• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4370)
دوشنبه 17/4/1387 - 2:20 -0 تشکر 46922
جبر یا تفویض

سلام
در اعتقادات مختلفی که در بین انسانها نسبت به رابطه انسان است با خدای؛
برخی معتقد بر جبرند و میگن که همه چیز در صورتی ممکن خواهد شد که خدا بخواهد و بس، و انسان مطلقا در امور اختیاری از خودش نداره.
برخی دیگر اعتقاد بر تفویض دارن و از نظرگاهشان انسان هرکاری رو که انجام میده همونیه که اراده کرده و دیگری در عملی شدن و یا نشدن ان دست ندارد، حتی خدا...
و برخی میانه رو اند و بعضی افراط گرا...
میخوام نظراتتون رو بدونم؛ بگید که بنظرتون چطور چنین نظریاتی بوجود میاد و چطور میشه که اثبات میشن... اگر دنیا بر جبر است چطور؟ و اگر بر تفویض چطور؟...
صحبت کنین، مثال بزنین و به زبون ساده بحث کنین و نظرتون رو ثبت کنین، منتظرم...

وممنون 

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
دوشنبه 17/4/1387 - 14:31 - 0 تشکر 46959

درود...

شما تفویض رو اشاباه تعریف كردید. اون چه كه شما تحت عنوان تفویض مطرح كردید، "اختیار" نام دارد. 

خیلی ها جبر و خیلی ها اختیار رو حاكم برزندگی انسان ها می دونند كه اشتباه هر دو گروه بدیهی است.

اما یك سری از افراد از جمله اغلب علمای اهل سنت هر دوی این قوانین رو در كنار هم حاكم می دونند. اگر به عنوان یك مدل ، جبر را سیاه و اختیار را سفید در نظر بگیریم، آن ها معتقدند كه اگر زندگی انسان به یك مستطیل تشبیه شود، نیمی از مستطیل سیاه و نیمه ی دیگر آن سفید است به طوری كه مرز آن ها كاملا مشخص است.

اما بسیاری از علمای شیعه از جمله امام صادق(ع) بر این باورند كه مستطیل زندگی انسان خاكستری رنگ هستند به طوری كه جبر و اختیار به طور كامل به هم آمیخته شده اند و هیچ گونه مرزی نمی توان بین آن ها قایل شد و این دیدگاه تفویض نام دارد.

سپاس

 

 

دوشنبه 17/4/1387 - 14:33 - 0 تشکر 46960

به نام خدا

ســــــــلام

بحث بسیار شیرین و جذاب و در عین حال آموزنده هست كه باید بیشتر به این موضوع پرداخته بشه.

جبر یعنی قدرت انسان هیچ گونه تاثیری در ایجاد افعال ندارد بلكه این قدرت خود خداست كه مستقیما اعمال مارا موجب می شود.

تفویض یعنی واگذاری ومفهوم آن این است كه خداوند هیچگونه دخالتی در افعال بشر ندارد. یعنی پس از اینكه خدا بشر را آفرید، او را به حال خود واگذاشته و كوچكترین تاثیری در اعمال او ندارد.

برای نفی یا اثبات هر كدام موارد زیادی وجود دارد كه من از هریك به نكته ای كوتاه به اندازه وسع خود اشاره می كنم. 

پیش نیاز ما برای این بحث این است كه ما تمام صفات ثبوتیه خدا را پذیرفته باشیم.

اعتقاد صرف و افراطی به هر كدام باعث نادیده گرفتن یكی از صفات خدا می شود. اگر بگوییم اتفاقاتی كه می افتد همگی از سر جبر هست، دراین صورت عدالت پروردگار زیر سوال می رود. بدین صورت كه ما مجبور به انجام كارها هستیم و عملی را انجام می دهیم كه از خود هیچ اختیاری نداریم اگر اینگونه باشد، جزای روز قیامت برای اعمال ناشایستمان از روی عدالت خدا نخواهد بود و این یعنی بی عدالتی خدا !؟!..

