• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عکس و عکاسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عکس و عکاسي (بازدید: 4504)
سه شنبه 7/6/1391 - 1:9 -0 تشکر 532106
نکاتی پیرامون عکاسی


چگونه لنز مناسب انتخاب كنیم؟

در عكاسی فقط با عوض كردن لنز میدان دید شما از منظره یا تصویری كه می خواهید خلق كنید تغییر خواهد كرد. درك تفاوت بین لنز ها به شما كمك...
در عكاسی فقط با عوض كردن لنز میدان دید شما از منظره یا تصویری كه می خواهید خلق كنید تغییر خواهد كرد. درك تفاوت بین لنز ها به شما كمك می كند در شرایط مختلف با انتخاب لنز مناسب بهترین عكس را بگیرید.
روش كار
- ابتدا باید سوژه عكاسی خود را انتخاب كنید.
- اگر سوژه عكاسی شما در فاصله دوری از شما قرار دارد باید از یك لنز تله( Telephoto ) استفاده كنید. تا سوژه را نزدیكتر نشان دهید. در این صورت به لنزی با با فاصله كانونی بیش از 55 میلیمتر نیاز دارید.
- اگر می خواهید تصویر خود را عریض تر و پهن تر نشان دهید باید از یك لنز واید ( Wide-Angele) استفاده كنید. لنزی واید است كه فاصله كانونی آن كمتر از 40 میلیمتر باشد.
- برای بیشتر عكس های عادی یك لنز معمولی با فاصله كانونی 40 تا 55 میلیمتر مناسب است. چون در این حالت دهانه لنز بیشتر از همیشه باز می شود و به شما اجاره می دهد در شرایط نوری مختلف عكس های بهتری بگیرید.
- اگر می خواهید فقط یك لنز بخرید بهتر است از یك لنز زوم استفاده كنید زیرا این لنز ها انعطاف پذیری شما را زیاد می كنند و هزینه كمتری هم دارند. و در این حالت فاصله كانونی شما به میزان بزرگنمایی كه انتخاب می كنید بستگی دارد. و خود می توانید وضعیت لنز را از واید تا تله تنظیم كنید.





نكته ها:
-زمانیكه از لنز تله برای عكاسی استفاده می كنید باید بیشتر دقت كنید و دوربین را كاملاً ثابت نگه دارید.
- از لنز واید باید زمانی استفاده كنید كه در فضای محدودی مانند اتاق قرار دارید و نمی توانید به اندازه كافی عقب بروید تا از منظره ای كه از پنجره دیده می شود عكس بگیرید و یا می خواهید در عكس خود عمق و حالت سه بعدی را با اغراق نمایش دهید.
وقتی كه از یك لنز زوم استفاده می كنید باید سرعت شاتر خود را بالا ببرید این عمل باعث محدود شدن نور ورودی به سنسور های دوربین می شود ولی در عوض اثر لرزش در عكس كمتر می شود و می توانید بدون احتیاج به سه پایه عكس بگیرید.
منبع:راسخون

سه شنبه 7/6/1391 - 1:11 - 0 تشکر 532114

نور در عکاسی

حتماً شما نیز شنیده اید که بهترین زمان برای عکاسی صبح بسیار زود و یا هنگام غروب آفتاب است. اما بیشتر اوقات به دست آوردن نور مناسب و...
نور: کلید طلائی در عکاسی
حتماً شما نیز شنیده اید که بهترین زمان برای عکاسی صبح بسیار زود و یا هنگام غروب آفتاب است. اما بیشتر اوقات به دست آوردن نور مناسب و کافی برای عکاسی بسیار سخت است. در این مواقع یک عکاس خوب چه کار هایی انجام میدهد؟ چشمان خود را باز کنید و به دنبال نور بگردید. برای مثال چند روز پیش من میخواستم در محیطی بسیار زیبا، از عروس و دامادی عکس بگیرم.آبشارهای زیبا، پل های کوچک، فواره های زیبا، آنجا بسیار دوست داشتنی بود. در تمام مدت عکاسی، هاله کم رنگی از نور در عکس ها می افتاد که باعث میشد کار من خراب شود اما من به دقت محل قرار گیری عروس و داماد را تنظیم کردم تا این مشگل اندکی رفع شود. من دنبال محل مناسبی برای عکاسی بودم و توانستم بین حصار دیوار و سطل های زباله محل مناسبی را پیدا کنم و در میان اعتراض مهمانان، عکس های بسیار زیبا و هنرمندانه ای گرفتم، چرا که توانسته بودم نور مناسب را پیدا کنم.
تشخیص اثرات نور خورشید:

