• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2155)
دوشنبه 16/3/1390 - 22:6 -0 تشکر 328124
مطالبی پیرامون *** عدل ***

به نام خدا سلام
 
 
 
 
 
 
درس دوم "عدل"
 
 
معنای عدل معنای لغوی عدل، جای گرفتن هر چیز در جای شایسته و بایسته خود است.
 
 
 
 
این معنا در کلّ جهان آفرینش حکمفرماست.
 
 
حدیث پیامبر اکرم (ص) نیز بر این معنا اشارت دارد که فرموده است:  «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّمواتُ وَالاَْرْضُ» [1] . به عدالت، آسمان ها و زمین بر پاست. بـه عـنوان مثال، اگر تعادل نیروی جاذبه و گریز از مرکز کره زمین، از میان رَوَد و یکی بر دیـگری چیره شود، زمین به سوی خورشید جذب و نابود می شود یا از مدار خود بیرون می رود و در فضای بیکران، سرگردان و نابود می گردد.
 
 
 
مـعـنـای اصـطـلاحـی عـدل، مـراعـات حقوق دیگران است که نقطه برابر آن، ظلم است؛ یعنی حق دیگران را پایمال کردن. در رعایت عدل باید استحقاق ها و اولویّت ها در نظر گرفته شود و هر صاحب حقی به آنچه حق و شایسته اوست، برسد. اگر استحقاقها و اولویتها مساوی باشند، مـراعـات عـدالت بـه ایـن اسـت که پاداش آنها مساوی باشد و اگر استحقاقها و اولویتها متفاوت بـاشـنـد، عـدالت بـا پـاداش مـتـفـاوت آنـهـا حـاصـل مـی شـود.
 
 
 
بـرای مـثـال، رعـایت عدالت میان دانش آموزان یک کلاس به این نیست که در آزمون به همه آنان نمره ای مـسـاوی داده شـود، عـدالت مـیـان دو نـفـر کارگر به این نیست که به هر دو مزدی مساوی پرداخت شـود، بـلکـه عـدالت بـه ایـن اسـت که به هر دانش آموزی به اندازه معلوماتش، نمره و به هر کارگری به مقدار کار و زحمتش، مزد داده شود. عـدالت خـداونـد در سـه مـرحـله «تـکـویـن»، «تـشریع» و «جزا» جریان دارد. خداوند، هم در تکوین و آفرینش اشیا، استحقاق و ظرفیت آن ها را مراعات نموده، هم در تشریع و قانونگذاری، تـاب و تـوان افـراد را لحـاظ مـی کـنـد و هـم در جـزا، آنـچـه را سـزای نـیـک و بـد عمل افراد است به آنان می دهد.
 
 
_____________________ تفسیر صافی ج 2 ص638
 
 
شما هم مطالبی درباره عدل داشتید حتما بیان کنید استفاده میکنم  

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 16/3/1390 - 23:13 - 0 تشکر 328161

سلام درباره اون مثالي که در تاپيک هست(دانش آموزان) يه حديثي از حضرت علي ع يادم افتاد...حضرت علي ع ميفرماين: عدالت ، هر چيزي را در جاي خود مي نهد ، در حالي که بخشش آن را از جاي خود خارج مي سازد . عدالت تدبير عمومي مردم است ، در حالي که بخشش گروه خاصي را شامل است ، پس عدالت شريف تر و برتر است/ حکمت 437 بعضي از ما در بخشش عدالت رو رعايت نميکنيم....احساس ميکنيم عدالت رو رعايت کرديم...اگر پاداشي بخششي صورت ميگيره بايد در جاي خودش و هر بخشش متناسب با توانايي ها و ظرفيت هاي افراد باشه

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 20/3/1390 - 11:54 - 0 تشکر 329417