 وجود عدالت خدا جبر را نفی می كند و علم خدا اختیار را.

ما میدانیم خدا عالم است به همه اعمال دیروز امروز و فردایما. پس یعنی او می داند ما هم اكنون چه كاری را میخواهیم انجام دهیم از این نظر می توان برداشت نمود كه ما اختیاری به كارهایمان نداریم چرا كه اگر اینگونه بود كسی نباید اطلاعی از آن میداشت.

اگر اعتقاد كامل ما بر اختیار تام انسان بر كارهایش باشد در این صورت پس تكلیف علم خدا چه می شود؟؟اگر خدا عالم است و همه افعال آینده ما را می داند، پس اختیار ما كجاست؟

این شبهات اصلی است كه برای پذیرفتن صرف هركدام وجود دارد. 

اشاعره فرقه ای هستند كه اعتقاد كامل بر جبر دارند و معتزله بر اختیار انسان پافشاری می كنند و نظر شیعه چیزی است بین این دو.

از معصومین علیهم السلام نقل شده است..

"لاجبر ولاتفویض بل امربین امرین" یعنی نه جبر صحیح است و نه تفویض بلكه مطلب صحیح چیزی است بین این دو.

 علم من از این بحث همین قدر بود و شبهه ای وجود ندارد فقط از دوستان خواهش میكنم درمورد نظریه شیعه در این رابطه و چگونگی "امر بین امرین "توضیحاتی بدن. ممنون میشم.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
دوشنبه 17/4/1387 - 15:26 - 0 تشکر 46967

با سلام خدمت شما دوست گرامی

 آیا این تاپیک تکراری است ؟ خیر ( از نظر من)

 هدف من از ایجاد این پست :

دوستانه

پست من :

نه جبر است و نه اختیار بلکه امری است بین این دو

پیشنهاد من :

بیشتر مطالعه کنید

نظرات من:

میزان  ارتباط این تاپیک با انجمن مربوطه : زیاد
میزان  جذابیت این تاپیک برای مخاطبین :کم
میزان  اهمیت ایجاد این موضوع : کم
موضوعات مرتبط:
ندارند
یا علی

دوشنبه 17/4/1387 - 22:58 - 0 تشکر 47012

باسلام.بحث جالب و مفیدیه.برخلاف نظر دوست عزیزمون آقا مهدی.
اما خلاصه آراء را پیرامون این موضوع بیان میکنم و ان شاءالله رد و تایید خواهیم کرد :


گروهی با استناد به آیاتی از قران ، اعمال انسان را به خدا نسبت می دهند ومی گویند كه هیچ كاری جز به اراده خدا انجام نمی شود حتی كارهای شر و گناهان و اگر انسانها گناه هم می كنند به خواست خداست این گروه برای اثبات نظر خود به آیاتی مثل والله خلقكم و ما تعملون استناد كرده و از آن مفهوم خلق افعال عباد را بیرون كشیده اند و در تایید آن به آیات زیادی اشاره كرده اند كه اراده انسان را تابع اراده خدا می داند و همه كارها را با اذن و قدرت او معرفی می كند این گروه بر این عقیده اند كه انسان تنها آلتی است كه خدا برای اعمال خواسته های خود او را به كار می برد و هر چه انجام میدهد قبل از خلقتش برایش ثبت شده و كارهای بد او جایی برای سرزنش ندارد یكی از این روایتهایی كه مورد استفاده این گروه است و تقریبا در تمام كتب معتبر صحاح وسنن اهل سنت از ابی هریره نقل شده اینست كه موسی و آدم علیهما السلام با یكدیگر گفتگو كردند موسی به آدم علیه السلام گفت تو به خاطر اشتباهت ما را از بهشت محروم كردی وآدم در پاسخ گفت این عملی بود كه خدا قبل از خلقت من برایم مقدر كرده بود پس بر كاری كه من مجبور به انجامش بودم مرا سرزنش نكن.