بهترین راه برای به دست آوردن نتیجه مطلوب از نور خورشید، شناخت دوربین عکاسیتان است. هنگامی که می خواهید از کسی یا شی ای عکس بگیرید که پشت به نور ایستاده است، بهترین راه این است که بعد از تنظیم، مدت زمان اندکی به دوربین خود وقت بدهید تا با نور محیط سازگار شود. با این کار شما به نور اجازه می دهید که وارد لنز دوربین شده و دوربین لنز خود را نور تطابق دهد.
عکاسی مبتکرانه:
در محیط عکاسی شما منعکس کننده های زیادی وجود دارند که می توانند فضای زیباتری به عکس شما بدهند. فقط شما باید به دنبال آنها بگردید. یکبار که من مشغول عکس گرفتن از عروس و دامادی بودم، مادر داماد پیش من آمد و گفت که می خواهد روی پلکان کوچک ساختمانی حدود 45 نفر را جا داده و من از آنها عکس دسته جمعی بگیرم. هنگامی که هر کس را در جای خود قرار دادم، با خودم فکر کردم حتماً افرادی که عقب تر قرار گرفته اند، اندکی تیره تر خواهند بود. اما هنگامی که در لنز دوربین نگاه کردم با کمال تعجب دیدم که آنها هم به اندازه افرادی که جلوی صف هستند، واضح هستند. بنابراین به دنبال منبع نوری که آنها را روشن کرده بود گشتم و متوجه شدم انعکاس نوری که به شیروانی صیقلی ساختمان برخورد میکند باعث این روشنائی شده است و دیگر نیازی به استفاده از فلاش برای عکاسی نبود.
بنابراین کلید موفقیت در عکاسی این است که هنگامی که نور مناسب برای عکاسی در اختیار ندارید، بهتر است چشمان خود را باز کرده و دنبال منبع نور بگردید.
تنظیم: پرویز زاهد

سه شنبه 7/6/1391 - 1:19 - 0 تشکر 532148

فتورمان چیست؟

فتورمان داستان کوتاهیه که با چینش منظم چند عکس بیان میشه. بعضی وقتها این عکس ها توضیحات کوتاهی به همراه دارند و بیشتر وقتها نه. فتو...
فتورمان داستان کوتاهیه که با چینش منظم چند عکس بیان میشه. بعضی وقتها این عکس ها توضیحات کوتاهی به همراه دارند و بیشتر وقتها نه. فتو رمان از این حیث به کمیک استریپ شبیهه. با این تفاوت که عکس هاش، واقعی اند و غالبا بیانگر اتفاقات ساده ولی مهم زندگی. نکته ای که در مورد فتو رمان حائز اهمیته اینه که سریع خونده میشه و زود به خاطر سپرده میشه.





















از این منظر متعلق به جنبش مینی مالیسته. هر چند خیلی پیش از اون که مینی مالیست ها اعلام هویت کنند، وجود داشت. مثل شعر کوتاه یا هایکو، یا حکایت های دو سه خطی گلستان خودمون. با این همه گسترش فرهنگ و ادبیات مینی مالیست، باعث گسترش روز افزون این شیوه داستانگویی شده.
منبع:راسخون

