• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 6221)
شنبه 18/3/1387 - 22:50 -0 تشکر 42557
روش ÷اسخگویی به سوالات با کمک روش مهندسی معکوس

روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات

كشورهای ضعیف وقتی‏می‏خواهند تكنولوژی ساخت یك محصول پیشرفته را به دست آورند ، از مجموعه روش هایی استفاده‏می‏كنند كه تحت نام دانش مهندسی معكوس دسته بندی‏می‏شوند.
مثلا اگر بخواهند دانش ساخت و تولید یك مدل تلویزیون دیجیتالی جدید را پیدا كنند ، ابتدا با حسابگری و دقت بی نظیر از تك تك اجزای تلویزیون اطلاعات برداری‏می‏كنند و به تدریج شروع به دمونتاژ یا باز كردن تك تك واحدها و نهایتا تك تك عناصر سازنده واحدها‏می‏كنند و از این مسیر و با كمك آزمایشات متعدد سعی‏می‏كنند مسیر طی شده توسط سازنده اصلی برای رسیدن به این محصول پیشرفته ( در مثال ما تلویزیون دیجیتالی) را كشف كنند.

در این جزوه ما قصد داریم با استفاده از اصول مهندسی معكوس و استفاده از ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روانشناسی نحوه كاهش تردید بین جوابهای چهار گزینه ای به سه گزینه ای و نهایتا تك گزینه ای و كشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را برای شما تشریح كنیم. كارآیی خارق العاده این روشها هنگامی آشكار‏می‏شود كه شما نتایج آن را روی كنكورهای برگزار شده دوره های قبل تست و ارزیابی كنید. با كمی حوصله و پشتكار و دقت متوجه خواهید شد كه دیگر نیم ساعت آخر جلسات آزمون كنكور سراسری برای شما نیم ساعت ناامیدی نیست ، بلكه نیم ساعتی است كه‏می‏تواند سرنوشت قبولی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه و رتبه علمی شما را تا حد خارق العاده ای جابجا كند. در زمانی كه فقط با زدن دوعدد تست بیشتر دانشگاه محل تحصیل و رشته و مقطع تحصیلی شما تعیین‏می‏شود ، بدیهی است كه اگر روشی بتواند رسیدن به بیش از ده تست صحیح را تضمین كند، ارزشی هم سنگ طلا خواهد داشت. این درحالی است كه هیچ كس حاضر نیست كارآیی و اثر بخشی این روشها را بپذیرد و براساس آنها اقدام به زدن گزینه ها نماید.

قبل از اینكه وارد بحث اصلی شویم لازم است نخست روی چند نكته اساسی با هم به توافق برسیم. تنها به این شرط است كه ادامه مطالب زیر معنا دار‏می‏شود و‏می‏تواند منجر به نتیجه گردد:

نكته اساسی 1: روش مهندس معكوس زمانی جواب‏می‏دهد كه فرد حداقل دانش مهندسی مورد نیاز برای تكنولوژی مورد نظر را در اختیار داشته باشد. هر چه دانش فرد از موضوع بیشتر باشد ، احتمال خطای او كمتر و امكان توفیق او در رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر‏می‏شود. به همین دلیل هر چه دایره اطلاعات درسی شما وسیع تر و تسلط شما به مفاهیم بنیادی دروس بیشتر باشد، میزان اثر بخشی این روشها بیشتر است. بنابراین در نظر داشته باشید كه این جزوه شبیه اسلحه ای است كه شما هر چه ورزیده تر باشید بیشتر به كمك شما‏می‏آید و و در كارزارها و میدان های آزمون بیشتر به دردتان‏می‏خورد. بنابراین تا آخرین لحظه باید سعی كنید بیشترین حجم اطلاعات ممكن رادر ذهن خود جای دهید. دربخش مربوط به تند یادگیری در این رابطه بحث شده است.

