• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 11424)
دوشنبه 4/9/1387 - 16:20 -0 تشکر 73005
نظریه تکامل انسان !!؟

 

هو الحکیم...

سلام دوستان

نمیدونم تا به حال به این موضوع فکر کردید یا نه!...

آیا تا به حال دچار تناقض بین دین و علم شدید؟!

 

چگونگی تکامل انسان!

 

نظریه ی علمی، تکامل انسان را از حیوان اثبات میکند امااا

قرآن کریم صراحتا اشاره کرده است که ما انسان را از گل آفریدیم و همه ما از نسل حضرت آدم هستیم و قبل از آن اجدادی وجود نداشته.

 

جالب اینجاست که زیست شناسان جرات ندارند در مورد چنین مسئله ای بحث کنند.و مهمتر آنکه نظریه علمی را هم نمیتوانند به راحتی نقض کنند!

و جالبتر اینکه برخی از عالمان دینی نظریه تکامل را در مورد انسان اصلا قبول ندارند.

 

چند ماه پیش در دانشکدمون پوسترهایی رو دیدیم با موضوع نظریه تکامل!

اما خیلی طبیعی کنفرانسی تشکیل نشد!!!!

گویا جلسه با اساتید تنظیم نشده بود و یا اینکه از بحث در این حیطه، خودشان را عقب کشیدند!

ما که چیزی نفهمیدیم!!!

(فکر کنم با این مثال متوجه اهمیت نظریه علمی از دید زیست شناسان شدید) 

.....

 

 

کدام یک را قبول دارید؟

 انسان نشات گرفته از سیر تکاملی موجودات و یا انسان به منزله ی معجزه ی خدا و برگرفته از گل...

مطمئنا قرآن ارجحیت دارد اما....نظریه علمی و شواهد موجود چه؟!

 

آیا گل نماد هست؟!

آیا علمی که در مورد همه موجودات صدق میکند، اشتباست؟!

 

 

مایلم در این مورد بحث کنیم. با دلیل و با مدرک و یا حتی برگرفته از رشته فکری و استنباطات ذهنی خودتون.

 

 

امیدوارم این تاپیک رو در انجمن مربوطه اش ایجاد کرده باشم!.

در ضمن از ممل 92 عزیز به خاطر مطرح کردن این موضوع ممنونم.

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

دوشنبه 4/9/1387 - 18:16 - 0 تشکر 73035

ما یه معلم معارف تو دبیرستان داشتیم می گفت : حالا یه بابایی گفته پدرش میمونه !!! به ما چه اون پدر خودشو گفته ...

ولی یه چیزایی هم هست که انکار نشدنی هست . مثلا جایی ندیدم که نوشته باشه حضرت آدم سفید پوست بوده و هوا سیاه پوست و هابیل سرخ پوست و قابیل زرد پوست ولی الان می بینیم که انسانها تو هر منطقه یه تفاوتی با انسانهای منطقه ی دیگه دارن و اینها اساسش بر می گرده به جهش کروموزوم که پایه ی نظریه ی تکامل هست .

چیزی که نظریه ی تکامل رو خیلی تقویت می کنه بنظرم همین شباهتها بین اقسام موجودات است مثلا بین انسان و نوعی میمون فقط در چند کروموزوم از نظر تعداد تفاوت هست !!!

حال اینکه بین گندم و میمون تفاوت بسیار است !!! شباهت کروموزومی از یک طرف و شباهت ظاهری میمون ها با انسانها و همچنین تحقیقات بسیاری درباره ی دیگر موجودات بالاخره باعث شد که دانشمندان چنین نظریه ای رو بدهند ... 

از نگاه دینی و بنظر بنده یک نقطه مجهول در این میان باقی می ماند و آن وجود روح است . روح موجودی مجرد بوده و از ماده نمی باشد . آیا روح هم تکامل پیدا کرده است ؟

به نظر ما که به روح اعتقاد داریم به این خلا در این میان پی خواهیم برد و آن را نقطه ی ضعف عمده ی این نظریه خواهیم خواند ... 

مثلا من شاید بتوانم بگویم که فلان جهش کروموزمی در طول اراده ی الهی رخ داده و انسان از میمون تکامل یافته اما با جهش مولکولی که روح بوجود نمیاد.