سه شنبه 7/6/1391 - 1:21 - 0 تشکر 532163

نكاتی برای آماتورها

قبل از اینكه وارد دنیای عكاسی شوید باید بدانید نكاتی آموزنده و مفید در زمینه عكاسی وجود دارد كه به خلق یك عكس خوب كمك بسیار می كند....
قبل از اینكه وارد دنیای عكاسی شوید باید بدانید نكاتی آموزنده و مفید در زمینه عكاسی وجود دارد كه به خلق یك عكس خوب كمك بسیار می كند. و بهتر است یك عكاس آماتور این نكات را به عنوان پایه بشناسد و یك عكاس حرفه ای آنها را همیشه در ذهن داشته باشد.
برای عكس خود یك موضوع یا پیام انتخاب كنید.
اگر در عكس شما هیچ سوژه برجسته و واضحی وجود نداشته باشد یا این عكس حاوی پیامی نباشد احتمالاً عكس جالبی نخواهد بود.
چیزهای اضافی را حذف كنید.
زواید را حذف كنید، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته می شود. نه تنها باید بدانید چه چیزهایی را در عكس بگنجانید بلكه باید بدانید چه چیزهایی را نباید در عكس خود بگنجانید. همیشه بدنبال یك پشت زمینه ساده باشید و تعادل را حفظ كنید.
در این عكس دست زنی كه در پایین تصویر مشاهده می كنید و پیراهن های رنگ و وارنگ زرد و آبی در پشت زمینه عناصری هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بیننده بر موضوع اصلی می شوند. در این عكس می توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادی كه در پشت زمینه قرار گرفته اند نیز با چند قدم جابجایی عكاس از تصویر حذف می شوند و در این حالت عكس شما بهتر خواهد بود.




از زوم كردن و نزدیك شدن نترسید
اشتباهی كه بیشتر عكاسان آماتور مرتكب می شوند این است كه عكس های آنها از فاصله خیلی دوری گرفته شده است. و در تصویر نسبت محیط به موضوع آنقدر زیاد می شود كه نمی تواند پیام خود را القا كند. سعی كنید عكس را به اندازه كافی از سوژه پر كنید و از پشت زمینه شلوغ پرهیز كنید. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.
موضوعات خود را در مركز تصویر قرار ندهید.
همانطور كه در مقالات قبلی آموزش عكاسی «یاد بگیر دات كام» بارها ذكر شده است. سعی كنید موضوع عكاسی خود را در مركز تصویر قرار ندهید. بهتر است از قانون یك سوم استفاده كنید. فرض كنید تصویر شما به سه قسمت تقسیم شده است چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی آنگاه موضوع خود را روی یا نزدیك یكی از این خطوط قرار دهید. این قانون را قانون یك سوم می نامند. البته سعی كنید خلاقیت خود را حفظ كنید و از این قانون تابعیت محض نداشته باشید. به خاطر داشته باشید برای انسان و حیوان وقتی كه روی سر آنها زوم می كنید بینندگان بیشتر به چشم آن انسان یا حیوان توجه می كنند بنابراین در این گونه مواقع قانون یك سوم بر مو قعیت چشم ها اعمال می شود.       
از سطح دوربین خود مطمئن شوید.
اگر سطح افق در عكس شما زاویه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسی دقت زیادی برای تنظیم سطح نداشته باشید اما مشكلی نیست با نرم افزارهای ویرایش عكس مانند فتوشاپ می توان به راحتی سطح را تصحیح كرد. اما بهتر است تمرین كنید تا همیشه دوربین را افقی نگه دارید.   
چشم ها بسیار اهمیت دارند.
چشم ها بازگوی داستان هستند. وقتی كه از انسان یا حیوان عكس می گیرید هر چیزی ممكن است از نظر پنهان باشد ولی چشم ها باید آشكارا قابل دیدن باشند. و كیفیت تصویر چشم باید بالا باشد آنوقت است كه تأثیر شگفت انگیز چشمها را در عكس های خود خواهید دید.
فاصله را برای فلاش تخمین بزنید.
بهترین فلاشها در فواصل بیش از 10 متر تأثیری ندارند. برای فواصل دور در نور كم به جای استفاده از فلاش میزان exposure دوربین خود را افزایش دهید و از یك سه پایه استفاده كنید. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنید.
اگر از چند نفر با فلاش عكس می گیرد بدانید كه چهره افرادی كه به دوربین نزدیكتر هستند روشنتر و چهره افرادی كه از دوربین دورترند تیره تر است بنابراین سعی كنید فاصله افراد با دوربین یكسان و به اندازه كافی نزدیك باشد.
حركت كنید
در هنگام عكاسی خود یا موضوع عكاسی را آنقدر حركت دهید تا موضوع شما در پشت زمینه خودنمایی كند یا به عبارت دیگر موضوع و پشت زمینه هم رنگ نباشند.
منبع:راسخون