نكته اساسی 2: وقتی بحث احتمالات به میان‏می‏آید هرگز نبایدروی اطلاعات مقطعی و موضعی نتیجه گیری كرد. بلكه باید دیدی كل نگر داشت و نتیجه نهایی را مد نظر قرار داد. برای مثال وقتی‏می‏گوئیم احتمال عبور ماشین های قرمزرنگی كه در هر ساعت از خیابان خاصی‏می‏گذرند. 30 درصد است. منظور این نیست كه 30 اتومبیل قرمز رنگ حتما پشت سر هم و به صورت قطاری از این خیابان عبور‏می‏كنند. بلكه منظور این است كه در هر ساعت از هر صد عدد ماشین ، به احتمال قوی 30 تای آنها قرمز‏می‏باشند. به همین ترتیب وقتی ادعا می‏كنیم كه با روش تشریحی در این جزوه شما‏می‏توانید نسبت به كسی كه از این روش هیچ نمی داند، 30 درصد بیشترجواب درست بزنید، الزاما به این معنا نیست كه حتما و دقیقا 30 تای این تست ها درست و بقیه نادرست خواهند بود. چه بسا تعداد جوابهای درست شما بیشتر از 30 تا بشود و این بستگی به دقت و شانس و احتمالات دارد. اما نكته مهم این است كه شما حتما بیشتر از بقیه امتیاز خواهید آورد و عدد تضمینی برای توفیق شما در جوابدهی به این تست ها (نسبت به فردی كه از آنها بی اطلاع است )حداقل 30 درصد بالاتر است.

نكته اساسی 3: اگر فقط یك روز به آزمون باقی مانده است ، هرگز نگوئید مطالعه دیگر بی فایده است و شما شانسی برای قبولی در آزمون ندارید. فراموش نكنید كه اگر قرار باشد همه سوالات درست جواب داده شوند و همه شركت كنندگان زمان كافی برای جوابدهی به سوالات در اختیار داشته باشند ، دیگر كنكور و مبارزه معنای خود را از دست‏می‏دهد . در حقیقت باید زمان كنكور بسیار كمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به همه سوالات باشد و سختی و مشكل بودن برخی از سوالات بسیار بیشتر از حدی باشد كه بتوان همه آنها را در مدت تعیین شده جوا ب داد. در حقیقت در آزمون های استاندارد همگانی مانند كنكور سراسری ، طراحان سوال سعی‏می‏كنند بیشترین تعداد سوالات ممكن را در حداقل زمان ارائه دهند تا مسابقه معنای واقعی خود را پیدا كند. در این حالت دیگر استفاده از واژه " بی فایده" برای مطالعه بی معناست ، چرا كه حتی یك نیم نگاه به یك صفحه كتاب‏می‏تواند در رساندن شما به جواب یك تست تعیین كننده باشد.

نكته اساسی 4: ما خیلی وقتها مطالعه نمی كنیم كه چیزی را یاد بگیریم، بلكه بسیاری اوقات مطالعه‏می‏كنیم تا چیزهایی را فراموش كنیم. به عبارت دیگر شاید مطالعه بیشتر و وقت گذاشتن برای مرور سریع مطالب باعث نشود كه ما مطلب جدیدی را یاد نگیریم ، اما لااقل این فایده را دارد كه به ما‏می‏آموزد مطلب و گزینه نادرست كدام است. همچنانكه در ادامه خواهید دید ، همین كه شما بدانید كدام گزینه نادرست است‏می‏تواند كمك بسیار زیادی برای رساندن شما به گزینه درست باشد. به این بیاندیشید كه در بین چهار گزینه ارائه شده فقط یكی از گزینه ها درست است. و سه تای دیگر نادرست‏می‏باشند. شاید تشخیص جواب درست زیاد هم ساده نباشد ، اما بسیاری اوقات تشخیص جواب نادرست بسیار راحت تر است و شما‏می‏توانید با استفاده از دانش "نادرست شناسی" به راحتی روی گزینه درست فرود آئید و آن را در جا و بدون اینكه دلیل درستی اش را بدانید! شكار كنید. این در حالی است كه با كمك روشهای آماری ارائه شده در این جزوه ، همین دانستن جوابهای نادرست هم خود یك راهنمای بزرگ برای رساندن شما به گزینه درست محسوب‏می‏شود. از این به بعد هر وقت خواستید درسی را بخوانید و وقت كافی برای یادگیری مباحث اصلی در اختیار نداشتید، بلافاصله میدان را واگذار نكنید. به خاطر داشته باشید كه هدف از مطالعه فقط یادگیری نیست و بسیاری اوقات ما مطالعه‏می‏كنیم تا افكار و ایده های انحرافی و نادرست را فراموش كنیم !

