• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 1832)
دوشنبه 11/9/1392 - 12:28 -0 تشکر 674094
امتحانات نزدیک است!

« به نام خداوند بخشنده و مهربان »

سلام؛
 در این مبحث که برداشتی آزاد از تجربیات برخی از معلمان با تجربه است، قصددارم نکته هایی رابا معلمان عزیزی در میان بگذارم که می خواهند بهترین جلسه ارزشیابی و امتحان را برای دانش آموزانشان برگزار کنند.

دوشنبه 11/9/1392 - 12:34 - 0 تشکر 674095

رقابت ناسالم

ایجادرقابت های ناسالم و تاکید بیش از اندازه برنمره به جای توجه به توانایی های فردی هر دانش آموز باعث می شود برداشتی غیر منطقی از امتحان در ذهن وی به وجود بیاید.در این حالت اگر دانش آموز در امتحان به نتیجه مطلوب نرسد، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و باور می کند همیشه بازنده است. در نتیجه روحیه تلاش برای جبران اشباهات را از دست می دهد.

دوشنبه 11/9/1392 - 12:44 - 0 تشکر 674098

برخورد عاطفی

ایجادفضای عاطفی میان معلم و دانش آموز در فضای مدرسه بسیار اهمیت دارد. گاهی دیده می شود که معلم درروز امتحان و قبل از آن اشکالات دانش آموزان را پاسخ نمی دهد و دلیل او این است که دانش آموز باید قبلا مراجعه می کرد و الان نزدیک امتحان است و اگر برایش توضیح بدهم بیشتر قاطی می کند اما در واقع باید باور داشت که یکی از بهترین زمان های یادگیری برای دانش آموزان، نزدیک ترین زمان به شروع امتحان است. شاید تجربه شخصی هریک از شما نیز این حرف راتصدیق کند.

سه شنبه 12/9/1392 - 14:13 - 0 تشکر 674275

به نام خدا و سلام
لفظ امتحان کلا استرس زا است من تو کلاس اصلا کلمه ی امتحان را به کار نمی برم چون خانواده ها بچه هارا از امتحان می ترسانند به جای این کلمه میشه گفت ارزشیابی یا برگه ای که ببینیم چقدر مطلب ها را یاد گرفتیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 13/9/1392 - 19:7 - 0 تشکر 674530

سلام
احسنت بر شما، معلم عزیز و دلسوز

شنبه 16/9/1392 - 14:22 - 0 تشکر 674852

هدف از امتحان

هدف از برگزاری هر امتحان را برای خویش مشخص کنید.

گاهی اوقات از امتحان به عنوان نوعی جریمه و در واقع حربه ای برای مجازات دانش آموزانی که مطالعه کافی نداشته اند استفاده می کنیم.
این نوع امتحانات غالبا نتایج مطلوبی به همراه ندارند.

پس باید بدانیم هدف اصلی از برگزاری جلسه امتحان، ارزیابی دانسته ها و آموخته های دانش آموزان است نه مجازات آنها.

شنبه 16/9/1392 - 14:29 - 0 تشکر 674856

طرح سوال

کیفیت ورقه امتحانی و نوع سوالات در میزان موفقیت دانش آموزان تاثیر فراوانی دارد، از جمله

* میان تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به آن ها تناسب موجود باشد.
* از طرح سوالات مبهم و دو پهلو بپرهیزید.
* سوالات چند مرحله ای باشد، مثلا به صورت های الف،ب و پ ( به ویژه در دوره دبستان )
* روند ساده به دشواربودن سوالات مورد توجه قرار گیرد.
* می توان در ارزشیابی مهارتی بیش از 5 سوال ارائه داد ، اما باید دقت داشت در این نوع ارزشیابی ها میزان مهارت دانش آموز در پاسخ به سوالات یک مبحث مورد نظر است ، در حالی که در ارزشیابی های پایانی و جامع، معمولا حیطه دانشی اهداف را ارزیابی می کنیم.
* انتخابی بودن سوالات ( مثلا تنها به یکی از سه سوال زیر پاسخ دهید. )

شنبه 16/9/1392 - 14:32 - 0 تشکر 674857

فضا و زمان

توجه به نور و دمای مناسب محیط کلاس و همچنین ساعت تعیین شده برای امتحان نیز اهمیت دارد.
معمولا زنگ اول صبح برای امتحان مناسب نیست ، زیرا هنوزانرژی موجود در صبحانه آزاد نگردیده است و ذهن دانش آموز بازدهی کافی را ندارد.
تجربه نشان داده است که بهترین زمان برای آزمون، زنگ دوم یا حداکثر زنگ سوم است.

پنج شنبه 21/9/1392 - 19:13 - 0 تشکر 675555

تمرین یا امتحان ؟

میان ورقه امتحانی و ورقه تمرینی در کلاس، از نظر چگونگی طرح سوال،تفاوت قائل شوید.

درورقه تمرینی ممکن است چندین نمونه تمرین از یک موضوع داده شود، ولی در اوراق امتحانی بویژه ارزشیابی های جامع و پایانی، باتوجه به اینکه چندین هدف آموزشی( براساس اهداف بودجه بندی آموزشی) در نظر گرفته می شود، لذا کافی است متناسب با هرهدف تنها یک سوال  مطرح شود. ناگفته نماند که گاهی در ارزشیابی های مهارتی باید از یک مفهوم چندین بار سوال طرح شود زیرا در این نوع ارزشیابی ها، تنها یک هدف آموزشی بررسی می شود.

باید دقت داشت که در این نوع ارزشیابی ها میزان مهارت دانش آموز در پاسخ به سوالات یک مبحث مورد نظر است، در حالی که در ارزشیابی های پایانی و جامع، معمولا حیطه دانشی اهداف را ارزیابی می کنیم.

پنج شنبه 21/9/1392 - 19:17 - 0 تشکر 675556

حفظ آرامش جلسه

همه باید از رفت و آمدهای بیش از حد و رژه رفتن میان صندلی های دانش آموزان پرهیز کنند.
برخی از معلمان احساس می کنند منظور از نظارت برحسن اجرای جلسه امتحان، یعنی رژه رفتن از ابتدا تا انتهای زمان امتحان، در حالی که گاهی لازم است در گوشه ای آرام بایستیم و در مواقع ضروری قدم بزنیم.

پنج شنبه 21/9/1392 - 19:21 - 0 تشکر 675557

اعلام نتیجه

نتایج آزمون را هر چه سریعتر به اطلاع دانش آموزان برسانید.
ذهن دانش آموزان حداکثر تا یک روز پس از امتحان نسبت به سوالات کاملا آگاه است. آنان در این زمان بسیار علاقه دارند اشکالات خود را بدانند و برای رفع آن ها اقدام کنند.
اما پس از آن کم کم این انگیزه کمرنگ می شود. پس با ارائه هر چه سریعتر نتایج، به افزایش قدرت یادگیری در دانش آموزان کمک کنیم.

منبع: مجله رشد معلم/ فروردین 1392

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.