سه شنبه 7/6/1391 - 1:24 - 0 تشکر 532190

نور پردازی "

بدون نور، عکاسی غیر ممکن است.
تفاوتی نمی کند که از فیلم استفاده کنیم یا سیستم دیجیتالی! در هر صورت این نور است که تصویر را به وجود می آورد. اما همه نورها یکسان نیستند، در برخی از ساعت ها، نور درخشان تر است. اگرچه این مساله اهمیت چندانی ندارد، زیرا کمبود نور را می توان با افزایش طول نوردهی و استفاده از دیافراگم بازتر جبران کرد. با این وجود، کیفیت نور در توفیق یک عکس نقش بسزایی دارد.


" نور متغیر "
تاثیری که خورشید بر نحوه نمایش یک صحنه می گذارد، به عوامل متفاوت متعددی بستگی دارد.
این عوامل آنقدر متغییراند، که ممکن است هرگز نتوانید، همانند عکسی را که امروز گرفته اید، دوباره به وجود آورید. موقعیت خورشید در آسمان نه تنها با تغییر زمان بلکه با عوامل دیگری مانند فصل و مکان نیز تغییر می کند. همه این عوامل بر روی رنگ، زاویه و میزان درخشندگی نور تاثیر می گذارند و تغییر نور به همان اندازه که بر رویموضوع اثر گذار است، بر روی حالت سایه ها نیز تاثیر دارد.
مسلماً شرایط جوی نیز بر روی وضعیت نور تاثیر داشته و هر لحظه امکان تغییر آن وجود دارد. برای مثال ابرها فقط جلوی خورشید را نمی گیرند، بلکه همانند فیلتر ها و پخش کننده ها، کیفیت نور را تغییر می دهند و بدین ترتیب وضعیت نوری هر عکس در هر ثانیه ممکن است تغییر کند.
مغز انسان نیز طبق عادت، اشیا را مطابق ذهنیت و تصور خود می بیند نه به شکل واقعی. البته گاهی اوقات ما به تفاوت وضعیت نور پردازی پی می بریم ( برای مثال موقعی که غروب خورشید، اشعه های طلایی خود را از سطح یک منظره پاک می کند)این در حالی است کهدر اکثر مواقع تفاوت چندانی را مشاهده نمی کنیم.
حقیقت این است که نور پردازی طبیعی از لحاظ رنگ، به طور مداوم و به شدت تغییر می کند و در اثر این تغییرها نحوه ینمایش همه چیز در تصویر دچار تغییر می شود. عکاس باید خوب دیدن را تمرین کند تا بتواند قبل از فشردن دکمه شاتر(مسدودکننده) تشخیص دهد مه با چه شرایطی در نورپردازی، عکس بهتری خواهد گرفت.
از طلوع تا غروب


تمام این عکس ها در یک روز بهاری از یک زاویه یکسان گرفته شده است.
این تصاویر نشان می دهند که نور چقدر می تواند تغییر کند و در برخی شرایط تصویر بهتری را به وجود آورد.
اولین عکس از مجموعه عکس های مقابل، درست قبل از طلوع آفتاب یعنی حدود ساعت 6:45 صبح گرفته شده و آخرین عکس نیز پس از غروب آفتاب، حدود ساعت 8:30 بعد از ظهر گرفته شده است. این عکس ها که در فواصل مختلف زمانی در طول روز گرفته شده اند، مقدار تغییر نور را به دقت نشان می دهند.
منبع:راسخون

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.