نكته اساسی 5: گول ایده های آرمانی و صفات توافقی بهترین و بالاترین و باهوش ترین را نخورید و هرگز تصور نكنید كه دنیا بر اساس اصل درست و نادرست و یا همه چیز یا هیچ چیز آفریده شده است! به بیان دیگر گمان نكنید كه برای تسلط به یك كتاب درسی مثلا ریاضی یا زیست شناسی یا عربی باید حتما از اول تا آخر آن را كاملا مسلط باشید و تمام نكات و جزئیات آن را به طور دقیق مطالعه و تمرین كرده باشید. بر خلاف ایده های آرمان گرایانه و مطلق نگر ، دنیا به جای تقسیم شدن به درست و نادرست ، از اتفاقاتی پر شده است كه معمولا " كمی درست " و " تا حدودی نادرست " و ….‏می‏باشند. به عبارت دیگر این تصور كه چون مدرسه خوبی نداشته‏اید و یا در زمان دبیرستان خوب درس نخوانده اید پس نمی توانید هم پای شاگردان ممتاز وارد میدان رقابت شوید و به ناچار باید میدان را واگذار كنید ، تصوری موهومی و باطل است كه اگر همین الآن آن را از مخیله خود خارج نسازید برای همیشه و در تمام صحنه های زندگی شما را وادار به عقب نشینی و زمین گیر شدن‏می‏نماید. همیشه با خود بگو ئید كه شاگردممتازها و محصلین مدارس نمونه ای "كمی تا حدودی بیشتر از شما مسلط"اند و این مقدارتفاوت نسبی با كمی تلاش و پشتكار از سوی شما به راحتی قابل حصول است.

خوب توجه كنید كه به هیچ وجه در تله آرمان گرایی و مطلق نگری و طلب همه چیز یا هیچ چیز نیافتید و بی جهت میدان مبارزه فعلی را به امید میدان مبارزه بعدی و اگذار نكنید. هر صحنه كارزار و هر كنكوری و هر آزمونی را یك چالش جدی برای عرض اندام و ارزیابی خود و توانایی های خود تصور كنید و سعی كنید حتی پیشرفت های كوچك را بها دهید و برای رسیدن به این تفاوت های به ظاهر ناچیز از تمام وجود خود مایه بگذارید. بنابراین هر چند مطمئن اید كه در كنكور امسال امتیاز شایسته خود را بدست نخواهید آورد اما نه الآن و نه در اثنای برگزاری كنكور میدان را خالی نكنید و با پررویی و غرور تمام و در كمال اعتماد به نفس برای بدست آوردن حتی یك امتیاز مثبت از تمام هوش و دقت و انرژی روحی و جسمی خود كمك بگیرید. فراموش نكنید كه انسانهای برتر همیشه با انسان های عادی اندكی تفاوت دارند. و همین تفاوت اندك است كه باعث‏می‏شود آنها در قیاس با افراد عادی جایگاه و رتبه ای عالی و جهش وار بدست آورند.

