• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1873)
يکشنبه 15/10/1392 - 22:22 -0 تشکر 678963
مشکلات کلاس اولی ها

سلام
خوشحالم که شما اینجا هستین ومن می تونم سوالاتم را از شما بپرسم.
دخترم چند وقتی هست که کمی بی قراره حواسش جمع نیست البته شدید نیست شاید من وسواس دارم.بهش گفتم چرا مامان تمرکز نمی کنی اشتباه نمی نویسی گفت سردردم.
باتوجه به ظاهر سالمش ازش پرسیدم چیزی هست که بهش فکر کنی یا ناراحتت کنه؟
اول گفت نه بعدش گفت آره وقتی خانم زیاد مشق می ده می گم من بلد نیستم ومشقام زیاده.
بهش گفتم کسی که همه املاهاش تا حالا درسته وریاضی اش را خوب حل می کنه نباید نگران باشی وما مدرسه می ریم که چیزی یاد بگیریم وباید تو کلاس خوب گوش بدی وتو خونه تمرین کنی.
وقتی اینو گفتم گفت از بس بچه ها سرو صدا می کنند ویه شاگرد تازه دارند (یک هفته ای که مدرسه اونا اومده)که همیشه داره گریه می کنه ومیگه مامان همه بچه ها رو ناراحت کرده وعصبانی.
من امروز با عصبانیت بهش گفتم دیگه بسه.
البته نمی دونم واقعا سردردش به خاطر این موضوع هست یانه.
ولی سوال من اینه که من به عنوان والد یک دانش آموز درمورد این دانش آموز می تونم اعتراض کنم؟
چه کاری می تونم انجام بدم؟

دوشنبه 16/10/1392 - 9:59 - 0 تشکر 679097

به ناتم خدا و سلام
ممنونم از حضور مجددتون تو انجمن

البته من در این حد نیستم كه بتونم راهنمایی تون كنم و این نظر لطف شماست كه قابل می دونید

ولی پاسخی كه امیدوارم براتون مفید باشه اینه كه كلا اگر كودك احساس كنه خیلی تحت نظر هست و نظارت شدیدی رو كارش هست دچار وسواس و استرس و اضطراب می شه منتها گاهی مواقع برخی معلمین بزرگوار كودكان را به بیگاری می گیرند و با دادن تكالیف اضافی به نظر خودشون به كودك كمك می كنند در حالیكه  نظر من " یه شهر آباد به از صد شهر خراب " هست كودكی كه تاز نوشتن را آموخته باید باهاش مدارا كرد مثل راننده ای كه تازه رانندگی آموخته .(نمیشه از یه تازه كار خواست مسافرت مشهد را با ماشین رانندگی كنه )
گاهی مواقع هم مشكلات داخل كلاس باعث این موارد میشه كه بهتر است بدون اینكه معلم احساس كنه خیلی در كارش دخالت میشه یا اینكه فكر كنه والدین كودك خیلی زاید پیگیرند یا به اصطلاح سمج هستند مشكل را با ایشان در میان بگذارید تا موارد این چنینی در كلاس كمتر پیش بیاد.


امیدوارم مفید باشه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 21/10/1392 - 16:48 - 0 تشکر 680234

سلام 
من هم با نظر آقای تیچمن موافقم . بویژه که در این زمینه تجربه کافی هم دارند . 

فقط تصویری از کودکی من هست که با وجود اینکه به مدرسه خیلی علاقه داشتم . یادم هست که کلاس دوم به خاطر بد رفتاری معلمم یه بار اومدم خونه و گفتم که دوست ندارم دیگه به مدرسه برم. 

تو همون هفته یه جایزه به خاطر نمره خوبم گرفتم . بعدن فهمیدم که از طرف مادرم بوده و ایشون خودشون گفته بودند که به یک بهانه ای این رو به من بدن...

روحیه بچه ها خیلی لطیفه. دنبال چیز های بزرگ نباشیم . گاهی همین چیز های کوچیک اونها رو دلگرم می کنه .

تو را نادیدن ما غم نباشد  که در خیلت به از ما  کم نباشد
شنبه 21/10/1392 - 16:51 - 0 تشکر 680236



وظیفه خانه و مدرسه در قبال کلاس اولی ها

۶سالگی سنی است که در کشور ما کودک وارد دبستان می شود این دوران دوران بسیار حساسی است که ظرافت ها و انعطاف پذیری خاص خود را دارد و دلیل حساس بودن آن وارد شدن به محیط آموزشی با قوانین خاص خود و مسوولیت پذیری رسمی از این محیط حال از تکالیف گرفته تا مقررات آموزشگاه است ولی آنچه مهم است...



