• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ارتباطات و فن آوری اطلاعات (بازدید: 4285)
يکشنبه 31/6/1387 - 16:1 -0 تشکر 59558
MMB

 

سلام به بچه های خوب تبیانی امروز اومدم تا یه بحث خوب درست کنم .من می خواهم این بحث و اختصاص بدم به مولتی مدیا بیلدر و با هم  مولتی مدیا بیلدر به صورت حرفه ای یاد بگیریم من فردا 1 مقاله می زارم که آموزش مولتی مدیا بیلدر از سطح مقدماتی تا متوسطه هست از متوسطه به بالا را می خوام با شما یاد بگیرم  نه که فکر کنید من فقط تا همین حد بلدما نه بالاخره یکی هست که از من بیشتر بلد باشه و یه چیزیم به ما یاد میده.

يکشنبه 31/6/1387 - 22:11 - 0 تشکر 59626

به نام خدا

ســـلام

خیلی خوبه

فقط چه خوب میشه اولش یه مقدمه ای درمورد خود مولتی مدیا بیلدر و كاراییش بدی. بعدشم اگه مقاله ای كه داری طولانیه بهتره كه در چند بخش جداگانه قرار بدی تا خوندنش راحت تر و از حوصله خوانند گان خارج نشه. چون اگه طولانی باشه مراجعه كننده تو همون نگاه اول از خوندنش منصرف میشه .

موفق باشی.

.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
دوشنبه 1/7/1387 - 17:31 - 0 تشکر 59727

مقدمه


آشنایی با نرم افزار مولتی مدیا بیلدر(Multi Media Builder)


نرم افزار مولتی مدیا بیلدر یکی از قوی ترین نرم افزار های طراحی و ساخت برنامه های مالتی مدیا یا چند رسانه ای می باشد ، که جهت معرفی و دموهای گوناگون می باشد.

یکی از دلایل محبوبیت این نرم افزار سادگی و این که بسیاری از قسمت های برنامه نویسی را همچون زبان های برنامه نویسی شی گرا خودش پیش نویس کرده و کار کاربر را بسیار راحت کرده است .

از دیگر دلایل محبوب بودن این برنامه کم بودن Object  ها و زیر گزینه های آن و کاربردی بودن آنها می باشد.

البته برای چنین پروژه هایی که برای دمو طراحی می شود از نرم افزار فلش هم استفاده می کنند که یک مزیت و یک عیب دارد . مزیت آن این است که کار شما بسیار شکیل می شود و می توانید که از برنامه نویسی برای بهتر کردن کارتان استفاده کنید . ولی عیب آن تسلط روی زبان برنامه نویسی  Cو اشنایی کامل با نرم افزار فلش است.که نزم افزار مولتی مدیا بیلدر کار کاربر را بسیار راحت کرده است.

خارج از تهیه اتوران خیلی ها دوست دارند که با قرار دادن سی دی داخل درایور محتوای آن قایل روئت باشد که این نرم افزار این امکان را فراهم کرده است.

امیدوارم که با ارائه این پروژه نوشتاری شما را به طور کامل با این نرم افزار آشنا کنم و سهمی در ارتقا سطح علمی شما داشته باشم .

جمعه 5/7/1387 - 16:38 - 0 تشکر 60672



معرفی جزء به جزء اشیاء
Text :
متن :



برای نمایش یک یا چند خط متن یا کلمه بر روی صفحه نمایش از این ابزار استفاده میشود.این ابزار فعال است.(یعنی می توانیم برای کلیک یا سراندن موس روی آن یک عملیات اختصاص دهیم)




:Edit TextBox

جعبه متن



این شئ به شما اجازه میدهد تا از طریق برنامه اطلاعاتی را از کاربر دریافت کنید.شما با استفاده از دستورات اسکریپت که در این برنامه گنجانده شده میتوانید عملیات مختلفی روی آنها انجام دهید.




Paragraph Text:

پاراگراف :



شئ پاراگراف یک ابزار دسته بندی کلمات (با قابلیت اسکرول) است که برای متون طولانی کاربرد دارد.

این شئ بشکل یک مستطیل است که با متن پر شده.اگر متن شما بیشتر از عرض این شئ باشد نوار اسکرول در کنار آن پدیدار میگردد.




Text Button:

کلید:



به وسیله این شئ شما یک دکمه ی معمولی ویندوز را در برنامه ی خود جا میدهید.رفتار این دکمه هم همانند دکمه های معمول در ویندوز است.




