اینترنت میتواند هزاران سازمان را در یك شبكة واحد گردآورد و زیرساخت بازار وسیع الكترونیكی را به وجود آورد. بازار الكترونیكی، سیستم اطلاعاتی است كه بسیاری از خریداران و فروشندگان را به هم متصل میسازد تا مبادلة اطلاعات، كالا، خدمات و پرداختها انجام پذیرد. این سیستمها از طریق رایانهها و شبكهها همانند یك واسطة الكترونیكی عمل میكنند. هزینههای معاملات، برخلاف معاملات در بازار سنتی بسیار كاهش مییابدو فروشندگان و خریداران بدون محدودیتهای مكانی و زمانی میتوانند خرید و معامله را به صورت دیجیتال انجام دهند.با استفاده از اینترنت حجم زیادی از كالاها و خدمات تبلیغ، بازاریابی، فروخته و مبادله می گردند. شركتها و سازمانها، آگهی ها، بروشورها، راهنماهای استفاده از محصول و برگههای سفارش را از طریق وب تولید و توزیع میكنند. تمامی انواع كالاها و خدمات در وب در دسترس قرار دارد: گلهای تازه، كتابها و مجلات، اموال غیرمنقول، نوارهای موسیقی و فیلم، لوازم الكترونیكی و … خریداران و مشتریان میتوانند از طریق فروشگاههای الكترونیكی یا سایر روشهای موجود به جست وجوی كالای خود بپردازند و با مقایسه قیمتها و سایر مسائل رقابتی آن را سفارش دهند و حتی با انتقال از سیستمهای جدید پرداختهای الكترونیكی، امور مالی را نیز سروسامان دهند.دسترس پذیری جهان اینترنت برای معاملة بین خریداران و فروشندگان، رشد تجارت الكترونیك را تسریع نموده است. تجارت الكترونیك، فرایند خرید و فروش الكترونیكی كالا و خدمات و معاملات بازرگانی رایانهای از طریق اینترنت، شبكهها و دیگر فناوریهای دیجیتالی است. همچنین تجارت الكترونیك شامل آن دسته از فعالیتهایی كه از چنین معاملاتی پشتیبانی می كنند ، مانند تبلیغ ، بازاریابی ، خدمات پشتیبانی مشتریان، پست و پرداخت نیز میشود. تجارت الكترونیك با استفاده از فرایندهای الكترونیكی، به جای دستی و كاغذی، و نیز جریان اطلاعات از طریق روشهای جدید و دینامیكی، موجب تسریع سفارش، ارسال و پرداخت و كالا و خدمات میشود. در حالی كه هزینههای عملیات و موجود برداری را نیز كاهش میدهد. اینترنت در حال تبدیل به سكوی فن آوری اصلی برای تجارت الكترونیك میباشد. همچنین اینترنت از جهاتی دیگر نیز بسیار بلا اهمیت است، زیرا به طور روزافزونی از آن برای تسهیل مدیریت سایر بخشهای بازرگانی نیز استفاده میشود مانند، انتشار سیاستهای كاری برای كاركنان، مشاهده وضعیت حساب سپرده و برنامههای تولید، برنامهریزی، تعمیر و نگهداری و كارخانه و ویرایش اسناد طراحی شركتها با توجه به مزایای همبندی (اتصال پذیری) و سهولت استفاده از فنآوری اینترنت، شبكه داخلی خود را كه به آن اینترنت میگویند، به وجود میآورند. پایة فنآوری اینترانت همان فنآوری اینترنت میباشد، استفاده از چنین اینترنتهای خصوصی برای ارتباطات، همكاری و هماهنگی سازمانی به شدت در حال افزایش است.بازرگانی الكترونیك با توزیع اطلاعات از طریق شبكههای الكترونیكی تواناییهای مدیریت موجود را افزایش میدهد. مدیران میتوانند با استفاده از پست الكترونیكی، اسناد و مدارك وبی و نرمافزارهای كار گروهی (گروه نرمافزارها)، ارتباط مناسب و دائمی با هزاران نفر از كاركنان خود برقرار كنند و حتی گروهها و بخشهای كاری دوردست را نیز مدیریت كنند.انجام چنین وظایفی در سازمانهای سنتی كه به صورت رودررو میباشد،امكانپذیر نیست. نمونهای از تجارت الكترونیك Amazon. Com میباشد. آمازون از طریق اینترنت چندین میلیون كتاب و سایر منابع اطلاعاتی را به صورت الكترونیكی تبلیغ و بازاریابی میكند و آنها را به فروش میرساندیا سایتRoche Bioscince نمونهای از بازرگانی الكترونیك میباشد. بدین صورت كه دانشمندان از سراسر جهان با استفاده از یك اینترانت نتایج تحقیقاتی خود را به اشتراك میگذارند و در مورد نتایج آن به بحث میپردازند. همچنین، این اینترانت راهنمای تلفن و خبرنامهای را نیز منتشر میسازد.
سازمانها و شركتها با استفادة موفقیت آمیز از اینترنت و دیگر فنآوریهای دیجیتالی در تجارت و بازرگانی الكترونیك روشهای مدیریتی رامتحول ساخته ودرالگوی تجاری وفرهنگ شركتی و سازمانی تجدید نظرنموده و ارتباط تنگاتنگی با مشتریان و تهیه كنندگان خواهند داشت.