نكته اساسی 6: اینكه فقط بتوان با یك انبر دست معمولی موتور یك اتومبیل را تعمیر كرد و یا فقط با یك فاز متر بتوان یك تلویزیون خراب را تعمیر نمود، این تصوری اشتباه است كه با آن اتومبیل و تلویزیون نمی توان تعمیر كرد. به خاطر داشته باشید كه برای هر كارمهندسی شما به یك "جعبه ابزار" احتیاج دارید. و "جعبه ابزار" یك "مهندس معكوس تست های استاندارد كنكور" مجموعه ای است از چندین ابزار كلیدی كه هر كدام باید به موقع و د ركنار هم مورد استفاده قرار گیرد. به بیان ساده تر برای رسیدن به جواب گزینه درست در روش مهندسی معكوس (تشریحی در این جزوه) ، شما باید ضمن آنكه هنر و مهارت نگریستن به جوابهای بعدی وقبلی را بلد باشید، در عین حال باید بتوانید گزینه های نادرست را حتی الامكان تشخیص دهید و با كمك روشهای مختلف از جمله برهان خلف و استقرا و تكنیك های روانشناسی و انحرافی مورد استفاده طراحان ، گزینه های تردیدی را از چهار گزینه به سه گزینه یا در صورت امكان به دو گزینه كاهش دهید. همزمان با آن باید به تكنیك های شناسایی گزینه های متضاد و مشابه و نیز تكنیك های شناسایی گزینه های انحرافی مسلط باشید. در عین حال باید سعی كنید به جای صرف وقت برای علامت زنی بی هدف گزینه ها فقط بر مبنای احتمال و حدس ، ابتدا به صورت یورشی و تهاجمی به شكار گزینه های ساده در كل سوالات بروید و این شكارهای پر ارزش و در عین حال ساده و سهل الوصول را بی جهت از دست ندهید. باید این نكته را در نظر داشته باشید كه داشتن این جعبه ابزار جدید باعث نمی شود كه شمافرصت های راحت را از دست بدهید. به خاطر داشته باشید كه كارآیی این جعبه ابزار عملا آخر كار ظاهر‏می‏شود. یعنی لحظه ای كه شما دیگر از رسیدن به جواب درست در زمان باقیمانده ناامید شده اید و تصمیم گرفته اید كه به جای واگذار كردن میدان و علامت نزدن جوابهای تردیدی به هر قیمتی كه هست از این گزینه ها امتیاز بگیرید. به هیچ وجه از همان ابتدای كار از این جعبه ابزار استفاده نكنید و بدون مطالعه به سراغ روشهای احتمالاتی نروید. به یاد داشته باشید كه كم نیستند تعداد انسان های عادی هم سطح شما كه فاقد این جعبه ابزار معجزه آفرین اند و در نتیجه لااقل به جوابهای ساده هر درس كه همیشه در هر درسی تعدادی از آنها وجود دارد جواب درست داده اند. استفاده تلفیقی از ابزارهای ارائه شده در این جزوه در زمان درست و با ریسك پذیری حساب شده‏می‏تواند افزایش خارق العاده امتیازات شما را تضمین كند. و برعكس امید بستن بی دلیل و بیش از حد به این روشها بدون رساندن خود به شرایط اولیه‏می‏تواند شما را حداكثر در همان جایی كه همین الآن هستید، قرار دهد!

نكته اساسی7: سر جلسات امتحان و اصولا در تمام صحنه های بحرانی زندگی (چه شغلی و چه تحصیلی ) این ضمیر ناخودآگاه انسان است كه كنترل اوضاع را در دست‏می‏گیرد. برای بدست آوردن حداكثر بهره وری كافی است به این سیستم اعتماد كنید.به عبارت روشن تر سر جلسه آزمون این شما نیستید كه امتحان‏می‏دهید ، بلكه این سیستم حافظه و سیستم روحی و جسمی شماست كه در صورت هماهنگ بودن عملیات تست زنی و جوابدهی سوالات را راهبری‏می‏كند. شما باید از هر نوع اعمال فشار روی فكر و ذهن خود هنگام امتحان دادن پرهیز كنید و به جای مضطرب و دستپاچه شدن ، باید به ضمیر و جسم و ذهن خود اعتماد كنید و اجازه دهید ضمیر آنچه را كه در خود دارد را به صورتی كه صلاح‏می‏داند روی كاغذ بیاورد. فراموش نكنید كه شما قبلا بسیاری از مباحث مطرح در سر جلسه كنكور را در ایام دبیرستان و پیش دانشگاهی خوانده اید. سر جلسه آزمون كافی است با آرام سازی روح و جسم خود و اعتماد به نفس و ضمیرو توانایی های خود به این سیستم حافظه و ذهن خود فرصت دهید تا كار خود را انجام دهد. نظام های یادگیری و یادسپاری و یادآوری انسان یك نظام عجیب و خارق العاده است كه توانایی هایش حد و مرزی ندارد. اگر شخص بتواند به هماهنگی و آرامش لازم برسد‏می‏تواند در عرض فقط یك شبانه روز تمام خاطرات ایام دبستان وتمام درس هایی را كه در كل عمر خوانده را به یاد آورد ! فرد‏می‏تواند به جای خواندن 250 كلمه در دقیقه متعارف سرعت خواندن خود را تا 24000 كلمه در دقیقه افزایش دهد! و كاری را كه بقیه در طی دو سال انجام‏می‏دهند را در عرض چند روز انجام دهد. تنها كافی است دست از سر ضمیر ناخودآگاه خود بردارید و به جای شك كردن در توانایی های حافظه و سیستم یادگیری و یادآوری و یاد سپاری خود ، به آنها اعتماد كنید و فقط تا‏می‏توانید با مرور و تند خوانی و تند یادگیری سعی كنید بیشترین حجم اطلاعات ممكن را وارد ضمیر خود سازید.