Bitmap Button:

کلید تصویری :



بوسیله ی این شئ می توانید با سه تصویر (تصویر معمولی ، تصویر هنگام سراندن یا ورود موس و تصویر سوم که هنگام کلیک کردن روی دکمه نمایش داده می شود)یک کلید دلخواه بسازید.همچنین میتوانید با یک تصویر دکمه ای شبیه دکمه های ویندوز بسازید.




:Alpha Button

دکمه ی آلفا :



این شئ برای قرار دادن دکمه های که توسط برنامه ی Real-draw طراحی شده اند در برنامه کاربرد دارد. برنامه ی Real-draw محصول دیگری از کمپانی Mediachance است.




Bitmap:

تصویر بیتمپ یا نقشه بیتی



این شئ میتواند فعال یا غیر فعال باشد.ساختار این شئ دو بخش دارد.یکی تصویر و نقشه ی شفافیت آلفا.البته این شئ فقط برای تصاویر بیتمپ نیست بلکه در حقیقت از چند نوع فرمت گرافیکی پشتیبانی میکند.فرمت هایی که این برنامه پشتیبانی میکند در زیر ذکر شده اند.

BMP; JPG; GIF; PCX; PNG; TIF




:Animated GIF

انیمیشن گیف :



این شئ برای درج فایلهای انیمیشن فرمت گیف در پروژه کاربرد دارد.این شئ توسط دستورهایی مانند : Gifplay یا Gifstop یا GifReset قابل کنترل است.در پنجره ی خصوصیات این شئ امکان تنظیم برای پخش خودکار یا پخش مداوم یا تنظیم سرعت پخش و حتی امکان این وجود دارد که بعد یک بار پخش کردن انیمیشن به طور خودکار مخفی شود یا اسکریپت دیگری اجرا گردد.




Metafile:

متافایل :



این شئ ابزاری برای درج فایلهای گرافیکی از نوع متافایل در پروژه است.این شئ قابلیت فعال نیست و پنجره ی خصوصات هم ندارد.




VR Panorama:

پانوراما :



این شئ تصاویر گرافیکی را به صورت پانوراما (استوانه ای 360 درجه و قابل چرخش) در پروژه قرار میدهد.




List Box:

جعبه لیست:



این شئ اصولا برای نمایش لیست پخش(فایلهایی با پسوند های pls ,m3u ,m3l ) وین امپ (Winamp) ایجاد شده است.هر چند میتوانید از آن به جای یک جعبه کنترل مجازی با چندین انتخاب(گزینه) استفاده کنید.




Rectangle:

مستطیل :



توسط این شئ امکان ایجاد یک چهارگوش با رنگ و طرح دلخواه در پروژه ایجاد میگردد.یک شئ مستطیل میتواند فعال باشد.




Circle:

دایره:



بوسیله ی این شئ شما میتوانید بسادگی یک دایره یا بیضی را درون پروژه قرار داده و رنگ یا طرح دلخواه را نیز انتخاب کنید.یک شئ دایره میتواند فعال باشد.




Line:

خط :



یک خط صاف (در هر جهت) در پروژه ی شما ایجاد میکند.اشیای خط نمیتوانند فعال باشند.




Polygon:

چند ضلعی :



می توانید یک پند ضلعی روی پروژه ایجاد کنید.همچنین میتوانید رنگ و رنگ اطراف آنرا انتخاب کنید.یک شئ چند ضلعی نمیتواند فعال باشد.




Hotspot:

ناحیه ی داغ (فعال) :



وقتی این شئ را در مکانی پروژه خود قرار دهید ، آن مکان می تواند فعال باشد . یعنی برای سراندن یا کلیک موس در آن مکان عملیاتی اختصاص دهید.




Polygonal Hotspot:

ناحیه ی فعال چند گوش :



این شئ همان Hotspot معمولی است ، با این تفاوت که میتوان آنرا به شکل دلخواه ( نه چهار گوش ) در پروژه رسم کنیم.البته به خاطر داشته باشید که فقط ناحیه ی درون (به هر شکلی که باشد) آن فعال خواهد بود.




:Video

ویدئو :



برای درج یک فیلم ویدیویی در پروژه کاربرد دارد.این ابزار فقط فایلهایی با فرمت AVIو Mpeg وMovو VideoCD را می پذیرد.