البته گاها چیزایی به فکرم خطور می کنه مثلا اینکه چه ایراده داره بگیم حضرت آدم اولین انسان تکامل یافته به شکل کنونی است که خداوند روح ایشون رو از بهشت برزخی به این دنیا آورده است و آغاز دوران انسان شروع شده است ...!!!

البته خودم به حرف خودم می تونم چندین ایراد بگیرم ولی چیزی غیر این در توجیه اون نظریه به ذهنم نمی رسه ... 

سه شنبه 5/9/1387 - 13:20 - 0 تشکر 73210

سلام دوستان

انشاءاالله که همگی خوب و سلامت باشید.

مای میل جان ؛ ممنون از شرکتتون. واقعا لذت بردم. خیلی جنبه های جالبی رو مورد بررسی قرار دادید.

واقعا نظریه علمی رو نمیشه نا دیده گرفت نه تنها کروموزوم و ظاهر، بلکه آناتومی داخلی انسانها نمونه تکاملی گروهای قبلی هست. انشاءالله در پستهای بعدی بیشتر جنبه علمی رو مورد بررسی قرار میدم.

از نظر دینی هم علاوه بر نشات انسان از گل ، وجود روح رو نمیشه توجیه کرد.

خوبه اول روح رو تعریف کنیم..روح به نظر شما چیه؟ این چه چیزی هست که انسان رو از بقیه متمایز کرده؟!

***

میدونید یک زمانی فکر میکردم انسان خیلی با بقیه موجودات فرق داره،یعنی بقیه رو موجوداتی کاملا پست میشمردم!!! این از خود خواهی ام  بود شاید!  اما هر چه بیشتر در موردشون مطالعه میکنم بیشتر گیج میشم!

گاهی اوقات چیزایی از جانواران دیده میشن که نبود عقل و فهم رو نمیشه قبول کرد!

فقط میگیم غریزی هست یا هنوز کشف نشده!

واقعا از قدرت خدا در حیرتم!


گویا حکایت تبیانی ها هم مثل زیست شناسان شده!

بچه ها چرا نمیایین نظراتتون رو بگید؟!

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

سه شنبه 5/9/1387 - 23:32 - 0 تشکر 73332

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

ببخشید بازم عین همیشه من دیر رسیدم، دیشب این بحث رو دیدم ولی چون دیر وقت بود پاسخ ندادم، امشب هم متاسفانه از دانشگاه دیر رسیدم و مقداری مینویسم ولی بازم میام و ادامه میدم، امیدوارم دیگر دوستان هم در این بحث شرکت کنن...
سالی یکبار یه بزرگواری میاد و یه بحث علمی ایجاد میکنه، پس چرا نمیان دوستان؟

برای بهتر شدن بحث میخواستم اول نظریه داروین رو بنویسم که دوستانی که با نظریه داروین آشنائیت ندارن بدونن قضیه از چه قرار هست.

ولی چون خانم بوتانیست با روح شروع کردن، منم ترجیح میدم از روح شروع کنیم و بعدش بریم سر نظریه.

روح انسان رو از باقی موجودات متمایز نکرده، بلکه حیوانات هم روح دارن!

این سوال رو من چندی پیش از اساتید دانشگاهمون پرسیدم و گفتن، حیوانات هم روح دارن و روحی حیوانی، حیوانات عقل ندارن و حکمی بر انها نیست، بر اساس غریزه رفتار میکنن...

عمده ترین فرق انسان و حیوان در داشتن عقل و قدرت تصمیم گیری هست.

روح انسان روح الهی (روح انسانی هست) همانگونه که در قرآن فرموده:

فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ

پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دمیدم پیش او به سجده درافتید
سوره حجر آیه 29

خداوند از وجود خودش در انسان دمیده و انسان شد خلیفة الله، برترین موجودات عالم هست انسان، که خداوند به خود آفرین گفت:

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ

آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختیم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم آنگاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا كه بهترین آفرینندگان است

سوره مؤمنون آیه 14

روح انسان هست که انسان رو برترین موجودات عالم کرده، نه جسم انسان، شنیدم از بزرگی که گفت: در روایات هست که روح انسان اونقدر قدرت داره، که میتونه سیاره ها رو جا به جا کنه...

در مورد روح مقاله ای داشتم عنوان "روح چیست" که اگر موافق باشین، به صورت پیوسته و سلسله وار تو چند پست بزارمش، که کامل در مورد روح توضیح داده.