نكته اساسی8: همه آنها كه شب های امتحان ناگهان غیرتی شده اندو تا آخرین لحظه دست از مطالعه و تلاش برنداشته اند، به خوبی‏می‏دانند كه در ساعات آخر نزدیك به امتحان ، ناگهان كارآیی آنها به حد خارق العاده ای بالا رفته است و درسی را كه در طول یك ترم به زحمت یاد‏می‏گرفتند را یكشبه كاملا مسلط شده اند. اما جالب ترین نكته این است كه همه اشخاصی كه با جدیت و پشتكار و اطمینان و امید خود را برای امتحان آماده‏می‏كنند، از یك جور نیروی الهام و استعداد درونی بهره مند‏می‏شوند كه با كمك آن‏می‏توانند با اطمینانی درونی سوالات امتحان را حدس بزنند. این مساله برای بسیاری از افرادی كه وارد میدان عمل نمی شوند قابل هضم نیست و یك جور باور خرافی محسوب‏می‏شود، اما آنها كه در عمل جنگاور بوده اند و به توانایی های خود شك نكرده اند، خوب‏می‏دانند كه این نیروی الهام چیست و تا چه اندازه قوی و قدرتمند است . هر چند عجیب و باور نكردنی به نظر‏می‏رسد ، ولی وقتی شما در زندگی به طور جدی تصمیم خود برای جنگیدن ‏می‏گیرید و حاضر‏می‏شوید با تمام وجود برای رسیدن به یك هدف تلاش كنید، ناگهان نیروهایی غیبی در كنار شما قرار‏می‏گیرند و استعدادها و توانمندی های شما را چند صد برابر‏می‏كنند. حضور این نیروهای غیبی فقط توسط خود شخص حس‏می‏شوند و بقیه كه بیرون وجود شخص قرار دارند گمان‏می‏كنندكه این خود فرد است كه این توانایی ها را دارا‏می‏باشد. بنا براین به كسانی كه این نیروهای غیبی را انكار‏می‏كنند ، اصلا توجهی نكنید. با گرفتن یك تصمیم جدی و ابلاغ این تصمیم به كل وجود خویش ناگهان حضور این نیروهای غیبی را دركنار خود حس خواهید كرد و در خواهید یافت كه به كمك این نیروها قدرت انجام هر معجزه ای را دارا‏می‏باشید.

نكته اساسی9: مطالب این جزوه را نمی توانید در كتابهای دیگر پیدا كنید. و درست به همین خاطر است كه باید تك تك نكات آن را به طور دقیق مطالعه و اجرا كنید. به خاطر داشته باشید كه یادگیری انسان وقتی متوقف‏می‏شود كه فرد احساس دانستن كند . دانستن به صورت یك فیلتر مانع از آن‏می‏شود كه اطلاعات و ایده های جدید وارد ذهن و ضمیر ما شود. و ما در درون پوسته ای دانش خود زندانی‏می‏شویم. این جزوه را تا به آخر بخوانید و آن را در زندگی و از همه مهم تر در آزمون های تحصیلی و به خصوص در امتحان كنكور پیاده و اجرا كنید. به سرعت در خواهید یافت كه مشكل اصلی ناتوانی تحصیلی افراد در وجود خود آنهاست و آنچه در حال حاضر تحت عنوان مطالب درسی در اختیار نسل بشر قرار‏می‏گیرد و یادگیری آنها به ظاهر مشكل است، بسیار كمتر از حد توانایی یادگیری كندذهن ترین انسان روی زمین است.

اگر شما طراح سوال بودید!

آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده اید كه اگر شما طراح سوالات كنكور بودید، سوالات را چگونه طراحی‏می‏كردید!؟ آیا‏می‏دانید كه طراحان سوالات آزمون های سراسری و همگانی برای اینكه امكان ورود و امتیاز گیری شانسی را به حداقل برسانند ، مجبورند از یك سری قوانین و قواعد ثابت و مشخص تبعیت كنند و حق ندارند هر جور دلشان خواست سوال طرح كنند و هر جور دلشان خواست سوالات را بین گزینه های الف و ب و ج و د توزیع كنند؟ بدیهی است كه اگر شما این قوانین را بدانید به پنجره و دیدگاه طراح سوال نزدیك تر‏می‏شوید و بهتر‏می‏توانید حركات و حقه های او را حدس بزنید و از این طریق گزینه های درست و نادرست را از یكدیگر تشخیص دهید. بیائید با هم این قوانین و قواعد اجباری را مرور كنیم:

قاعده اول :طراحان سوالات كنكور های همگانی ملزم‏می‏باشند كه پاسخ ها را به طور یكسان بین گزینه های الف و ب وج ود توزیع كنند و حق ندارند سنگینی پاسخ ها را روی یك گزینه خاص بیاندازند و یا سنگینی را از یك گزینه خاص بیش از حد دور كنند.

فرض كنید در امتحان كنكور یكصد سوال وجود دارد . بدیهی است كه جواب این سوالات باید بین چهار گزینه الف و ب و ج و د توزیع شود. با توجه به اینكه به ازای هر سه پاسخ نادرست یكی از پاسخ های درست حذف‏می‏شود ، پس طراح سوال حق ندارد روی یكی از گزینه ها مثلا ( گزینه ج) بیشتر تمركز كند و جوابهای بیشتری را روی گزینه ج قرار دهد. چرا كه اگر چنین كند. یكی از داوطلبان زیرك‏می‏تواند با درك سریع این موضوع از روی تصویر گرافیكی پاسخنامه فورا كلید را كشف كند و با علامت زدن همه جوابهای ج بدون اینكه جواب را بداند امتیاز بگیرد!

طراح سوال مجبور است برای خلاصی از دردسرهای بعدی جواب صد سوال كنكور را بین گزینه های الف و ب و ج ود به تساوی تقسیم كند. برای اینكه این حقیقت را شخصا كشف كنید، كافی است پاسخنامه سوالات كنكورهای چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهید و در هر پاسخنامه تعداد گزینه های الف را بشمارید و این عدد را به كل تعداد سوالات تقسیم كنید . به عددی حدود 25 درصد دست خواهید یافت.عین همین واقعیت برای گزینه های ب و ج ود نیز صادق‏می‏باشد. به عبارتی اگر یك داوطلب همینطور الله بختكی تمام گزینه های الف كنكور را بزند. نهایتا موفق‏می‏شود 25 درصد نمره را بیاورد اما در عین حال 75 درصد جوابها را غلط‏می‏زند كه چون به ازای هر سه جواب غلط یك جواب درست صفر‏می‏شود پس نهایتا امتیاز این فرد چیزی در حدود صفر خواهد بود.

حال بیائید از منظری دیگر به این قاعده نگاه كنیم: حالت ایده آلی را در نظر بگیرید كه داوطلب به دلیل تسلط علمی موفق شده است 75 سوال را جواب دهد و بعد در كمال تعجب دریافته است كه جواب این 75 سوال همگی بین گزینه هایالف و ب و ج بوده است. به نظر شما او اگر فرصت و دانش كافی برای جوابدهی به بقیه سوالات را نداشته باشد،و تنها ده دقیقه به پایان وقت آزمون باقی مانده باشد ، آیا بهتر نیست كه بقیه سوالات را از ترس نمره منفی همینطوری به حال خود رها نكند؟! و هر چه گزینه "د" است را علامت بزند؟!

فراموش نكنید كه طبق قاعده حفظ تعادل گزینه ها و نكشاندن مركز ثقل جوابها روی یك گزینه خاص ، طراح سوال مجبور است 25 درصد پاسخ ها را هم از بین گزینه های "د" انتخاب كند و چون تا این لحظه گزینه‏های "د" انتخاب نشده اند پس به احتمال بالای 90 درصد انتخاب گزینه های "د"‏می‏تواند امتیاز بسیار زیادی برای شخص به همراه داشته باشد. در حالت ایده آل این امتیاز 25 است .