MCI Object:

شئ MCI :



این شئ یک راه دیگر برای درج فایلهای ویدیویی ( یا صوتی) درون پروژه است که از رابط MCI بهره میگیرد.تنظیمات مختلف این شئ میتواند توسط اسکریپت و با استفاده از توابع MCIcommand

کنترل کرد. البته در این برنامه توابع پیچیده را به صورت خلاصه و برای استفاده ی هرچه آسانتر، ساده کرده است.




Dynamic FX:

افکت پویا (متحرک) :



افکت پویا ابزاری است که تصاویری پویا به اشکال پلاسما ، آتش و دود ایجاد میکند. این ابزار هنگام پخش در کامپیوتر های قدیمی با پردازشگر ضعیف و یا بعضی مواقع در کامپیوتر های جدید با خطای زمان اجرا (Runtime) مواجه میگردد.




Audio Visualization:

جلوه های صوتی :



با این این شئ زمانی که در پروژه ی خود فایلی با فرمت های MP3, OGG, WAV, XM , S3M را پخش میکنید ، جلوه های بصری (رقص نور) خود را نمایان میسازد.




Script Object:

شئ اسکریپت :



این شئ یک شئ فعال با یک بخش درونی نیست.همچنین زمان اجرا قابل دیدن نمیباشد. میتوان به این شئ یک کلید میانبر (از صفحه کلید) اختصاص داد تا هر زمان که کاربر آن میانبر را فشار داد ، کد درون آن اجرا شود. این ابزار به شما این امکان را میدهد که برنامه هایی بسازید که بدون نیاز به موس کار کنند. ویا برنامه ای بسازید که در آن دستورات مخفی وجود دارند.




Image Matrix:

تصویر ماتریکسی (شبکه ای) :



این شئ یک ابزار اسکریپتی پیشرفته است. فرض کنید میخواهید یک صفحه ی بازی با تعداد 5 در 5 خانه ایجاد کنید. شما با این ابزار میتوانید برای هر خانه 3 یا یک یا هیچ تصویر در نظر بگیرید. میتوانید توسط اسکریپت نویسی هر کدام از خانه های این جدول را نامرئی یا مرئی کنید . همچنین تعداد سطرها و ستونها و اندازه ای آنها را تعیین کنید. برای کار با این شئ شما حداقل به یک تصویر نیاز دارید.

البته تصاویری را که در این شئ از آنها استفاده میکنید باید اندازه ی یکسانی داشته باشند.




HTML Object:

شئ اچتمل :



یک ابزار کامل برای ساخت جستجوگر وب (Internet Browser) میباشد. این ابزار از برنامه ی جستجوگر مایکروسافت یعنی Internet Explorer ® بهره میگیرد.هرچند وابستگی به IE مشکلات فراوانی در پی دارد ولی این وابستگی به نفع حجم برنامه است. زیرا نیازی نیست که تمامی فایلها ی مورد نیاز برای این شئ ، همراه آن کپی شوند بلکه این فایلها در تمامی ویندوز ها موجود است و برنامه ی ما فقط آنها را به کار میگیرد.




Flash:

فلش :



شما این امکان را دارید تا توسط این شئ فایلهای متحرک ماکرومدیا فلش (SWF) را در پروژه ی خود به کار بگیرید. شما توسط کدهایی که برای این شئ در نظر گرفته شده میتوانید کنترل کامل بر روی اجرای این فایلها داشته باشید. این کدها دقیقا مطابق کدهای ماکرومدیا فلش میباشند که به آنها اکشن اسکریپت (Action Script) گفته میشود.




Binding Object:

شئ اتصال :



این ابزار یک راه آسان برای درج فایلهای اجرایی تحت ویندوز (EXE) در پروژه، پیش پای شما قرار داده است. شاید شما نیاز به بخشی از یک پخش کننده – به عنوان مثال یک پخش کننده برای فایلهای فلش یا یک برنامه ی نصب کننده (installer) و یا یک برنامه ی نمایش متن مثل Notepad - داشته باشید. اینک به آسانی آنرا در پروژه ی خود جا دهید.




