شود . این دوره هم زمان با دوره قدرتمندی ملاكین و حكومت های فئودالی در اروپا است . كار افرین كسی است كه مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ را بر عهده می گیرد و البته در این راه مخاطره ای را نمی پذیرد ، زیرا عموما منابع توسط حكومت محلی تامین می شود و او صرفا مدیریت می كند . نمونه بارز كار آفرین در این دوره معماران مسئول ساخت كلیسا ، قلعه ها و تایات نظامی هستند.
ا
دامه دارد ...


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 24/11/1387 - 21:59 - 0 تشکر 90036

بسم الله الرحمن الرحیم

دوره دوم: قرن 17 میلادی (( مخاطره پذیری ))
در این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی بعد جدیدی به كار آفرینی اضافه شد ؛ مخاطره . كانتیلون یكی از اولین محققین این موضوع ، كار آفرینی را اینگونه تعریف می كند : كار آفرین كسی است كه منابع را با قیمت مشخص می خرد ، روی آن فرایندی انجام می دهد و آن را به قیمتی نامشخص و تضمین نشده می فروشد ، از این رو مخاطره پذیر است . كار آفرین در این دوره شامل كسانی نظیر بازرگانان ، صنعتگران و دیگر مالكان خصوصی می باشد .
دوره سوم: قرن18 و 19 میلادی و اوایل قرن بیستم (( تمایز كار آفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد ))
در این دوره ابتدا كار آفرین از تامین كننده سرمایه متمایز میگردد . یعنی كسی كه مخاطره می كند با كسی كه سرمایه را تامین میكند ، متفاوت است . ادیسون به عنوان یكی از كار آفرینان این دوره پایه گذار فن آوری های جدید شناخته می شود ، ولی او سرمایه مورد نیاز فعالیتهای مورد نیاز خود را از طریق اخذ وام از سرمایه گذاران خصوصی تامین می كرد . همچنین در این دوره میان كار آفرین و مدیر كسب و كار نیز تفاوت گذارده می شود . كسی كه سود حاصل از سرمایه را دریافت می كند با شخصی كه سود حاصل ازتوانمندی های مدیریتی را دریافت می كند ، تفاوت دارد .
ادامه دارد ...




مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




جمعه 25/11/1387 - 23:20 - 0 تشکر 90355

بسم الله الرحمن الرحیم
دوره چهارم: دهه هاي مياني قرن بيستم ميلادي ((‌نوآوري ))
امفهوم نوآوري در اين دوره به يك جزء اصلي تعريف كار آفريني تبديل مي شود . از تعاريف بر آمده از اين دوره مي توان موارد زير را نام برد. كار آفرين فردي نوآور و توسعه دهنده فن آوري هاي بكار گرفته نشده است ( جوزف شومپيتر 1934 ) . كارآفرينان كسب و كاري جديد را شروع مي كنند در حالي كه ديگران بر خلاف آنان تغييرات اندكي در محصولات موجود مي دهند. ( ويكلن 1979 ). مفهوم نوآور مي تواند شامل همه چيز، از خلق محصولي جديد تا ايجاد يك نظام توزيع يا حتي ايجاد يك ساختار سازماني جديد برلي انجام كارها باشد. اضافه شدن اين مفهوم به خاطر افزايش در بازار محصولات وتلاش در استفاده از نوآوري برلي ايجاد مزيت رقابتي در كسب و كارهاي موجود و بقاي آنهاست.
دوره پنجم: دوران معاصر ( از 1980 تاكنون ) ((رويكرد چند جانبه ))
در اين دوره همزمان با موج جديد ايجاد كب و كارهاي كوچك و رشد اقتصادي و شاخه شدن كار آفريني به عنوان تسريع كننده اين ساز و كار ، توجه زيادي به اين رشته جلب شد. تا اين زمان كار آفريني فقط از ديدگاه محققان اقتصادي مورد بررسي قرار مي گرفت. ولي در اين دوره توجه جامعه شناسان و روانشناسان نيز به اين رشته معطوف گرديد. عمده توجه اين محققان بر شناخت ويژه گيهاي كار آفرينان و علل حركت فرد به سوي كار آفريني است. از تعاريف شناخته شده تر اين دوره مي توان به موارد زير مي توان اشاره كرد : كار آفريني روند پويايي در جهت افزايش و ايجاد سرمايه است ، اين كار توسط كسي انجام مي شود كه مخاطره از ست دادن زمان يا فرصت هاي شغلي ديگر را با هدف ايجاد ارزش براي يك محصول يا خدمت مي پذيرد. (رابرت رونستات ، 1983 ).
ادامه دارد ...





مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




شنبه 26/11/1387 - 11:3 - 0 تشکر 90446

بسم الله الرحمن الرحیم

سابقه كارآفرینی در ایران:
علی‌رغم اینكه در كشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970 به بعد به موضوع كارآفرینی توجه جدی شده و حتی در بسیاری از كشورهای درحال توسعه هم از اواخر دهه 1980 این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند، در كشور ما تا
شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به كارآفرینی نشده بود . حتی در محافل علمی و دانشگاهی نیز به جز موارد بسیار نادر، فعا لیتی در این زمینه صورت نگرفته بود. مشكل بیكاری و پیش‌بینی حادتر شدن آن در دهه 1380 موجب شد كه در زمان تدوین برنامه سوم توسعه، موضوع توسعه كارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. در برنامه اخیر، توسعه كارآفرینی در سطح وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ‌جهاد كشاورزی، صنایع و معادن و فلزات و همچنین مؤسسه جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط با فعالیت‌های آنها، مطرح شده است
.
متأسفانه واژه كارآفرینی كه ترجمه‌ای از كلمه Entrepreneurship است، موجب گردیده است كه معنی ایجاد كار و یا اشتغال‌زایی از این واژه برداشت ‌شود. در حالیكه كارآفرینی دارای مفهومی وسیعتر و با ارزشتر از اشتغال‌زایی است . این برداشت نا صحیح از این مفهوم و همچنین تورم نیروی انسانی بیکار در جامعه ( بویژه در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی)، موجب شده بسیاری از سیاستهایی که برای توسعة آن اتخاذ شده و نیز در بخشنامه‌ها و سخنرانی‌های مسئولان در این خصوص ، صرفاً جنبة اشتغال‌زایی برای آن در نظر گرفته شود . در حالیکه کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند : بارورشدن خلاقیت‌ها ، ترغیب به نوآوری و توسعة آن ، افزایش اعتماد به نفس ، ایجاد و توسعة تکنولوژی ، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است و در صورتیکه فقط به جنبة اشتغال‌زایی آن توجعه شود ، از سایر پیامدهای آن بی بهره خواهیم ماند
.

ادامه دارد ...


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




شنبه 26/11/1387 - 11:12 - 0 تشکر 90447

بسم الله الرحمن الرحیم

سابقه کار آفرینی در دانشگاههای کشور

شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور در سالهای اخیر موجب گردیده که در برنامه سوم توسعه به کارآفرینی خصوصا در ابعاد پژوهشی و اموزش و پرورش کارآفرینان توجه شود و اعتباراتی نیز در این راستا پیش بینی گردد علاوه بر آن منافع اعتباری برای پژوهش اشاعه فرهنگ کارآفرینی و نیز برنامه ریزی و حمایت از کارآفرینان توسط دستگاههای اجرایی مختلف یعنی ستادی و صنعتی و کشاورزی و غیره در نظر گرفته شده است.

بر اساس این، برنامه سوم توسعه طرحی تحت عنوان طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههای کشور که به اختصار کاراد نام گرفته است تدوین و اجرای ان با نظر سازمان مدیریت برنامه ریزی وزارت علوم تحقیقات فناوری و 12 دانشگاه کشور شروع و مسئولیت پیگیری اجرا و امور ستادی آن از سوی وزارت علوم در اواخر سال 1379 به سازمان سنجش آموش کشور واگذار شد.

ادامه دارد ...