تعدادی از تكنیك هایی كه در رساندن شما به گزینه درست ‏می‏تواند بسیار كمك كند در زیر آمده است:

شك بین دو گزینه:
اگر در تستی بین دو گزینه شك كردید، حتما از خیر آن تست نگذرید. حنی اگر با روش مهندسی معكوس مبتنی بر توزیع نرمال هم نتوانستید از روی پاسخ های طرفین گزینه درست را حدس بزنید، بازهم از خیر تست های دو گزینه تردیدی به راحتی نگذرید. دلیل آن هم بسیار راحت است:"احتمال درست بودن یكی از گزینه ها بر اساس احتمالات 50 درصد است." فرض كنید در كل سوالات كنكور ، 20 سوال دارای چنین حالتی باشد. دو داوطلب را در نظر بگیرید. داوطلب اول به هیچ كدام از این 20 تست پاسخ نمی دهد، در نتیجه نمره او برای این 20 سوال صفر درصد خواهد بود.
فرد دوم ، اما به همه این سوالات با شك و تردید جواب‏می‏دهد. بر طبق قانون احتمالات از این 20 تست ، ده تا درست و ده تا غلط خواهند بود. پس نمره داوطلب با فرض سه امتیاز منفی مساوی یك امتیاز مثبت برابر است با: درصد 33=3*20: 10-(3*10). یعنی نمره فرد برای این 20 تست ، 33 درصد خواهد بود و این در مقایسه با نمره فرد اول ، یعنی صفردرصد، نمره بالا و سرنوشت سازی است.

هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری:
پاسخ هایی كه از نظر قواعد دستوری ، باسوال هماهنگی ندارند، غالبا(به احتمال 90 درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته‏می‏شود ، جاهای خالی را با جواب درست پركنید و یكی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست.چرا كه از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست.

وجود دو گزینه متناقض در یك تست:
اگر در تستی دو گزینه كاملا متناقض وجود داشته باشند، به احتمال 80 درصد جواب یكی از این دو گزینه است. و نیازی نیست كه روی دو گزینه دیگر وقت بگذارید.

وجود دو گزینه مشابه در یك تست:
اگر دو گزینه یك تست كاملا مشابه هم باشند، و یا هر دو یك معنا را برسانند، به احتمال 100 درصد هیچ كدام جواب تست نخواهند بود.چرا كه یك تست، یك جو.اب بیشتر ندارد.

حساس بودن به خطای چشمی هنگام مطالعه گزینه ها: 2
و 3 در فارسی خیلی به هم شبیه هستند. بسیاری از طراحان سعی‏می‏كنند با تزریق پاسخ های شبیه از لحاظ شكل ظاهر كاری كنند تا داوطلب عجول گول بخورد و جواب صحیح را نبیند. به جملات و فعل های منفی و مثبت و علائم و شكل اعداد خوب دقت كنید. به احتمال 70 درصد گزینه درست معمولا در لابلای جوابهای از لحاظ شكلی شبیه هم ‏می‏باشند.

تست های جستجو كردنی:
در این تست ها لازمه یافتن جواب این است كه هر 4 گزینه را جستجو كرده و جو اب صحیح را پیدا كنیم. در چنین تست هایی سعی كنید كه برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع كنید چرا كه معمولا یكی از این دو گزینه صحیح‏می‏باشد. همچنین مواظب باشید كه انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینكه مطمئن شدید گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی كنید كه از گزینه های طولانی فرار نكنید. گزینه ای كه بررسی آن به ظاهر مشكل تر است خیلی اوقات در تست های جستجو كردنی همان گزینه جواب است.

عدم نیاز به دانستن همه مطالب یك تست:
برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها ، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست. و فقط با دانستن بخشی از تست‏می‏توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید.

عدم نیاز به حل طولانی:
معمولا سوالات كنكور در دروس فیزیك و شیمی و ریاضی كه به صورت مساله‏می‏باشند، راه حل های طولانی ندارندو عمدتا یك یا دو نكته خاص مورد نظر طراح‏می‏باشند. بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید كه به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز است، بلافاصله بفهمید كه ازنكته مورد نظر طراح دور افتاده اید و یا در جایی اشتباه كرده اید.