Plug-In:

پلاگین (اضافه ساز) 

دوشنبه 15/7/1387 - 19:2 - 0 تشکر 63377

آخه یکی نباید بیاد یچیزی اینجا بنویسه مثلا ما اینو گذاشتیم یه چیزی یاد بگیریم .من که به خاطره مدرسه و این امتحانایی هم که هنوز هچی نشده ازمون شزمون می گیرن دیگه خیلی کم وقط می کنم پشت کامیوتر بیام همین الانش فردا کلی درس و 1 امتحان دارم اگه چند تا مرد پیدا بشه این بحث و ادامه بده واقعا ازشون  ممنون میشم ولا حیف هر سال سایت رشد یک مسابقه ی ساخته نرم افزار های چند رسانه ای یا همون مولتی مدیا خودمون می سازه و برتریناشو انتخاب می کنه و اونها را تحت حمایت مالی و... خودش می گیره  و تقریبا بهترین نرم افزار برای این کار همین مولتی مدیا بیلدر خودمونه البته بخاطره این گفتم تقریبا چون داریکتور هم نرم افزار خیلی خوبیه ولی کار کردن باهاش خیلی سخته بخاطر همین من مولتی مدیا بیلدر و پیشنهاد می کنم چون حتی یک بچه ی 7-8 ساله هم اگه یکمی کامپیوتر بلد باشه می تونه باهاش کار کنه و هم اینکه امکانات خوبی رو در اختیار ما می زاره البته این چیز های که من بالا نوشتم فقط یک مقدمه از MMBبود و شما اصل کارتون وقتی شروع میشه یا اصطلا حا وقتی می گن مولتی مدیا بیلدر بلد هستین که بحث اسکریپت نویسی در MMBپیش باد که اصلا هدف اصلی من از ساختن این بحث آموزش و یادگیری همین اسکریپت نویسی بود ولی با کم محلی شما مواجه شد یه خواهشیم از بچه های دانلود دارم که اگه میشه آخرین نسخه ی MMBرو تو بخش دانلود بذارن تا بچه های تبیانی بتونن دانلودش کنن و تا حد ممکن فشردش کنن چون حجمش یکم زیاد تقریبا 27MB با تشکر حالا چند تا مرد پاشن این بحث و ادامه بدن.

                                                                                                                   خدانگهدار

پنج شنبه 18/7/1387 - 20:36 - 0 تشکر 64145

بازم خودم یک نفر نباید باد اینجا یه چیزی بنویسه .اولین آموزش اسکریپت نویسی :

LOOP حلقه ها


امروز در ادامه بحث اسكریپ نویسی به بررسی حلقه ها یا Loops ها می پردازیم كه كاربرد زیادی در mmb دارد. به وسیله حلقه ها میتوانید اكشن یا اكشن هایی را به طور مداوم و پشت سر هم تكرار كنید. حلقه ها در mmb توسط عبارت for صورت میگیرد. برای نوشتن یك حلقه به طریقه زیر عمل می كنیم:


1- ابتدا فرمان for را مینویسیم ( for ) 
2- سپس نام متغیر عددی را می نویسیم. ( integer ) 
3- بعد از گذاشتن علامت = عددی را كه می خواهیم حلقه با آن شروع شود را می نویسیم .(1(
4- سپس عبارت to و بعد از آن عددی را كه میخواهیم حلقه در آن تمام شود را می نویسیم .( to 15 ) 
5- سپس اكشن یا فرمان هایی را كه میخواهیم تكرار شود را می نویسیم. ( Message ) 
6- پس از نوشتن عبارت next دوباره نام متغیر عددی را كه قبلا انتخاب كرده ایم را می نویسیم. ( Next integer ) 
حالا كه با شكل كلی حلقه ها آشنا شدید به مثال زیر توجه كنید. 

For integer= 1 To 15
Message("This is your loops","")
Next integer
در فرمان بالا پیغام برای 15 بار به نمایش در می آید. در فرمان حلقه به متغیر عددی ، شمارنده یا counter می گویند كه وظیفه شمارش در بازه ای كه برایش تعیین می كنیم را دارا می باشد. حال این بازه نباید الزاما از 1 شروع شود بلكه میتواند از هر عدد دیگری شروع شود. به نمونه زیر توجه كنید. 
For Counter= 90 To 100
var$="this is first message box"
Message("","var$")
var$="this is second message box"
Message("","var$")
Next Counter
در مثال بالا حلقه همانطور كه می بینید از 90 شروع به شمارش میكند و تا 100 ادامه پیدا میكنید. در این بین هر كدام از پیغام های خط دوم و چهارم برای 10 بار به نمایش در می آید. در مثال بالا نام متغیر عددی Counter انتخاب شده است.