گروه دیگری تفكر جبرگرایانه را مقابل عقل بدیهی بشر دانسته و نظری كاملا مخالف آن داده اند آنها هم به آیاتی از قران استناد كرده اند این گروه كه مفوضه هستند گفتند خدا انسان را آفرید و به او اختیار و قدرت داد و همه چیز را به خودش واگذار كرد .

نظر سومی هم وجود دارد كه میگوید انسان در تمام كارهای خود محتاج اراده و قدرت خداست ولی در كارهای خود مجبور نیست و مسئول اعمال خود بوده و به خاطر كارهای خوب وبد خود پاداش متناسب دریافت خواهد كرد این گروه تمام اعمال خیر كه انسانها انجام می دهند را به خواست و رضای خدا می دانند و تمامی افعال بد را به قدرت خدا و قضای او ولی به اراده انسان و صادر از او می دانند .
این نظر توسط امام صادق علیه السلام در مقابل جبر و تفویض مطرح شده و طرفداران آن به عنوان عدلیه شناخته شده اند.

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 18/4/1387 - 4:47 - 0 تشکر 47032

سلام دوستان
ممنون از شرکتتون در مباحثه... با اجازه دوستان من یه مقداری از جنبه مخالفت با بحث برخورد میکنم؛ پس فکرای ناجور نکنین...
آقای نعمتی، میشه که تفویض رو تعریف کنین؟ اصلا اگه ممکنه مرزبندیه بین اختیار و تفویض رو بیان کنین! ممنون میشم... ولی من تفویض رو اون چیزی فهمیدم که نوشتم. برای نمونه، آیت الله دستغیب اینطوری تعریفش میکنن که "تفویض عبارتست ازبر گذاری امور عباد بخودشان و استقلال تام و اختیار مطلق داشتن ایشان بنحویکه فاعل مایشاء باشند در جمیع امور"...
راستی! میخوام که بیشتر در مورد اون سیاهی یا سفیدی ویا خاکستری بودن زندگیه انسان صحبت کنیم، خوشحال خواهیم شد بیشتر ملاقاتتون کنیم...
و اما آقا سعید...
جبر رو گفتین که اگه چطور باشه با عدل خدا در تناقضه... اما من یه جور دیگه هم از جبر خدا برداشت میکنم. فکر کن نشستی پای یه بازیه کامپیوتری مثلا نید فور اسپید (جدیدا رو ندیدم، ورژن های اولیش رو مد نظر قرار بده)؛ توی بازی تقریبا همه جاده ها تنها عکسن و میشه گفت دکوری چون نمیشه داخلشون شد و توشون گشتی زد، و تنهای تنها یه جاده برای روندن طراحی شده. بنظرت این جبر سازنده نیست که نمیشه جز یه مسیر رو رفت؟؟؟!!!... بنظرت اینکه خدا میدونه قراره در آینده چی بشیم و اینکه میدونه جزو بدانیم یا خوبان، و اینکه میگه شما اونچیزی میشین که خودش میخواد و راهی برای گریز نیست (مثالش پیش بینی کنیه و زادگاه ووو از شخصی ظالم که در زمان حضرت مهدی –عجل الله تعالی فرجه الشریف- خواهد آمد) و یا اینکه تقدیر رو طراحی کرده و هیچ راهی برای تغییرش نیست؟ اینو که دیگه خودش گفته (خودت هم که بهش اشاره کردی)... اصلا خودش میگه که اونی رو که بخواهد هدایت میکنه و اونی رو که نخواد نمیکنه و گمراه میشه... اگه اینها جبر نیست پس چین؟؟؟ اینا الا جبر، چیزه دیگه ای میتونن باشن؟!...
تو قسمت تفویض... خدا انسان رو خلق کرد تا زندگی کنه و عبادت. از طرفی زیبایی انسان به این خاطره که انسان به انتخاب خودش به عبادت میپردازه. خوب این عبادت اگه تحت نظر خدا باشه و خودش این رو بخواد که دیگه براش نه زیبایی داره ونه مزه؛پس نتیجه اینکه انسان آزاده، هروقت بخواد عبادت میکنه و هروقت نخواد نمیکنه و این نباید تحت نظر خدا باشه. پس این دلیل بر اختیار انسانه دیگه... خدا گفته که بوسیله پیامبران انسانها رو بشارت داده، میخوان قبول کنن نمخوان نکنن؛ این هم یعنی اختیار دیگه!... واصلا این اصل معاد که انسان بخاطر کرده هاش مجازات میشه خودش دلیل بر اختیاره و اگر خدا توی کارهامون داخل باشه که نمیشه، عدل نیست... بنظرت انها همه دلیل بر تام بودنه اختیار در انسان نیست؟؟؟...
در مورد امر بین الامرین هم دوستان لطف کنن و توضیح بدن و شفاف کنن این قسمت از بحث رو هم...
به به... بازم آقا مهدی! سبکه جوابگوییت عوض شده عزیز... صبر کن شروع بشه بعد رتبه بندیش کن... پیشنهاد میکنم که خودتم شرکت کنی تا از اون کمی به حد اعتدال برسیم... خیلی مرسی...
ممنون منتظر عشق عزیز... زیبا بود و جامع... اما نظرتون رو یه مقداری جزئی تر و برای نمونه در مورد همین مطلبی که در جواب آقا سعید نوشتم، میخوام. خوشحال خواهیم شد که شما هم برای روشنی چراغ بحث با ما باشین...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
سه شنبه 18/4/1387 - 13:6 - 0 تشکر 47049