یکی از عوامل رد نظریه داروین در مورد تکامل انسان از میمون همین روح هست.

برای امشب فکر کنم کافی باشه، فردا شب میام و ادامه میدم...


یه چیزی هم لازمه بگم، نظریه داروین در مورد انسان رو، خیلی از دانشمندان رد کردن، نه به خاطر اینکه اعتقادات دینی ما این رو میگه، به خاطر کشفیات جدیدی در ساختار بدن میمون و انسان که تناقض این دو موجود رو باهم نشون میده،‌ و دوم اینکه این یه نظریه هست، عین نظریه نیوتن که انشتین اومد و نظریه نیوتن رو محدود کرد،‌ یا نظریه خیلی از دانشمندان بزرگ که با پیشرفت علم نقض شد.
یه چیز جالبی هم این آخر بگم و برم، گویی از پاسکال پرسیند بین علم و دین کدوم رو انتخاب میکنی، گفت دین!
گفت علم تازه داره دوران طفولیت خودش رو طی میکنه، ولی دین به تکامل رسیده، و مسلما چیزی که دین میگه درستره، ولی ما توانایی برداشت کامل رو از دین نداریم...
التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
چهارشنبه 6/9/1387 - 18:6 - 0 تشکر 73495

سلام

ممنونم از دوستان گرامی به خاطر ایجاد چنین بحث پر محتوا و علمیی

من خودم بیشتر کارم با برق و ریاضیات و زبان و این حرف هاست، بنابراین شاید بحث علمی در این باره برام سخت باشه

ولی این موضوع از خیلی وقت پیش برام سوال هست

و امیدوارم جواب های مناسبی بتونم تو این بحث پیدا کنم

ولی همینطور که دوستان اشاره کردن تفاوت بسیار زیادی بین چیزی که ما معتقدیم و چیزی که غربی ها بهش اعتقاد دارن، در این باره وجود داره.

منتظر مطالب خوبتون در این باره خواهم بود

موفق باشید

 
پنج شنبه 7/9/1387 - 13:34 - 0 تشکر 73648

سلام دوستان...

شرمنده دیر اومدم.

اومدم از ممل92 عزیز تشکر بکنم. دوست عزیز خیلی خوب دارید پیش میرید .چیزای واقعا جالبی یادگرفتم. انشاءالله در مورد نظریه علمی و تشابه گونه ها و...بعدا میام توضیح میدم.

در مورد روح هم ،لطف میکنید اگر همون مقالتون رو بزارید.در زمینه روح اطلاعات کمی دارم...

همچنین از رو به آسمان عزیز ممنونم که همیشه همراه هستند.خوشحال میشیم توی بحث شرکت کنید.

 ممنون از توجهتون.

موفق باشید...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

جمعه 8/9/1387 - 0:40 - 0 تشکر 73758

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

بازم شرمنده دیر رسیدم، به علت پاره از مشکلات الان موفق شدم به سیستم برسم، چون دیر وقته مقاله "روح چیست" رو میزارم و توضیحات و بحث در باره این موضوع رو فردا ادامه میدم.

به خاطر مشکل اخیر فونت انجمن ها که خیلی کوچیک شده، متن رو در قالب فرمت PDF برای دانلود میزارم، که دوستان راحتر بتونن بخونن و استفاده کنن.

دانلود مقاله روح چیست با فرمت PDF

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
جمعه 8/9/1387 - 0:48 - 0 تشکر 73760

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

روح، موجودی مجرد است و جسم و قابل قسمت نیست و حیات و فعالیت اعضای بدن، به او متكی است. واژه روح در قرآن در سوره‏ها و آیات متعددی تكرار شده است و متبادر از آن، همان موجودی است كه مبدأ حیات و زندگی است و آن را منحصر به انسان و یا انسان و حیوان ننموده است، بلكه آن را در غیر انسان و حیوان نیز اثبات نموده است

مثل آیه مباركه: "...فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا اِلَیها رُوحَنا"1. "..مریم میان خود و آنان حجابی افكند و در این هنگام، ما روح خود را به سوی او فرستادیم".
و آیه مباركه: "وَ كَذلِكَ أَوْحَینا اِلَیكَ رُوحا مِنْ أَمْرِنا"2. "همان‏گونه(كه بر پیامبران پیشین، وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی كردیم".