شکل کلی انها مانند زیر میباشد.

For integer=1 To 5
فرمان شما
Next integer
حلقه بی نهایت :
نوع دیگری از حلقه ها وجود دارد که بازه مشخصی ندارند و تا بی نهایت ادامه دارند ، که به آن ها حلقه بی نهایت می گویند. برای نوشتن حلقه بی نهایت از عبارت Infinity 
استفاده می کنیم. در کد زیرمی توانید یک نمونه حلقه بی نهایت را مشاهده کنید.
For i=1 To Infinity
Message("MMB Best Learen by Fire-wizard","")
Next i
در حلقه بی نهایت فرمان شما تا زمانی که پروژه شما در حال اجرا باشد به کار خود ادامه میدهد. در نمونه بالا با اجرای حلقه Message در زمان اجرای پروژه نمایش داده میشود. و تا زمانی که پرژه در حال اجرا است ایست نمیکند

فرمان Refresh() : استفاده از این فرمان در یک حلقه سبب می شود شما در حین اجرای عملیات یک حلقه قادر باشید اسکریپ ها و فرمان های دیگری را نیز اجرا کنید. به نمونه زیر توجه کنید

For check=1 To Infinity
check=check+1
DisplayValue("Text","check")
Refresh()
Next check
در فرمان بالا با اجرای اسکریپ ، حلقه شروع به شمارش می کند و چون حلقه بینهایت استفاده شده تا بی نهایت ادامه پیدا میکند. در این بین شما میتوانید به اجرای فرمان دیگری در پروژه بپردازید. با اجرای این فرمان حلقه متوقف شده و پس از اتمام فرمان جاری حلقه به شمارش خود ادامه می دهد.

فرمان Pause() : این فرمان در حلقه سبب می شود تا حلقه با توقفی که برایش تعیین می کنیم عمل کند. به مثال زیر توجه کنید
For check=1 To Infinity
check=check+1
DisplayValue("Text","check")
Pause("1000")
Next check
در مثال حلقه بالا ما از مقدار 1000 میلی ثانیه ( 1 ثانیه ) برای فرمان Pause استفاده کرده ایم و این بدان معنی است که حلقه به هنگامیکه به 1000 میلی ثانیه می رسد متوقف می شود و دوباره به اجرای حلقه ادامه میدهد. در نمونه کد بالا با اجرای اسکریپ ، حلقه با فاصله زمانی 1 ثانیه شروع به شمارش می کند.


فرمان Return() : هرگاه در حلقه بی نهایت از فرمان های شرطی استفاده کنیم ، یعنی اینکه بخواهیم در صورت برقراری شرط حلقه متوقف شود از فرمان Return() استفاده می کنیم. به مثال زیر توجه کنید.
For check=1 To Infinity
check=check+1
DisplayValue("Text","check")
If (check=10) Then
Message("your loop is finished","")
Return()
End
Pause("1000")
Next check
Minimize()

در مثال بالا به محض اینکه شمارنده به عدد 10 برسد ، یعنی شرط برقرار شود پیغام به نمایش در می آید و حلقه متوقف می شود. به این نکته توجه داشته باشید که برنامه پس از مشاهده Return() شمارنده حلقه را متوقف کرده و دیگر فرامین پس از آن اجرا نمی شود


فرمان Break() : در فرمان Return() در صورت برقراری شرط حلقه متوقف می شد ( مثال قبلی ) . اما در صورتی که از فرمان Break() استفاده کنیم حلقه متوقف شده و فرمان بعد از حلقه به کار خود ادامه می دهد. به نمونه زیر توجه کنید.

For check2=1 To Infinity
check2=check2+1
DisplayValue("Text1","check2")
If (check2=10) Then
Message("your loop is finished","")
Break()
End
Pause("500")
Next check2
Minimize()
در نمونه کد بالا چون از فرمان Break() استفاده شده پس از برقراری شرط حلقه , فرمان های بعد از حلقه که در اینجا Minimiz() می باشد اجرا میشود. نمونه کد بالا را با نمونه کد فرمان Return() مقایسه کنید تا نتیجه را مشاهده کنید

شنبه 27/1/1390 - 0:40 - 0 تشکر 308268

سلام میشه یه mmb بذاری برای دانلود؟

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.