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




يکشنبه 27/11/1387 - 11:28 - 0 تشکر 90758

بسم الله الرحمن الرحیم

دلایل مطرح شدن طرح کاراد

مطالعه و بررسی در زمینه اقدامات به عمل آمده در رابطه با موضوع کارآفرینی در کشورهای مختلف بیانگر این است که دانشگاهها در زمینه های آموزشی و پژوهشی بیش قدم بوده اند لذا در ایران نیز چنین رسالتی برای دانشگاهها متصور است علاوه بر آن سیستم نظام آموزشی کشور ما به ویژه در بخش آموزش عالی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص برای بخش دولتی شکل گرفته است این مسئله موجب گردیده که فارغ تحصلان بدون توجه و قصد به کار گیری آموخته ها و نیز قوه خلاقیت و ابتکار خود را در راستای شروع کاری نوع و ارائه محصول و یا خدمتی جدید صرفا به دنبال یافتن موقعیت های شغلی وارد بازار کار نیروی انسانی شوند . این در حالی است که در شرایط فعلی کشور ما جذب نیروی انسانی آماده به کار تقریبا متوقف شده است و بخش خصوصی نیز توان جذب فارغ اتحصلات آماده به کار را ندارد . با توجه به این که یکی از پیامدهای مثبت پدیده کار آفرینی اشتغال مولد می باشد . طرح کاراد با هدف رفع معضل فعلی کشور در زمینه بیکاری و نیز بهره مند شدن از سایر پیامدهای کارآفرینی همانند بروز خلاقیتها تولید ثروت ، ایجاد تولید و به کار گیری فناوری رشد اعتماد به نفس در بین دانشگاهیان و فارغ اتحصلات و جلوگیری از مهاجرت نخبگان ارائه شده است .

ادامه دارد ...


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




يکشنبه 27/11/1387 - 11:35 - 0 تشکر 90765

بسم الله الرحمن الرحیم

به طور خلاصه اهداف طرح کاراد به شرح زیر می باشد:
ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء شناخت دانشگاهی نسبت به کارآفرینی کارآفرینان و نقش آنان در رونق اقتصادی ایجاد اشتغال و رفاه .
ترغیب و جذب جامعه دانشگاهی به دوره های آموزشی کارآفرینی .
گسترش تحقیات تفصیلی در خصوص کارآفرینان پروژه های کارآفرینی محیط وفضای کارآفرینان و سایر زمینه های مرتبط با توجه به شرایط و مقتضیات ایران .
ادامه دارد ...








مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




يکشنبه 27/11/1387 - 11:40 - 0 تشکر 90769

بسم  الله الرحمن الرحیم

سیاستهای اجرایی طرح کاراد:
چنان چه ذکر شد در زمینه کارآفرینی و مسائل مربوط به آن تا قبل از سال 79 و واگذاری پیگیری و اجرای طرح کاراد به سازمان سنجش آموزش کشور تجربه قابل استقاده در کشور وجود نداشت . لذا در ابتدای کار کمیته اولیه با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان و چند نفر اساتید و صاحب نظران آشنا به موضوع تشکیل و راهکارهای مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. مهمترین تصمیمی که کمیته مذکور گرفت اقدام به سازماندهی اجرای طرح در سطح وزارت علوم سازمان و دانشگاهها بود در این راستا آئین نامه ای تدوین و پس از بررسی های لازم و اعمال نظر اساتید دانشگاهها و صاحبنظران و تصویب وزیر علوم و تحقیقات فناوری در خرداد ماه سال 1381 به کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد در آئین نامه مورد نظر ضمن ارائه تاریخ ، اهداف و برنامه های طرح اجرای ان در زمینه های ترویجی ، پژوهشی و آموزشی پیش بینی و ساختار آن به شرح ذیل تائین شد .
والسلام ...




مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




يکشنبه 15/8/1390 - 10:7 - 0 تشکر 383946

[quote=_goleorkide_;426940;90032]
بسم الله الرحمن الرحیم
سیر تاریخی مفهوم كار آفرینی
ریشه واژه كار آفرینی از كلمه فرانسوی Entreprendre ، اصطلاحا به معنای واسطه یا دلال ، مشتق شده است این واژه در طول زمان همراه با تحول شیوه های تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگر گونی و افزایش مفاهیم در بر گیرنده شده است . از آنجا كه بررسی این تحولات و موارد كاربرد این واژه تا حد زیادی در راستای توسعه نظریه كار آفرینی حركت كرده است ، مروری داریم به پنج دوره دگرگونی در مفهوم كار آفرینی .
دوره اول: قرن 15و 16 میلادی (( صاحبان پروژه های بزرگ ))
اولین تعاریف كار آفرینی در این دوره ارائه می شود . این دوره هم زمان با دوره قدرتمندی ملاكین و حكومت های فئودالی در اروپا است . كار افرین كسی است كه مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ را بر عهده می گیرد و البته در این راه مخاطره ای را نمی پذیرد ، زیرا عموما منابع توسط حكومت محلی تامین می شود و او صرفا مدیریت می كند . نمونه بارز كار آفرین در این دوره معماران مسئول ساخت كلیسا ، قلعه ها و تایات نظامی هستند.
ا
دامه دارد ...
ممنون از این مقاله تون با اجازه شما من ازش استفاده کردم البته با ذکر منبع


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.