به نام خدا سلام عدل در تکوين   خـداونـد، هـر مـوجـودي را در جـاي شـايـسـتـه و بـايـسـتـه اش قـرار داده و آن درجـه از وجـود و کـمـال را کـه اسـتـحـقـاق دريافتش را داشته، به او عطا کرده است. در آياتي از قرآن مجيد به آفرينش جهان، براساس عدل اشاره شده است. از آن جمله است آيه زير : « وَالسَّمأَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْميزانَ» [1 ] . و آسمان را برافراشت و ميزان را قرار داد . مـيـان آفـرينش اشيا و خلقتِ ويژه آن ها، انفکاکي نيست و هر چيزي خلقت و آفرينشي ويژه دارد که خداوند، همان خلقت را به آن عطا کرده است : « رَبُّنَا الَّذي اَعْطي کُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدي» [2 ] . پروردگار ما کسي است که به هر چيزي آفرينش ويژه همان را داده و سپس آن راهدايت نموده است . خداوند در آيه اي ديگر، در تمثيلي بر اين حقيقت اشاره کرده و فرموده است : « اَنْزَلَ مِنَ السَّمأِ مأً فَسالَتْ اَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها» [3 ] . از آسمان آبي فرود آورد و رودخانه هايي به قدر ظرفيتشان جاري شدند . بـنـابـرايـن، خـداونـد در مـرحله تکوين، هر موجودي را به اندازه ظرفيت و استعدادش، از برکت «وجـود» بـرخوردار کرده است. رحمت الهي و فيض وجود از ناحيه او سرازير است و هر موجودي با توجه به ظرفيت خود از آن بهره مي گيرد . ______________ 1. الرحمن ايه 7 2. طه ايه 50 3. رعد ايه 17

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 20/3/1390 - 12:2 - 0 تشکر 329420

vahidmiladi گفته است :
[quote=vahidmiladi;415987;326988]سلام درباره اون مثالي که در تاپيک هست(دانش آموزان) يه حديثي از حضرت علي ع يادم افتاد...حضرت علي ع ميفرماين: عدالت ، هر چيزي را در جاي خود مي نهد ، در حالي که بخشش آن را از جاي خود خارج مي سازد . عدالت تدبير عمومي مردم است ، در حالي که بخشش گروه خاصي را شامل است ، پس عدالت شريف تر و برتر است/ حکمت 437 بعضي از ما در بخشش عدالت رو رعايت نميکنيم....احساس ميکنيم عدالت رو رعايت کرديم...اگر پاداشي بخششي صورت ميگيره بايد در جاي خودش و هر بخشش متناسب با توانايي ها و ظرفيت هاي افراد باشه
به نام خدا سلام باتشکر از همراهي شما در بحث

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 23/3/1390 - 0:6 - 0 تشکر 330735

بسم الله با سلام متشکرم از بحث خوبتون

پنج شنبه 26/3/1390 - 18:33 - 0 تشکر 332264

با سلام يه سوال داشتم مي خواستم بپرسم اين مبحث "عدل" در راستاي بحث در مورد اصول دين مي باشد؟ يا صرفا در مورد عدل يم خوايم بحث کنيم؟ با تشکر

جمعه 27/3/1390 - 0:26 - 0 تشکر 332354

ايشالله که اين بحث فقط به ثبت مطلب از سوي خواهر گلهاي گرامي منحصر نشه و با مشارکت ساير کاربران يه کلاس درس واقعي باشه تا اينجا نوشته شد که خداوند هر موجودي رو به اندازه ظرفيتش از برکت خودش برخوردار ميکنه من يه سوال دارم.....مگر اين ظرفيت رو خود خالق که خداوند باشه به انسان نميده؟يعني اول بايد ظرفيت رو خلق کنه بعد بر اساس همين ظرفيت اعطا کنه.....خب تو اين اعطاي ظرفيت هم بايد عدالت رو رعايت کنه ديگه درسته؟اين ظرفيت رو بر اساس چه معياري ميده؟

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 27/3/1390 - 8:28 - 0 تشکر 332368

بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم با تشكر از بحث خوبتون من چندين سوال در مسئله عدل دارم كه اميدوارم اين مبحث از حالت ثبت مطلب خارج بشه  در رابطه با عدل اول به معناي عدل توجه مي كنيم . كه گلها فرمودند : معناي لغوي عدل، جاي گرفتن هر چيز در جاي شايسته و بايسته خود است. اين معنا در کلّ جهان آفرينش حکمفرماست.  حال سوال اينجاست اين مكان شايسته و يا ظرفيت چگونه پديد مي آيد ؟ به طور مثال در رابطه با عصمت  آيا عصمت از جانب خدا بوده (در رابطه با انسان ) يا اينكه به اختيار انسان شكل گرفته . و اگر عصمت از جانب خدا به معصومين سرايت كرده . پس به نظر با عدالت سازگار نيست !؟ و اگر انسان خود عصمت را بوجود مي آورد . پس ائمه قبل از اينكه معصوم باشند . دچار خطا بوده اند . و اگر جنين نباشد  پس عصمت به آن ها اعطا شده . حال دوباره به سوال برمي گرديم. كه اگر عصمت اعطايي باشد چرا به همه ي مردم جهان داده نشد . و به نظر شما عصمت اعطايي خلاف عدالت است ؟ اگر نيست چرا به همه ي مردم داده نشده ؟ و اگر هست پس عصمت چگونه پديد مي آيد ؟ اگر عصمت را انسان خود كسب كند . تكليف معصومين چه مي شود ؟ يا علي مدد موفق باشيد 