عدم احاله جواب به بعد:
وقتی روی یك تست انرژی گذاشتید و برای یافتن جواب فكر كردید و نهایتا به دو گزینه تردیدی رسیدید . با خود نگوئید كه بعدا اگر به سراغ آن بیائید شاید راه بهتری به ذهنتان برسد. بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب كرده و به احساس اولیه خود در مورد جواب عمل كنید. رد شدن از تست و بازگشت دوباره مستلزم صرف وقت اضافی و بررسی دوباره تست است،بدون اینكه اطلاعات اضافه تری به شما بدهد و یا شك شما را برطرف سازد.

قیدهای تاكید و نفی بیانگر جواب غلط اند:
گزینه هایی كه دارای لغاتی مانند همیشه ، هرگز ، حتما و از این قبیل هستند، اصولا صحیح نمی باشند. در حالی كه گزینه هایی دارای كلماتی مانند ممكن است ، احتمالا و مانند اینها ، معمولا صحیح‏می‏باشند.

تست جواب های محاسباتی :
بعضی اوقات از شما خواسته‏می‏شود درستی یك جواب را در چهار فرمول داده شده چك كنید. به جای حل كامل محاسبه جواب كافی است ، جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده برقرار‏می‏شود یا خیر. در این موارد بهتر است ابتدا با گزینه های ج و د شروع كنید.

چند توصیه:

تغییر فضای فكری هنگام قفل كردن روی چند تست پیاپی: اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امكان خوردن كیك و بیسكویت و كشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی كنید. به مغز خود اكسیژن و به بدن خود قند كافی برسانید.

اولویت بندی دروس اختصاصی:
بعد از اینكه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید كه دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد و قبل از اینكه به سراغ روش مهندسی معكوس بروید. مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر (درس های ضریب 4 كنار بگذارید ) و سعی كنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امكان جواب دهید.

درس های با انحراف معیار منفی بالا:
درس هایی كه خیلی ها از آنها بیزارند و اصلا در كنكور به آنها اعتنایی نمی كنند.‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند. مثلا در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند. در رشته تجربی درس های ریاضی و فیزیك كمتر طرفدار دارد. در رشته ریاضی نیز درس شیمی دچار نفرت شده است. حال آنكه ارزش واقعی یك تست از یك درس مشخص بعد از كنكور مشخص‏می‏شود. یعنی زمانی كه معلوم شود چند نفر به این درس پاسخگو بوده اند. به عبارتی امتیاز سوالات درسی كه عده كمی به آن پاسخ صحیح داده اند، مانند ریاضی در رشته تجربی و یا شیمی در رشته ریاضی و فیزیك به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد كه عده زیادی به آن پاسخ‏می‏گویند و اینكه بگوییم در رشته تجربی فیزیك ضریب 2 دارد و ریاضیات هم ضریب 2، پس ارزش تستی این دو درس با هم برابر است كاملا غلط ‏می‏باشد.

.: STAR_GLOW :.
شنبه 5/5/1387 - 11:18 - 0 تشکر 49269

بیادش و بیاریش

جالب بود خیلی ممنون 

( زندگی دنیایی از ریاضیات است و بس خوبی ها را جمع کنیم , بدی ها را کم کنیم , شادی ها را ضرب کنیم , غم ها را تقسیم کنیم , تنفر ها را جذر گرفته و محبت ها را به توان برسانیم .)

شنبه 8/12/1388 - 20:16 - 0 تشکر 186677

الآن دیگه مهندسی معکوس باید حتما با ان ال پی همراه باشه وگرنه تو دام طراح سوال می یفتی . من برا کنکورم یه بستشو از سایت کنکور3 خریدم خیلی خوب بهم جواب داد. من با استفاده از این روشها موافقم و دوستانم رو هم به استفاده از اونها دعوت می کنم اما به یاد داشته باشید هرگز بدون معلومات از این روشها استفاده نکنید وگرنه در دام روشهای ضد مهندسی معکوس می یفتید که طراح سوال به کار میبره. به هرحال سازمان سنجشم بیکار ننشسته . موفق باشید

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.