 وظایف اولیا و مربیان است که اگر هرکدام از این دو گروه وظایف خود را خوب انجام ندهند، کودک با مشکل روبه رو خواهد شد. به طور خلاصه به مواردی از وظایف هر کدام اشاره می شود. الف ) وظایف اولیا: اولیا موظفند به صحبت فرزندان خود گوش کنند و پاسخ پرسشهای آنان را با توجه به توان ذهنی آنان بیان کنند. پیش از ورود به دبستان ، از آموزش الفبا و تدریس اعداد و ارقام خودداری شود. حتی کودک ممکن است در این زمان از ۱تا ۱۰۰یا بیشتر به صورت طوطی وار شمارش کند؛ اما این به آن معنا نیست که مفهوم ریاضی را یاد گرفته است.
والدین محترم پیش از این که فرزندشان به کلاس درس وارد شود، باید حساسیت های روحی و مشکلات جسمی او را به دفتر مدرسه اطلاع داده و این اطلاعات در اختیار معلم قرار گیرد. نوآموزان دیگر را به رخ فرزندان خود نکشند. والدین به نمره زیر ۲۰حساسیت نشان ندهند. تدریس خودسرانه بعضی اولیا ممکن است با تدریس معلم مغایرت داشته باشد و این عامل باعث زدگی دانش آموز می شود؛ بنابراین هر گونه کمک به دانش آموزان ضعیف باید با هماهنگی معلم و با توجه به روشهای تدریس صورت گیرد. پدر و مادر درباره تربیت کودک باید با یکدیگر به همدلی و تفاهم برسند. حل مشکل صبحانه گریزی کودک نیز حائز اهمیت است ؛ چون تحقیقات صورت گرفته بیانگر آن است که صبحانه گریزی باعث افت یادگیری می شود. ب) وظایف مربیان : کارکنان دبستان با خوشرویی و مهربانی و شادی در روز ورود نوآموزان با آنان برخورد کنند و این روز را جشن بگیرند؛ زیرا تجربه نشان داده که اولین روز ورود به دبستان ، هم از نظر شکل ظاهری ساختمان ، هم نحوه برخورد کارکنان دبستان و هم حضور دیگر نوآموزان جدید در ذهن هر انسانی نقش می بندد و به صورت خاطره می ماند. استفاده از معلمان با تجربه و دوره دیده و در صورت امکان استفاده از افراد لیسانس برای تدریس پایه اول.
جای نشستن نوآموز در کلاس با توجه به اطلاعات اولیه که در اختیار معلم قرار گرفته - قدرت بینایی ، شنوایی ، شیطنت ، بازیگوشی ، چپ دستی و نظر دانش آموز - همان روز اول به طور موقت تعیین شود. تقسیم محبت به صورت عادلانه بین دانش آموزان صورت گیرد. پر کردن خلائ محبت برای دانش آموزانی که به عللهای مختلف پدر یا مادر خود را از دست داده اند. توجه به تفاوت های فردی کودکان.
آموزش شیوه سوال کردن از معلم یا صحبت کردن در جمع به دانش آموز. توجه به بهداشت فردی و گروهی.
استفاده از آموزش های مستقیم ، غیرمستقیم و نیمه مستقیم هر کدام در جای خود و استفاده از داستان های دینی کوتاه در زمان تدریس درس قرآن.
ایجاد نکردن محدودیت برای خلاقیت دانش آموزان.
استفاده نکردن از کتابچه های دیکته شب در خانه و آموزشگاه ؛ زیرا خلاقیت دانش آموز از او گرفته می شود. استفاده نکردن از مشق به عنوان تنبیه یا جریمه.
استفاده از روشهای خاص روان شناسی برای دانش آموزانی که هنگام نوشتن ، به علت اضطراب یا عوامل دیگر، کف دستشان عرق می کند و گریه می کنند. معمولا بعضی از دانش آموزان پایه اول روزی چند بار می پرسند چند زنگ داریم ، زنگ چندم است ، کی به خانه می رویم.
این امر طبیعی است و مربیان باید با صبر و حوصله با این عزیزان برخوردی سنجیده داشته باشند. درباره تکلیف شب ، دو نظریه موافق و مخالف وجود دارد. موافقان معتقدند به شرط این که مشق شب طولانی نباشد، باعث تداوم ارتباط میان مدرسه و شاگردان می شود و مانع می گردد که بچه ها در بازگشت به خانه ، وظایف تحصیلی خود را فراموش کنند و همچنین موجب تثبیت یادگیری و عادت به مطالعه می شود. مخالفان نیز تکالیف شب را در سطح ابتدایی کاری بیهوده ، اضطراب زا و... می دانند.به هر حال بهتر آن است که در هفته های اول به دانش آموزان پایه اول تکلیف شب گفته نشود و پس از سپری شدن چندهفته ، با توجه به تفاوت های فردی و توان روحی آنان و با توجه به روشهای تدریس و پیشرفت دانش آموزان ، این کار صورت گیرد.
 منبع:جام جم  
ویرایش وتلخیص:آکاایران

دل دریای من بی تو مرداب است

 

دوشنبه 23/10/1392 - 13:56 - 0 تشکر 680749

ممنون از پاسخ همه دوستان.
دیر نظر دادم تا اسم دیگران هم رو مبحث باشه.شاید دیگران علاقمند به خواندن شوند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.