http://rahpoyvesal.blogfa.com
جمعه 27/3/1390 - 19:39 - 0 تشکر 332596

به نام خدا با تشکر از سرکار گلهاي گرامي بابت بحثهاي زيبا و مشارکت کاربران گرامي در مورد ظرفيت داده از طرف خداوند متعال اين نکته را ياد آور مي شوم: شايد اين جواب در جهت اينکه چرا انبياء و امامان اين ظرف را پذيرا شدند هم باشد پس بسم الله: خداوند با علم نامحدود خود مي‏داند کدام يک از بندگانش با استفاده از اختيار خود، قدر موهبت‏هاي الهي را بيش تر مي‏شناسد، مسئوليت‏هاي ناشي از آن را بهتر از ديگران انجام مي‏دهد و گنجايش حمل بار عظيم رسالت و امانت وحي الهي را داراست. از اين رو، آنان را پيشاپيش گزينش کرد و به بشر معرفي نمود. به ديگر بيان، گزينش آنان و علم و اراده و عصمت خدادادي‏شان، معلول شايستگي‏هاي آنان بوده است؛ يعني علم خداوند به اين که آنان در شرايط عادي و پيش از عطاي "علم و اراده و عصمت" ويژه، نهايت ظرفيت استعدادهاي خود را که در نهاد هر انساني وجود دارد، در طاعت و بندگي و تقرّب به خدا به کار مي‏گيرند، سبب شده تا از ميان همه انسان‏ها برگزيده شوند. اين امر، توضيحي براي معناي اين آيه است كه: «الله أعلم حيث يجعل رسالته»؛ (1) «و خداوند بهتر مي داند که رسالت خود را در چه کسي و کجا قرا دهد». ___ اعراف (7) آيه 23.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 27/3/1390 - 21:54 - 0 تشکر 332634

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;331650]به نام خدا با تشکر از سرکار گلهاي گرامي بابت بحثهاي زيبا و مشارکت کاربران گرامي در مورد ظرفيت داده از طرف خداوند متعال اين نکته را ياد آور مي شوم: شايد اين جواب در جهت اينکه چرا انبياء و امامان اين ظرف را پذيرا شدند هم باشد پس بسم الله: خداوند با علم نامحدود خود مي‏داند کدام يک از بندگانش با استفاده از اختيار خود، قدر موهبت‏هاي الهي را بيش تر مي‏شناسد، مسئوليت‏هاي ناشي از آن را بهتر از ديگران انجام مي‏دهد و گنجايش حمل بار عظيم رسالت و امانت وحي الهي را داراست. از اين رو، آنان را پيشاپيش گزينش کرد و به بشر معرفي نمود. به ديگر بيان، گزينش آنان و علم و اراده و عصمت خدادادي‏شان، معلول شايستگي‏هاي آنان بوده است؛ يعني علم خداوند به اين که آنان در شرايط عادي و پيش از عطاي "علم و اراده و عصمت" ويژه، نهايت ظرفيت استعدادهاي خود را که در نهاد هر انساني وجود دارد، در طاعت و بندگي و تقرّب به خدا به کار مي‏گيرند، سبب شده تا از ميان همه انسان‏ها برگزيده شوند. اين امر، توضيحي براي معناي اين آيه است كه: «الله أعلم حيث يجعل رسالته»؛ (1) «و خداوند بهتر مي داند که رسالت خود را در چه کسي و کجا قرا دهد». ___ اعراف (7) آيه 23.
با تشکر از شما پس يعني خداوند با علم بينهايت خودش ميدونه که انبياء از اين ظرفيت زيادي که قراره بهشون اعطا کنه به شکل صحيح استفاده ميکنن

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

شنبه 28/3/1390 - 11:28 - 0 تشکر 332733

با نام خدا و سلام بحث جالبي است ممنون از گلهاي گرامي . استفاده مي کنم از مباحث عاليتون.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.