و آیات دیگر. پس برای روح، مصداقی در انسان هست و مصداق‏های دیگری نیز در برخی موجودات دیگر. این دو آیه و آیات دیگر به صراحت دلالت بر وجود روح در انسان و برخی موجودات دیگر غیر از انسان به معانی مختلف وجود دارد از جمله آیاتی كه به صراحت دلالت بر این دارد كه مراد از روح، تنها روح انسانی است،

آیه مباركه زیر است: "یسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی"3. "از تو (ای پیامبر) راجع به روح می‏پرسند، بگو روح از كار خدا است و به شما جز اندكی از علم داده نشده است".

در این آیه گرچه روح، مطلق آورده شده و لكن از قرائن موجود در آیه، استفاده می‏شود كه مراد از روح مورد سؤال، روح انسانی است كه به امر خدا انجام گردیده است.

بنابر عقیده بیشتر مفسّران در آیه بالا روح به معنای روان و عامل حیات به‏كار رفته است4.

مفسّر بزرگ اهل سنت "شیخ ابوالفتوح رازی" در تفسیر "روح‏الجنان"5.

در ضمن بیان اقوالمختلف در مورد مفهوم و معنای روح می‏گوید: "آنچه در این آیه مورد سؤال قرار گرفته، روح آدمی است كه قوام حیات به آن است و آدمی به آن زنده و با فقدان آن انسان زنده نمی‏ماند".

مرحوم شعرانی در حاشیه تفسیر رازی چنین بیان می‏كند: "تفسیر روح با این مفهوم درست‏تر به نظر می‏آید كه سؤال از وجود روح و حقیقت آن از دیرباز میان ملل جهان متداول بود، خاصّه یهود و مخصوصا آن جماعت از یهودیان كه با فلاسفه آمیخته و از عقاید و اختلافشان درباره روح، اطلاع یافته بودند، تعجّب بشر درباره روح از آن است كه می‏بیند قدرتی است بر خلاف طبیعت و گوئی بر ضدّ آن در نبرد است و گوشت و پوست و استخوان را چون به خود رها كنند زود پوسیده و متعفّن و پراكنده می‏گردد و روح، او را سالها از فرسودگی و تعفّن، نگاه می‏دارد و به حركت و سخن می‏آورد و تعقّل و ادراك می‏كند و اینها هیچ‏یك، كار جسم نیست، جسم، سنگین است و سوی پائین میل دارد و روح بر می‏جهد و جسم را می‏جهاند.

"حال پس خود روح از چه مبدأ و منشأ است؟ خداوند جواب داد كه مبدأ آن از فرمان خدا است و مانند نور خورشید بر ابدان تابیده و اگر فرمان الهی نبود و از ورای عالم طبیعت، دستوری نرسیده و فروغی نتافته بود، همه چیز جامد بود و صامت".

تفسیر آیه "وَ ما اُوتِیتُمْ مِنَ العِلْمِ اِلاّقَلِیلاً". "شما آدمیان جز اندكی كه از علم، نصیب ندارند".

این است كه روح از دیدگاه قرآن، موقعیتی در عالمِ وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم، بروز می‏دهد كه بسیار بدیع و عجیب است و شما از آن بی‏خبرید!

ادامه دارد...

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
جمعه 8/9/1387 - 0:57 - 0 تشکر 73761

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

مرحوم "بحرانی" مؤلف تفسیر "برهان" در تفسیر آیه فوق از حضرت امام باقر علیه‏السلام نقل می‏كند كه فرمود: "معنای آیه، این است كه جز تعداد كمی از بشر؛ از روح، آگاهی ندارند".

استاد معظّم علامه فقید، سید محمد حسین طباطبائی قدس‏سره در تفسیر "المیزان"6 می‏نویسد: "كلمه روح به طوری كه در لغت معرفی شده، به معنای مبدأ حیات است كه جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حركت ارادی می‏شود ولی مراد از روح در این آیات همان روح و نفس به نام "نفس ناطقه" می‏باشد كه در كالبد همه افراد انسانهای موجود، وجود دارد. و وجود آن از ناحیه خدا و وابسته به او است".

چنانكه در آیه دیگر می‏فرماید: "..اِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ"7. "فرمان او چنین است كه هرگاه چیزی را اراده كند، تنها به آن می‏گوید: موجود باش! آن نیز بی‏درنگ موجود می‏شود".