به نام خدا

ســــــلام

آقا مجتبی صحبتهای شما كاملا صحیح هستند.. من فقط یه مثال واسه هر كدومشون آوردم..اگه بخواییم می تونیم دلایل و مثالهای فراوانی برای رد نظر كسانی كه با افراط نسبت به جبر یا اختیار برخورد می كنند، بیاریم.

اما تناقض جبر با عدل خداوند رو خیلی واضح گفتم. اگه خدا بخواد مارو واسه كاری كه هیچ اراده ای در انجام دادنش نداشتیم مجازات كنه، كاملا عدل خدا رو زیر سوال میبره. پروردگاری كه عدالت داره نباید مارو برای كاری كه از طرف خودش مجبور هستیم، تنبیه كنه. 

اما درمورد تفویض من دقیقا منظور شمارو متوجه نشدم.. الان شما دارین اختیار رو اثبات میكنین. خب منم كه با اختیار مشكلی ندارم فقط گفتم افرادی كه انسان رو كاملا مختار كارهاشون میدونن دراشتباهن . من نه جبر رو نفی میكنم نه تفویض رو. بلكه هردو وجود دارند . و اما درمورد بین الامرین هم میام و توضیح میدم... منتظر باشید. ...یا حق...

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
سه شنبه 18/4/1387 - 14:3 - 0 تشکر 47055

درود...

به شما توصیه می كنم پاسخ ها رو كامل و دقیق بخونید چون من تفویض رو تعریف كردم و مرز اون با جبر رو هم گفتم. البته با توجه به تعریفی كه خود شما از جبر ارایه دادید.

من سعی كردم آن چه رو كه می دونستم مختصر و مفید برای دوستان توضیح بدم و در اختیارشون قرار بدم و فكر نمی كنم جایی از صحبت هام نامفهوم باشه . پس حتما یك بار دیگه پاسخ من رو با دقت بخونید.


سپاس


 

 

سه شنبه 18/4/1387 - 21:25 - 0 تشکر 47111

به نام خدا

ســــــلام

اومدم تا درمورد نظر شیعه دررابطه با جبرو تفویض یا همون بین الامرین توضیح بدم .

درست است كه خداوند متعال به افعال ما از ازل آگاه است " ولی از همان ازل می داند كه ما با اختیار خود این افعال را انجام خواهیم داد نه از روی جبرو تحمیل"

توضیح اینكه: خداوند به ما اختیار داده است كه خودمان طریق خویش را انتخاب نماییم ولی او از آنچنان علمی برخو ردار است كه م یداند ما با احتیار خود كدام راه را برگزینیم. آنچه كه مهم است این است كه ما خود تصمیم به این كار گرفته ایم و كس دیگری مجبورمان نكرده است امادرعین حال، پروردگار علیم با علم نامحدود خود از تصمیمات ما آگاه است و این به هیچ وجه ربطی به جبر افعال ندارد.