از این آیه معلوم می‏شود كه:
1. امر خدا یعنی ایجاد هستی و وجودی است كه از ناحیه خداوند به روح متعلّق شده و این موجود، وابسته به خداست و به امر او پیدا شده نه علل و اسباب دیگری.
2. موجودی به نام روح، وجود دارد و به همین مناسبت حضرت مسیح علیه‏السلام به عنوان كلمه خدا و روح او شمرده شده،

آنجا كه می‏فرماید: "إِنَّما المَسِیحُ عِیسی بْنُ مَرْیمَ رَسُولُ اللّهِ وَ كَلِمَةٌ أَلْقاها إِلی مَرْیمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ"8. "مسیح، عیسی بن مریم، فقط پیامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به مریم القاء كرده است و روحی از جانب او است".
خداوند در برخی از آیات روح و جان موجود در انسان‏ها را متعلّق به خود دانسته یعنی تنها از ناحیه او به انسان، عطاء شده است

چنانكه در مورد خلقت حضرت آدم علیه‏السلام می‏فرماید: "فَإِذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی"9. "هنگامی كه كار انسان را به پایان رساندم و در او از روح خود (یعنی یك روح شایسته و بزرگ) دمیدم".

و در آیه مباركه دیگر چنین وارد شده است: "ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ"10 "سپس اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید".

در این دو آیه روح، متعلّق به انسان ذكر شده و با كلمه "مِن" آورده شده یعنی مبدأ پیدایش او از ناحیه خداست.

و نام این ایجاد را "نفخ" یعنی دمیدن نهاده است11

هم‏چنانكه این كلمه در سایر آیات وارده در این باب نشان دهنده همین واقعیت است: "یلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَنْ یشاءُ"12. "وحی را به هر یك از بندگان خویش كه بخواهد القاء می‏نماید".

و آیه "ینَزِّلُ المَلائِكَةُ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ"13. "فرشتگان را با وحی به هر یك از بندگان خویش كه بخواهد می‏فرستد تا دلهای مرده را به وسیله آن زنده نماید".
و آیه "تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"14. "فرود آیند فرشتگان و روح(مراد جبرئیل است) در آن شب به اذن خدا با هر كاری كه تقدیر خدا در امور مختلف است".

چنانكه خوانندگان ملاحظه می‏كنند، كلمه "من" در همه این آیات می‏فهماند كه روح از جنس و سنخ امر است و آنگاه امر را بیان می‏كند

و می‏فرماید:
"إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ"15. "فَسُبْحانَ الَّذِی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلّ شَی‏ءٍ"، "جز این نیست كه هرگاه خداوند اراده كند چیزی را، امر كند به او و بگوید باش، پس به وجود می‏آید".

ادامه دارد...

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
جمعه 8/9/1387 - 1:3 - 0 تشکر 73763

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

عالم خلق و عالم امر
به طور كلی در مطالعه آیات قرآنی در جهان آفرینش دو پدیده، جلب توجه می‏نماید: یكی پدیده "خلق" كه در مسیر سلسله علل و اسباب، قرار داشته و بر زمان و مكان، منطبق می‏گردد و مسیر تكامل را تدریجا می‏پیماید. دیگری پدیده "امر" كه نشان دهنده ارتباط موجودات با خداوند می‏باشد، در این پدیده، تدریج وجود ندارد و تنها با اراده خداوند به‏طور آنی، موجود می‏گردد و اسباب و وسائل مادّی در آن راه ندارد و در حقیقت پدیده و عالم امر كه روح از آن عالم است، عالم موجودات غیر مادی است16.

مرحوم علامه طباطبائی قدس‏سره در معنای امر در ذیل آیاتی كه از تفسیر "المیزان" نقل كردیم، می‏گوید: امر هر چیز عبارت است از ملكوت آن چیز و برای هر موجودی، ملكوتی و امری است كه در آیات 185 و آیه 75 سوره انعام و آیه 4 سوره قدر به آن اشاره شده است. مطابق آیات قرآن هر دو پدیده یعنی پدیده مادی و قابل لمس یعنی "عالم خلق" و پدیده‏های امری و مجرد غیر مادی یعنی "امر و خلق" هر دو از جانب خداوند می‏باشد

چنانكه در سوره اعراف آیه 54 می‏فرماید: "اَلا لَهُ الخَلْقُ وَ الأَمْرُ". "آگاه باشید كه آفرینش و تدبیر جهان از آنِ اوست یعنی به فرمان او است".

خداوند این معنی را در آیات دیگر از جمله آیه 59 سوره آل عمران، نیز متذكّر می‏گردد به این صورت كه ابتدا خلقت آدم را ذكر و ارتباط آن را با خاك كه یكی از اسباب آن است، بیان، سپس وجود آن را بدون ارتباط به چیزی با تعبیر "كُنْ" یعنی "باش" خاطرنشان می‏سازد پس كیفیت خلقت آدم به صورت تدریج، انجام پذیرفته ولی نفخ روح به صورت غیر تدریجی و یا پدیده امر به وجود آمده پس روح انسان به امر خداوند موجود گشته است و نظیر این آیه را خوانندگان می‏توانند در آیات 12 تا 14 سوره "مؤمنون" مطالعه نمایند.

چنانكه در آیه 59 سوره آل عمران ملاحظه می‏گردد، قرآن پیدایش پدیده روح را به عنوان كیفیتی متفاوت با مراحل قبلی، معرفی كرده است یعنی جنین در ماه‏های اول دوره جنینی، دارای حیات و در حال رشد و نموّ می‏باشد و موقعی كه رشد به حدّی رسید كه ساختمان قلب، كامل گردید و شروع به طپش نمود و اعضای بدن كامل شد، حیات نباتی جنین تبدیل به حیات عالی‏تری گردیده، پدیده دیگری به نام روح و نفس، به وجود می‏آید و از آن تعبیر به كیفیت امری شده است. در روایت وارد از امام سجاد علیه‏السلام در تفسیر نورالثقلین17 به این حقیقت اشاره شده كه حیات ابتدائی كه بیشتر، جنبه نباتی دارد به كیفیت بالاتری كه برای تعقّل و زندگی مستقل آماده گردیده، تبدیل می‏گردد18.

پس؛ از آیات فوق استفاده می‏شود كه روح موجودی محقق و مجرّد از ناحیه پروردگار بوده، جسم نیست زیرا به تعبیر مؤلّف كتاب "رسالة‏النفسیة"19

"جسم قسمت‏پذیر بوده و روح، قسمت‏پذیر نیست، و روح عَرَض هم نیست زیرا كه عَرَض را به خود، قیام نبود و جان، اصل آدمی است و همه اعضاء، تبع وی است، عَرَض چگونه بود...؟"
جالب این است كه مؤلّف كتاب "رسالة‏النفسیة"، "فضل الله بن حامد حسینی" متوفّای 921هـ.ق. بعد از ذكر مطالب یاد شده، دو بیت شعر فارسی نیز در زمینه مورد بحث چنین سروده است:

سرّی است كه جز نهفتنش نیست روان *** دُرّی است نفیس و سفتنش نیست روا
رازی كه میان جانِ جانان منست *** دانسته نیست و گفتنش نیست روا

پایان

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
جمعه 8/9/1387 - 1:39 - 0 تشکر 73767

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

پاورقیها:
1. مریم، 17.
2. شوری: 52.
3. اسراء، 85.
4. بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، جلد اول، تألیف دكتر سید ابوالقاسم حسینی، سال 1364، ص 21 و 20.
5. تألیف: شیخ ابوالفتوح رازی، با حواشی مرحوم حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، كتابفروشی اسلامی، سال 1385هـ ق.
6. ترجمه آقای موسوی، ج25، ص 340 و 341.
7. سوره یس، آیه 89.
8. سوره نساء، آیه 171.
9. حجر، 29.
10. سجده، 9.
11. كتاب بررسی مقدماتی روانشناسی اسلامی، ص 23.
12. مؤمن، 15.
13. نحل: 2.
14. قدر، 4.
15. یس، 82.
16. رساله نفسیه، تألیف: فضل الله بن حامد الحسینی، متوفای 921هـ، ص 27.
17. ج1، ص 540.
18. بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، ج1، ص 24 - 25.
منبع:نشریه درسهایی از مكتب اسلام ،شماره 489 

نویسنده:حسین حقّانی زنجانی 

لینک منبع

دانلود متن با فرمت PDF

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.