.. با یك مثال ادامه میدم...

كسی كه شراب مینوشد این كاررا به انتخاب خود كرده است وخدا هم از ازل می داند كه او خودش شرابخواری را برمی گزیند.... حال اگر سوال شود كه آیا این فرد می تواند شراب نخورد؟پاسخ این است كه او به خودی خود می تواند هركاری را كه مایل است به اختیار و انتخاب خویش برگزیند و قادر است كه شراب نخوردن را انتخاب نماید ، اما در این صورت دیگر در علم خدا شراب خوردن او نیست بلكه شراب نخوردن اوست یعنی خدا از ازل میدانسته است كه او با اختیار خویش شراب نخواهد خورد. نكته مهم دراین است كه انسان هنگامی كه مختار است بالاخره یكی از دوراه انجام یا ترك فعل را انتخاب می كند نهایتا آن كار را می كند یا نمی كند. و هركدام را كه انتخاب نماید، خدا از ازل می دانسته است كه او آن كار را با تصمیم و انتخاب خود صورت داده است . بنابراین در علم الهی نه بخودی خود شراب خوردن كسی نوشته شده است و نه شراب نخوردن كسی، همان چیزی درعلم خدا ثبت شده است كه انسان نهایتا با اختیار خویش انجام خواهد داد. حتی اگر كسی صدبارهم تصمیم خود را برای انجام كاری عوض كند ، بازهم خدا از ازل می داند كه او به اختیار خویش صدبار تصمیمش را عوض می كند و سرانجام فلان كاررا انجام خواهد داد...

مطلب برای نوشتن زیاده ولی خسته كننده میشه .. اینی كه نوشتم چكیده بود.. البته دركش یكم سخته ولی اگه یكم روش تفكر بشه حتما به نقطه های روشنی میرسید.... یا حق... 

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
چهارشنبه 19/4/1387 - 1:24 - 0 تشکر 47140

سلام
آقا سعید؛ من که نگفتم شما اشتباه میکنید؛ اما بنظر شما زندگی ما اونجوری نیست که گفتم؟ مگر غیر از اینکه که خدا آینده ما رو میدونه؟ خوب، این دلیل بر این نیست که خدا جاده های دیگه رو به رومون بسته؟ حالا شاید بظاهر باز باشه اما واقعیت اینه که ما اون رو نمیریم؛ بعبارت اون مثال، فقط گرافیکش بالاست و فکر میکنیم که هست اما نکته اینجاست که نیست اون مسیری که باید بریم...
در مورد تفویض هم من منظورم از اختیاراتی که گفتم، به اختیاره تام و کامله بود... از این دید دوباره بررسیش کنین...
منتظر توضیحاتتون درباره امربین الامرین هستیم؛ فقط ممنون میشم اگه زودتر بشه، من وقتم داره ته میکشه و دارم به آخر هفته میرسم که باید برم...
ولی آقای نعمتی، من جوابتون رو کامل خوندم و اتفاقا دوبار هم خوندم؛ اما خوب متوجه نشدم منظورتون رو و میخواستم که بیشتر برام توضیح بدین آخه دوزاریم درست جا نیافتاد... شما تفویض به اون خاکستریه میگین و اختیار رو به اون سفیده؟ اما طبق اونچیزی که خوندم و قبلا نوشتم، من یه همچین چیزی رو برداشت نکردم!!! ممنون میشم که یه مقدار شفافتر بگین...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
چهارشنبه 19/4/1387 - 16:56 - 0 تشکر 47223

هو العزیز

سلام

امام صادق (ع) در این زمینه سخنی دارند و آن اینه که :

نه جبر است و نه اختیار بلکه امری است میان این دو

««« تبیان »»»

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.